Showing 20 pages using this property.
V
De Vlaamse Virtuele Gemeente (afgekort VlaVirGem) is een concept dat in 2012 door V-ICT-OR werd uitgewerkt en op 1 januari 2013 officieel werd gelanceerd. De doelstelling was voornamelijk om komaf te maken met de grote diversiteit aan werkwijzen binnen lokale besturen, zonder alle mogelijke oplossingsbouwers te laten inboeten op creatieve vrijheid. VlaVirGem staat voor de ideale gemeente van de toekomst waaraan lokale besturen zich kunnen spiegelen, een generiek kader waarbinnen besturen aan de hand van een aantal sterk afgelijnde krachtlijnen hun eigen toekomstvisie kunnen uitwerken.     +
De Vlaamse Virtuele Gemeente (afgekort VlaVirGem ) is een concept dat in 2012 door V-ICT-OR werd uitgewerkt en op 1 januari 2013 officieel werd gelanceerd. De doelstelling was voornamelijk om komaf te maken met de grote diversiteit aan werkwijzen binnen lokale besturen, zonder alle mogelijke oplossingsbouwers te laten inboeten op creatieve vrijheid. VlaVirGem staat voor de ideale gemeente van de toekomst waaraan lokale besturen zich kunnen spiegelen, een generiek kader waarbinnen besturen aan de hand van een aantal sterk afgelijnde krachtlijnen hun eigen toekomstvisie kunnen uitwerken. De digitalisering van de dienstverlening in lokale besturen heeft geleid tot een model dat bestaat uit een aantal verticale lagen. Dit heeft op zijn beurt tot gevolg dat iedereen geïsoleerd aan oplossingen werkt (‘silo-werken’). Deze structuur kan slechts doorbroken worden door een aantal horizontale en ondersteunende lagen te creëren waardoor een verbeterde standaardisatie en compatibiliteit kunnen gewaarborgd worden. Connectiviteit Deze horizontale laag zorgt ervoor dat diensten, entiteiten en bij uitbreiding gemeenten onderling op een goede manier met elkaar verbonden zijn via een netwerk (LAN of WAN). De technische implementatie hiervan kan op verschillende manieren gebeuren. In dat kader zien we steeds vaker bovenlokale initiatieven rond gezamenlijke connectiviteit verschijnen, een goede zaak want de verbinding met Vlaamse en federale overheidsinstanties zorgt voor een vlotte ontsluiting van gedeelde diensten (bouwstenen). Een voorbeeld van zo’n bovenlokaal initiatief is de terbeschikkingstelling van het glasvezelnetwerk van de Vlaamse overheid voor lokale besturen. De connectie tussen overheden is de basislaag waarop de andere lagen verder uitgebouwd kunnen worden, een laag die ook bij toekomstgerichte IoT-toepassingen aan belang zal toenemen. Infrastructuur Een gezamenlijke infrastructuur leidt tot een meer gecentraliseerd beheer van de servers en datacentra. Een gemeente maakt vanaf dan gebruik van één gecentraliseerd datacenter. Soms maken verschillende gemeenten zelfs gebruik van dezelfde infrastructurele diensten via één cloudprovider. Ook hier zien we zowel publieke als private initiatieven opduiken, zoals bijvoorbeeld de Vlaamse overheid die haar infrastructuur ook voor lokale besturen ter beschikking stelt. Centralisering brengt “ontzorging” voor de lokale ICT-personeelsleden. Een ander hierbij aansluitend voorbeeld is een gecentraliseerd beheersysteem waarmee infrastructuur of toestellen (pc’s, laptops, tablets …) worden aangekocht. Data Alles draait om de data en informatie waarmee overheden aan de slag gaan om effectieve en efficiënte dienstverlening op te zetten. Deze informatie dient vertrouwelijk, integer en te allen tijde beschikbaar te zijn. Om een vlotte uitwisseling tussen verschillende systemen te verzekeren dient de data los te staan van de toepassingen die ervan gebruikmaken en voldoende “verrijkt” te zijn voor het overheidsniveau dat ermee aan de slag gaat. Het gebruik, de centralisatie en de verrijking van authentieke gegevensbronnen (basisregistraties) spelen hierbij een belangrijke rol. In 2012 creëerde V-ICT-OR een open standaardisatie met het project OSLO (open standaarden voor gelinkte overheden – nu OSLO²). Door goede afspraken te maken over de structuur van de data (standaardisatie) wordt de uitwisseling ervan vereenvoudigd. Andere projecten die ook standaarden rond open data en de uitwisseling ervan opzetten, versterken deze opzet verder (Smart Flanders). In de toekomst moeten open en gestandaardiseerde services, beschermd door een juist rollen- en machtigingsbeheer, deze horizontale laag verrijken. Processen Vooraleer een overheidsinstelling zijn diensten kan aanbieden, moet het de nodige werkstromen of processen uitwerken. Deze werkstromen en processen houden telkens rekening met de geldende regelgeving op het desbetreffende overheidsniveau. De processen bestaan steeds uit een 4-tal stappen: het verzamelen van gegevens door specifiek aangeduide organisatieonderdelen (intake), de uitvoering of behandeling van bepaalde stappen, het nemen van beslissingen en tot slot het afleveren van een bepaald product of dienst. Daarnaast gaat men deze werkprocessen besturen, bewaken en beheren op organisatieniveau. Vrijwel elk proces bestaat uit deze vier tot maximaal zeven statussen. Achter deze opzet schuilt de idee van een generiek procesmodel. Toepassingen De wereld van de software is voortdurend in beweging. Bovendien is software erg uiteenlopend: van typische softwarepakketten die alle mogelijke functionaliteiten samenbrengen, tot microservices of applicatiefuncties die een aantal taken geautomatiseerd kunnen uitvoeren. Toekomstgericht kunnen kleine engines of applicatiefuncties zorgen voor een efficiëntere inzet van onze middelen – niet in het minst op financieel vlak. Een van de grootste uitdagingen zal zijn om deze kleine softwarecomponenten bij elkaar te brengen en toepassingen los te koppelen van de 2 hierboven vernoemde lagen, nl. ‘processen’ en ‘data’. Blader gerust eens door de oplossingscatalogus van V-ICT-OR. Informatieveiligheid De bescherming van de informatie waarmee we dagelijks aan de slag gaan vraagt de juiste aandacht. Niet enkel gedigitaliseerde informatie maar ook alle andere soorten informatiedragers (incl. papier) dienen beschermd te worden tegen ongeoorloofd gebruik. Om een dergelijke bescherming te garanderen, moet het beleid vooreerst op de risico’s worden afgestemd, en moeten de nodige acties plaatsvinden op vlak van personeel, fysieke bewaking, logische beveiliging, bescherming van systemen … tot en met de manier waarop we met derden rond die gegevens samenwerken. V-ICT-OR ontwikkelde in dat verband een risicoanalyse en maturiteitsmeting die samen leiden tot een concrete actieplanning. Organisatiebeheersing Informatie en technologie vormen samen naast financiën en personeel de derde belangrijke pijler waarmee de dienstverlening naar de burger en onderneming toe op een accurate wijze kan worden opgezet. Het is noodzakelijk dat informatie en technologie vanuit beleidsniveau de nodige ondersteuning krijgt. Zo kan het lokaal bestuur ook dit beleidsaspect onder controle krijgen. V-ICT-OR hanteert hierbij een model waarbij de strategische (planmatige), tactische (organisatorische) en operationele (uitvoerende) elementen binnen de organisatie worden aangehaald, net als de informatie waarvan de organisatie gebruik maakt en, tot slot, de aangewende technologieën. Als het lokaal bestuur dit model ook effectief aanwendt, aangevuld met deze informatie, dan kunnen we stellen dat de werking van deze organisatie is afgestemd op de producten en diensten die het aflevert, waarbij die producten en diensten op hun beurt worden vertaald naar uitvoerende werkprocessen. Dezelfde oefening kan worden gemaakt op vlak van informatie en technologie, waarbij we telkens werken van beleid naar beheer en, ten slotte, uitvoering. Op deze pagina kunt u zelf uw masterplan samenstellen door beleidsprincipes te kiezen. U krijgt te zien aan welke IT en ondersteunde principes u hiervoor dient te voldoen.  
Deze piramide biedt een visuele weergave van de verschillende lagen waarop de Vlaamse Virtuele Gemeente gebaseerd is.  +
De vier hoofdonderdelen van de VLOCA aanpak VLOCA vertrekt vanuit de maatschappelijke context en de ambitie van het lokaal bestuur, over een doordachte aaneenschakeling van architecturale elementen, tot aan de uiteindelijke technologische elementen waaraan de oplossing dient te voldoen. We volgen hier vier stappen, waarvan de eerste twee de basis vormen van de uit te werken architectuur: Context Motivatie Bedrijfsarchitectuur IT-architectuur De strategie, de bedrijfsarchitectuur en de IT-architectuur vormen samen de Open City Architectuur. Context Onder context verstaan we alle instromen die samenkomen en een idee of concept tot resultaat hebben. Open City Ambitie Thematische lokale en bovenlokale open city ambitie Raakvlakken met andere ambities Beleid lokaal bestuur Open City ambitie als antwoord op beleid lokaal bestuur Digitale maturiteit lokaal bestuur Noden en behoeften stakeholders Specifieke noden en behoeften van stakeholders Quadruple helix: overheden, bedrijven, kenniscentra, burgers Omgevingsfactoren Maatschappelijke eisen en beperkingen Beleidsthema’s: milieu, verkeer, economie, … Motivatie De motivatie stelt aan de hand van een aantal vragen de open city ambitie scherp. Deze concretisering zal het trajectambitie kort maar gericht samenvatten. Visie Wat is de bestaansreden van dit project? Missie Wat willen we met dit project bereiken? Doel Wat is het doel van dit project? Successfactor Hoe meten we het succes van dit project? Bedrijfsarchitectuur VLOCA architecten werken volgens een standaard methodiek samen met initiatiefnemende lokale besturen in het tot stand komen van een uitgewerkte bedrijfsarchitectuur. In het VLOCA model worden exploratief alle mogelijk relevante elementen opgesomd. De stad voor wie de use case specifiek uitgewerkt wordt maakt de keuze tussen welke elementen in scope van het project zijn en welke niet. De niet meegenomen elementen worden hier gedocumenteerd als startpunt voor vervolgprojecten al of niet in dezelfde stad of gemeente. Tussen de overgebleven elementen worden prioriteiten gesteld, waaruit uiteindelijk een roadmap kan worden gefilterd, dat de aanzet is van het plan van aanpak van het te realiseren project door de stad. Data en informatie wordt hier eveneens bekeken: de informatienoden worden in kaart gebracht. Een OSLO project kan hieruit volgen, met de totstandkoming van een semantische standaard als doel. Business capabilities Wat moet de oplossing specifiek kunnen waarmaken? Bestaat uit data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten Data vereisten Welke data hebben we nodig? Aan welke parameters moet de data voldoen? Functionaliteiten Wat moet een toepassing met informatie kunnen? Wat is de interactie tussen toepassingen? Techniciteiten Wat zijn de technologische vereisten? Welke technologieën moeten onderling verbonden worden? IT architectuur Een specifieke IT architectuur wordt opgesteld voor de stad die het VLOCA traject initieert. Team VLOCA werkt daarbij nauw samen met het lokaal bestuur en haar gekozen IT partner. Tegelijkertijd zorgt team VLOCA ervoor dat een generieke architectuur wordt uitgewerkt, waarop andere steden en gemeenten hun project in een latere fase kunnen baseren. De specifieke context van het eerste project in onze regio zorgt op deze wijze voor een snelle start voor de volgende projecten, waarbij herbruikbaarheid en interoperabiliteit centraal staan. Informatie architectuur Gewenste informatie op dashboards, portaalsite, apps, … Uitgewerkt in een mindmap Data architectuur Voorbereiding voor OSLO traject/ semantische standaard Data governance Applicatie architectuur Rol van relevante toepassingen en hun interactie met informatie Uitgewerkt met een use case diagram Technologische architectuur Hard, soft en hybride infrastructuur voor applicatie architectuur Uitgewerkt met technische tekeningen  
This is the "Vloca default sidebar" template. It should be called in the following format: {{Vloca default sidebar |$pageData=... (arrayfunctions export) |$classData=... (arrayfunctions export) }}  +
figuur VLOCA  +
WS4_cijfers_water  +
Vloca ws0 image  +
Vloca ws1 image  +
Vloca ws2 image  +
Vloca ws3 image  +
Vloca ws4 image  +
This is the image belonging to page VlocaSessie/1  +
This is the image belonging to page VlocaSessie/17  +
This is the image belonging to page VlocaSessie/3  +
Template:Managed {{VlocaSessie properties |Abstract= <text> |CoCreatieAanvraag= <text> (csv) |VlocaSessie= <text> (csv) |Draaiboek= <text> (csv) |Actoren= <text> (csv) |Organisatie= <text> (csv) |Organisaties= <text> (csv) |Standaard= <text> (csv) |Maturiteitstype= <text> |Status= <text> |SmartCityDomein= <text> (csv) |SmartCityComponent= <text> (csv) |Website= <text> |VlocaTraject= <text> (csv) |SessieType= <text> |Datum= <text> |Tijd= <text> |Locatie= <text> |ArchitectuurComponent= <text> (csv) |ArchitectuurBouwlaag= <text> (csv) }}  +
Template:Managed {{VlocaSessie sidebar }} $base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header $page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header  +
Business werkgroep: Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) De business werkgroep is de eerste werkgroep binnen het City of Things Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Traject. Het gaat om een inspiratiesessie waar stakeholders meedenken om alle mogelijke use cases, randvoorwaarden, bezorgdheden, opportuniteiten en meer te identificeren. Digitaal Vlaanderen (OSLO) en Agentschap Binnenlands bestuur (VLOCA) organiseren en faciliteren deze werkgroep samen. De werkgroep staat open voor deelname door de gehele quadruple helix . Vaste deelnemers zijn de leden van het VLOCA-trajectconsortium en stakeholders. De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de data- en informatiearchitectuur verder aan te vullen. De Business werkgroep vond plaats op 07 november 2022. Deelnemers Organisatie Deelnemer Digitaal Vlaanderen (OSLO) Arne Smet Arne Scheldeman Agentschap Binnenlands bestuur (VLOCA) Fabian de la Meilleure Alain Glickman Stad Halle Kasper Vanbeginne Stad Dendermonde Pieter-Jan Fieremans VERA Tinne Cahy Provincie Oost-Vlaanderen/Polis Joachim Van den Bergh Erasmus Hogeschool Brussel Lenart Timmermans Joachim Van Schelvergem Context Initiatief Met het Visualo-project willen de initiatiefnemers, waaronder stad Halle, een gezond en aantrekkelijk stadscentrum creëren waar lokale verkopers, horeca, organisaties en de mensen die er wonen samen kunnen komen en de stad op een andere manier kunnen beleven. Aan de hand van verschillende technologieën en gerichte communicatie zal het aanbod van lokale handelaren gepromoot worden om zo interactie met de inwoners te verhogen. Men wil dus specifiek inzetten op lokale handelszaken die een grote impact gevoeld hebben door corona. Daarnaast is hun aanbod weinig bekend bij inwoners en nog minder bij bezoekers. Digitale infoschermen in het straatbeeld zouden een oplossing kunnen zijn maar tonen vooral advertenties voor multinationals en webshops. Daarnaast stelt men vast dat lokale besturen zich vaak beperkingen tot aankondigingen voor evenementen. Het doel van het project is de creatie van een gebruiksvriendelijke app voor handelaars, een performant platform voor de centrum manager en het weergeven van advertenties op slimme infoborden. Hieronder een opsomming van de vereisten per doelgroep: Presentatie Slide 10 VLOCA VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders. We verwijzen naar slides 19-24 voor meer informatie. OSLO Het doel van OSLO is om de datastromen semantisch te modelleren en de structuur van de data te standaardiseren in de context van het slimme stadsdistributie-project. Hierbij zal de focus gelegd worden op het opzetten van een gegevensuitwisseling tussen steden en leveranciers om logistieke stromen beter te beheren en optimaliseren. Het is de bedoeling om zo te zorgen voor meer samenhang en een betere begrijpbaarheid en vindbaarheid van de Data. Op die manier kan iedereen gegevens makkelijker gebruiken. Met OSLO wordt er concreet ingezet op semantische en technische interoperabiliteit. De vocabularia en applicatieprofielen worden ontwikkeld in co-creatie met o.a. Vlaamse administraties, lokale besturen, federale partners, academici, de Europese Commissie en private partners (ondertussen meer dan 4000 bijdragers). Extra informatie en een verzameling van de datastandaarden zijn te vinden op volgende links: - https://overheid.vlaanderen.be/oslo-wat-is-oslo - https://data.vlaanderen.be/ We verwijzen naar slides 11-18 voor meer informatie. Informeren, inspireren en aanzetten tot actie Tijdens dit onderdeel van de presentatie werd een bestaand datamodel toegelicht als inspiratie voor de verdere brainstormsessie en om op deze manier ook in het verdere traject mee te nemen: het Marketing Agency Data Model . Marketing Agency Data Model, Presentatie Slide 26 Hieronder worden de belangrijkste secties besproken: Sectie 1: “ Agentschappen” en “Klanten” : Deze sectie beschrijft wie de opdrachten/ diensten uitvoert en tegelijkertijd voor wie ze worden uitgevoerd. Sectie 2: “Campagnes” : In deze sectie zal er gedetailleerde informatie terug te vinden zijn die vasthangt aan de diensten die het agentschap levert naar zijn klanten. Meer bepaald welke werknemer(s) zullen deze campagne mee vorm geven, welk type product of welk advertentie type werd gekozen? Onder het product kan er de effectieve advertentie verstaan, meer bepaald een audiovisuele opname voor de promotie van een nieuw product. Het advertentietype werpt dan eerder een blik op het gekozen medium en de acties die nodig zijn om het product effectief tot bij de doelgroep te krijgen. Een tal van andere data kan bijgehouden worden in dit model. (zie link bovenaan). Sectie 3 : “Campagne statussen” : Hierin zal er hoofdzakelijk data terug te vinden zijn die voor 2 verschillende doeleinden kan gebruikt worden. Eerst en vooral om een opvolging te kunnen doenvan de campagnes die momenteel actief zijn. Vervolgens om een overzicht te krijgen op reeds uitgevoerde campagnes en hun effectiviteit, efficiëntie van het team, etc. Onderstaande tabel geeft weer wat wel en niet opgenomen is in het datamodel. Pluspunten van het datamodel komen reeds naar bovenin de uitleg per sectie. Wat nog ontbreekt in bovenstaand model is de focus op de doelgroep (vb inwoners van de stad/gemeente). Aangezien de doelgroep een belangrijke rol speelt in het Visualo-traject is dit een rol die mogelijks zal opgenomen worden in de verdere werkgroepen. Pluspunten Minpunten Campagne info is aanwezig Klantgegevens Doelgroep Potentiële klanten … Partners worden meegenomen in het model Contracten tussen rollen verschillende producten and advertentie types mogelijk Status/Verloop van de campagne zichtbaar Output / Resultaten Werkgroep oefeningen Doel De brainstorm sessie ging van start met het definiëren van een advertentie. Een advertentie is een publicatie die bedoeld is de lezer ervan te verleiden tot een bepaalde actie, zoals het kopen van een product of deelnemer aan een actie. Men kan verschillende soorten advertenties onderscheiden: links, buttons, banners, digitale schermen, sms, social media, Splash,.. Het doel van de brainstormsessie is het volgende: - Inzichten verkrijgen in huidige en potentiële use cases m.b.t. VISUALO in zijn breder geheel. - Concepten rond VISUALO oplijsten. - Bestaande datamodellen en initiatieven capteren Er werd tijdens de eerste oefening aan de participanten gevraagd waaraan ze denken wanneer ze de term 'advertentie' horen en welke soorten advertenties ze kennen. Via de Mentimeter werden de volgende twee wordclouds verkregen: Presentatie Slide 29-1 Presentatie Slide 29-2 Brainstormsessie De brainstormsessie wordt ingedeeld in drie oefeningen: Oplijsten van use cases, oplijsten van concepten en het oplijsten van data modellen. De eerste en tweede oefening zijn met elkaar gelinkt, aangezien de concepten in de tweede oefening worden gedefinieerd aan de hand van de use cases uit de eerste oefening. De bedoeling is om rond het topic advertenties (op mogelijks interactieve infoschermen) zo breed mogelijk te trekken. Hieronder worden de use cases en concepten opgelijst, deze zijn ook terug te vinden via de Visualo Mural . Use cases 1. Als stad/gemeente wil ik: Als stad wil ik weten of ik aan de hand van slimme technologieën (AI,..) bepaalde gevoelige gegevens kan verzamelen (GDPR-gerelateerd). vb. Vervagen van personen maar welkunnen herkennen of het een kind vs 65+ is Als stad wil ik unanimiteit rondom het uiterlijk van de advertenties. Als stad wil ik de burger kunnen betrekken bij lokale denkvragen / toekomstige lokale bestuursbeslissingen. Als stad wil ik de aandacht rond lokale bestuursbeslissingen vergroten. Als stad wil ik procentueel weten hoeveel mensen de nederlandse reclame begrijpt. Als stad wil ik procentueel zien hoe de schermtijd verdeeld is. Als stad wil ik weten welke restricties we kunnen opleggen binnen het gebruik van het platform / digitaal scherm. (maximale zendtijd, maximale kostprijs,...) Als stad wil ik dat de zijstraten van de centrale winkelstraten en de daar aanwezige winkels visibiliteit krijgen. Als stad / gemeente wil ik een portfolio aan mogelijke advertentiecampagnes in handen hebben ( combinatie van locaties & zendtijd ,...) met elk zijn eigen prijs. Als stad / gemeente wens ik dat er een screening gebeurt alvorens de campagne live kan gaan. Als stad wil ik het imago van de winkelstraat verbeteren door ze attractiever te maken. als stad / gemeentebestuur wil ik de infoborden gebruiken om het eigen beleid letterlijk aan de burger te brengen (Zie puntje 4.) Als stad / gemeentebestuur wil ik dat de infoborden voor een breder gebruik dan enkel advertenties kunnen ingezet worden in combinatie met een volledige integratie in het beleid van steden. Als stad wil ik mijn schermtijd ook informatief kunnen gebruiken. (wandelroutes - weer & verkeer…) Als stad wil ik data zien die mij een beeld geeft van de gezondheid van de lokale handel. Als stad wil ik de mogelijkheden bekijken / hebben om een integratie te hebben met stadsapp. Als stadsbestuur wil ik feedback vragen & verzamelen met betrekking tot een actie, promo,... Als stadsbestuur wil ik mijn centrum / winkelgebied promoten. Als stad wil ik een democratische concurrent van JCDecaux kunnen faciliteren. Als stadsbestuur wil ik mijn return on investment kennen. Als stadsbestuur wil ik dat de borden meer dan louter een promotool zijn maar ook data kunnen vergaren. Als boekhouder wil ik een duidelijk afsprakenkader rond de financiering van VISUALO per type advertentie & type onderneming. 2. Als lokale handelaar wil ik: Als lokale handelaar wil ik feedback vragen & verzamelen met betrekking tot een actie, promo,... Als lokale handelaar wil ik mijn centrum / winkel gebied promoten. Als lokale handelaar wil ik dat de borden meer dan louter een promotool zijn maar ook data kunnen vergaren. Als lokale handelaar wil ik mijn return on investment kennen. Als lokale handelaar wil ik een betaalbaar medium om mijn business te promoten & short term promoties aan te bieden. Als groep van lokale handelaars willen we info kunnen plaatsen over het specifieke evenement. ( extra notitie Arne Smet : moeten we hiermee ook dan rekeningen houden gekeken naar budgetgebruik,... ). Als lokale handelaar wil ik mijn bereik en de band met mijn klanten verhogen. Als lokale handelaar wil ik de promotie van de infobord een maximaal integreren in mijn eigen promoties & advertenties. (zowel fysiek als digitaal?) Als lokale handelaar wil ik niet dat de stad uit het niets extra schermtijd kan krijgen. Als lokale handelaar wil ik oproepen kunnen doen indien extra personeel gewenst is (vacatures op de schermen plaatsen ). Als lokale handelaar wens ik vroegtijd mijn advertentie te onderbreken of gedurende de looptijd aan te passen. Als lokale handelaar wil ik mijn advertenties ook om andere media kunnen posten. Als lokale handelaar, specifiek binnen de horeca, wil ik een link inleggen met “too good to go” om zo duurzaamheid te stimuleren & promoten in de stad. Als lokale handelaar wil ik een “instant-voucher” actie kunnen uitvoeren (happy hour achtige acties). Als lokale handelaar wil ik weten wanneer er veel ouderen of studenten in de stad aan het rondwandelen zijn. Als lokale handelaar wil ik een eenvoudige gratis onboarding krijgen omtrent het gebruik van de applicatie. Als lokale handelaar wil ik tijdsgebonden doelgroep targeting kunnen gebruiken. (einde schooltijd ? promoties focus op jongeren, marktdag ? promo’s uit de markt / koffiepromo’s na de markt in de horeca zaken,...). Als lokale handelaar wil ik duidelijk de locatie van mijn handelszaak kenbaar maken. Als lokale handelaar wil ik kunnen bijhouden hoe mijn advertentie het doet & waar er verbeteringen mogelijk zijn. Als lokale handelaar wil ik via data inzicht krijgen in de effectiviteit van mijn advertenties / campagnes. Als lokale handelaar wil ik een standaard formaat per type advertentie. Als marketing bureau wil ik burgers op een interactieve manier kunnen bevragen. 3. Als klant/burger wil ik: Als klant / burger wil een artikel kunnen reserveren aan de hand van een applicatie / het scannen van een QR-code op het scherm. Als klant / burger wil ik bij warm weer info over ijsjes en bij koud weer over warme wafels, bij regen over paraplu’s…, (targeted informatie geven). Als koper wil ik een specifiek voordeel kunnen genereren door de interactie met het scherm. Als klant / burger wil dat de slimme elementen in het infoscherm mijn eigen privacy niet schenden. ( bij gebruik van camera wil ik niet herkenbaar gefilmd/gestreamd/… worden. Als klant wil ik previews / suggesties over specifieke locaties waar ik een bepaald goed kan kopen. Als klant wil ik aan de hand van augmented reality reeds kunnen zien hoe het promo product mij zou passen indien van toepassing. Als klant wil ik de actuele promoties van op het infoscherm kunnen delen met vrienden via verschillende platformen. Als klant wil ik begeleid worden in het winkelgebied. “welke winkel kan ik waar vinden? een route maken op het scherm & vervolgens overzetten op de telefoon”. Als klant / burger wil ik weten wat de actuele events zijn binnen een bepaalde afstand. Als klant / burger wil ik weten waar er in de buurt nog plaatsen vrij zijn om te eten. Als klant / burger wil ik suggesties verkrijgen bij bepaalde noden & vragen. Als klant / burger wil ik promoties van markthandelaren zien. Als klant / burger wil ik dat mijn gegevens niet opgeslagen worden wanneer ik een qr code scan. Als klant wil ik een spaarpunten module geïntegreerd zien aan de hand van een applicatie. Als klant / burger wil ik weten welke nieuwe handelszaken recent geopend zijn in de buurt. Als klant / burger wil ik het scherm kunnen gebruiken vanuit mijn smartphone aan de hand van het scannen van een qr-code. Als klant / burger wil ik gepersonaliseerde informatie & advertenties ontvangen via het infoscherm in de straat. Als klant / burger wil ik een duidelijk zicht hebben op welke data over mij kan verzameld worden en wat ermee gebeurd. Als klant / burger wens ik zicht te krijgen op welke gegevens worden bijgehouden. Als klant / burger wil ik weten waar ik terecht kan in de stad voor een specifieke nood & vraag. Als klant / burger wil ik zeker en vast geen gedateerde informatie zien. 4. Als infoscherm wil ik: GDPR: camera voor AR + veiligheidsfunctie (vandalisme). Technologie: wat met het gebruik van audio in het infoscherm? enkel op aanvraag? permanent? Soorten advertenties op het infoscherm: Constante advertenties (wederkerend) = brand awareness creation vs Instant: CTA (=tijdsgebonden advertenties) Industrie: kunnen niet-handelaars leuke weetjes posten? bv. #aantal geboortes in het lokaal ziekenhuis, etc… Scherm: indien interactief ? automatisch terugkeren naar het default startscherm na een bepaalde tijd? Ideale wandelroute bij selectie van winkels. Spelletjes voor kinderen die ergens moeten wachten (stations,...). Concepten Hieronder is een overzicht zichtbaar van de mogelijke concepten die gehanteerd kunnen worden bij de uitwerking van het model. 1. Lokale handelaar Feedback Winkelgebied Connectie Band Schermtijd Campagne Inzichten Onboarding Onderbreek mogelijkheid Aanpas mogelijkheid Instant voucher acties Too good to go Duurzaamheid Effectiviteit Vacatures Medium Bereik Locatie Lokale handelaar 2. Technologie Weetjes GDPR Constante advertenties Interactief AR Audio Instant advertenties Games 3. Stad Denkvragen Bestuursbeslissingen Unanimiteit Screening Maximale zendtijd Maximale kostprijs Visibiliteit Feedback Stadsapp Vervolgstappen Na deze gezamenlijke werkgroep publiceren VLOCA en OSLO het verslag van deze Business werkgroep. VLOCA deliverables & werkgroepen De verzamelde inzichten worden door het VLOCA-team verwerkt in de VLOCA-deliverables . In een eerste fase verfijnen we het VLOCA-Model , de stakeholderanalyse en de marktanalyse . Een eerste aanzet wordt gedaan om het vereistenmodel vorm te geven en de use cases worden na validatie met de initiatiefnemers opgenomen in een finale versie van het traject-charter . Werkgroepen Hieronder het overzicht van alle werkgroepen voor het traject Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) . Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2022-11-07 09u00-12u00 Vlaamse Overheid Herman Teirlinckgebouw (Brussel) Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2023-03-02 13u00-16u00 Digitaal Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2023-03-30 13u00-16u00 Digitaal Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2023-04-25 13u00-16u00 Digitaal Feedback of vragen kan steeds per mail naar vloca@vlaanderen.be OSLO deliverables & werkgroepen Als volgende stap wordt een eerste aanzet gemaakt rond de datastandaard. Er wordt gebruik gemaakt van de geïdentificeerde use cases en concepten om invulling te geven aan de verschillende klassen en attributen. Het sneuvelmodel zal de basis vormen voor de discussies in de volgende thematische werkgroepen. Indien u graag zou willen deelnemen aan één van de aankomende werkgroepen, kan u via deze link een overzicht van de workshops terugvinden en u ook zo inschrijven.  
Technologie werkgroep Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de technologie die nodig is om het traject technisch werkbaar te maken. Onder technologie verstaan we hardware, software en hybride infrastructuur . In deze werkgroep kijken we samen welke bouwstenen nodig zijn om tot de oplossing(en) te komen voor de use cases die tijdens de vorige werkgroepen werden gedefinieerd. De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele quadruple helix . Vaste deelnemers zijn de leden van het VLOCA-trajectconsortium en stakeholders, die samen deze noden in kaart brengen. Specifiek zijn we voor deze werkgroep op zoek naar meer technische profielen zoals IT-architecten, solutions architecten, IT managers, personen die actief zijn binnen de industrie,.. De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de IT-architectuur verder aan te vullen.Heb jij interesse, specifieke noden, expertise of andere belangen bij dit traject? Klik hier om je in te schrijven. Andere werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2024-06-11 13u-16u Teams Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2024-06-11 13u-16u Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-07-09 13u-16u Teams  +