Deelnemers
Naam | Organisatie |
---|---|
Jan Larosse | Maakbaar Leuven |
Rosalie Heens | Repair & Share |
Stephanie Heylands | Statik |
Sten Govaerts | Statik |
Sam Bruyninckx | Kringwinkel ViTeS |
Ward Dumon | Servilux |
Wouter Sterkens | KULeuven |
Niels Kinds | Stad Roeselare |
Lieve Van Espen | Stad Leuven |
Bart Scheenaerts | ABB |
Stefan Lefever | imec |
Yoko Dams | VITO |
Dieter Cuypers | VITO |
Rik Hendrix | VITO |
Verwelkoming
Inleiding door Yoko Dams (VITO)
Inleiding Bart (VLOCA/ABB)
- Wat doet VLOCA?
- Hoe kan dit de deelnemers helpen?
- Waar willen we met VLOCA naartoe in de toekomst?
ORDP (Open Repair Data Platform)
Uitleg over het ORDP door Agustin Garcia Pereira (NUI Galway)
- Gebaseerd op data schema’s
- Standaard GraphQL
- ORDS (Open Repair Data Standard)
- API via GraphQL geeft flexibilieit naar de applicaties toe om querying te customizeren en veranderingen te beheren
- NUI bouwt interfaces (adaptors, connectors). Offered as a service. Als het project verdergaat, is het plan dat dit model wordt overgedragen aan business.
- Willen we dit aligneren met bijvoorbeeld een circulaire economie data space, dan zijn mogelijks nog een aantal extra stappen nodig voor onder andere het beheren van semantische interoperabiliteit.
Workshop
We kozen voor een co-creatie format waarin de organisaties in deze eerste gezamenlijke sessie elkaar en hun standpunten beter leren kennen. Daarbij gebruiken we drie leidende vragen om de open discussie te faciliteren.
- Vraag 1: Wat is jouw droom rond het thema van datagedreven repair cafés ?
- Vraag 2: Ben je datagebruiker of producent ?
- Vraag 3: Wat zijn de gaps, wat zijn mogelijke oplossingen, drempels, prioriteiten ?
Vraag 1: DE DROOM: Wat is de ideale wereld ? Hoe stroomt de data ? Wat is het gewenste architectuurmodel?
De organisaties aan het woord:
Organisatie | De droom van de organisatie |
---|---|
Maakbaar Leuven | Transparante omgeving waar alle info beschikbaar is om de beste oplossing te vinden. Barrières opruimen. Samenwerken. De droom is: méér herstelcultuur.
|
Repair & Share | In een ideale wereld bestaat er een Google voor herstel waar je het type, merk en model ingeeft. Deze search levert je handleidingen, video’s (met index) en andere vormen van hulp op. De tool maakt automatisch vertalingen en is in staat onbetrouwbare van kwalitatieve informatie te onderscheiden. |
Statik |
|
Lokale overheden | Lokaal beleid wil meten om te weten waarop in te zetten (beleidsperspectief). Men is op zoek naar data om hiermee de bijdrage van reparatie aan klimaatdoelstellingen te meten. |
Kringwinkel |
|
De professioneel hersteller | De match making hersteller met het defect toestel is niet evident.
Frustratie: “als we willen helpen, zijn we als bedrijf te duur”. Kennis “binnen garantie” inzetten buiten garantie. We willen weten waar handige harry’s opereren en welke kennis ze hebben (zowel problem-owner als problem-solver) om zo te helpen bij match-making. Dus: Identificatie v/h toestel + handige harry vinden die gecertificeerd is voor deze specifieke herstelling. |
imec |
|
ABB | We wensen dat kennis wordt gedeeld met de kleinste gemeentes in VL. Geen uitsluitend grootstedelijk verhaal. Helpend en ontzorgend vanuit centraal team en duidelijk genormeerde data architectuur. |
KULeuven |
|
VITO | idealiter kunnen heel wat aspecten van repair (kans op succes, leeftijd van eerste faling, veel voorkomende falingen,…) met solide datastromen in kaart brengen om er zo een policy indicator voor het monitoren en meten van circulaire activiteiten in een regio of in EU van te maken. |
Open discussie |
|
Vraag2: Ben je datagebruiker of -producent, of beide? Wat is de benchmark? Wat ontbreekt er? Tot welke data wil je graag toegang? Wie gebruikt welke data/welke nog niet? Gebruik je al data die je elders gaat halen?
De deelnemende organisaties aan het woord:
Organisatie | Data aspecten |
---|---|
KULeuven |
|
ABB | Open data is niet hetzelfde als gratis data. GDPR biedt mogelijkheden aan burgers (niet alleen iets dat extra lasten brengt). Als een wasmachine van jou is, ben je dan ook eigenaar van de data over de reparatie? Als een gebruiker data wil delen, is dat toegelaten? Kan de overheid een rol spelen om data te mogen ontsluiten? |
Professionele hersteller | De productiedata, leeftijd, aankoopbedrag, gebruikte onderdelen, probleemcodering, oplossingscodering incl. foto’s (want een faling kan veroorzaakt worden door verschillende problemen, en per probleem zijn er een aantal oplossingen). Gevalideerde data want men is vaak ter plaatse geweest. Die data worden gedeeld met 46 fabrikanten. Ook verkopers zoals Vanden Borre lezen de data. Maar zelf doet Servilux bijna niets met de data. Dus eigenaar van data met weinig nut voor eigen organisatie. Businessmodel: Servilux krijgt werk in ruil voor data. De wens is er om te kunnen delen en reparaties ook buiten het professionele circuit te vergemakkelijken. |
Kringwinkel | Debruikers van data bv. Youtube. Veel kennis in hoofden van medewerkers maar niet gemakkelijk te delen: persoonlijke barrières (niet willen delen, te trots, wantrouwen tegen app: gaat men dat dan verkopen…) |
Lokale overheden | Data voor monitoring, data verzameling via het city platform (mensen kunnen zelf gegevens i.v.m. herstel ingeven). Aanleveren van data: mapping tool (doorverwijzen naar professionele hersteller of repair café). Ondersteuning aan repair cafés om dataleverancier te worden. |
Statik |
|
Repair & Share |
|
Maakbaar Leuven |
|
imec | Er is een manier nodig om traditionele datavergaringsmogelijkheden te omzeilen. Foto’s omzetten naar machine-readable info + foto’s blijven bestaan voor latere herverwerking. Uitdaging: fotodata moet gelinkt worden met metadata. Niet impliciet tenzij iemand dit doet. Zekerheid is niet 100%. Augmented reality als oplossing? |
Vraag3: Hoe kunnen we data gaps vullen? Wat zijn drempels? Wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn? Waar moet aan gewerkt worden? Wat is prioritair?
Conclusies
- Geen mogelijkheden als stad om je beleid op te volgen. Stijgt het aantal herstellingen? Waaraan is dat te danken? Impact repair café op afvalreductie?
- Vrijwilligheid van data-invoer is een drempel
- Hoe laaggeschoolden en vrijwilligers intrinsiek motiveren om data te in te voeren in een toepassing, terwijl de kerntaak de reparatie en het sociaal contact is. Ze willen het wel, maar ze doen het niet.
- Uitdaging van het op gang krijgen van de cocreatie; kennis bundelen via standaarden. Samenbrengen van gebruikers op 1 platform
- reparateurs: hoe repareer ik dit? Meer nuttig maken om de app te openen.
- consumenten: weggooien of repareren of verkopen
- Jobcreatie voor laaggeschoolden
- Gap samenwerking tussen verschillende partijen op snelle & efficiënte manier
- Match tussen soorten van producten (veel combi’s) en een databank op soort & modelnummer loopt vaak vast (bv. een wasmachine die ook droogt…). Verschillende benamingen voor combinaties van toestellen. Hoe catalogeren?
- Gap is dat producenten hier niet aan tafel zitten. Sommige merken kunnen bv. product bewust “dichtharsen” om het niet repareerbaar te maken.
- Testaankoop is een drukkingsmiddel dat werkt (website “terapkapot”). Testaankoop betrekken in traject.
- Kritische massa. Database moet aantal records bevatten. Pas dan nuttig.
- Foto’s opslaan goede manier van documenteren (data verandert, foto blijft)
- Standaardisering: OSLO (data.vlaanderen.be)
Wrap up (door imec)
nood | beschrijving |
---|---|
Metadata | Managen van metadata is enorm belangrijk rond
|
Product passport | Een product passport is key als te managen digitaal data object
|
Liability | Liability is een belangrijke concern (bijvoorbeeld het herbruiken van onderdelen van recupel).
Kunnen we zo mogelijk de reglementering aanpassen ? |
GDPR | GDPR is een belangrijke concern (foto’s, locaties, ...) (kunnen we datakluizen gebruiken ?)
|
Weerstand | Er is ook een algemene weerstand tot het delen van data en kennis (voorbeeld van de herstellers die moeten documenteren, of vrijwilligers die dan niet willen doen, voorbeeld oplossing via “cake” vrijwilligers). Net hierdoor is er voor 90 % van repair cafés nog geen sprake van data delen. |
Opportuniteiten voor verderzetting van VLOCA traject
Aaangebracht door imec
- Werken rond data principes zoals privacy, sovereignty
- Rol van IoT uitwerken (nieuwe manieren zoeken om data captatie te automatiseren, bv RFID tags, OCR/ML op foto’s, ...)
- Data captatie door vrijwilligers ontzorgen, bijvoorbeeld Augmented Reality
- Data standaard (ORDS) is niet genoeg, moet verder doorontwikkeld worden tot op EU niveau. Wat ontbreekt er? (cfr OSLO)
- Data en metadata relateren: welke technieken zijn er (Linked data, asset registries, metadata catalogs,...)
- Hoe data uit andere data spaces fuzen met Repair data? (lijkt een uitdaging voor hun huidige platform)
- Hoe komen tot een unified data space voor repair data?
- Hoe hun GraphQL platform relateren aan toek evoluties van ORDS
- Heel belangrijk : hoe data repair sources ontdekken (catalogs, federation,...)
- Kunnen we al komen tot een Vlaamse norm?
- Hoe omgaan met de complexiteit van de business modellen: veel te veel soorten modellen om prijstransparantie en vergelijking tegen te gaan: eigen interne coderingen nodig op basis van aantal parameters die herstel toelaten => metadata opstellen van uit de repair economie want komt niet van de suppliers (maar is aan het veranderen)