Deze pagina biedt een eenvoudige bladerinteractie voor het vinden van entiteiten met een eigenschap met een bepaalde waarde. Andere beschikbare zoekinteracties zijn de zoekpagina voor pagina-eigenschappen en de querybouwer.
Lijst van resultaten
- VLOCA stappen +
- VLOCA traject: het proces +
- VLOCA traject: proces & deliverables +
- VLOCA traject: proces en deliverables +
- VLOCA-model MM visual +
- VLOCA_LDT_Evidence_Based_Decision_Making_BPMN_MIRO.rtb +
- VWP Tech wg 36 +
- VWP Tech wg 38 +
- VWP Tech wg 39 +
- VWP Tech wg 40 +
- VWP Tech wg 41 +
- VWP Tech wg 43 +
- VWP Tech wg 45 +
- VWP Tech wg 46 +
- Validatiescore CityFlows +
- Valkuilen Citerra WG1 +
- Veel voorkomende meldingen DM +
- Verslag workshop 1 +
- Vloca ws0 image +
- Vloca ws1 image +
- Vloca ws2 image +
- Vloca ws3 image +
- Vloca ws4 image +
- Voor meer informatie over IGEMO verwijzen we door naar hun website . +
- VLOCA proces voor City of Things trajecten … VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2018 </br> Geen resultaten</br> </br> City of Things 2018 Initiatieven </br> ANPR-camera's - Turnhout , BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk , Burenondersteuning - Aalst , Databroker - Gent , De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven , Slim beheer openbaar domein - Edegem , Slim gemeentevuil - Neerpelt , Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven , Slimme mobipunten - Peer , Smart Flow - Herent , Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven , EVENTMACHIEN - Pepingen , Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen , Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout , Marktplaats Smart City - Bonheiden , MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven , Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs , Museum of Things for People - Gent , Oases van rust - Dendermonde , Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeeknde , Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek +
- VLOCA proces voor City of Things trajecten … VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2019 </br> Geen resultaten</br> </br> City of Things 2019 Initiatieven </br> Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) , VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) , Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout , Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) , IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) , Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) , Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) , Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) , Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) , Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) , Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) , Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) +
- VLOCA proces voor City of Things trajecten … VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2020 </br> Geen resultaten</br> </br> City of Things 2020 Initiatieven </br> Data-gestuurde winkelgebieden – Mechelen , De Sint-Niklase Stadsmunt – Sint-Niklaas , Smart Retail Area – Antwerpen , VLOED - Gent , INVEST – POM West-Vlaanderen , LocusFocus – POM Vlaams-Brabant , Lokaal 3D Project – Provincie Oost-Vlaanderen , Wij Leveren – Leuven +
- VLOCA proces voor City of Things trajecten … VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2021 Trajecten </br> Er zijn geen VLOCA trajecten voor City of Things 2021</br> </br> City of Things 2021 Initiatieven </br> Slimme Markten – Hasselt , Slimme stadsdistributie – Hasselt , Smart Innovation Factory – Mechelen , Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle , Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge , Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare , Mobiele Sensor Units – Roeselare , Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt , Mobiliteitskrediet voor burgers (MoBurger) – Hasselt , Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel +
- VLOCA proces voor City of Things trajecten … VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2023 </br> Geen resultatencht City of Things 2023 Geen resultaten +
- VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, … VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid.</br> Onze hulp aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. We vormen op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie stimuleren we de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuurcomponenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.</br> </br> </br> </br> Welkom op de Vlaamse Open City Architectuur Kennishub </br> </br> Wat wil VLOCA bereiken? </br> De doelstelling van de Vlaamse Open City Architectuur (VLOCA) is tweeledig. Enerzijds wil VLOCA in co-creatie met lokale besturen, kenniscentra, bedrijven, en burgerorganisaties een gedragen referentiekader, dat bestaat uit principes , concepten en architectuurcomponenten, tot stand brengen. Dit moet gaandeweg leiden tot een beheersbare open city architectuur voor slimme steden en gemeenten. Anderzijds is het de bedoeling om bovenstaande resultaten door te vertalen naar draaiboeken voor aanbestedende (lokale) overheden. Deze draaiboeken moeten hen ondersteunen om nieuwe smart city initiatieven uit te rollen, conform de Vlaamse Open City Architectuur.</br> </br> Wat is het doel van de VLOCA Kennishub? </br> De VLOCA Kennishub brengt jou en andere betrokkenen samen om co-creatie te vereenvoudigen en mee te denken over standaarden, principes en technische specificaties. De concrete en praktische informatie om open city architectuur & bijhorende projecten uit te bouwen vind je hier terug.</br> </br> Hoe willen we dit aanpakken? </br> We nodigen geïnteresseerde lezers uit om deze architectuur mee vorm te geven via co-creatie op de VLOCA Kennishub, vanuit de eigen ervaring en expertise. Het uitbouwen van een gemeenschappelijke open city architectuur wordt zo een incrementeel innovatief proces. Hier kunnen gebruikers lezen hoe actief kan bijdragen worden. Op deze pagina hebben we een eerste aanzet gegeven van een blauwdruk van de referentie architectuur. Het co-creatie proces zal geleidelijk aan rijker gestoffeerd worden. Nieuwe iteraties worden via de nieuwsbrief en op het VLOCA portaal gecommuniceerd. Meer informatie over hoe gebruikers zelf kunnen bijdragen kan gevonden worden onder de tab Werkwijze .</br> </br> </br> </br> Hoe is de VLOCA Kennishub georganiseerd? </br> VLOCA is georganiseerd volgens een Kennismodel zoals weergegeven in de figuur hierboven. De basisprincipes en doelstelling van VLOCA zijn beschreven in het VLOCA Charter . De opbouw en uitwerking van VLOCA start vanuit VLOCA Use Cases. Dit zijn Trajecten die een brede maatschappelijke relevantie hebben en een belangrijke rol kunnen spelen in het creëren van een open city architectuur. Voor iedere VLOCA Use Case kunnen architecturale vereisten en Randvoorwaarden opgesteld worden. We gaan in een VLOCA Use Case evolueren van functionele naar architecturale behoeften. De VLOCA Use Cases en bijhorende vereisten en randvoorwaarden zijn toegankelijk via de tab Trajecten . Om aan de architecturale behoeften te voldoen wordt via deze VLOCA Use Cases een Architectuur gedefinieerd, dewelke bouwlagen , componenten en systeemeigenschappen bevat. Deze architecturale informatie en andere technische termen zijn terug te vinden onder Termen & Concepten . VLOCA functioneert uiteraard in een breder ecosysteem. Dit ecosysteem omvat organisaties die standaarden zullen opzetten en beheren. Deze standaarden worden onder meer gebruikt in het opzetten van een architectuur om tegemoet te komen aan de architecturale behoeften. De organisaties en bijhorende standaarden zijn terug te vinden onder de tab Ecosystemen . de tab Ecosystemen . +
- VLOCA: Vlaamse Open City Architectuur … VLOCA: Vlaamse Open City Architectuur </br> </br> Vlaamse lokale besturen zetten in op digitale oplossingen om hun gemeente of stad efficiënt en slim te maken. VLOCA ondersteunt lokale besturen bij de definiëring van duurzame en schaalbare oplossingen met impact op burger en bestuur. We promoten samenwerking, kennisdeling en hergebruik van Vlaamse bouwstenen en standaarden om van Vlaanderen één slimme regio te maken.</br> </br> Duurzame en schaalbare oplossingen </br> Wil jouw lokaal bestuur via slimme, schaalbare en duurzame digitaliseringsprojecten werken aan een burgergerichte dienstverlening, een leefbare omgeving en een bloeiende economie? VLOCA verbindt en versterkt lokale besturen in die digitale transitie zodat ze weloverwogen beleidsbeslissingen kunnen nemen.</br> Wij helpen je inzicht te krijgen en antwoorden te formuleren op de vele uitdagingen, zoals:</br> </br> Hoe vertaal je je digitale projectideeën naar concrete haalbare doelstellingen met meerwaarde voor burgers en bestuur? </br> Wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten? </br> Hoe garandeer je duurzaamheid, schaalbaarheid en connectiviteit van je oplossingen? </br> Welke (deel)oplossingen kan je hergebruiken? </br> </br> </br>Wij bouwen bruggen tussen alle betrokken actoren (lokale besturen, andere overheden, het bedrijfsleven en kennisinstellingen) om samen expertise en ervaring in te zetten en van Vlaanderen een digitale topregio binnen Europa te maken. VLOCA-projectmethodologie </br> We hanteren onze VLOCA-projectmethodologie om efficiënt en doelgericht tot de gewenste resultaten te komen. Vanuit onze brede ervaring met Vlaamse digitaliseringsprojecten en -tools bouwen wij verder op bestaande oplossingen en opgebouwde kennis.</br> </br> Het VLOCA-canvas </br> We organiseren een brede denkoefening om alle mogelijke use cases en de impact op dienstverlening en interne werking te definiëren ‘in een ideale wereld’.</br> Lokale besturen kunnen zo met kennis van zaken de haalbare scope en concrete doelstellingen van hun project definiëren.</br> </br> De VLOCA-academie </br> In een aantal werkgroepen steken we de handen uit de mouwen om de meerwaarde van elke use case vast te stellen. Voor de geselecteerde use cases brengen we de noodzakelijke functionaliteiten, de middelen en de risico’s in kaart.</br> Na afloop van de VLOCA-academie hebben de lokale besturen inzicht in meerwaarde, inspanning en valkuilen. Ze kunnen een weloverwogen beslissing nemen en staan klaar voor de fase van het marktonderzoek.</br> </br> De VLOCA-kennishub </br> VLOCA verwerkt de inzichten en aanbevelingen met het oog op kennisdeling en hergebruik zodat lokale besturen hun toekomstige ambities sneller en efficiënter kunnen vormgeven, binnen een gemeenschappelijke set van richtlijnen.</br> </br> Wat doen we niet? </br> We doen geen onderzoek of aanbevelingen naar specifieke producten op de privé-markt. We maken geen bestekken op maar schrijven vereisten uit waarmee je een bestek voor een marktverkenning kan uitschrijven. </br> Via een methodologische projectaanpak doen we de nodige analyses zodat je je digitaliseringsproject kan opstarten. We staan niet in voor de implementatie van dat project. </br> Leidende principes </br> De Vlaamse Open City Architectuur (VLOCA) verbindt alle stakeholders van het digitaliseringsverhaal via interoperabiliteit, schaalbaarheid, hergebruik van Vlaamse oplossingen en kennisdeling.</br> </br> Hergebruik van Vlaamse bouwstenen We linken maximaal naar herbruikbare Vlaamse bouwstenen, of detecteren opportuniteiten voor de creatie van nieuwe Vlaamse bouwstenen. </br> Interoperabiliteit tussen open IT-systemen Slimme, open en toekomstbestendige lokale besturen wisselen vlot data uit. Daarom promoten wij het gebruik van standaarden om interoperabiliteit tussen open IT-systemen te garanderen, los van technologie of leverancier. </br> Schaalbaarheid van oplossingen De oplossingen die wij voorstellen, zijn aanpasbaar aan veranderende eisen, groeiende gebruikersaantallen en nieuwe technologische ontwikkelingen </br> Kennisdeling Wij verwerken inzichten en aanbevelingen in universeel toepasbare en herbruikbare modellen waar andere lokale besturen ook mee aan de slag kunnen. +
- Verschillende mogelijkheden van input en output door interactie met de mobipuntzuil. +
- Verzamelen van nodige data De eerste sta … Verzamelen van nodige data </br> De eerste stap is het verzamelen van alle relevante data die kunnen helpen bij het detecteren van illegale lozingen in het gebied:</br> </br> Neerslag </br> Waterpeil en/of debiet </br> Waterkwaliteit (conductiviteit, zuurstofgehalte, watertemperatuur, pH ...) </br> Op waterinfo.be is al een netwerk van metingen met continue gegevens ivm neerslag, waterpeilen, debieten en waterkwaliteit publiek beschikbaar. Deze parameters worden automatisch gemeten en kunnen onmiddellijk en continu geraadpleegd en gedownload worden. Voor professionele gebruikers met een account zijn ook extra conductiviteitsmetingen te raadplegen via het conductiviteitsmeetnet .</br> Aanvullend zijn ook niet-continue meetgegevens over afvalwater, overstorten en resultaten van laboratoriumanalyses na staalnames terug te vinden op het Geoloket waterkwaliteit van de VMM.</br> Allicht zal het nodig zijn om bijkomende metingen uit te voeren, indien geen of onvoldoende metingen beschikbaar zijn voor uw specifieke case.</br>Indien reeds geweten is om welk type lozing het gaat, kan gekozen worden om meer specifieke kwaliteitsparameters (bv. nitraat, ammonium ...) te meten. Zowel continue monitoring met sensoren, metingen obv regelmatige schepstalen of een combinatie van beide kunnen een toegevoegde waarde bieden, afhankelijk van uw case.</br> Voor het kiezen van de geschikte sensor, de installatie ervan en de juiste datacommunicatie, kunnen volgende draaiboeken geconsulteerd worden:</br> </br> Hoe kies ik een geschikte sensor </br> Hoeveel en waar sensoren plaatsen </br> Hoe kies ik de geschikte datatransmissie en logging device </br> Voor het detecteren van lozingen is het belangrijk om gegevens stroomopwaarts en stroomafwaarts van mogelijke lozingslocaties te verzamelen. Op die manier zal een vergelijking van gegevens stroomopwaarts en stroomafwaarts mogelijk zijn, en kan een wijziging in waterkwaliteit en/of waterkwaniteit beter geïnterpreteerd worden.</br> </br> Analyse en verwerking van data </br> Het is buiten de scope van VLOCA om advies te geven over hoe de detectie van illegale lozingen net moet gebeuren. Dit kan gaan van een eenvoudige opvolging van conductiviteitsmetingen in de waterlopen, tot geavanceerde modellering en voorspelling voor de komende dagen.</br> Enkele tips om rekening mee te houden:</br> </br> Waterkwaliteit, waterpeil en debiet van een waterloop kunnen sterk beïnvloed worden door neerslag. Neem daarom altijd gegevens van een naburig neerslagstation mee in je interpretatie. </br> Conductiviteitsmetingen (EC) worden meestal gecorrigeerd naar een referentietemperatuur (bv. EC20 voor EC bij watertemperatuur van 20°C, EC25 voor EC bij watertemperatuur van 25°C). Kijk goed na of jouw data voor eenzelfde watertemperatuur gecorrigeerd werd, en voer indien nodig zelf een correctie uit. </br> Zowel natuurlijke fenomenen (bv. meer neerslag in winter dan zomer), als lozingen die enkel in een bepaalde periode van het jaar plaatsvinden, kunnen waterkwaliteit, waterpeil en debiet sterk beïnvloeden. Hou dus rekening met mogelijke seizoenale verschillen en verzamel, indien nodig, gegevens van een voldoende lange periode. </br> Hou rekening met de betrouwbaarheid van je gegevens. Bij detectie van vreemde gegevens (bv. onwaarschijnlijk hoge of lage waarden), kijk je best na of er zich een technisch of ander probleem voordoet bij de data-verzameling. </br> Er staan ook algemene richtlijnen voor het analyseren en verwerken van data in volgende VLOCA draaiboek: Analyseren (machine learning, AI, data science, …) </br> </br> Documentatie en ontsluiten van data </br> Eens een lozing gedecteerd werd, is het belangrijk om de info die nodig was om tot deze informatie te komen goed te documenteren.</br>Voor aanbevelingen hierover, raadpleeg de volgende pagina: Hoe houden we gestructureerd data bij? </br> De volgende stap is deze gestructureerde en goed gedocumenteerde data te ontsluiten. Voor de aanbeveling hierover, kan de volgende pagina geraadpleegd worden: Hoe deel ik mijn data? </br> </br> VLOCA Projecten gerelateerd aan het draaiboek </br> </br> </br> VLOCA project</br> </br> Organisatie(s)</br> </br> </br> Stiemerlab </br> </br> Stad Genk , VITO , UHasselt , VMM , LUCA school of Artshool of Arts +
- Visie Onze Vlaamse ICT Organisatie heeft … Visie </br> Onze Vlaamse ICT Organisatie heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in een projectmatige uitwerking van bepaalde thema’s die leven op het lokale overheidsniveau.</br> Er werd vanuit het kenniscentrum een behoorlijke basis gelegd van samenwerkingsverbanden en bronnen waarop nu kan voortgebouwd worden.</br> De samengestelde visie naar de nabije toekomst toe focust zich dan ook voornamelijk op de volgende elementen:</br> de uitbouw van een ambtelijke stuurgroep die een collectieve visie creëert (niet louter ICT verantwoordelijken) over hoe automatiseringsprojecten en informatiesystemen binnen het lokale overheidsniveau worden uitgebouwd</br>de uitbouw van een competentiecentrum met een maximaal aantal betrokken vanuit de vrije markt rond de tafel</br> het sensibiliseren en eenduidig vertalen van de norm voor informatieveiligheid naar gemeenten toe, eenduidigheid in diezelfde normering omtrent de samenwerking tussen OCMW en gemeente</br>de mogelijkheden van een standaardisatie van een gemeentelijk datamodel (datawarehouse) maximaal gevoed uit en gekoppeld met authentieke gegevensbronnen te onderzoeken</br>het academisch aanvaarde mid-office concept ondersteunen een aandringen bij de marktspelers om dit op te nemen in hun concrete implementaties</br>Deze visie wensen wij maximaal door te voeren in samenwerking met onze collega beroepsfederaties en de Vlaamse overheid.</br> </br> Doelstellingen </br> V-ICT-OR vzw heeft vijf centrale doelstellingen bepaald:</br> </br> De vereniging wil de deskundigheid in het vakgebied ICT ontwikkelen en bevorderen, om zo de professionalisering van ICT-beroepsmensen en -verantwoordelijken op elk niveau in de lokale overheid te ondersteunen. </br> Zij wil dienstverlening en belangenbehartiging in ruime zin organiseren voor allen die professioneel bij het ICT-beleid op het lokale overheidsniveau betrokken zijn. Centraal staat het vergroten van het maatschappelijk belang van ICT, de inzet om meer efficiëntie en effectiviteit te bereiken. </br> Zij wil een netwerk en forum vormen voor ontmoeting en uitwisseling tussen allen die op het terrein van ICT op het lokale overheidsniveau actief zijn. </br> Zij wil in de eerste plaats een platform bieden om ICT-verantwoordelijken op het lokale overheidsniveau bij elkaar te brengen. Op die wijze wil ze de drempel voor onderlinge samenwerking en synergie gevoelig verlagen. Niettemin wenst de vereniging ook op te treden als motor om de samenwerking tussen de verschillende andere overheidsniveaus te ondersteunen. Vanuit een klantgerichte opstelling is het immers essentieel dat de verschillende overheidsniveaus en dus ook hun ICT-verantwoordelijken de handen in elkaar slaan en gezamenlijk initiatieven inzake ICT-ontwikkelingen van de overheid nemen of toch minstens intensief meewerken aan ICT-ontwikkelingen die van een ander bestuursniveau uitgaan. </br> En ten slotte wil de vereniging ook functioneren als extern klankbord , het strategisch belang van ICT voor het lokale overheidsniveau aankaarten bij beleidsverantwoordelijken, collega's uit de eigen organisatie en op het publieke forum, en werken aan een mentaliteitsverandering en cultuur van open en behoorlijk bestuur door de juiste en voldoende ICT-investeringen in mensen en middelen.n mensen en middelen. +
- Vlaanderen VLOCA Kennishub Inloggen … Vlaanderen VLOCA Kennishub Inloggen Registreer Hulp nodig? E-Mail LinkedIn Twitter Architectuur Vlaamse Open City Architectuur Bedrijfsarchitectuur IT-architectuur Open Smart City Architectuur Principes Standaarden Onderwerpen Stand van zaken VLOCA-Trajecten City of Things Gemeente zonder Gemeentehuis VLOCA-bibliotheek Zoeken per thema Werkgroepen en verslagen Projectwerking VLOCA projectwerking Architectuurstandaard Traject charter Bedrijfsarchitectuur Bestekteksten Informatienoden Marktanalyse Stakeholderanalyse Use cases prioritering Use cases roadmap Draaiboeken VLOCA-model IT-Architectuur Conformiteitsmodel Technische Architectuur tekeningen Vereistenmodel VLOCA assessment VLOCA Donut OSLO Co-creëren Open voor bijdrage Deelnemen aan werkgroepen Kandidaatstandaarden Forum Begrippen Termen & Concepten Organisaties Initiatieven Standaarden Nieuwsberichten Nieuwsoverzicht VLOCA-talks Agenda Werkwijze Waarom Mediawiki Hoe aanvullen Handige tools Page discussions Governance procesools Page discussions Governance proces +
- Vlaanderen wil een slimme en data gedreven … Vlaanderen wil een slimme en data gedreven overheid die inzet op state of the art digitale dienstverlening. (bron: Vlaamse digitale strategie, Digitaal Vlaanderen) De Vlaamse overheid wil voor het einde van de regeerperiode aansluiting vinden bij Europese koplopers, de top 5 landen uit de Digital Economy and Society Index, of kortweg DESI, rangschikking. In 2020 werd in kader van het relanceplan “Vlaamse veerkracht” gestart met deze digitale transformatie en kan men de komende jaren de vruchten plukken van eerder gestarte initiatieven zoals het “Vlaanderen radicaal digitaal 2 programma”. Men beperkt zich niet tot enkel de Vlaamse overheid. In de evaluatie beschouwt men ook de provinciale en lokale niveaus. Des te meer data wordt verzameld en opengesteld, des te meer de beleidsmakers de effecten van beleid nauwgezet kunnen opvolgen. De data worden samengebracht in beleidsindicatoren. Via een dashboard krijgen beleidsmakers (real time) inzicht in de recente evolutie en scores voor bepaalde domeinen. Ze kunnen navigeren van enkele hoofddomeinen zoals “duurzaamheid” naar een meer detail niveau zoals “afvalstatistieken” of “reparatie activitieten”. Deze laatste indicator zou dan geënt zijn op de reparatie data aangeleverd via een VLOCA data architectuur en verzameld door het repair ecosysteem in de stad of gemeente. Dit repair ecosysteem omvat: commerciële hersteldiensten, vrijwillige herstel (bv op repair cafés) en herstel door burgers (met steun van digitale tool zoals RepairConnects waar ze het toestel registeren en advies krijgen). </br> Een voorbeeld werd opgesteld. Let op, dit is louter ter verduidelijking van het droombeeld. Hier worden geen echt data gebruikt.</br> Data driven scoreboard → online dashboard</br> </br> Mapping inflow, outflows </br> Repair attempts </br> Soort problemen </br> Data gedreven beleid rond circulariteit Een data driven policy dashboard kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien: +
- Volgens OpenNorth [1] is dit een mogelijk … Volgens OpenNorth [1] is dit een mogelijke definitie:</br> Een "Open Smart City" is een stad waar inwoners, maatschappelijke [[::Category:Organisaties| Organisaties]], academici en de particuliere sector op een ethische, verantwoordelijke en transparante manier samenwerken met ambtenaren om gegevens en technologieën te gebruiken om de stad te besturen als een eerlijke, levensvatbare en leefbare gemeenschap en evenwicht te realiseren tussen economische ontwikkeling, sociale vooruitgang en verantwoordelijkheid voor het milieu.</br> Een Open Smart City bevat de volgende vijf kenmerken: </br> 1. De ' governance' in een Open Smart City is ethisch, verantwoordelijk en transparant. Deze principes zijn van toepassing op het bestuur van sociale en technische platformen, waaronder gegevens, algoritmen, vaardigheden, infrastructuur en kennis. </br> 2. Een Open Smart City is participatief, samenwerkend en responsief . Het is een stad waar het bestuur, het maatschappelijk middenveld, de particuliere sector, de media, de academische wereld en de bewoners op zinvolle wijze deelnemen aan het bestuur van de stad volgens gedeelde rechten en verantwoordelijkheden. Dit brengt een cultuur van vertrouwen en kritisch denken en eerlijke, rechtvaardige, inclusieve en geïnformeerde benaderingen met zich mee. </br> 3. Een Open Smart City maakt gebruik van gegevens en technologieën die geschikt zijn voor het beoogde doel , kunnen worden hersteld en opgevraagd , die zoveel mogelijk steunen op open broncodes , voldoen aan open Standaarden , interoperabel zijn, duurzaam , veilig , en waar mogelijk lokaal verkregen en schaalbaar . Data en technologie worden gebruikt en verworven op een zodanige wijze dat schade en "bias" geminimaliseerd worden, duurzaamheid verhoogd wordt en de flexibiliteit vergroot. Een Open Smart City kan beslissingen delegeren naar geautomatiseerde besluitvorming wanneer dit gerechtvaardigd is en ontwerpt deze systemen daarom leesbaar, responsief, adaptief en verantwoordelijk. </br> 4. In een Open Smart City is databeheer de norm en primeert de bewaking en controle over gegevens die door slimme technologieën worden gegenereerd, bewaard en uitgeoefend in het algemeen belang. Databeheer is gebaseerd op principes van soevereiniteit , eigenaarschap , open Standaarden , veiligheid , individuele en sociale privacy ,en verleent mensen het beslissingsrecht over het gebruik van persoonlijke gegevens . </br> 5. In een Open Smart City wordt erkend dat data en technologie niet de enige oplossing zijn voor veel van de systemische problemen waarmee steden worden geconfronteerd, en dat er voor deze systemische problemen niet altijd snelle oplossingen voorhanden zijn. Deze problemen hebben vaak nood aan innovatie met het oog op de lange termijn op het gebied van sociale, organisatorische, economische en politieke processen en oplossingen. </br> </br> </br> ↑ https://www.opennorth.ca/publications/#open-smart-cities-guidemart-cities-guide +
- Volgens OpenNorth [1] is dit een mogelijk … Volgens OpenNorth [1] is dit een mogelijke definitie:</br> Slimme steden zijn volgens hun huidige manifestaties "[technologisch] geïnstrumenteerd en genetwerkte [steden], [met] systemen [die] onderling verbonden en geïntegreerd zijn, en [waar] enorme hoeveelheden stedelijke gegevens worden gegenereerd [door sensoren] en worden gebruikt om het stadsleven in real-time te beheren en te controleren". Overheidsbestuurders en gekozen ambtenaren investeren in smart city-technologieën en data-analyse systemen als informatiebron om de stedelijke omgeving innovatief, economisch, efficiënt en objectief te besturen. Een slimme stad draait voornamelijk om het kwantificeren en beheren van infrastructuur, mobiliteit, zakelijke en online overheidsdiensten, met een focus gericht op technologische oplossingen.</br> Binnen VLOCA focussen we meer op de Open slimme stad , een evolutie van de slimme stad zoals hierboven weergegeven, met een bredere visie dan de technologische gerichte definitie.</br> Een Slimme stad bestaat, volgens Boyd-Cohen (2013) uit een aantal domeinen/dimensies. De volgende domeinen/dimensies kunnen daarbij onderscheiden worden: </br> </br> Environment </br> Mobility </br> Government </br> Economy </br> People </br> Living </br> Ook de Europese Commissie, o.a. in het European Interoperability Framework for Smart Cities and Communities , verwijst naar deze domeinen/dimensies van een Slimme stad.</br> </br> </br> ↑ https://www.opennorth.ca/publications/#open-smart-cities-guidemart-cities-guide +
- Voor een definitie van de afkorting IoT verwijzen we naar [1] ↑ https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_der_dingen +
- Voor een definitie van deze afkorting verwijzen we naar [1] ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/Data_fusion +
- Voor een definitie van deze afkorting verwijzen we naar [1] ↑ https://nl.wikipedia.org/wiki/Informatietechnologie +
- Voor het kiezen van de geschikte sensor, d … Voor het kiezen van de geschikte sensor, de installatie ervan en de juiste datacommunicatie, kunnen volgende draaiboeken geconsulteerd worden:</br> </br> Hoe kies ik een geschikte sensor </br> Hoeveel en waar sensoren plaatsen </br> Hoe kies ik de geschikte datatransmissie en logging device </br> Bekijk ook de ervaringen met andere sensoren van de VLOCA deelnemers voor verdere inspiratie:</br> </br> Evaluatie van sensoren </br> Toepassing van sensoren </br> VLOCA Projecten gerelateerd aan het draaiboek </br> </br> </br> VLOCA project</br> </br> Organisatie(s)</br> </br> </br> Tipping Points </br> </br> Waterland </br> </br> </br> Smart Waterland </br> </br> Stad Roeselared Smart Waterland Stad Roeselare +
- Voor meer informatie over de gemeente Boechout verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de gemeente Geetbets verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de provincie Antwerpen verwijzen we graag door naar: website provincie Antwerpen Wikipedia pagina van de provincie Antwerpen +
- Voor meer informatie over de stad Aalst verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de stad Antwerpen verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de stad Brugge verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de stad Genk verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +
- Voor meer informatie over de stad Gent verwijzen we door naar de Wikipedia pagina . +