Regel 1: | Regel 1: | ||
− | == | + | == 24/7 dienstverlening == |
− | === ''' | + | === '''Context''' === |
Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing. | Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing. | ||
Regel 15: | Regel 15: | ||
*'''Aanpak en risico’s werkgroep''': voor de verschillende scenario’s wordt een evaluatie gemaakt op vlak van haalbaarheid, risico’s en impact. | *'''Aanpak en risico’s werkgroep''': voor de verschillende scenario’s wordt een evaluatie gemaakt op vlak van haalbaarheid, risico’s en impact. | ||
− | === | + | == Business werkgroep == |
− | + | == Opzet === | |
+ | Tijdens de werkgroep werden de volgende topics behandeld: | ||
+ | |||
+ | * Scoping aan de hand van use-cases: we leggen de nadruk op de context en wat we willen bereiken met een 24/7 dienstverlening. | ||
+ | * SWOT-analyse rond 24/7 dienstverlening | ||
+ | * Consolidatie van de SWOT-analyse in een aantal doelstellingen | ||
+ | |||
+ | ==== Scoping aan de hand van use-cases ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <h2>Andere werkgroepen</h2>{{OverzichtWorkshops}} |
Versie van 28 okt 2024 10:24
24/7 dienstverlening
Context
Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing.
VLOCA
VLOCA, een programma van het Agentschap Binnenlands Bestuur, biedt een architecturale blauwdruk om zowel strategische als operationele doelen van lokale besturen te ondersteunen, waardoor zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen, risico's effectiever kunnen beheren en betere resultaten kunnen behalen. Een belangrijke focus ligt op het integreren van alle digitale bouwstenen om lokale besturen optimaal te ondersteunen tijdens hun digitale transformatieproces.
Dit doen we aan de hand van desk research en een aantal werkgroepen:
- Business werkgroep: scherpstellen van de probleemstelling, context en motivatie van het project.
- Functionaliteiten werkgroep: inzicht krijgen in de functies, taken en rollen nodig om het project te realiseren.
- Profiel deelnemers werkgroep: business expert, functioneel/business analist, business/solution architect, project lead
- Applicatie componenten werkgroep: landschapsanalyse en onderzoeken waarop informatie gebruikt en gedeeld wordt en welke tools hiervoor kunnen gebruikt worden
- Profiel deelnemers werkgroep: business/functioneel analist, IT expert, entreprise architect, project lead
- Aanpak en risico’s werkgroep: voor de verschillende scenario’s wordt een evaluatie gemaakt op vlak van haalbaarheid, risico’s en impact.
Business werkgroep
Opzet =
Tijdens de werkgroep werden de volgende topics behandeld:
- Scoping aan de hand van use-cases: we leggen de nadruk op de context en wat we willen bereiken met een 24/7 dienstverlening.
- SWOT-analyse rond 24/7 dienstverlening
- Consolidatie van de SWOT-analyse in een aantal doelstellingen
Scoping aan de hand van use-cases
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2024-09-03 | 9u-12u | Teams |
Functionaliteiten werkgroep | Data en informatie werkgroep | 2024-10-01 | 9u-12u | Teams |
Applicatie componenten werkgroep | Functionele werkgroep | 2024-11-19 | 9u-12u | Teams |