(Recreated by deleteAndRecreate script)
 
(Recreated by deleteAndRecreate script)
 
Regel 1: Regel 1:
== OPEN DEI Principles and Reference Architecture ==
+
[[File:Brugge smart city.jpg|left|thumb|Brugge Smart City]]
 +
'''Bram De Vreese, Datamanager bij de Stad Brugge''', gaat in gesprek met '''Steven Degelaen, VLOCA communicatie coördinator bij ABB'''.
  
One of the [[OpenDei]] deliverables is a report on a reference architecture (RAF) for Digital Transformations Platforms[https://www.opendei.eu/wp-content/uploads/2020/10/D2.1-REF-ARCH-FOR-CROSS-DOMAIN-DT-V1_UPDATED.pdf Open DEI Report]. Based on 6 underlying principles (Interoperability, Openness, Reusability, Avoid Vendor Lock-In, Security&Privacy, Support To A Data Economy) Open DEI has defined their 6C Architectural Model. Next to this model, these principles are quintessential voor VLOCA.
+
Bram vertelt over de ontwikkeling van de Brugse “Local Digital Twin” en het verloop van het VLOCA-traject.
  
== [[Open DEI Principles|Open DEI Architecture Principles]] ==
 
  
=== 1. Interoperability through Data Sharing ===
 
  
Effective interoperability through data sharing requires the definition of standard data models and often a standard API, as well as mappings of these data models into data structures compatible with the API. Such standard data models specify the unique identifiers and ''shortnames'', valid value types and semantics associated to attributes of classes of real/digital objects. Based on this Open DEI has formulated the following recommendation for architectures
+
'''Steven: Hoe is in de stad Brugge het idee gerijpt om een Local Digital Twin te ontwikkelen?'''
  
=== 2. Openness ===
+
'''Bram:''' In de [https://www.brugge.be/beleidsprogramma2019-2024 Beleidsnota 2019-2024] heeft ons bestuur de ambitie geuit dat door het gebruik van technologie betere inzichten moeten komen uit beschikbare data. Technologie wordt in Brugge dus niet beschouwd als een doel op zich, maar wel als een middel om maatschappelijk relevante doelstellingen te bereiken.
  
In the context of data-driven services, the concept of openness mainly relates to data, data/API specifications and software.
+
Het doel van onze deelname aan het VLOCA-traject Local Digital Twin was om ervaringen en kennis uit te wisselen over de ontwikkeling van zo’n digitale tweeling van een stad, en dit specifiek uit te werken voor een aantal use cases en domeinen zoals luchtkwaliteit en mobiliteit. Tegelijk is dit allemaal vrij nieuw en innovatief. We kijken dus ook graag over onze grenzen heen en laten ons inspireren door voorbeelden uit andere landen, en laten ons in de realisatie van onze ambitie begeleiden door specialisten.
In specific, openness refers to Open Data and Open Source software.
 
  
'''Open data''' refers to the idea that all sharable data should be available (for free or under fair conditions) for use and reuse by others, unless restrictions apply e.g. for protection of personal data, confidentiality, or intellectual property rights.
 
  
The use of '''open source''' software technologies and products can help to save development cost, reduce the total costs of ownership (TCO), avoid a lock-in effect and allow fast adaptation to specific business needs because the developer communities that support them are constantly adapting them. On the other hand, development of open source reference implementations of API specifications is the basis for definition of most widely “de facto” standards nowadays.
+
'''Steven: Wie was er vanuit de Stad Brugge bij dit traject betrokken?'''
OPEN DEI compliant systems should not only use open source software but whenever possible contribute to the pertinent developer communities.
 
  
=== 3. Reusability ===
+
'''Bram:''' Binnen onze stad werd er initieel een innovatieworkshop georganiseerd. Experten uit verschillende diensten werkten samen met VLOCA om de use case uit te werken. In de verfijnde use case werd de toegevoegde waarde voor de stad voor alle betrokken partijen stelselmatig duidelijker. Deze dienstoverschrijdende manier van samenwerking is intussen tevens in heel wat andere projecten ingeburgerd binnen het Brugs lokaal bestuur.
  
Reusability of IT solutions (e.g. software components, Application Programming Interfaces, standards), information and data, is an enabler of interoperability and improves quality because it extends operational use, as well as saves money and time. Sharing and reuse of IT solutions fosters also the adoption of new business models, promoting the use of open source software for key ICT services and when deploying digital service infrastructure.
 
  
=== 4. Avoid Vendor Lock-in ===
+
'''Steven: Hoe ondersteunt de ontwikkeling van een digitale tweeling het beleid van de stad?'''
  
The OPEN DEI RAF should be able to support the adoption of concrete open standard technologies to use for the effective sharing of data, while at the same time choose technologies that will not impose any specific technical implementation and avoid vendor lock-in. The functioning of an implementation-independent technology requires data to be easily transferable among different sub-systems, in order to support the free movement of data. This requirement also applies to data portability - the ability to move and reuse data easily among different applications and systems, which becomes even more challenging in cross-border scenarios.
+
'''Bram:''' De initiële aanname was dat experten de impact van nodige ingrepen op voorhand kunnen simuleren, scenario's modelleren om tot een beredeneerde oplossing te komen, op vraag van de beleidsmakers, voor onze burgers. Het is intussen wel duidelijk dat dit instrument ons bestuur kan toelaten om betere beleidsbeslissingen te nemen. In het verleden werd er vaak gebruikt gemaakt van ruwe data, maar door verfijning en juiste kadering binnen de Local Digital Twin moeten we in de toekomst in onze stad sterker onderbouwde beslissingen kunnen nemen.
  
=== 5. Security and Privacy ===
 
  
Organisations and businesses must be confident that when they interact with other stakeholders they are doing so in a secure and trustworthy environment and in full compliance with relevant regulations.
+
'''Steven: Is bepaalde kennis of ervaring nodig bij de beleidsmakers om de oplossing te gebruiken?'''
To establish trust between different security domains, a common data sharing infrastructure is required. This should be based on agreed standards, policies and rules that are acceptable and usable for all domains. In addition to secure solutions, it is necessary to build a trust ecosystem that includes identification, authentication, authorization, trust monitoring and certification of solutions.
 
  
=== 6. Support to a Data Economy ===
+
'''Bram:''' Het is niet zo dat het een machine is die alle beslissingen voor de beleidsmensen zal voorkauwen. Duiding, ervaring en voorkennis blijven noodzakelijk om met deze technologie de juiste beslissing te nemen. Experten kunnen aan de hand van de tool heel wat voorbereidend werk verrichten maar uiteindelijk behoudt de beleidsmaker de nodige ruimte om accenten te leggen en de beslissing te nemen. Het interpreteren van data en het bij elkaar brengen van nog andere relevante parameters blijkt van belang. Bij het interpreteren van de gegevens en het formuleren van besluiten nemen partners zoals de Vlaamse Milieu Maatschappij en het departement Mobiliteit en Openbare Werken een waardevolle rol op.
  
In a data economy, data becomes a key asset that businesses provide as a way to generate value. And where businesses do not have the exact data that is valuable to their customers, they use their platform base to connect to other platform partners who DO have that data. Consumers and businesses are more likely to pay for access to data if that data provides them with greater value: if they get premium access to high quality or exclusive content for example, or if the data is available in real-time.
 
Common data sharing infrastructures should come with marketplace functions enabling data providers to publish their offerings associating terms and conditions which, besides data and usage control policies to be enforced, may include different payment modi (e.g.single payment, subscription fees, pay-per-use). To support this, the necessary backend processes are needed(accounting, rating, payment settlement and billing). Standards enabling publication of data offerings across multiple compatible marketplaces will be highly desirable.
 
  
 +
'''Steven: Welke toegevoegde waarde leverde VLOCA voor het lokaal bestuur?'''
  
These principles have lead to the following [[Open DEI Principles|Open DEI recommendations]]
+
'''Bram:''' Het principe "kennis delen is kennis vermenigvuldigen" is cruciaal. Met onze partners bouwen we samen aan onze ambitie: de kennisinstellingen imec en VITO speelden een voorname rol, andere lokale besturen en onze partner Urban Sense (Cegeka – Sirus) leverden hun inzichten en bespraken hun behoeften, en de Vlaamse Overheid stimuleert het project door financiering, raad en daad. Het VLOCA initiatief bij ABB is als co-creatie platform een duidelijke meerwaarde in onze ontwikkeling gebleken maar ook de technologische principes legden de basis van de realisatie van de digitale tweeling.  
  
== 6C Reference Architecture ==
+
Het model biedt toegevoegde waarde voor de Stad Brugge maar ook voor andere lokale besturen met vergelijkbare doelstellingen. De beschikbare middelen bij alle lokale besturen zijn beperkt; daarom is het handig om beroep te doen op een groep experten om samen oplossingen te zoeken voor gemeenschappelijke uitdagingen.
  
  
Based on state of the art architectures for a number of domains (e.g. Industry 4.0), OPEN DEI has adopted a so-called 6C architecture based on the following pillars. These are as follows, from bottom to top:
+
'''Steven: Wat is de volgende stap voor de digitale tweeling van de stad Brugge?'''
  
* Connection: sensors & networks
+
'''Bram:''' De digital twin is een virtuele voorstelling van een echte situatie maar ze moet verder gaan dan enkel een 3D-voorstelling van de stad. Het is een voorstelling van de visie van onzen stad en alle factoren die het leven in de stad beïnvloeden.
* Cyber: model & memory
 
* Computing: edge/cloud and data on demand
 
* Content/Context: meaning & correlation
 
* Community: sharing & collaboration
 
* Customisation: personalisation & value
 
  
[[File:6C model.png|omkaderd]]
+
Onze ambitie in Brugge is om verder te gaan dan luchtkwaliteit en mobiliteit: andere factoren zoals druktemeting op het openbaar domein, hittemetingen, toeristische bezetting, calamiteiten zoals COVID-19 willen we meenemen als parameters in de digitale tweeling. Hierbij ligt de uitdaging niet zozeer bij het technische luik, maar eerder in het scherpstellen van de use cases, het correct interpreteren van de problematiek en de omzetting ervan in beleid.
  
=== Connection ===
 
making data available from/to different networks, connecting systems and digital platforms, among several IT culture and cross organisations’ boundaries, start from the capability to make data available from/to different physical and digital assets.
 
  
=== Cyber ===
+
'''Steven: En daarin speelt allicht ook co-creatie een rol?'''
Modelling and in-memory based solutions to convert data into information, leveraging several information conversion mechanisms. This information will then be shared to upper levels
 
  
=== Computing ===
+
'''Bram:''' Jazeker. Want als er één ding is dat we hebben geleerd, is dat we straffe ambities niet op eigen houtje kunnen realiseren. We blijven een voortrekkersrol in Vlaanderen spelen door onze ervaringen te blijven delen en staan open voor ervaringen van collega besturen en experten.
Deals with the storage and usage of data both on the edge as in the cloud. The data usage defines what will be edge, and what will be cloud-based.
 
 
 
=== Content/Context ===
 
Data and information only makes real sense if it can be correlated with a goal and context in mind(e.g air quality measurements can be enriched with weather and traffic information). This pillar aims at enriching information for upper levels.
 
 
 
=== Community ===
 
Sharing data between people and connecting stakeholders for solving collaboration needs. Networked organisations will be able to collect and share knowledge and opportunities in the widest number of sectors so that its members can make the right decisions.
 
 
 
=== Customisation ===
 
Personalising and customising allows to add value to information following each own’s perspective and to match their expectations. It is paramount to properly understand end user expectations and build the platform from the ground up while keeping in mind that the intended audience, even within a single organisation, can be very diverse and must be properly segmented and with specific and varying needs.
 
ws-base-props
Regel 1: Regel 1:
 
{{Base properties
 
{{Base properties
|Title=OpenDEI 6C
+
|Title=De ontwikkeling van de Brugse Digital Twin: een verhaal uit de praktijk
|Class=TermenConcepten
+
|Class=Nieuws
 
}}
 
}}
ws-class-props
Regel 1: Regel 1:
{{Csp class properties
+
{{Nieuws properties
|Beschrijving=
+
|VlocaTraject=VlocaTraject:Local Digital Twin
|Website=  
+
|Abstract=
 +
|Actoren=
 +
|TypeNieuws=Nieuwsbericht
 +
|Website=
 +
|SmartCityDomein=
 +
|Beleidsthema=
 +
|Datum=2022-10-27
 
}}
 
}}

Huidige versie van 18 apr 2024 om 15:14

Brugge Smart City

Bram De Vreese, Datamanager bij de Stad Brugge, gaat in gesprek met Steven Degelaen, VLOCA communicatie coördinator bij ABB.

Bram vertelt over de ontwikkeling van de Brugse “Local Digital Twin” en het verloop van het VLOCA-traject.


Steven: Hoe is in de stad Brugge het idee gerijpt om een Local Digital Twin te ontwikkelen?

Bram: In de Beleidsnota 2019-2024 heeft ons bestuur de ambitie geuit dat door het gebruik van technologie betere inzichten moeten komen uit beschikbare data. Technologie wordt in Brugge dus niet beschouwd als een doel op zich, maar wel als een middel om maatschappelijk relevante doelstellingen te bereiken.

Het doel van onze deelname aan het VLOCA-traject Local Digital Twin was om ervaringen en kennis uit te wisselen over de ontwikkeling van zo’n digitale tweeling van een stad, en dit specifiek uit te werken voor een aantal use cases en domeinen zoals luchtkwaliteit en mobiliteit. Tegelijk is dit allemaal vrij nieuw en innovatief. We kijken dus ook graag over onze grenzen heen en laten ons inspireren door voorbeelden uit andere landen, en laten ons in de realisatie van onze ambitie begeleiden door specialisten.


Steven: Wie was er vanuit de Stad Brugge bij dit traject betrokken?

Bram: Binnen onze stad werd er initieel een innovatieworkshop georganiseerd. Experten uit verschillende diensten werkten samen met VLOCA om de use case uit te werken. In de verfijnde use case werd de toegevoegde waarde voor de stad voor alle betrokken partijen stelselmatig duidelijker. Deze dienstoverschrijdende manier van samenwerking is intussen tevens in heel wat andere projecten ingeburgerd binnen het Brugs lokaal bestuur.


Steven: Hoe ondersteunt de ontwikkeling van een digitale tweeling het beleid van de stad?

Bram: De initiële aanname was dat experten de impact van nodige ingrepen op voorhand kunnen simuleren, scenario's modelleren om tot een beredeneerde oplossing te komen, op vraag van de beleidsmakers, voor onze burgers. Het is intussen wel duidelijk dat dit instrument ons bestuur kan toelaten om betere beleidsbeslissingen te nemen. In het verleden werd er vaak gebruikt gemaakt van ruwe data, maar door verfijning en juiste kadering binnen de Local Digital Twin moeten we in de toekomst in onze stad sterker onderbouwde beslissingen kunnen nemen.


Steven: Is bepaalde kennis of ervaring nodig bij de beleidsmakers om de oplossing te gebruiken?

Bram: Het is niet zo dat het een machine is die alle beslissingen voor de beleidsmensen zal voorkauwen. Duiding, ervaring en voorkennis blijven noodzakelijk om met deze technologie de juiste beslissing te nemen. Experten kunnen aan de hand van de tool heel wat voorbereidend werk verrichten maar uiteindelijk behoudt de beleidsmaker de nodige ruimte om accenten te leggen en de beslissing te nemen. Het interpreteren van data en het bij elkaar brengen van nog andere relevante parameters blijkt van belang. Bij het interpreteren van de gegevens en het formuleren van besluiten nemen partners zoals de Vlaamse Milieu Maatschappij en het departement Mobiliteit en Openbare Werken een waardevolle rol op.


Steven: Welke toegevoegde waarde leverde VLOCA voor het lokaal bestuur?

Bram: Het principe "kennis delen is kennis vermenigvuldigen" is cruciaal. Met onze partners bouwen we samen aan onze ambitie: de kennisinstellingen imec en VITO speelden een voorname rol, andere lokale besturen en onze partner Urban Sense (Cegeka – Sirus) leverden hun inzichten en bespraken hun behoeften, en de Vlaamse Overheid stimuleert het project door financiering, raad en daad. Het VLOCA initiatief bij ABB is als co-creatie platform een duidelijke meerwaarde in onze ontwikkeling gebleken maar ook de technologische principes legden de basis van de realisatie van de digitale tweeling.  

Het model biedt toegevoegde waarde voor de Stad Brugge maar ook voor andere lokale besturen met vergelijkbare doelstellingen. De beschikbare middelen bij alle lokale besturen zijn beperkt; daarom is het handig om beroep te doen op een groep experten om samen oplossingen te zoeken voor gemeenschappelijke uitdagingen.


Steven: Wat is de volgende stap voor de digitale tweeling van de stad Brugge?

Bram: De digital twin is een virtuele voorstelling van een echte situatie maar ze moet verder gaan dan enkel een 3D-voorstelling van de stad. Het is een voorstelling van de visie van onzen stad en alle factoren die het leven in de stad beïnvloeden.

Onze ambitie in Brugge is om verder te gaan dan luchtkwaliteit en mobiliteit: andere factoren zoals druktemeting op het openbaar domein, hittemetingen, toeristische bezetting, calamiteiten zoals COVID-19 willen we meenemen als parameters in de digitale tweeling. Hierbij ligt de uitdaging niet zozeer bij het technische luik, maar eerder in het scherpstellen van de use cases, het correct interpreteren van de problematiek en de omzetting ervan in beleid.


Steven: En daarin speelt allicht ook co-creatie een rol?

Bram: Jazeker. Want als er één ding is dat we hebben geleerd, is dat we straffe ambities niet op eigen houtje kunnen realiseren. We blijven een voortrekkersrol in Vlaanderen spelen door onze ervaringen te blijven delen en staan open voor ervaringen van collega besturen en experten.