Opgelet, er zijn andere versies van deze deliverable beschikbaar.
Inleiding
Deze pagina bevat de eerste versie van het VLOCA model. Het is een niet finale versie die we V0.1 noemen. Dit kwam tot stand na de inhoudelijke intro met de initiatiefnemer van dit VLOCA traject en een studie van de aangeleverde informatie bij de start van het project.
Situering van deze deliverable in het traject
Deze eerste versie van het VLOCA model is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt. Het is in de V0.1-vorm nog geen finaal en afgewerkt document; we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is. Dit document vormt een basis voor het verdere verloop van het traject. In dit overzicht kan je de fasering en andere deliverables binnen een VLOCA traject bekijken.
Doel en doelgroep
Initiatiefnemers (lokale en bovenlokale besturen): De initiatiefnemers en hun project partners werken aan de hand van deze pagina de inhoud verder uit, waarna validatie en prioritering volgt.
Lokale besturen: Lokale besturen worden uitgenodigd om inhoudelijk mee te werken aan aan de co-creatie over dit thema.
Laat ons weten dat je wenst deel te nemen, en geef je inhoudelijke opmerkingen door op vloca@vlaanderen.be.
Dit kan je in de nabije toekomst doen door op de discussie pagina van deze wiki pagina. (op dit moment nog in ontwikkeling)
Bedrijven en kennisinstellingen: Heb je als bedrijf een visie op de generieke business vereisten van dit thema, dan nodigen we je uit om samen deze oefening verder mee vorm te geven.
Ben je leverancier aan overheden, vragen we je specifieke oplossingen niet te vermelden maar de generieke business en IT architectuur in co-creatie mee uit te werken.
Burgers en burgergroeperingen:
Voel je je als burger aangesproken door dit onderwerp en je hebt een visie op de ontwikkeling van oplossingen van dit thema, laat het ons zeker weten.
Aanpak (korte beschrijving)
In dit VLOCA model V0.1 vertrekken we van de visie, missie en doelen zoals ze geformuleerd worden door de initiatiefnemer. Deze gegevens worden verder verfijnd en uitgesplitst in objectieven, en hun de daaraan gelinkte business capabilities, data vereisten, functionele capabilities en technische vereisten. Een volledige omschrijving van het VLOCA-model kan je hier lezen. In deze fase exploreert team VLOCA tevens de extra mogelijkheden rond deze use case. Deze worden in het project gevalideerd en al of niet in scope van het project genomen. Wanneer ze niet in scope worden genomen, kan deze bijdragen aan het uitwerken van een ander of een vervolgproject.
Overzicht andere versies van deze deliverable
Deliverable | Versie | |
---|---|---|
VLOCA-model V0.1 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel | VLOCA-Model | V0.1 |
VLOCA-model V1.0 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel | VLOCA-Model | V1.0 |
VLOCA-model V1.8 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel | VLOCA-Model | Co-creatie |
Inhoud
Hieronder kan je de elementen van versie V0.1 van dit VLOCA model bekijken.
CoT Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel | |||
2022 | VLOCA-model versie 0.1 | ||
VLOCA analyse - Vlaamse Open City Architectuur | vloca@vlaanderen.be | |||
Beschrijving en aanpak: | https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/Deliverable:_VLOCA-model | ||
Strategie van de open city uitdaging | |||
Status | Toelichting | Beschrijving | |
Visie | Voorstel | Wat is de bestaansreden ? | Steden hebben het moeilijk om het gedrag van de burgers te veranderen zonder incentivering. Uit vorige projecten blijkt dat 'vouchers' en 'lokale (digitale) munten' (sociale krediet zoals duimpjes up) daarvoor goed werken. Maar die worden ook te snel verzilverd in euro's en blijven niet binnen het systeem. Ze steunen ook niet noodzakelijk de lokale economie daar die euro's (in de vorm van de voucher of lokale munt) ook buiten de regio kunnen uitgegeven worden. Daarnaast leiden verschillende incentiveringen ook tot eigen vouchers of (digitale) munten hetgeen resulteert in een versnipperd landschap van systemen. |
Missie | Voorstel | Wat willen we bereiken ? | Een oplossing die zowel het duurzaam gedrag van de burger wil beïnvloeden door beloning als de lokale economie wil ondersteunen via één systeem. |
Doel | Voorstel | Wat is het doel van dit project ? | Een platform die 'goed gedrag' beloont met een 'lokale munt' die enkel in de regio kan ingeruild/gespendeerd worden = 'regio breed incentiveringsplatform' die ook dmv een 'schaalbaar' architectuur snel en efficiënt uitrolbaar is in andere regio's die dat zouden wensen. De Lokale/digitale munt moet ook kunnen dienen als 'betaalmiddel' tussen B2B of C2C om die munt zo lang mogelijk binnen de regio en binnen het systeem te houden. |
Succesfactor | Voorstel | Hoe meten we succes ? (SMART) | Een schaalbaar regiobreed incentiveringsplatform met een 'slimme' configuratie die volledig parametriseerbaar is tegen 2025. |
Use cases | |||
ID | Status | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | Voorstel | UC1: Digitale Wallet | Digitale wallet waar zowel stortingen, uitgaven/overschrijven en consulteren van saldo's door de eigenaar en participanten. |
UC2 | Voorstel | UC2: Integratie | Integratie met bestaande applicaties zoals de stadsapplicaties, websites en zelfs mijnburgerprofiel |
UC3 | Voorstel | UC3: Participatiemechanisme | Een gebruiksvriendelijke platform om zowel als 'donor' als 'ontvanger' als 'gebruiker' zichzelf kunnen registreren en 'regels'/'parameters' voor ontvangen en gebruiken kunnen vastgelegd worden. |
UC4 | Voorstel | UC4: Marketing | Aanradingsprogramma om de lokale economie aan te trekken om mee te doen zowel als 'donor' (participerende organisatie die een goed gedrag willen belonen) alsook als 'ontvanger' (=winkels die deze munt aanvaarden als betaling) |
UC5 | Voorstel | UC5: Omzettingsmechanisme | Een facturatiesysteem die de eerste en allerlaatste conversie regelt, zodat de lokale munt in praktijk omgezet kunnen worden in euros. |
UC6 | Voorstel | UC6: Inzichten & Dashboarding | Het verkrijgen van inzichten in het gebruik en de positieve impact op 'goed gedrag' en 'lokale economie' die het beleid kan gebruiken. |
UC7 | Voorstel | UC7: Principes | Schaalbaarheid (voor extra steden en regio's) en interoperabiliteit (voor extra toepassingen) van het platform is cruciaal |
UC8 | Voorstel | UC8: Draaiboeken | Een bibliotheek leveren van draaiboeken die de steden en gemeenten een 'how to' uitleggen ifv hun behoeften en context |
UC9 | Voorstel | UC9: Compensatiemogelijkheden ("governance model") | Om een evenwichtig systeem te hebben, moeten er regels geïmplementeerd kunnen worden die de solidariteit m.b.t. investeringen in incentives en het steunen van de lokale economie tussen o.a. de deelnemende gemeenten/steden kunnen bevorderen |
UC10 | Voorstel | UC10: Integratiemogelijkheden | Alle (bestaande) initiatieven (buck-e munten met tag-registratie bvb) met automatismen/digitalisering hebben de voorkeur |
Metadata | |||
Business capabilities, data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten volgens use cases | |||
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | Use case | UC1: Digitale Wallet | Digitale wallet waar zowel stortingen, uitgaven/overschrijven en consulteren van saldo's door de eigenaar en participanten. |
BC1.1 | Business capability | Donor | Digitale munt kunnen storten / ter beschikking stellen van een incentive |
BC1.2 | Business capability | Ontvanger | Digitale munt kunnen uitgeven binnen een (handels)transactie |
BC1.3 | Business capability | Gebruiker | Saldo van de digitale munt rekening consulteerbaar in real time |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC2 | Use case | UC2: Integratie | Integratie met bestaande applicaties zoals de stads applicaties, websites en zelfs mijnburgerprofiel |
BC2.1 | Business capability | Lokale Overheid | Kunnen 'vertalen' van de interne standaarden naar de 'standaarden' van de externe participerende applicaties |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC3 | Use case | UC3: Participatiemechanisme | Een gebruiksvriendelijke platform om zowel als 'donor' als 'ontvanger' als 'gebruiker' zichzelf kunnen registreren en 'regels'/'parameters' voor ontvangen en gebruiken kunnen vastgelegd worden. |
BC3.1 | Business capability | Lokale overheid + donor | Registratiemogelijkheden voor participerende 'donors' |
BC3.2 | Business capability | Lokale overheid + ontvanger | Registratiemogelijkheden voor participerende 'handelaars'/'ontvangers' |
BC3.3 | Business capability | Lokale overheid + gebruiker | Registratiemogelijkheden voor participerende 'burgers' of 'organisaties' |
BC3.4 | Business capability | Lokale overheid + gebruiker | Registratiemogelijkheden voor participerende 'burgers' of 'organisaties' aan specifieke 'acties' |
BC3.5 | Business capability | Lokale overheid + donor | Een hierarchie van 'rechten' om regels te kunnen 'hierarchiseren' ten behoeve van de gebruiksvriendelijkheid van de burger/gebruiker |
BC3.6 | Business capability | Lokale overheid + donor | Creeren van regels die de toekenning alsook uitgave van de munten bepaalt |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC4 | Use case | UC4: Marketing | Aanradingsprogramma om de lokale economie aan te trekken om mee te doen zowel als 'donor' (participerende organisatie die een goed gedrag willen belonen) alsook als 'ontvanger' (=winkels die deze munt aanvaarden als betaling) |
BC4.1 | Business capability | Lokale Overheid+Donor+Ontvanger+gebruiker | Identificatie van de doelgroepen (donors, handelaars/ontvangers en burgers/organisaties) |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC5 | Use case | UC5: Omzettingsmechanisme | Een facturatie systeem die de eerste en allerlaatste conversie regelt, zodat de lokale munt in praktijk omgezet kunnen worden in euros. |
BC5.1 | Business capability | Lokale Overheid+Donor | betalingsmogelijkheden (met facturatie referentie) |
BC5.2 | Business capability | Lokale Overheid+Ontvanger | ontvangstmogelijkheden (met facturatie referentie) |
BC5.3 | Business capability | Lokale Overheid+NBB | voldoen aan de e-money licentie voorwaarden (Nationale Bank van Belgie) |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC6 | Use case | UC6: Inzichten & Dashboarding | Het verkrijgen van inzichten in het gebruik en de positieve impact op 'goed gedrag' en 'lokale economie' die het beleid kan gebruiken. |
BC6.1 | Business capability | Lokale Overheid | Campagne Resultaten Meten om de doelgroepen beter te kennen |
BC6.2 | Business capability | Lokale Overheid | Beleidsdoelstellingen formuleren en meten als KPI om een actie of verschillende acties samen te evalueren |
BC6.3 | Business capability | Lokale Overheid | Alle betalingen/transacties per actie (gedrag) en per doelgroep kunnen analyseren en visualiseren |
BC6.4 | Business capability | Lokale Overheid | Alle transacties die binnen de regio werden gespendeerd kunnen analyseren en visualiseren |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC7 | Use case | UC7: Principes | Schaalbaarheid (voor extra steden en regio's) en interoperabiliteit (voor extra toepassingen) van het platform is cruciaal |
BC7.1 | Business capability | Platform Beheer+Lokale Overheid | Toevoegen van een lokale overheid tot het incentiveringsplatform |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC8 | Use case | UC8: Draaiboeken | Een bibliotheek leveren van draaiboeken die de steden en gemeenten een 'how to' uitleggen ifv hun behoeften en context |
BC8.1 | Business capability | VLOCA | Beheren van versies van draaiboeken, bestekteksten, enz. voor opstartende lokale overheden |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC9 | Use case | UC9: Compensatiemogelijkheden ("governance model") | Om een evenwichtig systeem te hebben, moeten er regels geïmplementeerd kunnen worden die de solidariteit m.b.t. investeringen in incentives en het steunen van de lokale economie tussen o.a. de deelnemende gemeenten/steden kunnen bevorderen |
ID | Type | Samenvatting | Beschrijving |
UC10 | Use case | UC10: Integratiemogelijkheden | Alle (bestaande) initiatieven (buck-e munten met tag-registratie bvb) met automatismen/digitalisering hebben de voorkeur |