Deze pagina biedt een eenvoudige bladerinteractie voor het vinden van entiteiten met een eigenschap met een bepaalde waarde. Andere beschikbare zoekinteracties zijn de zoekpagina voor pagina-eigenschappen en de querybouwer.

Op eigenschap zoeken

Een lijst van waarden die aan de eigenschap "Parsed textDit is een speciale eigenschap in deze wiki." zijn toegekend.

Hieronder staan 50 resultaten vanaf #601.

(vorige 50 | volgende 50) (20 | 50 | 100 | 250 | 500) bekijken.


    

Lijst van resultaten

  • Linked Data Event Streams, NGSI-LDF, Comunica  +
  • LoRaWAN https://nl.wikipedia.org/wiki/LoRaWAN  +
  • Local Digital Twin Workshop 1: Gedeeld referentiekader: Groep 1  +
  • Logo van Vlaio project IOT gestuurde mobipunten  +
  • MIMs and beyond  +
  • MLaaS wegen vloca model 1  +
  • MLaaS wegen vloca model 2  +
  • MM WG3 visual  +
  • Manier om data analyse processen te structureren  +
  • Mapping product inflow and outflow  +
  • Marktplaats dia 1  +
  • Mechelen sensoren  +
  • Meta-data tabblad  +
  • Mlaas Vloca model 1  +
  • Mlaas marktplaats dia 2  +
  • Mlaas marktplaats dia 3  +
  • Mlaas marktplaats dia 4  +
  • Mlaas marktplaats dia 5  +
  • Mlaas marktplaats dia 6  +
  • Mlaas marktplaats dia 7  +
  • Mlaas marktplaats dia 8  +
  • Mobile air quality in Antwerp on postal vans - IMEC-NL  +
  • Mobile measuring of electromagnetic fields - WAVES  +
  • Mobile monitoring using airQmap - VITO  +
  • Mobile monitoring: a general introduction - VITO  +
  • Moburger ppt  +
  • NB-IOT https://en.wikipedia.org/wiki/Narrowband_IoT  +
  • NGSI intro  +
  • Local Digital Twin Workshop 1: Gedeeld referentiekader: Workshop: Groep 2  +
  • Local Digital Twin Workshop 1: Gedeeld referentiekader: Workshop: Groep 3  +
  • Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data: Workshop: Groep 1  +
  • Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data: Workshop: Groep 2  +
  • Luchtkwaliteitsmodellen worden toegepast oLuchtkwaliteitsmodellen worden toegepast om de concentraties aan vervuilende stoffen in de omgevingslucht te bestuderen. Er zijn veel verschillende soorten luchtverontreiniging, waaronder:</br> </br> stikstofdioxide (NO2) </br> fijn stof</br> PM10 zijn de stofdeeltjes kleiner dan 10 micrometer </br> PM2.5 zijn de stofdeeltjes kleiner dan 2.5 micrometer </br> ozon (O3) </br> De concentraties in de lucht van de verschillende stoffen wordt door verschillende factoren bepaald.</br> </br> De uitstoot van de stoffen door verschillende bronnen. </br> De afstand tot deze bronnen. </br> Het weer beïnvloedt de verspreiding van de vervuilende stoffen. Bij stabiel weer wordt de lucht minder 'ververst'. Bij hogere windsnelheden wordt de vervuiling sneller verdund en afgevoerd en lopen de concentraties minder hoog op. </br> Chemische reacties zorgen voor afbraak of net vorming van verschillende types luchtverontreiniging. </br> Het type omgeving beïnvloedt de verspreiding van de vervuiling. In street canyons lopen de concentraties sterker omdat de gebouwen langs de straten de ventilatie hinderen. </br> Verschillende sectoren in Vlaanderen, België en de omliggende landen dragen bij tot de concentraties van de vervuilende stoffen in Vlaanderen. Belangrijke bronnen van vervuiling zijn:</br> </br> Wegverkeer </br> Verwarming van gebouwen </br> Industrie </br> Landbouw </br> Scheepvaart </br> Luchtvaart </br> Er zijn vele verschillende soorten aan luchtkwaliteitsmodellen die voor verschillende toepassingen worden gebruikt. We kunnen een onderscheid maken op basis van het type toepassing:</br> </br> Evaluatiemodellen worden gebruikt om de luchtkwaliteit te beoordelen over een bepaalde periode. Dit kan worden toegepast om te rapporteren over de luchtkwaliteitssituatie van het afgelopen jaar. Dezelfde modellen kunnen ook in 'real-time' voor het afgelopen uur worden toegepast. Evaluatiemodellen worden ook toegepast om op basis van aannames over de uitstoot in de toekomst, de toekomstige luchtkwaliteitssituatie in te schatten. </br> Voorspellingsmodellen worden gebruikt om de luchtkwaliteit in de komende dagen te voorspellen. </br> Voor elke type toepassing zijn er verschillende modelleringstechnieken mogelijk.</br> </br> Interpolatiemodellen starten van luchtkwaliteitsmetingen en schatten de luchtkwaliteit in op plekken waar niet gemeten wordt. In Vlaanderen is het </br> Dispersiemodellen berekenen de verspreiding van luchtverontreiniging op basis van de kennis van de uitstoot en de weerscondities. </br> Street canyon modellen schatten op basis van de breedte van wegen en de hoogte van gebouwen de luchtverontreiniging in straten in de bebouwde omgeving in. </br> Chemische transportmodellen modelleren zowel de verspreiding van de vervuilende stoffen als de omzetting via chemische reacties in de atmosfeer. </br> Statistische modellen schatten op basis van historische verbanden tussen luchtverontreiniging en weerscondities de verwachte situatie in. Zo kan op basis van de weersvoorspellingen de luchtkwaliteit voorspeld worden. Neurale netwerken en andere 'Artificial Intelligence' modellen zijn voorbeelden van statistische modellen. </br> </br>In Vlaanderen informeren VMM en IRCEL over de luchtkwaliteit. VITO ondersteunt de overheden in Vlaanderen rond luchtkwaliteit. Meer duiding rond luchtkwaliteitsmodellen die in Vlaanderen worden toegepast en luchtkwaliteit in het algemeen is op deze websites te vinden.</br> Gebruikte bronnen: </br> https://www.irceline.be/nl/documentatie/modellen </br> https://www.vmm.be/data/methodiek-luchtkwaliteitsmodelleniek-luchtkwaliteitsmodellen  +
  • Mechelen sensoren De stad Mechelen invMechelen sensoren </br> </br>De stad Mechelen investeert sterk in het steeds slimmer maken van de stad door het inschakelen van innovatieve technologie. Daarmee is de stad aan de Dijle één van de voorlopers in Vlaanderen wat betreft het gebruik van sensoren als meetinstrument voor allerlei maatschappelijk relevante thema’s zoals luchtkwaliteit en mobiliteit. De stad plaatst professionele sensoren op goed gekozen locaties op het openbaar domein en steeds vaker plaatsen geëngageerde burgers betaalbare citizen science sensoren op hun privé-eigendom. Het samenbrengen en interpreteren van de data van deze sensoren biedt een zo breed mogelijk beeld van de realiteit.</br> </br> Mieke Van Cauwenberghe , actief in de stad Mechelen als smart city innovatie manager, licht toe: “Het kiezen van de juiste sensor is één belangrijk aspect, de integratie van deze verschillende databronnen is de volgende uitdaging. Uiteindelijk willen we als stadsbestuur de juiste besluiten en beleidsbeslissingen nemen om de leefkwaliteit in onze stad te verbeteren. In onze visie kunnen we deze verantwoordelijkheid delen met onze burgers, verenigingen en bedrijven. De stad is immers veel meer dan zijn bestuur. Het is die plek waar mensen samenkomen om te wonen en werken, te sporten, te genieten van cultuur of sport, elkaar te ontmoeten, samen te feesten en te genieten van een hapje en een drankje op een mooi terras. We nodigen dan ook zeer graag alle geëngageerde burgers, studenten en organisaties uit om samen onze slimme stad vorm te geven en met z’n allen beter te maken.”</br> Klimaat, energietransitie en mobiliteit vormen de speerpunten van het Mechelse smart city beleid. De luchtkwaliteit wordt niet alleen gemeten bij de invoering van een schoolstraat, maar ook aan de ring van Mechelen, in het VMM-meetstation en in het natuurgebied Mechels Broek. Overal in en rond de stad worden verkeersstromen in kaart gebracht. De waarde van plaatselijke watermetingen werd overduidelijk tijdens de zware regenval in de zomer van 2021. Een plaatselijke bui op het Hombeeks plateau beïnvloedt de plaatselijke groentenoogst, maar heeft niet noodzakelijk dezelfde impact op de tuinbouw in het nabijgelegen Sint-Katelijne-Waver. Een fijnmaziger slim meetinstrumentarium houdt de regen niet tegen, maar geeft ons wel adequatere middelen om een beter beleid te kunnen voeren. Door een nauwe samenwerking met de private markt kunnen hierdoor ook slimme oplossingen ontwikkeld worden.</br> </br> Mieke Van Cauwenberghe : “De korte termijn ambitie van de stad Mechelen is om een vliegwiel voor innovatie uit te bouwen met een onderliggend dataplatform. Dit dataplatform is zeker geen doel op zich. Het is een middel om een nieuw ecosysteem te ontwikkelen waar overheden, bedrijven, non-profit organisaties, onderzoekers én burgers concreet samenwerken en een Smart Innovation Factory vormen.”</br> De Vlaamse Overheid steunt de stad Mechelen radicaal in het vormgeven van deze ambitie. Het Agentschap Binnenlands Bestuur levert met VLOCA (de Vlaamse Open City Architectuur) kennis aan over de technische data architectuur en de strategische ontwikkeling van het data platform, waarbij een naadloze koppeling met regionale platformen doorheen Vlaanderen wordt voorzien.</br> </br> Alain Glickman , VLOCA-data scientist, verduidelijkt: “Duurzame innovatie in de slimme stad ontstaat door het koppelen van verschillende kennisdomeinen. Allereerst gebruiken we nieuwe uitvindingen van ingenieurs om allerlei metingen te doen en combineren we deze gegevens. We bouwen hierbij verder op de kennis van vakspecialisten in verkeer, lucht, water en zo meer. Tenslotte voegen we data science toe aan het geheel: we herkennen patronen in de data, we creëren predictieve modellen, we schakelen artificiële intelligentie in. De mogelijkheden en toepassingen zijn legio.”</br> De stad Mechelen ziet zichzelf als facilitator van het geheel en wordt daarin bijstaan door het volledige ecosysteem. VLOCA definieerde de vereisten waaraan de in 2021 aangekochte luchtkwaliteitssensoren moesten voldoen.</br> </br> Stefan Lefever van imec en Dieter Cuypers van VITO , beiden actieve partners van VLOCA: “Door onze kennisdomeinen te combineren in luchtkwaliteit en data science hebben we een concrete lijst van vereisten opgesteld waarmee de stad in de aanbesteding de juiste handvaten verkreeg om de juiste sensor-leverancier te kiezen.”</br> Mieke Van Cauwenberghe besluit: “De rol die we als stadsbestuur opnemen is duidelijk: wij faciliteren de co-creatie en engageren ons door slimme aankopen. Hierbij hielp VLOCA ons zeer concreet door de technische kennis aan te leveren die we in de stedelijke diensten niet zelf hebben. Samen met het ganse Mechelse smart city ecosysteem bouwen we verder aan onze ambitieuze toekomst, voor en door alle geïnteresseerden in Mechelen en de ganse regio Rivierenland.”  +
  • Meer informatie over PrincewaterhouseCoopers (PWC) kan gevonden worden via de volgende linken: website van de organisatie Wikipedia pagina van de organisatie  +
  • Meer informatie over de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kan hier gevonden worden.  +
  • Meer informatie over de Universiteit Hasselt kan hier gevonden worden, alsook op de Wikipedia pagina .  +
  • Message buffer Een message buffer of broker slaat op een IoT component dat data tijdelijk bijhoudt wanneer het van één plek naar de andere wordt verzonden. Zie bijvoorbeeld RabbitMQ: https://www.rabbitmq.com/  +
  • Met "Smart Economy" bedoelen we e-businessMet "Smart Economy" bedoelen we e-business en e-commerce, verhoogde productiviteit, ICT -enabled en geavanceerde productie en levering van diensten, ICT -enabled innovatie, evenals nieuwe producten, nieuwe diensten en bedrijfsmodellen. Slimme economie creëert ook slimme clusters en ecosystemen (bijvoorbeeld digitale business en ondernemerschap). Smart Economy omvat ook lokale en wereldwijde onderlinge verbondenheid en internationale inbedding met fysieke en virtuele stromen van goederen, diensten en kennis.</br> Volgens [1] horen hier ook in thuis : </br> </br> toerisme </br> e-commerce </br> tewerkstelling en ondernemerschap </br> het innovatie ecosysteem </br> </br> ↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdfases-V1.0-with-new-logo.pdf  +
  • Met "Smart Government" bedoelen we het aanMet "Smart Government" bedoelen we het aaneengesloten beheer binnen de stad en tussen steden, inclusief diensten en interacties die publieke, private, civiele en Europese gemeenschaps Organisaties verbinden en integreren, zodat de stad efficiënt en effectief als één organisme kan functioneren. Het belangrijkste hulpmiddel om dit te bereiken is ICT (infrastructuur, hardware en software), mogelijk gemaakt door slimme processen en interoperabiliteit en gevoed door data. Internationale, nationale en regionale verbindingen zijn ook belangrijk (buiten de stad), gezien het feit dat een Smart City typisch omschreven kan worden als een 'hub' in wereldwijd netwerk. Dit houdt in dat publieke, private en civiele partnerschappen en samenwerking met verschillende belanghebbenden mekaar versterken om slimme doelstellingen op stadsniveau na te streven. Slimme doelstellingen zijn transparant en maken gebruik van open data ondersteund door ICTen e-overheid bij participatieve besluitvorming en gecocreëerde e-services, bijvoorbeeld apps. Smart Government, als transversale factor, kan ook sommige of alle andere slimme kenmerken orkestreren en integreren.</br> Volgens [1] horen hier ook in thuis : </br> </br> digitale administratie </br> transparantie </br> anticipatie </br> geografische informatie </br> </br> </br> </br> ↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdflogo.pdf  +
  • Met "Smart Living" bedoelen we ICT -enableMet "Smart Living" bedoelen we ICT -enabled leefstijlen, gedrag en consumptie. Smart Living is ook gezond en veilig wonen in een cultureel levendige stad met diverse culturele faciliteiten, en bevat goede kwaliteit huisvesting en accommodatie. Smart Living is ook gekoppeld aan een hoog niveau van sociale cohesie en sociaal kapitaal.</br> Volgens [1] horen hier ook in thuis : </br> </br> gezondheid </br> opvoeding en opleiding </br> cultuur, ontspanning, recreatie </br> sociale zaken </br> veiligheid en nooddiensten (brandweer, ...) </br> verstedelijking en behuizing </br> publieke infrastructuur en stedelijk meubilair en installaties </br> </br> ↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdfUse-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf  +
  • Met "Smart Mobility" bedoelen we door ICT Met "Smart Mobility" bedoelen we door ICT ondersteunde en geïntegreerde transport- en logistieke systemen. Duurzame, veilige en onderling verbonden vervoerssystemen kunnen bijvoorbeeld trams, bussen, treinen, metro's, auto's, fietsen en voetgangers omvatten in situaties die gebruik maken van een of meer vervoerswijzen. Smart Mobility geeft prioriteit aan milieuvriendelijke en vaak niet-gemotoriseerde opties. Relevante en real-time informatie kan door het publiek worden geraadpleegd om tijd te besparen en de efficiëntie van het woon-werkverkeer te verbeteren, kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen, en door beheerders van vervoersnetwerken om diensten te verbeteren en feedback te geven aan burgers. Gebruikers van mobiliteitssystemen kunnen ook hun eigen real-time gegevens verstrekken of bijdragen aan langetermijnplanning.</br> Volgens [1] horen hier ook in thuis : </br> </br> Toegang </br> wegen infrastructuur </br> verkeer en transport </br> ICT connectiviteit </br> parkeer systemen en infrastructuur </br> </br> </br> </br> ↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdfV1.0-with-new-logo.pdf  +
  • Met "Smart People" bedoelen we e-kennis, wMet "Smart People" bedoelen we e-kennis, werken in ICT -enabled omgevingen, toegang hebben tot onderwijs en opleiding, human resources en capaciteitsmanagement, binnen een inclusieve samenleving die de creativiteit verbetert en innovatie bevordert. De term verwijst ook naar het mogelijk maken voor burgers of leefgemeenschappen om zelf gegevens in te voeren, te gebruiken, te manipuleren en te personaliseren, bijvoorbeeld door middel van geschikte data-analyse tools en dashboards, of om zelf ICT-enabled beslissingen te nemen en zelf producten en diensten te creëren.</br> Volgens [1] horen hier ook in thuis : </br> </br> burgerparticipatie </br> digitale inclusie </br> </br> ↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdfases-V1.0-with-new-logo.pdf  +
  • Met een ecoysteem refereren we hier naar eMet een ecoysteem refereren we hier naar een verzameling actoren (personen of organisaties) die samen waarde creëren: "An Ecosystem enables value creation by autonomous, loosely coupled actors via both cooperation and competition." [1] </br> </br> </br> ↑ https://www.gaia-x.eu/pdf/Gaia-X_Architecture_Document_2103.pdfX_Architecture_Document_2103.pdf  +
  • Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Data over data. Lees meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Metadata  +
  • Midden december werden 12 aanvragen uit deMidden december werden 12 aanvragen uit de City of Things oproep 2022 goedgekeurd.</br> </br> VLOCA proces voor City of Things trajecten </br> De aanpak voor een gecombineerd VLOCA & OSLO proces voor City of Things trajecten zorgt voor een efficiënte en effectieve benadering van een goede architectuur en datastandaarden.</br> </br> Overzicht City of Things 2022 </br> Geen resultaten</br> </br> City of Things 2022 Initiatieven </br> Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access , DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden , Data gedreven beleidsondersteuning , Slim Ruimtelijk Plannen , Slim Vrachtwagenparkeren , ThermAi , REVOLT , Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE , Modderstroom Monitoring , SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten , SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers , Welkomapp voor nieuwkomers Welkomapp voor nieuwkomers  +
  • Mobile Environmental Monitoring Over theMobile Environmental Monitoring </br> Over the past years, interest in high spatially resolved data of environmental parameters has increased, in order to better assess personal exposure, hot spots, … etc. The emergence of IoT (Internet of Things) and sensor technology enable new generation of mobile sensor units and its deployment at unprecedented scale. Mobile sensor networks, deployed in vehicles, bikes, or as personal devices, offer the benefit of larger spatio-temporal coverage at a fraction of the deployment and maintenance cost. However, mobile monitoring poses additional technical challenges, that need to be addressed before its wide adoption. </br> This workshop will provide an overview of the challenges and opportunities of mobile environmental sensing of different environmental parameters. Based on existing pilots and projects conducted in recent years, lessons learned will be provided to apply this technology in future smart city applications. We will present the use of mobile monitoring in different domains: air quality, sound and vibration and electromagnetic fields.</br> </br> Date: Tuesday May 04 th 2021, 10:00 - 12:00</br> Registration: https://share.hsforms.com/1W5fiORm0Tb65P2Ek9XjIkw42q9f </br> Registered participants will receive the MS Teams-link a few days before the</br>meeting.</br> </br> </br> Agenda (2h online event) </br> 10:00 - 10:15 </br> Mobile monitoring: A general introduction, Martine Van Poppel (VITO)</br> Presentation: </br> </br> </br> 10:15 - 10:35 </br> Mobile monitoring using airQmap: data analysis and lessons learned, Jan Peters/Martine Van Poppel (VITO)</br> Presentation: </br> </br> </br> 10.35 - 10.55 </br> Mobile Air Quality in Antwerp on postal vans, Jelle Hofman (IMEC-NL)</br> Presentation: </br> </br> </br> 10.55 - 11.15 </br> Road traffic noise as proxy for traffic: multidisciplinary applications, policy support and smart city potential, Luc Dekoninck (UGent)</br> Presentation: </br> </br> </br> 11.15 - 11.35 </br> Denoising of opportunistic mobile measurements, Dick Botteldooren (UGent)</br> </br> 11.35 - 11.55 </br> Mobile Measuring of Electromagnetic Fields, Wout Joseph (UGent)</br> Presentation: </br> </br> </br> 11:55 - 12:00 </br> Wrap-up</br> You can watch this workshop on Youtube herewatch this workshop on Youtube here  +
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) is een dienstMobility-as-a-Service (MaaS) is een dienst waarmee gebruikers via een gezamenlijk digitaal kanaal meerdere soorten mobiliteitsdiensten kunnen plannen, boeken en betalen. Het concept beschrijft een verschuiving van vervoerswijzen in persoonlijk bezit naar mobiliteit die als een dienst wordt aangeboden. Dit wordt mogelijk gemaakt door vervoersdiensten van openbare en particuliere vervoersaanbieders te combineren via een uniforme toegangspoort die de reis maakt en beheert, waarvoor gebruikers met één account kunnen betalen.</br> https://en.wikipedia.org/wiki/Mobility_as_a_service </br> https://maas-alliance.eu/homepage/what-is-maas/ce.eu/homepage/what-is-maas/  +
  • Mobipunt vzw staat in voor de individuele Mobipunt vzw staat in voor de individuele begeleiding van gemeenten en projectontwikkelaars bij de conceptualisering, planning en vormgeving van mobipunt(en). Dankzij een intensieve samenwerking met Infopunt Publieke Ruimte, autodelen.net en Mpact vzw brengen we meer dan 50 jaar aan expertise samen en garanderen we een 360°-aanpak. We zorgen ervoor dat een mobipunt:</br> </br> past in een onderbouwde mobiliteitsvisie en de omgeving </br> een meerwaarde is voor buurtbewoners en lokale zelfstandigen </br> voldoet aan alle Hoppin-subsidievoorwaarden </br> </br>Meer informatie kan hier gevonden worden.r informatie kan hier gevonden worden.  +
  • Momenteel werkt de ISO 19125: Simple Features SWG aan het updaten van de OGC Simple Features Standaarden . Zie https://www.ogc.org/standards/sfa voor meer informatie. [[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]]  +