Digitale meldingen
Context
Gent, Shift, Izegem en Geraardsbergen werken samen met VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) aan een Gemeente-Zonder-Gemeentehuis-Boost initiatief, een samenwerking tussen GZG en het programma Lokaal Digitaal genaamd “Digitale meldingen”. ‘Digitale Meldingen' is een initiatief gericht op het verbeteren en transparanter maken van de communicatie tussen burgers, lokale besturen en de Vlaamse overheid. Via een centraal meldingsplatform willen we burgers in staat stellen om hun zorgen te delen met de juiste instanties, zodat problemen met de dienstverlening efficiënt en gestructureerd kunnen worden aangepakt.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
Business werkgroep
Opzet
Tijdens de werkgroep werden de volgende topics behandeld:
- Scoping aan de hand van use-cases: we leggen de nadruk op de context en wat we willen bereiken met een digitaal meldingen platform. Hierbij staat het verbeteren van de efficiëntie, transparantie en effectiviteit van meldingenbeheer tussen verschillende publieke en niet-publieke organisaties centraal. We focussen tijdens deze werkgroep dus niet op de specifieke functionaliteiten van een centraal meldingen platform, of wat het meldingen platform moet kunnen.
- SWOT-analyse rond het Centraal meldingen platform
- Consolidatie van de SWOT-analyse in een aantal doelstellingen
Scoping
Wat verstaan we onder 'meldingen'?
- Melding: de burger signaleert een tekortkoming in het functioneren van de stad. Meldingen zijn vragen om herstel, aandacht of onderzoek.
Wat valt hier niet onder?
- Klacht: een manifeste uiting (zowel mondeling, schriftelijk als elektronisch) waarbij een ontevreden burger bij het stadsbestuur klaagt over een door de stad (al dan niet) verrichte handeling of prestatie.
- Suggestie: een voorstel voor verbetering van de werking
- Vraag: de burger is op zoek naar inlichtingen over wie, wat, waar, wanneer, waarom, welk en hoe.
- Reactie: een repliek of antwoord op iets geven.
De onderstaande figuur beschrijft de flow en de verschillende onderdelen van een centraal meldingen platform. Het ontvangen van de meldingen is bij dit project niet de primaire scope. Het lokaal bestuur in kwestie beslist zelf hoe de meldingen in ontvangst genomen worden bv. via een loket, telefonisch, lokale applicatie,.. De belangrijkste focus vandaag is het verzenden van de melding overheen de verschillende besturen. Dit brengt complexiteit met zich mee.
Het gedeelte 'dispatching' gaat specifiek over de overgang van een melding van de verantwoordelijkheid van een lokaal bestuur naar een andere partij. 'Verwerking' betreft de afspraken rond het afhandelen van de melding. Het blauwe gedeelte is waar we ons momenteel op richten: het zorgen voor duidelijke communicatie rondom een melding. Bij een melding van bijvoorbeeld een defecte lantaarnpaal willen we zeker weten binnen welke tijd deze moet worden afgehandeld, welke risico's eraan verbonden zijn, en dat alles binnen een systeem kan worden gevolgd. We specificeren niet wie ter plaatse moet komen of welke stappen deze persoon moet ondernemen om het probleem op te lossen.
Vraag Fluvius: is het de bedoeling dat dit systeem de bestaande kanalen vervangt? Op onze website bestaat er reeds de mogelijkheid om een defecte straatlamp te melden door een burger. Of blijven deze naast elkaar bestaan? Wordt er een link gelegd?
- VLOCA: we hebben de ambitie om deze maximaal met elkaar te gaan integreren. In een latere fase zullen we een analyse moeten doen om te bekijken welke systemen er reeds bestaan. Vandaag ligt de nadruk op wat de meerwaarde van een centraal meldingen platform is en waarom we erop zouden moeten inzetten.
In de onderstaande afbeelding worden de use cases toegelicht die al dan niet binnen scope zitten:
Oefening 1: SWOT-analyse
Toelichting
Een SWOT-analyse is een strategische planningstechniek die wordt gebruikt om de Sterktes (Strengths), Zwaktes (Weaknesses), Kansen (Opportunities), en Bedreigingen (Threats) van een project of organisatie te identificeren en te evalueren.
- Sterktes: Interne kenmerken die bijdragen aan het succes.
- Zwaktes: Interne kenmerken die de prestaties belemmeren.
- Kansen: Externe factoren die benut kunnen worden voor voordeel.
- Bedreigingen: Externe factoren die risico’s vormen voor succes.
Waarom belangrijk?
- Een SWOT-analyse biedt strategisch inzicht, ondersteunt besluitvorming en helpt bij risicobeheer voor het centraal meldingen platform.
- Toepassing op: Centraal Meldingen Platform
- Efficiëntie: Biedt inzicht in interne processen die verbeterd kunnen worden.
- Transparantie: Identificeert externe factoren die kansen bieden voor verbeterde communicatie met burgers.
- Effectiviteit: Helpt bij het bepalen van bedreigingen die de succesvolle implementatie van het platform kunnen belemmeren.
Opdracht: Identificeer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen rond het digitaal meldingen platform.
Outcome
Sterktes | Zwaktes | Kansen | Bedreigingen |
Generiek bruikbare processen | Wat als mensen niet willen deelnemen? | Opzetten van een infrastructuur die generiek werkt voor alle besturen (LDES, VSDS, OSLO, ...) | anoniem melden versus geauthenticeerd melden |
We hebben al de nodige Vlaamse bouwblokken | Extra stap in de keten | Zorgen dat er oplossingen zijn voor anoniem, geregistreerd en geauthenticeerd melden | Idealiter worden het lokaal meldingen systeem en het centraal meldingen systeem gekoppeld (om gegevens geautomatiseerd uit te wisselen). Maar helaas kan een koppeling een hoog prijskaartje met zich meebrengen (leveranciers van platformen voor lokale meldingen vragen bijkomende bedragen voor koppelingen!!) |
publiek private samenwerking. | Mensen onnodig lastigvallen? | Proactieve meldingen? | Data kwaliteit |
Meldingen ongebonden aan locatie: bv. | Niet alle burgers zijn mee met het digitale verhaal | Automatische topic detectie via standaarden en nieuwe technologie | Keeping up with technology |
zowel in de lokale als generieke versie van MBP gaat het werken | Meldingen die niet onder eigen bevoegdheid vallen, worden momenteel (manuaal) per mail doorgegeven aan de bevoegde instantie | Minder ping-pong tussen verschillende beheerders | GDPR/ |
reeds volledig gedigitaliseerde meldingenflow bij Lokale Besturen | Erna heeft lokaal bestuur geen zicht meer op de afhandeling of resultaat (tenzij de bevoegde instantie zelf beslist om dit te melden aan het lokaal bestuur) | cijfers over meldingen over besturen heen | Privacy |
Meldingen! | Overload aan meldingen? | je wordt gezien als innovatief: bewandelt jhet digitale pad om info bij de eindgebruikers te krijgen | achterliggende data kwaliteit moet goed genoeg zijn (fit for purpose) |
Meer data om een melding correct te dispatchen | Blijven te veel verschillende systemen aanwezig om meldingen door te geven | nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers | Externe leveranciers kunnen ondersteuning weigeren |
Inputkanalen: keuzevrijheid bij lokale overheid behouden | Wat met niet-digitale meldingen? | Voor kleinere besturen oplossingen met Open Soruce (Qgis) | performantie? schaalbaarheid? |
Zorgen voor meer efficiëntie bij de besturen en andere beheerders | Connecteren van het platform met diverse zaaksystemen | Standaardisatie van een melding. Liefst gealligneerd met een internationale standaard zoals open311 meldingen. | parallelle dispatch systemen. |
Uniformiteit | uniformiteit in taxonomie nodig? | vereenvoudigen van het meldingsproces - los van locatie een gelijkaardig proces om te melden, gekende tool= laagdrempelig | Systeem/proces is te log en inefficiënt |
Diensten op maat van de gebruikers. | risico op dubbele meldingen (extra werklast) als er meerdere kanalen zijn die niet gekoppeld zouden zijn | technologie-onafhankelijke opzet (bv. afhandeling kan door eender welke leverancier) | Toenemen werkvolume |
Duidelijkheid en helderheid | identificatie van een melding | use case gericht werken, niet alles in 1 keer willen oplossen | |
Werklastbesparing als melding meteen via het juiste kanaal gebeurt | scope afbakening mbt melding: melding ikv algemeen belang vs persoonlijk dossier | goede afspraken nodig mbt ontwikkeling en onderhoud | |
Melden over lokale besturen heen (burger weet niet dat het om een Vlaamse weg of lokale weg gaat) | willingness to change | ||
synergie: ipv elk een eigen tool te ontwikkelen, maximaal inzetten op herbruikbare bouwblokken voor Vlaamse steden en gemeenten | Te groots | ||
Eenvoudiger voor burger | Toenemen complexiteit voor de burger | ||
betere dienstverlening: sneller, op de juiste plaats, en individueel gericht | Vlaanderen is een kleine speler voor de grote tech bedrijven om bij aan te haken: men zoekt een grotere schaal... |