"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
I
Template:Managed
This is the Initiatief properties template. It should be called in the following format:
{{Initiatief properties
|Abstract= <text>
|CoCreatieAanvraag= <text> (csv)
|VlocaSessie= <text> (csv)
|Draaiboek= <text> (csv)
|Actoren= <text> (csv)
|Organisatie= <text> (csv)
|Organisaties= <text> (csv)
|Standaard= <text> (csv)
|Maturiteitstype= <text>
|Status= <text>
|SmartCityDomein= <text> (csv)
|SmartCityComponent= <text> (csv)
|Website= <text> (csv)
|VlocaTraject= <text> (csv)
|SessieType= <text>
|ArchitectuurComponent= <text> (csv)
|ArchitectuurBouwlaag= <text> (csv)
|Initiatief= <txt> (csv)
}} +
Template:Managed
{{Initiatief sidebar }}
$base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header
$page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header +
Class
Initiatief with pagetitle format title Allowed namespaces:
(Main) Has version history: false
Layout
Areas : 'sub-header sidebar' 'main sidebar'
Columns : 3fr 1fr
Rows : auto 1fr
Storage templates
Base properties: Template:Base properties
Page properties: Template:Initiatief properties
Component templates
Sidebar template: Template:Initiatief sidebar
Defined parameters
Name
Property
Slot
Formfield type
Allowed values
Required
Multiple
Automatically generated template code
Info
Page properties template
Sidebar template
Open one of the tabs to view automatically generated template code. This is meant to be used when creating new templates.
If you are modifying an existing template, it might still be useful to update the parameter definitions and use parts of the generated code, but be careful not to completely overwrite existing templates. Existing templates will likely have had other modifications that are not included in the automatically generated code.
Template:Initiatief properties
<noinclude>
This is the '''Csp class properties''' template. It should be called in the following format:
<pre>
{{Csp class properties
}}
</pre>
</noinclude><includeonly>{{#set:
}}</includeonly>
Template:Initiatief sidebar <noinclude>
This is the '''Vloca default sidebar''' template. It should be called in the following format:
<pre>
{{Vloca default sidebar}}
</pre>
</noinclude><includeonly><!--
-->{{#vardefine:@allow sidebar edit |{{#ifingroup:user |{{#if:{{#urlget:veaction}}{{#urlget:action}}||yes}} }} }}<!--
--><div class="tab-content"><!--
-->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-view|name=toggle-sidebar|checked=checked|class=d-none sidebar-view}}<!--
--><div class="card sidebar-view-tab">
<div class="card-header">{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<span style="float:right">{{#tag:label|Edit|for=sidebar-edit|class=btn btn-secondary}}</span>}}
<b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b>
{{#caprint:$base[Base properties][Title]}}
</div><!-- end of .card-header -->
<div class="card-body">
</div><!-- end of .card-body -->
</div><!-- end of .card
-->{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<!--
-->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-edit|name=toggle-sidebar|class=d-none sidebar-edit}}<!--
--><div class="card sidebar-edit-tab"><!--
--><form action="addToWiki"><!--
// _edits for base properties
--><!--
// _create or _edits for page properties
// use casize to check if the slot already exists. Then _edit, else _create.
-->{{#if:{{#casize:$class}}
|
|<_create mwwrite="{{FULLPAGENAME}}" mwtemplate="Csp class properties" mwslot="ws-class-props" mwfields="" />
}}<!-- end of #if -->
<div class="card-header"><span style="float:right">{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}</span>
<b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b>
{{#caprint:$base[Base properties][Title]}}
</div><!-- end of .card-header -->
<div class="card-body">
<div class="text-right">
{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}
<input type="submit" value="Save" class="btn btn-primary" />
</div>
</div><!-- end of .card-body -->
</form>
</div><!-- end of .card -->
|}}<!-- end of #ifeq @allow sidebar edit == yes -->
</div><!-- end of .tab-content
--></includeonly>
Inleiding
Luchtvervuiling is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het grootste milieugezondheidsrisico in Europa. Een groot deel van de bevolking wordt er regelmatig aan blootgesteld. Europa kent al verschillende initiatieven om de luchtkwaliteit te meten, maar die initiatieven hebben vaak een verschillende invalshoek of methodologie.
Voor beleidsmakers is het net essentieel om de verschillende informatie op elkaar af te stemmen, zodat ze een wetenschappelijk onderbouwd lucht- en mobiliteitsbeleid kunnen voeren. Binnen het Life CityTRAQ-project werken we daarom met 6 partners samen aan een betere lokale luchtkwaliteit. Dankzij informatie uit verkeerstellingen en luchtkwaliteitsmetingen detecteren en meten we luchtvervuiling en simuleren we de impact van eventuele maatregelen op het mobiliteitsnetwerk.
Doel van het project
Het CityTRAQ-project geeft lokale overheden meer inzicht in de metingen die nodig zijn om luchtkwaliteit te beoordelen. De screenings- en scenariotool helpen lokalen besturen om maatregelen uit te werken ter verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Zo creëren ze een beter leefmilieu voor de inwoners. De lokale overheden worden ook aangemoedigd om hun beleidskeuzes vorm te geven in een luchtbeleidsplan.
Partners
LIFE CityTRAQ wordt uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie binnen het LIFE-programma onder leiding van de Vlaamse Milieumaatschappij.
Stad Antwerpen zal in het CityTRAQ project werken rond logistiek en zwaar verkeer. Samen met de VMM zet de stad verkeerstellingen van vrachtverkeer en luchtkwaliteitsmetingen in lokale hotspots en schoolomgevingen op.
Stad Brugge zet in op de verdere uitbouw van een duurzaam meetnet in de hele stad.
Stad Gent meet de impact op de luchtkwaliteit in een schoolstraat en evalueert de circulatieplannen.
Zagreb volgt het voorbeeld van de Vlaamse steden en zal luchtkwaliteitsprojecten opstarten
Situering van deze deliverable in het traject
Deze eerste versie is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt, we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is.
Richtlijnen voor het kopen van sensoren
a. Sjabloon voor aanbesteding: bijlage Bestekvoorwaarden_multiparametersensoren en invulfiche technische specificaties
b. Testprocedure: bijlage Testprocedure sensoren
c. Code voor testen
Roadmap voor de implementatie van een sensornetwerk
a. Workshops
b. Experimenteel ontwerp: bijlage Onderzoeksvragen
c. QA/QC-procedure
Roadmap voor beleidsbeoordeling
a. Sjabloon voor aanbesteding voor een luchtkwaliteitsplan
b. Technische beschrijving en praktische voorbeelden
c. Roadmap voor implementatie
d. Handleiding voor het gebruik van modelberekeningen
Beoordelingstool
a. Functionele analyse (wat zijn de belangrijkste functionaliteiten?)
b. Gebruikersgericht ontwerp
c. Architectuur
d. Relevante bronnen van milieuvervuiling
e. Businesscase (kosten en baten)
Scenario-tool
a. Functionele analyse (wat zijn de belangrijkste functionaliteiten?): bijlage functionele analyse VMM
b. Gebruikersgericht ontwerp
c. Architectuur
d. Open-source modellen
e. Businesscase (kosten en baten)
Aanpak gedragsonderzoek
a. Script gedragsverandering: bijlage gedragsonderzoek Gent
b. Sjabloon voor aanbesteding van gedragsonderzoek: bijlage gedragsonderzoek Gent
c. Aanbevelingen en praktische voorbeelden
Opvolging van sensormetingen
a. Beschrijving van dataportaal
b. Architectuur van dataportaal
c. Code voor dataportaal
This is a property of type Text . +
Initiatieven
A ANPR-camera's - Turnhout B BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst C Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access Citizen science City of Things City of Things 2018 City of Things 2019 City of Things 2020 City of Things 2021 City of Things 2022 City of Things 2023 City of Things Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs CityFlows Compair D DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden DUET Data gedreven beleidsondersteuning Data-gestuurde winkelgebieden – Mechelen Databroker - Gent De Sint-Niklase Stadsmunt – Sint-Niklaas De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap Digitale customer journey parkeren en GAS 4/5 E EVENTMACHIEN - Pepingen Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) Eenheid van schuld Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE G GAIA-X Gebruiksvriendelijk verenigingsloket Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeente zonder gemeentehuis G meer Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout H H2020 Het potentieel van urban mining voor de bouwsector – Oostende I INVEST – POM West-Vlaanderen CityTRAQ Interoperable Europe IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) L Living-in.eu LocusFocus – POM Vlaams-Brabant Lokaal 3D Project – Provincie Oost-Vlaanderen Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge M Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Modderstroom Monitoring Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Museum of Things for People - Gent N Naar een open, nabij en loketvrij huis van de gemeente Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) O Oases van rust - Dendermonde Op zoek naar digitale oplossingen voor burgerparticipatie Open Data Institute OpenDei P PILL PRECINCT Plaats- en kanaalonafhankelijke sterke authenticatie P meer Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) R REVOLT Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel S SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Sensoc – Gent (veiligheid) Sharepair Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme Markten – Hasselt Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) Slimme mobipunten - Peer Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Flow - Herent Smart Innovation Factory – Mechelen Smart Retail Area – Antwerpen Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven T TestTitel van project ThermAi U URBANAGE V VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) VLOED - Gent Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle W Website van de Toekomst Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek Welkomapp voor nieuwkomers Wij Leveren – Leuven
Heb jij interesse, specifieke noden, expertise of andere belangen bij dit traject?
Klik hier om je in te schrijven. +
is een instantie van relatie.
De toegestane waarden voor de is een instantie van zijn :
Sensor +
Korte Beschrijving
Ontwikkeling van een sensornetwerk voor het meten van de elektrische geleidbaarheid (EC), zuurtegraad (pH) en temperatuur in oppervlakte-, grond-en afvalwater in Vlaanderen.
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Korte Beschrijving
Ontwikkeling van een sensornetwerk voor het meten van de elektrische geleidbaarheid (EC), zuurtegraad (pH) en temperatuur in oppervlakte-, grond-en afvalwater in Vlaanderen.
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
interop compliance matrix +
EIF +
Wikipedia definieert interoperabiliteit [1] voor producten, systemen of Organisaties als ze zonder beperkingen kunnen samenwerken. Interoperabiliteit is noodzakelijk als de samenwerking van entiteiten noodzakelijk is en als de entiteiten autonoom of heterogeen zijn. Binnen een open city architectuur is interoperabiliteit een belangrijke uitdaging, aangezien het de bedoeling van een open smart city is om zoveel mogelijk heterogene entiteiten met elkaar te laten samenwerken, om de complexe (cross-domain) uitdagingen aan te kunnen. Daarom is er ook een groot verschil met "intra-operabiliteit", waar de entiteiten wel samenwerken binnen 1 "vendor locked-in" systeem (bijvoorbeeld van 1 software of platform leverancier), maar niet of heel moeilijk met entiteiten van een andere leverancier. Binnen een open city architectuur, is het de bedoeling om door open standaarden , protocollen en procedures een zo granulair mogelijke interoperabiliteit tussen entiteiten te kunnen realiseren. Het Europees Interoperabiteitskader [2] besteedt hier uitvoerig aandacht aan, en deelt interoperabiliteit op in verschillende lagen zoals hieronder weergegeven. Het Europees Interoperabiliteitskader beschrijft interoperabiliteit als volgt: "het vermogen van organisaties tot interactie met het oog op wederzijds voordelige doelstellingen, waarbij informatie en kennis tussen deze organisaties worden uitgewisseld via de bedrijfsprocessen die zij ondersteunen, door middel van de uitwisseling van gegevens tussen hun ICT-systemen" (EIF, 2017, p. 5) [2] .
Interop EIF lagen
Daarbij zijn de lagen de volgende :
achtergrond laag : "interoperability governance"
transversale of cross-cutting laag : "integrated public services governance"
technische interoperabiliteit
semantische interoperabiliteit
organisationele interoperabiliteit
juridische interoperabiliteit
↑ https://nl.wikipedia.org/wiki/Interoperabiliteit
↑ 2,0 2,1 https://ec.europa.eu/isa2/sites/isa/files/eif_brochure_final.pdf
Introductie Linked open data +
Introduction to AI +
Mobile monitoring: a general introduction - VITO +