Test

Niveau 2
Vereisten
Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle
2022 Versie: 0.2
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be
Beschrijving en aanpak: https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model

Strategie van de open city uitdaging

Status Toelichting Beschrijving
Visie Voorstel Wat is de bestaansreden ? Corona heeft grote impact gehad op lokale handelszaken. Aanbod van lokale handelszaken is weinig bekend bij inwoners en nog minder bij bezoekers. Digitale Infoschermen in het straatbeeld zouden een oplossing kunnen zijn, maar tonen vooral advertenties voor multinationals en webshops, en de lokale besturen beperken zich vaak tot aankondiging voor evenementen.
Missie Voorstel Wat willen we bereiken ? Mensen (shoppers) via digitale schermen aanzetten tot het lokaal kopen.
Doel Voorstel Wat is het doel van dit project ? 1.Laagdrempelig gebruiksvriendelijke app voor de handelaars om hun advertentie te kunnen posten,
2. Performance platform voor centrum manager (data verzamelen, data analyseren, campaign performance analysis, tips and tricks,...)
3. Advertenties op slimme infoborden (interactief, inlog mogelijkheden, met QR code, ...) => nudging van markt naar binnenstad en vice versa.
Succesfactor Voorstel Hoe meten we succes ? (SMART) indien de lokale adverteerders 'meer' verkopen nadat ze hun advertentie hebben kunnen plaatsen.

Use cases

ID Status Samenvatting Beschrijving
UC1 Voorstel UC1: Digitale Scherm Digitale Scherm die al dan niet 'interactief' een advertentie van de lokale winkels laat zien
UC2 Voorstel UC2: Media Centrale Een pseudo media centrale die de advertenties controleert, toekent en 'factureert' ifv regels en GRP (Reach, frequentie, enz.)
UC3 Voorstel UC3: App Een app die gemakkelijk door de lokale adverteerder toelaat om zijn eigen advertentie te kunnen inplannen en projecteren.
UC4 Voorstel UC4: Inzichten Rapportage van performantie van campagnes met inzichten van wat heeft gewerkt en wat niet (Tips en Tricks), incl beleidsrapportering.
UC5 Voorstel UC5: Schaalbaarheid Oplossing is uitbreidbaar (en interoperabel) naar andere steden en gemeenten zonder veel aanpassingen

Metadata

Metaveld Beschrijving
Meta1 Beschrijving meta 1
Meta2 Beschrijving meta 2

Business capabilities, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases

ID Type Samenvatting Beschrijving
UC1 Use case
UC1: Digitale Scherm
Digitale Scherm die al dan niet 'interactief' een advertentie van de lokale winkels laat zien
BC1.1 Business capability Samenvatting Roterende visualisering van advertenties
DV1.1.1 Data vereiste advertentie id, locatie, type van advertentie, adverteerder, pricing, datum, tijd (verleden, heden en toekomst)
FC1.1.1 Functionaliteit rotationele planning
BC1.2 Business capability Samenvatting interactieve opzoek mogelijkheden (via touchscreen of via handgebaren...)
DV1.2.1 Data vereiste search data historiek, tijd, locatie,...
FC1.2.1 Functionaliteit Search capability
BC1.3 Business capability Samenvatting snelle begeleiding of kortingen bvb via QR codes
ID Type Samenvatting Beschrijving
UC2 Use case
UC2: Media Centrale
Een pseudo media centrale die de advertenties controleert, toekent en 'factureert' ifv regels en GRP (Reach, frequentie, enz.)
BC2.1 Business capability Samenvatting Bepalen van de advertentieregels (bvb maar 7% van schermtijd voor de corporates/niet lokale handelaars)
DV2.1.1 Data vereiste rules databank (type adverteerder, tijd, prioriteit, economische omzet, enz.)
FC2.1.1 Functionaliteit rule based decisioning
BC2.2 Business capability Samenvatting Roterings Planning opmaken
DV2.2.1 Data vereiste rules databank (type adverteerder, tijd, prioriteit, economische omzet, enz.)
DV2.2.2 Data vereiste aangevraagde tijd door adverteerders
DV2.2.3 Data vereiste advertentie id, locatie, type van advertentie, adverteerder, pricing, datum, tijd (verleden, heden en toekomst)
FC2.2 Functionaliteit Planning
TV2.2 Techniciteit Planningstool (ERP)
BC2.3 Business capability Samenvatting facturatie van de adverteerders
DV2.3.1 Data vereiste Advertentie id, GRP, pricing afspraken, bedrag te betalen, kortingen
DV2.3.2 Data vereiste Heeft betaald of niet per factuur
FC2.3.1 Functionaliteit facturatie
TV2.3.1 Techniciteit ERP
BC2.4 Business capability Samenvatting Aanbieden van een advertentie templates met tips en tricks
DV2.4.1 Data vereiste Templates per 'onderwerp'
DV2.4.2 Data vereiste Feitelijk gebruik van de templates in de advertentie databank
DV2.4.3 Data vereiste Voorstel van ideale momenten en locatie ifv het gevraagde advertentie type
FC2.4.1 Functionaliteit Optimalisatie van inhoud, locatie en planning
FC2.4.2 Functionaliteit Drag & Drop functionaliteiten
BC2.5 Business capability Samenvatting Controle op de te vertonen advertentie (ethische richtlijnen moeten gevolgd worden, enz.)
DV2.3.1 Data vereiste rules databank van ethische regels
DV2.3.2 Data vereiste afbeeldingen en teksten van de geplande advertentie
FC2.3.1 Functionaliteit Via Artificiele Intelligence ontdekken van bvb 'niet wenselijke afbeeldingen of misleidende teksten'
ID Type Samenvatting Beschrijving
UC3 Use case
UC3: App
Een app die gemakkelijk door de lokale adverteerder toelaat om zijn eigen advertentie te kunnen inplannen en projecteren.
BC3.1 Business capability Samenvatting Keuze uit templates met drag en drop van foto materiaal en logo met bijhorende tekst
BC3.2 Business capability Samenvatting Ontwikkelen van een prijs settings mechanisme die pragmatisch last minute advertenties toelaat
BC3.3 Business capability Samenvatting Registratie met validatie van een nieuwe adverteerder
DV3.2.1 Data vereiste Databank van de lokale ondernemers (via bvb KBO)
DV3.2.2 Data vereiste Adverteerders id voor toegekende registratie
FC3.2.1 Functionaliteit Authenticatie
FC.3.2.2 Functionaliteit Validatie
ID Type Samenvatting Beschrijving
UC4 Use case
UC4: Inzichten
Rapportage van performantie van campagnes met inzichten van wat heeft gewerkt en wat niet (Tips en Tricks), incl beleidsrapportering.
BC4.1 Business capability Samenvatting Het meten van passanten
DV4.1.1 Data vereiste Passanten
DV4.1.2 Data vereiste Profielen/Segmenten van de passanten
FC4.1.1 Functionaliteit Meten van 'passage'
BC4.2 Business capability Samenvatting Het meten van 'viewers'
DV4.1.1 Data vereiste Viewers (ook in seconden)
DV4.1.2 Data vereiste Profielen/Segmenten van de viewers
FC4.1.1 Functionaliteit Capteren van de 'ogen' van passanten
FC4.1.2 Functionaliteit AI om viewers te identificeren
BC4.3 Business capability Samenvatting Het meten van gezichtsuitdrukkingen van de 'viewers'
DV4.1.1 Data vereiste Viewers
DV4.1.2 Data vereiste Gezichtsuitdrukkingen
FC4.1.1 Functionaliteit Capteren van de gezichtsuitdrukkingen
FC4.1.2 Functionaliteit AI om de 'mood' van de viewer te meten
BC4.4 Business capability Samenvatting Het bepalen van de ROI van een campagne door de binnenstappers en besteders te bepalen van de 'viewers'
DV4.4.1 Data vereiste link viewers en binnenstappers
DV4.4.2 Data vereiste controle groepen of controle momenten
DV4.4.3 Data vereiste Verkoopscijfers van de adverteerder en algemeen in de straat of omgeving
BC4.5 Business capability Samenvatting Mogelijkheid om (experimentele) AB testen te doen (vergelijken van verschillende advertenties op de commerciele resultaten van de adverteerder)
DV4.1.1 Data vereiste Advertentie id met type van advertentie en kost
DV4.1.2 Data vereiste Omzet of Binnenstappers van de 'viewers'
ID Type Samenvatting Beschrijving
UC5 Use case
UC5: Schaalbaarheid
Oplossing is uitbreidbaar (en interoperabel) naar andere steden en gemeenten zonder veel aanpassingen
BC5.1 Business capability Samenvatting Bepalen van de OSLO standaarden voor de app en media centrale
DV5.1.1 Data vereiste datamodel
BC5.2 Business capability Samenvatting uitbreidbaarheid van de media centrale en de app voor andere steden mits afspraken op delen van budgetten/kosten
DV5.2.1 Data vereiste Welke steden gebruiken en hoeveel volume gegenereerd