m (1 revision imported)
 
ImportAWS>FabiandelaMeilleure
 
Line 1: Line 1:
__TOC__
+
[https://www.ogc.org/standards/arml Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML 2.0)] stelt gebruikers in staat om virtuele objecten in een Augmented Reality (AR) scène te beschrijven met hun verschijningsvormen en hun ankers (een breder concept van een locatie) gerelateerd aan de echte wereld. Daarnaast definieert ARML 2.0 ECMAScript bindingen om de AR-scene dynamisch aan te passen op basis van gebruikersgedrag en gebruikersinput.
<br>
+
 
Deze pagina laat toe informatie volgens focus te bezoeken. Klik op het hand icoon om meer of minder informatie weer te geven.
+
'''[[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC [[:Category:Standaarden| Standaarden]] &#x203A;]]'''
{{NiveauSelecteren}}
+
 
<h2>Context</h2>
+
 
In een open city architectuur worden datasets en modellen beschikbaar gesteld voor hergebruik in verschillende toepassingen.  Het Asset Register is een centrale verzamelplaats waar de beschikbare gegevens en modellen worden geïnventariseerd ten einde de betrouwbaarheid en herkomst van de gegevens te kunnen garanderen en aldus de asset /data governance te waarborgen.
+
[[Category:Standaarden]]
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Het Asset Register bevat de data schema’s, ontologieën, datatypes, en data locatie gegevens zodat de relaties tussen de data  zijn voor eindgebruikers en voor systeemtoepassingen.
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>Beschrijving</h2>
 
Het Asset Register en de metadata van zijn componenten zorgen voor de semantiek van de gegevens. Het Asset register beschrijft gegevens en modellen zowel op technisch niveau (technische schema's) als op functioneel niveau (bv. bedrijfstermen of domeinontologieën).  De functionele beschrijving wordt gekoppeld aan het technische schema van een dataset zodat gebruikers de gegevens kunnen begrijpen met behulp van alomtegenwoordige termen. In het Asset register zullen doorgaans aanvullende metadata beschikbaar zijn die kunnen worden gebruikt voor de vindbaarheid van de data en de toepasbaarheid voor datadeling.
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
In het Asset Register worden technische data schema’s gedefinieerd en ontologieën bepaald- referentie na ...
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Referentie naar RDF, Topbraid?
 
</div>
 
<h2>Use cases</h2>
 
Het Asset register is toegankelijk voor eindgebruikers die de inventaris en beschrijving van de beschikbare componenten kunnen raadplegen. Op systeemniveau wordt het asset register gebruikt om data op te zoeken en de relaties tussen technische data componenten te verduidelijken.
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Tekst rond informatie
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>VLOCA-Donut</h2>
 
Algemene tekst, verstaanbaar door iedereen
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Tekst rond informatie
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>Relaties</h2>
 
Naargelang het type data en de oorsprong, kan de data bewaard worden op verschillende plaatsen zoals toegelicht in het <u>storage to scale</u> domein. De data kan zowel intern als extern bewaard worden en wordt via <u>data capture</u> mechanismes aangesproken voor het gebruik binnen de toepassingen.  
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Tekst rond informatie
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>Schema's</h2>
 
Algemene tekst, verstaanbaar door iedereen
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Tekst rond informatie
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>Standaarden en specificaties</h2>
 
Algemene tekst, verstaanbaar door iedereen
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl2" id="mw-customcollapsible-2">
 
Tekst rond informatie
 
</div>
 
<div class="mw-collapsible mw-collapsible-content mw-collapsed mw-collvl3" id="mw-customcollapsible-3">
 
Tekst rond technologie en architectuur
 
</div>
 
<h2>Meer informatie</h2>
 
ws-base-props
Line 1: Line 1:
 
{{Base properties
 
{{Base properties
|Title=Asset Registry
+
|Title=Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML20.0)
|Class=ArchitectuurComponent
+
|Class=Standaard
 
}}
 
}}

Revision as of 08:31, 6 April 2022

Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML 2.0) stelt gebruikers in staat om virtuele objecten in een Augmented Reality (AR) scène te beschrijven met hun verschijningsvormen en hun ankers (een breder concept van een locatie) gerelateerd aan de echte wereld. Daarnaast definieert ARML 2.0 ECMAScript bindingen om de AR-scene dynamisch aan te passen op basis van gebruikersgedrag en gebruikersinput.

[[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]]