"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
S
Template:Managed
{{Standaard sidebar }}
$base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header
$page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header +
Class
Standaard with pagetitle format title Has version history: false
Layout
Areas : 'sub-header sidebar' 'main sidebar'
Columns : 3fr 1fr
Rows : auto 1fr
Storage templates
Base properties: Template:Base properties
Page properties: Template:Standaard properties
Component templates
Sidebar template: Template:Standaard sidebar
Defined parameters
Name
Property
Slot
Formfield type
Allowed values
Required
Multiple
Automatically generated template code
Info
Page properties template
Sidebar template
Open one of the tabs to view automatically generated template code. This is meant to be used when creating new templates.
If you are modifying an existing template, it might still be useful to update the parameter definitions and use parts of the generated code, but be careful not to completely overwrite existing templates. Existing templates will likely have had other modifications that are not included in the automatically generated code.
Template:Standaard properties
<noinclude>
This is the '''Csp class properties''' template. It should be called in the following format:
<pre>
{{Csp class properties
}}
</pre>
</noinclude><includeonly>{{#set:
}}</includeonly>
Template:Standaard sidebar <noinclude>
This is the '''Vloca default sidebar''' template. It should be called in the following format:
<pre>
{{Vloca default sidebar}}
</pre>
</noinclude><includeonly><!--
-->{{#vardefine:@allow sidebar edit |{{#ifingroup:user |{{#if:{{#urlget:veaction}}{{#urlget:action}}||yes}} }} }}<!--
--><div class="tab-content"><!--
-->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-view|name=toggle-sidebar|checked=checked|class=d-none sidebar-view}}<!--
--><div class="card sidebar-view-tab">
<div class="card-header">{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<span style="float:right">{{#tag:label|Edit|for=sidebar-edit|class=btn btn-secondary}}</span>}}
<b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b>
{{#caprint:$base[Base properties][Title]}}
</div><!-- end of .card-header -->
<div class="card-body">
</div><!-- end of .card-body -->
</div><!-- end of .card
-->{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<!--
-->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-edit|name=toggle-sidebar|class=d-none sidebar-edit}}<!--
--><div class="card sidebar-edit-tab"><!--
--><form action="addToWiki"><!--
// _edits for base properties
--><!--
// _create or _edits for page properties
// use casize to check if the slot already exists. Then _edit, else _create.
-->{{#if:{{#casize:$class}}
|
|<_create mwwrite="{{FULLPAGENAME}}" mwtemplate="Csp class properties" mwslot="ws-class-props" mwfields="" />
}}<!-- end of #if -->
<div class="card-header"><span style="float:right">{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}</span>
<b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b>
{{#caprint:$base[Base properties][Title]}}
</div><!-- end of .card-header -->
<div class="card-body">
<div class="text-right">
{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}
<input type="submit" value="Save" class="btn btn-primary" />
</div>
</div><!-- end of .card-body -->
</form>
</div><!-- end of .card -->
|}}<!-- end of #ifeq @allow sidebar edit == yes -->
</div><!-- end of .tab-content
--></includeonly>
Naam Traject : COT22 Traject : Datagedreven handelsbeleid binnenstad SInCR en DAKS 2.0
Start periode traject : juni 2023
VLOCA-model versie 1.0 finaal
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be
Beschrijving en aanpak:
https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model
Strategie van de open city uitdaging
Status
Toelichting
Beschrijving
Visie
Voorstel
Wat is de bestaansreden ?
Een levendige binnenstad/handelskern als bruisend hart van de stad of gemeente die bezoekers en bewoners begeestert met onder meer retail, horeca, cultuur en evenementen. Dit alles versterkt elkaar onderling en draagt zo bij tot een aantrekkelijke kern.
Missie
Voorstel
Wat willen we bereiken ?
We willen een effici nt en effectief kernversterkend lokaal bestuur voeren in steden en gemeenten ten gunste van bezoekers, bewoners en ondernemers op basis van relevante data.
Doel
Voorstel
Wat is het doel van dit project ?
De binnenstad/handelskern zo aantrekkelijk en levendig mogelijk maken (voor bezoekers, bewoners en ondernemers).
Succesfactor
Voorstel
Hoe meten we succes ? (SMART)
Een verrijkt dashboard en analytische omgeving om lokaal bestuursacties te kunnen evalueren
Use cases
ID
Status
Samenvatting
Beschrijving
UC1
Voorstel
Evaluatie stadsmarketing
Datagedreven evaluatie van marketing campagnes (incl. acties, events, marketingcampagnes) zowel door het lokaal bestuur als puur vanuit de handelaars gevoerd om bezoekers aan te trekken naar de binnenstad
UC2
Voorstel
Monitoring succes
Opvolging aantrekkingsgraad van de binnenstad o.b.v. objectieve KPIs (drukte, terugkeergedrag, bestedingen, sectoren, verblijfsduur, )
UC3
Voorstel
Kernversterkend mobiliteitsbeleid
Voorstel: Datagedreven evaluatie van verschillende mobiliteitsparameters (toegankelijkheid, druktegraad, parkeermogelijkheden, parkeerdrukte, mobiliteitsmodi, ...) ter versterking van het mobiliteitslokaal bestuur per doelgroep
UC4
Voorstel
Effectief acquisitiebeleid
Inzichten leveren m.b.t. trends in de binnenstad aan relevante stakeholders (potenti le retailers, startende zelfstandigen, immo, investeerders, ...)
UC5
Voorstel
Ondersteuning bestaande retailers
Datagedreven ondersteuning aan alle bestaande handelaars m.b.t. stockbeheer, personeelsbezetting, openingsuren, energieverbruik, circulaire economie, duurzaamheid, ...
UC6
Voorstel
Informatie uitwisseling
Uitwisselen van data en inzichten tussen verschillende stakeholders (handelaars, organisaties, burgers, lokaal bestuur, internationale stakeholders, ...) via platformwerking
UC7
Voorstel
Business Model
Overzicht benodigde elementen voor een business model, ROI berekeningen en draaiboeken ifv context
Business requirements, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC1
Use case
Evaluatie stadsmarketing
Datagedreven evaluatie van marketing campagnes (incl. acties, events, marketingcampagnes) zowel door het lokaal bestuur als puur vanuit de handelaars gevoerd om bezoekers aan te trekken naar de binnenstad
BR1.1
Business requirement
Conversie 1
Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'bezoekers' tot 'binnenstappers' met historiek kunnen meten
BR1.2
Business requirement
Conversie 2
Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'binnenstapper' tot 'besteders' met historiek kunnen meten
BR1.3
Business requirement
Conversie 3
Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de conversie ratio 'bezoekers' tot 'besteders' met historiek kunnen meten
BR1.4
Business requirement
Profilering
Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de ratio van bezoekers vs binnenstappers vs besteders per 'profiel' (socio ?, 'structurele dagbezoeker','kotstudent', 'pendelaar', ) in de tijd kunnen analiseren
BR1.5
Business requirement
socio demos
Als lokaal bestuur (en handelaar) wil ik de 'bezoeker' op 'socio demografische' variabelen kunnen 'profileren' op criteria zoals bvb kassatickets
BR1.6
Business requirement
Doelgroep match
Als lokaal bestuur wil ik weten of mijn initiele beoogde doelgroep wel degelijk aan die 'campagne' hebben deelgenomen
BR1.7
Business requirement
Shopping Mission
Als lokaal bestuur en handelaar wil ik de 'bezoeker' kunnen 'profileren' op zijn/haar 'winkelmissie'
BR1.8
Business requirement
Behoefte Analyse
Als lokaal bestuur en handelaar wil ik de 'bezoeker' kunnen 'profileren' op zijn/haar 'behoefte', 'motivatie', 'verwachting', 'tevredenheid', 'NPS',
BR1.9
Business requirement
Afzetgebied
Als lokaal bestuur wil ik het '(potenti le) afzetgebied' van de 'prospecten' van de binnenstad kunnen documenteren
BR1.10
Business requirement
Uitwisselingsmatrix
Als lokaal bestuur wil ik een 'uitwisselingsmatrix' kunnen bouwen die visualiseert hoe de participatie of bezoek van een evenement of attractie 'park' een rit naar de binnenstad al dan niet versterken
BR1.11
Business requirement
Evenementen Impact
Als lokaal bestuur wil ik de commerciele/imago impact van evenementen (zoals jaarmarkten, festivals,...) op de detailhandel kunnen meten door te vergelijken met gelijkaardige momenten (of plaatsen) waar er geen evenement aanwezig was (of via regressie analyses)
BR1.12
Business requirement
Marketing Planning
Als lokaal bestuur wil ik een marketing plan kunnen uittekenen die de ideale 'prospect' via 'communicatie op maat' naar de binnenstad moet brengen. = De juiste boodschap voor de juiste prospect door middel van het juiste kanaal op het juiste moment.
BR1.13
Business requirement
ROI Campagnes
Als lokaal bestuur wil ik voor elke campagnes de geschatte 'ROI' voor de handelaars in de binnenstad kunnen meten, vooral in termen van 'bezoekers', 'besteders' en 'omzet' (alsook imago, branding, enz.)
BR1.14
Business requirement
Wandelweg
Als lokaal bestuur wil ik 'customer journey' kunnen meten en analiseren om zo te begrijpen waar de verschillende types van winkels/horeca zich best stategisch kunnen plaatsen , zoals bvb in die specifieke zijstraten, omdat de jongeren daar typisch passeren bij het binnentreden van de binnenstad.
BR1.15
Business requirement
Koopstromen
Als lokaal bestuur wil ik de 'Koopstromen' (gelijkaardig aan de 'journey' maar gefocust op het koopgedrag) van de bezoeker kunnen meten en analiseren (en visualiseren)
BR1.16
Business requirement
Externe parameters
Als lokaal bestuur wil ik externe parameters kunnen invoeren om bepaalde resultaten te verklaren (en te voorspellen), bvb het weer, de temperatuur, corona maatregelen, aantal werken in de stad, treinstakingen, enz.
BR1.17
Business requirement
Loyalty Campagnes Evaluatie
Als lokaal bestuur wil ik de performantie van aantrekkings incentives zoals loyalty, spaarkaarten, vouchers en stadsapp punten, digitale munten ed op het bezoek en besteding in de binnenstad kunnen analyseren en rapporteren
BR1.18
Business requirement
markten
Als lokaal bestuur wil ik weten welke markten het meeste impact hebben op de bestedingen in de binnenstad
BR1.19
Business requirement
lokale evenementen impact
Als lokaal bestuur wil ik weten welke lokale evenementen (concerten, ...) het meeste impact hebben op de bestedingen in de binnenstad
BR1.20
Business requirement
regionale evenementen impact
Als lokaal bestuur wil ik weten welke regionale evenementen het meeste impact hebben op de bestedingen in mijn lokale binnenstad of handelskern
BR1.21
Business requirement
communicatie kanalen optimalisatie
Als lokaal bestuur wil ik weten welke communicatiekanalen ingezet moeten worden alsook een post analyse van de effectiviteit en efficientie van die kanalen op het bestedingen in de binnenstad of handelskern
BR1.22
Business requirement
Kantoren ea
Als lokaal bestuur wil ik kantoren en bedrijven ook in de binnenstad brengen opdat er meer volk naar de binnenstad komt
BR1.23
Business requirement
potentiele groei
Als lokaal bestuur wil ik weten hoe groot de potentiele groei in aantal bezoekers, wie ze zijn en waar ik ze kan halen
BR1.24
Business requirement
Campagnes Voeren
Als lokaal bestuur wil ik campagnes kunnen voeren op mijn doelgroep incl het weghouden van een controlegroep die de campagne niet zal krijgen
BR1.25
Business requirement
Evaluatie Campagnes
Als lokaal bestuur wil ik de performantie van mijn campagnes kunnen meten door te vergelijken met controle groepen of nulmetingen ed meer
BR1.26
Business requirement
impact imago
Als lokaal bestuur wil ik weten hoe goed is mijn imago en de impact op de groei van bezoekers
BR1.27
Business requirement
benchmarking
Als lokaal bestuur wil ik mijn stad vergelijken met andere steden op gebied van aantal bezoekers en besteders
BR1.28
Business requirement
Welke acties best
Als lokaal bestuur wil ik een overzicht krijgen van welke acties hebben het meest impact gehad en welke het minste impact gehad.
BR1.29
Business requirement
Next best action
Als lokaal bestuur wil ik een overzicht krijgen van welke de beste 'volgende' acties zijn ifv de laatste resultaten
BR1.30
Business requirement
lokale handelaars acties
Als lokaal bestuur wil ik weten welke lokale acties die de winkeliers zelf hebben gevoerd de beste impact hebben gehad
BR1.31
Business requirement
Synergie lokaal bestuur met handelaars
Als lokaal bestuur wil ik begrijpen hoe mijn acties samen met die van de lokale handelaars elkaar het best impact kunnen hebben. Dus welke 'combinaties' werken het best
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC2
Use case
Monitoring succes
Opvolging aantrekkingsgraad van de binnenstad o.b.v. objectieve KPIs (drukte, terugkeergedrag, bestedingen, sectoren, verblijfsduur, )
BR2.1
Business requirement
Huur en Verkoopprijs opvolgen
Als lokaal bestuur wil ik de huur- en verkoopprijs per vierkante meter van winkelpanden/woonpanden in de binnenstad (per wijk, per straat) kunnen meten
BR2.2
Business requirement
Leegstand opvolgen
Als lokaal bestuur wil ik de leegstand (omgekeerde van waar er domicilie is) en de duur van de leegstand van winkel- en woonpanden in de binnenstad (per wijk, straat, straatsegment) kunnen meten
BR2.3
Business requirement
Attractiviteitsindex
Als lokaal bestuur wil ik een attractiviteits index van de binnenstad kunnen opstellen, meten, vergelijken, voorspellen, simuleren,
BR2.4
Business requirement
Sector Mix
Als lokaal bestuur wil ik de verwachte 'volledigheidsindex' van het aanbod (sectoriele portfolio mix) van winkels kunnen meten
BR2.5
Business requirement
drukte (passage)
Als lokaal bestuur wil ik de 'drukte' in de binnenstad of handelskern kunnen meten
BR2.6
Business requirement
verblijfsduur
Als lokaal bestuur wil ik 'verblijfsduur' van de bezoekers kunnen meten
BR2.7
Business requirement
bestedingen
Als lokaal bestuur wil ik de 'bestedingen' van de bezoekers kunnen meten
BR2.8
Business requirement
terugkeerindex
Als lokaal bestuur wil ik de 'terugkeerindex' van de bezoekers kunnen meten
BR2.9
Business requirement
Aangenaam
Als lokaal bestuur wil ik de 'aangenaam vertoeven' subjectieve feedback van de bezoeker kunnen meten
BR2.10
Business requirement
Recommendaties
Als lokaal bestuur wil ik de subjectieve 'NPS' of andere tevredenheidsscore kunnen meten
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC3
Use case
Kernversterkend mobiliteitsbeleid
Voorstel: Datagedreven evaluatie van verschillende mobiliteitsparameters (toegankelijkheid, druktegraad, parkeermogelijkheden, parkeerdrukte, mobiliteitsmodi, ...) ter versterking van het mobiliteitslokaal bestuur per doelgroep
BR3.1
Business requirement
tijdspanne nodig om er te geraken
Als lokaal bestuur wil ik de (gemiddelde) tijdsspanne om van de randgemeenten en randsteden tot in de binnenstad te geraken, per vervoersmodi, per 'momenttype', per type van randgemeente, enz kunnen meten en analyseren
BR3.2
Business requirement
Simulaties
Als lokaal bestuur wil ik de impact van maatregelen op de tijdsspanne kunnen simuleren om zo de toegankelijkheid te verbeteren
BR3.3
Business requirement
ROI Mobiliteits maatregel
Als lokaal bestuur wil ik de kosten van vervoersmodi maatregel tov de baten zoals omzet bij de handelaars in de binnenstad kunnen naast elkaar leggen om een ROI van het lokaal bestuur op retail omzet te kunnen bepalen
BR3.4
Business requirement
parkeerbeleid impact analyse
Als lokaal bestuur wil ik mijn parkeerlokaal bestuur kunnen optimaliseren en impact ervan (op delta bezoekers en omzet) meten
BR3.5
Business requirement
mobiliteitsbeleid impact analyse
Als lokaal bestuur wil ik mijn mobiliteitslokaal bestuur kunnen optimaliseren en de impact ervan (op delta bezoekers en omzet) meten
BR3.6
Business requirement
Parkeerbezetting
Als lokaal bestuur wil ik de pieken en dalen van de parkeerbezetting, geografisch, per dag en per moment van de dag kunnen meten zodat die een 'proxy' kunnen worden voor passanten in de binnenstad
BR3.7
Business requirement
Passage per vervoersmodi
Als lokaal bestuur wil ik de bezoekers aantallen en bestedingen per transportmodus (trein, wagen, fiets, voetganger, bus, ea) kunnen meten en rapporteren
BR3.8
Business requirement
wandeldrukte
Als lokaal bestuur wil ik de pieken en dalen van de wandeldrukte geografisch, per dag en per moment van de dag kunnen meten
BR3.7
Business requirement
autoluw maken
Als lokaal bestuur wil ik weten welke impact heeft het autoluw maken van de binnenstad op passanten en omzet
BR3.8
Business requirement
afstand tot parking
Als lokaal bestuur wil ik weten welke impact heeft de afstand tussen parkings en de binnenstad
BR3.9
Business requirement
parking vol
Als lokaal bestuur wil ik de impact van volle parkings op de performantie in de binnenstad (als die snel vol worden, moeten we misschien meer parkings ter beschikking stellen)
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC4
Use case
Effectief acquisitiebeleid
Inzichten leveren m.b.t. trends in de binnenstad aan relevante stakeholders (potenti le retailers, startende zelfstandigen, immo, investeerders, ...)
BR4.1
Business requirement
Data behoeften
Als lokaal bestuur wil ik de behoeften van de potentiele retailers voor data, van de datacatalogus, en inzichten per 'sector' willen capteren
BR4.2
Business requirement
CRM Prospectie
Als lokaal bestuur wil ik met de potentiele handelaars kunnen communiceren, dus heb ik een lijst nodig van potentiele retailers en hun communicatiegegevens
BR4.3
Business requirement
Catalogus en Metadata
Als lokaal bestuur wil ik de data van UC1 op een platform via een catalogus met uitleg over de data, incl de metadata en schema, kunnen ontsluiten
BR4.4
Business requirement
Data Analyse
Als lokaal bestuur wil ik de data van UC1 kunnen analyseren en conclusies en aanbevelingen kunnen formuleren aan de retailers in het algemeen
BR4.5
Business requirement
Business Model Toegang Data en Inzichten
Als lokaal bestuur wil ik de toegang tot bepaalde data van UC1 al dan niet betalend openstellen, ifv een business model om te weten wie welke kosten draagt enz.
BR4.6
Business requirement
Trends van Vragen en interesses
Als lokaal bestuur wil ik uit de trend van de 'vragen' en 'getoonde interesses' per sector kunnen opvolgen om te begrijpen welke aanbod het meest geschikt is per 'sector'
BR4.7
Business requirement
Sectoriele periodieke analyses
Als lokaal bestuur willen we op regelmatig basis een overzicht van conclusies en aanbevelingen voor de verschillende sectoren kunnen documenteren en presenteren.
BR4.8
Business requirement
Verrijking Analyse Externe Parameters
Als lokaal bestuur wil ik de conclusies en aanbevelingen met externe micro- en macro-economische factoren kunnen verrijken en verklaren
BR4.9
Business requirement
Ad hoc data analyses
Als lokaal bestuur wil ik de ad hoc data anlayse vragen van handelaars, al dan niet betalend, kunnen beantwoorden
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC5
Use case
Ondersteuning bestaande retailers
Datagedreven ondersteuning aan alle bestaande handelaars m.b.t. stockbeheer, personeelsbezetting, openingsuren, energieverbruik, circulaire economie, duurzaamheid, ...
BR5.1
Business requirement
Advies Retail Operationele vragen
Als lokaal bestuur wil ik de lokale handelaars op vlak van verwachte drukte, personeelsinzet, openingsdagen/uren kunnen adviseren (of data leveren )zo vroeg mogelijk.
BR5.2
Business requirement
energie
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt energie optimalisatie (vooral sensibiliseren in hun energieverbruik) aan de retailers
BR5.3
Business requirement
parkeermogelijkheden
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt parkeermogelijkheden aan de retailers
BR5.4
Business requirement
afvalkosten
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt 'afval' optimalisatie aan de retailers
BR5.5
Business requirement
circulaire economie
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt circulaire economie aan de retailers
BR5.6
Business requirement
Stockbeheer
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data advies geven mbt 'stock beheer' aan de retailers
BR5.7
Business requirement
preventief faling beleid
Als lokaal bestuur wil ik op basis van data een faling of faillissement kunnen voorspellen en proactief support geven aan de handelaars
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC6
Use case
Informatie uitwisseling
Uitwisselen van data en inzichten tussen verschillende stakeholders (handelaars, organisaties, burgers, lokaal bestuur, internationale stakeholders, ...) via platformwerking
BR6.1
Business requirement
beleid van retailers
Als lokaal bestuur wil ik een 'snelle' bevraging kunnen stellen aan de retailers, bvb over flexiebele openingsuren, veiligheidsgevoel, ed meer, en die terug bezorgen in grafiek formaat met conclusies en recommendaties
BR6.2
Business requirement
retailers aan beleid
Als retailer wil ik mijn data en informatie op een gemakkelijke en standaard manier kunnen opladen opdat dit kan gebruikt worden om de binnenstad attractiever te maken
BR6.3
Business requirement
beleid aan retailers
Als lokaal bestuur wil ik interessante informatie en data kunnen delen met de retailers of andere stakeholders
BR6.4
Business requirement
klachten en thumb ups
Als retailer wil ik mijn 'klachten' (en 'complimenten') kunnen geven aan het lokaal bestuur mbt lokaal bestuur ivm attractiviteit van binnenstad of handelskern
BR6.5
Business requirement
Tevredenheid (NPS) Retailers
Als lokaal bestuur en retailers wil ik een continue NPS kunnen meten van de retailers op hun keuze om te blijven in de binnenstad
BR6.6
Business requirement
Optimisme Retailers
Als lokaal bestuur wil ik een 'regelmatige' monitor hebben van hoe de retailers de komende periode positief of negatief inschatten
BR6.7
Business requirement
feedback bezoekers
Als bezoeker van de binnenstad wil ik ook dezelfde rechten hebben als de retailers om mijn gedacht over het reilen en zeilen van de binnenstad te kunnen uiten
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC7
Use case
Business Model
Overzicht benodigde elementen voor een business model, ROI berekeningen en draaiboeken ifv context
BR7.1
Business requirement
draaiboeken
Als stad of gemeente wil ik een draaiboek kunnen vinden hoe ik moet beginnen ifv mijn maturiteit
BR7.2
Business requirement
Proxies
Als stad of gemeente wil ik weten welke data ik kan gebruiken als proxy indien ik geen detail data heb
BR7.3
Business requirement
Potentieel (headroom)
Als stad of gemeente wil ik een overzicht zien welke acties en campagnes het meeste hebben opgebracht in soortgelijke steden of gemeente als die van mij
BR7.4
Business requirement
Baten datagedrevenheid
Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van alle 'baten' van een datagedreven lokale economie
BR7.5
Business requirement
kosten datagedrevenheid
Als stad of gmeente wil ik een overzicht van alle kosten van een datagedreven lokale economie
BR7.6
Business requirement
Verduurzaming
Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van hoe ik dit project kan 'verduurzamen'
BR7.7
Business requirement
Valkuilen
Als stad of gemeente wil ik een overzicht hebben van alle valkuilen, do's en don t's in zo een project
Inleiding
Deze pagina bevat de eerste versie van het VLOCA model. Het is een niet finale versie die we 0 noemen.
Dit kwam tot stand na de inhoudelijke intro met de initiatiefnemer van dit VLOCA traject en een studie van de aangeleverde informatie bij de start van het project.
Situering van deze deliverable in het traject
Deze eerste versie van het VLOCA model is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt.
Het is in de 0-vorm nog geen finaal en afgewerkt document; we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is.
Dit document vormt een basis voor het verdere verloop van het traject.
In dit overzicht kan je de fasering en andere deliverables binnen een VLOCA traject bekijken.
Doel en doelgroep
Initiatiefnemers (lokale en bovenlokale besturen): De initiatiefnemers en hun project partners werken aan de hand van deze pagina de inhoud verder uit, waarna validatie en prioritering volgt.
Lokale besturen: Lokale besturen worden uitgenodigd om inhoudelijk mee te werken aan aan de co-creatie over dit thema.
Laat ons weten dat je wenst deel te nemen, en geef je inhoudelijke opmerkingen door op vloca@vlaanderen.be .
Dit kan je in de nabije toekomst doen door op de discussie pagina van deze wiki pagina. (op dit moment nog in ontwikkeling)
Bedrijven en kennisinstellingen: Heb je als bedrijf een visie op de generieke business vereisten van dit thema, dan nodigen we je uit om samen deze oefening verder mee vorm te geven.
Ben je leverancier aan overheden, vragen we je specifieke oplossingen niet te vermelden maar de generieke business en IT architectuur in co-creatie mee uit te werken.
Burgers en burgergroeperingen:
Voel je je als burger aangesproken door dit onderwerp en je hebt een visie op de ontwikkeling van oplossingen van dit thema, laat het ons zeker weten.
Aanpak (korte beschrijving)
Andere versie
Inhoud
Hieronder kan je de elementen van versie 0 van dit VLOCA model bekijken.
Naam Traject : Slim Ruimtelijk Plannen (Gent met Leiedal)
Start periode traject
VLOCA-model versie 0.3
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be
Beschrijving en aanpak:
https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model
Strategie van de open city uitdaging
Status
Toelichting
Beschrijving
Visie
Voorstel
Wat is de bestaansreden ?
De druk op de ruimte in Vlaanderen is bijzonder groot. We moeten onze ruimte dus verstandig gebruiken. In de bebouwde gebieden betekent dat meer doen met de beschikbare ruimte: aandacht hebben dus voor ruimtelijk rendement. Tegelijk willen we onze open ruimte beschermen.
Missie
Voorstel
Wat willen we bereiken ?
We willen toekomstige ontwikkelingen op een slimme manier kunnen plannen en begeleiden om leefbare buurten en levendige kernen te cre ren. Hiervoor moeten we de databronnen (incl simuleren en visualiseren)
Doel
Voorstel
Wat is het doel van dit project ?
De fundamenten zetten van een digital twin voor een concreet en tastbaar domein, nl. ruimtelijke planning, stapsgewijs een data-aanpak uitbouwen voor een economisch en menselijk leefbare ruimtelijke structuur. Ook de rol van 3D-visualisatie hierin wordt verkend. Voor dit specifiek COT project blijft het primaire doel : 1, we willen data op het juiste niveau aggregeren en ontsluiten. Daarvoor moeten we weten welke indicatoren wenselijk zijn, welke indicatoren haalbaar zijn, en tijdens het project de juiste subset aan indicatoren effectief cre ren. 2, we willen weten welke simulaties we willen kunnen doen over nieuwe evoluties of bestaand beleid. We testen tijdens het project de juiste simulaties 3, deze data moet intern en extern ontsloten worden. Dat kan op verschillende manieren. We kiezen de meest geschikte scenario's en testen deze uit.
Succesfactor
Voorstel
Hoe meten we succes ? (SMART)
De lokale besturen (ruimtelijk planners, economie, groen, ambtenaren, ) een 'opschaling' van het meer data gedreven werken, evaluaties, simulaties hebben gevoeld dankzij dit project. (via een bevraging of het aantal logins en gebruik van de tool, enz. bvb) Het aantal gebruikers en gebruik stijgt doorheen de tijd. Ook de 'adoptiegraad' (aantal gebruikers/aantal potentiele gebruikers) Democratiseringsgraad van de tool (aan niet data-experten gebruikers/totaal gebruikers)
Use cases
ID
Status
Samenvatting
Beschrijving
UC1
Voorstel
UC1: Ruimtelijke Indicatoren : Behoeften Design Fase
Behoeften, visie en ideale oplossingsdesign op de ruimtelijke Indicatoren en de respectievelijk schaalniveaus uittekenen die voor analyse, advies, simulaties, voorspellingen, ed meer nuttig zouden kunnen zijn
UC2
Voorstel
UC2: Gap Analyse As Is vs To Be
Exploratie en evaluatie van wat gewenst is aan data tov van wat beschikbaar is aan data mbt de ideale oplossingsdesign
UC3
Voorstel
UC3: Verwerken en ontsluiten
Ruimtelijke indicatoren ter beschikking stellen (berekenen, publicatie, ontwikkeling ook voor opschaling mogelijk te maken) en inzichtelijk maken (per gewenste schaalniveau) voor diverse doelstellingen voor de verschillende applicaties
UC4
Voorstel
UC4: Evaluatie (terugkijken)
Evaluatie mogelijkheden van specifieke beleidsdoelstellingen of beleidslijnen, op een objectieve (en subjectieve) manier door gebruik te maken van de gemeten Ruimtelijke Indicatoren (Before&After, planning/uitvoering/evaluatie/bijsturing) tov een 'objectief' (of 'target') (=doelstelling)
UC5
Voorstel
UC5: Simulatie (vooruitkijken)
Simulatie mogelijkheden om door een organisatie (bvb) voorgestelde plannen te kunnen aftoetsen, of vooral bepaalde input (kwantitatief als kwalitatief) te geven die de beslissende ambtenaar eventueel kan gebruiken bij zijn beslissing.
UC6
Voorstel
UC6 =>UC4: applicaties en services
Data platform (met zowel open als niet-open data) die zowel intern als externe partijen toelaat om applicaties en services te bouwen inclusief buiten het domein van ruimtelijk plannen (bvb andere digital twin applicaties)
UC7
Voorstel
UC7: Verticale UC's
Promotie om derde partijen aan te trekken die verticale applicaties kunnen en willen bouwen op het platform
UC8
Voorstel
UC8: Samenvatting
UC8: Beschrijving
UC9
Voorstel
UC9: Samenvatting
UC9: Beschrijving
UC10
Voorstel
UC10: Samenvatting
UC10: Beschrijving
Metadata
Metaveld
Beschrijving
Meta1
Beschrijving meta 1
Meta2
Beschrijving meta 2
Business capabilities, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC1
Use case
UC1: Ruimtelijke Indicatoren : Behoeften Design Fase
Behoeften, visie en ideale oplossingsdesign op de ruimtelijke Indicatoren en de respectievelijk schaalniveaus uittekenen die voor analyse, advies, simulaties, voorspellingen, ed meer nuttig zouden kunnen zijn
BR1.1
Business Requirement
Ruimtedruk
Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimtedruk op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen
BR1.2
Business Requirement
ruimteversnippering
Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimteversnippering op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen
BR1.3
Business Requirement
Levendigheid
Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de ruimtelevendigheid op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen
BR1.4
Business Requirement
Leefbaarheid
Als beleid wil ik slimme ruimtelijke indicatoren kunnen meten die de leefbaarheid op verschillende dimensies (=niveaulijnen) berekenen
BR1.5
Business Requirement
Algoritmes
Als medewerker wil ik die indicatoren met een algoritme kunnen bepalen waarin de input meetbare sub-indicatoren zijn
BR1.6
Business Requirement
Visualisatie
Als beleid wil ik een algemene dashboard hebben die de indicatoren voorstellen en die via een 'drilldown' via bvb een kaartweergave de 'sub-indicatoren' (dus een diepere datalaag/kaartlaag) visualiseren.
BR1.7
Business Requirement
businessplan en ROI
Als beleid wil ik een business plan kunnen uittekenen die de 'inversteringen' tegenover de verbeteringen van de KPIs kunnen gesimuleerd worden. Een grafiek die de mogelijke inversteringen tov de winst/verbetering in de belangrijke KPI voorstelt, om zo beleidsbeslissingen te kunnen nemen die echt datagedreven zijn.
BR1.8
Business Requirement
subjectieve beleving
Als beleid wil ik ook een 'subjectieve' bevraging kunnen doen, en bewaren voor opvolging, om de echte of subjectieve beleving met de objectieve metrieken te vergelijken
BR1.9
Business Requirement
feedbackloop
Als medewerker wil ik de formules die de metrieken berekenen kunnen aanpassen ifv de 'declaratieve'/ 'subjectieve' beleving op ruimtedruk, -versnippering., leefbaar- en levendigheid. Vooral indien bvb de KPI 'groen' zijn terwijl de subjectieve beleving 'rood' kleuren in het dashboard.
BR1.10
Business Requirement
metadata
Als medewerker en beleid wil ik de metadata van de KPIs of Pis kunnen opvragen die bij de cijfers in het dashboard beschrijven. Een versionering, updates en datastewardship duidelijk en transparant afgestemd.
BR1.11
Business Requirement
burgerparticipatie / 'consultatie-omgeving'
Als burger of organisatie wil ik de dashboard kunnen gebruiken om zelf geinformeerd te worden (bewustwording) en eventueel ook voorstellen te kunnen doen mbt ruimtedruk en -versnippering
BR1.12
Business Requirement
datakwaliteit evaluatie
Als medewerker wil ik de data kunnen evalueren en dan ook visualiseren hoe de kwaliteit van data is op correctheid, recentie, frequentie, dekking, granulariteit, enz.
BR1.13
Business Requirement
Gebruik dashboard
Als beleid wil ik kunnen zien hoeveel het dashboard platform gebruikt werd en door wie
BR1.14
Business Requirement
regionale standaarden
Als overheid wil ik kunnen waken dat de KPI definities en formules gealigneerd zijn tussen de gemeenten en steden opdat benchmarking/vergelijkingen mogelijk worden.
BR1.15
Business Requirement
Bouwblokvisie
Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Bouwblokvisie, zoals woningsdichtheid, groencapaciteitsbereik, bebouwingsgraad en verhardingsgraad op schaalniveau bouwblokken (netto)
BR1.16
Business Requirement
Bouwshift
Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Bouwshift, zoals bebouwingsgraad, verhardingsgraad, aanwezigheid groen, volumeoppervlakte-index, gemiddelde hoogte, adressen per hectare, ruimtebeslag, synthese knooppuntwaarde en voorzieningenniveau op schaalniveau bouwblokken (netto en bruto)
BR1.17
Business Requirement
LocusFocus
Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt LocusFocus, zoals bereikbaarheid, aantrekkelijkheid, hinderbestendigheid, economische activiteit op schaalniveau bouwblokken (netto)
BR1.18
Business Requirement
Stedenbouwkundige Lasten
Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt stedenbouwkundige lasten, zoals bereikbaarheid en capaciteit aan voorzieningen die vallen onder de taakstelling van de overheid zoals parken, onderwijs en kinderopvang, buurtsportterreinen, jeugdwerklokalen, bibliotheken,enz. op schaalniveau heathmap
BR1.19
Business Requirement
Panel voor klimaat en duurzaamheid
Als medewerker en beleid wil ik de indicatoren kunnen meten mbt Panel voor klimaat en duurzaamheid, zoals woningen per hectare, V/T-index, bebouwingsgraad, oppervlakte verharding, waterdoorlatende oppervlakte, oppervlakte tuin, oppervlakte ecologisch waardevol of beschermd groen op schaalniveau bouwblokken
BR1.20
Business Requirement
Schaalniveaus bepaling
Als medewerker en beleid wil ik de verschillende schaalniveaus kunnen bepalen die gebruikt zullen worden bij de rapportering van de indicatoren. Bvb Bouwblokken, heat-map, hexagonalen, isochronen, wijk, straatsegmenten, straat
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC2
Use case
UC2: Gap Analyse As Is vs To Be
Exploratie en evaluatie van wat gewenst is aan data tov van wat beschikbaar is aan data mbt de ideale oplossingsdesign
BR2.1
Business Requirement
Hoe vandaag ?
Als beleid wil ik een overzicht hebben van hoe dat we vandaag ruimtelijke ordening meten
BR2.2
Business Requirement
Haalbaarheidstudie
Als beleid wil ik een 'haabaarheidstudie' (feasability) voor het meten en rapporteren van de nieuwe Ruimtelijke indicatoren
BR2.3
Business Requirement
Afhankelijkheden
Als beleid wil ik de afhankelijkheden kunnen bepalen tussen de nieuwe en bestaande indicatoren
BR2.4
Business Requirement
Data Governance
Als beleid wil ik per indicator de attributen kunnen bepalen zoals frequentie, granulariteit, niveaulagen, cijfer of kaart,enz.
BR2.5
Business Requirement
Benchmark andere regio's
Als beleid wil ik een benchmark hebben van andere regio's die het al dan niet beter doen mbt datagedreven ruimtelijke ordening
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC3
Use case
UC3: Verwerken en ontsluiten
Ruimtelijke indicatoren ter beschikking stellen (berekenen, publicatie, ontwikkeling ook voor opschaling mogelijk te maken) en inzichtelijk maken (per gewenste schaalniveau) voor diverse doelstellingen voor de verschillende applicaties
BR3.1
Business Requirement
Dashboard vorm
Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in een 'dashboard' vorm
BR3.2
Business Requirement
2D grafieken (kaart,...)
Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in 2D formaat (bebouwingsgraad, verhardingsgraad,...)
BR3.3
Business Requirement
3D grafieken (gebouwen,...)
Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die de data visualiseren in 3D formaat (gebouwhoogte, gebouwvolume, vloeroppervlakte,...)
BR3.4
Business Requirement
Mobiliteits Indicatoren
Als beleid wil ik applicaties kunnen bouwen die mobilteit uitrekent en visualiseert (15 minuten stad regel,...)
BR3.5
Business Requirement
Bevolkings ea externe indicatoren
Als beleid wil ik ook andere types van data kunnen integreren in mijn rapportering zoals bvb bevolkingsdata, (inwoners, huishoudens, leeftijdsstructuur, nationaliteit, enz.)*
BR3.6
Business Requirement
Advanced Analytics Capabilities
Als beleid wil ik een applicatie kunnen bouwen die mij toelaten om geavanceerde analyse te kunnen maken zoals een 'before&after' analyse, predictieve of forecasting analyses, ed meer
BR3.7
Business Requirement
Behoeften aan Cijfers
Als medewerker wil ik een behoefte analyse en dus een behoefte segmentatie van wie welke rapportage nodig hebben. (van slides naar self-service, van high-level dashboarding tot advanced analytical tools)
BR3.8
Business Requirement
Data Preparation for Machine Learning
Als medewerker wil ik de data klaargemaakt hebben voor Machine Learning en andere Aritifiele Intelligentie applicaties.
BR3.9
Business Requirement
Retail support voor keuze locaties
Als beleid wil ik aan de 'retail' rapporten kunnen sturen die hen helpen bij het kiezen van de juiste locaties binnen de stad/regio/gemeente/...
BR3.10
Business Requirement
Rapportage gebruik data en applicaties
Als beleid wil ik kunnen zien hoeveel (wie, welke profiel, wat, wanneer, hoeveel, hoe lang,...) en waarvoor de data gebruikt werd en hoe tevreden en bruikbaar dit was.
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC4
Use case
UC4: Evaluatie (terugkijken)
Evaluatie mogelijkheden van specifieke beleidsdoelstellingen of beleidslijnen, op een objectieve (en subjectieve) manier door gebruik te maken van de gemeten Ruimtelijke Indicatoren (Before&After, planning/uitvoering/evaluatie/bijsturing) tov een 'objectief' (of 'target') (=doelstelling)
BR4.1
Business Requirement
Evaluatie Beleidsdoelstellingen
Als beleid wil ik kunnen zien of mijn beleidsdoelstellingen een impact hebben gehad op de verschillende Ruimtelijke indicatoren en KPIs
BR4.2
Business Requirement
Evaluatie Beleidslijnen en Acties
Als beleid en medewerker wil ik mijn uitgevoerde ruimtelijke plannings beleidslijnen kunnen meten om te weten of die efficient al dan niet effectief waren
BR4.3
Business Requirement
strengere of laxere regels
Als beleid wil ik de impact van strengere of versoepelde/laxere regels op het aantal aanvragen per type kunnen meten en simuleren.
BR4.4
Business Requirement
Impact strengheid op aantal aanvragen
Als beleid wil ik een parameter 'strengheid' (minimum of maximum) kunnen challengen ifv zowel het verbeteren van de ruimtelijke planning maar ook van de aanvraag dynamiek die ofwel daalt ofwel stijgt (door die 'streng- of laxheid in de regels)
BR4.5
Business Requirement
Nulmeting
Als medewerker wil ik een nulmeting hebben om zo de beleidslijnen te kunnen evalueren
BR4.6
Business Requirement
AB testing
Als medewerker wil ik een AB testing (2 gemeenten andere beleidslijnen bvb) kunnen doen om zo de beleidslijnen te kunnen evalueren
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC5
Use case
UC5: Simulatie (vooruitkijken)
Simulatie mogelijkheden om door een organisatie (bvb) voorgestelde plannen te kunnen aftoetsen, of vooral bepaalde input (kwantitatief als kwalitatief) te geven die de beslissende ambtenaar eventueel kan gebruiken bij zijn beslissing.
BR5.1
Business Requirement
Simulatie van bouwplan op de indicatoren
Als burger, organisatie, bedrijf wil ik een bouw gerelateerde plan/project kunnen invoeren (BIM formaat?) om de impact op de ruimtelijke indicatoren te kunnen meten (hoeveel beter/slechter) : nl ruimtedruk, -versnippering, levendigheid en leefbaarheid
BR5.2
Business Requirement
Simulatie om te evalueren
Als beleid wil ik plannen/projecten kunnen evalueren ifv de impact op de KPIs van de ruimtelijke indicatoren (ruimtedruk, -versnippering, levendigheid en leefbaarheid)
BR5.3
Business Requirement
Simulatie om advies (pareto regels) te krijgen
Als burger, organisatie, bedrijf en medewerker wil ik via AI/ML (lineair programmeren bvb) de meest efficiente dimensionering die de doelstelling van het project tov de KPIs van de ruimtelijke dimensies optimaliseerd. Dit betekent dat we reeds bij de aanvang van het project het datamanagement aanpassen ifv deze behoefte, zoals een aparte gedenormaliseerde tabelvorm ed meer)
BR5.4
Business Requirement
Feedback met voorstellen
Als beleid wil ik een overzicht kunnen krijgen van data gedreven semi-automatische voorstellen waarbij (snelle, pareto regels) de KPIs kunnen verbeteren met relatief weinig 'inspanning' of 'investering' of 'rellocaties' enz. Dus de tool zou een lijst semi-automatisch kunnen genereren van 'simpele' voorstellen tot 'impactvolle' verbeteringen
BR5.5
Business Requirement
Quick&Dirty eerste evaluatie
Als beleid wil ik dat de computer een eerste automatische AI geleide validatie oefening maakt die ik dan 'sneller' kan valideren.
BR5.6
Business Requirement
BIM opladen
Als burger, organisatie, bedrijf (architectenbureau, ingenieurs, ) wil ik mijn bouwplannen in een BIM standaard kunnen opladen in het systeem om die te verwerken.
BR5.7
Business Requirement
automatische evaluatie
Als ambtenaar wil ik sommige gevallen automatisch kunnen verwerpen of goedkeuren, samen met argumentatie en voorgestelde verbeteringspunten.
BR5.8
Business Requirement
overzicht evaluaties
Als beleid wil ik een overzicht krijgen van de aantallen en profielen van de goedgekeurde of verworpen plannen en dit met argumentatie
BR5.9
Business Requirement
vergelijkingen
Als medewerker wil ik scenarios tov elkaar kunnen afwegen, dus na simulaties de Indicatoren en KPIs naast elkaar kunnen leggen en vergelijken.
BR5.10
Business Requirement
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC6
Use case
UC6=>UC4: applicaties en services
Data platform (met zowel open als niet-open data) die zowel intern als externe partijen toelaat om applicaties en services te bouwen inclusief buiten het domein van ruimtelijk plannen (bvb andere digital twin applicaties)
BR6.1
Business Requirement
Toegang beheer
Als systeem beheerder wil ik API kunnen activeren aan verschillende partijen om de toegang beter te beheren
BR6.2
Business Requirement
Data Opladen beheer
Als systeem beheerder wil ik API kunnen opstellen die data leveranciers de mogelijkheid geeft om data op te laden
BR6.3
Business Requirement
Data bevragen beheer
Als systeem beheerder wil ik API kunnen opstellen die data klanten de mogelijkheid geeft om data te bevragen
BR6.4
Business Requirement
Rapportage 'uitwisseling'
Als beleid wil ik een overzicht zien van hoeveel en welke type van data, applicaties werden opgeladen of gedownload
BR6.5
Business Requirement
clearinghouse
Als beleid wil ik een soort 'clearinghouse' systeem opstellen om eventueel in de toekomst te kunnen factureren.
BR6.6
Business Requirement
data market place
Als beleid wil ik een data market place kunnen bouwen waar burgers, organisaties en beleid data en applicaties met elkaar delen.
BR6.7
Business Requirement
datavindplaats
Als beleid wil ik een 'datavindplaats' bouwen die de beschikbare data volledig documenteert
BR6.8
Business Requirement
Publishing/subscribing
Als beleid wil ik dat de subscribers de nodige informatie krijgen bij het publiceren van (nieuwe) data.
BR6.9
Business Requirement
Ruwe of verwerkte data
Als medewerker wil ik een onderscheid kunnen maken tot de toegang van verwerkte of geaggregeerde data versus ruwe gedetailleerde (bron) data
BR6.10
Business Requirement
ID
Type
Samenvatting
Beschrijving
UC7
Use case
UC7: Verticale UC's
Promotie om derde partijen aan te trekken die verticale applicaties kunnen en willen bouwen op het platform
BR7.1
Business Requirement
Behoefte Segmentatie
Als beleid wil ik een 'segmentatie' kunnen bouwen die de behoeftes en opportuniteiten 'clusteren' zowel binnen als buiten de sector. Dit aangevuld met het aantal potentiele gebruikers intern als extern.
BR7.2
Business Requirement
Acquisitie gebruikers
Als beleid wil ik de markt kunnen contacteren om hen uit te nodigen om applicaties te bouwen op het platform
BR7.3
Business Requirement
Reviews en klachten
Als beleid wil ik alle feedback van de markt kunnen capteren om de 'dienstverlening' rond het platform beter af te stemmen
BR7.4
Business Requirement
CRM, GDPR,...
Als beleid wil ik informatie kunnen uitsturen, capteren en bijhouden mbt communicatie naar derde partijen
BR7.5
Business Requirement
Vertikale en Horizontale Applicaties
Als beleid wil ik een overzicht kunnen zien van alle vertikale en horizontale use cases en dus applicaties er op het platform actief zijn. En wat is de intensiteit van het gebruik.
BR7.6
Business Requirement
Vergoeding of Appreciatie
Als beleid wil ik een vergoeding/incentivering kunnen geven aan databronnen bij het opladen van hun data ifv de kwaliteit. Bij het willen opladen van waardevolle data, willen we daar ook een appreciatie laten zien.
BR7.7
Business Requirement
Voor wat hoort wat
Als beleid wil ik een 'vergoeding'/'compensatie'(voor wat hoort wat) kunnen vragen aan derde partijen om toegang tot de data te kunnen reguleren, via bvb Urban Sense
Overzicht van alle standaarden
Beherende organisaties Volgende organisaties Smart City Domeinen Smart City Componenten 3D tiles Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML20.0) CityGML Datex GeoJSON GeoRSS Geography Markup Language (GML) IMKL INSPIRE-data-standaard Smart Environment Water LDES NEN Open Urban Platform NGSI (LD) NGSI-v2 OGC API - Features OGC Catalogue Service OGC Coordinate Transformation Service OGC Publish/Subscribe Interface Standard OGC SensorThings API OGC WaterML 2 SWE Common Data Model Encoding Standard SWE Service Model Implementation Standard Semantic Sensor Network (SSN) Ontology Sensor Model Language (SensorML) Sensor Observation Service Sensor Planning Service (SPS) Simple Features (SFS) Smart Data Models Thematische werkgroep 4 Smart Government TOMP-API Time Series Model Language (TSML) W3C Web of Things Web Coverage Service (WCS) Web Feature Service (WFS) Web Map Service (WMS) Web Map Tile Service (WMTS) +
Sterktes zwaktes +
Korte Beschrijving
Stiemerlab [1] is een citizen science of burgerwetenschappelijk project dat de waterkwaliteit van de Stiemerbeek in kaart wil brengen.
Het rioleringsstelsel en de toenemende stadsuitbreiding in Genk hebben een negatieve invloed op de waterkwaliteit (vervuiling, algenvorming) en biodiversiteit van de Stiemerbeek en Stiemerbeekvallei. Het citizen science (of burgerwetenschappelijk) project ‘Stiemerlab’ vertrekt vanuit het startpunt dat Genkse burgers, omwonenden en lokale organisaties actief kunnen bijdragen om de problematiek van de waterkwaliteit in kaart te brengen, en aan te pakken. Het project wil burgers actief betrekken, onder meer door hen te trainen als burgerwetenschappers om met behulp van sensoren data te verzamelen over de waterkwaliteit in de Stiemerbeek. Daarnaast kunnen burgers ook participeren in het in kaart brengen van de biologische waterkwaliteit via het nemen van waterstalen op verschillende locaties in de Stiemervallei.
De bekomen resultaten worden vervolgens gevisualiseerd op een toegankelijke manier naar een breed publiek in de publieke ruimte en op een open online platform Het doel van dit project is enerzijds om de waterkwaliteit van de Stiemerbeek over een lange periode op te volgen en anderzijds inzicht te krijgen in het herstellende karakter van de beek na overstorten uit de riolen.
Looptijd project: 2021-2021
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Korte Beschrijving
Stiemerlab [1] is een citizen science of burgerwetenschappelijk project dat de waterkwaliteit van de Stiemerbeek in kaart wil brengen.
Het rioleringsstelsel en de toenemende stadsuitbreiding in Genk hebben een negatieve invloed op de waterkwaliteit (vervuiling, algenvorming) en biodiversiteit van de Stiemerbeek en Stiemerbeekvallei. Het citizen science (of burgerwetenschappelijk) project ‘Stiemerlab’ vertrekt vanuit het startpunt dat Genkse burgers, omwonenden en lokale organisaties actief kunnen bijdragen om de problematiek van de waterkwaliteit in kaart te brengen, en aan te pakken. Het project wil burgers actief betrekken, onder meer door hen te trainen als burgerwetenschappers om met behulp van sensoren data te verzamelen over de waterkwaliteit in de Stiemerbeek. Daarnaast kunnen burgers ook participeren in het in kaart brengen van de biologische waterkwaliteit via het nemen van waterstalen op verschillende locaties in de Stiemervallei.
De bekomen resultaten worden vervolgens gevisualiseerd op een toegankelijke manier naar een breed publiek in de publieke ruimte en op een open online platform Het doel van dit project is enerzijds om de waterkwaliteit van de Stiemerbeek over een lange periode op te volgen en anderzijds inzicht te krijgen in het herstellende karakter van de beek na overstorten uit de riolen.
Looptijd project: 2021-2021
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
This is the image belonging to page Stiemerlab +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
Studentensteden in Vlaanderen bezitten een interessante mix van inwoners, waarvan de studentenpopulatie een belangrijke groep is. Deze groep voelt zich echter vaak geen inwoner van deze stad, aangezien ze bv. niet kunnen deelnemen aan verkiezingen, in de weekends terugkeren naar de ouders, enz. De studenten vertegenwoordigen een onaangesproken bron van Human Capital in studentensteden. Er zijn wel vaak overlegmomenten tussen deze groep en het stadsbestuur, maar deze zijn vaak bilateraal en leiden niet per se tot concrete verwezenlijkingen in de stad.
De Stad Leuven werkt momenteel reeds samen met KU Leuven (Lcie) binnen het kader van het Product Innovation Project (PiP). In dit project werken interdisciplinaire teams van verschillende faculteiten oplossingen uit voor concrete problemen binnen het stadsbeeld met behulp van loT. Zo leveren studenten een constructieve bijdrage aan het stadsbeeld en nemen ze mee ownership op binnen hun studentenstad.
De interne processen binnen zowel het stadsbestuur als de KU Leuven zijn echter niet voldoende op een dergelijke samenwerking voorzien, zowel op administratief als op inhoudelijk vlak. Ook de medewerking van andere kennisinstellingen binnen dezelfde stad is niet voor de hand liggend. Er is dus een effectieve nood om deze barrières weg te nemen en om de inhoudelijke samenwerking binnen dergelijke projecten sterk te verbeteren, om zo de studentenpopulatie actief te betrekken bij het beleid en verwezenlijkingen in de stad.
Kunnen er middelen/systemen worden gevonden die het mogelijk maken, ook administratief (het gaat immers over het toekennen van studiepunten), waarbij de huidige barrières tussen de verschillende onderwijsinstellingen worden opgeheven? Kan een derde (bv. de stad) hier een rol in spelen samen met de bedrijven?
Kunnen we projectoproepen lanceren waarbij gemengde groepen (studenten en anderen) aan de slag gaan in opdracht van de stad (stuurgroep Smart Leuven) om producten/businesscases te ontwikkelen op basis van het Internet of Things, gebruik makende van het KU Leuven “Ding” netwerk en de data die de stad en haar partners hen ter beschikking stelt om de stad slimmer te maken voor haar bewoners en haar bezoekers?
Aangezien er in Vlaanderen een groot aantal studentensteden zijn met hun eigen gerenommeerde kennisinstellingen, kan het uitwerken van dergelijke studentenparticipatieprojecten nuttig zijn voor een groot aantal steden, zoals o.a. Gent, Antwerpen, Hasselt, Kortrijk, enz, …
De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Page +
Swagger is een open-source raamwerk dat toelaat om RESTful APIs te bouwen, documenteren en consumeren [1]
↑ https://en.wikipedia.org/wiki/Swagger_(software) +
Synchronicity architectuur +
SynchroniCity is een van de vijf grootschalige proefprojecten (LSP) onder de vlag van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie.
Het belangrijkste doel van SynchroniCity is het bereiken van:
een markt voor op IoT gebaseerde stedelijke diensten voor Europa en daarbuiten;
een robuust, op Standaarden gebaseerd model voor innovatie en inkoop van op IoT gebaseerde diensten op verschillende gebieden.
Hiervoor is een consortium opgericht bestaande uit acht deelnemende steden (Antwerpen, Carouge, Helsinki, Manchester, Milaan, Porto, Santander en Eindhoven), kennisinstellingen en bedrijven. In totaal maken 34 partners uit 11 landen deel uit van SynchroniCity. Het project eindigde eind 2019 na een looptijd van 36 maanden.
Gedetailleerde informatie over het project is te vinden op de SynchoniCity website SynchroniCity .
SynchroniCity richt zich op twee hoofdonderwerpen
demonstreren van IoT- en AI-ondersteunde diensten om het leven van burgers te verbeteren en om lokale economieën te laten groeien;
Wat is de minimale gemeenschappelijke technische basis die nodig is in een wereldwijde markt voor IoT-ondersteunde diensten voor steden en gemeenschappen?
SynchroniCity Technologie
SynchroniCity is gebouwd rond een eenvoudig idee: wat is de minimale gemeenschappelijke technische basis die nodig is in een wereldwijde markt voor IoT-compatibele services voor steden en gemeenschappen?
Het is gebaseerd op bestaand werk van andere projecten:
ITU-T FG-SCC [1] ,
ITU-T Y.2060 [2] ,
ISO / IEC JTC 1 [3] ,
oneM2M [4] ,
BIG-IoT [5] ,
OrganiCity [6] ,
Espresso [7] ,
FIWARE ,
AIOTI ,
EIP-SCC [8]
Referentiearchitectuur
De Synchronicity referentiearchitectuur is gebaseerd op de volgende concepten, zoals gespecificeerd in [1] en schema.
Contextgegevensbeheer: het beheert de context informatie afkomstig van IoT-apparaten en andere openbare en privégegevensbronnen, en biedt contexttoegang via een uniforme interface. Contextinformatie bevat statusinformatie over real-world entiteiten die op een gestructureerde manier zijn gedefinieerd. CDM biedt functionaliteiten om toegang tot verschillende gegevensbronnen mogelijk te maken en context informatie te analyseren, b.v. voor het detecteren van gebeurtenissen.
IoT Management is de module die verantwoordelijk is om via specifieke IoT Agents te communiceren met de apparaten die verschillende Standaarden of protocollen gebruiken, waardoor ze compatibel en beschikbaar zijn voor het SynchroniCity-framework;
Data Storage Management biedt functionaliteiten met betrekking tot dataopslag en toegang in de specifieke context van IoT-systemen en smart city-platform, in interactie met heterogene bronnen.
IoT Data Marketplace ondersteunt zakelijke interacties tussen dataleveranciers die deel uitmaken van het SynchroniCity-ecosysteem en consumenten. Het implementeert een hub om digitale gegevensuitwisseling voor stedelijke gegevens en IoT-mogelijkheden mogelijk te maken, met functies voor het beheren van activa, bestellingen en inkomstenbeheer. Deze functies ondersteunen het creëren van innovatieve bedrijfsmodellen.
Beveiliging, privacy en bestuur: deze module behandelt alle beveiligingsaspecten die verband houden met drie hoofdpijlers: gegevens, IoT-infrastructuur en de platformdiensten, die de toepassingen en diensten van de steden ondersteunen. Rond deze pijlers bieden beveiligingsfunctionaliteiten cruciale beveiligingseigenschappen zoals vertrouwelijkheid, authenticatie, autorisatie, integriteit, niet-afwijzing, toegangscontrole, enz.
Monitoring en platformbeheerservices: het biedt functionaliteiten om de platformconfiguratie te beheren en de activiteiten van de platformdiensten te monitoren. Het ondersteunt specifieke KPI-definitie om de status van het platform te evalueren in relatie tot verschillende aspecten (bijv. Prestaties, gebruik, betrouwbaarheid, servicekwaliteit enz.)
Referentie API
Om de interoperabiliteit te garanderen, is de SynchroniCity API gebaseerd op een HTTP RESTful-benadering en veelgebruikte Standaarden . De implementatie van de SynchroniCity API is een basisvereiste voor de Reference Zones die compatibel met SynchroniCity willen zijn. De basisconcepten van deze API zijn:
Context Management API de manier om te communiceren met de Context Management module om de context entiteiten te beheren. De API is gebaseerd op NGSIv2
Data Storage API geeft toegang tot historische data en Open Data. De definitie van deze API is geïnspireerd op de NGSI-LD Temporal Query-taal
IoT data marketplace API maakt het mogelijk inkomsten te genereren met digitale activa gedurende de hele levensduur van de dienst. Het is een uitbreiding van het Business API-ecosysteem
Security API biedt autorisatiefuncties voor toegang tot de SynchroniCity-services. De API is gebaseerd op het OAUTH2 protocol
Gedetailleerde specificatie in sectie 4 van [2]
Antwerpen
Als lid van het SynchroniCity programma heeft Antwerpen ook hieraan bijgedragen. Het heeft met name de volgende problemen aangepakt:
Mobiliteit: hoe kan tegen 2030 een modal split van 50/50 in de regio Antwerpen tot stand worden gebracht. De stad Antwerpen zoekt naar oplossingen die helpen om:
een modale verschuiving van auto's of vrachtwagens naar duurzamere en minder congestiegevoelige modi.
een tijdsverschuiving voor reizen en transporten.
een mentale verschuiving over de behoefte aan mobiliteit Zowel fiets- als multimodale reizen zouden kunnen helpen om een modale verschuiving met forenzen en logistieke bedrijven te bewerkstelligen, terwijl ze een zeer positief effect hebben op de luchtkwaliteit en het geluidsniveau.
Energie en materialen / milieubeheer: de stad Antwerpen wil een voorbeeldige ‘ecocity’ zijn en wil in 2050 klimaatneutraal zijn. De stad Antwerpen zoekt naar oplossingen die helpen om te komen tot:
Klimaatverandering / CO2-neutraliteit tegen 2050.
Klimaatadaptatie.
Milieukwaliteit (luchtkwaliteit / geluidshinder).
Circulaire economie.
Afvalbeheer
Als onderdeel van het programma heeft de stad Antwerpen ontwikkeld:
de slimme wegen naar Antwerpen om mobiliteit met de stad te ondersteunen https://www.slimnaarantwerpen.be/en/home
het Antwerp City Platform as a Service (ACPaaS) https://antwerpen.digipolis.be/nl/blog/12323b66-039e-4e87-86e4-8593ead99a6e
Het heeft samen met de steden Kopenhagen en Helsinki bijgedragen aan het grootschalige Internet of Everything Lab.
More information can be found here
↑ https://www.itu.int/en/ITU-T/focusgroups/ssc/Pages/default.aspx
↑ https://www.itu.int/rec/T-REC-Y.2060-201206-I
↑ https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_JTC_1
↑ https://en.wikipedia.org/wiki/OneM2M
↑ http://big-iot.eu/
↑ https://organicity.eu/
↑ https://espresso.espresso-project.eu/project-2/
↑ https://www.polisnetwork.eu/project/eip-scc/
Syntax van een taal (ook een programmeertaal of een markeertaal) is de verzameling regels due de combinaties van symbolen definieren on correcte gestructureerde uitdrukkingen op te stellen.
Het gaat hierbij over de vorm van de taal, niet over de betekenis.
Meer uitleg is te vinden op https://en.wikipedia.org/wiki/Syntax_(programming_languages) +
Eigenschappen die specifiek zijn voor een systeem. Voorbeelden hiervan zijn schaalbaarheid; Een systeem met deze eigenschap kan bijvoorbeeld vrij eenvoudig grotere hoeveelheden data aan.
Oplijsting vanuit E-LSP architectuur:
intelligentie
beschikbaarheid
afhankelijkheid
beheerbaarheid
integreerbaarheid
schaalbaarheid
interoperability +
T
TH WG SRP 38 +
TH WG SRP 39 +