Deze pagina biedt een eenvoudige bladerinteractie voor het vinden van entiteiten met een eigenschap met een bepaalde waarde. Andere beschikbare zoekinteracties zijn de zoekpagina voor pagina-eigenschappen en de querybouwer.

Op eigenschap zoeken

Een lijst van waarden die aan de eigenschap "Parsed textDit is een speciale eigenschap in deze wiki." zijn toegekend.

Hieronder staan 50 resultaten vanaf #451.

(vorige 50 | volgende 50) (20 | 50 | 100 | 250 | 500) bekijken.


    

Lijst van resultaten

  • Het logo van de Vlaamse ICT Organisatie.  +
  • How to connect sensors today  +
  • IDSA architectuur  +
  • Gelinkte pagina's op de Kennishub VLOCA Gelinkte pagina's op de Kennishub </br> VLOCA Trajecten </br> Geen VLOCA Trajecten gevonden</br> </br> Co-creatie aanvragen </br> Geen co-creatie aanvragen gevonden</br> </br> Initiatieven </br> Geen initiatieven gevonden</br> </br> Draaiboeken </br> Geen draaiboeken gevonden</br> </br> Standaarden </br> INSPIRE-data-standaard Standaarden INSPIRE-data-standaard  +
  • Gelinkte pagina's op de Kennishub VLOCA Gelinkte pagina's op de Kennishub </br> VLOCA Trajecten </br> Geen VLOCA Trajecten gevonden</br> </br> Co-creatie aanvragen </br> Geen co-creatie aanvragen gevonden</br> </br> Initiatieven </br> Geen initiatieven gevonden</br> </br> Draaiboeken </br> Geen draaiboeken gevonden</br> </br> Standaarden </br> Geen standaarden gevonden Standaarden Geen standaarden gevonden  +
  • Gemeente-zonder-gemeentehuis boost-projectGemeente-zonder-gemeentehuis boost-project </br> Burgers geven steeds meer bezorgdheden of problemen door via digitale meldingssystemen, wat lokale besturen voor de uitdaging stelt die meldingen optimaal en klantvriendelijk te verwerken. In dit boost-project wordt een ‘digitale blauwdruk’ ontwikkeld, met richtlijnen hoe je via een duidelijk en gestroomlijnd proces meldingen kan ontvangen, kan laten doorstromen en antwoorden kan terugkoppelen aan de melder.</br> Lokaal Digitaal en VLOCA bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking.</br> </br> Overzicht deliverables </br> </br> </br> Werkgroepen </br> Geen werkgroepen gevondenn  +
  • Gemeente-zonder-gemeentehuis boost-projectGemeente-zonder-gemeentehuis boost-project </br> Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing. </br> Lokaal Digitaal en VLOCA bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking.</br> </br> Overzicht deliverables </br> </br> </br> Werkgroepen </br> Geen werkgroepen gevonden  +
  • GeoJSON is een open standaard ontwikkeld dGeoJSON is een open standaard ontwikkeld door het IETF (Internet Engineering Task Force). Het is een formaat voor het coderen van verschillende geografische gegevensstructuren. GeoJSON ondersteunt de volgende geometrietypen: Point, LineString, Polygon, MultiPoint, MultiLineString en MultiPolygon. Geometrische objecten met aanvullende eigenschappen zijn Eigenschapsobjecten. Reeksen van eigenschappen zijn vervat in FeatureCollection-objecten. GeoJSON wordt breed ondersteund en actief gebruikt in onder andere OpenStreetMaps [1] .</br> Meer informormatie kan je vinden op de GeoJSON wikipedia pagina .</br>De specificatie (RFC7946) kan je vinden op https://tools.ietf.org/html/rfc7946 .</br> </br> Referenties </br> </br> ↑ https://wiki.openstreetmap.org/wiki/GeoJSON//wiki.openstreetmap.org/wiki/GeoJSON  +
  • GeoRSS is ontworpen als een lichtgewicht,GeoRSS is ontworpen als een lichtgewicht, community gedreven manier om bestaande RSS-feeds uit te breiden met eenvoudige geografische informatie. De GeoRSS-standaard voorziet in het coderen van de locatie op een interoperabele manier zodat toepassingen geografische feeds kunnen opvragen, aggregeren, delen en in kaart brengen.</br> [[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]][[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]]  +
  • Governance gaat over het beheer van een arGovernance gaat over het beheer van een architectuur, en platform, services,... Het bevat het geheel van processen, overeenkomsten en regels waarmee het geheel kan worden ingericht, onderhouden en operationeel beheerd. Om dit beheer the kunnen organizeren, moeten de strategie, business doelen, functionaliteiten, financiele doelen, gekozen standaarden & interfaces, ... gedefinieerd en geimplmenteerd worden. In het kader van een Open City Architectuur, zal governance ervoor zorgen dat belangrijke Open City principes gerealiseerd en onderhouden worden, en dit voor de sociale en technische platformen die de architectuur realiseren, waaronder gegevens, algoritmen, vaardigheden, infrastructuur en kennis. Een van de belangrijke doelstellingen in deze open context is daarbij om door governance vendor-of technologie lock-in te vermijden door een goed beheer van interoperabiliteit .</br> Data governance wordt in het Data Management Book of Knowledge (DAMA-DMBOK) beschreven als : "The exercise of authority, control, and shared decision making over the management of data assets.”ver the management of data assets.”  +
  • Heb jij interesse, specifieke noden, expertise of andere belangen bij dit traject? Klik hier om je in te schrijven.  +
  • Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) iHet Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) is een agentschap van de Vlaamse overheid. Meer informatie over het Agentschap kan hier gevonden worden. </br> </br> ABB missie </br> Het Agentschap Binnenlands Bestuur bouwt mee aan duurzaam en democratisch samenleven in diversiteit door burgers en bestuur te verbinden en te versterken.</br> </br> ABB visie </br> Het Agentschap Binnenlands Bestuur is een wendbare organisatie die het beleid inspireert en antwoorden aanreikt voor de bestuurlijke en maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen.</br> Door het verder uitbouwen en aanwenden van onze kennis, onze expertise en ons netwerk willen we de referentie zijn voor burgers en bestuur.</br> Wij verbinden en versterken burgers en bestuur door:</br> </br> het bevorderen van gelijke kansen en het samenleven van burgers in diversiteit. </br> een beleidskader en instrumenten aan te reiken die de relatie tussen burgers en bestuur bevorderen. </br> in te zetten op de versterking van de bestuurskracht van lokale besturen, zodat taken op het meest burgernabije niveau kunnen worden uitgevoerd.gernabije niveau kunnen worden uitgevoerd.  +
  • Het Agentschap Digitaal Vlaanderen (ADV) rHet Agentschap Digitaal Vlaanderen (ADV) realiseert en begeleidt digitale transformatieprojecten voor Vlaamse en lokale besturen, om zo de overheid van morgen te bouwen. </br> </br> ADV missie </br> Digitaal Vlaanderen is de digitale partner voor Vlaamse en lokale overheden. Wij realiseren digitale transformatieprojecten en begeleiden overheden bij elke stap van het proces.</br> We hebben eigen producten en platformen in huis, van loket en front office, ICT en beveiliging, tot data. Daarnaast bieden we oplossingen op maat aan. Samen vormen ze een totaalpakket waarmee we digitale transformatie in de praktijk brengen.</br> In de snel veranderende samenleving moeten overheden meer dan ooit wendbaar en weerbaar zijn. Steeds meer is er nood aan daadkracht, snelheid en oplossingen die verder gaan dan technologie. Voor die uitdagingen is Digitaal Vlaanderen de strategische partner. Samen werken wij vandaag aan de overheid van morgen.</br> </br> ADV visie </br> De wereld rondom ons verandert razendsnel, en digitalisering staat daarbij hoog op de agenda’s. Ook de overheid herdenkt volop haar rol. De vraag naar digitalisering maakt steeds meer plaats voor de nood aan digitale transformatie. De maatschappelijke uitdagingen vereisen een andere aanpak die de overheid meer wendbaar en weerbaar kan maken. De overheid moet sneller kunnen inspelen op nieuwe omstandigheden en gebeurtenissen in de samenleving.</br> Digitale transformatie gaat over het herdenken van wat bestaat en het uitvinden van nieuwe modellen en platformen. Dat gaat over veel meer dan technologie. Hoe zorgen we voor een optimale gebruikersbeleving? Hoe kunnen we overheidsdienstverlening zo automatisch mogelijk laten verlopen? Hoe laten we de overheid meer datagedreven werken? Hoe kunnen we in een digitaal project “privacy by design” realiseren? Hoe betrekken we stakeholders, en hoe communiceren we over dit project? Hoe zorgen we ervoor dat we alle Vlamingen mee hebben? Om een digitale transformatie te doen slagen, heb je al deze disciplines nodig, in één gecoördineerde en geregiseerde totaalaanpak.</br> Daarom biedt Digitaal Vlaanderen een totaalpakket aan oplossingen aan en werken wij nauw samen met alle betrokken overheden en belanghebbenden. Door de mogelijkheden van technologie, de kracht van data, een uitgekiende zorg voor beveiliging en privacy, en een haarscherpe strategie te combineren maken we de overheid klaar voor de toekomst en voor haar nieuwe rol in de samenleving van morgen.</br> Meer informatie over het Agentschap kan hier gevonden worden.rden.  +
  • Het Agentschap Innoveren & Ondernemen Het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) is het aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. Het stimuleert en ondersteunt innovatie en ondernemerschap en draagt bij aan een gunstig ondernemersklimaat, via samenwerking met verschillende partners., via samenwerking met verschillende partners.  +
  • Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is wHet Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is wegbeheerder van zo´n 7000 km gewest- en autosnelwegen en ruim 7700 km fietspaden. Wij werken elke dag aan een betere mobiliteit en doen dat samen met verschillende partners.</br> </br> Missie & visie </br> Het Agentschap Wegen en Verkeer wil dé toonaangevende, toekomstgerichte wegbeheerder zijn voor alle weggebruikers. We zijn de motor van veilige, betrouwbare en duurzame infrastructuur en verkeersafwikkeling. Verkeersveiligheid komt bij ons steeds op de eerste plaats.</br> We geven de mobiliteit van morgen vorm door: </br> </br> oplossingsgericht de krachten en expertise te bundelen met onze partners </br> rekening te houden met risicoanalyses bij het bepalen van prioriteiten </br> duidelijke voorstellen te formuleren naar beleidsmakers en lokale besturen </br> sterk asset management uit te voeren </br> kwaliteit te leveren bij elk nieuw project en bij het beheer van bestaande infrastructuur </br> oog te hebben voor het comfort van elke weggebruiker </br> in te spelen op innovatie en digitalisering </br> </br> Meer informatie over AWV kan hier gevonden worden.ver AWV kan hier gevonden worden.  +
  • Het Departement Mobiliteit en Openbare WerHet Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. De experten in beweging focussen daarbij op een veilige, slimme en duurzame mobiliteit met aandacht voor de hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur.</br> MOW werkt zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan verschillende projecten, in Vlaanderen en daarbuiten. Om die brede waaier aan uitdagingen tot een goed einde te brengen, kan MOW rekenen op de experten met diverse profielen.</br> Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken:</br> </br> Ondersteunt het beleid van de minister inhoudelijk bij de beleidsvoering, zowel voor mobiliteit en verkeersveiligheid als voor investering, beheer en exploitatie van de transport- en de haveninfrastructuur. Daartoe behoren onder meer:</br> de opmaak van adviesnota’s, beleidsvoorstellen en regelgeving; </br> de verspreiding van informatie; </br> beleidsverkenning, trendwatching, contextanalyse; </br> follow-up van Europees en internationaal beleid en regelgeving; </br> follow-up en evaluatie van de beleidseffecten; </br> informatie en communicatie in het beleidsdomein. </br> Vervult de rol van beleidscoördinator in het beleidsdomein voor de begroting, de beantwoording van parlementaire vragen en kabinetsnota’s, en de voorbereiding van beleidsnota’s en beleidsbrieven van de minister. </br> Voert administratief en technisch ondersteunende taken uit:</br> personeelszaken, facilitair management, ICT, boekhouding, begroting en juridische aangelegenheden; </br> expertise en adviezen inzake beton- en staalconstructies, grondproeven, dynamische verkeersmanagement, hydrologisch onderzoek, enzovoort; </br> het beheer en de exploitatie van de maritieme toegangswegen tot de Vlaamse zeehavens, opdrachten die niet bij intern of extern verzelfstandigde agentschappen zijn ondergebracht.zijn ondergebracht.  +
  • Het European interoperability framework [Het European interoperability framework [1] is een initiatief van de Europese Commissie om richting te geven voor het uitbouwen van interoperabele publieke digitale diensten. Het biedt overheidsdiensten 47 concrete aanbevelingen om het beheer van hun interoperabiliteitsactiviteiten te verbeteren, relaties tussen Organisaties tot stand te brengen, processen ter ondersteuning van end-to-end digitale diensten te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat zowel bestaande als nieuwe wetgeving de inspanningen op het gebied van interoperabiliteit niet in het gedrang brengt. </br> Het nieuwe EIF wordt uitgevoerd in het kader van de prioriteit van de Commissie om een digitale interne markt in Europa tot stand te brengen. De publieke sector, die goed is voor meer dan een kwart van de totale werkgelegenheid en via overheidsopdrachten ongeveer een vijfde van het bbp van de EU vertegenwoordigt, speelt een sleutelrol in de digitale eengemaakte markt als regelgever, dienstverlener en werkgever.</br> De succesvolle uitvoering van het EIF zal de kwaliteit van de Europese overheidsdiensten verbeteren en een omgeving creëren waarin overheidsdiensten digitaal kunnen samenwerken. Voor een volledige beschrijving van het EIF verwijzen we naar de EIF brochure [2] </br> </br> </br> </br> </br> </br> Conceptual overview of the EIF</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> The different layers of interoperability</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Interoperability principles</br> </br> </br> </br> </br> Voordelen </br> Alle EU-landen zijn momenteel bezig met het digitaliseren van hun overheidsdiensten. Door de aanbevelingen van het nieuwe EIF op te volgen, zullen de EU-landen een gemeenschappelijke aanpak volgen wanneer zij hun overheidsdiensten online beschikbaar stellen, deze van begin tot eind integreren, hun informatiebronnen beheren of zich bezighouden met veiligheids- en gegevensbeschermingsregels.</br> Dit zal ervoor zorgen dat de diensten toegankelijk zijn, niet alleen binnen hun nationale grenzen, maar ook over de grenzen van landen en beleidsterreinen heen. Met andere woorden, zij zullen interoperabiliteit in de praktijk toepassen. Op die manier kunnen overheidsdiensten tijd besparen, kosten besparen, de transparantie vergroten en de kwaliteit van de diensten die zij aan burgers en bedrijven aanbieden, verbeteren.</br> </br> Actieplan </br> Het EIF gaat vergezeld van het Interoperabiliteitsactieplan, waarin de prioriteiten worden geschetst die de uitvoering van het EIF van 2016 tot 2020 moeten ondersteunen.</br> Het Interoperabiliteitsactieplan bestaat uit vijf aandachtsgebieden, die betrekking hebben op de identificatie van mechanismen voor het beheer van de interoperabiliteit, de samenwerking tussen [[::Category:Organisaties| Organisaties]], de betrokkenheid van belanghebbenden en de bewustmaking van de voordelen van interoperabiliteit. Het omvat ook de ontwikkeling, verbetering en bevordering van belangrijke interoperabiliteitsmogelijkheden, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften en prioriteiten van de eindgebruikers.</br> </br> Interoperabiliteitsprincipes </br> subsidiariteit & evenredigheid </br> Het subsidiariteitsbeginsel vereist dat EU-besluiten zo dicht mogelijk bij de burger worden genomen. Met andere woorden, de EU neemt geen maatregelen, tenzij dit doeltreffender is dan dezelfde maatregelen die op nationaal niveau worden genomen. Het evenredigheidsbeginsel beperkt het optreden van de EU tot wat nodig is om de doelstellingen van de Verdragen te verwezenlijken.</br> </br> Openheid </br> In de context van interoperabele overheidsdiensten heeft het begrip "openheid" vooral betrekking op gegevens, specificaties en software. Open overheidsdata (hier eenvoudigweg "open data" genoemd) verwijst naar het idee dat alle publieke gegevens vrij beschikbaar moeten zijn voor gebruik en hergebruik door anderen, tenzij er beperkingen gelden voor bijvoorbeeld de bescherming van persoonsgegevens, vertrouwelijkheid of intellectuele eigendomsrechten. </br> </br> Herbreuikbaarheid </br> Hergebruik betekent dat overheidsdiensten die met een specifiek probleem worden geconfronteerd, proberen te profiteren van het werk van anderen door te kijken naar wat er beschikbaar is, het nut of de relevantie ervan voor het betreffende probleem te beoordelen en, waar nodig, oplossingen aan te nemen die hun waarde elders hebben bewezen. Dit vereist dat de overheid openstaat voor het delen van haar interoperabiliteitsoplossingen, concepten, kaders, specificaties, instrumenten en Componenten met anderen.</br> </br> Technische neutraliteit en overdraagbaarheid van gegevens </br> Bij de oprichting van Europese overheidsdiensten moeten overheidsdiensten zich concentreren op functionele behoeften en beslissingen over technologie zo lang mogelijk uitstellen om de technologische afhankelijkheid tot een minimum te beperken, om te vermijden dat specifieke technische implementaties of producten worden opgelegd aan hun bestanddelen en om zich te kunnen aanpassen aan de snel evoluerende technologische omgeving.</br> </br> Gebruikersgerichtheid </br> De gebruikers van Europese overheidsdiensten zijn alle overheidsdiensten, burgers of bedrijven die toegang hebben tot en profiteren van het gebruik van deze diensten. De behoeften van de gebruikers moeten in aanmerking worden genomen bij het bepalen van de vraag welke openbare diensten moeten worden verleend en hoe deze moeten worden geleverd. </br> </br> Inclusief en toegankelijk </br> Bij inclusiviteit gaat het erom iedereen in staat te stellen ten volle te profiteren van de mogelijkheden die de nieuwe technologieën bieden om toegang te krijgen tot en gebruik te maken van de Europese openbare diensten, zodat sociale en economische verschillen en uitsluiting kunnen worden overwonnen. Toegankelijkheid zorgt ervoor dat mensen met een handicap, ouderen en andere achtergestelde groepen gebruik kunnen maken van openbare diensten op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van andere burgers.</br> </br> Privacy en veiligheid </br> Burgers en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat zij bij hun contacten met de overheid in een veilige en betrouwbare omgeving en met volledige inachtneming van de relevante voorschriften, zoals de verordening en de richtlijn inzake gegevensbescherming en de verordening inzake elektronische identificatie en vertrouwensdiensten, te werk gaan.</br>De overheid moet de privacy van de burgers en de vertrouwelijkheid, authenticiteit, integriteit en onweerlegbaarheid van de door burgers en bedrijven verstrekte informatie garanderen.</br> </br> Meertaligheid </br> Europese overheidsdiensten kunnen door iedereen in elke lidstaat worden gebruikt. Meertaligheid moet dus zorgvuldig worden overwogen bij het ontwerpen ervan. Burgers in heel Europa hebben vaak problemen met de toegang tot en het gebruik van digitale overheidsdiensten als deze niet beschikbaar zijn in de talen die zij spreken.</br> </br> Administratieve vereenvoudiging </br> Waar mogelijk moeten overheidsdiensten trachten hun administratieve processen te stroomlijnen en te vereenvoudigen door ze te verbeteren of door alles wat geen publieke waarde heeft, te elimineren. Administratieve vereenvoudiging kan bedrijven en burgers helpen de administratieve last van de naleving van de EU-wetgeving of nationale verplichtingen te verminderen. Evenzo moeten overheidsdiensten Europese overheidsdiensten invoeren die met elektronische middelen worden ondersteund, met inbegrip van hun interactie met andere overheidsdiensten, burgers en bedrijven.</br> </br> Behoud van informatie </br> De wetgeving vereist dat beslissingen en gegevens worden opgeslagen en gedurende een bepaalde tijd toegankelijk zijn. Dit betekent dat dossiers en informatie in elektronische vorm die in het bezit zijn van overheidsdiensten met het oog op het documenteren van procedures en besluiten, moeten worden bewaard en, indien nodig, moeten worden omgezet in nieuwe media wanneer oude media verouderd zijn. Het doel is ervoor te zorgen dat archieven en andere vormen van informatie hun leesbaarheid, betrouwbaarheid en integriteit behouden en zolang als nodig toegankelijk zijn, met inachtneming van de veiligheids- en privacybepalingen.</br> </br> Beoordeling van de effectiviteit en efficiëntie </br> Er zijn vele manieren om de waarde van interoperabele Europese overheidsdiensten te inventariseren, met inbegrip van overwegingen als rendement op investeringen, totale kosten van eigendom, mate van flexibiliteit en aanpasbaarheid, verminderde administratieve lasten, efficiëntie, verminderd risico, transparantie, vereenvoudiging, verbeterde werkmethoden en mate van tevredenheid bij de gebruikers.</br> </br> Interoperabiliteitsniveaus </br> Het EIF heeft een gelaagd model dat a) vier lagen van interoperabiliteit omvat: juridisch, organisatorisch, semantisch en technisch b) een transversale component van de vier lagen, "geïntegreerd beheer van de openbare dienst" en c) een achtergrondlaag, "interoperabiliteitsgovernance".</br> </br> Interoperabiliteitsgovernance </br> Interoperabiliteitsgovernance heeft betrekking op besluiten over interoperabiliteitskaders, institutionele regelingen, [[::Category:Organisaties| Organisaties]]tructuren, rollen en verantwoordelijkheden, beleid, overeenkomsten en andere aspecten van het waarborgen en controleren van de interoperabiliteit op nationaal en EU-niveau.</br> Het Europese interoperabiliteitskader, het interoperabiliteitsactieplan en de Europese Interoperabiliteitsarchitectuur (EIRA) zijn belangrijke onderdelen van de interoperabiliteitsgovernance op EU-niveau.</br> De INSPIRE -richtlijn is een belangrijke domeinspecifieke illustratie van een interoperabiliteitskader met inbegrip van wettelijke interoperabiliteit, coördinatiestructuren en technische interoperabiliteitsregelingen.</br> </br> Geïntegreerd beheer van de openbare diensten </br> Voor de Europese openbare dienstverlening moeten vaak verschillende overheidsdiensten samenwerken om tegemoet te komen aan de behoeften van de eindgebruikers en openbare diensten te verlenen op een geïntegreerde manier. Wanneer er meerdere [[::Category:Organisaties| Organisaties]] betrokken zijn, is er behoefte aan coördinatie en bestuur door autoriteiten met een manadaat voor planning, uitvoering en exploitatie van Europese overheidsdiensten. De organisatie van de diensten dient garanties te bieden voor: integratie, naadloze uitvoering, hergebruik van diensten en gegevens, en de ontwikkeling van nieuwe diensten en 'bouwstenen'.</br> </br> Legale interoperabiliteit </br> Elke overheidsdienst die bijdraagt aan de verlening van een Europese overheidsdienst werkt binnen zijn eigen nationale rechtskader. Bij juridische interoperabiliteit gaat het erom ervoor te zorgen dat [[::Category:Organisaties| Organisaties]] die onder verschillende wettelijke kaders, beleidslijnen en strategieën opereren, in staat zijn om samen te werken. Dit kan vereisen dat de wetgeving de oprichting van Europese overheidsdiensten binnen en tussen de lidstaten niet belemmert en dat er duidelijke afspraken zijn over hoe om te gaan met verschillen in wetgeving over de grenzen heen, met inbegrip van de mogelijkheid om nieuwe wetgeving in te voeren.</br> </br> Organisatorische interoperabiliteit </br> Dit heeft betrekking op de manier waarop overheidsdiensten hun bedrijfsprocessen, verantwoordelijkheden en verwachtingen op elkaar afstemmen om gezamenlijk overeengekomen en wederzijds voordelige doelen te bereiken. In de praktijk betekent organisatorische interoperabiliteit het documenteren en integreren of afstemmen van bedrijfsprocessen en uitgewisselde relevante informatie. Organisatorische interoperabiliteit heeft ook tot doel te voldoen aan de eisen van de gebruikersgemeenschap door diensten beschikbaar, gemakkelijk herkenbaar, toegankelijk en gebruikersgericht te maken.</br> </br> Technische interoperabiliteit </br> Dit omvat de toepassingen en infrastructuren die systemen en diensten koppelen. Aspecten van technische interoperabiliteit zijn onder meer interfacespecificaties, interconnectiediensten, gegevensintegratiediensten, gegevenspresentatie en -uitwisseling en veilige communicatieprotocollen.</br> </br> Semantische interoperabiliteit </br> Semantische interoperabiliteit zorgt ervoor dat het precieze formaat en de betekenis van uitgewisselde gegevens en informatie worden bewaard en begrepen bij de uitwisselingen tussen partijen. Met andere woorden "wat er wordt gestuurd is wat er wordt begrepen". In het EIF heeft de semantische interoperabiliteit betrekking op zowel de semantische als de syntactische aspecten: </br> </br> Het semantische aspect heeft betrekking op de betekenis van gegevenselementen en de relatie(s) ertussen. Het omvat het ontwikkelen van vocabularia en schema's om de gegevensuitwisseling te beschrijven en ervoor te zorgen dat de gegevenselementen worden begrepen op dezelfde manier door alle communicerende partijen; </br> Het syntactische aspect verwijst naar de beschrijving van het exacte formaat van de uit te wisselen informatie in termen van grammatica en formaat. </br> Een uitgangspunt voor het verbeteren van de semantische interoperabiliteit is het beschouwen van publieke gegevens en informatie als een waardevol openbaar goed.</br> </br> Referenties </br> </br> ↑ https://ec.europa.eu/isa2/eif_en </br> </br> ↑ https://ec.europa.eu/isa2/sites/isa/files/eif_brochure_final.pdf  +
  • Het ISA² programma werd officieel stopgezeHet ISA² programma werd officieel stopgezet in april 2021 . Het nieuwe initiatief Interoperable Europe , gesteund door het Digital Europe Programma, zal de doelstellingen van het ISA² programma verder realiseren.</br> </br> </br> Interoperability solutions for public administrations, businesses and citizens (ISA²) is een Europees Programma dat de ontwikkeling ondersteund van digitale tools gericht op de Europese publieke sector, bedrijven en burgers. De tools zijn voornamelijk gericht op grensoverschrijdende en sectoroverschrijdende publieke dienstverlening. </br> </br> Programma's </br> ISA² ondersteunt onder meer de volgende programma's:</br> </br> Uitwisseling van informatie tussen Europese instellingen en lidstaten voor de monitoring van de toepassing van Europese wetgeving </br> Herbruikbare tools voor publeke participatie in de EU </br> Vereenvoudiging van elektronische aankopen en facturatie </br> Delen van statistische diensenten en oplossingen </br> Verbeteren van semantische interoperabiliteit in Europese e-governement-systemen </br> Ontwikkeling van digitale netwerken van de de toekomst </br> Vastleggen van een gedeelde architectuur voor de 'Single Digital Gateway' </br> Ontwikkeling van frameworks voor interoperabiliteit op nationaal niveau </br> (zie [1] voor meer projecten en informatie)</br> </br> Oplossingen </br> In het kader van deze programma's werden verschillende oplossing uitgewerkt, waaronder</br> </br> EIRA and CarTool : European Interoperability Reference Architecture and Cartography tool </br> DCAT Application Profile for data portals in Europe: Specification describing public sector datasets </br> Core vocabularies: Simplified, reusable and extensible data models </br> Core Public Service Vocabulary Application Profile (CPSV-AP): A data model for describing public services and the associated life and business events </br> NIFO: The National Interoperability Framework Observatory </br> Re3gistry: exchange data cross-border and cross-sector using reference codes </br> Interoperability Quick Assessment Toolkit (IQAT) </br> (zie [2] voor de volledige lijst)</br> </br> Referenties </br> </br> ↑ https://ec.europa.eu/isa2/actions_en </br> </br> ↑ https://ec.europa.eu/isa2/solutions_ensolutions_en  +
  • Het Indische Ministerie van Huisvesting enHet Indische Ministerie van Huisvesting en Stedelijke Zaken (MoHUA) heeft in 2015 een ambitieus programma gelanceerd voor de ontwikkeling van 100 Smart Cities, gericht op het katalyseren van investeringen in holistische infrastructuur en diensten, de ontwikkeling van geïntegreerde benaderingen voor probleemoplossing, de bevordering van co-creatie en bottom-up innovatie met behulp van technologie, en het creëren van duurzame resultaten door het omarmen van de circulaire economie en participatieve processen die rond gemeenschappen zijn opgebouwd.</br> De totale investering die in deze steden wordt verwacht over een periode van vijf jaar vanaf de datum van hun selectie zal naar verwachting ongeveer 30 miljard dollar bedragen.</br> Slimme steden ontwikkelen zich onder andere als verbonden, leefbare, energie-efficiënte, adaptieve en veerkrachtige steden door de inzet van slimme oplossingen. India is begonnen met het effenen van een nieuwe weg naar het transformeren van stedelijk management met de kracht van digitale technologieën.</br> In dit kader kwam ook de Indian Urban Data Exchange (IUDX) [1] tot stand, een centraal dataplatform dat Slimme Steden toelaat om de mogelijkhedn van de grote hoeveelheden data die aanwezig is in de steden ten volle te benutten.</br> </br> Referenties </br> </br> ↑ https://www.iudx.org.in//www.iudx.org.in/  +
  • Het Interoperable Europe -programma van deHet Interoperable Europe -programma van de Europese Commissie ontwikkelt momenteel de Europese Interoperabiliteitsreferentiearchitectuur (EIRA©) voor het classificeren en organiseren van bouwstenen die relevant zijn voor interoperabiliteit en die worden gebruikt bij de levering van digitale overheidsdiensten. Het doel is om interoperabiliteit en hergebruik te vergemakkelijken bij de ontwikkeling van overheidsdiensten.</br> In maart 2019 is een nieuwe EIRA-release v.3.0.0 online beschikbaar gesteld.</br> More information: [1] </br> </br> </br> ↑ https://joinup.ec.europa.eu/collection/european-interoperability-reference-architecture-eira/abouteference-architecture-eira/about  +
  • Het Maas Afsprakenkader, een initiatief vaHet Maas Afsprakenkader, een initiatief van de Vlaamse Overheid, beschrijft de voorwaarden voor een goed werkend, open MaaS-ecosysteem.</br> MaaS-stakeholders dialogeren, schrijven en implementeren samen de afspraken die hun onderlinge samenwerking in het ecosysteem versterken en de implementatie van basisbereikbaarheid versnellen. </br> Inspelen op initiatieven als combimobiliteit en MaaS, hefbomen van basisbereikbaarheid, vraagt om een open ecosysteem. Zo’n netwerk draagt bij tot een dynamische, neutrale en inclusieve community en afspraken waar publieke en private (MaaS) actoren vlot samenwerken, efficiënt informatie uitwisselen en hun diensten op elkaar afstemmen. </br> Meer informatie kan hier gevonden worden.matie kan hier gevonden worden.  +
  • Het Proefstation voor de Groenteteelt (PSKHet Proefstation voor de Groenteteelt (PSKW) is een onderzoekinstelling gericht op onderzoek, ontwikkeling en innovatie van de groentesector. Het is een niet-gouvernementele organisatie en een vereniging zonder winstoogmerk. </br> Meer informatie kan hier gevonden worden. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
  • Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inHet STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat. Het principe is leidraad voor o.a. het Vlaamse mobiliteitsbeleid, omdat blijkt dat meer dan de helft van de verplaatsingen op korte afstanden gebeurt, die te voet of met de fiets afgelegd kunnen worden.et of met de fiets afgelegd kunnen worden.  +
  • Het World Economic Forum [1] is een ledeHet World Economic Forum [1] is een leden-gebaseerde organisatie met als missie het verbeteren van de toestand van de wereld door het engageren van politieke, zakelijke, academische en andere maatschappelijke leiders om zo de wereld agenda mee te sturen.</br>Onder de leden bevinden zich de grootste wereldbedrijven.</br> Het WE forum heeft zich heel recent ook uitgesproken over smart cities : [2] </br> Daarin zijn een aantal belangrijke adviezen die we in VLOCA mee kunnen versterken :</br> </br> InfraTech is de uitdaging : technology enabled infrastructure </br> InfraTech kan en moet leiden tot groenere steden, beter geconnecteerde transportsystemen, efficientere gebouwen, sneller reageren op pandemieen,... </br> de overheid moet hier een belangrijke rol in spelen via een flexibele ondersteuning van het ecosysteem </br> integratie van technologieen uit verschillende domeinen is het doel, niet focus op de technologieen zelf </br> Digitale connectiviteit is een grote prioriteit </br> Mikken op impact is belangrijker dan mikken op specifieke technologie </br> Risico's inschatten van nieuwe technologie is een prioriteit, en moet op verschillende vlakken bekeken worden. </br> Data is de sleutel van InfraTech. Een citizen-centric benadering is daarbij heel belangrijk. </br> Overheden moeten data sharing en interoperabiliteit sterk ondersteunen en beheren. </br> het verzamelen, verwerken en aanbieden van data (Data First) is top prioriteit, en data kwaliteit en nauwkeurigheid moeten de speerpunten zijn. Daarbij zijn data privacy en betrouwbaarheid voor de burger bouwstenen. </br> </br> </br> </br> ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/World_Economic_Forum </br> </br> ↑ https://www.weforum.org/agenda/2020/09/5-ways-speed-up-creation-smart-cities/ion-smart-cities/  +
  • Het aantal binnen gebrachte toestellen op Het aantal binnen gebrachte toestellen op een repair café is mogelijks gecorreleerd met berichtgeving op social media. Immers, des te meer burgers weten waar en wanneer een repair café doorgaat of digitale tools zoals Repairconnects leren kennen, des te meer bezoekers repair cafés en digitale tools mogelijks kunnen verwachten. De tijdreeks in bezoekersaantallen enerzijds, plotten met tijdstippen van berichten of informatiecampagnes kan inzicht geven in effectiviteit van de campagne (welk kanaal voor welk doel te gebruiken).k doel te gebruiken).  +
  • Het doel van Open Standaarden voor Linkende Organisaties of OSLO is om te zorgen voor meer samenhang, een betere begrijpbaarheid en vindbaarheid van informatie en dienstverlening.  +
  • Het doel van dit traject is om de structuuHet doel van dit traject is om de structuur van fietsinfrastructuurdata te standaardiseren in samenspraak met alle belanghebbenden. Dit zal het mogelijk maken om datastromen semantisch te verrijken, fietsinfrastructuurdata beter vindbaar en begrijpbaar zal maken, alsook beter combineerbaar met andere databronnen. Op basis van internationale standaarden bouwen we het vocabularium op. We brengen dit in lijn met de geldende Vlaamse regelgeving.</br> De standaardisering gebeurt op vraag van de verschillende belanghebbenden binnen de sector met ondersteuning van Digitaal Vlaanderen.</br> Dit traject past binnen het OSLO programma: OSLO staat voor Open Standaarden voor Linkende Organisatie (OSLO), het programma van de Vlaamse overheid dat instaat voor semantische en technische interoperabiliteit. Met OSLO zet Informatie Vlaanderen samen met haar partners versterkt in op eenduidige standaarden voor de uitwisseling van informatie. Het standaardiseren van de betekenis van informatie is essentieel om het Vlaanderen Radicaal Digitaal principe ‘vraag niet wat je al weet’ te realiseren. Daarnaast zijn semantische standaarden een belangrijke hefboom voor de interbestuurlijke dialoog en hergebruik van informatie door de private sector.</br> Lees meer: https://overheid.vlaanderen.be/opleiding/oslo-fietsinfrastructuuriding/oslo-fietsinfrastructuur  +
  • Het doel van dit traject is om de structuuHet doel van dit traject is om de structuur van reizigersinformatie te standaardiseren in samenspraak met alle belanghebbenden. Dit maakt het mogelijk om datastromen in dit domein semantisch te verrijken en de data beter vindbaar en begrijpbaar te maken, alsook gemakkelijker combineerbaar te maken met andere databronnen.</br> Dit traject is een initiatief van De Lijn, met ondersteuning van Informatie Vlaanderen.</br> Dit traject past binnen het OSLO programma: OSLO staat voor Open Standaarden voor Linkende Organisatie (OSLO), het programma van de Vlaamse overheid dat instaat voor semantische en technische interoperabiliteit. Met OSLO zet Informatie Vlaanderen samen met haar partners versterkt in op eenduidige standaarden voor de uitwisseling van informatie. Het standaardiseren van de betekenis van informatie is essentieel om het Vlaanderen Radicaal Digitaal principe ‘vraag niet wat je al weet’ te realiseren. Daarnaast zijn semantische standaarden een belangrijke hefboom voor de interbestuurlijke dialoog en hergebruik van informatie door de private sector.µ</br> Lees meer: https://overheid.vlaanderen.be/opleiding/oslo-mobiliteit-dienstregeling-en-planningenstregeling-en-planning  +
  • Het doel van een Object Type Library of OTHet doel van een Object Type Library of OTL is het in kaart brengen, definiëren en standaardiseren van de informatiebehoefte met betrekking tot assets aan de hand van een semantisch model dat als open standaard beschikbaar wordt gesteld.</br> De AWV OTL is een objecttypenbibliotheek van alle weginfrastructuurobjecten, zoals beschreven in de verschillende standaardbestekken. Elk objecttype heeft daarin een eenduidige definitie, een aantal vastgelegde eigenschappen en mogelijke relaties met andere objecttypes. </br> Lees meer: AWV OTLere objecttypes. Lees meer: AWV OTL  +
  • Het eHUBS-project heeft als doel om hoppinHet eHUBS-project heeft als doel om hoppin punten of mobipunten te ontwikkelen voor e-bikes, e-bakfietsen, e-scooters en/of e-cars. Het idee is om een hoogwaardig en divers aanbod van gedeelde elektrische mobiliteitsdiensten te bieden aan reizigers en zo schonere, leefbaardere en aangenamere steden te realiseren.</br> Partnersteden zijn: Manchester, Arnhem-Nijmegen, Leuven en Amsterdam. </br>Consortiumpartners zijn: POLIS, Newcastle University, TU Delft, Cargoroo en anderen.</br> Lees meer:</br> https://www.polisnetwork.eu/project/ehubs/https://www.nweurope.eu/projects/project-search/ehubs-smart-shared-green-mobility-hubs/ </br> https://www.polisnetwork.eu/project/ehubs/https://www.polisnetwork.eu/project/ehubs/  +
  • Het national access point (NAP) of nationaHet national access point (NAP) of nationale toegangspunt voor gegevens van het personenvervoer, zie: Transportdata.be.</br> Dit nationale platform heeft als doel het centraliseren van de toegang tot alle beschikbare datasets over het personenvervoer in België. Hierdoor wil het NAP het voor leveranciers van reisinformatiediensten en producenten van digitale kaarten mogelijk maken om multimodale reisplanners te ontwerpen. Dat zal het deur-tot-deur reizen in de Europese Unie vergemakkelijken en de ‘modal shift’ bevorderen. De datasets zijn afkomstig van alle mogelijke partijen, zowel van de publieke als van de privésector.an de privésector.  +
  • Het vervoer op maat vormt de onderste vervHet vervoer op maat vormt de onderste vervoerslaag van het openbaarvervoersmodel voor basisbereikbaarheid. Niet alleen (pendel)bussen, maar ook deelfietsen, deelauto’s en collectieve taxi’s behoren tot deze vervoerslaag.</br> Het vervoer op maat zorgt voor een efficiënte invulling van de lokale vervoersvragen. Het gaat dan om lokale, al dan niet private initiatieven. Het vervoer op maat wordt aangestuurd in de mobiliteitscentrale. Mobipunten vormen de fysieke spil tussen de verschillende soorten vervoer op maat in een bepaalde buurt.</br> https://www.vlaanderen.be/vervoer-op-maatnderen.be/vervoer-op-maat  +
  • Het waterpeil in de waterloop kan gemeten Het waterpeil in de waterloop kan gemeten worden d.m.v. verschillende meetprincipes (hydrostatisch of ultrasoon) die afgewogen moeten worden in functie van de toepassing.</br>Afhankelijk van de toepassing of de condities kan het ene of andere meetprincipe beter geschikt zijn.</br> </br> Hydrostatische meting (druk) </br> de sensor meet de druk van de bovenstaande waterkolom (vanaf sensor tot aan het wateroppervlak) </br> de sensor zit onder water </br> de effectieve waterdiepte van bodem tot wateroppervlak = lengte waterkolom (o.b.v. drukmeting) + afstand van druksensor tot bodem (positie van sensor in de waterkolom) </br> luchtdrukcompensatie : sensoren mét geïntegreerde luchtdrukcompensatie (vented) of zonder (non-vented) </br> Een hydrostatische sensor:</br> </br> vereist een minimaal waterpeil aangezien de druksensor volledig onder water moet zitten om een correcte meting te hebben. In het geval dat de druksensor droogvalt is het waterpeil ≤ afstand van sensor tot bodem. </br> is weinig gevoelig voor plantengroei in de waterloop (als de sensor wordt afgeschermd door een buis om in op te hangen) </br> is mogelijk gevoelig voor vorstschade </br> </br> Hydrostatische drukmeting</br> </br> Ultrasone meting (echo sounding) </br> de sensor meet de afstand tot het wateroppervlak vanaf een positie boven het wateroppervlak </br> de sensor zit boven water </br> de effectieve waterdiepte van bodem tot water = afstand van sensor tot bodem (positie van sensor boven het water) - gemeten afstand tot wateroppervlak </br> Een ultrasone sensor:</br> </br> vereist geen minimaal waterpeil , de grootste meetbare afstand is afstand tot de bodem als er geen water in de beek staat (het waterpeil is dan nul). </br> is gevoelig voor plantengroei of vuil . Als planten of vuil boven het wateroppervlak uitsteken kan dit de meting verstoren. </br> is niet gevoelig voor vorstschade . </br> zit niet in het water en heeft dus geen last van vervuiling in het water. </br> overhangende bevestiging moet mogelijk zijn (brugconstructie) in het midden van de waterloop of ter hoogte van open water. Te dicht tegen oever is er interferentie van o.a. oevervegetatie. </br> </br> Ultrasone meting</br> </br>Beide metingen kunnen omgezet worden naar mTAW peil als er een referentiepunt ingemeten is in mTAW en de relatieve positie van de sensor t.ov dat referentiepunt bepaald is.rentiepunt bepaald is.  +
  • Het Vlaams Kenniscentrum Water is het onafHet Vlaams Kenniscentrum Water is het onafhankelijke intermediair dat actief is voor de integrale waterketen. Vlakwa initieert, coördineert en faciliteert via een geïntegreerde aanpak met maximale internationale connectiviteit, kennisopbouw, onderlinge samenwerking en uitwisseling van ervaring en kennis. kennis.  +
  • High level beschrijving van het VLOCA & OSLO proces voor VLAIO City of Things trajecten  +
  • Hoe kan je gemiste “repair opportunities” in kaart brengen en reduceren?  +
  • Hoe kies ik het juiste netwerk? VolgendeHoe kies ik het juiste netwerk? </br> Volgende criteria zijn o.a. bepalend in deze keuze:</br> </br> batterijduur </br> data grootte </br> traffic (one-way/two-way) </br> connectiviteit </br> Er bestaat daarom een trade-off tussen o.a. volgende netwerken:</br> </br> NB-IOT </br> LoRaWAN </br> Sigfox </br> test onderwerp </br> test discussie -- Maarten1 ( overleg ) 26 mei 2021 17:49 (CEST)</br> </br> captions/weblinks aan images ? </br> kunnen we weblinks toevoegen aan de images ? en als caption onder de image toevoegencaption onder de image toevoegen  +
  • Hoe kun je hier digitaal aan meewerken ? Hoe kun je hier digitaal aan meewerken ?</br> Daarvoor zijn een aantal manieren :</br> </br> toevoegen van inhoudelijke pagina's </br> Je hebt een login account nodig (na registratie op het VLOCA portaal) </br> log in met deze account </br> kies een titel voor de pagina : deze moet beginnen met "VLOCA:" gevolgd door een eigen gekozen tekst (voorbeeld : " VLOCA: waterapplicaties ") </br> typ deze titel in de "Doorzoek users's Wiki!" zoekbalk rechts bovenaan </br> als deze titel reeds bestaat, vindt je de pagina terug. Indien niet, dan kun je deze aanmaken door te klikken op "Maak nieuwe pagina" </br> dan kom je terecht op de nieuwe pagina. Je kunt deze vrij editeren. </br> om deze pagina onder het thema Water in de Stad te plaatsen, moet je onderaan de volgende tekst toevoegen : " [[Categorie:Leefomgeving- Water in de Stad]] " </br> en voila, jouw pagina komt onder deze categorie te staan, en is open voor iedereen om mee te editeren, of commentaar op toe te voegen (zie onderstaande 2 gevallen)</br> </br> mee editeren van bestaande pagina's </br> klik door naar de pagina die je wil editeren (hulp over MediaWiki en hoe te editen is hier te vinden) </br> klik op de "Bewerken" knop, voeg tekst toe en klik op "Wijzigingen opslaan" </br> (nota : alle wijzigingen worden in versies opgeslagen en zijn terug te bekijken via "Geschiedenis weergeven")</br> </br> toevoegen van commentaar aan bestaande pagina's </br> dit kun je vrij doen zonder de inhoud van de pagina te veranderen in de "Overleg" tab links bovenaan </br> meer info hier : https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/vloca-kennishub/Hoe_bijdragen (kijk bij discussie pagina's)gina's)  +
  • Hoe kunnen we repair cafés, en herstel in het algemeen, ondersteunen en zo de kans op succesvol herstel vergroten?  +
  • Hoe maak ik zelf een databank aan voor mijHoe maak ik zelf een databank aan voor mijn citizen science project </br> Introductie </br> In deze tutorial zullen we een postgres-database opzetten, gehost in de cloud via Heroku. We ontwerpen het databasemodel in dbdiagram.io en behandelen de import van gegevens uit een Excel-bestand met behulp van Python en SQLAlchemy.</br> </br> Installatie </br> Enige voorbereiding is nodig!</br> </br> Conda-omgeving </br> We moeten eerst een Python-omgeving opzetten in Conda. Voor deze tutorial gebruiken we Python 3.8. Pakketten kunnen via de commandline worden geïnstalleerd met behulp van:</br> conda install --file requirements.txt </br> de requirements.txt file is hier te downloaden.</br> </br> Registreer je hier voor een Heroku-account: https://signup.heroku.com/ </br> </br></br> </br> Helaas biedt Heroku vanaf eind November 2022 geen gratis credits meer aan:</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Na registratie kan je je eerste app aanmaken:</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Kies de naam van de app en je regio, klik op "Create app":</br> </br> </br> </br> </br> </br> Postgres in de cloud via Heroku </br> </br></br> </br> Ga naar "resources" en selecteer "Heroku Postgres".Kies voor "Hobby-Dev":</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Klik je net aangemaakte service aan, ga naar de "Settings" om de databank credentials te raadplegen. Je zal deze nodig hebben om te kunnen connecteren naar je databank:</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Connectie naar je nieuwe databank </br> Er zijn verschillende manier om te connecteren naar de database.</br> </br> Heroku CLI </br> Ga naar https://devcenter.heroku.com/articles/heroku-cli en volg daar het stappenplan om de Heroku CLI op te zetten in je commandline terminal. </br> Voor deze tutorial zullen we echter dbeaver gebruiken, dat iets gebruiksvriendelijker is. </br> Dbeaver </br> DBeaver is een gratis multi-platform databank tool voor ontwikkelaars, databasebeheerders, analisten en iedereen die met databases moet werken. Het ondersteunt alle populaire databases, inclusief degene die we in deze tutorial zullen gebruiken.</br> </br> Om DBeaver te gebruiken, moet je al een versie van Postgres op je lokale machine geïnstalleerd hebben: https://www.postgresql.org/download/ </br> Ga naar https://dbeaver.io/ om DBeaver te downloaden. </br> Open DBeaver nadat het geïnstalleerd is. Je kunt op het pictogram "new database connection" linksboven klikken om een verbinding te maken met de Heroku-database: </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Onze databank bevat momenteel nog geen tabellen, maar daar zorgen we voor in de volgende stap.</br> </br> Databank model </br> Maak je databank model aan </br> We zullen gebruik maken van dbdiagram.io om het databank model aan te maken. Eens ontworpen, kan deze geëxporteerd worden naar SQL code. Deze code kunnen we dan uitvoeren in dbeaver om de tabellen en alle relaties tussen de tabellen aan te maken.</br> In dit voorbeeld maken we 3 tabellen aan. Ze laten ons toe de meetwaarden van de sensoren op te slaan, alsook de meta-data en informatie over de locatie van de sensor.</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Eens de tabellen aangemaakt zijn in dbdiagram.io klik je op "export to PostgreSQL". Dit maakt een .sql file aan die we in de volgende stap zullen gebruiken.</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Maak de tabellen aan in dbeaver </br> Je zou de SQL-query kunnen starten met behulp van de Heroku CLI, een Python-script,... maar voor deze tutorial zullen we deze starten vanuit DBeaver.</br> </br> Open DBeaver en maak verbinding met de database. </br> Open een nieuw script en plak hierin het .sql-bestand dat we hebben aangemaakt in dbdiagram.io. </br> Voer dit script uit (ook hier te downloaden: 10-create-tables.sql ) </br> De tabellen zijn nu aangemaakt. Je kan ze bekijken door op "public scheme" te klikken en vervolgens op "ER Diagram": </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Migreer je datasheets naar de databank </br> Voorbeeld csv file </br> Met de databank en (lege) tabellen op hun plaats is het tijd om te kijken naar het voorbeeld Excel-bestand, te vinden hier , dat we willen importeren.</br> </br> Er zijn 3 tabbladen in het Excel-bestand:</br> Locaties, waar wat extra informatie staat over de locaties waar de sensoren zijn geplaatst. </br> Sensoren, een oplijsting van de verschillende sensoren. </br> Metingen, een oplijsting van de gegevens die door de sensoren zijn verzameld. </br> De afbeeldingen hieronder tonen de dummygegevens die in elk van de tabbladen zijn ingevoerd. Deze gegevens zullen we in onze databank uploaden:</br> </br> Locaties Metingen </br> </br> </br> Sensoren </br> </br></br></br> </br> Python en SQLalchemy </br> We zullen Python in combinatie met het SQLalchemy-pakket gebruiken om de gegevens in de Excel-sheets naar de database over te zetten. De volgende scripts (die hier terug te vinden zijn) zijn hiervoor gemaakt:</br> </br> excel_parser.py : een parser om de Excel-tabbladen in te lezen en te transformeren, zodanig dat ze klaar zijn om in het databank model te plaatsen. </br> orm.py : bevat de SQLalchemy Object-Relational Mapping (ORM), zodat we gemakkelijk met onze databasestructuur kunnen werken in Python. </br> push-data-db.py : start dit bestand om de gegevens te lezen, te transformeren en in de databank te plaatsen! </br> Opmerking: je zal de credentials in "push-data-db.py" moeten aanpassen, zodat ze matchen op jouw database gegevens.</br> </br> DBASE = 'd2hto0sg05etiq'</br>USER = 'itwgxojqwqnqwl'</br>PASSWORD = ';-)'</br>HOST = 'ec2-34-248-169-69.eu-west-1.compute.amazonaws.com'</br>PORT = 5432</br>SCHEMA = 'public'</br> </br> Nu maken we de connectie met de Heroku hosted postgres databank: de dbclass kan je vinden in dbutils.py . Het laat ons toe om vanuit python aan de slag te gaan met onze postgres databank:</br> </br> </br># Database connection for queries</br>#---------------------------------</br># get instance of class</br>db = dbclass(dbase=DBASE,</br> user=USER,</br> password=PASSWORD,</br> port=PORT,</br> host=HOST)</br></br># test connection</br>concheck = db.connected()</br>print(concheck)</br> </br> volgende stap, het importeren van de data in de excel sheets:</br> </br> sensors,measurements,locations = import_excel_data()</br> </br> Vervolgens pushen we de data naar de databank:</br> </br> add_locations(db, data=locations)</br>add_sensors(db, data=sensors)</br>add_measurements(db, data=measurements)</br> </br> Het is belangrijk deze bovenstaande 3 lijntjes in de juiste volgorde uit te voeren, daar je eerst de locatie data nodig hebt om ernaar te kunnen refereren in de sensor tabel.</br>Hieronder zoomen we in op de add_locations functie:</br> </br> In sessionmaker maken we een handle om te kunnen connecteren naar de heroku gehoste database. </br> Vervolgens itereren we over elke rij in data , waar we de locatie data kunnen vinden: </br> ... </br>for index, item in data.iterrows():</br>...</br> </br> Vervolgens checken we of de locaties al werden toegevoed in de databank (om duplicates te voorkomen):</br> </br> ...</br>exists = session.query(sqlalchemy.exists().where(orm_file.Location.name == item['locatie'])).scalar()</br>...</br> </br> Als de data nog niet werd toegevoegd, maken we een Location instance aan via de orm_file , en hieraan voegen we de nodige variabelen toe ('locatie','beschrijving','x','y','z'):</br> </br> ...</br>location_to_add = orm_file.Location()</br>location_to_add.name = item['locatie']</br>location_to_add.description = item['beschrijving']</br>location_to_add.x = item['x']</br>location_to_add.y = item['y']</br>location_to_add.z = item['z']</br>...</br> </br> Tot slot commiten we deze data naar de databank, en sluiten we de sessie nadat we over elke rij in data geloopt hebben:</br> </br> ...</br>session.add(location_to_add)</br>session.commit()</br>...</br>session.close()</br> </br> De volledige code van add_locations :</br> </br> def add_locations(db,data):</br> """</br></br> :return:</br> """</br> Session = sessionmaker(bind=db.sqla_engine)</br> session = Session()</br> # loop over data to add and check if data is already in the db. If not ==> add</br> for index, item in data.iterrows():</br> exists = session.query(sqlalchemy.exists().where(orm_file.Location.name == item['locatie'])).scalar()</br> if not exists:</br> print('table: "Location" with column: "name" and value: {value} does not exist, adding data'.format(</br> value=item['locatie']))</br></br> location_to_add = orm_file.Location()</br> location_to_add.name = item['locatie']</br> location_to_add.description = item['beschrijving']</br> location_to_add.x = item['x']</br> location_to_add.y = item['y']</br> location_to_add.z = item['z']</br> print(location_to_add)</br> session.add(location_to_add)</br> session.commit()</br> else:</br> print(</br> 'table: "Location" with column: "name" and value: {value} already existed, skip adding of data'.format(</br> value=item['locatie']))</br> session.close()</br> </br> Raadpleeg je data in de databank </br> Je kan nu in dbeaver verifiëren dat de data toegevoegd is aan de heroku-hosted postgres databank!d postgres databank!  +
  • Hoe maak ik zelf een databank aan voor mijHoe maak ik zelf een databank aan voor mijn citizen science project </br> Introductie </br> In deze tutorial zullen we een postgres-database opzetten, gehost in de cloud via Heroku. We ontwerpen het databasemodel in dbdiagram.io en behandelen de import van gegevens uit een Excel-bestand met behulp van Python en SQLAlchemy.</br> </br> Installatie </br> Enige voorbereiding is nodig!</br> </br> Conda-omgeving </br> We moeten eerst een Python-omgeving opzetten in Conda. Voor deze tutorial gebruiken we Python 3.8. Pakketten kunnen via de commandline worden geïnstalleerd met behulp van:</br> conda install --file requirements.txt </br> de requirements.txt file is hier te downloaden.</br> </br> Registreer je hier voor een Heroku-account: https://signup.heroku.com/ </br> </br></br> </br> Helaas biedt Heroku vanaf eind November 2022 geen gratis credits meer aan:</br> </br> </br> </br> </br> </br> Na registratie kan je je eerste app aanmaken:</br> </br> </br> </br> </br> </br> Kies de naam van de app en je regio, klik op "Create app":</br> </br> </br> </br> </br> Postgres in de cloud via Heroku </br> </br></br> </br> Ga naar "resources" en selecteer "Heroku Postgres".Kies voor "Hobby-Dev":</br> </br> </br> </br> </br> </br> Klik je net aangemaakte service aan, ga naar de "Settings" om de databank credentials te raadplegen. Je zal deze nodig hebben om te kunnen connecteren naar je databank:</br> </br> </br> </br> </br> </br> Connectie naar je nieuwe databank </br> Er zijn verschillende manier om te connecteren naar de database.</br> </br> Heroku CLI </br> Ga naar https://devcenter.heroku.com/articles/heroku-cli en volg daar het stappenplan om de Heroku CLI op te zetten in je commandline terminal. </br> Voor deze tutorial zullen we echter dbeaver gebruiken, dat iets gebruiksvriendelijker is. </br> Dbeaver </br> DBeaver is een gratis multi-platform databank tool voor ontwikkelaars, databasebeheerders, analisten en iedereen die met databases moet werken. Het ondersteunt alle populaire databases, inclusief degene die we in deze tutorial zullen gebruiken.</br> </br> Om DBeaver te gebruiken, moet je al een versie van Postgres op je lokale machine geïnstalleerd hebben: https://www.postgresql.org/download/ </br> Ga naar https://dbeaver.io/ om DBeaver te downloaden. </br> Open DBeaver nadat het geïnstalleerd is. Je kunt op het pictogram "new database connection" linksboven klikken om een verbinding te maken met de Heroku-database: </br> </br> </br> </br> </br> Onze databank bevat momenteel nog geen tabellen, maar daar zorgen we voor in de volgende stap.</br> Databank model </br> Maak je databank model aan </br> We zullen gebruik maken van dbdiagram.io om het databank model aan te maken. Eens ontworpen, kan deze geëxporteerd worden naar SQL code. Deze code kunnen we dan uitvoeren in dbeaver om de tabellen en alle relaties tussen de tabellen aan te maken.</br> In dit voorbeeld maken we 3 tabellen aan. Ze laten ons toe de meetwaarden van de sensoren op te slaan, alsook de meta-data en informatie over de locatie van de sensor.</br> </br> </br> </br> </br> </br> Eens de tabellen aangemaakt zijn in dbdiagram.io klik je op "export to PostgreSQL". Dit maakt een .sql file aan die we in de volgende stap zullen gebruiken.</br> </br> </br> </br> </br> </br> Maak de tabellen aan in dbeaver </br> Je zou de SQL-query kunnen starten met behulp van de Heroku CLI, een Python-script,... maar voor deze tutorial zullen we deze starten vanuit DBeaver.</br> </br> Open DBeaver en maak verbinding met de database. </br> Open een nieuw script en plak hierin het .sql-bestand dat we hebben aangemaakt in dbdiagram.io. </br> Voer dit script uit (ook hier te downloaden: 10-create-tables.sql ) </br> De tabellen zijn nu aangemaakt. Je kan ze bekijken door op "public scheme" te klikken en vervolgens op "ER Diagram": </br> </br> </br> </br> </br> </br> Migreer je datasheets naar de databank </br> Voorbeeld csv file </br> Met de databank en (lege) tabellen op hun plaats is het tijd om te kijken naar het voorbeeld Excel-bestand, te vinden hier , dat we willen importeren.</br> </br> Er zijn 3 tabbladen in het Excel-bestand:</br> Locaties, waar wat extra informatie staat over de locaties waar de sensoren zijn geplaatst. </br> Sensoren, een oplijsting van de verschillende sensoren. </br> Metingen, een oplijsting van de gegevens die door de sensoren zijn verzameld. </br>De afbeeldingen hieronder tonen de dummygegevens die in elk van de tabbladen zijn ingevoerd. Deze gegevens zullen we in onze databank uploaden: Locaties Metingen </br> </br> </br> Sensoren </br> </br></br></br> </br> Python en SQLalchemy </br> We zullen Python in combinatie met het SQLalchemy-pakket gebruiken om de gegevens in de Excel-sheets naar de database over te zetten. De volgende scripts (die hier terug te vinden zijn) zijn hiervoor gemaakt:</br> </br> excel_parser.py : een parser om de Excel-tabbladen in te lezen en te transformeren, zodanig dat ze klaar zijn om in het databank model te plaatsen. </br> orm.py : bevat de SQLalchemy Object-Relational Mapping (ORM), zodat we gemakkelijk met onze databasestructuur kunnen werken in Python. </br> push-data-db.py : start dit bestand om de gegevens te lezen, te transformeren en in de databank te plaatsen! </br>Opmerking: je zal de credentials in "push-data-db.py" moeten aanpassen, zodat ze matchen op jouw database gegevens. DBASE = 'd2hto0sg05etiq'</br>USER = 'itwgxojqwqnqwl'</br>PASSWORD = ';-)'</br>HOST = 'ec2-34-248-169-69.eu-west-1.compute.amazonaws.com'</br>PORT = 5432</br>SCHEMA = 'public'</br> Nu maken we de connectie met de Heroku hosted postgres databank: de dbclass kan je vinden in dbutils.py . Het laat ons toe om vanuit python aan de slag te gaan met onze postgres databank: </br> Database connection for queries </br> --------------------------------- </br> get instance of class </br> db = dbclass(dbase=DBASE,</br> </br> user=USER,</br> password=PASSWORD,</br> port=PORT,</br> host=HOST)</br> </br> test connection </br> concheck = db.connected()</br>print(concheck)</br> </br> volgende stap, het importeren van de data in de excel sheets: sensors,measurements,locations = import_excel_data()</br> </br> Vervolgens pushen we de data naar de databank: add_locations(db, data=locations)</br>add_sensors(db, data=sensors)</br>add_measurements(db, data=measurements)</br> </br> Het is belangrijk deze bovenstaande 3 lijntjes in de juiste volgorde uit te voeren, daar je eerst de locatie data nodig hebt om ernaar te kunnen refereren in de sensor tabel. Hieronder zoomen we in op de add_locations functie:</br> In sessionmaker maken we een handle om te kunnen connecteren naar de heroku gehoste database. </br> Vervolgens itereren we over elke rij in data , waar we de locatie data kunnen vinden: </br> ... </br>for index, item in data.iterrows():</br>...</br> Vervolgens checken we of de locaties al werden toegevoed in de databank (om duplicates te voorkomen): ...</br>exists = session.query(sqlalchemy.exists().where(orm_file.Location.name == item['locatie'])).scalar()</br>...</br> </br> Als de data nog niet werd toegevoegd, maken we een Location instance aan via de orm_file , en hieraan voegen we de nodige variabelen toe ('locatie','beschrijving','x','y','z'): ...</br>location_to_add = orm_file.Location()</br>location_to_add.name = item['locatie']</br>location_to_add.description = item['beschrijving']</br>location_to_add.x = item['x']</br>location_to_add.y = item['y']</br>location_to_add.z = item['z']</br>...</br> </br> Tot slot commiten we deze data naar de databank, en sluiten we de sessie nadat we over elke rij in data geloopt hebben: ...</br>session.add(location_to_add)</br>session.commit()</br>...</br>session.close()</br> </br> De volledige code van add_locations : def add_locations(db,data):</br> </br> """</br> </br> :return:</br> """</br> Session = sessionmaker(bind=db.sqla_engine)</br> session = Session()</br> # loop over data to add and check if data is already in the db. If not ==> add</br> for index, item in data.iterrows():</br> exists = session.query(sqlalchemy.exists().where(orm_file.Location.name == item['locatie'])).scalar()</br> if not exists:</br> print('table: "Location" with column: "name" and value: {value} does not exist, adding data'.format(</br> value=item['locatie']))</br> </br> location_to_add = orm_file.Location()</br> location_to_add.name = item['locatie']</br> location_to_add.description = item['beschrijving']</br> location_to_add.x = item['x']</br> location_to_add.y = item['y']</br> location_to_add.z = item['z']</br> print(location_to_add)</br> session.add(location_to_add)</br> session.commit()</br> else:</br> print(</br> 'table: "Location" with column: "name" and value: {value} already existed, skip adding of data'.format(</br> value=item['locatie']))</br> session.close()</br> </br> </br> Raadpleeg je data in de databank </br> Je kan nu in dbeaver verifiëren dat de data toegevoegd is aan de heroku-hosted postgres databank!d postgres databank!  +
  • Hoe pagina's aanmaken 1)       Druk op: Hoe pagina's aanmaken </br> 1)       Druk op: Nieuwe pagina </br>2)       Geef een titel mee ( zonder komma's! ) </br>3)       Kies je type pagina en geef een naam in </br>4)       Bevestigen</br> Hoe pagina's opmaken en aanvullen vind je op deze pagina terug.</br> </br> Type pagina's </br> </br></br> </br> Pagina type </br> </br> Titel (zonder komma's) </br> </br> </br> Termen en Concepten</br> </br> Vrij te bepalen</br> </br> </br> Organisatie</br> </br> Vrij te bepal`en</br> </br> </br> Standaard</br> </br> Officiële benaming</br> </br> </br> Externe initiatieven</br> </br> Officiële benaming</br> </br> Maak je pagina aan </br> </br> Please log in first.  +
  • Hoe publiceer ik de data van mijn citizen Hoe publiceer ik de data van mijn citizen science project </br> Zenodo data flow </br> Een eenvoudige handleiding voor het uploaden van gegevens via de Zenodo API!</br> Zenodo biedt gratis hosting voor wetenschappelijke gegevens aan. Je kan ofwel naar de website gaan en data handmatig uploaden, of data publiceren en downloaden via de API. Deze tutorial implementeert de API om dummy gegevens te publiceren.</br> De API maakt automatisch publiceren, opslaan of hosten van uw gegevens online mogelijk, en het opent ook mogelijkheden voor dashboarding vanuit Zenodo.</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Zenodo biedt ook de mogelijkheid om "communities" te creëren waar je controle hebt (goedkeuren en afwijzen) over welke gegevens opgenomen worden in de "community collection":</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Door main.py uit te voeren (terug te vinden in deze repository: zenodo-api ) en enkele kleine aanpassingen te maken, worden dummy gegevens gepubliceerd in uw repository. U moet eerst een Zenodo-account aanmaken, dit kan eenvoudig op hun website.</br> Wees ervan bewust dat er 2 "websites" zijn:</br> </br> De reguliere website. </br> Een sandbox-versie. </br> Deze delen uw account niet en u hebt een aparte log-in nodig om toegang te krijgen tot uw repository. De sandbox-versie kan worden gebruikt om zaken te testen. De gegevens daar worden waarschijnlijk regelmatig verwijderd, vertrouw hier dus alleen op voor testdoeleinden!</br>Afhankelijk van of u in de sandbox wil werken of niet, kan u dit aan het begin van het script selecteren:</br> </br> sandbox = 0</br></br>if sandbox:</br> ACCESS_TOKEN = 'secret'</br> base_api = 'https://sandbox.zenodo.org/'</br>else:</br> ACCESS_TOKEN = 'secret'</br> base_api = 'https://zenodo.org/'</br> </br> In de upload_and_publish functie wordt al het werk gedaan, laten we er doorheen gaan.</br> We testen eerst onze token die aangemaakt werd bij de account registratie op de Zenodo-website:</br> </br> def upload_and_publish(input):</br></br> # test token</br> r = requests.get('{}api/deposit/depositions'.format(base_api),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN})</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Om het publiceren van gegevens te starten, maken we eerst een lege upload aan:</br> </br> # empty upload</br> headers = {"Content-Type": "application/json"}</br> params = {'access_token': ACCESS_TOKEN}</br> r = requests.post('{}api/deposit/depositions'.format(base_api),</br> params=params,</br> json={},</br> # Headers are not necessary here since "requests" automatically</br> # adds "Content-Type: application/json", because we're using</br> # the "json=" keyword argument</br> # headers=headers,</br> headers=headers)</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Vervolgens maken we een "bucket" aan die wordt gebruikt om het .txt-bestand vast te houden dat we willen uploaden.</br> Bewerk het pad om uw eigen dummy gegevensbestand te uploaden. De put-request vereist verder nog de 'access_token':</br> </br> # bucket</br> bucket_url = r.json()["links"]["bucket"]</br> deposition_id = r.json()["id"]</br></br> # New API</br> filename = "test-data-zenodo.txt"</br> path = r"C:\repos\zenodo-flow\%s" % filename</br></br> # The target URL is a combination of the bucket link with the desired filename</br> # seperated by a slash.</br> with open(path, "rb") as fp:</br> r = requests.put(</br> "%s/%s" % (bucket_url, filename),</br> data=fp,</br> params=params,</br> )</br> r.json()</br> </br> Je kan ook metadata toevoegen aan de put-request: dit kan je doen door een key genaamd metadata toe te voegen aan de data-parameter.</br> </br> # add meta-data</br> data = {</br> 'metadata': {</br> 'title': 'My first upload',</br> 'upload_type': 'dataset',</br> 'description': 'This is my first upload',</br> 'creators': [{'name': 'Van Loo, Maarten',</br> 'affiliation': 'VITO'}]</br> }</br> }</br> r = requests.put('{}api/deposit/depositions/{}'.format(base_api,deposition_id),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN},</br> data=json.dumps(data),</br> headers=headers)</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Ten slotte verzenden we dit allemaal via de API:</br> </br> r = requests.post('{}api/deposit/depositions/{}/actions/publish'.format(base_api,deposition_id),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN})</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Je kunt nu de gegevens verifiëren in je uploads op Zenodo:</br> </br> </br> </br> </br> thumb </br> </br> </br> Klik op de upload om alle informatie met betrekking tot deze upload te controleren:</br> </br> de publisher (Maarten Van Loo) </br> de data file (test-data-zenodo.txt) </br> de publicatie datum (23/08/2022) </br> de DOI: (10.5281/zenodo.7016539) </br> License (CC zero v1.0 Universal) </br> Version (Version 1) </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br>Ten slotte kan je ook het gegevensbestand downloaden en de upload verifiëren!pload verifiëren!  +
  • Hoe publiceer ik de data van mijn citizen Hoe publiceer ik de data van mijn citizen science project </br> Zenodo data flow </br> Een eenvoudige handleiding voor het uploaden van gegevens via de Zenodo API!</br> Zenodo biedt gratis hosting voor wetenschappelijke gegevens aan. Je kan ofwel naar de website gaan en data handmatig uploaden, of data publiceren en downloaden via de API. Deze tutorial implementeert de API om dummy gegevens te publiceren.</br> De API maakt automatisch publiceren, opslaan of hosten van uw gegevens online mogelijk, en het opent ook mogelijkheden voor dashboarding vanuit Zenodo.</br> </br> </br> </br> </br> </br> Zenodo biedt ook de mogelijkheid om "communities" te creëren waar je controle hebt (goedkeuren en afwijzen) over welke gegevens opgenomen worden in de "community collection":</br> </br> </br> </br> </br> Door main.py uit te voeren (terug te vinden in deze repository: zenodo-api ) en enkele kleine aanpassingen te maken, worden dummy gegevens gepubliceerd in uw repository. U moet eerst een Zenodo-account aanmaken, dit kan eenvoudig op hun website.</br> Wees ervan bewust dat er 2 "websites" zijn:</br> </br> De reguliere website. </br> Een sandbox-versie. </br>Deze delen uw account niet en u hebt een aparte log-in nodig om toegang te krijgen tot uw repository. De sandbox-versie kan worden gebruikt om zaken te testen. De gegevens daar worden waarschijnlijk regelmatig verwijderd, vertrouw hier dus alleen op voor testdoeleinden! Afhankelijk van of u in de sandbox wil werken of niet, kan u dit aan het begin van het script selecteren: sandbox = 0</br></br>if sandbox:</br> ACCESS_TOKEN = 'secret'</br> base_api = 'https://sandbox.zenodo.org/'</br>else:</br> ACCESS_TOKEN = 'secret'</br> base_api = 'https://zenodo.org/'</br> In de upload_and_publish functie wordt al het werk gedaan, laten we er doorheen gaan.</br>We testen eerst onze token die aangemaakt werd bij de account registratie op de Zenodo-website: def upload_and_publish(input):</br></br> # test token</br> r = requests.get('{}api/deposit/depositions'.format(base_api),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN})</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> Om het publiceren van gegevens te starten, maken we eerst een lege upload aan: # empty upload</br> headers = {"Content-Type": "application/json"}</br> params = {'access_token': ACCESS_TOKEN}</br> r = requests.post('{}api/deposit/depositions'.format(base_api),</br> params=params,</br> json={},</br> # Headers are not necessary here since "requests" automatically</br> # adds "Content-Type: application/json", because we're using</br> # the "json=" keyword argument</br> # headers=headers,</br> headers=headers)</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Vervolgens maken we een "bucket" aan die wordt gebruikt om het .txt-bestand vast te houden dat we willen uploaden.</br>Bewerk het pad om uw eigen dummy gegevensbestand te uploaden. De put-request vereist verder nog de 'access_token': # bucket</br> bucket_url = r.json()["links"]["bucket"]</br> deposition_id = r.json()["id"]</br></br> # New API</br> filename = "test-data-zenodo.txt"</br> path = r"C:\repos\zenodo-flow\%s" % filename</br></br> # The target URL is a combination of the bucket link with the desired filename</br> # seperated by a slash.</br> with open(path, "rb") as fp:</br> r = requests.put(</br> "%s/%s" % (bucket_url, filename),</br> data=fp,</br> params=params,</br> )</br> r.json()</br> Je kan ook metadata toevoegen aan de put-request: dit kan je doen door een key genaamd metadata toe te voegen aan de data-parameter. # add meta-data</br> data = {</br> 'metadata': {</br> 'title': 'My first upload',</br> 'upload_type': 'dataset',</br> 'description': 'This is my first upload',</br> 'creators': [{'name': 'Van Loo, Maarten',</br> 'affiliation': 'VITO'}]</br> }</br> }</br> r = requests.put('{}api/deposit/depositions/{}'.format(base_api,deposition_id),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN},</br> data=json.dumps(data),</br> headers=headers)</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Ten slotte verzenden we dit allemaal via de API: r = requests.post('{}api/deposit/depositions/{}/actions/publish'.format(base_api,deposition_id),</br> params={'access_token': ACCESS_TOKEN})</br> print(r.status_code)</br> print(r.json())</br> </br> Je kunt nu de gegevens verifiëren in je uploads op Zenodo:</br> </br> </br> </br> </br> Klik op de upload om alle informatie met betrekking tot deze upload te controleren:</br> de publisher (Maarten Van Loo) </br> de data file (test-data-zenodo.txt) </br> de publicatie datum (23/08/2022) </br> de DOI: (10.5281/zenodo.7016539) </br> License (CC zero v1.0 Universal) </br> Version (Version 1) </br> </br> </br> </br> </br> Ten slotte kan je ook het gegevensbestand downloaden en de upload verifiëren!pload verifiëren!  +
  • How to use: {{#widget:Searchbar |page=&How to use:</br> </br> {{#widget:Searchbar</br>|page=<name of the page you wish to consult, required if using WikiSearch, default: 'Special:Search'></br>|altsearch=<term/search, default: 'search'> <requires 'term' if using WikiSearch></br>|placeholder=<text you wish to show as placeholder, default: 'Search...'></br>|id=<text you want to identify this as (use for multiple search bars), default: 'searchInput'></br>}}</br> </br> Example output (WikiSearch):</br> </br> {{#widget:Searchbar|page=Search|altsearch=term|placeholder=This takes you to 'Search'.}} </br> </br> Example output (Defaults):</br> </br> {{#widget:Searchbar}} </br> </br> Example output (Default but placeholder):</br> </br> {{#widget:Searchbar|placeholder=Zoeken...}}Default but placeholder): {{#widget:Searchbar|placeholder=Zoeken...}}  +
  • HydroScan werd opgericht in 2003 en is een pionier in integrale watermodellering. De organisatie is een expert in holistische, geïntegreerde oplossingen voor een duurzamer en kosteneffectiever waterbeheer. Meer informatie is hier beschikbaar.  +
  • IAM staat voor Identity and Access ManagemIAM staat voor Identity and Access Management. Een data platform moet in staat zijn om de identiteit van zijn gebruikers te verifieren en op basis van die identiteit toegang te geven tot bepaalde data of data verwerking. IAM is een orthogonale capaciteit en kan bijvoorbeeld zowel toegepast worden op de visibiliteit binnen een catalogos in het Broker segment, als op toegang tot een data stroom in het service segment.ot een data stroom in het service segment.  +
  • INSPIRE: Infrastructure for Spatial InformINSPIRE: Infrastructure for Spatial Information in Europe </br> [1] </br> De INSPIRE-richtlijn heeft tot doel een infrastructuur voor ruimtelijke gegevens in de Europese Unie tot stand te brengen ten behoeve van het milieubeleid en het beleid of de activiteiten van de EU die gevolgen kunnen hebben voor het milieu. Deze Europese infrastructuur voor ruimtelijke gegevens zal de uitwisseling van ruimtelijke milieu-informatie tussen overheids[[::Category:Organisaties| Organisaties]] mogelijk maken, de toegang van het publiek tot ruimtelijke informatie in heel Europa vergemakkelijken en helpen bij de beleidsvorming over de grenzen heen.</br> INSPIRE is gebaseerd op de infrastructuren voor ruimtelijke informatie die door de lidstaten van de Europese Unie zijn opgericht en worden beheerd. De richtlijn heeft betrekking op 34 thema's met betrekking tot ruimtelijke gegevens die nodig zijn voor milieutoepassingen.</br> De richtlijn is op 15 mei 2007 in werking getreden en zal in verschillende fasen ten uitvoer worden gelegd, waarbij de volledige tenuitvoerlegging tegen 2021 vereist is.</br> </br> Geoportaal </br> Het INSPIRE Geoportaal [2] is het centrale Europese toegangspunt tot de gegevens die door de EU-lidstaten en verschillende EVA-landen in het kader van de INSPIRE-richtlijn worden verstrekt. Het Geoportaal maakt het mogelijk:</br> </br> de beschikbaarheid van INSPIRE-gegevensreeksen te controleren; </br> het ontdekken van geschikte gegevensreeksen op basis van hun beschrijvingen (metagegevens); </br> toegang te krijgen tot de geselecteerde gegevensreeksen via hun raadpleeg- of downloaddiensten. </br> Referenties </br> </br> ↑ https://inspire.ec.europa.eu/ </br> </br> ↑ https://inspire-geoportal.ec.europa.eu//inspire-geoportal.ec.europa.eu/  +
  • IOK, de intercommunale ontwikkelingsmaatscIOK, de intercommunale ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen is een dienstverlenende vereniging.  IOK heeft tot doel de 29 aangesloten gemeentebesturen te ondersteunen. Tot het uitgebreide takenpakket van IOK behoren activiteiten zoals industrieel grondbeleid, sociaal grondbeleid en een hele waaier van ondersteunende diensten in het kader van verlengd lokaal bestuur: intercommunale milieudienst, veiligheid en welzijn op het werk, juridisch advies, ruimtelijke planning, technische dienstverlening en nog veel meer.</br> Zetel: Antwerpseweg 1, 2440 Geel</br> www.iok.bentwerpseweg 1, 2440 Geel www.iok.be  +
  • IT architectuur Een specifieke IT archiIT architectuur </br> </br>Een specifieke IT architectuur wordt opgesteld voor de stad die het VLOCA traject initieert. Team VLOCA werkt daarbij nauw samen met het lokaal bestuur en haar gekozen IT partner. Tegelijkertijd zorgt team VLOCA ervoor dat een generieke architectuur wordt uitgewerkt, waarop andere steden en gemeenten hun project in een latere fase kunnen baseren. De specifieke context van het eerste project in onze regio zorgt op deze wijze voor een snelle start voor de volgende projecten, waarbij herbruikbaarheid en interoperabiliteit centraal staan.</br> </br> </br></br> </br> Informatie architectuur</br> </br> Gewenste informatie op dashboards, portaalsite, apps, …</br> Uitgewerkt in een mindmap</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Data architectuur</br> </br> Voorbereiding voor OSLO traject/ semantische standaard</br> Data governance</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Applicatie architectuur</br> </br> Rol van relevante toepassingen en hun interactie met informatie</br> Uitgewerkt met een use case diagram</br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> </br> Technologische architectuur</br> </br> Hard, soft en hybride infrastructuur voor applicatie architectuur</br> Uitgewerkt met technische tekeningenitgewerkt met technische tekeningen  +