Inleiding
Deze pagina bevat de eerste versie van het VLOCA model. Het is een niet finale versie die we V0.1 noemen. Dit kwam tot stand na de inhoudelijke intro met de initiatiefnemer van dit VLOCA traject en een studie van de aangeleverde informatie bij de start van het project.
Situering van deze deliverable in het traject
Deze eerste versie van het VLOCA model is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt. Het is in de V0.1-vorm nog geen finaal en afgewerkt document; we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is. Dit document vormt een basis voor het verdere verloop van het traject. In dit overzicht kan je de fasering en andere deliverables binnen een VLOCA traject bekijken.
Doel en doelgroep
Initiatiefnemers (lokale en bovenlokale besturen): De initiatiefnemers en hun project partners werken aan de hand van deze pagina de inhoud verder uit, waarna validatie en prioritering volgt.
Lokale besturen: Lokale besturen worden uitgenodigd om inhoudelijk mee te werken aan aan de co-creatie over dit thema.
Laat ons weten dat je wenst deel te nemen, en geef je inhoudelijke opmerkingen door op vloca@vlaanderen.be.
Dit kan je in de nabije toekomst doen door op de discussie pagina van deze wiki pagina. (op dit moment nog in ontwikkeling)
Bedrijven en kennisinstellingen: Heb je als bedrijf een visie op de generieke business vereisten van dit thema, dan nodigen we je uit om samen deze oefening verder mee vorm te geven.
Ben je leverancier aan overheden, vragen we je specifieke oplossingen niet te vermelden maar de generieke business en IT architectuur in co-creatie mee uit te werken.
Burgers en burgergroeperingen:
Voel je je als burger aangesproken door dit onderwerp en je hebt een visie op de ontwikkeling van oplossingen van dit thema, laat het ons zeker weten.
Aanpak (korte beschrijving)
In dit VLOCA model V0.1 vertrekken we van de visie, missie en doelen zoals ze geformuleerd worden door de initiatiefnemer. Deze gegevens worden verder verfijnd en uitgesplitst in objectieven, en hun de daaraan gelinkte business capabilities, data vereisten, functionele capabilities en technische vereisten. Een volledige omschrijving van het VLOCA-model kan je hier lezen. In deze fase exploreert team VLOCA tevens de extra mogelijkheden rond deze use case. Deze worden in het project gevalideerd en al of niet in scope van het project genomen. Wanneer ze niet in scope worden genomen, kan deze bijdragen aan het uitwerken van een ander of een vervolgproject.
Inhoud
Hieronder kan je de elementen van versie V0.1 van dit VLOCA model bekijken.
Support Traject : Datagedreven handelsbeleid binnenstad | |||
juli 2022 | VLOCA-model versie 0.1 | ||
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be | |||
Beschrijving en aanpak: | https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model | ||
Strategie volgens use case | |||
Status | Toelichting | Beschrijving | |
Visie | Voorstel | Wat is de bestaansreden ? | De binnenstad is het hart van de stad, een bruisende omgeving die de bezoekers begeestert met zowel cultuur, horeca als winkelen. Deze drie activiteiten versterken elkaar 'opportunistisch'. |
Missie | Voorstel | Wat willen we bereiken ? | We willen in de binnenstad een retail beleid kunnen voeren die meer data gedreven is, waarbij de stad de retailers helpt om te bloeien en groeien. |
Doel | Voorstel | Wat is het doel van dit project ? | De binnenstad moet continue attractiever worden voor de retailers |
Succesfactor | Voorstel | Hoe meten we succes ? (SMART) | De gemiddelde huur- en verkoopprijs voor winkelpanden (alsook woonpanden in zekere mate) in de binnenstad stijgt jaaarlijks met x% omdat de vraag groter wordt dan de aanbod. |
Objectieven van de use case | |||
ID | Status | Samenvatting | Beschrijving |
O1 | Voorstel | Stadsmarketing | De marketing campagnes van de stad zijn efficient en gericht ("targeted") zijn tegen 2023 (in tegenstelling tot eerder "broadcasting") |
O2 | Voorstel | Intelligentie | De stad levert actioneerbare inzichten en intelligente cijfers mbt trends van bezoekers in de binnenstad aan de bestaande en potentiele retailers tegen 2023 |
O3 | Voorstel | Druktegraad tov capaciteit | De druktegraad en de parkeerbezetting om de winkelende bezoekers te kunnen opvangen moet altijd lager zijn dan 90% van de totale capaciteit |
O4 | Voorstel | Attractiviteit | De attractiviteit van de binnenstad opvolgen met objectieve KPIs |
O5 | Voorstel | Mobiliteitsbeleid | Verbeteren van de stad toegangkelijkheid via vervoersmodi |
Metadata van de objectieven | |||
Metaveld | Beschrijving | ||
Marketing | Acquisitie van nieuwe bezoekers naar de binnenstad (liefst die nog ook kunnen en willen spenderen), Retentie (zorgen dat de bezoekers herhalend komen shoppen), Ontwikkelen (bij een bezoek van een bvb cultureel evenement begeleiden naar de winkelstraten = x-selling) of stimuleren van aankoop bij verschillende winkels = upselling. | ||
Campagnes | Een Campagne kan zowel puur communicatief zijn, of organiseren van 'evenementen' die bezoekers moet brengen naar een gebied. Een campagne word gevalueerd ifv de 'grp' | ||
GRP | Gross Rating Point, of afgekort GRP, is een manier om de omvang van een advertentiecampagne te meten op basis van een specifiek medium of schema. In plaats van de omvang te meten van het publiek dat bereikt is, worden impressies gemeten als percentage van de totale doelgroep. | ||
Captatie | Hoeveel percentage van de doelgroep heeft minstens 1 impressie bereikt. | ||
gericht | gebaseerd op een doelgroep die men bereikt. GRP en Captatie maximaliseren en 'waste' minimaliseren. | ||
actioneerbare inzichten | Informatie die nadruk legt op de 'now what' ipv enkel de 'what' en de 'so what', soms worden die verrijkt met 'vooruitzichten' zowel macro als micro economisch | ||
micro economische vooruitzichting | Een externe inzicht gebaseerd op een lokale verwachte event, zoals bvb grote werken binnen de stad, grote shoppingcenter net buiten de stad, ed. | ||
macro economisch | Een externe inzicht gebaseerd op nationale of internationale tendensen waar de stad niet aan kan ontsnappen. Bvb het online boeken van reizen, corona beperkingen, enz. | ||
intelligente cijfers | pure cijfers kunnen ook inzichtvol gemaakt worden indien ze 'slim' zijn opgebouwd, men spreekt ook over 'smart kpi', bvb een ratio is veel sterker dan een absolute cijfer. | ||
trends | tegenpool van snapshot waar ipv de laatste gegevens ook de tendens gevoed door het gedrag van het verleden. Een snapshot zegt niet of dit aan het dalen is of aan het stijgen. | ||
bezoeker | iemand die een gebied binnenkomt via allerlei kanalen (wagen, trein, te voet) | ||
retailers | winkels, cabinetten van | ||
bezorgen | Bezorgen kan ofwel in een 'push' of 'pull' modus zijn, kan in de vorm van csv/xls of ppt/pdf waarbij conclusies en recommendaties mogelijk worden, en met bepaalde frequentie | ||
push modus | de retailers krijgen die informatie toegestuurd via papieren document of in hun email box | ||
pull modus | de informatie wordt centraal terbeschikking gesteld op een portaal waar de retailers ze 'vrij' kunnen bekijken of downloaden | ||
csv/xls | de cijfers zijn in ruwe formaat beschikbaar zodat de retailer die zelf kunnen manipuleren en integreren in eigen business modellen | ||
ppt/pdf | de cijfers worden reeds geagregeerd met conclusies en eventueel recommendaties | ||
frequentie | bepaalt welke informatie wordt geupdate met welke frequentie (realtime, dagelijks, wekelijks, maandelijks, kwartaal, seizoen, semester of jaarlijks) | ||
Capaciteit | Een indicator die zowel de maximale 'drukte' in de binnenstad (waarbij het nog 'leuk' is voor de gemiddelde bezoeker') alsook de 'parkeerbezetting' berekend wordt in een percentage die frequent kan gemeten en gerapporteerd worden | ||
Vervoersmodi | Manier waarop bezoeker de stad (kan) binnentreden (auto, trein, fiets, te voet, shuttle, tram, bus, enz.) | ||
Attractiviteit | Attractiviteit is gemeten door de huurprijs, aankoopprijs per vierkante meter, leegstand in aantal en in gemiddelde tijd, enz. En dit vooral voor winkelpanden, maar ook voor bewoners van panden in de binnenstad. | ||
Per objectief: business capabilities (BC) >> data vereiste (DV) >> functionele capabilities (FC) >> technische vereiste (TV) | |||
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
O1 | Objectief | Stadsmarketing | De marketing campagnes van de stad zijn efficient en gericht ("targeted") zijn tegen 2023 (in tegenstelling tot eerder "broadcasting") |
BC1.1 | Business capability | We meten de conversie ratio 'bezoekers' tot 'binnenstappers' met historiek | |
BC1.2 | Business capability | We meten de conversie ratio tot 'besteders' met historiek | |
BC1.3 | Business capability | We 'de-averagen' de ratio van BC1.1 en BC1.2 per 'profiel' in de tijd | |
BC1.4 | Business capability | We 'profileren' de 'bezoeker' op 'socio demografische' variabelen op criteria bvb kassatickets | |
BC1.5 | Business capability | We 'profileren' de 'bezoeker' op zijn/haar 'winkelmissie' | |
BC1.6 | Business capability | We 'profileren' de 'bezoeker' op zijn/haar 'behoefte', 'motivatie' en 'verwachting' | |
BC1.7 | Business capability | We documenteren het 'potentiële afzetgebied' van de 'prospecten' van de binnenstad | |
BC1.8 | Business capability | We analyseren via een 'uitwisselingsmatrix' hoe de participatie of bezoek van een evenement of attractie 'park' elkaar al dan niet versterken | |
BC1.9 | Business capability | We analyseren de commerciele impact van evenementen (zoals jaarmarkten, festivals,...) op de detailhandel door te vergelijken met gelijkaardige momenten (of plaatsen) waar er geen eventement aanwezig was. | |
BC1.10 | Business capability | We tekenen met behulp van BC1.1 tem BC1.7 een marketing plan uit dat de ideale 'prospect' met 'communicatie op maat' naar de binnenstad moet brengen. De juiste boodschap voor de juiste prospect door middel van het juiste kanaal op het juiste moment. | |
BC1.11 | Business capability | We meten voor elke campagnes de geschatte 'ROI' voor de handelaars in de binnenstad, vooral in termen van 'binnenstappers', 'besteders' en 'omzet' | |
BC1.12 | Business capability | We meten en visualiseren de 'customer journey' om zo te begrijpen waar de winkels/horeca zich ook kunnen plaatsen in de zijstraten bvb. | |
BC1.13 | Business capability | We meten en visualiseren de 'Koopstromen' | |
BC1.14 | Business capability | We gebruiken externe parameters om bepaalde resultaten te verklaren, bvb het weer, de temperatuur, corona maatregelen, aantal werken in de stad, treinstakingen, enz. | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
O2 | Objectief | Intelligentie | De stad levert actioneerbare inzichten en intelligente cijfers mbt trends van bezoekers in de binnenstad aan de bestaande en potentiele retailers tegen 2023 |
BC2.1 | Business capability | We capteren de behoeften van de retailers voor data, van de datacatalogus, en inzichten per 'sector' | |
BC2.2 | Business capability | We communiceren met de handelaars | |
BC2.3 | Business capability | We ontsluiten de data van BC1 op een platform en een catalogus met uitleg over de data, alsook de metadata en schema | |
BC2.4 | Business capability | We analyseren de data van BC1 en formuleren daaruit conclusies en aanbevelingen. | |
BC2.5 | Business capability | We maken de toegang tot bepaalde data van BC1 betalend | |
BC2.6 | Business capability | We beantwoorden de ad hoc vragen van handelaars | |
BC2.7 | Business capability | We factureren de dienst aan de handelaar | |
BC2.8 | Business capability | We stellen trends per sector op om te begrijpen welke data elementen door welke sector gebruikt worden | |
BC2.9 | Business capability | We voorzien een regelmatig overzicht van conclusies en aanbevelingen voor de verschillende sectoren | |
BC2.10 | Business capability | We verrijken de conclusies en aanbevelingen met externe micro- en macro-economische factoren | |
BC2.11 | Business capability | Wij adviseren de lokale handelaars op vlak van verwachte drukte, personeelsinzet, openingsdagen/uren | |
BC2.12 | Business capability | Wij analiseren de performantie van aantrekkings incentives zoals loyalty, spaarkaarten, vouchers en stadsapp punten, ed op het bezoek en besteding in de stad | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
O3 | Objectief | Druktegraad tov capaciteit | De druktegraad en de parkeerbezetting om de winkelende bezoekers te kunnen opvangen moet altijd lager zijn dan 90% van de totale capaciteit |
BC3.1 | Business capability | We meten de pieken en dalen van de parkeerbezetting, geografisch, per dag en per moment van de dag | |
BC3.2 | Business capability | We meten de bezoekers aantallen en bestedingen per transportmodus (trein, wagen, fiets, voetganger, bus, ea) | |
BC3.3 | Business capability | We meten de pieken en dalen van de wandeldrukte geografisch, per dag en per moment van de dag | |
BC3.4 | Business capability | We bepalen een objectieve index, die subjectief aangeeft of het aangenaam wandelen en winkelen is in de binnenstad. | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
O4 | Objectief | Attractiviteit | De attractiviteit van de binnenstad opvolgen met objectieve KPIs |
BC4.1 | Business capability | We meten de huurprijs per vierkante meter van winkelpanden in de binnenstad | |
BC4.2 | Business capability | We meten de huurprijs per vierkante meter van woonpanden in de binnenstad | |
BC4.3 | Business capability | We meten de verkoopprijs per vierkante meter van winkelpanden in de binnenstad | |
BC4.4 | Business capability | We meten de verkoopprijs per vierkante meter van woonpanden in de binnenstad | |
BC4.5 | Business capability | We meten de leegstand en de duur van de leegstand van winkelpanden in de binnenstad | |
BC4.6 | Business capability | We meten de leegstand en de duur van de leegstand van woonpanden in de binnenstad | |
BC4.7 | Business capability | We berekenen een attractiviteits index van de binnenstad | |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
O5 | Objectief | Mobiliteitsbeleid | Verbeteren van de stad toegangkelijkheid via vervoersmodi |
BC5.1 | Business capability | Tijdsspanne om van de randgemeenten en randsteden tot in de binnenstad te geraken | |
BC5.2 | Business capability | Simulaties van impact van maatregelen op de tijdsspanne | |
BC5.3 | Business capability | Kosten per transportmodi kunnen bepalen om een ROI van het beleid op retail omzet te kunnen bepalen |