Regel 104: | Regel 104: | ||
* een problematiek van de beeldmaterialen die al dan niet passend zijn voor de aangeboden algoritmes | * een problematiek van de beeldmaterialen die al dan niet passend zijn voor de aangeboden algoritmes | ||
+ | De marktplaats zou potentieel een oplossing kunnen bieden voor deze 3 valkuilen. | ||
− | In de sessie van vandaag reflecteren we over de centrale rol die een marktplaats inneemt tussen leverancier & klant en beeldmateriaal & algoritme: essentieel hierbij is de vraag hoe we de leverancier naar de klant brengen en hoe we diegene die een model gebouwd heeft, naar de stad die er op dat moment nood aan heeft. | + | |
+ | In de sessie van vandaag reflecteren we over de centrale rol die een marktplaats inneemt tussen leverancier & klant en beeldmateriaal & algoritme: essentieel hierbij is de vraag hoe we de leverancier naar de klant brengen en hoe we diegene die een model gebouwd heeft, naar de stad die er op dat moment nood aan heeft. De tweede focus is de link tussen het beeldmateriaal en het algoritme. Je kan een algoritme hebben maar niet noodzakelijk het juiste beeldmateriaal en omgekeerd. Een slimme marktplaats zou de leveranciers en de klanten bij elkaar kunnen brengen en kan de link tussen een algoritme en beeldmateriaal kunnen optimaliseren. | ||
[[Bestand:Mlaas marktplaats dia 2.jpg|geen|miniatuur]] | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 2.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | In de huidige situatie gaan leveranciers/producenten en klanten/consumenten rechtstreeks met elkaar in contact. Door een marktplaats te installeren, verloopt dit proces gecentraliseerd. Op deze marktplaats vinden producenten en consumenten alle informatie terug en kunnen ze diensten vergelijken. Het gaat voor alle duidelijkheid niet enkel over private leveranciers maar ook lokale besturen die reeds een model gebouwd hebben, krijgen de mogelijkheid om dit te delen met anderen. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 3.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Daarnaast is het een misvatting om te veronderstellen dat beeldmateriaal en algoritmes eenvoudig gecombineerd kunnen worden. Het is niet zo simpel als een "drag and drop"-systeem waarbij je een willekeurig algoritme op een willekeurige foto toepast en de verwachte output krijgt. Het idee dat een algoritme altijd accuraat werkt met elk soort beeldmateriaal klopt niet. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 4.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | In werkelijkheid werken bepaalde algoritmes alleen goed met specifieke types van beeldmateriaal. Bijvoorbeeld, een algoritme dat ontworpen is voor satellietbeelden zal mogelijk niet goed functioneren met dronebeelden, en kan dan verkeerde resultaten opleveren. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn om te voorkomen dat verkeerde beslissingen worden genomen of verkeerde data wordt gebruikt. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 5.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | Het doel van vandaag is tweeledig : ten eerste is het doel dat de slimme marktplaats kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme, en omgekeerd welk algoritme geschikt is voor een bepaald type beeldmateriaal. Dit voorkomt dat gebruikers, zoals steden, een algoritme aanschaffen dat niet compatibel is met hun beschikbare beeldmateriaal. | ||
+ | |||
+ | De marktplaats moet als een makelaar functioneren die compatibele producten koppelt, zodat je weet welke beeldmaterialen werken met welke algoritmes. Het systeem moet intelligent genoeg zijn om verkeerde combinaties te voorkomen. Zodra je een bepaald beeldmateriaal kiest, zouden alleen de compatibele algoritmes beschikbaar moeten zijn. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 6.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Het doel is om een slimme marktplaats te ontwikkelen die kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme en omgekeerd. Dit voorkomt dat gebruikers, zoals steden, een algoritme aanschaffen dat niet compatibel is met hun beschikbare beeldmateriaal. De marktplaats moet als een makelaar functioneren, compatibele producten koppelen, en ervoor zorgen dat verkeerde combinaties worden vermeden. Zodra je een bepaald beeldmateriaal kiest, zouden alleen de compatibele algoritmes beschikbaar moeten zijn. | ||
+ | |||
+ | Daarnaast is het belangrijk te erkennen dat bepaalde algoritmes soms gefinetuned moeten worden om optimaal te werken met nieuw of verschillend beeldmateriaal. Bijvoorbeeld, als er nieuwe versies van foto's binnenkomen of foto's uit een andere regio worden gebruikt, moet het algoritme mogelijk worden aangepast. De marktplaats kan hierbij helpen door aan te geven hoe het beeldmateriaal verwerkt moet worden om geschikt te zijn als input voor een algoritme, zoals het aanpassen van het formaat. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 7.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Samengevat, de marktplaats heeft twee hoofdtaken: | ||
+ | |||
+ | # Het koppelen van beeldmateriaal aan de juiste algoritmes op basis van de gewenste output. | ||
+ | # Het ondersteunen van fine-tuning door aan te geven of er aanvullende dataverwerking nodig is, en deze verwerking ook aan te bieden. | ||
+ | |||
+ | Het systeem moet bidirectioneel werken: niet alleen beeldmateriaal aan algoritmes koppelen, maar ook aanbevelingen geven voor welk beeldmateriaal en welke algoritmes geschikt zijn voor specifieke use cases. Hierdoor kunnen gebruikers altijd de meest geschikte combinatie vinden. | ||
+ | [[Bestand:Mlaas marktplaats dia 8.jpg|geen|miniatuur]] | ||
+ | De focus ligt op de ontwikkeling van een slimme marktplaats die efficiënt kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme en omgekeerd. Hierbij willen we de technische aspecten, zoals hoe data wordt opgeslagen of via API's toegankelijk wordt gemaakt, vandaag grotendeels buiten beschouwing laten. De nadruk ligt op de intelligentie achter de schermen: hoe bepalen we welke data aan welke algoritmes gekoppeld moet worden? | ||
+ | |||
+ | Daarnaast zijn er andere belangrijke aspecten van de marktplaats om te overwegen, zoals marketing, klantwerving, het financiële aspect, en juridische kwesties. Het is essentieel om een balans te vinden tussen het aantrekken van klanten en leveranciers. Zonder klanten zijn leveranciers niet geneigd hun producten op de marktplaats te zetten, en zonder producten zijn er geen klanten. Dit kip-of-ei-probleem vereist een strategische aanpak in marketing en sales om exponentiële groei te stimuleren. | ||
+ | |||
+ | Het financiële aspect omvat vragen over het kopen of huren van data, en het juridische aspect behandelt de verantwoordelijkheden en geschillen, zoals wat te doen als de gekochte data niet aan de verwachtingen voldoet. Al deze elementen moeten goed beheerd worden om een succesvolle en functionele marktplaats te creëren. | ||
+ | |||
+ | Buiten de scope van deze bespreking vallen: | ||
+ | |||
+ | * De technische details van data-opslag en API-toegang. | ||
+ | * Specifieke implementaties van het platform. | ||
+ | * Infrastructuurbeheer en schaalbaarheid van het platform. | ||
+ | * Technische beveiligingsmaatregelen. | ||
+ | * Gedetailleerde operationele procedures en onderhoud. | ||
+ | |||
+ | Door deze aspecten buiten beschouwing te laten, kunnen we ons volledig richten op het ontwikkelen van de slimme en strategische onderdelen die de kern vormen van een succesvolle marktplaats. | ||
==Brainstormsessie== | ==Brainstormsessie== |
Versie van 28 mei 2024 13:54
De tweede thematische werkgroep rond MLaaS 'Marktplaats' vond plaats op 15 april 2024.
Context
Initiatief
De stad Roeselare beschikt reeds over verschillende machine learning algoritmes die data genereren op basis van fotomateriaal en is hiervoor in contact met verschillende partijen. Deze data wordt gebruikt in zowel operationele processen als bij het nemen van beleidsbeslissingen.
De opzet van het project is om een platform te bouwen dat toegankelijk is voor steden en gemeenten. Op dit platform wenst Roeselare en aanbod te publiceren van beeldmateriaal en data om beleidsdoelstellingen te ondersteunen zoals inventaris wegmarkeringen op het grondgebied, inventaris vegetatie op het grondgebied en inventaris van wegdekmaterialen en de kwaliteit ervan.
Dit biedt een aantal voordelen, nl:
- Schaalvoordeel
- Lagere kostprijs
- Relatief frequente beschikbaarheid van recente data
- Minder afhankelijk van technische kennis & expertise (beeldresolutie, algoritmes, etc)
- Laagdrempelige toegang tot deze informatie
Met het streven naar het opschalen van bestaande machine learning processen, het uitrollen van nieuwe mogelijkheden en deze via een platform als een service ter beschikking te stellen van alle overheden wensen de initiatiefnemers niet alleen zorgen voor meer data op Vlaams niveau maar ook voor “massa productie” aan een betaalbare prijs.
Dit alles kadert een groter geheel rond het City dashboard dat Roeselare enkele jaren geleden opgestart is. Hierbij is men gestart met het verzamelen van mobiele beelden en luchtbeelden. Deze data heeft men verzameld en verwerkt in een City dashboard.
Het project bestaat uit 3 pijlers:
- Beeldmateriaal In de eerste fase ligt de focus op het verzamelen van input. Hierbij worden de noden/mogelijkheden rond het gebruik van luchtbeelden in kaart gebracht op basis van beeldresolutie, prijs en frequentie van beeldbeschikbaarheid. In een volgende fase volt de analyse data verwerking. Hierbij wordt een matrix opgesteld van alle mogelijke soorten luchtbeelden die beschikbaar zijn met telkens de voor-en nadelen per beeldsoort.
- Machine learning algoritmes In de eerste fase van deze pijler wordt input verzameld. Hierbij worden de noden in kaart gebrecht rond de gevraagde machine learning algoritmes. Het uitgangspunt hierbij is een bestaande lijst binnen stad Roeselare met de volgende onderwerpen: wat zou er mogelijk moeten zijn via machine learning algoritmes, uitbreiden en aftoetsen met andere deelnemende besturen (andere noden), nagaan wat er reeds bestaat op de markt. Daarnaast is het belangrijk om de technische noden per algoritme te bepalen: inputvereisten van het beeldmateriaal en toelaatbare foutenmarge van het algoritme moet vastgelegd worden. Output zoals kaarten, databank voor de inventaris, GEO loket, BI dashboard etc maken hier ook deel van uit. De tweede fase is gericht op de aanbesteding. Hierbij wordt bepaald op welke manier het algoritme kan ontwikkeld of hergebruikt worden. Tijdens de derde en laatste fase gaat men over naar de realisatie van het algoritme en de verwerking van de data.
- Platform Momenteel hebben de initiatiefnemers een high level concept voor ogen. Het is belangrijk dat dit concept vertaald wordt naar functionele en technische vereisten en dat er vorm gegeven wordt aan de architectuur van het platform. Daarnaast moet er een businessmodel voor het gebruik van het platform gecreëerd worden. Hierbij moet men stilstaan bij de volgende vragen: wie zijn de gebruikers, hoe krijgen ze toegang, wat kunnen ze kopen, wat met het licentiemodel, duidelijkheid rond pay per use, pay per login, pay per area etc.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
VLOCA-model
Momenteel hebben we reeds 2 werkgroepen achter de rug, telkens met een verschillende focus.
Bij de eerste werkgroep stonden we stil bij groen inventarisering:
En bij inventarisering wegkwaliteit:
Vandaag leggen we de focus op het gedeelte rond marktplaats. Hierbij hoort een nieuw VLOCA-model:
ID | Status | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | Voorstel | UC1: Marktplaats Mgt | Marktplaats Management die moet zorgen voor kwaliteitsvolle inhoud, veiligheid en 'fairness' op het platform |
UC2 | Voorstel | UC2: Registratie & login | Registratie van gebruikers die toegangen (willen) hebben op het platform ifv hun toegekende rechten |
UC3 | Voorstel | dr | Bouwplatform as a service die gebruikers toelaat om hun modellen zelf te bouwen op het platform |
UC4 | Voorstel | UC4: Run aaS | Run as a service die gebruikers toelaat om een gekozen model uit de bibliotheek te draaien op hun eigen input data |
UC5 | Voorstel | UC5: Bibliotheek Modellen | Bibliotheek van modellen die toegang verleent aan machine learning modellen (algoritmen) evt tegen betaling |
UC6 | Voorstel | UC6: Model Governance | Model Governance die bepaalt wie wat mag aanpassen, wie rechten heeft voor wat, enz. |
UC7 | Voorstel | UC7: Helpdesk & Feedback | Helpdesk bij issues alsook feedback kunnen geven over de services, kwaliteit modellen of haar documentatie, enz |
UC8 | Voorstel | UC8: Betalingen | Betalingen kunnen uitvoeren op het platform met facturatie mogelijkheden |
UC9 | Voorstel | UC9: CRM | Communicatie met bouwers, eigenaars en gebruikers van modellen/algoritmes |
UC10 | Voorstel | UC10: Samenvatting | UC10: Beschrijving |
Waarom hebben we nood aan een marktplaats?
Uit de vorige 2 werkgroepen kwamen er verschillende valkuilen naar boven waaronder:
- een gebrek aan lokale expertise en budgetten
- een complexiteit aan 'generieke' raamovereenkomsten
- een problematiek van de beeldmaterialen die al dan niet passend zijn voor de aangeboden algoritmes
De marktplaats zou potentieel een oplossing kunnen bieden voor deze 3 valkuilen.
In de sessie van vandaag reflecteren we over de centrale rol die een marktplaats inneemt tussen leverancier & klant en beeldmateriaal & algoritme: essentieel hierbij is de vraag hoe we de leverancier naar de klant brengen en hoe we diegene die een model gebouwd heeft, naar de stad die er op dat moment nood aan heeft. De tweede focus is de link tussen het beeldmateriaal en het algoritme. Je kan een algoritme hebben maar niet noodzakelijk het juiste beeldmateriaal en omgekeerd. Een slimme marktplaats zou de leveranciers en de klanten bij elkaar kunnen brengen en kan de link tussen een algoritme en beeldmateriaal kunnen optimaliseren.
In de huidige situatie gaan leveranciers/producenten en klanten/consumenten rechtstreeks met elkaar in contact. Door een marktplaats te installeren, verloopt dit proces gecentraliseerd. Op deze marktplaats vinden producenten en consumenten alle informatie terug en kunnen ze diensten vergelijken. Het gaat voor alle duidelijkheid niet enkel over private leveranciers maar ook lokale besturen die reeds een model gebouwd hebben, krijgen de mogelijkheid om dit te delen met anderen.
Daarnaast is het een misvatting om te veronderstellen dat beeldmateriaal en algoritmes eenvoudig gecombineerd kunnen worden. Het is niet zo simpel als een "drag and drop"-systeem waarbij je een willekeurig algoritme op een willekeurige foto toepast en de verwachte output krijgt. Het idee dat een algoritme altijd accuraat werkt met elk soort beeldmateriaal klopt niet.
In werkelijkheid werken bepaalde algoritmes alleen goed met specifieke types van beeldmateriaal. Bijvoorbeeld, een algoritme dat ontworpen is voor satellietbeelden zal mogelijk niet goed functioneren met dronebeelden, en kan dan verkeerde resultaten opleveren. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn om te voorkomen dat verkeerde beslissingen worden genomen of verkeerde data wordt gebruikt.
Het doel van vandaag is tweeledig : ten eerste is het doel dat de slimme marktplaats kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme, en omgekeerd welk algoritme geschikt is voor een bepaald type beeldmateriaal. Dit voorkomt dat gebruikers, zoals steden, een algoritme aanschaffen dat niet compatibel is met hun beschikbare beeldmateriaal.
De marktplaats moet als een makelaar functioneren die compatibele producten koppelt, zodat je weet welke beeldmaterialen werken met welke algoritmes. Het systeem moet intelligent genoeg zijn om verkeerde combinaties te voorkomen. Zodra je een bepaald beeldmateriaal kiest, zouden alleen de compatibele algoritmes beschikbaar moeten zijn.
Het doel is om een slimme marktplaats te ontwikkelen die kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme en omgekeerd. Dit voorkomt dat gebruikers, zoals steden, een algoritme aanschaffen dat niet compatibel is met hun beschikbare beeldmateriaal. De marktplaats moet als een makelaar functioneren, compatibele producten koppelen, en ervoor zorgen dat verkeerde combinaties worden vermeden. Zodra je een bepaald beeldmateriaal kiest, zouden alleen de compatibele algoritmes beschikbaar moeten zijn.
Daarnaast is het belangrijk te erkennen dat bepaalde algoritmes soms gefinetuned moeten worden om optimaal te werken met nieuw of verschillend beeldmateriaal. Bijvoorbeeld, als er nieuwe versies van foto's binnenkomen of foto's uit een andere regio worden gebruikt, moet het algoritme mogelijk worden aangepast. De marktplaats kan hierbij helpen door aan te geven hoe het beeldmateriaal verwerkt moet worden om geschikt te zijn als input voor een algoritme, zoals het aanpassen van het formaat.
Samengevat, de marktplaats heeft twee hoofdtaken:
- Het koppelen van beeldmateriaal aan de juiste algoritmes op basis van de gewenste output.
- Het ondersteunen van fine-tuning door aan te geven of er aanvullende dataverwerking nodig is, en deze verwerking ook aan te bieden.
Het systeem moet bidirectioneel werken: niet alleen beeldmateriaal aan algoritmes koppelen, maar ook aanbevelingen geven voor welk beeldmateriaal en welke algoritmes geschikt zijn voor specifieke use cases. Hierdoor kunnen gebruikers altijd de meest geschikte combinatie vinden.
De focus ligt op de ontwikkeling van een slimme marktplaats die efficiënt kan adviseren welk beeldmateriaal bruikbaar is met welk algoritme en omgekeerd. Hierbij willen we de technische aspecten, zoals hoe data wordt opgeslagen of via API's toegankelijk wordt gemaakt, vandaag grotendeels buiten beschouwing laten. De nadruk ligt op de intelligentie achter de schermen: hoe bepalen we welke data aan welke algoritmes gekoppeld moet worden?
Daarnaast zijn er andere belangrijke aspecten van de marktplaats om te overwegen, zoals marketing, klantwerving, het financiële aspect, en juridische kwesties. Het is essentieel om een balans te vinden tussen het aantrekken van klanten en leveranciers. Zonder klanten zijn leveranciers niet geneigd hun producten op de marktplaats te zetten, en zonder producten zijn er geen klanten. Dit kip-of-ei-probleem vereist een strategische aanpak in marketing en sales om exponentiële groei te stimuleren.
Het financiële aspect omvat vragen over het kopen of huren van data, en het juridische aspect behandelt de verantwoordelijkheden en geschillen, zoals wat te doen als de gekochte data niet aan de verwachtingen voldoet. Al deze elementen moeten goed beheerd worden om een succesvolle en functionele marktplaats te creëren.
Buiten de scope van deze bespreking vallen:
- De technische details van data-opslag en API-toegang.
- Specifieke implementaties van het platform.
- Infrastructuurbeheer en schaalbaarheid van het platform.
- Technische beveiligingsmaatregelen.
- Gedetailleerde operationele procedures en onderhoud.
Door deze aspecten buiten beschouwing te laten, kunnen we ons volledig richten op het ontwikkelen van de slimme en strategische onderdelen die de kern vormen van een succesvolle marktplaats.
Brainstormsessie
Doel
Het doel van de brainstormsessie is het volgende:
- Identificatie van de meerwaardecreatie
- Inzicht in wat je nodig hebt om de meerwaardecreaties te realiseren
- Beschrijven van mogelijkheden om de oplossing te verduurzamen
- Opsommen van valkuilen en potentiële principes waaraan de oplossing moet voldoen
Oefening 1+2
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:
1) Waarom is een ML voor wegen (wegmarkeringen en wegdek) belangrijk? Laat ons uitgaan van ‘the worst case’: we doen het niet.. Wat zijn de gevolgen?
- Voorbeeld: Slechte wegmarkeringen kunnen voor gevaar zorgen
2) Wat heb je nodig om de geïdentificeerde meerwaardecreaties uit oefening 1 te realiseren? Lijst de acties op
- Voorbeeld:
-Adhv foto’s kan ik de staat van het wegdek/wegmarkeringen idenficeren en acties plannen om deze te repareren
-Aan preventie doen dmv door AI gededecteerde defecten op de wegen
Overzicht
Discussie
Oefening 3
Bij deze oefening keken we naar manieren om de voorgestelde oplossing duurzaam te implementeren:
Hoe kunnen we ML voor wegen (wegmarkeringen en wegdek) duurzaam implementeren?
-Welke frequentie en accuraatheid zijn hiervoor nodig?
-Hoe kunnen AI en ML bijdragen tot het verduurzamen van de oplossing?
-Welke expertise hebben we nodig?
-Hoe kunnen we andere organisaties laten participeren in de kosten?
-Zijn er applicaties die noodzakelijk zijn om de oplossing draaiende te houden?
Overzicht
Discussie
Oefening 4=
Tot slot werden potentiële valkuilen geïdentificeerd en, op basis hiervan, formuleerden we principes waaraan de oplossing moet voldoen:
Voorbeeld:
•Self-service zonder goede training kan een risico vormen
•Afhankelijkheid van leverancier
•Interoperabiliteit van de oplossing
•Betrouwbaarheid, en dus ‘vertrouwen’ in de output en dashboard cijfers
•Stabiliteit, en dus ‘continuiteit’ van de metrieken in de rapporten en dashboards
Overzicht
Discussie
Opname en Miro bord
Miro bord
Het Miro bord kan je consulteren via deze link.
Opname
De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.
Volgende stappen
Wat na deze werkgroep?
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
- Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
- Publicatie op de Kennishub
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2024-03-14 | 9u-12u | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Technologie werkgroep | 2024-04-16 | 9u-12u | Teams |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-05-15 | 13u-16u | Teams |