Regel 53: | Regel 53: | ||
==== VLOCA ==== | ==== VLOCA ==== | ||
− | VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. | + | VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom. |
== VLOCA model == | == VLOCA model == |
Huidige versie van 20 dec 2024 om 11:38
Thematische werkgroep 1: Mobiliteitsbudget voor burgers - doelgroep: lokale besturen
Context
Initiatief
Om een omslag te maken naar duurzame personenmobiliteit in Vlaanderen moeten de duurzame mobiliteitsvormen worden gestimuleerd en drempels worden weggenomen. De alternatieven voor een traditionele diesel- of benzinewagen die geparkeerd staat in je straat voor de deur zijn zeer divers: trein, bus, deelfiets en step, deelwagen, parkeergarages en het publiek kunnen laden van een elektrische wagen zijn in onze steden steeds meer beschikbaar. Met de uitrol van mobipunten versterkt ook de Vlaamse Overheid dit aanbod. Als je volwaardig van de veelheid aan mobiliteit in je stad of gemeente wil kunnen genieten dan zou je al die diensten makkelijk en flexibel moeten kunnen consumeren. Elk van die mobiliteitsaanbieders heeft nu een eigen app met telkens een aparte account en daaraan verbonden ‘rekening’, waarborgen en gebruiksvoorwaarden, en dat is niet handig.
In een B2B setting werd er de afgelopen jaren werk gemaakt van de opzet van MaaS of MoDi: Mobiliteit als een Dienst. Eén app of kaart met soms een abonnementsformule waarmee je alle mobiliteitsdiensten kan consumeren waar en wanneer het je past. Ook zijn er enkele grootbanken die een dergelijk aanbod hebben opgenomen in hun app.
Met het Mobiliteitskrediet voor burgers willen we hen via een MaaS aanbod toegang geven tot een mobiliteitsbudget. We organiseren het mobiliteitsbudget zo dat elke stad of gemeente haar beleid gericht kan vertalen in voordelen voor specifieke modi op specifieke locaties. Burgers die in het centrum wonen kunnen daarbij andere voordelen genieten dan deze die buiten het centrum wonen omdat hun noden anders zijn en het beleid in het centrum (bv. voor parkeren) anders is. Met extra ‘nudging’ technologie geven we zo op een zeer efficiënte manier een push aan de alternatieven.
Door slim gebruik te maken van de gebruiksdata kunnen we de publieke middelen inzetten waar ze het meest renderen. Bovendien waken we als stad erover dat iedereen mee is: inclusie is een essentieel element van het Mobiliteitskrediet van de burger, ook als die geen smartphone heeft of om welke reden dan ook kwetsbaar is in het dagelijkse leven.
Economie is mobiliteit. Zonder dat wij ons als persoon kunnen verplaatsen kan een gezonde economie niet draaien. Burgers verplaatsen zich om te gaan werken, winkelen ontspannen en om elkaar op te zoeken. Met het mobiliteitsbudget voor de burger geven we dan ook iederéén de kans om zijn of haar verplaatsingen naar werk, school, winkel of voor vrije tijd duurzaam te maken. Minder wagens op de weg betekent ook minder congestie, en dat is op zijn beurt rechtsreeks een economische winst voor wie noodzakelijk wél met de wagen, bestelwagen of vrachtwagen de weg op moet.
De scope van het project is het inhoudelijk testen van een mobiliteitsbudget voor burgers. Het mobiliteitsbudget is een budget dat door de lokale overheid aangeboden wordt aan burgers ter besteding aan mobiliteit in de brede zin van het woord. Cfr. federaal mobiliteitsbudget.
Waarom?
- Alternatieven bieden voor straatparkeren
- Het sturen van mobiliteitsgedrag van burgers
- Het verder verduurzamen van personenmobiliteit
- Bijdragen tot leefbare stad
- Bruikbare data die inzichten verwerft en ondersteuning geeft aan beleidsbeslissingen
- Bestuursakkoord Stad Hasselt
Hoe?
- Via een bestaand geoptimaliseerd (MaaS) platform
- Testen gedurende 6 maanden
- Min. 100 testpersonen per stad
Implementatie
- Maasplatform: Het project maakt gebruik van het bestaande mobiliteitsplatform Olympus Mobility om kosten en tijd te besparen.
- Testperiode: Gedurende zes maanden wordt het mobiliteitsbudget getest onder burgers in Hasselt en Leuven. De testperiode loopt tot 1 december 2024.
Bevindingen tot nu toe
- Gebruik van Budget: Het budget wordt voornamelijk besteed aan treindiensten (NMBS), busdiensten (De Lijn), en deels aan deelwagens.
- Gebruikers: Testers omvatten een diverse groep van bewoners, inclusief studenten en mensen met lagere inkomens, om de impact op verschillende demografische groepen te evalueren.
- Budgettoewijzing: Er zijn verschillende budgetgroepen die een maandelijks budget ontvangen, variërend van niet-overdraagbaar tot spaarsystemen. Het gemiddelde budget per persoon bedraagt ongeveer 200 euro over de testperiode.
Toekomstplannen
- Analyse en Rapportage: Resultaten en data zullen in de zomer worden geanalyseerd om een business case te ontwikkelen.
- Uitbreiding en Finetuning: Evaluatie van het potentieel om dit mobiliteitsbudget breder uit te rollen en eventueel te combineren met andere budgetten of incentiveringsacties van handelaren.
Financiële Aspecten
- Kosten vs. Baten: Het project moet aantonen dat de voordelen voor de stad of gemeente de kosten rechtvaardigen. Er wordt gekeken naar een combinatie van lokale en federale budgetten en mogelijke bijdragen van externe partijen.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom.
VLOCA model
ID | Beschrijving |
UC1 | Overkoepelende platform die toegang heeft aan alle participerende mobiliteitsaanbieders, opdat een intermodaal transport traject mogelijk maakt |
UC2 | Een budget beheer platform die alle 'transacties' bijhoudt en toelaat |
UC3 | Een owner platform die de 'eigenaars' van dit overkoepelende platform alle rechten en plichten beheert |
UC4 | Een donor platform die de 'donors' toelaat om budget te geven, storten en evt recupereren |
UC5 | Een gebruikers platform die de 'gebruikers' toelaat om tickets te bestellen, betalen en beheren |
UC6 | Een platform die de overheid een overzicht geeft van alle transacties in dit ecosysteem |
UC7 | Participerende spelers 'transport' : Alle 'variabele' transport leveranciers die hun aanbod op het platform willen aanbieden |
UC8 | Participerende spelers 'mobiliteit' : Alle andere mobiliteits leveranciers (bvb fietsenwinkels, ed) die hun aanbod op het platform willen aanbieden |
UC9 | Variabele subsidies naar openbaar vervoer ipv 'vaste' bedragen |
UC10 | Incentiveringsplatform waarbij goed gedrag gecapteerd en beloond wordt door een 'donor' op de 'mobiliteitsbudget' |
Focus vandaag: UC 4, 6 en 9.
Het project begint met een duidelijke visie en missie, die ambitieuze doelen stellen voor wat we willen bereiken. Om deze doelen te realiseren, hebben we het project opgedeeld in behapbare onderdelen volgens het Vloka-model. Deze aanpak zorgt ervoor dat elk onderdeel essentieel bijdraagt aan het succes van het project.
Centraal in het project staat het overkoepelende platform dat alle stakeholders, zoals donoren en lokale besturen, met elkaar verbindt. Dit platform biedt een interface voor lokale overheden en hoopt ook bedrijven aan te trekken die bepaald gedrag willen belonen en stimuleren.
Daarnaast is er een gebruikersinterface ontwikkeld, die momenteel wordt getest. Deze testfase geeft waardevolle informatie over hoe gebruikers de interface ervaren, hun behoeften en eventuele obstakels waar ze tegenaan lopen.
Een ander cruciaal onderdeel is de transportaanbodinterface. Deze interface zorgt voor de koppeling tussen transportbedrijven en het platform, zodat gebruikers weten welke diensten beschikbaar zijn voor hun trajecten. Hiermee wordt informatie correct uitgewisseld en kunnen bedrijven hun aanbod gemakkelijk plaatsen.
Het transactieplatform is ook van groot belang. Hier wordt het mobiliteitsbudget beheerd en worden transacties bijgehouden na elk gebruik. Dit platform zorgt ervoor dat de financiële afwikkeling soepel verloopt, of het nu gaat om donortransfers of gebruikstransfers.
Voor de overheid is er een Business Intelligence (BI) component geïmplementeerd. Dit biedt rapportages en inzichten die de overheid helpen het project te evalueren en bij te sturen. Het doel is om te zien of het project goed werkt en het gewenste gedrag stimuleert, en om alle benodigde gegevens op een gestructureerde manier aan de lokale besturen te leveren.
Tot slot is er ook een incentiveringsplatform, vergelijkbaar met een project in Geel. Dit platform beloont goed gedrag van burgers met een budget dat zij kunnen besteden. We moeten nadenken over hoe we dit platform goed kunnen integreren met het bestaande systeem.
Met deze opzet hoopt het project duurzame mobiliteit te stimuleren en waardevolle data te verzamelen om toekomstige beleidsbeslissingen te ondersteunen.
Brainstormsessie
Doel
Het doel van de brainstormsessie is het volgende:
- Identificatie van de meerwaardecreatie
- Inzicht in wat je nodig hebt om de meerwaardecreaties te realiseren
- Platform vereisten lokale besturen
- Opsommen van valkuilen en potentiële principes waaraan de oplossing moet voldoen
- Verduurzamen van de oplossing
Oefening 1+2
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:
1) Wat is de meerwaarde van een mobiliteitsbudget voor een lokaal bestuur? Hoe draagt deze oplossing bij tot het behalen van de beleidsdoelstellingen? Welke zijn dit?
Voorbeeld:
-Minder verkeersdrukte maakt een stad aantrekkelijker
2) Wat heb je nodig om de geïdentificeerde meerwaardecreaties uit oefening 1 te realiseren? Lijst de acties op
Voorbeeld:
-Door alternatieve mobiliteit te gaan sponsoren, gaan er minder auto’s zijn in de binnenstad. Dit maakt een stad aangenamer/aantrekkelijker.
Overzicht
Identificatie meerwaardecreatie | Beleidsdoelstellingen | Acties |
Meer veiligheid in het stadsverkeer | Het gebruik van de auto verminderen | Koppeling met Hoppin App |
Een platform voor zowel deelfiets, openbaar vervoer als- deelauto | aanpak vervoersarmoede | gebruik van de bestaande deelsystemen stimuleren |
Aanpak van vervoersarmoede | Mindermobielenbeleid integreren in verkeersstromen | |
gebruiker meer vrijheid geven (subsidies door de gebruiker zelf te laten beslissen hoe dat hij het gaat gebruiken) | deelmobiliteit stimuleren = minder autobezit en minder parkeerdruk | |
Parkeerplaatsen kosten geld, zowel naar aanleg of onderhoud toe. Dit geld kan als mobiliteitsbudget worden ingezet. | verkeersveiligheid en mobiliteit voor iedereen --> verkeersarmoede beperken | |
Klimaatdoelstellingen naar infiltratie (water door ontharden) toe | Ontharden van parkeerplaatsen | |
Parkeerdruk verlagen in de centra door mobiliteitsbudget tegenover autobezit te plaatsen | Verbetering van de luchtkwaliteit | |
Bestaande budgetten/subsidie systemen gerichter en efficienter besteden | Verduurzaming van mobiliteit: Vermindering van CO2-uitstoot Vermindering van verkeersopstoppingen en een vlottere doorstroming van het verkeer en dus ook OV. |
|
Financiering vervoer op maat voor specifieke doelgroepen | ||
transparantere subsidiestromen | ||
Aantal geparkeerde auto's verminderen en zo leefbaarheid verbeteren | Economische voordelen: Lagere infrastructuurkosten: Minder auto's op de weg betekent minder slijtage aan wegen en dus lagere onderhoudskosten. Minder investering in parkeerplaatsen. | Drempels voor gebruik deelwagens verlagen door toekennen (eenmalig) budget |
Gezondheidsvoordelen: Stimuleren van lichaamsbeweging: Door fietsen en wandelen te promoten. Verminderen van geluidsoverlast | ||
Sturen van gedrag ifv verplaatsingen | Aanbod deelauto's en deelfietsen uitbreiden | |
Perceptie belonen tov bestraffen ter verbetering van het citizen wellbeing | duurzamere mobiliteit, verlaging CO2 uitstoot | |
verkeersdrukte en parkeerdrukte verminderen | Sociale inclusie: Toegankelijkheid van mobiliteit voor iedereen: Een mobiliteitsbudget kan ervoor zorgen dat mensen met een lager inkomen ook toegang hebben tot verschillende vormen van vervoer, wat bijdraagt aan sociale gelijkheid. | |
openbaar domein kan anders ingericht worden bv ontharding (groen = gras & parken-blauw = water) => ipv de vrijgekomen parkeerplaatsen | ||
De wagen zal een onmisbare modus blijven in het mobiliteitslandschap. Omarm de autogebruiker door kwalitatieve alternatieven aan te bieden in de vorm van OV en deelsystemen. Maar ook door in te zetten op het vergroenen van een deel van de wagenverplaatsing. M.a.w. kwalitatieve P&R op mobiliteitshubs waar er makkelijk overgestapt kan worden op OV of deelsysteem en vervolgens de belangrijkste plaatsen in de stad worden bereikt | vergroening van het patrimonium | parkeerplaatsen reduceren in functie van toenemend percentage deelmobiliteit |
Leefbaarheid verbeteren | ||
CO2 reductie | ||
Dit is voor OV en deelsystemen, dus gaan we de modal split bevorderen, mensen aanmoedigen om OV en deelsystemen te gebruiken | gebruik OV en deelsystemen bevorderen | app bekendmaken (vooral ook bij doelpublieken zoals jongeren, kansarmen, ouderen,… |
beter klimaat | app ontwikkelen & incentives bedenken en toekennen in de app | |
minder uitstoot van fossiele brandstoffen | gemeente voorziet budget | |
reduceren cost of ownership eigen wagen : alternatief tonen om te vermijden bvb om een tweede wagen te verschaffen | ||
Modal split verwezenlijken door gebruik duurzame vervoersmiddelen te promoten, mensen sturen naar openbaar vervoer en deelwagens | ||
Bezoekers sturen naar de gewenste parking en deze belonen (aan de rand van de stad bvb P&R belonen) | ||
ESG beleid corporates (maatschappelijk ondernemersschap 2025 => certificatie) => donors = marketing = win win win | ||
Betere toegang tot mobiliteit kan kansen creeren voor specifieke doelgroepen | ||
budget voor de juiste doelgroep ipv huidig derdebetalersysteem van de lijn (puur leeftijdscategorie, minder op inkomens, alleenstaanden bvb is daar geen onderscheid in) | ||
Inclusief - budget doneren aan anderen mogelijks vervaldatum ipv niet gebruikt = niet gekregen | ||
Transparantie : communicatie naar de burger wat er met de budgetten gebeurd is (naar goede doelen bvb) | ||
bewonersparkeren digitaliseren (bvb bezoekers tickets) en maatschappelijk laten impacteren | ||
Meer openbare ruimte beschikbaar | ||
Minder verplaatsingen verhoogt de verkeersveiligheid en -leefbaarheid | ||
personen in vervoersarmoede beter begeleiden |
Discussie
- Veiligheid en Stadsverkeer:
- Discussie over de vermindering van auto's in stadscentra.
- Argumenten voor en tegen het verhogen van het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals fietsen en openbaar vervoer.
- De invloed van verkeersveiligheid op de algemene veiligheid in de stad.
- Alternatieve Vervoersmiddelen:
- Integratie van deelfietsen, openbaar vervoer en deelauto’s op een enkel platform.
- De haalbaarheid en effectiviteit van een geïntegreerd platform.
- Voordelen en nadelen van het aanbieden van verschillende vervoersopties op één platform.
- Klimaat en Milieu:
- Discussie over de impact van verminderde autogebruik op het milieu.
- Argumenten over de effectiviteit van groene vervoersopties in het verminderen van CO2-uitstoot.
- Voorbeelden van steden die succesvol zijn in het verminderen van milieuvervuiling door autobeperkingen.
- Leefbaarheid van de Stad:
- Invloed van minder auto's op de leefbaarheid van stedelijke gebieden.
- De relatie tussen verminderde verkeersdrukte en verbeterde kwaliteit van leven voor stadsbewoners.
- Discussie over de voordelen van meer voetgangers- en fietsvriendelijke stadsinfrastructuur.
- Economische Impact:
- Discussie over de economische voordelen en nadelen van het verminderen van autoverkeer in stadscentra.
- Argumenten over hoe alternatieve vervoersmiddelen de lokale economie kunnen stimuleren of belemmeren.
- Voorbeelden van economische impact in steden die soortgelijke maatregelen hebben ingevoerd.
- Technologische Innovatie:
- De rol van technologie in het faciliteren van alternatieve vervoersoplossingen.
- Bespreking van innovaties zoals apps en digitale platforms die de mobiliteit verbeteren.
- Toekomstige ontwikkelingen en hun potentieel om het stadsverkeer te transformeren.
- Overheidsbeleid en Regelgeving:
- Discussie over bestaande en voorgestelde beleidsmaatregelen ter bevordering van duurzame mobiliteit.
- Voor- en nadelen van strengere regelgeving voor autoverkeer.
- Analyse van beleidssuccessen en mislukkingen in verschillende steden en landen.
Oefening 3
Bij deze oefening stonden we stel bij de vraag hoe een platform voor het beheer van een mobiliteitsbudget eruit moet zien voor een lokaal bestuur? Wat wil je ermee kunnen doen? Wat heb je hiervoor nodig? Zijn er bepaalde linken die je wenst te hebben? Hoe komt je mobiliteitsbudget terecht bij de juiste person?
Voorbeeld:
-Als stad of gemeente wens ik controle te hebben over de regels en voorwaarden rond het gebruik van een mobiliteitsbudget
-Geld transfereren
Overzicht
Platform vereisten | Toelichting |
eenvoudig in gebruik | |
doelgroepeen bepalen en daar budgetten aan koppelen - ook de modaliteiten en vervaldatum | |
intuïtief | |
data verzameling/analyse per gemeente | gebruik/saldos per doelgroep? Bijsturen ifv gebruiksdata op betrekking van modaliteiten bvb |
meerdere gebruikers mogelijk per gemeente | mobiliteit, financiën, sociale dienst, ... |
Intuïtief, duidelijke landingspagina | |
data kunnen exporteren / importeren (toevoeging lijsten ipv handmatig & documenten centraliseren zoals sharepoint, ...) | |
vlot en gemakkelijk in te loggen | |
Inzicht hoe het budget gebruikt wordt | |
rapporten trekken uit het systeem per vervoersmiddel of per gebruiker | |
eenvoudig gebruik | wat met digibeten? (=burgers) |
foolproof (=burgers) | |
gebruik monitoren | als gemeente zelf voorwaarden bepalen |
koppeling met boekhouding? (Bestelnummer met factuur) | |
Financieel beheer ifv diensten intern & donoren | ambtenaar moet zich kunnen inloggen in naam van burger |
E-inclusie - Andere Tools dan een app? (=burgers) | |
Feedback/ terugkoppeling van de burgers | |
Compatibel met reeds bestaande software (vb boekhoudprogramma stad), om dubbel werk te vermijden | |
regio-overschrijdend (staan we dat toe ? hoe gaan we daarmee om ?) | |
analyse gebruik ifv bv campagnes sturen van gedrag nr bv bepaalde parkings | opzetten van tijdelijke campagnes |
één systeem voor alle vervoersmodi. geen App voor dit dan een app voor dat etc. integrale koppeling van de verschillende systemen (=Burgers) | |
Vlotte uitbetaling van de partners | |
rollenbeheer (wie mag wat doen op het platform) | |
opvolgen hoeveel van het totaalbudget er al gebruikt is | |
redelijke kostprijs, ook voor kleinere gemeente | |
1 app voor alle OV en deelsystemen, dus medewerking van aanbieders | dit systeem combineren met platform ihkv basisbereikbaarheid => er zou een platform in ontwikkeling zijn vanuit Vlaanderen om één ticket systeem => ook een lokale initiatief van bvb gratis bussen vanaf 22h |
je moet bv kunnen bepalen dat een rit met de nachtbus geregistreerd geraakt maar niet aan de gebruiker aangerekend wordt |
Discussie
- Toepassing en controle van budgetten
- Lokale besturen moeten kunnen bepalen waarvoor budgetten worden gebruikt, inclusief het vaststellen van modaliteiten.
- Gebruik en gebruiksduur van het platform
- Het is belangrijk om einddatums en modaliteiten vast te stellen. Flexibiliteit in termijnen kan de efficiëntie verbeteren. Het platform moet intuïtief zijn en dataverzameling per gemeente mogelijk maken.
- Rapportage en data-analyse
- Meerdere mensen per gemeente moeten toegang hebben tot het systeem voor rapportage. Een dashboard voor analytisch gebruik kan helpen bij het bijsturen van strategieën op basis van data.
- Importeren van gegevens
- Het is belangrijk om lijsten zoals gebruikersgegevens te kunnen importeren. Gemeenten moeten criteria kunnen hanteren voor het toekennen van budgetten.
- Gebruiksgemak en toegankelijkheid
- Het platform moet gebruiksvriendelijk en toekomstbestendig zijn. Inclusiviteit is cruciaal, zodat ook niet-digitale burgers bediend kunnen worden.
- Compatibiliteit en integratie
- Het platform moet compatibel zijn met bestaande boekhoudsoftware. Regioverschrijdend gebruik moet mogelijk zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van middelen.
- Flexibiliteit en aanpasbaarheid
- Het moet mogelijk zijn om tijdelijke campagnes op te zetten en het systeem aan te passen aan specifieke situaties. Eén geïntegreerd systeem voor alle vervoersmodi is wenselijk om complexiteit te verminderen.
- Financieel beheer
- Een koppeling met boekhoudsystemen en een goed budgetbeheer zijn cruciaal voor de werking van het platform.
- Feedback en verbetering
- Feedback van burgers en lokale besturen is essentieel voor continue verbetering van het systeem.
- Samenwerking en coördinatie
- Lokale initiatieven zoals gratis nachtbussen moeten in het platform geïntegreerd kunnen worden. Het is belangrijk dat Vlaanderen gemeenten betrekt bij de ontwikkeling van nieuwe systemen.
Oefening 4
Verder werden potentiële valkuilen geïdentificeerd en, op basis hiervan, formuleerden we principes waaraan de oplossing moet voldoen:
1) Welke zijn de valkuilen waar we volgens jou rekening mee moeten houden?
2) Formuleer enkele basisprincipes waaraan de oplossing moet voldoen
Voorbeeld:
•Afhankelijkheid van bepaalde leverancier platform
•Interoperabiliteit van de oplossing
•Betrouwbaarheid, en dus ‘vertrouwen’ in de applicatie
•Digitale kloof
Overzicht
Valkuilen | Principes |
gebrek aan personeel om het platform op te volgen | |
Zoveelste platform voor mobiliteitsambtenaar? | |
Huidige budgettaire beperkingen (als donor alsook personeel) bij lokale overheden | |
lokaal bestuur bepaalt enkel budget en doelgroep. Burger beheert zelf zijn budget. Zo weinig mogelijk zorg /werk voor overheid. | |
Privacy en GDPR | |
Inclusiviteit | |
privacy burgers, wie kan aan welke data? Zeker bij meerdere gebruikers per stad/gemeente | |
bvb er zijn maar 2 deelauto's aanwezig => niet beschikbaar => slechte ervaring ! | |
in geval van piek kort na uitrol: kan het aanbod de vraag invullen? | |
gekoppeld aan een duidelijke doel | |
waarde incentivering/budget ifv gebruik/gedragsverandering | |
frequentie looptijd (=het wordt een gewoonte en de frequentie gaat dan dalen) => blijven stimuleren (cfr. RFM modellen in de marketing) | |
GDPR | |
voordelen voor iedereen of enkel doelgroepen? Wie? Schatten we dat juist in? - vooral in het begin | |
Incentives - wat en hoe? kunnen we dat inschatten? bereiken we het gewenste resultaat? - 'misbruik' vermijden | Cfr. Parkeerplatform in Antwerpen => dus een cambio krijgt maar een licentie in mijn regio indien ze meedoen met mobiliteitsbudget bvb |
Discussie
- Personeelsbezetting en opvolging van het platform: Er is bezorgdheid geuit over het gebrek aan personeel om het platform effectief te beheren en op te volgen na de lancering. Het is cruciaal om niet alleen toegang te hebben tot het platform, maar ook om voldoende personeel beschikbaar te hebben om het dagelijks te beheren.
- Interoperabiliteit en afhankelijkheid van leveranciers: Een belangrijke valkuil die werd genoemd, is de afhankelijkheid van specifieke leveranciers van het platform. Dit kan problemen veroorzaken met interoperabiliteit en belemmeren dat andere applicaties op hetzelfde platform kunnen opereren.
- Budgetbeperkingen bij lokale overheden: Het gebrek aan voldoende budgetten en middelen bij lokale overheden kan een hindernis vormen voor het succesvol implementeren en ondersteunen van het mobiliteitsplatform.
- Privacy en GDPR-compliance: Er is nadruk gelegd op het belang van privacybescherming en het voldoen aan de GDPR-richtlijnen, vooral gezien de gevoelige aard van de gegevens die op het platform worden verwerkt.
- Inclusiviteit en toegang voor alle gebruikers: Het platform moet inclusief zijn en toegankelijk voor alle gebruikers, ongeacht hun sociaaleconomische status. Het is van essentieel belang om ervoor te zorgen dat lagere inkomensgroepen ook profiteren en kunnen deelnemen.
- Incentives en gedragsverandering: Discussie was er over de effectiviteit van incentives om gedragsverandering te stimuleren, zoals het gebruik van deelmobiliteit. Het is belangrijk dat de incentives aantrekkelijk genoeg zijn om gebruikers te motiveren hun gedrag te veranderen.
- Registratie en betrokkenheid van doelgroepen: Er werd gesproken over hoe lokale overheden moeite kunnen hebben om de juiste doelgroepen te bereiken en te betrekken bij het platform, en hoe dit kan leiden tot minder registraties en participatie.
- Technische infrastructuur en capaciteit: Het belang van een robuuste technische infrastructuur en capaciteit om het platform te ondersteunen, vooral tijdens piekperiodes of onverwachte vraag, werd benadrukt om uitval en frustratie bij gebruikers te voorkomen.
- Samenwerking met mobiliteitsaanbieders: Het platform moet samenwerken met verschillende mobiliteitsaanbieders om een breed scala aan diensten aan te bieden, zoals deelauto's en fietsen, om zo de mobiliteitsbehoeften van de gemeenschap beter te kunnen bedienen.
- Uitdagingen bij uitrol en acceptatie: Ten slotte werden er uitdagingen besproken met betrekking tot de uitrol van het platform en hoe ervoor te zorgen dat het wordt geaccepteerd en gebruikt door de beoogde gebruikersgroepen.
Oefening 5
Tot slot bekeken we hoe we de oplossing duurzaam kunnen implementeren:
-Welke expertise (rollen/profielen) hebben we nodig?
-Hoe kunnen we de kosten beperken?
-Zijn er applicaties die noodzakelijk zijn om de oplossing draaiende te houden?
-Wie kan, los van subsidies, mee financieren aan de oplossing?
Overzicht
Verduurzamen |
aanbod ondersteuning /vorming (=assistentie krijgen, trainingen van het platform) |
Aanbieders deelwagens/deelfietsen/deel-... kunnen mogelijks meefinancieren (in ruil voor zichtbaarheid?) |
Duurzame gebruikers ook belonen met punten die kunnen worden ingeruild bi voor duurzame mobiliteit bij bv. Decathlon aankoop fiets. Een bedrijf zoals Decathlon kan dan mee financieren. |
Samenwerking / integratie met bestaande ontwikkelingen (= bvb hoppin app) |
Rekeningrijden voor de wagen introduceren (=wagengebruik minderen). De opbrengsten hiervan gebruiken om te investeren in duurzame en sociale mobiliteit (=duurzame mobiliteit verhogen) |
hogere overheid moet zorgen voor platform/app - lokaal bestuur bepaalt welk budget ze voorzien naar burgers toe en waarvoor dat moet dienen |
OV (NMBS, De Lijn, etc) en aanbieders deelsystemen moeten meewerken <- essentieel voor gebruik |
Organisaties betrekken zoals '30 dagen minder wagen' of 'strapdag' voor scholen |
per x-aantal gereden, duuurzame km's plant het lokaal bestuur een boom |
samenwerking met bestaande platformen die reeds verschillende modaliteiten integreren |
Discussie
- Financiering en duurzaamheid van het platform
- Discussie over hoe het platform zelf de kosten kan dragen en waar de budgetten vandaan moeten komen.
- Mogelijkheden van financiering door de overheid of privésector, inclusief subsidies en Europese financiering.
- Eigenaarschap en betrokkenheid
- Hoe zorgen we ervoor dat het platform gedragen wordt door verschillende belanghebbenden?
- Rol van lokale overheden, private partners en gebruikers bij het ondersteunen en financieren van het platform op lange termijn.
- Integratie met bestaande systemen
- Belang van integratie met bestaande mobiliteitsdiensten zoals openbaar vervoer en de rol van deze aanbieders in het succes van het platform.
- Voorbeelden van samenwerkingen en financieringsmodellen die dit kunnen ondersteunen, zoals beloningen voor duurzaam gebruik.
- Operationele en technische aspecten
- Specifieke technische vereisten voor het platform, inclusief data-integratie, gebruikerservaring en operationele efficiëntie.
- Impact van platformgebruik op lokale gemeenschappen en hoe dit geoptimaliseerd kan worden.
- Toekomstige stappen en planning
- Bespreking van de volgende stappen na de thematische werkgroepen, inclusief het verwerken van input in het VLOCA-model en het delen van kennis via een kennishub.
- Planning van verdere sessies en strategieën voor de implementatie van mobiliteitsbudgetten op grote schaal.
Opname en Miro bord
Miro bord
Het Miro bord kan je consulteren via deze link.
Opname
De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.
Volgende stappen
Wat na deze werkgroep?
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
- Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
- Publicatie op de Kennishub
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2024-06-11 | 13u-16u | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2024-07-02 | 13u-16u | Teams |