Showing 20 pages using this property.
S
Template:Managed {{Standaard sidebar }} $base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header $page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header  +
Class Standaard with pagetitle format title Has version history: false Layout Areas : 'sub-header sidebar' 'main sidebar' Columns : 3fr 1fr Rows : auto 1fr Storage templates Base properties: Template:Base properties Page properties: Template:Standaard properties Component templates Sidebar template: Template:Standaard sidebar Defined parameters Name Property Slot Formfield type Allowed values Required Multiple Automatically generated template code Info Page properties template Sidebar template Open one of the tabs to view automatically generated template code. This is meant to be used when creating new templates. If you are modifying an existing template, it might still be useful to update the parameter definitions and use parts of the generated code, but be careful not to completely overwrite existing templates. Existing templates will likely have had other modifications that are not included in the automatically generated code. Template:Standaard properties <noinclude> This is the '''Csp class properties''' template. It should be called in the following format: <pre> {{Csp class properties }} </pre> </noinclude><includeonly>{{#set: }}</includeonly> Template:Standaard sidebar <noinclude> This is the '''Vloca default sidebar''' template. It should be called in the following format: <pre> {{Vloca default sidebar}} </pre> </noinclude><includeonly><!-- -->{{#vardefine:@allow sidebar edit |{{#ifingroup:user |{{#if:{{#urlget:veaction}}{{#urlget:action}}||yes}} }} }}<!-- --><div class="tab-content"><!-- -->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-view|name=toggle-sidebar|checked=checked|class=d-none sidebar-view}}<!-- --><div class="card sidebar-view-tab"> <div class="card-header">{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<span style="float:right">{{#tag:label|Edit|for=sidebar-edit|class=btn btn-secondary}}</span>}} <b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b> {{#caprint:$base[Base properties][Title]}} </div><!-- end of .card-header --> <div class="card-body"> </div><!-- end of .card-body --> </div><!-- end of .card -->{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<!-- -->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-edit|name=toggle-sidebar|class=d-none sidebar-edit}}<!-- --><div class="card sidebar-edit-tab"><!-- --><form action="addToWiki"><!-- // _edits for base properties --><!-- // _create or _edits for page properties // use casize to check if the slot already exists. Then _edit, else _create. -->{{#if:{{#casize:$class}} | |<_create mwwrite="{{FULLPAGENAME}}" mwtemplate="Csp class properties" mwslot="ws-class-props" mwfields="" /> }}<!-- end of #if --> <div class="card-header"><span style="float:right">{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}</span> <b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b> {{#caprint:$base[Base properties][Title]}} </div><!-- end of .card-header --> <div class="card-body"> <div class="text-right"> {{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}} <input type="submit" value="Save" class="btn btn-primary" /> </div> </div><!-- end of .card-body --> </form> </div><!-- end of .card --> |}}<!-- end of #ifeq @allow sidebar edit == yes --> </div><!-- end of .tab-content --></includeonly>  
Naam Traject : COT22 Traject : Datagedreven handelsbeleid binnenstad SInCR en DAKS 2.0 Start periode traject : juni 2023 VLOCA-model versie 1.0 finaal VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be Beschrijving en aanpak: https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model Strategie van de open city uitdaging Status Toelichting Beschrijving Visie Voorstel Wat is de bestaansreden ? Een levendige binnenstad/handelskern als bruisend hart van de stad of gemeente die bezoekers en bewoners begeestert met onder meer retail, horeca, cultuur en evenementen. Dit alles versterkt elkaar onderling en draagt zo bij tot een aantrekkelijke kern. Missie Voorstel Wat willen we bereiken ? We willen een effici nt en effectief kernversterkend lokaal bestuur voeren in steden en gemeenten ten gunste van bezoekers, bewoners en ondernemers op basis van relevante data. Doel Voorstel Wat is het doel van dit project ? De binnenstad/handelskern zo aantrekkelijk en levendig mogelijk maken (voor bezoekers, bewoners en ondernemers). Succesfactor Voorstel Hoe meten we succes ? (SMART) Een verrijkt dashboard en analytische omgeving om lokaal bestuursacties te kunnen evalueren Use cases ID Status Samenvatting Beschrijving UC1 Voorstel Evaluatie stadsmarketing Datagedreven evaluatie van marketing campagnes (incl. acties, events, marketingcampagnes) zowel door het lokaal bestuur als puur vanuit de handelaars gevoerd om bezoekers aan te trekken naar de binnenstad UC2 Voorstel Monitoring succes Opvolging aantrekkingsgraad van de binnenstad o.b.v. objectieve KPIs (drukte, terugkeergedrag, bestedingen, sectoren, verblijfsduur, ) UC3 Voorstel Kernversterkend mobiliteitsbeleid Voorstel: Datagedreven evaluatie van verschillende mobiliteitsparameters (toegankelijkheid, druktegraad, parkeermogelijkheden, parkeerdrukte, mobiliteitsmodi, ...) ter versterking van het mobiliteitslokaal bestuur per doelgroep UC4 Voorstel Effectief acquisitiebeleid Inzichten leveren m.b.t. trends in de binnenstad aan relevante stakeholders (potenti le retailers, startende zelfstandigen, immo, investeerders, ...) UC5 Voorstel Ondersteuning bestaande retailers Datagedreven ondersteuning aan alle bestaande handelaars m.b.t. stockbeheer, personeelsbezetting, openingsuren, energieverbruik, circulaire economie, duurzaamheid, ... UC6 Voorstel Informatie uitwisseling Uitwisselen van data en inzichten tussen verschillende stakeholders (handelaars, organisaties, burgers, lokaal bestuur, internationale stakeholders, ...) via platformwerking UC7 Voorstel Business Model Overzicht benodigde elementen voor een business model, ROI berekeningen en draaiboeken ifv context Business requirements, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases ID Type Samenvatting Beschrijving UC1 Use case Evaluatie stadsmarketing Datagedreven evaluatie van marketing campagnes (incl. acties, events, marketingcampagnes) zowel door het lokaal bestuur als puur vanuit de handelaars gevoerd om bezoekers aan te trekken naar de binnenstad BR1.1 Business requirement Conversie 1 Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'bezoekers' tot 'binnenstappers' met historiek kunnen meten BR1.2 Business requirement Conversie 2 Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'binnenstapper' tot 'besteders' met historiek kunnen meten BR1.3 Business requirement Conversie 3 Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'bezoekers' tot 'besteders' met historiek kunnen meten BR1.4 Business requirement Profilering Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de ratio van bezoekers vs binnenstappers vs besteders per 'profiel' (socio ?, 'structurele dagbezoeker','kotstudent', 'pendelaar', ) in de tijd kunnen analiseren BR1.5 Business requirement socio demos Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de 'bezoeker' op 'socio demografische' variabelen kunnen 'profileren' op criteria zoals bvb kassatickets BR1.6 Business requirement Doelgroep match Als lokaal bestuur wil ik weten of mijn initiele beoogde doelgroep wel degelijk aan die 'campagne' hebben deelgenomen BR1.7 Business requirement Shopping Mission Als lokaal bestuur en handelaar wil ik de 'bezoeker' kunnen 'profileren' op zijn/haar 'winkelmissie' BR1.8 Business requirement Behoefte Analyse Als lokaal bestuur en handelaar wil ik de 'bezoeker' kunnen 'profileren' op zijn/haar 'behoefte', 'motivatie', 'verwachting', 'tevredenheid', 'NPS', BR1.9 Business requirement Afzetgebied Als lokaal bestuur wil ik het '(potenti le) afzetgebied' van de 'prospecten' van de binnenstad kunnen documenteren BR1.10 Business requirement Uitwisselingsmatrix Als lokaal bestuur wil ik een 'uitwisselingsmatrix' kunnen bouwen die visualiseert hoe de participatie of bezoek van een evenement of attractie 'park' een rit naar de binnenstad al dan niet versterken BR1.11 Business requirement Evenementen Impact Als lokaal bestuur wil ik de commerciele/imago impact van evenementen (zoals jaarmarkten, festivals,...) op de detailhandel kunnen meten door te vergelijken met gelijkaardige momenten (of plaatsen) waar er geen evenement aanwezig was (of via regressie analyses) BR1.12 Business requirement Marketing Planning Als lokaal bestuur wil ik een marketing plan kunnen uittekenen die de ideale 'prospect' via 'communicatie op maat' naar de binnenstad moet brengen. = De juiste boodschap voor de juiste prospect door middel van het juiste kanaal op het juiste moment. BR1.13 Business requirement ROI Campagnes Als lokaal bestuur wil ik voor elke campagnes de geschatte 'ROI' voor de handelaars in de binnenstad kunnen meten, vooral in termen van 'bezoekers', 'besteders' en 'omzet' (alsook imago, branding, enz.) BR1.14 Business requirement Wandelweg Als lokaal bestuur wil ik 'customer journey' kunnen meten en analiseren om zo te begrijpen waar de verschillende types van winkels/horeca zich best stategisch kunnen plaatsen , zoals bvb in die specifieke zijstraten, omdat de jongeren daar typisch passeren bij het binnentreden van de binnenstad. BR1.15 Business requirement Koopstromen Als lokaal bestuur wil ik de 'Koopstromen' (gelijkaardig aan de 'journey' maar gefocust op het koopgedrag) van de bezoeker kunnen meten en analiseren (en visualiseren) BR1.16 Business requirement Externe parameters Als lokaal bestuur wil ik externe parameters kunnen invoeren om bepaalde resultaten te verklaren (en te voorspellen), bvb het weer, de temperatuur, corona maatregelen, aantal werken in de stad, treinstakingen, enz. BR1.17 Business requirement Loyalty Campagnes Evaluatie Als lokaal bestuur wil ik de performantie van aantrekkings incentives zoals loyalty, spaarkaarten, vouchers en stadsapp punten, digitale munten ed op het bezoek en besteding in de binnenstad kunnen analyseren en rapporteren BR1.18 Business requirement markten Als lokaal bestuur wil ik weten welke markten het meeste impact hebben op de bestedingen in de binnenstad BR1.19 Business requirement lokale evenementen impact Als lokaal bestuur wil ik weten welke lokale evenementen (concerten, ...) het meeste impact hebben op de bestedingen in de binnenstad BR1.20 Business requirement regionale evenementen impact Als lokaal bestuur wil ik weten welke regionale evenementen het meeste impact hebben op de bestedingen in mijn lokale binnenstad of handelskern BR1.21 Business requirement communicatie kanalen optimalisatie Als lokaal bestuur wil ik weten welke communicatiekanalen ingezet moeten worden alsook een post analyse van de effectiviteit en efficientie van die kanalen op het bestedingen in de binnenstad of handelskern BR1.22 Business requirement Kantoren ea Als lokaal bestuur wil ik kantoren en bedrijven ook in de binnenstad brengen opdat er meer volk naar de binnenstad komt BR1.23 Business requirement potentiele groei Als lokaal bestuur wil ik weten hoe groot de potentiele groei in aantal bezoekers, wie ze zijn en waar ik ze kan halen BR1.24 Business requirement Campagnes Voeren Als lokaal bestuur wil ik campagnes kunnen voeren op mijn doelgroep incl het weghouden van een controlegroep die de campagne niet zal krijgen BR1.25 Business requirement Evaluatie Campagnes Als lokaal bestuur wil ik de performantie van mijn campagnes kunnen meten door te vergelijken met controle groepen of nulmetingen ed meer BR1.26 Business requirement impact imago Als lokaal bestuur wil ik weten hoe goed is mijn imago en de impact op de groei van bezoekers BR1.27 Business requirement benchmarking Als lokaal bestuur wil ik mijn stad vergelijken met andere steden op gebied van aantal bezoekers en besteders BR1.28 Business requirement Welke acties best Als lokaal bestuur wil ik een overzicht krijgen van welke acties hebben het meest impact gehad en welke het minste impact gehad. BR1.29 Business requirement Next best action Als lokaal bestuur wil ik een overzicht krijgen van welke de beste 'volgende' acties zijn ifv de laatste resultaten BR1.30 Business requirement lokale handelaars acties Als lokaal bestuur wil ik weten welke lokale acties die de winkeliers zelf hebben gevoerd de beste impact hebben gehad BR1.31 Business requirement Synergie lokaal bestuur met handelaars Als lokaal bestuur wil ik begrijpen hoe mijn acties samen met die van de lokale handelaars elkaar het best impact kunnen hebben. Dus welke 'combinaties' werken het best ID Type Samenvatting Beschrijving UC2 Use case Monitoring succes Opvolging aantrekkingsgraad van de binnenstad o.b.v. objectieve KPIs (drukte, terugkeergedrag, bestedingen, sectoren, verblijfsduur, ) BR2.1 Business requirement Huur en Verkoopprijs opvolgen Als lokaal bestuur wil ik de huur- en verkoopprijs per vierkante meter van winkelpanden/woonpanden in de binnenstad (per wijk, per straat) kunnen meten BR2.2 Business requirement Leegstand opvolgen Als lokaal bestuur wil ik de leegstand (omgekeerde van waar er domicilie is) en de duur van de leegstand van winkel- en woonpanden in de binnenstad (per wijk, straat, straatsegment) kunnen meten BR2.3 Business requirement Attractiviteitsindex Als lokaal bestuur wil ik een attractiviteits index van de binnenstad kunnen opstellen, meten, vergelijken, voorspellen, simuleren, BR2.4 Business requirement Sector Mix Als lokaal bestuur wil ik de verwachte 'volledigheidsindex' van het aanbod (sectoriele portfolio mix) van winkels kunnen meten BR2.5 Business requirement drukte (passage) Als lokaal bestuur wil ik de 'drukte' in de binnenstad of handelskern kunnen meten BR2.6 Business requirement verblijfsduur Als lokaal bestuur wil ik 'verblijfsduur' van de bezoekers kunnen meten BR2.7 Business requirement bestedingen Als lokaal bestuur wil ik de 'bestedingen' van de bezoekers kunnen meten BR2.8 Business requirement terugkeerindex Als lokaal bestuur wil ik de 'terugkeerindex' van de bezoekers kunnen meten BR2.9 Business requirement Aangenaam Als lokaal bestuur wil ik de 'aangenaam vertoeven' subjectieve feedback van de bezoeker kunnen meten BR2.10 Business requirement Recommendaties Als lokaal bestuur wil ik de subjectieve 'NPS' of andere tevredenheidsscore kunnen meten ID Type Samenvatting Beschrijving UC3 Use case Kernversterkend mobiliteitsbeleid Voorstel: Datagedreven evaluatie van verschillende mobiliteitsparameters (toegankelijkheid, druktegraad, parkeermogelijkheden, parkeerdrukte, mobiliteitsmodi, ...) ter versterking van het mobiliteitslokaal bestuur per doelgroep BR3.1 Business requirement tijdspanne nodig om er te geraken Als lokaal bestuur wil ik de (gemiddelde) tijdsspanne om van de randgemeenten en randsteden tot in de binnenstad te geraken, per vervoersmodi, per 'momenttype', per type van randgemeente, enz kunnen meten en analyseren BR3.2 Business requirement Simulaties Als lokaal bestuur wil ik de impact van maatregelen op de tijdsspanne kunnen simuleren om zo de toegankelijkheid te verbeteren BR3.3 Business requirement ROI Mobiliteits maatregel Als lokaal bestuur wil ik de kosten van vervoersmodi maatregel tov de baten zoals omzet bij de handelaars in de binnenstad kunnen naast elkaar leggen om een ROI van het lokaal bestuur op retail omzet te kunnen bepalen BR3.4 Business requirement parkeerbeleid impact analyse Als lokaal bestuur wil ik mijn parkeerlokaal bestuur kunnen optimaliseren en impact ervan (op delta bezoekers en omzet) meten BR3.5 Business requirement mobiliteitsbeleid impact analyse Als lokaal bestuur wil ik mijn mobiliteitslokaal bestuur kunnen optimaliseren en de impact ervan (op delta bezoekers en omzet) meten BR3.6 Business requirement Parkeerbezetting Als lokaal bestuur wil ik de pieken en dalen van de parkeerbezetting, geografisch, per dag en per moment van de dag kunnen meten zodat die een 'proxy' kunnen worden voor passanten in de binnenstad BR3.7 Business requirement Passage per vervoersmodi Als lokaal bestuur wil ik de bezoekers aantallen en bestedingen per transportmodus (trein, wagen, fiets, voetganger, bus, ea) kunnen meten en rapporteren BR3.8 Business requirement wandeldrukte Als lokaal bestuur wil ik de pieken en dalen van de wandeldrukte geografisch, per dag en per moment van de dag kunnen meten BR3.7 Business requirement autoluw maken Als lokaal bestuur wil ik weten welke impact heeft het autoluw maken van de binnenstad op passanten en omzet BR3.8 Business requirement afstand tot parking Als lokaal bestuur wil ik weten welke impact heeft de afstand tussen parkings en de binnenstad BR3.9 Business requirement parking vol Als lokaal bestuur wil ik de impact van volle parkings op de performantie in de binnenstad (als die snel vol worden, moeten we misschien meer parkings ter beschikking stellen) ID Type Samenvatting Beschrijving UC4 Use case Effectief acquisitiebeleid Inzichten leveren m.b.t. trends in de binnenstad aan relevante stakeholders (potenti le retailers, startende zelfstandigen, immo, investeerders, ...) BR4.1 Business requirement Data behoeften Als lokaal bestuur wil ik de behoeften van de potentiele retailers voor data, van de datacatalogus, en inzichten per 'sector' willen capteren BR4.2 Business requirement CRM Prospectie Als lokaal bestuur wil ik met de potentiele handelaars kunnen communiceren, dus heb ik een lijst nodig van potentiele retailers en hun communicatiegegevens BR4.3 Business requirement Catalogus en Metadata Als lokaal bestuur wil ik de data van UC1 op een platform via een catalogus met uitleg over de data, incl de metadata en schema, kunnen ontsluiten BR4.4 Business requirement Data Analyse Als lokaal bestuur wil ik de data van UC1 kunnen analyseren en conclusies en aanbevelingen kunnen formuleren aan de retailers in het algemeen BR4.5 Business requirement Business Model Toegang Data en Inzichten Als lokaal bestuur wil ik de toegang tot bepaalde data van UC1 al dan niet betalend openstellen, ifv een business model om te weten wie welke kosten draagt enz. BR4.6 Business requirement Trends van Vragen en interesses Als lokaal bestuur wil ik uit de trend van de 'vragen' en 'getoonde interesses' per sector kunnen opvolgen om te begrijpen welke aanbod het meest geschikt is per 'sector' BR4.7 Business requirement Sectoriele periodieke analyses Als lokaal bestuur willen we op regelmatig basis een overzicht van conclusies en aanbevelingen voor de verschillende sectoren kunnen documenteren en presenteren. BR4.8 Business requirement Verrijking Analyse Externe Parameters Als lokaal bestuur wil ik de conclusies en aanbevelingen met externe micro- en macro-economische factoren kunnen verrijken en verklaren BR4.9 Business requirement Ad hoc data analyses Als lokaal bestuur wil ik de ad hoc data anlayse vragen van handelaars, al dan niet betalend, kunnen beantwoorden ID Type Samenvatting Beschrijving UC5 Use case Ondersteuning bestaande retailers Datagedreven ondersteuning aan alle bestaande handelaars m.b.t. stockbeheer, personeelsbezetting, openingsuren, energieverbruik, circulaire economie, duurzaamheid, ... BR5.1 Business requirement Advies Retail Operationele vragen Als lokaal bestuur wil ik de lokale handelaars op vlak van verwachte drukte, personeelsinzet, openingsdagen/uren kunnen adviseren (of data leveren )zo vroeg mogelijk. BR5.2 Business requirement energie Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt energie optimalisatie (vooral sensibiliseren in hun energieverbruik) aan de retailers BR5.3 Business requirement parkeermogelijkheden Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt parkeermogelijkheden aan de retailers BR5.4 Business requirement afvalkosten Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt 'afval' optimalisatie aan de retailers BR5.5 Business requirement circulaire economie Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt circulaire economie aan de retailers BR5.6 Business requirement Stockbeheer Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt 'stock beheer' aan de retailers BR5.7 Business requirement preventief faling beleid Als lokaal bestuur wil ik op basis van data een faling of faillissement kunnen voorspellen en proactief support geven aan de handelaars ID Type Samenvatting Beschrijving UC6 Use case Informatie uitwisseling Uitwisselen van data en inzichten tussen verschillende stakeholders (handelaars, organisaties, burgers, lokaal bestuur, internationale stakeholders, ...) via platformwerking BR6.1 Business requirement beleid van retailers Als lokaal bestuur wil ik een 'snelle' bevraging kunnen stellen aan de retailers, bvb over flexiebele openingsuren, veiligheidsgevoel, ed meer, en die terug bezorgen in grafiek formaat met conclusies en recommendaties BR6.2 Business requirement retailers aan beleid Als retailer wil ik mijn data en informatie op een gemakkelijke en standaard manier kunnen opladen opdat dit kan gebruikt worden om de binnenstad attractiever te maken BR6.3 Business requirement beleid aan retailers Als lokaal bestuur wil ik interessante informatie en data kunnen delen met de retailers of andere stakeholders BR6.4 Business requirement klachten en thumb ups Als retailer wil ik mijn 'klachten' (en 'complimenten') kunnen geven aan het lokaal bestuur mbt lokaal bestuur ivm attractiviteit van binnenstad of handelskern BR6.5 Business requirement Tevredenheid (NPS) Retailers Als lokaal bestuur en retailers wil ik een continue NPS kunnen meten van de retailers op hun keuze om te blijven in de binnenstad BR6.6 Business requirement Optimisme Retailers Als lokaal bestuur wil ik een 'regelmatige' monitor hebben van hoe de retailers de komende periode positief of negatief inschatten BR6.7 Business requirement feedback bezoekers Als bezoeker van de binnenstad wil ik ook dezelfde rechten hebben als de retailers om mijn gedacht over het reilen en zeilen van de binnenstad te kunnen uiten ID Type Samenvatting Beschrijving UC7 Use case Business Model Overzicht benodigde elementen voor een business model, ROI berekeningen en draaiboeken ifv context BR7.1 Business requirement draaiboeken Als stad of gemeente wil ik een draaiboek kunnen vinden hoe ik moet beginnen ifv mijn maturiteit BR7.2 Business requirement Proxies Als stad of gemeente wil ik weten welke data ik kan gebruiken als proxy indien ik geen detail data heb BR7.3 Business requirement Potentieel (headroom) Als stad of gemeente wil ik een overzicht zien welke acties en campagnes het meeste hebben opgebracht in soortgelijke steden of gemeente als die van mij BR7.4 Business requirement Baten datagedrevenheid Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van alle 'baten' van een datagedreven lokale economie BR7.5 Business requirement kosten datagedrevenheid Als stad of gmeente wil ik een overzicht van alle kosten van een datagedreven lokale economie BR7.6 Business requirement Verduurzaming Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van hoe ik dit project kan 'verduurzamen' BR7.7 Business requirement Valkuilen Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van alle valkuilen, do's en don t's in zo een project  
Inleiding Deze pagina bevat de eerste versie van het VLOCA model. Het is een niet finale versie die we 0 noemen. Dit kwam tot stand na de inhoudelijke intro met de initiatiefnemer van dit VLOCA traject en een studie van de aangeleverde informatie bij de start van het project. Situering van deze deliverable in het traject Deze eerste versie van het VLOCA model is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt. Het is in de 0-vorm nog geen finaal en afgewerkt document; we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is. Dit document vormt een basis voor het verdere verloop van het traject. In dit overzicht kan je de fasering en andere deliverables binnen een VLOCA traject bekijken. Doel en doelgroep Initiatiefnemers (lokale en bovenlokale besturen): De initiatiefnemers en hun project partners werken aan de hand van deze pagina de inhoud verder uit, waarna validatie en prioritering volgt. Lokale besturen: Lokale besturen worden uitgenodigd om inhoudelijk mee te werken aan aan de co-creatie over dit thema. Laat ons weten dat je wenst deel te nemen, en geef je inhoudelijke opmerkingen door op vloca@vlaanderen.be . Dit kan je in de nabije toekomst doen door op de discussie pagina van deze wiki pagina. (op dit moment nog in ontwikkeling) Bedrijven en kennisinstellingen: Heb je als bedrijf een visie op de generieke business vereisten van dit thema, dan nodigen we je uit om samen deze oefening verder mee vorm te geven. Ben je leverancier aan overheden, vragen we je specifieke oplossingen niet te vermelden maar de generieke business en IT architectuur in co-creatie mee uit te werken. Burgers en burgergroeperingen: Voel je je als burger aangesproken door dit onderwerp en je hebt een visie op de ontwikkeling van oplossingen van dit thema, laat het ons zeker weten. Aanpak (korte beschrijving) Andere versie Inhoud Hieronder kan je de elementen van versie 0 van dit VLOCA model bekijken. Naam Traject : Slim Ruimtelijk Plannen (Gent met Leiedal) Start periode traject VLOCA-model versie 0.3 VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be Beschrijving en aanpak: https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model Strategie van de open city uitdaging Status Toelichting Beschrijving Visie Voorstel Wat is de bestaansreden ? De druk op de ruimte in Vlaanderen is bijzonder groot. We moeten onze ruimte dus verstandig gebruiken. In de bebouwde gebieden betekent dat meer doen met de beschikbare ruimte: aandacht hebben dus voor ruimtelijk rendement. Tegelijk willen we onze open ruimte beschermen. Missie Voorstel Wat willen we bereiken ? We willen toekomstige ontwikkelingen op een slimme manier kunnen plannen en begeleiden om leefbare buurten en levendige kernen te cre ren. Hiervoor moeten we de databronnen (incl simuleren en visualiseren) Doel Voorstel Wat is het doel van dit project ? De fundamenten zetten van een digital twin voor een concreet en tastbaar domein, nl. ruimtelijke planning, stapsgewijs een data-aanpak uitbouwen voor een economisch en menselijk leefbare ruimtelijke structuur. Ook de rol van 3D-visualisatie hierin wordt verkend. Voor dit specifiek COT project blijft het primaire doel : 1, we willen data op het juiste niveau aggregeren en ontsluiten. Daarvoor moeten we weten welke indicatoren wenselijk zijn, welke indicatoren haalbaar zijn, en tijdens het project de juiste subset aan indicatoren effectief cre ren. 2, we willen weten welke simulaties we willen kunnen doen over nieuwe evoluties of bestaand beleid. We testen tijdens het project de juiste simulaties 3, deze data moet intern en extern ontsloten worden. Dat kan op verschillende manieren. We kiezen de meest geschikte scenario's en testen deze uit. Succesfactor Voorstel Hoe meten we succes ? (SMART) De lokale besturen (ruimtelijk planners, economie, groen, ambtenaren, ) een 'opschaling' van het meer data gedreven werken, evaluaties, simulaties hebben gevoeld dankzij dit project. (via een bevraging of het aantal logins en gebruik van de tool, enz. bvb) Het aantal gebruikers en gebruik stijgt doorheen de tijd. Ook de 'adoptiegraad' (aantal gebruikers/aantal potentiele gebruikers) Democratiseringsgraad van de tool (aan niet data-experten gebruikers/totaal gebruikers) Use cases ID Status Samenvatting Beschrijving UC1 Voorstel UC1: Ruimtelijke Indicatoren : Behoeften Design Fase Behoeften, visie en ideale oplossingsdesign op de ruimtelijke Indicatoren en de respectievelijk schaalniveaus uittekenen die voor analyse, advies, simulaties, voorspellingen, ed meer nuttig zouden kunnen zijn UC2 Voorstel UC2: Gap Analyse As Is vs To Be Exploratie en evaluatie van wat gewenst is aan data tov van wat beschikbaar is aan data mbt de ideale oplossingsdesign UC3 Voorstel UC3: Verwerken en ontsluiten Ruimtelijke indicatoren ter beschikking stellen (berekenen, publicatie, ontwikkeling ook voor opschaling mogelijk te maken) en inzichtelijk maken (per gewenste schaalniveau) voor diverse doelstellingen voor de verschillende applicaties UC4 Voorstel UC4: Evaluatie (terugkijken) Evaluatie mogelijkheden van specifieke beleidsdoelstellingen of beleidslijnen, op een objectieve (en subjectieve) manier door gebruik te maken van de gemeten Ruimtelijke Indicatoren (Before&After, planning/uitvoering/evaluatie/bijsturing) tov een 'objectief' (of 'target') (=doelstelling) UC5 Voorstel UC5: Simulatie (vooruitkijken) Simulatie mogelijkheden om door een organisatie (bvb) voorgestelde plannen te kunnen aftoetsen, of vooral bepaalde input (kwantitatief als kwalitatief) te geven die de beslissende ambtenaar eventueel kan gebruiken bij zijn beslissing. UC6 Voorstel UC6 =>UC4: applicaties en services Data platform (met zowel open als niet-open data) die zowel intern als externe partijen toelaat om applicaties en services te bouwen inclusief buiten het domein van ruimtelijk plannen (bvb andere digital twin applicaties) UC7 Voorstel UC7: Verticale UC's Promotie om derde partijen aan te trekken die verticale applicaties kunnen en willen bouwen op het platform UC8 Voorstel UC8: Samenvatting UC8: Beschrijving UC9 Voorstel UC9: Samenvatting UC9: Beschrijving UC10 Voorstel UC10: Samenvatting UC10: Beschrijving Metadata Metaveld Beschrijving Meta1 Beschrijving meta 1 Meta2 Beschrijving meta 2 Business capabilities, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases ID Type Samenvatting Beschrijving UC1 Use case UC1: Ruimtelijke Indicatoren : Behoeften Design Fase Behoeften, visie en ideale oplossingsdesign op de ruimtelijke Indicatoren en de respectievelijk schaalniveaus uittekenen die voor analyse, advies, simulaties, voorspellingen, ed meer nuttig zouden kunnen zijn BR1.1 Business Requirement Ruimtedruk Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimtedruk op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen BR1.2 Business Requirement ruimteversnippering Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimteversnippering op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen BR1.3 Business Requirement Levendigheid Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimtelevendigheid op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen BR1.4 Business Requirement Leefbaarheid Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de leefbaarheid op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen BR1.5 Business Requirement Algoritmes Als medewerker wil ik die indicatoren met een algoritme kunnen bepalen waarin de input meetbare sub-indicatoren zijn BR1.6 Business Requirement Visualisatie Als beleid wil ik een algemene dashboard hebben die de indicatoren voorstellen en die via een 'drilldown' via bvb een kaartweergave de 'sub-indicatoren' (dus een diepere datalaag/kaartlaag) visualiseren. BR1.7 Business Requirement businessplan en ROI Als beleid wil ik een business plan kunnen uittekenen die de 'inversteringen' tegenover de verbeteringen van de KPIs kunnen gesimuleerd worden. Een grafiek die de mogelijke inversteringen tov de winst/verbetering in de belangrijke KPI voorstelt, om zo beleidsbeslissingen te kunnen nemen die echt datagedreven zijn. BR1.8 Business Requirement subjectieve beleving Als beleid wil ik ook een 'subjectieve' bevraging kunnen doen, en bewaren voor opvolging, om de echte of subjectieve beleving met de objectieve metrieken te vergelijken BR1.9 Business Requirement feedbackloop Als medewerker wil ik de formules die de metrieken berekenen kunnen aanpassen ifv de 'declaratieve'/ 'subjectieve' beleving op ruimtedruk, -versnippering., leefbaar- en levendigheid. Vooral indien bvb de KPI 'groen' zijn terwijl de subjectieve beleving 'rood' kleuren in het dashboard. BR1.10 Business Requirement metadata Als medewerker en beleid wil ik de metadata van de KPIs of Pis kunnen opvragen die bij de cijfers in het dashboard beschrijven. Een versionering, updates en datastewardship duidelijk en transparant afgestemd. BR1.11 Business Requirement burgerparticipatie / 'consultatie-omgeving' Als burger of organisatie wil ik de dashboard kunnen gebruiken om zelf geinformeerd te worden (bewustwording) en eventueel ook voorstellen te kunnen doen mbt ruimtedruk en -versnippering BR1.12 Business Requirement datakwaliteit evaluatie Als medewerker wil ik de data kunnen evalueren en dan ook visualiseren hoe de kwaliteit van data is op correctheid, recentie, frequentie, dekking, granulariteit, enz. BR1.13 Business Requirement Gebruik dashboard Als beleid wil ik kunnen zien hoeveel het dashboard platform gebruikt werd en door wie BR1.14 Business Requirement regionale standaarden Als overheid wil ik kunnen waken dat de KPI definities en formules gealigneerd zijn tussen de gemeenten en steden opdat benchmarking/vergelijkingen mogelijk worden. BR1.15 Business Requirement Bouwblokvisie Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Bouwblokvisie, zoals woningsdichtheid, groencapaciteitsbereik, bebouwingsgraad en verhardingsgraad op schaalniveau bouwblokken (netto) BR1.16 Business Requirement Bouwshift Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Bouwshift, zoals bebouwingsgraad, verhardingsgraad, aanwezigheid groen, volumeoppervlakte-index, gemiddelde hoogte, adressen per hectare, ruimtebeslag, synthese knooppuntwaarde en voorzieningenniveau op schaalniveau bouwblokken (netto en bruto) BR1.17 Business Requirement LocusFocus Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt LocusFocus, zoals bereikbaarheid, aantrekkelijkheid, hinderbestendigheid, economische activiteit op schaalniveau bouwblokken (netto) BR1.18 Business Requirement Stedenbouwkundige Lasten Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt stedenbouwkundige lasten, zoals bereikbaarheid en capaciteit aan voorzieningen die vallen onder de taakstelling van de overheid zoals parken, onderwijs en kinderopvang, buurtsportterreinen, jeugdwerklokalen, bibliotheken,enz. op schaalniveau heathmap BR1.19 Business Requirement Panel voor klimaat en duurzaamheid Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Panel voor klimaat en duurzaamheid, zoals woningen per hectare, V/T-index, bebouwingsgraad, oppervlakte verharding, waterdoorlatende oppervlakte, oppervlakte tuin, oppervlakte ecologisch waardevol of beschermd groen op schaalniveau bouwblokken BR1.20 Business Requirement Schaalniveaus bepaling Als medewerker en beleid wil ik de verschillende schaalniveaus kunnen bepalen die gebruikt zullen worden bij de rapportering van de indicatoren. Bvb Bouwblokken, heat-map, hexagonalen, isochronen, wijk, straatsegmenten, straat ID Type Samenvatting Beschrijving UC2 Use case UC2: Gap Analyse As Is vs To Be Exploratie en evaluatie van wat gewenst is aan data tov van wat beschikbaar is aan data mbt de ideale oplossingsdesign BR2.1 Business Requirement Hoe vandaag ? Als beleid wil ik een overzicht hebben van hoe dat we vandaag ruimtelijke ordening meten BR2.2 Business Requirement Haalbaarheidstudie Als beleid wil ik een 'haabaarheidstudie' (feasability) voor het meten en rapporteren van de nieuwe Ruimtelijke indicatoren BR2.3 Business Requirement Afhankelijkheden Als beleid wil ik de afhankelijkheden kunnen bepalen tussen de nieuwe en bestaande indicatoren BR2.4 Business Requirement Data Governance Als beleid wil ik per indicator de attributen kunnen bepalen zoals frequentie, granulariteit, niveaulagen, cijfer of kaart,enz. BR2.5 Business Requirement Benchmark andere regio's Als beleid wil ik een benchmark hebben van andere regio's die het al dan niet beter doen mbt datagedreven ruimtelijke ordening ID Type Samenvatting Beschrijving UC3 Use case UC3: Verwerken en ontsluiten Ruimtelijke indicatoren ter beschikking stellen (berekenen, publicatie, ontwikkeling ook voor opschaling mogelijk te maken) en inzichtelijk maken (per gewenste schaalniveau) voor diverse doelstellingen voor de verschillende applicaties BR3.1 Business Requirement Dashboard vorm Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in een 'dashboard' vorm BR3.2 Business Requirement 2D grafieken (kaart,...) Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in 2D formaat (bebouwingsgraad, verhardingsgraad,...) BR3.3 Business Requirement 3D grafieken (gebouwen,...) Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in 3D formaat (gebouwhoogte, gebouwvolume, vloeroppervlakte,...) BR3.4 Business Requirement Mobiliteits Indicatoren Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die mobilteit uitrekent en visualiseert (15 minuten stad regel,...) BR3.5 Business Requirement Bevolkings ea externe indicatoren Als beleid wil ik ook andere types van data kunnen integreren in mijn rapportering zoals bvb bevolkingsdata, (inwoners, huishoudens, leeftijdsstructuur, nationaliteit, enz.)* BR3.6 Business Requirement Advanced Analytics Capabilities Als beleid wil ik een applicatie kunnen bouwen die mij toelaten om geavanceerde analyse te kunnen maken zoals een 'before&after' analyse, predictieve of forecasting analyses, ed meer BR3.7 Business Requirement Behoeften aan Cijfers Als medewerker wil ik een behoefte analyse en dus een behoefte segmentatie van wie welke rapportage nodig hebben. (van slides naar self-service, van high-level dashboarding tot advanced analytical tools) BR3.8 Business Requirement Data Preparation for Machine Learning Als medewerker wil ik de data klaargemaakt hebben voor Machine Learning en andere Aritifiele Intelligentie applicaties. BR3.9 Business Requirement Retail support voor keuze locaties Als beleid wil ik aan de 'retail' rapporten kunnen sturen die hen helpen bij het kiezen van de juiste locaties binnen de stad/regio/gemeente/... BR3.10 Business Requirement Rapportage gebruik data en applicaties Als beleid wil ik kunnen zien hoeveel (wie, welke profiel, wat, wanneer, hoeveel, hoe lang,...) en waarvoor de data gebruikt werd en hoe tevreden en bruikbaar dit was. ID Type Samenvatting Beschrijving UC4 Use case UC4: Evaluatie (terugkijken) Evaluatie mogelijkheden van specifieke beleidsdoelstellingen of beleidslijnen, op een objectieve (en subjectieve) manier door gebruik te maken van de gemeten Ruimtelijke Indicatoren (Before&After, planning/uitvoering/evaluatie/bijsturing) tov een 'objectief' (of 'target') (=doelstelling) BR4.1 Business Requirement Evaluatie Beleidsdoelstellingen Als beleid wil ik kunnen zien of mijn beleidsdoelstellingen een impact hebben gehad op de verschillende Ruimtelijke indicatoren en KPIs BR4.2 Business Requirement Evaluatie Beleidslijnen en Acties Als beleid en medewerker wil ik mijn uitgevoerde ruimtelijke plannings beleidslijnen kunnen meten om te weten of die efficient al dan niet effectief waren BR4.3 Business Requirement strengere of laxere regels Als beleid wil ik de impact van strengere of versoepelde/laxere regels op het aantal aanvragen per type kunnen meten en simuleren. BR4.4 Business Requirement Impact strengheid op aantal aanvragen Als beleid wil ik een parameter 'strengheid' (minimum of maximum) kunnen challengen ifv zowel het verbeteren van de ruimtelijke planning maar ook van de aanvraag dynamiek die ofwel daalt ofwel stijgt (door die 'streng- of laxheid in de regels) BR4.5 Business Requirement Nulmeting Als medewerker wil ik een nulmeting hebben om zo de beleidslijnen te kunnen evalueren BR4.6 Business Requirement AB testing Als medewerker wil ik een AB testing (2 gemeenten andere beleidslijnen bvb) kunnen doen om zo de beleidslijnen te kunnen evalueren ID Type Samenvatting Beschrijving UC5 Use case UC5: Simulatie (vooruitkijken) Simulatie mogelijkheden om door een organisatie (bvb) voorgestelde plannen te kunnen aftoetsen, of vooral bepaalde input (kwantitatief als kwalitatief) te geven die de beslissende ambtenaar eventueel kan gebruiken bij zijn beslissing. BR5.1 Business Requirement Simulatie van bouwplan op de indicatoren Als burger, organisatie, bedrijf wil ik een bouw gerelateerde plan/project kunnen invoeren (BIM formaat?) om de impact op de ruimtelijke indicatoren te kunnen meten (hoeveel beter/slechter) : nl ruimtedruk, -versnippering, levendigheid en leefbaarheid BR5.2 Business Requirement Simulatie om te evalueren Als beleid wil ik plannen/projecten kunnen evalueren ifv de impact op de KPIs van de ruimtelijke indicatoren (ruimtedruk, -versnippering, levendigheid en leefbaarheid) BR5.3 Business Requirement Simulatie om advies (pareto regels) te krijgen Als burger, organisatie, bedrijf en medewerker wil ik via AI/ML (lineair programmeren bvb) de meest efficiente dimensionering die de doelstelling van het project tov de KPIs van de ruimtelijke dimensies optimaliseerd. Dit betekent dat we reeds bij de aanvang van het project het datamanagement aanpassen ifv deze behoefte, zoals een aparte gedenormaliseerde tabelvorm ed meer) BR5.4 Business Requirement Feedback met voorstellen Als beleid wil ik een overzicht kunnen krijgen van data gedreven semi-automatische voorstellen waarbij (snelle, pareto regels) de KPIs kunnen verbeteren met relatief weinig 'inspanning' of 'investering' of 'rellocaties' enz. Dus de tool zou een lijst semi-automatisch kunnen genereren van 'simpele' voorstellen tot 'impactvolle' verbeteringen BR5.5 Business Requirement Quick&Dirty eerste evaluatie Als beleid wil ik dat de computer een eerste automatische AI geleide validatie oefening maakt die ik dan 'sneller' kan valideren. BR5.6 Business Requirement BIM opladen Als burger, organisatie, bedrijf (architectenbureau, ingenieurs, ) wil ik mijn bouwplannen in een BIM standaard kunnen opladen in het systeem om die te verwerken. BR5.7 Business Requirement automatische evaluatie Als ambtenaar wil ik sommige gevallen automatisch kunnen verwerpen of goedkeuren, samen met argumentatie en voorgestelde verbeteringspunten. BR5.8 Business Requirement overzicht evaluaties Als beleid wil ik een overzicht krijgen van de aantallen en profielen van de goedgekeurde of verworpen plannen en dit met argumentatie BR5.9 Business Requirement vergelijkingen Als medewerker wil ik scenarios tov elkaar kunnen afwegen, dus na simulaties de Indicatoren en KPIs naast elkaar kunnen leggen en vergelijken. BR5.10 Business Requirement ID Type Samenvatting Beschrijving UC6 Use case UC6=>UC4: applicaties en services Data platform (met zowel open als niet-open data) die zowel intern als externe partijen toelaat om applicaties en services te bouwen inclusief buiten het domein van ruimtelijk plannen (bvb andere digital twin applicaties) BR6.1 Business Requirement Toegang beheer Als systeem beheerder wil ik API kunnen activeren aan verschillende partijen om de toegang beter te beheren BR6.2 Business Requirement Data Opladen beheer Als systeem beheerder wil ik API kunnen opstellen die data leveranciers de mogelijkheid geeft om data op te laden BR6.3 Business Requirement Data bevragen beheer Als systeem beheerder wil ik API kunnen opstellen die data klanten de mogelijkheid geeft om data te bevragen BR6.4 Business Requirement Rapportage 'uitwisseling' Als beleid wil ik een overzicht zien van hoeveel en welke type van data, applicaties werden opgeladen of gedownload BR6.5 Business Requirement clearinghouse Als beleid wil ik een soort 'clearinghouse' systeem opstellen om eventueel in de toekomst te kunnen factureren. BR6.6 Business Requirement data market place Als beleid wil ik een data market place kunnen bouwen waar burgers, organisaties en beleid data en applicaties met elkaar delen. BR6.7 Business Requirement datavindplaats Als beleid wil ik een 'datavindplaats' bouwen die de beschikbare data volledig documenteert BR6.8 Business Requirement Publishing/subscribing Als beleid wil ik dat de subscribers de nodige informatie krijgen bij het publiceren van (nieuwe) data. BR6.9 Business Requirement Ruwe of verwerkte data Als medewerker wil ik een onderscheid kunnen maken tot de toegang van verwerkte of geaggregeerde data versus ruwe gedetailleerde (bron) data BR6.10 Business Requirement ID Type Samenvatting Beschrijving UC7 Use case UC7: Verticale UC's Promotie om derde partijen aan te trekken die verticale applicaties kunnen en willen bouwen op het platform BR7.1 Business Requirement Behoefte Segmentatie Als beleid wil ik een 'segmentatie' kunnen bouwen die de behoeftes en opportuniteiten 'clusteren' zowel binnen als buiten de sector. Dit aangevuld met het aantal potentiele gebruikers intern als extern. BR7.2 Business Requirement Acquisitie gebruikers Als beleid wil ik de markt kunnen contacteren om hen uit te nodigen om applicaties te bouwen op het platform BR7.3 Business Requirement Reviews en klachten Als beleid wil ik alle feedback van de markt kunnen capteren om de 'dienstverlening' rond het platform beter af te stemmen BR7.4 Business Requirement CRM, GDPR,... Als beleid wil ik informatie kunnen uitsturen, capteren en bijhouden mbt communicatie naar derde partijen BR7.5 Business Requirement Vertikale en Horizontale Applicaties Als beleid wil ik een overzicht kunnen zien van alle vertikale en horizontale use cases en dus applicaties er op het platform actief zijn. En wat is de intensiteit van het gebruik. BR7.6 Business Requirement Vergoeding of Appreciatie Als beleid wil ik een vergoeding/incentivering kunnen geven aan databronnen bij het opladen van hun data ifv de kwaliteit. Bij het willen opladen van waardevolle data, willen we daar ook een appreciatie laten zien. BR7.7 Business Requirement Voor wat hoort wat Als beleid wil ik een 'vergoeding'/'compensatie'(voor wat hoort wat) kunnen vragen aan derde partijen om toegang tot de data te kunnen reguleren, via bvb Urban Sense  
Overzicht van alle standaarden   Beherende organisaties Volgende organisaties Smart City Domeinen Smart City Componenten 3D tiles Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML20.0) CityGML Datex GeoJSON GeoRSS Geography Markup Language (GML) IMKL INSPIRE-data-standaard Smart Environment Water LDES NEN Open Urban Platform NGSI (LD) NGSI-v2 OGC API - Features OGC Catalogue Service OGC Coordinate Transformation Service OGC Publish/Subscribe Interface Standard OGC SensorThings API OGC WaterML 2 SWE Common Data Model Encoding Standard SWE Service Model Implementation Standard Semantic Sensor Network (SSN) Ontology Sensor Model Language (SensorML) Sensor Observation Service Sensor Planning Service (SPS) Simple Features (SFS) Smart Data Models Thematische werkgroep 4 Smart Government TOMP-API Time Series Model Language (TSML) W3C Web of Things Web Coverage Service (WCS) Web Feature Service (WFS) Web Map Service (WMS) Web Map Tile Service (WMTS)  +
Sterktes zwaktes  +
Korte Beschrijving Stiemerlab [1] is een citizen science of burgerwetenschappelijk project dat de waterkwaliteit van de Stiemerbeek in kaart wil brengen. Het rioleringsstelsel en de toenemende stadsuitbreiding in Genk hebben een negatieve invloed op de waterkwaliteit (vervuiling, algenvorming) en biodiversiteit van de Stiemerbeek en Stiemerbeekvallei. Het citizen science (of burgerwetenschappelijk) project ‘Stiemerlab’ vertrekt vanuit het startpunt dat Genkse burgers, omwonenden en lokale organisaties actief kunnen bijdragen om de problematiek van de waterkwaliteit in kaart te brengen, en aan te pakken. Het project wil burgers actief betrekken, onder meer door hen te trainen als burgerwetenschappers om met behulp van sensoren data te verzamelen over de waterkwaliteit in de Stiemerbeek. Daarnaast kunnen burgers ook participeren in het in kaart brengen van de biologische waterkwaliteit via het nemen van waterstalen op verschillende locaties in de Stiemervallei. De bekomen resultaten worden vervolgens gevisualiseerd op een toegankelijke manier naar een breed publiek in de publieke ruimte en op een open online platform Het doel van dit project is enerzijds om de waterkwaliteit van de Stiemerbeek over een lange periode op te volgen en anderzijds inzicht te krijgen in het herstellende karakter van de beek na overstorten uit de riolen. Looptijd project: 2021-2021 Beschrijving Architectuur Lessons learned  +
Korte Beschrijving Stiemerlab [1] is een citizen science of burgerwetenschappelijk project dat de waterkwaliteit van de Stiemerbeek in kaart wil brengen. Het rioleringsstelsel en de toenemende stadsuitbreiding in Genk hebben een negatieve invloed op de waterkwaliteit (vervuiling, algenvorming) en biodiversiteit van de Stiemerbeek en Stiemerbeekvallei. Het citizen science (of burgerwetenschappelijk) project ‘Stiemerlab’ vertrekt vanuit het startpunt dat Genkse burgers, omwonenden en lokale organisaties actief kunnen bijdragen om de problematiek van de waterkwaliteit in kaart te brengen, en aan te pakken. Het project wil burgers actief betrekken, onder meer door hen te trainen als burgerwetenschappers om met behulp van sensoren data te verzamelen over de waterkwaliteit in de Stiemerbeek. Daarnaast kunnen burgers ook participeren in het in kaart brengen van de biologische waterkwaliteit via het nemen van waterstalen op verschillende locaties in de Stiemervallei. De bekomen resultaten worden vervolgens gevisualiseerd op een toegankelijke manier naar een breed publiek in de publieke ruimte en op een open online platform Het doel van dit project is enerzijds om de waterkwaliteit van de Stiemerbeek over een lange periode op te volgen en anderzijds inzicht te krijgen in het herstellende karakter van de beek na overstorten uit de riolen. Looptijd project: 2021-2021 Beschrijving Architectuur Lessons learned  +
This is the image belonging to page Stiemerlab  +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek Studentensteden in Vlaanderen bezitten een interessante mix van inwoners, waarvan de studentenpopulatie een belangrijke groep is. Deze groep voelt zich echter vaak geen inwoner van deze stad, aangezien ze bv. niet kunnen deelnemen aan verkiezingen, in de weekends terugkeren naar de ouders, enz. De studenten vertegenwoordigen een onaangesproken bron van Human Capital in studentensteden. Er zijn wel vaak overlegmomenten tussen deze groep en het stadsbestuur, maar deze zijn vaak bilateraal en leiden niet per se tot concrete verwezenlijkingen in de stad. De Stad Leuven werkt momenteel reeds samen met KU Leuven (Lcie) binnen het kader van het Product Innovation Project (PiP). In dit project werken interdisciplinaire teams van verschillende faculteiten oplossingen uit voor concrete problemen binnen het stadsbeeld met behulp van loT. Zo leveren studenten een constructieve bijdrage aan het stadsbeeld en nemen ze mee ownership op binnen hun studentenstad. De interne processen binnen zowel het stadsbestuur als de KU Leuven zijn echter niet voldoende op een dergelijke samenwerking voorzien, zowel op administratief als op inhoudelijk vlak. Ook de medewerking van andere kennisinstellingen binnen dezelfde stad is niet voor de hand liggend. Er is dus een effectieve nood om deze barrières weg te nemen en om de inhoudelijke samenwerking binnen dergelijke projecten sterk te verbeteren, om zo de studentenpopulatie actief te betrekken bij het beleid en verwezenlijkingen in de stad. Kunnen er middelen/systemen worden gevonden die het mogelijk maken, ook administratief (het gaat immers over het toekennen van studiepunten), waarbij de huidige barrières tussen de verschillende onderwijsinstellingen worden opgeheven? Kan een derde (bv. de stad) hier een rol in spelen samen met de bedrijven? Kunnen we projectoproepen lanceren waarbij gemengde groepen (studenten en anderen) aan de slag gaan in opdracht van de stad (stuurgroep Smart Leuven) om producten/businesscases te ontwikkelen op basis van het Internet of Things, gebruik makende van het KU Leuven “Ding” netwerk en de data die de stad en haar partners hen ter beschikking stelt om de stad slimmer te maken voor haar bewoners en haar bezoekers? Aangezien er in Vlaanderen een groot aantal studentensteden zijn met hun eigen gerenommeerde kennisinstellingen, kan het uitwerken van dergelijke studentenparticipatieprojecten nuttig zijn voor een groot aantal steden, zoals o.a. Gent, Antwerpen, Hasselt, Kortrijk, enz, … De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Swagger is een open-source raamwerk dat toelaat om RESTful APIs te bouwen, documenteren en consumeren [1] ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/Swagger_(software)  +
Synchronicity architectuur  +
SynchroniCity is een van de vijf grootschalige proefprojecten (LSP) onder de vlag van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie. Het belangrijkste doel van SynchroniCity is het bereiken van: een markt voor op IoT gebaseerde stedelijke diensten voor Europa en daarbuiten; een robuust, op Standaarden gebaseerd model voor innovatie en inkoop van op IoT gebaseerde diensten op verschillende gebieden. Hiervoor is een consortium opgericht bestaande uit acht deelnemende steden (Antwerpen, Carouge, Helsinki, Manchester, Milaan, Porto, Santander en Eindhoven), kennisinstellingen en bedrijven. In totaal maken 34 partners uit 11 landen deel uit van SynchroniCity. Het project eindigde eind 2019 na een looptijd van 36 maanden. Gedetailleerde informatie over het project is te vinden op de SynchoniCity website SynchroniCity . SynchroniCity richt zich op twee hoofdonderwerpen demonstreren van IoT- en AI-ondersteunde diensten om het leven van burgers te verbeteren en om lokale economieën te laten groeien; Wat is de minimale gemeenschappelijke technische basis die nodig is in een wereldwijde markt voor IoT-ondersteunde diensten voor steden en gemeenschappen? SynchroniCity Technologie SynchroniCity is gebouwd rond een eenvoudig idee: wat is de minimale gemeenschappelijke technische basis die nodig is in een wereldwijde markt voor IoT-compatibele services voor steden en gemeenschappen? Het is gebaseerd op bestaand werk van andere projecten: ITU-T FG-SCC [1] , ITU-T Y.2060 [2] , ISO / IEC JTC 1 [3] , oneM2M [4] , BIG-IoT [5] , OrganiCity [6] , Espresso [7] , FIWARE , AIOTI , EIP-SCC [8] Referentiearchitectuur De Synchronicity referentiearchitectuur is gebaseerd op de volgende concepten, zoals gespecificeerd in [1] en schema. Contextgegevensbeheer: het beheert de context informatie afkomstig van IoT-apparaten en andere openbare en privégegevensbronnen, en biedt contexttoegang via een uniforme interface. Contextinformatie bevat statusinformatie over real-world entiteiten die op een gestructureerde manier zijn gedefinieerd. CDM biedt functionaliteiten om toegang tot verschillende gegevensbronnen mogelijk te maken en context informatie te analyseren, b.v. voor het detecteren van gebeurtenissen. IoT Management is de module die verantwoordelijk is om via specifieke IoT Agents te communiceren met de apparaten die verschillende Standaarden of protocollen gebruiken, waardoor ze compatibel en beschikbaar zijn voor het SynchroniCity-framework; Data Storage Management biedt functionaliteiten met betrekking tot dataopslag en toegang in de specifieke context van IoT-systemen en smart city-platform, in interactie met heterogene bronnen. IoT Data Marketplace ondersteunt zakelijke interacties tussen dataleveranciers die deel uitmaken van het SynchroniCity-ecosysteem en consumenten. Het implementeert een hub om digitale gegevensuitwisseling voor stedelijke gegevens en IoT-mogelijkheden mogelijk te maken, met functies voor het beheren van activa, bestellingen en inkomstenbeheer. Deze functies ondersteunen het creëren van innovatieve bedrijfsmodellen. Beveiliging, privacy en bestuur: deze module behandelt alle beveiligingsaspecten die verband houden met drie hoofdpijlers: gegevens, IoT-infrastructuur en de platformdiensten, die de toepassingen en diensten van de steden ondersteunen. Rond deze pijlers bieden beveiligingsfunctionaliteiten cruciale beveiligingseigenschappen zoals vertrouwelijkheid, authenticatie, autorisatie, integriteit, niet-afwijzing, toegangscontrole, enz. Monitoring en platformbeheerservices: het biedt functionaliteiten om de platformconfiguratie te beheren en de activiteiten van de platformdiensten te monitoren. Het ondersteunt specifieke KPI-definitie om de status van het platform te evalueren in relatie tot verschillende aspecten (bijv. Prestaties, gebruik, betrouwbaarheid, servicekwaliteit enz.) Referentie API Om de interoperabiliteit te garanderen, is de SynchroniCity API gebaseerd op een HTTP RESTful-benadering en veelgebruikte Standaarden . De implementatie van de SynchroniCity API is een basisvereiste voor de Reference Zones die compatibel met SynchroniCity willen zijn. De basisconcepten van deze API zijn: Context Management API de manier om te communiceren met de Context Management module om de context entiteiten te beheren. De API is gebaseerd op NGSIv2 Data Storage API geeft toegang tot historische data en Open Data. De definitie van deze API is geïnspireerd op de NGSI-LD Temporal Query-taal IoT data marketplace API maakt het mogelijk inkomsten te genereren met digitale activa gedurende de hele levensduur van de dienst. Het is een uitbreiding van het Business API-ecosysteem Security API biedt autorisatiefuncties voor toegang tot de SynchroniCity-services. De API is gebaseerd op het OAUTH2 protocol Gedetailleerde specificatie in sectie 4 van [2] Antwerpen Als lid van het SynchroniCity programma heeft Antwerpen ook hieraan bijgedragen. Het heeft met name de volgende problemen aangepakt: Mobiliteit: hoe kan tegen 2030 een modal split van 50/50 in de regio Antwerpen tot stand worden gebracht. De stad Antwerpen zoekt naar oplossingen die helpen om: een modale verschuiving van auto's of vrachtwagens naar duurzamere en minder congestiegevoelige modi. een tijdsverschuiving voor reizen en transporten. een mentale verschuiving over de behoefte aan mobiliteit Zowel fiets- als multimodale reizen zouden kunnen helpen om een ​​modale verschuiving met forenzen en logistieke bedrijven te bewerkstelligen, terwijl ze een zeer positief effect hebben op de luchtkwaliteit en het geluidsniveau. Energie en materialen / milieubeheer: de stad Antwerpen wil een voorbeeldige ‘ecocity’ zijn en wil in 2050 klimaatneutraal zijn. De stad Antwerpen zoekt naar oplossingen die helpen om te komen tot: Klimaatverandering / CO2-neutraliteit tegen 2050. Klimaatadaptatie. Milieukwaliteit (luchtkwaliteit / geluidshinder). Circulaire economie. Afvalbeheer Als onderdeel van het programma heeft de stad Antwerpen ontwikkeld: de slimme wegen naar Antwerpen om mobiliteit met de stad te ondersteunen https://www.slimnaarantwerpen.be/en/home het Antwerp City Platform as a Service (ACPaaS) https://antwerpen.digipolis.be/nl/blog/12323b66-039e-4e87-86e4-8593ead99a6e Het heeft samen met de steden Kopenhagen en Helsinki bijgedragen aan het grootschalige Internet of Everything Lab. More information can be found here ↑ https://www.itu.int/en/ITU-T/focusgroups/ssc/Pages/default.aspx ↑ https://www.itu.int/rec/T-REC-Y.2060-201206-I ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_JTC_1 ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/OneM2M ↑ http://big-iot.eu/ ↑ https://organicity.eu/ ↑ https://espresso.espresso-project.eu/project-2/ ↑ https://www.polisnetwork.eu/project/eip-scc/  
Syntax van een taal (ook een programmeertaal of een markeertaal) is de verzameling regels due de combinaties van symbolen definieren on correcte gestructureerde uitdrukkingen op te stellen. Het gaat hierbij over de vorm van de taal, niet over de betekenis. Meer uitleg is te vinden op https://en.wikipedia.org/wiki/Syntax_(programming_languages)  +
Eigenschappen die specifiek zijn voor een systeem. Voorbeelden hiervan zijn schaalbaarheid; Een systeem met deze eigenschap kan bijvoorbeeld vrij eenvoudig grotere hoeveelheden data aan. Oplijsting vanuit E-LSP architectuur: intelligentie beschikbaarheid afhankelijkheid beheerbaarheid integreerbaarheid schaalbaarheid interoperability  +
T
TH WG SRP 38  +
TH WG SRP 39  +