Showing 20 pages using this property.
B
Burgerparticipatie  +
C
CDS-M of City Data Standaard - Mobiliteit is een in Nederland ontwikkelde uniforme datastandaard voor mobiliteit ontwikkeld.De standaard wordt via open source doorontwikkeld. De CDS-M legt vast hoe en langs welke standaarden de uitwisseling van data tussen mobiliteitsaanbieders en overheid verloopt. De CDS-M wordt gebruikt in samenwerkingsafspraken tussen mobiliteitsaanbieders en gemeenten. Op langere termijn wordt toegewerkt naar een Europese datastandaard. Eén CDS-M geeft overheden meer inzicht en mogelijkheden voor planning en sturing in de openbare ruimte en meer informatie voor beleidsontwikkeling en -verbetering. Eén CDS-M vergroot de effectiviteit van de samenwerking tussen mobiliteitsaanbieders en overheid. Lees meer: [1] ↑ https://www.polisnetwork.eu/news/dutch-cities-develop-new-mobility-data-standard/  +
CEN/TC 465 [1] is een "technical body" binnen het European Committee for Standardization, en zij focussen op standaardisatie binnen het domein van Sustainable and Smart Cities. Elk land heeft daarbij een spiegelcommissie, en voor Belgie wordt deze gecoordineerd door Agoria ICT [2] ↑ https://standards.cen.eu/dyn/www/f?p=204:7:0::::FSP_ORG_ID:2691595&cs=16170DF807760FE75788EA8A418EB170F ↑ https://www.agoria.be/nl/Normalisatie-rond-Smart-Cities-de-steden-van-de-toekomst  +
Building trust and value - COOCK workshop  +
Learnings from VLAIO city of things (ANPR, Databroker, Modi)  +
OpenNorth is een non-profit organisatie die samenwerkt met de publieke, private, onderzoek en gemeenschappen om effectief, verantwoordelijk en samenwerkend gebruik van data en technologie te bespoedingen en complexe problemen op te lossen, ook in smart cities. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
categorie reference  +
About Digital technology is changing the way we plan, build, maintain and use our social and economic infrastructure. Building Information Modelling (BIM) is already transforming the UK construction industry, using information management processes to gain efficiencies in the design and construction processes. Over the next decade this technology will combine with digital twins and the Internet of Things – sensors, advanced data analytics, data-driven manufacturing and the digital economy – enabling us to plan infrastructure more effectively, to build it at lower cost and to operate and maintain it for better performance over a longer lifespan.   The Centre for Digital Built Britain (CDBB) is a partnership between the Department for Business, Energy & Industrial Strategy (BEIS) and the University of Cambridge, established by HM Government in the 2017 Autumn Budget as the home of the UK BIM and Digital Built Britain Programmes. It seeks to deliver a smart digital economy for infrastructure and construction, and to transform the UK construction industry’s approach to the way we plan, build, maintain and use our social and economic infrastructure for the future.   CDBB is a member of the Construction Innovation Hub, alongside the Building Research Establishment (BRE) and the Manufacturing Technology Centre (MTC), and we collaborate with other partners in the Transforming Construction Sector Deal. It is also home to a number of UK government programmes including the UK BIM Programme, National Digital Twin Programme and parts of the Global Infrastructure Programme. The National Digital Twin Programme (NDTP), launched by HM Treasury in July 2018 to deliver key recommendations of the National Infrastructure Commission (2017) 'Data for the Public Good' report. Our work toward a digital built Britain seeks to digitise the entire life-cycle of our built assets finding innovative ways of delivering more capacity out of our existing social and economic infrastructure, dramatically improving the way these assets deliver social services to deliver improved capacity and better public services. Above all, it will enable citizens to make better use of the infrastructure we already have. Mission The mission of CDBB is to develop and demonstrate policy and practical insights that will enable the exploitation of new and emerging technologies, data and analytics to enhance the natural and built environment, thereby driving up commercial competitiveness and productivity, as well as citizen quality of life and well-being. Working Groups Digital Framework Task Group (DFTG) The DFTG was launched by HM Treasury in July 2018 to steer and guide the successful development and adoption of the Information Management Framework for the Built Environment. The framework will establish the building blocks to enable effective information management across the built environment and will pave the way for the development of the national digital twin. The DFTG is made up of senior leaders from industry, government and academia. Home Nations Working Group The Home Nations Working Group (HNWG) ensures that the benefits of effective information management are shared across England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Formed in 2018, it brings together the four UK national BIM programmes to develop a consistent approach and to promote our vision of a digital built Britain. The HNWG provides a platform to: Enable the sharing of BIM knowledge and good practice between nations; Support the implementation of the UK BIM Framework (including ISO19650) across the UK and develop tools to facilitate this including a Home Nations Working Group Government Soft Landings Configurator Manage the interface between CDBB and the various devolved UK Government BIM and digital built environment programmes. Buildings Client Group The Buildings Client Group is a cross-sector leadership community working together to stimulate effective changes across the built environment. We aim to connect individuals who are leading digital adoption within their organisation. We provide a secure forum for discussion and creating the future – demonstrating good practice and sharing real-world case studies to inform and lead the way. Representatives are owners and operators of buildings; sectors represented include: government, housing, education and commercial property. Local Authorities (LA) Working Group The LA Working Group was set up as a special interest group (SIG) in 2019, comprising local authorities, Home Nation Reps, the UK BIM Alliance and the Ministry of Housing, Communities and Local Government (MHCLG). Its membership grew to include more local authorities, government departments and agencies. The LA Working Group’s remit is to champion BIM adoption by producing information tools and guidance to help local councils embrace the transition. Public Sector ISO Transition Working Group (PSITWG) The Public Sector ISO Transition Working Group (PSITWG) first met in June 2019 and was hosted by CDBB until April 2021 with its aim to build on Public Sector BIM adoption to date and allowing Departments and Agencies to collectively plan a consistent transition to the new BS EN ISO 19650 standards to improve information management in Government construction and asset management. BIM Interoperability Expert Group Interoperability is vital to ensure that BIM continues to thrive and deliver key benefits – the BIM Interoperability Expert Group was hosted by CDBB until April 2021 and worked with stakeholders from a wide range of expertise and experience to support UK BIM adoption.  
Deelnemers Naam Organisatie Jan Larosse Maakbaar Leuven Rosalie Heens Repair & Share Stephanie Heylands Statik Sten Govaerts Statik Sam Bruyninckx Kringwinkel ViTeS Ward Dumon Servilux Wouter Sterkens KULeuven Niels Kinds Stad Roeselare Lieve Van Espen Stad Leuven Bart Scheenaerts ABB Stefan Lefever imec Yoko Dams VITO Dieter Cuypers VITO Rik Hendrix VITO Verwelkoming Inleiding door Yoko Dams (VITO) Inleiding Bart (VLOCA/ABB) Wat doet VLOCA? Hoe kan dit de deelnemers helpen? Waar willen we met VLOCA naartoe in de toekomst? ORDP (Open Repair Data Platform) Uitleg over het ORDP door Agustin Garcia Pereira (NUI Galway) Gebaseerd op data schema’s Standaard GraphQL ORDS (Open Repair Data Standard) API via GraphQL geeft flexibilieit naar de applicaties toe om querying te customizeren en veranderingen te beheren NUI bouwt interfaces (adaptors, connectors). Offered as a service. Als het project verdergaat, is het plan dat dit model wordt overgedragen aan business. Willen we dit aligneren met bijvoorbeeld een circulaire economie data space, dan zijn mogelijks nog een aantal extra stappen nodig voor onder andere het beheren van semantische interoperabiliteit. Workshop We kozen voor een co-creatie format waarin de organisaties in deze eerste gezamenlijke sessie elkaar en hun standpunten beter leren kennen. Daarbij gebruiken we drie leidende vragen om de open discussie te faciliteren. Vraag 1: Wat is jouw droom rond het thema van datagedreven repair cafés ? Vraag 2: Ben je datagebruiker of producent ? Vraag 3: Wat zijn de gaps, wat zijn mogelijke oplossingen, drempels, prioriteiten ? Vraag 1: DE DROOM: Wat is de ideale wereld ? Hoe stroomt de data ? Wat is het gewenste architectuurmodel? De organisaties aan het woord: Organisatie De droom van de organisatie Maakbaar Leuven Transparante omgeving waar alle info beschikbaar is om de beste oplossing te vinden. Barrières opruimen. Samenwerken. De droom is: méér herstelcultuur. Herstel makkelijker maken Transparante digitale omgeving – lerend netwerk. Digitale tools: laagdrempelig en transparant. Ervaringen delen zodat de herstellers snel weten hoe een faling aan te pakken. Resultaten van de herstellingen beschikbaar maken Interesse vanuit Vanden Borre en BSH (Bosch/Siemens) Repair & Share In een ideale wereld bestaat er een Google voor herstel waar je het type, merk en model ingeeft. Deze search levert je handleidingen, video’s (met index) en andere vormen van hulp op. De tool maakt automatisch vertalingen en is in staat onbetrouwbare van kwalitatieve informatie te onderscheiden. Statik data model, 1 API Alle interne systemen van professionals zijn anders. Moeilijk om die allemaal te laten samenkomen. Soms ook weerstand. Data bij gebruiker opvragen zonder grote inspanning van de gebruiker Lijsten van merken & modelnummers beschikbaar maken Kwaliteit van de data heel belangrijk Lokale overheden Lokaal beleid wil meten om te weten waarop in te zetten (beleidsperspectief). Men is op zoek naar data om hiermee de bijdrage van reparatie aan klimaatdoelstellingen te meten. Kringwinkel Laagdrempelige informatie waarmee iedereen aan de slag kan Bereid gegevens die ze hebben te delen Medewerkers kunnen goede aanvullende diensten leveren aan commerciële reparateur (bv identificatie) De professioneel hersteller De match making hersteller met het defect toestel is niet evident. Frustratie: “als we willen helpen, zijn we als bedrijf te duur”. Kennis “binnen garantie” inzetten buiten garantie. We willen weten waar handige harry’s opereren en welke kennis ze hebben (zowel problem-owner als problem-solver) om zo te helpen bij match-making. Dus: Identificatie v/h toestel + handige harry vinden die gecertificeerd is voor deze specifieke herstelling. imec Context van een herstelling is belangrijk (risico, wat is nodig, welke kennis is nodig) → wegnemen van zoekkosten, delen moet zeer laagdrempelig en makkelijk zijn. Beschikbaarheid van de data bv. Herstelvideo’s garanderen in de tijd Onderdelen: “veiligheid” wordt soms door fabrikanten gebruikt als afscherming ABB We wensen dat kennis wordt gedeeld met de kleinste gemeentes in VL. Geen uitsluitend grootstedelijk verhaal. Helpend en ontzorgend vanuit centraal team en duidelijk genormeerde data architectuur. KULeuven productpaspoort met materiaalsamenstelling, grondstoffen, transport,… subjectieve obsolescence is barrière (bij de release van een nieuw model van iPhone, switchen mensen vaak vroegtijdig van iPhone) model specifieke identificatie aan de hand van een foto van het label opheffen van de verwarring tussen fabrikantmodel en commercieel model. model specifiek beslissingssysteem op basis van leeftijd en herstelgeschiedenis ((bv. deur vervangen van wasmachine = nuttig voor ganse reeds modellen van Siemens / Bosch, maar daar bestaat geen lijst van) VITO idealiter kunnen heel wat aspecten van repair (kans op succes, leeftijd van eerste faling, veel voorkomende falingen,…) met solide datastromen in kaart brengen om er zo een policy indicator voor het monitoren en meten van circulaire activiteiten in een regio of in EU van te maken. Open discussie Het Europees milieuagentschap (EEA) werk aan nieuwe indicatoren om de circulaire economie in Europe te monitoren. Vanuit dat perspectief zijn zij dus een afnemer van data; Spare parts / verbod op harvesting/mining Nu: druk op de mogelijkheden door wettelijke beperking van gebruik van wisselstukken; Kunnen we reglementering aanpassen via Recupel. Kan de overheid/VLOCA hierop wegen ? → latere fase: betrekken Recupel / bevoegde Vlaamse instanties. Datamodel Op Eurostat vind je hoeveel toestellen er per land verkocht zijn. Een lijst met gelijkaardige vervangmodellen kan helpen bij de zoektocht naar vervangstukken. Vraag2: Ben je datagebruiker of -producent, of beide? Wat is de benchmark? Wat ontbreekt er? Tot welke data wil je graag toegang? Wie gebruikt welke data/welke nog niet? Gebruik je al data die je elders gaat halen? De deelnemende organisaties aan het woord: Organisatie Data aspecten KULeuven Datagebruiker van bv GfK-data (gebruik slechts toegelaten binnen 1 project), kringwinkel, … Producent van data bv. leeftijd Foto van modelnummer om producttype te identificeren. ABB Open data is niet hetzelfde als gratis data. GDPR biedt mogelijkheden aan burgers (niet alleen iets dat extra lasten brengt). Als een wasmachine van jou is, ben je dan ook eigenaar van de data over de reparatie? Als een gebruiker data wil delen, is dat toegelaten? Kan de overheid een rol spelen om data te mogen ontsluiten? Professionele hersteller De productiedata, leeftijd, aankoopbedrag, gebruikte onderdelen, probleemcodering, oplossingscodering incl. foto’s (want een faling kan veroorzaakt worden door verschillende problemen, en per probleem zijn er een aantal oplossingen). Gevalideerde data want men is vaak ter plaatse geweest. Die data worden gedeeld met 46 fabrikanten. Ook verkopers zoals Vanden Borre lezen de data. Maar zelf doet Servilux bijna niets met de data. Dus eigenaar van data met weinig nut voor eigen organisatie. Businessmodel: Servilux krijgt werk in ruil voor data. De wens is er om te kunnen delen en reparaties ook buiten het professionele circuit te vergemakkelijken. Kringwinkel Debruikers van data bv. Youtube. Veel kennis in hoofden van medewerkers maar niet gemakkelijk te delen: persoonlijke barrières (niet willen delen, te trots, wantrouwen tegen app: gaat men dat dan verkopen…) Lokale overheden Data voor monitoring, data verzameling via het city platform (mensen kunnen zelf gegevens i.v.m. herstel ingeven). Aanleveren van data: mapping tool (doorverwijzen naar professionele hersteller of repair café). Ondersteuning aan repair cafés om dataleverancier te worden. Statik foto’s van labels aangevuld door herstellog die door de herstellers wordt ingevuld. Er wordt ook ingevuld of er wisselstukken zijn gebruikt. Een rapport wordt gedeeld met de eigenaar vh toestel. Dit is zichtbaar voor alle andere geregistreerde herstellers. Nu 800 tal toestellen geregistreerd. City platform meer een communicatief verhaal / campagne. Hier worden ook enkele vragen naar leeftijd toestel gevraagd en dus verzameld. Daarnaast een tool voor de professionals, met ongeveer dezelfde velden. Interactieve kaart toont alle cijfers die geregistreerd staan. De guidance tool / beslissingsboom moet nog gebouwd worden. Doel: de burger gidsen naar de mogelijke herstelopties. Nog niet veel testgroepen hiermee bezig. Ongeveer 800 toestellen, waarvan 400 door Maakbaar Leuven. Repair & Share 90% van de Repair Cafés deelt de data niet. We moeten nog meer motiveren/ laagdrempelig maken. Niet makkelijk want je hebt verschillende kanalen: repair monitor, fixometer, Youtube, Ifixit… . Je blijft heel sterk afhankelijk van de medewerking van de vrijwilligers. Hoofdmotivatie is persoonlijke babbel en hulp voor de mensen. Willen zicht krijgen op aantal RC events. We doen dit via websites, facebooksites etc. Maar moeilijk zeker te zijn van het resultaat. Maakbaar Leuven Inschakelen van een ander type van vrijwilliger: hooggeschoold, open voor digitalisatie. Mensen die citizen science data belangrijk vinden, niet enkel de reparateurs. Sensoren in apparaten: er gaat veel servicecapaciteit verloren omdat de data onderbenut zijn. Veel analytische mogelijkheden als we dit aggregeren, vanuit burger gedreven aanpak. imec Er is een manier nodig om traditionele datavergaringsmogelijkheden te omzeilen. Foto’s omzetten naar machine-readable info + foto’s blijven bestaan voor latere herverwerking. Uitdaging: fotodata moet gelinkt worden met metadata. Niet impliciet tenzij iemand dit doet. Zekerheid is niet 100%. Augmented reality als oplossing? Vraag3: Hoe kunnen we data gaps vullen? Wat zijn drempels? Wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn? Waar moet aan gewerkt worden? Wat is prioritair? Conclusies Geen mogelijkheden als stad om je beleid op te volgen. Stijgt het aantal herstellingen? Waaraan is dat te danken? Impact repair café op afvalreductie? Vrijwilligheid van data-invoer is een drempel Hoe laaggeschoolden en vrijwilligers intrinsiek motiveren om data te in te voeren in een toepassing, terwijl de kerntaak de reparatie en het sociaal contact is. Ze willen het wel, maar ze doen het niet. Uitdaging van het op gang krijgen van de cocreatie; kennis bundelen via standaarden. Samenbrengen van gebruikers op 1 platform reparateurs: hoe repareer ik dit? Meer nuttig maken om de app te openen. consumenten: weggooien of repareren of verkopen Jobcreatie voor laaggeschoolden Gap samenwerking tussen verschillende partijen op snelle & efficiënte manier Match tussen soorten van producten (veel combi’s) en een databank op soort & modelnummer loopt vaak vast (bv. een wasmachine die ook droogt…). Verschillende benamingen voor combinaties van toestellen. Hoe catalogeren? Gap is dat producenten hier niet aan tafel zitten. Sommige merken kunnen bv. product bewust “dichtharsen” om het niet repareerbaar te maken. Testaankoop is een drukkingsmiddel dat werkt (website “terapkapot”). Testaankoop betrekken in traject. Kritische massa. Database moet aantal records bevatten. Pas dan nuttig. Foto’s opslaan goede manier van documenteren (data verandert, foto blijft) Standaardisering: OSLO (data.vlaanderen.be) Wrap up (door imec) nood beschrijving Metadata Managen van metadata is enorm belangrijk rond Ervaringen (risico’s van herstellingen, kennis, materiaal, tijd, MTBF,...) Crowd data (kwaliteits ervaringen, website rond levenstermijn, testaankoop data,...) Product passport Een product passport is key als te managen digitaal data object Met data lineage : van producer over transport tot klant Voorbeeld ondersteuning met toestel foto en OCR (KUL) als digitaliseringsparameter Liability Liability is een belangrijke concern (bijvoorbeeld het herbruiken van onderdelen van recupel). Kunnen we zo mogelijk de reglementering aanpassen ? GDPR GDPR is een belangrijke concern (foto’s, locaties, ...) (kunnen we datakluizen gebruiken ?) Want bv een herstelactiviteit kan metadata bevatten zoals probleem, locatie, label, productie/verkoop data, waarde, gebruikte onderdelen,.. Niet al die data is zomaar te openen (data sovereignty/ownership) Oplossing kan zijn om coderingen toe te voegen (probleem, oplossing) Codelijsten : EICTA (IRIS codering) Weerstand Er is ook een algemene weerstand tot het delen van data en kennis (voorbeeld van de herstellers die moeten documenteren, of vrijwilligers die dan niet willen doen, voorbeeld oplossing via “cake” vrijwilligers). Net hierdoor is er voor 90 % van repair cafés nog geen sprake van data delen. Opportuniteiten voor verderzetting van VLOCA traject Aaangebracht door imec Werken rond data principes zoals privacy, sovereignty Rol van IoT uitwerken (nieuwe manieren zoeken om data captatie te automatiseren, bv RFID tags, OCR/ML op foto’s, ...) Data captatie door vrijwilligers ontzorgen, bijvoorbeeld Augmented Reality Data standaard (ORDS) is niet genoeg, moet verder doorontwikkeld worden tot op EU niveau. Wat ontbreekt er? (cfr OSLO) Data en metadata relateren: welke technieken zijn er (Linked data, asset registries, metadata catalogs,...) Hoe data uit andere data spaces fuzen met Repair data? (lijkt een uitdaging voor hun huidige platform) Hoe komen tot een unified data space voor repair data? Hoe hun GraphQL platform relateren aan toek evoluties van ORDS Heel belangrijk : hoe data repair sources ontdekken (catalogs, federation,...) Kunnen we al komen tot een Vlaamse norm? Hoe omgaan met de complexiteit van de business modellen: veel te veel soorten modellen om prijstransparantie en vergelijking tegen te gaan: eigen interne coderingen nodig op basis van aantal parameters die herstel toelaten => metadata opstellen van uit de repair economie want komt niet van de suppliers (maar is aan het veranderen)  
Deelnemers Jan Larosse Maakbaar Leuven Rosalie Heens Repair & Share Stephanie Heylands Statik Sten Govaerts Statik Wouter Sterkens KULeuven Niels Kinds Stad Roeselare Lieve Van Espen Stad Leuven Jens Rappé Sirus Stefan Lefever imec Yoko Dams VITO Dieter Cuypers VITO Rik Hendrix VITO Fabian de la Meilleure VLOCA Steven Degelaen VLOCA Alain Glickman VLOCA Presentatie 2022-03-09 VLOCA session - Pitch ORDP & Data visualisation Verwelkoming & doelstelling (Yoko) Het voorbereidend traject wordt toegelicht. Aanvankelijk was het idee met verschillende stakeholders uit de sector te bekijken hoe we het huidige Open Repair Data Platform (kortweg ORDP) kunnen verbreden met reparatie data voor reparaties die gebeuren bij professionele herstellers, kringwinkels, retailers, producenten, etc. Immers, uit WS1 bleek dat er op 2 momenten in het reparatieproces moeilijkheden ervaren worden die weggewerkt kunnen worden met behulp van AI, nl. bij identificatie, het stellen van de diagnose en het bepalen van de juiste reparatie optie. In een workshop met Statik, VITO en NUI, werd samen met Alain (VLOCA) beslist om ook te bekijken of we de steden en gemeentes kunnen bedienen met onze data. Samen werden er 5 inzichten geformuleerd die mogelijks uit onze data kunnen afgeleid worden. Aangezien de opkomst voor wat betreft de repair stakeholders mager was (er was wél interesse), werd beslist in een overleg met Bart (VLOCA) om deze workshop deels op te hangen aan het verder uitdiepen van deze alternatieve piste (lokale besturen). Na een eerste analyse kwamen we bij 2 initiatieven die lokale besturen willen voorzien van gegevens/inzichten. Daar gaan we dieper op in: De Gemeente en stadsmonitor wordt toegelicht door Alain; de CE-monitor door Yoko. Nadien bekijken we samen: Hoever het ORDP staat in de ontwikkeling; Welke de 5 inzichten zijn die de data mogelijks kan leveren aan lokale besturen We toetsten deze inzichten af met de data die we hebben (en/of nog niet hebben). We bekijken wat dit opgeleverd heeft. VLOCA en ORDP (Open Data Repair Platform) update stand van zaken Het VLOCA kernteam werd in december 2021 uitgebreid, om een volgende fase van het VLOCA project in te zetten en vanuit de innovatiefase in 2020/'21 stelselmatig effectief en efficiënt te operationaliseren. Momenteel wordt de kennishub als centraal kennisdeelplatform, omgebouwd zodat deze toegankelijker en intuïtiever is. De experten zullen veel makkelijker zelf de informatie kunnen toevoegen. Ook zal er meer ingezet worden op communicatie (via de ABB kanalen). meerwaarde voor ORDP Inhoudelijke aanvulling hoe VLOCA een meerwaarde kan zijn voor het ORDP: Uitdenken van een geschikte data architectuur: Zo bestaat er reeds een “open repair data standard” opgemaakt door The Restart Project. Er is een lijst van productcategorieën vastgelegd maar men is daarbij vertrokken van de lijst met producten die vaak worden binnengebracht bij een repair café. De lijst sluit dus niet aan bij een EU-classificatie (zoals prodcom of CN) en is daarom niet bruikbaar voor reparaties buiten de repair café-sfeer. Stefan (imec): om in te pluggen op green deal data space, moeten de namen voor de productcategorieën aligned zijn (vb met linked data). Huidige data standard is nog te functioneel. Er bestaan mechanismen om confidentialiteit te garanderen, moest dit een belemmering vormen. Wouter (KUL): op Tv's, stofzuigers, lampen, wasmachines en drogers wordt er reeds een verplichte QR-code (sticker) aangebracht met link naar een online EU-productdatabank die het energielabel, en op termijn productpaspoort, bevat. Die QR-code helpt voor het identificeren, niet zozeer bij het diagnosticeren De meerwaarde voor VLOCA ligt dus zeker in het verder verbreden van het ORDP (uitreiken naar professionele herstel, etc.) In een paralleltraject, zal een basisteam worden samengesteld en stakeholders 1 voor 1 benaderd. In dat gesprek wordt dan per stakeholder bekeken wat de noden zijn en welke opties er zijn voor wat betreft de data architectuur.  Inzichten vanuit de deelnemende organisaties inzicht Gemeente en stadsmonitor bij ABB (Alain) De data vloeien voort uit een uitgebreide bevraging van +/- 150.000 mensen. Dit is dus een vrij grote sample. Er worden 13 thema’s behandeld. De bevraging wordt om de drie jaar georganiseerd. ABB bereidt momenteel de volgende bevraging voor 2023 voor. Circulaire economie (CE) wordt als nieuw thema’s beschouwd. Maar men richt zich nog niet specifiek op reparatiedata. We zouden dit dus nog kunnen toevoegen. De data moeten wel steeds op gemeenteniveau zijn. Bij ABB zelf is er meer detail. Deze informatie kan opgevraagd worden bij ABB. (Checken of we wijkniveau hebben) Het ORDP kan aanleveren hoeveel/waar repair cafés zijn. De bevraging kan dan bijvoorbeeld uitklaren of dit bekend is. De voorbereiding doet ABB zelf. We zouden eventueel kunnen helpen bij het maken van de vertaalslag van de data naar scores voor CE.  (Zo wil Vlaanderen -30% materiaalgebruik realiseren en zouden we kunnen helpen bij het door vertalen van deze doelstelling naar de gemeentes.) CE Monitor (Yoko, zie aparte slide “CE-monitor”) De CE Monitor is opgemaakt bij KUL (Liesbet Gregoir, Luc Alaerts) in het kader van het CE. De “electronics” werden belicht. Voor deze stroom geeft men aan dat men over te weinig data beschikt, zeker op vlak van repair als CE-strategie. Het ORDP kan data leveren op niveau van Vlaanderen of België. Maar aangezien we over locaties beschikken, ook op gebied van steden (indien er een repair café gevestigd is).  Het ORDP kan ook bijkomende data zoals afval gerelateerde data zoals geproduceerd door de intercommunales (voor Leuven Ecowerf), opnemen. Echter, de CE-monitor voor Leuven is nog niet operationeel. Het idee is nu om onze pitch te brengen voor het team rond “Leuven circulair” om zo te bekijken of er een samenwerking kan ontstaan. ORDP (Stephanie, zie aparte slideshow “Pitch”, slides 2-12) Stephanie schetst de laatste status van het ORDP incl. De verschillende databronnen en gebruikte software. Ook bekijken we de inzichten die The restart Project uit de eigen repair data haalt, en hoe ze het visualiseren. Pitch: 5 mogelijke inzichten voor lokale besturen en toepassing op ORDP (Yoko, zie aparte slideshow “Pitch”, slides 14-43) We overlopen de 5 inzichten die onze databank mogelijks zou kunnen leveren aan lokale besturen. Dit zijn: Building a data driven scoreboard for policy making Strategic repair cafés deployments Reducing the missed opportunities Impacts of repair cafés on electro waste (as locally collected) Campaign performance marketing mix Voor elk van deze 5 ideeën werd gekeken of we op basis van de huidige data (en eventueel bijkomende data) de gevraagde inzichten kunnen leveren. We overlopen ze dus nogmaals meer mét figuren die we zelf opmaakten. De figuren werden een voor een uitvoerig besproken en mogelijke links naar andere datasets die kunnen worden opgenomen in het ORDP worden gelegd. In een notendop: inzicht inzicht voor lokale besturen en toepassing op ORDP Building a data driven scoreboard for policy making: Is er een aantoonbaar effect van repair cafés op het geluk? Zo organiseert men soms repair cafés in WZC. Oudere mensen genieten daarbij van het sociaal contact en het feit dat ze zich nuttig kunnen maken. Hoewel de impact op “hapiness” en “environmental health” nog moeilijk te kwantificeren is, is er een mogelijkheid om met het ORDP hier een indicator voor op te stellen, mits er meer linken gelegd kunnen worden naar andere databronnen. Bijvoorbeeld naar data die bij de stad aanwezig is rond demografie, vrijwilligerswerk, armoede etc. Maar de relaties en correlaties tussen reparaties en parameters zoals geluk en vrijwilligerswerk zijn nog weinig aantoonbaar. Meer data zouden verzameld moeten worden zoals de demografie van bezoekers van repair cafés en van herstellers. Men kan bevragingen doen. Sowieso is dataverzameling een belangrijk aspect van het repair café. Repair&Share oordeelt dat hier een “nieuw type van” vrijwilliger voor nodig is. Het is immers vaak zo dat er heel wat formulieren ingevuld worden waar nadien niets meer mee gebeurt. Een “circular electronics indicator” zou daarentegen wel aangeleverd kunnen worden. Deelaspecten zouden dan zijn: material demand & stock (waarvoor we Eurostat ‘put on market’ data en Recupel ‘bezitsmeting’ data zullen gebruiken, eventuele aangevuld met stock & flow modellering), repair activities (repair communities status – profesional repairers as registered – fixing rates, common failures,… uit het ORDP), recycling&valorization (door data op te halen bij Recupel, BeWeee, Ecowerf, kringwinkels). We kunnen hiermee nog een stap verder gaan en eveneens CO2 & material impacts (uitgedrukt als carbon footprint of als material footprints) die hiermee gepaard gaan leveren. Eveneens kunnen we leeftijden/ lifespans van electronics monitoren en trendanalyse (time series analysis) hierop toepassen. Strategic repair cafés deployments Het is op heden nog te vroeg om hierop te kunnen focusen. Reducing the missed opportunities: enkele berekenen met huidige data gedaan en we kunnen de missed opportunities zijnde reparaties die niet uitgevoerd konden worden omdat het “systeem” faalde (bv wisselstukken die niet verkrijgbaar of te duur zijn). Er kan zelfs afgeleid worden of de investering in de 3D printer de succesgraad zou kunnen verhogen. Impacts of repair cafés on electro waste (as locally collected): Data werd opgevraagd en verkregen bij Ecowerf (in een goede format en granulariteit) toch weinig correlatie te bespeuren tussen de grote van het netwerk rond het repair café en het aantal electronics binnengebracht op het recyclagepark. Dit is mede te verklaren doordat de locaties van de containerparken (eerder stadsrand) vaak zeer verschillend zijn van locaties waar repair cafés doorgaan (eerder in de kern). Campaign performance marketing mix: analyse gedaan van de promotiecampagnes van stad Leuven en van Maakbaar Leuven. Dit werd vervolgens gefit op het aantal (totaal en het aantal nieuwe) electronics geregistreerd op een repair café in Leuven. Conclusies en mogelijke vervolgacties. Dit korte VLOCA traject heeft reeds een mooie impuls gegeven aan het SHAREPAIR project. We leerden dat er verschillende vervolgstappen te zetten zijn. Enerzijds kunnen we het ORDP verbreden door data van nog meer partijen zoals professionele herstel, kringwinkels, OEMs aan te trekken. Anderzijds kunnen we de inzichten die uit de data kan getrokken worden, verder concretiseren en communiceren. We zijn het verst gevorderd met de CE gerelateerde inzichten voor lokale besturen. Toch zal ook hiervoor verwerking van data van andere partijen nodig zijn. We gaan verder op dit pad en werken in eerste instantie een blauwdruk uit. We kijken welke datanoden er nog zijn, wie ons die data zou kunnen bezorgen en hoe we een brug richting de dataleverancier zouden kunnen bouwen. We werken een structuur voor een dashboard uit, waar de gebruiker (lokale besturen, CE) alle informatie op intuïtieve manier aangeboden krijgt, en zaken verder kan uitdiepen indien gewenst. Concreet (VLOCA acties) TRACK 1: inventariseren van de mogelijke data stromen en mogelijke obstakels definiëren; TRACK 2: architectuur model opmaken: In interactie gaan met de stakeholders (data leveranciers, klanten); uitwerken dashboard (eentje met strategisch oogpunt en een voor ondersteunen operationele werking) Andere acties ikv SHAREPAIR ABB: onderzoek mogelijkheden integratie van het thema binnen GSM / toevoegen CE-indicator – bereidheid tot herstel Pitchen voor Leuven circulair –team (CE monitor) Uitwerken verbreding VLOCA traject Interviews met: BSH / Out of use / kringwinkel / Servilux / Vandenborre  
Pitch ORDP and Data visualisation  +
Inleiding Circulaire economie is een sleutelstrategie om onze maatschappij binnen de planetaire grenzen te sturen, emissies te verminderen en het herstel na covid verder aan te zwengelen. In een circulaire economie gaat het erom producten en materialen zo lang en zo hoogwaardig mogelijk te blijven inzetten met minimale milieu-impacten. Recent zijn steden sterk naar voren gekomen in de circulaire economie transitie, geïllustreerd door intentieverklaringen om een circulaire stad te worden zoals in Leuven of Antwerpen. In stedelijke omgevingen komen veel materiaalstromen samen en zijn er veel consumenten en bedrijven actief om circulaire businessmodellen uit te proberen en op te schalen. Als we materialen en producten kunnen voorzien van de nodige data, die bijvoorbeeld kwaliteit, oorsprong, samenstelling etc. aangeven, kunnen we de meerwaarde van de circulaire economie effectief binnenhalen. Dit stelt heel wat uitdagingen op vlak van data governance, en de vraag is hoe we die best aanpakken door architecturen, standaarden , concepten en modellen te ontwikkelen, temeer omdat er op Europees vlak veel in beweging is als het gaat over rechten en plichten bij het gebruik van data. Sharepair Het Europees Interreg project Sharepair ligt aan de basis van de VLOCA activiteiten rond het thema van repair cafés. De Vlaamse deelnemers van het Sharepair verenigden zich eveneens in de VLOCA activiteiten, en namen enkele marktspelers mee in de co-creatie, met als uiteindelijk doel een VLOCA architectuurstandaard op te stellen rond dit thema. VLOCA verkenningstraject In het najaar van 2021 werd besloten om een kort traject op te starten om dit onderwerp te exploreren vanuit het oogpunt van noden aan open data en de behoefte aan een gestructureerde architectuur. Twee workshops werden gehouden in Leuven, waarin de exploratie werd geconcretiseerd door het samenbrengen van verscheidene stakeholders. Twee workshops werden georganiseerd in dit VLOCA verkenningstraject Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 1 Business werkgroep 2021-10-28 Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 2 Data en informatie werkgroep 2022-03-09 Overzicht Draaiboeken   Actoren Hoe het Digital Product Paspoort gebruiken Hoe kan je gemiste “repair opportunities” in kaart brengen en reduceren? Hoe kunnen we repair cafés en herstel in het algemeen ondersteunen en zo de kans op succesvol herstel vergroten? Overheden Ik wil de bijdrage van reparatie aan de circulaire economie kunnen meten Ik wil gerichte campagnes rond repair cafés lanceren Ik wil kunnen meten hoeveel CO2 er vermeden is doordat burgers kapotte toestellen hersteld hebben Ik wil weten wat de impact van repair cafés/digitale tools is op elektrisch & elektronisch afval Waarom repair data loggen? Wat is een repair café en hoe kan ik er een starten? Overheden Wat is het SHAREPAIR project? Welke data standaard bestaat er in het repair landschap? Beschrijving Architectuur Lessons Learned   Deliverable Versie Actoren Circulaire economie: Repair cafés VLOCA-model V0.2 VLOCA-Model V0.2 Kennisinstellingen Overheden  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers Initiatiefnemer: Mobiliteit en Parkeren Antwerpen   Medebegunstigden: Stad Antwerpen Op dit ogenblik wordt de informatie van verschillende gereglementeerde zones binnen de stad helemaal niet of erg versnipperd aangeboden. Voor burgers en ondernemingen is dit erg onoverzichtelijk en zij moeten zelf op zoek gaan naar wat er waar geldt en waar ze, indien gewenst, extra rechten kunnen aanvragen. Het herhaaldelijk moeten invullen van de persoonlijke gegevens leidt ook vaak tot frustraties. Het is de doelstelling om dit te voorkomen door toe te laten om updates van het profiel van gebruikers, zoals onder andere extra nummerplaten, door hen zelf te laten beheren en ook automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Data-uitwisseling en standaardisering over steden heen, heeft niet alleen voordelen voor de burgers, maar ook voor de steden zelf. Vanuit de Europese Commissie is een Directive over “Intelligent Transport Systems” opgesteld die steden verplicht om de data met betrekking tot Urban Vehicle Access Rights (UVAR) op te laden naar het Europese Platform. Vanuit dit project wordt hier rechtstreeks een antwoord op aangeboden en zal dit via een geautomatiseerd proces kunnen lopen. De doelstellingen van dit Citerra project zijn: De aanvraagsystemen van steden en gemeenten te koppelen aan een centraal (e-loket) platform waar burgers en ondernemingen aanvragen kunnen doen en op die manier het ‘only-once principe’ te realiseren. Stedelijke data i.v.m. locaties en regels voor specifieke zones te centraliseren en als open data aan te bieden en op die manier een ‘single source of truth’ te kunnen aanbieden. Het statische karakter of de traag en vaak manuele aanpassingen van variërende reglementeringen van zones binnen een stad, dynamisch en geautomatiseerd te maken en op die manier met een Internet of Things (IoT) ecosysteem te integreren. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things