Regel 89: | Regel 89: | ||
=== Oefening 3 === | === Oefening 3 === | ||
+ | {| class="wikitable"style="background-color:#ffffff;font-size:90%" | ||
+ | |- | ||
+ | | Style="background-color:#FFFF00;"|Platform vereisten | ||
+ | | Style="background-color:#FFFF00;"|Toelichting | ||
+ | |- | ||
+ | |eenvoudig in gebruik | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |doelgroepeen bepalen en daar budgetten aan koppelen - ook de modaliteiten en vervaldatum | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |intuïtief | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |data verzameling/analyse per gemeente | ||
+ | |gebruik/saldos per doelgroep? Bijsturen ifv gebruiksdata op betrekking van modaliteiten bvb | ||
+ | |- | ||
+ | |meerdere gebruikers mogelijk per gemeente | ||
+ | |mobiliteit, financiën, sociale dienst, ... | ||
+ | |- | ||
+ | |Intuïtief, duidelijke landingspagina | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |data kunnen exporteren / importeren (toevoeging lijsten ipv handmatig & documenten centraliseren zoals sharepoint, ...) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |vlot en gemakkelijk in te loggen | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Inzicht hoe het budget gebruikt wordt | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |rapporten trekken uit het systeem per vervoersmiddel of per gebruiker | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Rowspan="2"|eenvoudig gebruik | ||
+ | |wat met digibeten? (=burgers) | ||
+ | |- | ||
+ | |foolproof (=burgers) | ||
+ | |- | ||
+ | | Rowspan="2"|gebruik monitoren | ||
+ | |als gemeente zelf voorwaarden bepalen | ||
+ | |- | ||
+ | |koppeling met boekhouding? (Bestelnummer met factuur) | ||
+ | |- | ||
+ | |Financieel beheer ifv diensten intern & donoren | ||
+ | |ambtenaar moet zich kunnen inloggen in naam van burger | ||
+ | |- | ||
+ | |E-inclusie - Andere Tools dan een app? (=burgers) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Feedback/ terugkoppeling van de burgers | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Compatibel met reeds bestaande software (vb boekhoudprogramma stad), om dubbel werk te vermijden | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |regio-overschrijdend (staan we dat toe ? hoe gaan we daarmee om ?) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |analyse gebruik ifv bv campagnes sturen van gedrag nr bv bepaalde parkings | ||
+ | |opzetten van tijdelijke campagnes | ||
+ | |- | ||
+ | |één systeem voor alle vervoersmodi. geen App voor dit dan een app voor dat etc. integrale koppeling van de verschillende systemen (=Burgers) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Vlotte uitbetaling van de partners | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |rollenbeheer (wie mag wat doen op het platform) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |opvolgen hoeveel van het totaalbudget er al gebruikt is | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |redelijke kostprijs, ook voor kleinere gemeente | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |1 app voor alle OV en deelsystemen, dus medewerking van aanbieders | ||
+ | |dit systeem combineren met platform ihkv basisbereikbaarheid => er zou een platform in ontwikkeling zijn vanuit Vlaanderen om één ticket systeem => ook een lokale initiatief van bvb gratis bussen vanaf 22h | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |je moet bv kunnen bepalen dat een rit met de nachtbus geregistreerd geraakt maar niet aan de gebruiker aangerekend wordt | ||
+ | |} | ||
=== Oefening 4 === | === Oefening 4 === |
Versie van 21 jun 2024 15:31
Data en informatie werkgroep: Mobiliteitsbudget voor burgers
Context
Om een omslag te maken naar duurzame personenmobiliteit in Vlaanderen moeten de duurzame mobiliteitsvormen worden gestimuleerd en drempels worden weggenomen. De alternatieven voor een traditionele diesel- of benzinewagen die geparkeerd staat in je straat voor de deur zijn zeer divers: trein, bus, deelfiets en step, deelwagen, parkeergarages en het publiek kunnen laden van een elektrische wagen zijn in onze steden steeds meer beschikbaar. Met de uitrol van mobipunten versterkt ook de Vlaamse Overheid dit aanbod. Als je volwaardig van de veelheid aan mobiliteit in je stad of gemeente wil kunnen genieten dan zou je al die diensten makkelijk en flexibel moeten kunnen consumeren. Elk van die mobiliteitsaanbieders heeft nu een eigen app met telkens een aparte account en daaraan verbonden ‘rekening’, waarborgen en gebruiksvoorwaarden, en dat is niet handig.
In een B2B setting werd er de afgelopen jaren werk gemaakt van de opzet van MaaS of MoDi: Mobiliteit als een Dienst. Eén app of kaart met soms een abonnementsformule waarmee je alle mobiliteitsdiensten kan consumeren waar en wanneer het je past. Ook zijn er enkele grootbanken die een dergelijk aanbod hebben opgenomen in hun app.
Met het Mobiliteitskrediet voor burgers willen we hen via een MaaS aanbod toegang geven tot een mobiliteitsbudget. We organiseren het mobiliteitsbudget zo dat elke stad of gemeente haar beleid gericht kan vertalen in voordelen voor specifieke modi op specifieke locaties. Burgers die in het centrum wonen kunnen daarbij andere voordelen genieten dan deze die buiten het centrum wonen omdat hun noden anders zijn en het beleid in het centrum (bv. voor parkeren) anders is. Met extra ‘nudging’ technologie geven we zo op een zeer efficiënte manier een push aan de alternatieven.
Door slim gebruik te maken van de gebruiksdata kunnen we de publieke middelen inzetten waar ze het meest renderen. Bovendien waken we als stad erover dat iedereen mee is: inclusie is een essentieel element van het Mobiliteitskrediet van de burger, ook als die geen smartphone heeft of om welke reden dan ook kwetsbaar is in het dagelijkse leven.
Economie is mobiliteit. Zonder dat wij ons als persoon kunnen verplaatsen kan een gezonde economie niet draaien. Burgers verplaatsen zich om te gaan werken, winkelen ontspannen en om elkaar op te zoeken. Met het mobiliteitsbudget voor de burger geven we dan ook iederéén de kans om zijn of haar verplaatsingen naar werk, school, winkel of voor vrije tijd duurzaam te maken. Minder wagens op de weg betekent ook minder congestie, en dat is op zijn beurt rechtsreeks een economische winst voor wie noodzakelijk wél met de wagen, bestelwagen of vrachtwagen de weg op moet.
De scope van het project is het inhoudelijk testen van een mobiliteitsbudget voor burgers. Het mobiliteitsbudget is een budget dat door de lokale overheid aangeboden wordt aan burgers ter besteding aan mobiliteit in de brede zin van het woord. Cfr. federaal mobiliteitsbudget.
Waarom?
- Alternatieven bieden voor straatparkeren
- Het sturen van mobiliteitsgedrag van burgers
- Het verder verduurzamen van personenmobiliteit
- Bijdragen tot leefbare stad
- Bruikbare data die inzichten verwerft en ondersteuning geeft aan beleidsbeslissingen
- Bestuursakkoord Stad Hasselt
Hoe?
- Via een bestaand geoptimaliseerd (MaaS) platform
- Testen gedurende 6 maanden
- Min. 100 testpersonen per stad
Initiatief
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
VLOCA model
ID | Beschrijving |
UC1 | Overkoepelende platform die toegang heeft aan alle participerende mobiliteitsaanbieders, opdat een intermodaal transport traject mogelijk maakt |
UC2 | Een budget beheer platform die alle 'transacties' bijhoudt en toelaat |
UC3 | Een owner platform die de 'eigenaars' van dit overkoepelende platform alle rechten en plichten beheert |
UC4 | Een donor platform die de 'donors' toelaat om budget te geven, storten en evt recupereren |
UC5 | Een gebruikers platform die de 'gebruikers' toelaat om tickets te bestellen, betalen en beheren |
UC6 | Een platform die de overheid een overzicht geeft van alle transacties in dit ecosysteem |
UC7 | Participerende spelers 'transport' : Alle 'variabele' transport leveranciers die hun aanbod op het platform willen aanbieden |
UC8 | Participerende spelers 'mobiliteit' : Alle andere mobiliteits leveranciers (bvb fietsenwinkels, ed) die hun aanbod op het platform willen aanbieden |
UC9 | Variabele subsidies naar openbaar vervoer ipv 'vaste' bedragen |
UC10 | Incentiveringsplatform waarbij goed gedrag gecapteerd en beloond wordt door een 'donor' op de 'mobiliteitsbudget' |
Focus vandaag: UC 4, 6 en 9.
Brainstormsessie
Doel
Het doel van de brainstormsessie is het volgende:
- Identificatie van de meerwaardecreatie
- Inzicht in wat je nodig hebt om de meerwaardecreaties te realiseren
- Platform vereisten lokale besturen
- Opsommen van valkuilen en potentiële principes waaraan de oplossing moet voldoen
- Verduurzamen van de oplossing
Oefening 1+2
Oefening 3
Platform vereisten | Toelichting |
eenvoudig in gebruik | |
doelgroepeen bepalen en daar budgetten aan koppelen - ook de modaliteiten en vervaldatum | |
intuïtief | |
data verzameling/analyse per gemeente | gebruik/saldos per doelgroep? Bijsturen ifv gebruiksdata op betrekking van modaliteiten bvb |
meerdere gebruikers mogelijk per gemeente | mobiliteit, financiën, sociale dienst, ... |
Intuïtief, duidelijke landingspagina | |
data kunnen exporteren / importeren (toevoeging lijsten ipv handmatig & documenten centraliseren zoals sharepoint, ...) | |
vlot en gemakkelijk in te loggen | |
Inzicht hoe het budget gebruikt wordt | |
rapporten trekken uit het systeem per vervoersmiddel of per gebruiker | |
eenvoudig gebruik | wat met digibeten? (=burgers) |
foolproof (=burgers) | |
gebruik monitoren | als gemeente zelf voorwaarden bepalen |
koppeling met boekhouding? (Bestelnummer met factuur) | |
Financieel beheer ifv diensten intern & donoren | ambtenaar moet zich kunnen inloggen in naam van burger |
E-inclusie - Andere Tools dan een app? (=burgers) | |
Feedback/ terugkoppeling van de burgers | |
Compatibel met reeds bestaande software (vb boekhoudprogramma stad), om dubbel werk te vermijden | |
regio-overschrijdend (staan we dat toe ? hoe gaan we daarmee om ?) | |
analyse gebruik ifv bv campagnes sturen van gedrag nr bv bepaalde parkings | opzetten van tijdelijke campagnes |
één systeem voor alle vervoersmodi. geen App voor dit dan een app voor dat etc. integrale koppeling van de verschillende systemen (=Burgers) | |
Vlotte uitbetaling van de partners | |
rollenbeheer (wie mag wat doen op het platform) | |
opvolgen hoeveel van het totaalbudget er al gebruikt is | |
redelijke kostprijs, ook voor kleinere gemeente | |
1 app voor alle OV en deelsystemen, dus medewerking van aanbieders | dit systeem combineren met platform ihkv basisbereikbaarheid => er zou een platform in ontwikkeling zijn vanuit Vlaanderen om één ticket systeem => ook een lokale initiatief van bvb gratis bussen vanaf 22h |
je moet bv kunnen bepalen dat een rit met de nachtbus geregistreerd geraakt maar niet aan de gebruiker aangerekend wordt |
Oefening 4
Valkuilen | Principes |
gebrek aan personeel om het platform op te volgen | |
Zoveelste platform voor mobiliteitsambtenaar? | |
Huidige budgettaire beperkingen (als donor alsook personeel) bij lokale overheden | |
lokaal bestuur bepaalt enkel budget en doelgroep. Burger beheert zelf zijn budget. Zo weinig mogelijk zorg /werk voor overheid. | |
Privacy en GDPR | |
Inclusiviteit | |
privacy burgers, wie kan aan welke data? Zeker bij meerdere gebruikers per stad/gemeente | |
bvb er zijn maar 2 deelauto's aanwezig => niet beschikbaar => slechte ervaring ! | |
in geval van piek kort na uitrol: kan het aanbod de vraag invullen? | |
gekoppeld aan een duidelijke doel | |
waarde incentivering/budget ifv gebruik/gedragsverandering | |
frequentie looptijd (=het wordt een gewoonte en de frequentie gaat dan dalen) => blijven stimuleren (cfr. RFM modellen in de marketing) | |
GDPR | |
voordelen voor iedereen of enkel doelgroepen? Wie? Schatten we dat juist in? - vooral in het begin | |
Incentives - wat en hoe? kunnen we dat inschatten? bereiken we het gewenste resultaat? - 'misbruik' vermijden | Cfr. Parkeerplatform in Antwerpen => dus een cambio krijgt maar een licentie in mijn regio indien ze meedoen met mobiliteitsbudget bvb |
Oefening 5
Verduurzamen |
aanbod ondersteuning /vorming (=assistentie krijgen, trainingen van het platform) |
Aanbieders deelwagens/deelfietsen/deel-... kunnen mogelijks meefinancieren (in ruil voor zichtbaarheid?) |
Duurzame gebruikers ook belonen met punten die kunnen worden ingeruild bi voor duurzame mobiliteit bij bv. Decathlon aankoop fiets. Een bedrijf zoals Decathlon kan dan mee financieren. |
Samenwerking / integratie met bestaande ontwikkelingen (= bvb hoppin app) |
Rekeningrijden voor de wagen introduceren (=wagengebruik minderen). De opbrengsten hiervan gebruiken om te investeren in duurzame en sociale mobiliteit (=duurzame mobiliteit verhogen) |
hogere overheid moet zorgen voor platform/app - lokaal bestuur bepaalt welk budget ze voorzien naar burgers toe en waarvoor dat moet dienen |
OV (NMBS, De Lijn, etc) en aanbieders deelsystemen moeten meewerken <- essentieel voor gebruik |
Organisaties betrekken zoals '30 dagen minder wagen' of 'strapdag' voor scholen |
per x-aantal gereden, duuurzame km's plant het lokaal bestuur een boom |
samenwerking met bestaande platformen die reeds verschillende modaliteiten integreren |
Opname en Miro bord
Miro bord
Opname
Volgende stappen
Wat na deze werkgroep?
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
- Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
- Publicatie op de Kennishub
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2024-06-11 | 13u-16u | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2024-07-02 | 13u-16u | Teams |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-07-09 | 13u-16u | Teams |