Regel 1: Regel 1:
 
== Slimme stadsdistributie ==
 
== Slimme stadsdistributie ==
  
=== Context ===
+
=== '''Context''' ===
 
Het City of Things project Slimme stadsdistributie vanuit stad Hasselt gaat over de transitie naar een leefbare en veilige binnenstad. Hierbij moet enerzijds rekening gehouden worden met autovrije/autoluwe delen, maar anderzijds zijn er ook grote behoeften naar steeds meer logistieke stromen in de binnenstad. Dit laatste is een effect van snelle leveringen die men tegenwoordig als maar liever ziet gebeuren alsook de sterke groei in e-commerce welke geboost is door COVID-19. Het resultaat van deze groei in logistieke stromen zorgt dat de leefbaarheid in de stad onder druk komt te staan. Om gerichte acties te kunnen nemen, moet men zicht krijgen op leveringen die in de binnenstad gebeuren, dit geeft ruimte om te kijken naar een data gedreven innovatie.
 
Het City of Things project Slimme stadsdistributie vanuit stad Hasselt gaat over de transitie naar een leefbare en veilige binnenstad. Hierbij moet enerzijds rekening gehouden worden met autovrije/autoluwe delen, maar anderzijds zijn er ook grote behoeften naar steeds meer logistieke stromen in de binnenstad. Dit laatste is een effect van snelle leveringen die men tegenwoordig als maar liever ziet gebeuren alsook de sterke groei in e-commerce welke geboost is door COVID-19. Het resultaat van deze groei in logistieke stromen zorgt dat de leefbaarheid in de stad onder druk komt te staan. Om gerichte acties te kunnen nemen, moet men zicht krijgen op leveringen die in de binnenstad gebeuren, dit geeft ruimte om te kijken naar een data gedreven innovatie.
  
 
Er zijn heel wat globale mobiliteitsdoelstellingen die ook van toepassing zijn voor stadsdistributie. Zo kijkt men enerzijds naar het verminderen van negatieve effecten zoals emissies en overlast. Anderzijds kijkt men dan naar het versterken van positieve effecten, zoals het verhogen van verkeersveiligheid, stimuleren van duurzaam ondernemerschap. Om dit te kunnen bereiken wordt gekeken naar slimme oplossingen.
 
Er zijn heel wat globale mobiliteitsdoelstellingen die ook van toepassing zijn voor stadsdistributie. Zo kijkt men enerzijds naar het verminderen van negatieve effecten zoals emissies en overlast. Anderzijds kijkt men dan naar het versterken van positieve effecten, zoals het verhogen van verkeersveiligheid, stimuleren van duurzaam ondernemerschap. Om dit te kunnen bereiken wordt gekeken naar slimme oplossingen.
 +
 +
'''Probleemstelling''':  
 +
 +
*  In een zoektocht naar duurzame en veilige mobiliteit in een stadskern wordt stadsdistributie alsmaar belangrijker.
 +
 +
* De groeiende vraag naar logistieke diensten in de stadskern creëert uitdagingen voor de bestaande infrastructuur
 +
 +
* Steden streven naar autovrije of autoluwe centra, wat de complexiteit van stadsdistributie verhoogt.
 +
 +
* Zonder effectieve sturing en beheer van de logistieke processen, zullen bekende problemen inzake de leefruimte en bereikbaarheid voor alle gebruikers (voetgangers, fietsers) van het stadscentrum te optimaliseren toenemen.
 +
 
==='''VLOCA'''===
 
==='''VLOCA'''===
 
VLOCA, een programma van het '''Agentschap Binnenlands Bestuur''', biedt een '''architecturale blauwdruk''' om zowel strategische als operationele doelen van lokale besturen te '''ondersteunen''', waardoor zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen, risico's effectiever kunnen beheren en betere resultaten kunnen behalen. Een belangrijke focus ligt op het integreren van alle digitale bouwstenen om lokale besturen optimaal te ondersteunen tijdens hun '''digitale transformatieproces'''.  
 
VLOCA, een programma van het '''Agentschap Binnenlands Bestuur''', biedt een '''architecturale blauwdruk''' om zowel strategische als operationele doelen van lokale besturen te '''ondersteunen''', waardoor zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen, risico's effectiever kunnen beheren en betere resultaten kunnen behalen. Een belangrijke focus ligt op het integreren van alle digitale bouwstenen om lokale besturen optimaal te ondersteunen tijdens hun '''digitale transformatieproces'''.  
  
 
== Dashboard werkgroep ==
 
== Dashboard werkgroep ==
 +
 +
==== Doel ====
 +
Het doel van deze werkgroep is om een overzicht van de KPI’s te geven die nodig zijn om een implementatie in eender welke stad te kunnen opvolgen met metingen en via inzichten aanpassingen te kunnen doen ifv de beoogde doelstellingen.
 +
 +
==== Aanpak ====
 +
 +
* Meten is weten!  ‘You only get what you measure’
 +
 +
* We hebben dashboard opgedeeld in 3 delen :
 +
 +
# '''Strategisch''': behalen we de beoogde resultaten op basis van de investeringen/initiatieven? Moeten we bijsturen?
 +
# '''Tactisch:''' zijn er metingen nodig die een snelle reactie vereisen?
 +
# '''Operationeel:''' werken de verschillende businesscomponenten naar behoren?
 +
 +
Voor elk van deze delen werden KPI's geformuleerd.
 +
 +
Deze oefening zal toelaten om een high level '''data architectuur''' te kunnen tekenen die zal passen in een ook weer high level '''business architectuur'''. Er wordt ervan uitgegaan dat door de datanoden te identificeren voor een dashboard en BI, hiermee ook operationele architecturale vragen beantwoord kunnen worden. Dit wordt nog verder onderzocht.
 +
 +
==== Output ====
 +
 +
{| class="wikitable"style="background-color:#ffffff;font-size:90%"
 +
|-
 +
| Style="background-color:#FFEB00;color:#222222;"|KPI
 +
| Style="background-color:#FFEB00;color:#222222;"|KPI
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Goede luchtkwaliteit (voor zowel inwoners als bezoekers = shoppers bvb)
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|Grotere aandeel emissievrije voertuigen
 +
| Style="color:#222222;"|Gemiddelde euronorm moet hoger
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"| Minder voertuigbewegingen (minder leveringbewegingen)
 +
| Style="color:#222222;"|Lagere intensiteit leveringen door bundeling (bv van 5 naar 4 leveringen)
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|
 +
| Style="color:#222222;"|Meer drop per rit
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|Adoptiegraad geregistreerde leveringen moet stijgen
 +
| Style="color:#222222;"|= aantal geregistreerde leveringen / (totaal inschatting leveringen)
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Betere veiligheid
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|Minder leveringen tijdens drukke momenten
 +
| Style="color:#222222;"|Minder congestie
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|Voertuig aangepast aan ladingsgraad
 +
| Style="color:#222222;"|volume lading/totaal volume van voertuig
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Hoe helpt  SSD  bij de invoering van een zero-emissie zone ?
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Hebben transportbedrijven hun planning aangepast op basis van de aanbevelingen die het systeem hebben gemaakt? (nulmeting?)
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Tevredenheid gebruikers (transportbedrijven, lokaal bestuur)
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Krijgen beleidsmedewerkers inzichten over de logistieke bewegingen en logistieke segmenten (horeca, bouw, e-commerce) in de stad?
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Krijgen beleidsmedewerkers inzichten in volume leveringen in de stad, per logistiek segment, per bestemmingszone
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Helpt het systeem met het communiceren van toegangsregels? (hoe vindbaar en duidelijk is de communicatie van de toegangsregels ?)
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|beschikbare laad- en losplaatsen (het systeem zegt waar laad- en losplaatsen 'vrij' zullen zijn bij levering) + waar moeten we nieuwe laad en losplaatsen toevoegen.
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|beter zicht op werken in de binnenstad / invloed circulatie
 +
|-
 +
| Style="color:#222222;"|evolutie per logistiek segment (richting gewenst gedrag)
 +
| Style="color:#222222;"|algemene tendenzen per logistiek segment
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|ROI = wat zijn de kosten en baten, of dus business model van zo een traject bij een stad of gemeente ?
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|prijs van de 'lastmile' ?
 +
|-
 +
| Colspan="2" Style="color:#222222;"|Tijdswinst van de  lastmile  ?
 +
|}
 +
  
 
==Miro bord==
 
==Miro bord==

Versie van 7 nov 2024 16:29

Slimme stadsdistributie

Context

Het City of Things project Slimme stadsdistributie vanuit stad Hasselt gaat over de transitie naar een leefbare en veilige binnenstad. Hierbij moet enerzijds rekening gehouden worden met autovrije/autoluwe delen, maar anderzijds zijn er ook grote behoeften naar steeds meer logistieke stromen in de binnenstad. Dit laatste is een effect van snelle leveringen die men tegenwoordig als maar liever ziet gebeuren alsook de sterke groei in e-commerce welke geboost is door COVID-19. Het resultaat van deze groei in logistieke stromen zorgt dat de leefbaarheid in de stad onder druk komt te staan. Om gerichte acties te kunnen nemen, moet men zicht krijgen op leveringen die in de binnenstad gebeuren, dit geeft ruimte om te kijken naar een data gedreven innovatie.

Er zijn heel wat globale mobiliteitsdoelstellingen die ook van toepassing zijn voor stadsdistributie. Zo kijkt men enerzijds naar het verminderen van negatieve effecten zoals emissies en overlast. Anderzijds kijkt men dan naar het versterken van positieve effecten, zoals het verhogen van verkeersveiligheid, stimuleren van duurzaam ondernemerschap. Om dit te kunnen bereiken wordt gekeken naar slimme oplossingen.

Probleemstelling:  

  •  In een zoektocht naar duurzame en veilige mobiliteit in een stadskern wordt stadsdistributie alsmaar belangrijker.
  • De groeiende vraag naar logistieke diensten in de stadskern creëert uitdagingen voor de bestaande infrastructuur
  • Steden streven naar autovrije of autoluwe centra, wat de complexiteit van stadsdistributie verhoogt.
  • Zonder effectieve sturing en beheer van de logistieke processen, zullen bekende problemen inzake de leefruimte en bereikbaarheid voor alle gebruikers (voetgangers, fietsers) van het stadscentrum te optimaliseren toenemen.

VLOCA

VLOCA, een programma van het Agentschap Binnenlands Bestuur, biedt een architecturale blauwdruk om zowel strategische als operationele doelen van lokale besturen te ondersteunen, waardoor zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen, risico's effectiever kunnen beheren en betere resultaten kunnen behalen. Een belangrijke focus ligt op het integreren van alle digitale bouwstenen om lokale besturen optimaal te ondersteunen tijdens hun digitale transformatieproces.

Dashboard werkgroep

Doel

Het doel van deze werkgroep is om een overzicht van de KPI’s te geven die nodig zijn om een implementatie in eender welke stad te kunnen opvolgen met metingen en via inzichten aanpassingen te kunnen doen ifv de beoogde doelstellingen.

Aanpak

  • Meten is weten!  ‘You only get what you measure’
  • We hebben dashboard opgedeeld in 3 delen :
  1. Strategisch: behalen we de beoogde resultaten op basis van de investeringen/initiatieven? Moeten we bijsturen?
  2. Tactisch: zijn er metingen nodig die een snelle reactie vereisen?
  3. Operationeel: werken de verschillende businesscomponenten naar behoren?

Voor elk van deze delen werden KPI's geformuleerd.

Deze oefening zal toelaten om een high level data architectuur te kunnen tekenen die zal passen in een ook weer high level business architectuur. Er wordt ervan uitgegaan dat door de datanoden te identificeren voor een dashboard en BI, hiermee ook operationele architecturale vragen beantwoord kunnen worden. Dit wordt nog verder onderzocht.

Output

KPI KPI
Goede luchtkwaliteit (voor zowel inwoners als bezoekers = shoppers bvb)
Grotere aandeel emissievrije voertuigen Gemiddelde euronorm moet hoger
Minder voertuigbewegingen (minder leveringbewegingen) Lagere intensiteit leveringen door bundeling (bv van 5 naar 4 leveringen)
Meer drop per rit
Adoptiegraad geregistreerde leveringen moet stijgen = aantal geregistreerde leveringen / (totaal inschatting leveringen)
Betere veiligheid
Minder leveringen tijdens drukke momenten Minder congestie
Voertuig aangepast aan ladingsgraad volume lading/totaal volume van voertuig
Hoe helpt SSD bij de invoering van een zero-emissie zone ?
Hebben transportbedrijven hun planning aangepast op basis van de aanbevelingen die het systeem hebben gemaakt? (nulmeting?)
Tevredenheid gebruikers (transportbedrijven, lokaal bestuur)
Krijgen beleidsmedewerkers inzichten over de logistieke bewegingen en logistieke segmenten (horeca, bouw, e-commerce) in de stad?
Krijgen beleidsmedewerkers inzichten in volume leveringen in de stad, per logistiek segment, per bestemmingszone
Helpt het systeem met het communiceren van toegangsregels? (hoe vindbaar en duidelijk is de communicatie van de toegangsregels ?)
beschikbare laad- en losplaatsen (het systeem zegt waar laad- en losplaatsen 'vrij' zullen zijn bij levering) + waar moeten we nieuwe laad en losplaatsen toevoegen.
beter zicht op werken in de binnenstad / invloed circulatie
evolutie per logistiek segment (richting gewenst gedrag) algemene tendenzen per logistiek segment
ROI = wat zijn de kosten en baten, of dus business model van zo een traject bij een stad of gemeente ?
prijs van de 'lastmile' ?
Tijdswinst van de lastmile ?


Miro bord

Het Miro bord kan je consulteren via deze link.

Volgende stappen

  1. Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
  2. Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
  3. Publicatie op de Kennishub.

Andere werkgroepen

WerkgroepType werkgroepDatumTijdLocatie
Business werkgroepBusiness werkgroep2023-01-1113u30-16u30Digitaal
Thematische werkgroep 1Data en informatie werkgroep2023-02-2809u00-12u00Digitaal
Thematische werkgroep 2Werkgroep2024-10-219u30-12uTeams