Gemeente-zonder-gemeentehuis boost-project
Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing.
Lokaal Digitaal en VLOCA bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking.
Overzicht deliverables
Werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2024-09-03 | 9u-12u | Teams |
Functionaliteiten werkgroep | Data en informatie werkgroep | 2024-10-01 | 9u-12u | Teams |
Applicatie componenten werkgroep | Functionele werkgroep | 2024-11-19 | 9u-12u | Teams |