Inleiding
Deze pagina bevat de eerste versie van het VLOCA model. Het is een niet finale versie die we V0.1 noemen. Dit kwam tot stand na de inhoudelijke intro met de initiatiefnemer van dit VLOCA traject en een studie van de aangeleverde informatie bij de start van het project.
Situering van deze deliverable in het traject
Deze eerste versie van het VLOCA model is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt. Het is in de V0.1-vorm nog geen finaal en afgewerkt document; we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is. Dit document vormt een basis voor het verdere verloop van het traject. In dit overzicht kan je de fasering en andere deliverables binnen een VLOCA traject bekijken.
Doel en doelgroep
Initiatiefnemers (lokale en bovenlokale besturen): De initiatiefnemers en hun project partners werken aan de hand van deze pagina de inhoud verder uit, waarna validatie en prioritering volgt.
Lokale besturen: Lokale besturen worden uitgenodigd om inhoudelijk mee te werken aan aan de co-creatie over dit thema.
Laat ons weten dat je wenst deel te nemen, en geef je inhoudelijke opmerkingen door op vloca@vlaanderen.be.
Dit kan je in de nabije toekomst doen door op de discussie pagina van deze wiki pagina. (op dit moment nog in ontwikkeling)
Bedrijven en kennisinstellingen: Heb je als bedrijf een visie op de generieke business vereisten van dit thema, dan nodigen we je uit om samen deze oefening verder mee vorm te geven.
Ben je leverancier aan overheden, vragen we je specifieke oplossingen niet te vermelden maar de generieke business en IT architectuur in co-creatie mee uit te werken.
Burgers en burgergroeperingen:
Voel je je als burger aangesproken door dit onderwerp en je hebt een visie op de ontwikkeling van oplossingen van dit thema, laat het ons zeker weten.
Aanpak (korte beschrijving)
In dit VLOCA model V0.1 vertrekken we van de visie, missie en doelen zoals ze geformuleerd worden door de initiatiefnemer. Deze gegevens worden verder verfijnd en uitgesplitst in objectieven, en hun de daaraan gelinkte business capabilities, data vereisten, functionele capabilities en technische vereisten. Een volledige omschrijving van het VLOCA-model kan je hier lezen. In deze fase exploreert team VLOCA tevens de extra mogelijkheden rond deze use case. Deze worden in het project gevalideerd en al of niet in scope van het project genomen. Wanneer ze niet in scope worden genomen, kan deze bijdragen aan het uitwerken van een ander of een vervolgproject.
Inhoud
Hieronder kan je de elementen van versie V0.1 van dit VLOCA model bekijken.
CoT Mobiele Sensor Units – Roeselare | |||
01/06/2022 | VLOCA-model versie 0.1 | ||
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be | |||
Beschrijving en aanpak: | https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model | ||
Strategie van de open city uitdaging | |||
Status | Toelichting | Beschrijving | |
Visie | Voorstel | Wat is de bestaansreden ? | Vandaag wordt in Roeselare en Brugge reeds mobiele sensoren in de vorm van camera's op voertuigen (wagens in RSL en Scooters in Brugge) die een overzicht geven die 'fijnmaziger' is en meer uitgestrekt dan 'vaste' sensoren. Er is blijkbaar een nood om meer geografisch fijnmazig sensor data te verzamelen. |
Missie | Voorstel | Wat willen we bereiken ? | Een platform en draaiboek voor alle steden en gemeenten die via mobiele sensoren willen experimenteren of hun beleidsvorming en sturing willen ondersteunen, zodat ze gebruik kunnen maken van de ervaring en gebouwde platform van Roeselare en Brugge om zo duurzaam te investeren en dus het warm water niet heruitvinden. |
Doel | Voorstel | Wat is het doel van dit project ? | Bouwen van schaalbaar platform voor mobiele sensoren data die open staat voor alle steden en gemeenten. Alle stappen van sensor data management wordt geleverd : connectie, datacontext, callibratie, machine learning, faultmanagement, rapportage, enz. |
Succesfactor | Voorstel | Hoe meten we succes ? (SMART) | Een volledige mobiele sensor platform voor Roeselare, Brugge en Knokke tegen 2025. |
Use cases | |||
ID | Status | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | Voorstel | UC1: Mobiele Sensors | Een keuze van sensoren moederbord en behuizing die passen op verschillende types van voertuigen (auto's, camionetten, vrachtwagens, fietsen, scooters, drones, ed meer) |
UC2 | Voorstel | UC2: Verkeersborden Databanken | Een volledige up to date databank van alle bestaande verkeersborden die al dan niet op zijn plaats staat, of (niet) besmeurd of gebogen zijn, ed meer. |
UC3 | Voorstel | UC3: Connectie | Een keuze van connectie mogelijkheden die 'mobiele' sensoren kunnen bedienen in de omgeving die gemeten moet worden. (5G, 4G, enz.) |
UC4 | Voorstel | UC4: Open Data | Datastandaardisatie zowel op metadata (OSLO) alsook formaat(JSON-LD), bestekteksten, conformiteitsdocumenten, schaalbaarheid, interoperabiliteit, ... |
UC5 | Voorstel | UC5: Service | Het kunnen opladen, verwerken en terugkrijgen van de data alsook het factureren van gebruikers van het platform ifv 'modulair' principe. Inclusief draaiboeken hoe de data te capteren, verwerken, terugkrijgen en stockeren. |
UC6 | Voorstel | UC6: Incentivering | Het kunnen vergoeden van 'bedrijven' wiens voertuigen dienen als 'base' voor de mobiele sensoren. |
UC7 | Voorstel | UC7: Inzichten & Dashboarding | Het verkrijgen van inzichten die het beleid kan beinvloeden en/of bijsturen |
UC8 | Voorstel | UC8: Exploratie opportuniteit : Luchtkwaliteit, verkeersdrukte, enz. | Vinden van extra use cases om de mobiele sensoren/camera's andere metingen te kunnen laten uitvoeren zoals luchtkwaliteit, verkeersdrukte, sluikstorten... |
Metadata | |||
Business capabilities, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases | |||
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | Use case | UC1: Mobiele Sensors | Een keuze van sensoren moederbord en behuizing die passen op verschillende types van voertuigen (auto's, camionetten, vrachtwagens, fietsen, scooters, drones, ed meer) |
BC1.1 | Business capability | Analyse van wat er al op de markt beschikbaar is | |
BC1.2 | Business capability | Recommendaties ifv verschillende scenario's (budget beschikbaar ?, context, thema, ed meer) | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC2 | Use case | UC2: Verkeersborden Databanken | Een volledige up to date databank van alle bestaande verkeersborden die al dan niet op zijn plaats staat, of (niet) besmeurd of gebogen zijn, ed meer. |
BC2.1 | Business capability | Overzicht van alle verkeersborden die via de camera gecapteerd zijn tov de gekende verkeersborden databank | |
BC2.2 | Business capability | ifv prioritisatie een herstellingplan kunnen opstellen. | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC3 | Use case | UC3: Connectie | Een keuze van connectie mogelijkheden die 'mobiele' sensoren kunnen bedienen in de omgeving die gemeten moet worden. (5G, 4G, enz.) |
BC3.1 | Business capability | markt en omgevingsanalyse | |
BC3.2 | Business capability | een connectie recommendatie ifv verschillende scenario's | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC4 | Use case | UC4: Open Data | Datastandaardisatie zowel op metadata (OSLO) alsook formaat(JSON-LD), bestekteksten, conformiteitsdocumenten, schaalbaarheid, interoperabiliteit, ... |
BC4.1 | Business capability | Gap analyse met evt bestaande OSLO data standaarden | |
BC4.2 | Business capability | Definieren van de OSLO data standaarden | |
BC4.3 | Business capability | Definieren van bestekteksten, conformiteitsdocumenten | |
BC4.4 | Business capability | Valideren van interoperabiliteit en schaalbaarheid van de gekozen oplossing | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC5 | Use case | UC5: Service | Het kunnen opladen, verwerken en terugkrijgen van de data alsook het factureren van gebruikers van het platform ifv 'modulair' principe. Inclusief draaiboeken hoe de data te capteren, verwerken, terugkrijgen en stockeren. |
BC5.1 | Business capability | foto's (en video's) kunnen opladen, na authenticicatie van gebruiker, om via algoritme een 'waarde' terug te krijgen over bvb verkeersborden die besmeurd zijn. | |
BC5.2 | Business capability | Het kunnen doorsturen van facturatie gegevens | |
BC5.3 | Business capability | Het kunnen online betalen van de service | |
BC5.4 | Business capability | Bibliotheek van draaiboeken voor steden die ook willen gebruik maken van deze platform | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC6 | Use case | UC6: Incentivering | Het kunnen vergoeden van 'bedrijven' wiens voertuigen dienen als 'base' voor de mobiele sensoren. |
BC6.1 | Business capability | Standaard contracten die herbruikbaar zijn bij nieuwe 'leveranciers' | |
BC6.2 | Business capability | Betalingsmogelijkheden | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC7 | Use case | UC7: Inzichten & Dashboarding | Het verkrijgen van inzichten die het beleid kan beinvloeden en/of bijsturen |
BC7.1 | Business capability | Het aantal gebruikers van service machine learning via mobiele sensoren per thema | |
BC7.2 | Business capability | De kosten en inkomsten van die service = P&L | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC8 | Use case | UC8: Exploratie opportuniteit : Luchtkwaliteit, verkeersdrukte, enz. | Vinden van extra use cases om de mobiele sensoren/camera's andere metingen te kunnen laten uitvoeren zoals luchtkwaliteit, verkeersdrukte, sluikstorten... |
BC8.1 | Business capability | Analyse van beleidsdomeinen en prioriteiten om extra use cases te vinden. |