"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
D
Introductie
De digitalisering van de parkeerrechten voor personen met een handicap zorgt ervoor dat de parkeerrechten van de voertuigen op de parkeerplaatsen voor gehandicapten digitaal kan gecontroleerd worden.
Dit project werd uitgewerkt in 2022-2023 door het Mobiliteitsbedrijf Antwerpen en resulteerde in haalbaarheidsstudie die bestond uit een analyse en een uitgewerkte architectuur.
Pitch
Voor personen met een handicap die met één enkel digitaal recht on street en op voorbehouden plaatsen kunnen parkeren in alle Vlaamse steden en gemeenten waar digitaal gehandhaafd wordt, zonder voorlegging van een fysieke parkeerkaart
biedt deze vernieuwde aanpak
een volledig digitale behandeling van de parkeervergunningen voor personen met een handicap
door het bezit van een parkeerkaart op naam te koppelen aan één of meerdere nummerplaten en te controleren of de aanvrager de rechthebbende is waardoor grote fraude met deze kaarten kan worden tegengegaan.
in tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak eenvoudig, digitaal en voordelig voor zowel de houder van het recht als voor de parkeerhandhaving in de Vlaamse steden en gemeenten.
Impactmap
Doel
Doelgroep
Impact
Deliverable
Met deze vernieuwde aanpak willen we een volledige digitale behandeling van de parkeervergunningen voor personen met een handicap door het recht op een fysieke federale parkeerkaart voor personen met een handicap te koppelen aan één of meerdere nummerplaten en te controleren of de aavrager de rechthebbende is waardoor de grote fraude met deze kaarten kan worden tegengegaan.
Burger die over een federale parkeerkaart voor personen met een handicap beschikt en parkeert in een Vlaamse gemeente waarbij deze gebruik wil maken van het gemeentelijk regime betreffende parkeren met een parkeerkaart voor personen met een handicap (gratis, verminderd tarief, voorbehouden plaats..)
We willen voor de burger een digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap creëren dat geldig is in alle Vlaamse gemeenten en dat oneindig is in tijd of geldig is voor de duur zoals aangegeven in de kruispuntenbank Sociale Zaken. Impactmeting - Aantal burgers dat gebruik maakt van een digtaal parkeerrecht voor personen met een handicap. - Aantal vaststellingen dat gebeurt op basis van fysiek voorliggende parkeerkaart. - Sustantieel minder aantal retributies wegens niet voorliggen parkeerkaart. - Substantieel minder aantal GAS boetes wegens foutief parkeren op voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap. - Substantieel meer voorbehouden plaatsen beschikbaar voor personen met een recht om er te parkeren. - Substantieel minder fraude met oneigenlijke kaarten. - Substantieel lagere handhavingskost waardoor gratis parkeren mogelijk blijft.
- Aanpassing wegcode zodat ook digitaal parkeerrecht wettelijk en jurdisch mogelijk is. - Verkrijgen van een machtiging voor de online bevraging rechthebbenden parkeerkaart personen met een handicap op basis van rijkregisternummer. - Centrale database die alle digitale parkeerechten voor personen met een handicap bevat. - Centraal beheer en onderhoud van de database - Koppeling van persoonlijk recht (houder parkeerkaart) met de nummerplaat van het voertuig waarmee deze zich verplaatst.
We willen voor de burger één uniforme eenmalige registratieprocedure waarmee een digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap kan worden aangevraagd.
- Multikanaals registratieprocedure zodat deze toegankelijk is voor iedereen in de doelgroep om een aanvraag in te dienen. - Digitale registratieprcocessen zijn WCAG compliant en voldoen aan de normering om maximale digitale toegankelijkheid te waarborgen.
Burger die over een federale parkeerkaart voor personen met een handicap beschikt en zich registreert voor een digitale parkeervergunning
We willen de burger een volledig digitaal online registratieproces en maximaal hergebruik van digitale informatie aanbieden met maximale toegankelijkheid gericht op de specifieke doelgroep Impactmeting - Aantal aanvragen dat via volledig digitale weg wordt ingediend. - Aantal digitale parkeervergunningen dat meteen na indienen wordt aangemaakt en uitgereikt.
- Real-time bevestiging van de identiteit van de aanvrager door sterke authenticatie via eID, ITSME en dergelijke. - Real-time bevestiging van het recht op een parkeerkaart voor personen met een handicap door kruispuntenbank Sociale zaken (MAGDA bouwsteen Geef_Handicap 2.0). - Wegschrijven van het digitale recht naar een centrale database. - Integratie van alle bouwstenen en API's nodig voor de digitalisering van het volledige proces aavraag parkeervergunning personen met een handicap - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Aflevering van parkeervergunning in digitale vorm
We willen de burger een volledig digitaal registratieproces aanbieden met maximaal hergebruik van digitale informatie Impactmeting - Aantal aanvragen dat digitale drager (mail) wordt ingediend. - Aantal digitale parkeervergunningen dat binnen de afgesproken termijn wordt aangemaakt en uitgereikt.
- Mogelijkheid tot indienen aanvraag door gemeenteambtenaar namens de burger - Real-time bevestiging van het recht op een parkeerkaart voor personen met een handicap door kruispuntenbank Sociale zaken (MAGDA bouwsteen Geef_Handicap 2.0). - Wegschrijven van het digitale recht naar een centrale database. - Integratie van alle bouwstenen en API's nodig voor de digitalisering van het volledige proces aavraag parkeervergunning personen met een handicap - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Aflevering van parkeervergunning in digitale of analoge vorm
We willen de burger een fysiek (loket) registratieproces aanbieden met maximaal hergebruik van hergebruik van digitale informatie Impactmeting - Aantal burgers dat zich aan het loket aanbiedt voor een aanvraag - Aantal digitale parkeervergunningen aan het gemeenteloket wordt aangemaakt.
- Mogelijkheid tot indienen aanvraag door gemeenteambtenaar namens de burger - Real-time bevestiging van het recht op een parkeerkaart voor personen met een handicap door kruispuntenbank Sociale zaken (MAGDA bouwsteen Geef_Handicap 2.0). - Wegschrijven van het digitale recht naar een centrale database. - Integratie van alle bouwstenen en API's nodig voor de digitalisering van het volledige proces aavraag parkeervergunning personen met een handicap - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Real- time aflevering van fysieke parkeervergunning (papier)
Burger niet handelingsbekwaam om aanvraag in te dienen
Wij willen dat een gevolmachtigde 'derde' (voogden bewindvoerders, maar derden met een volmacht van de gerechtigde) een aanvraag kan indienen voor een burger die handelingsonbekwaam is of door omstandigheden geen gebruik kan maken van de verschillende aangeboden registratieprocedures (digitaal niet voldoende beslagen of geen toegang tot IT infrastructuur...)
- Mogelijkheid om in het registratieproces aan te geven of de aavraag door een derde wordt ingediend. - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Creatie van takeninbox waarin aanvragen met dcocumentvalidatie in terecht komen.
Wijzigen voertuigen
Wij willen de burger de mogelijkheid geven om digitaal op eenvoudige wijze de nummerplaat van voertuig waarmee deze zich verplaatst te wijzigen en waarbij het recht ten allen tijde aan slechts één nummerplaat is gekoppeld.
- Mobiele applicatie waarmee - een oneindige parkeersessie kan worden op een nummerplaat kan worden stopgezet - een nieuwe oneindige parkeersessie kan worden aangegaan op een andere nummerplaat - Credentials om gebruik te maken van de mobiele applicatie - Geen beperking op het aantal te gebruiken nummerplaten - Creatie van shortlist met meest gebruikte nummerplaten - Intgratie van de nodige API's om aanpassing numerplaat van digitaal parkeerrecht door te geven aan de centrale database - Doorgeven time stamp met wanneer nieuwe nummerplaat geldig is
Wij willen de burger de mogelijkheid geven om via contact met een gemeente op eenvoudig wijze de nummerplaat van voertuig waarmee deze zich verplaatst te wijzigen en waarbij het recht ten allen tijde aan slechts één nummerplaat is gekoppeld.
Koepelorganisaties en belangengroepen (Hoge Raad voor personen met een handicap, UNIA…)
Wij willen de koepelorganisaties en belanggroepen bevragen om zo hun steun en actieve medewerking te verkrijgen bij de ontwikkeling van ons project.
- Identificatie belangrijkste stakeholders. - Opzetten overlegstructuur om procesontwerp en business rules af te stemmen. - Formele steun door koepelorganisaties en belanggroepen. - Onderbouwd en ondersteund dossier voor verkrijgen machtiging bevraging kruispuntenbank Sociale Zaken.
Medewerkers loketwerking
Wij willen dat de medewerkers van de loketten namens de klant in het loket een aanvraag voor een digitale parkeervergunning voor personen met een handicap digitaal kunnen indienen.
- Opzetten van rechtenbeheer en usermanagement - Real-time bevestiging van het recht op een parkeerkaart voor personen met een handicap door kruispuntenbank Sociale zaken (MAGDA bouwsteen Geef_Handicap 2.0). - Wegschrijven van het digitale recht naar een centrale database. - Integratie van alle bouwstenen en API's nodig voor de digitalisering van het volledige proces aavraag parkeervergunning personen met een handicap - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Creatie van takeninbox waarin aanvragen met dcocumentvalidatie in terecht komen.
Medewerkers backoffice
Wij willen dat de medewerkers van de backoffice namens de klant in het loket een aanvraag voor een digitale parkeervergunning voor personen met een handicap digitaal kunnen indienen. Impactmeting - minder retributies wegens niet voorliggen kaart - minder GAS boetes wegens onterecht parkeren op voorbehouden plaatsen - minder bezwarenbehandeling
- Opzetten van rechtenbeheer en usermanagement - Real-time bevestiging van het recht op een parkeerkaart voor personen met een handicap door kruispuntenbank Sociale zaken (MAGDA bouwsteen Geef_Handicap 2.0). - Wegschrijven van het digitale recht naar een centrale database. - Integratie van alle bouwstenen en API's nodig voor de digitalisering van het volledige proces aavraag parkeervergunning personen met een handicap - Mogelijkheid om attesten op te laden (kopie identiteitskaart houder parkeerkaart, volmacht) indien aanvrager niet de houder is van de federale parkeerkaart. - Creatie van takeninbox waarin aanvragen met dcocumentvalidatie in terecht komen.
Parkeertoezichters
De parkeerwachters zullen het bezit en de geldigheid van het parkeerrecht voor personen met een handicap controleren door het scannen van een nummerplaat. Impactmeting - Geen visuele controle van parkeerrechten meer nodig - Efficiëntere en effectievere handhaving - uitreiken van retributies mogelijk door systeem in plaats van de handhaver ter plaatse
- on street connectie met centrale rechtendatabase (scanwagen, handheld..)
Vlaamse Instanties o.a. kenniscentrum Vlaanderen en digitaal Vlaaderen
In samenwerking met kenniscentrum Vlaanderen wordt bekeken welk model voor deling en financiering (kostenverdeling) we kunnen toepassen om het digitale parkeerrecht beschikbaar te maken voor alle Vlaamse gemeenten. Het project digitalisering parkeervergunning voor personen met een handicap zal een aanvulling zijn aan het huidige project over de deling van een gemeenschappelijke parkeerrechtendatabase en omliggende toepassingen dat reeds loopt binnen kenniscentrum Vlaanderen. Met digitaal Vlaanderen bekijken weer of we de user interface, de backend en de database, de hosting en onderhoud meteen of Vlaams niveau kunnen opzetten volgens de gevraagde standaarden. De andere optie is om te ontwikkelen op lokaal niveau en daarna pas op een hoger bestuurlijk niveau te ontsluiten.
- ontwerpovereenkomsten tussen de gemeenten onderling over delings- en financieringsmodel - concrete afspraken over userinterface en hosting
FOD Sociale Zaken en FOD Mobiliteit
We overleggen en overtuigen de Federale overheidsdiensten Sociale Zaken en Mobliteit van de noodzaak om de parkeervergunning voor personen met een handicap digitaal te maken. We gaan hiervoor in overleg om de voorwaarden te bespreken en de paramaters te bepalen waaraan onze oplossing moet voldoen. Deze nemen we mee in de opdracht voor de businessanalyse. We onderzoeken eveneens de mogelijkheid om de impact van ons project op te schalen naar een federaal niveau. De inhoud van ons project belangt in casu alle Belgische gemeenten aan.
- machtiging bevraging Kruispuntenbank Sociale Zekerheid
Blauwdruk
Fase
aanpassing retributiereglementen
communicatietraject
Proactieve bezorging code
initiatie van de regsitratie
creatie digitaal parkeerrecht
aflevering van het recht
controle van het recht
Interactiepunt
In de retributierglementen die van de toepassing gebruik willen maken wordt opgenomen dat er een digitaal parkeerrecht moet aangemaakt worden indien men wil genieten van de verschillende parkeervoordelen voor personen met een handicap dit worden geboden door het desbetreffend lokale bestuur
In samenwerking met de federale overheid, de lokale besturen en de organisaties uit de doelgroep wordt een communicatietraject opgezet om de personen met een handicap op de hoogte te brengen van het nieuwe digitale parkeerrecht, het waarom ervan en de wijzen men dit kan aanvragen
De houders van een federale parkeerkaart ontvangen van de Directie-Generaal voor de gehandicapten per post een unieke code waarmee de persoon met een handicap zich kan aanmelden De houders van een federale parkeerkaart ontvangen een begleidend schrijven met de uitleg over wat het digitaal parkeerrecht inhoud, waarom men dit moet aanvragen en op welke manieren men dit kan doen.
ik surf naar de URL en kies de methode waarmee ik mij wil aanmelden eID/ITSME of kaartnummer en code ik kies de taal waarin ik wil verder gaan om een nummerplaat opgeven ik selecteer of ik een Belgische of buitenlandse houder ben van een Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap ik surf naar 'mijn burgerprofiel','mon espace' waar ik mij aanmeld met eID/ISTME waar deze aanmeld methode als singel sign-on dient om in de web applicatie te komen Bij de aanmelding wordt meteen gecontroleerd of ik een houder ben van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap in de webapplicatie krijg ik meteen te zien aan welke nummerplaat het actieve parkeerrecht hangt. Dit kan een langlopend of kortlopend recht zijn. Ik krijg ook meteen de 5 laatste gebruikte nummerplaten te zien die aan het recht werden gekoppeld met hun respectievelijk datum en duurtijd. Ik de webapplicatie kan ik ook een nummerplaat opgeven of wijzigen. Als ik over een buitenlands Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap beschik kan ik met opgave van mijn kaartnummer alleen een kortlopend recht registeren
Ik open op een mobiele drager (android, IOS) de native app en meld mij aan via eID/ITSME of kaartnummer en code ik kies de taal waarin ik wil verder gaan om een nummerplaat opgeven ik selecteer of ik een Belgische of buitenlandse houder ben van een Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap Bij de aanmelding wordt meteen gecontroleerd of ik een houder ben van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap in de webapplicatie krijg ik meteen te zien aan welke nummerplaat het actieve parkeerrecht hangt. Dit kan een langlopend of kortlopend recht zijn. Ik krijg ook meteen de 5 laatste gebruikte nummerplaten te zien die aan het recht werden gekoppeld met hun respectievelijk datum en duurtijd. Ik de webapplicatie kan ik ook een nummerplaat opgeven of wijzigen. Als ik over een buitenlands Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap beschik kan ik met opgave van mijn kaartnummer alleen een kortlopend recht registeren
Ik bel naar het gratis nummer Na het welkomstbericht krijg ik de vraag om mij aan te melden met kaartnummer en code ik meld mij aan met kaartnummer, door dit in te spreken of via klavier Bij de aanmelding wordt meteen gecontroleerd of ik een houder ben van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap
Ik SMS naar een gratis nummer om een kortlopend digitaal parkeerrecht te creëren Ik typ kaartnummer#code#nummerplaat# Er wordt gecontroleerd of de combinatie kaartnummer+code geldig is
Ik begeef mij naar een lokaal loket van eender welk Belgisch lokaal bestuur De medewerker van het lokaal bestuur logt in in de webapplicatie De medewerker van lokaal bestuur meld mij aan in de webapplicatie via mij eID of kaartnummer + code Bij de aanmelding wordt meteen gecontroleerd of ik een houder ben van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap in de webapplicatie krijg ik meteen te zien aan welke nummerplaat het actieve parkeerrecht hangt. Dit kan een langlopend of kortlopend recht zijn. Ik krijg ook meteen de 5 laatste gebruikte nummerplaten te zien die aan het recht werden gekoppeld met hun respectievelijk datum en duurtijd. Ik de webapplicatie kan ik ook een nummerplaat opgeven of wijzigen. Als ik over een buitenlands Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap beschik kan ik met opgave van mijn kaartnummer alleen een kortlopend recht registeren
Ik doe een aanvraag bij de federale overheid voor een nieuw analoog Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap
Ik geef mijn nummerplaat op voor een langlopend recht (eigen wagen, vaste chauffeur, mantelzorger..) via de webapplicatie, de native app, het intelligent telefoonsysteem (spraak/klavier) of een loket van een lokaal bestuur. Als ik van meerdere wagens gebruik maak kan ik een kortlopend digitaal parkeerecht creëren dat maximaal loopt tot het einde van de dag waarop het werd aangemaakt of tot er een andere nummerplaat wordt opgegeven. Ik kan dit doen via de webapplicatie, de native app, het intelligent telefoonsysteem (spraak/klavier), SMS of een loket van een lokaal bestuur Als ik een recht creëer via de website of de native app kan ik via een drop down menu uit mijn 5 laatst meest nummerplaten kiezen zodat ik niet steeds opnieuwe moet intypen. Ik kan zo dikwijls van nummerplaat wisselen als ik wil. Als houder van een niet-Belgische houder kan ik via de website of native app mijn nummerplaat opgeven waarna er een kortlopend recht wordt aangemaakt.
mijn digitaal parkeerrecht wordt meteen actief mijn digitaal parkeerrecht is geldig in heel België
bij het scannen van mij nummerplaat door een scanwagen of een pda wordt mijn actief recht gevonden in de parkeerrechtendatabase
Medium
folder, website
brief
website
native app
intelligent telefoonsysteem
SMS
fysiek loket
website MyHandicap
website, app, intelligent telefoonsysteem, SMS, fysiek loket
API
Ervaring
Frontoffice
publicatie van het reglement na goedekeuring door gemeenteraad
uitwerken boodschap en bepalen communicatiemix
afleveren van het bericht
https://webpagina.be
0800 nummer met verkorte nummering
SMS nummer
opgeven nummerplaat voor langlopend of kortlopend recht
Backoffice
controle of de aanvrager of gemachtigde de houder is van Belgische federale parkeerkaart indien aanmelden met eID/ITSME, API bevraging via MAGDA naar DCGHAN indien aanmelden met kaartnummer+code, API bevraging naar Handi2park
controle of de aanvrager of gemachtigde dehouder is van Belgische federale parkeerkaart indien aanmelden met eID/ITSME, API bevraging via MAGDA naar DCGHAN indien aanmelden met kaartnummer+code, API bevraging naar Handi2park
controle of de aanvrager houder is van een federale parkeerkaart aanmelden met kaartnummer+code, API bevraging naar Handi2park
controle of de aanvrager houder is van een federale parkeerkaart aanmelden met kaartnummer+code, API bevraging naar Handi2park
controle of de aanvrager houder is van Belgische federale parkeerkaart indien aanmelden met eID/ITSME, API bevraging via MAGDA naar DCGHAN indien aanmelden met kaartnummer+code, API bevraging naar Handi2park
de nummerplaat wordt weggeschreven naar een klantendatabase en een parkeerrechten database aan de opgegeven nummerplaat wordt een codering van het soort recht gehangen; langlopend, kortlopend, kortlopend niet-Belg de datum en tijd waarop het het (nieuwe) actieve recht wordt aagevraagd wordt weggeschreven naar de klanten- en de parkeerrechtendatabase als het kortlopend recht wordt aangegaan met een GSM nummer, dan wordt dit nummer ook weggeschreven naar de klantendatabase als er al een parkeerrecht bestaat in de parkeerrechtendatabase wordt dit vervangen door een nieuw recht met de andere nummerplaat zodat er altijd maar één recht tegelijkertijd actief is
Verschil huidige aanpak (wanneer van toepassing)
Nu in sommige gemeenten alleen via fysiek loket of op basis van een whitelist na het verkrijgen van een retributie
van fysieke controle van een voorliggende kaart naar digitale controle met scanwagen of pda
Succes-meting
Impact (uit impactmap)
Meetpunt
SMART specificatie
Huidige waarde
Doel waarde
Belgische en niet Belgische houders van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap en een unieke federaal uitgreikte code die parkeert in een Belgische gemeente waarbij deze gebruik wil maken van het gemeentelijk regime betreffende parkeren met een parkeerkaart voor personen met een handicap (gratis, verminderd tarief..)
…
…
…
Aantal Belgische houders houders van Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap met een digitaal parkeerrecht
Telling van het aantal unieke parkeerrechten in de parkeerrechtendatabase om de drie maanden
0
250000
Aantal niet-Belgische houders houders van Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap met een digitaal parkeerrecht
Telling van het aantal unieke parkeerrechten met buitenlandse nummerplaat in de parkeerrechtendatabase om de drie maanden
0
geen streefwaarde, alleen meten
Substantieel minder aantal retributies wegens digitale waarneming zonder digitaal parkeerkrecht voor personen met een handicap
Procentuele daling van het aantal retributies uitgeschreven wegens niet voorliggen parkeerkaart om de drie maanden voor een periode van een jaar na livegang
1
0,5
Substantieel minder aantal retributies wegens digitale waarneming wegens zonder digitaal parkeerrecht en niet voorliggen parkeerkaart.
Procentuele daling van het aantal retributies uitgeschreven wegens niet voorliggen parkeerkaart om de drie maanden voor een periode van een jaar na livegang
1
0,5
Substantieel minder aantal GAS boetes wegens foutief parkeren op voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap.
Procentuele daling van het aantal GAS boetes uitgeschreven wegens het foutief parkeren op voorbehouden plaatste voor personen met een handicap om de 3 maanden voor een periode van een jaar na livegang
1
0,5
Substantieel minder GAS boetes voor fraude met oneigenlijke kaarten
Procentuele daling van het aantal GAS boetes uitgeschreven wegens fraude met oneigenlijk gebruikter kaarten voor personen met een handicap om de 3 maanden voor een periode van een jaar na livegang
1
0,5
De Belgische en niet-Belgische houders van een Europees model parkeerkaart voor personen met een handicap die een digitaal parkeerrecht op nummerplaat creëren.
Aantal aanvragen dat via volledig digitale weg wordt ingediend
Telling van het aantal digitale parkeerrechten dat niet via fysiek loket, mail, telefoonsysteem of SMS wordt aangemaakt om de drie maanden over de periode van één jaar
0
0,5
Aantal aanvragen voor een digitaal parkeerrecht dat via digitale drager (mail) wordt ingediend.
Telling van het aantal digitale parkeerrechten dat niet via web, app, fysiek loket, telefoonsysteem of SMS wordt aangemaakt om de drie maanden over de periode van één jaar
0
0,05
Aantal digitale parkeerechten dat binnen de afgesproken termijn wordt aangemaakt.
De mediaan van het aantal dagen tussen ontvangst van de aanvraag en de creatie van het digitale recht
0
2 dagen
Aantal aanvragen dat via het intelligent telefoonsysteem wordt ingediend.
Telling van het aantal digitale parkeerrechten dat niet via web of app, fysiek loket, mail of SMS wordt aangemaakt om de drie maanden over de periode van één jaar
0
0,3
Aantal digitale parkeervergunningen dat door een medewerker van een gemeenteloket aangemaakt.
Telling van het aantal digitale parkeerrechten dat niet via web of app, mail, telefoonsysteem of SMS wordt aangemaakt om de drie maanden over de periode van één jaar
0
0,25
Aantal kortlopende digitale rechten dat per SMS wordt geregistreerd
Telling van het aantal digitale parkeerrechten dat niet via web of app, mail, telefoonsysteem wordt aangemaakt om de drie maanden over de periode van één jaar
0
0,6
Wij willen dat een gevolmachtigde 'derde' (voogden bewindvoerders, maar derden met een volmacht van de gerechtigde) een aanvraag kan indienen voor een burger die handelingsonbekwaam is of door omstandigheden geen gebruik kan maken van de verschillende aangeboden registratieprocedures (digitaal niet voldoende beslagen of geen toegang tot IT infrastructuur...)
Aantal digitale parkeerrechten dat wordt aangevraagd met een rijksregisternummer dat niet overeenstemt met het rijkregisternummer van de kaarthouder maar waarvoor toch een relatie wordt gevonden met de persoon met een handicap
Telling van het aantal aanvragen dat gebeurt op basis van eID/Itsme in combinatie met kaartnummer om de drie maanden voor een periode van een jaar
0
geen streefwaarde, alleen meten
De parkeerwachters scannen een nummerplaat om zo het bezit en de geldigheid van een digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap te controleren
Aantal voertuigen waarvoor een digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap wordt gevonden
Het procentuele verschil tussen het aantal voertuigen waarvoor een digitaal parkeerrechten voo personen met een handicap wordt gevonden versus het aantale visuele vaststellingen van een analoge kaart er worden uitgevoerd om de 3 maanden voor een periode van één jaar
0
0,5
Significante daling van het aantal voertuigen dat visueel gecontroleerd moet worden
Het percentage van het aantal fysieke opvolgingen dat gebeurt als gevolg van het niet waarnemen van een parkeerrecht om de drie maanden voor een periode van één jaar
0
0,45
Andere projectdocumenten
Geen documenten beschikbaar via de VLOCA kennishub.
Interesse in dit project?
Gelieve contact op te nemen met gzg@vlaanderen.be.
Summary
The Digital Europe Programme (DIGITAL) is a new EU funding programme focused on bringing digital technology to businesses, citizens, and public administrations. How to make Europe greener and more digital are the twin challenges for our generation, and our success in meeting them will define our future.
The European Commission has begun to look at a greener Europe through the lens of the European Green Deal. At the same time, it is opening up discussions about the move to a more digital world: the digital transition.
Digital technology and infrastructure have a critical role in our private lives and business environments. We rely on them to communicate, work, advance science and answer current environmental problems. At the same time, the COVID-19 pandemic highlighted not only how much we rely on our technology to be available to us, but also how important it is for Europe not to be dependent on systems and solutions coming from other regions of the world. Paving the way for achieving this goal is DIGITAL programme.
The Digital Europe Programme will provide strategic funding to answer these challenges, supporting projects in five key capacity areas: in supercomputing, artificial intelligence, cybersecurity, advanced digital skills, and ensuring a wide use of digital technologies across the economy and society, including through Digital Innovation Hubs. With a planned overall budget of €7.5 billion (in current prices), it aims to accelerate the economic recovery and shape the digital transformation of Europe’s society and economy, bringing benefits to everyone, but in particular to small and medium-sized enterprises.
The Digital Europe Programme will not address these challenges in isolation, but rather complement the funding available through other EU programmes, such as the Horizon Europe programme for research and innovation and the Connecting Europe Facility for digital infrastructure, the Recovery and Resilience Facility and the Structural funds, to name a few. It is a part of the next long-term EU budget, the Multiannual Financial Framework 2021-2027.
Scope
The first four work programmes implementing DIGITAL are:
DIGITAL Europe - Work Programme (excluding the topics below)
DIGITAL Europe - EDIH European Digital Innovation Hubs
DIGITAL Europe - Cybersecurity
DIGITAL Europe - High Performance Computing
Domains
Still tbd after calls
Partners
The first three work programmes were adopted by the European Commission and follow extensive consultations with the Member States
The European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC JU) is a joint initiative between the EU, European countries and private partners to develop a World Class Supercomputing Ecosystem in Europe.
Summary
Digital Twin Consortium drives the awareness, adoption, interoperability, and development of digital twin technology. Through a collaborative partnership with industry, academia, and government expertise, the Consortium is dedicated to the overall development of digital twins. We accelerate the market by propelling innovation and guiding outcomes for technology end-users.
The members are committed to using digital twins throughout their global operations and supply chains. The consortium is open to any business, organization, or entity with an interest in digital twins. Digital Twin Consortium is part of the Object Management Group.
As The Authority in Digital Twin, they:
Build and establish an extensive multi-faceted ecosystem,
Identify and fill gaps in technology development,
Drive interoperability through frameworks and open-source code,
Develop and advocate consistent best-practice methodologies,
Work to influence policy and standards requirements,
Publish and amplify architectures, statements, and viewpoints,
Advance scientific and technical research to expand the market.
Scope
Build and establish an extensive multi-faceted ecosystem,
Identify and fill gaps in technology development,
Drive interoperability through frameworks and open-source code,
Develop and advocate consistent best-practice methodologies,
Work to influence policy and standards requirements,
Publish and amplify architectures, statements, and viewpoints,
Advance scientific and technical research to expand the market.
Domains
Aerospace & Defense
FinTech
Healthcare & Life Sciences
Infrastructure
Manufacturing
Natural Resources
Security & Trustworthiness
Technology, Terminology & Taxonomy (3T)
Partners
Memberlist available at this page . +
Gelinkte pagina's op de Kennishub
VLOCA Trajecten
Geen VLOCA Trajecten gevonden
Co-creatie aanvragen
Geen co-creatie aanvragen gevonden
Initiatieven
Geen initiatieven gevonden
Draaiboeken
Geen draaiboeken gevonden
Standaarden
Geen standaarden gevonden +
Een Digital Twin is een virtuele representatie van een physiek object, waar een bi-direcionele of uni-directionele link bestaat tussen het fysieke object en de virtuele representatie. Deze link wordt doorgaan tot stand gebracht door middel van Internet of Things technologie. Een Digital Twin is een " decision support system " en heeft als doel het verbeteren van beslissingen die overheden nemen.
Het Local Digital Twin traject dat in 2022 werd doorlopen bevat diepgaande informatie over het concept Digital Twin, met een focus op het tot stand brengen van een gedeeld concept alsook een inzicht in de data en de modellen die een Digital Twin kunnen ondersteunen.
Deze White paper beschrijft de visie over hoe Digital Twins kunnen toegepast orden op steden. +
Introductie
Dit project had als doelstelling om een blauwdruk te ontwikkelen die toelaat de customer journey voor parkeren en GAS4 en GAS5 te digitaliseren. Het project werd getrokken door Genk en werd uitgevoerd in samenwerking met Vilvoorde. Verder werden ook de steden Antwerpen, Hasselt en Mechelen betrokken.
Het project resulteerde in een blauwdruk van de business modellen en de technische architectuur.
Pitch
Voor parkeerklanten op het maaiveld en gedupeerden GAS4 en GAS5
biedt deze vernieuwde aanpak
een volledig digitale customer journey ,
door enkel nog gebruik te maken van digitale registratietechnologieën (app/sms) en in te zetten op een digitaal loket voor vragen en klachtenafhandeling .
In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak proactiever en klantvriendelijker, efficiënter en schept het de mogelijkheid om dossiers volledig digitaal op te volgen en af te handelen .
Impactmap
Blauwdruk
Blauwdruk:
E-Loket diensten voor parkeer- en GAS4/5-diensten
Fase
Heden
RB in PTR-pas via Mijn Burgerprofiel
GAS in PTR-pas via Mijn Burgerprofiel
White list in PTR-pas via Mijn Burgerprofiel
IOD-parkeren in PTR-pas via Mijn Burgerprofiel
IOD-parkeren in PTR
Interactiepunt
Verschillend per gemeente, meestal per brief
Ik heb ingelogd in Mijn Burgerprofiel (in eigen naam, of naam van de onderneming), de PTR-pas geopend en zie al mijn parkeerretributies over het hele grondgebied van Vlaanderen met hun betalingsstatus, klachtenstatus, Ik kan de details per dossier raadplegen, de nodige betalingen doorvoeren en klachten neerleggen/vragen stellen/betwisten.
Ik heb ingelogd in Mijn Burgerprofiel (in eigen naam, of naam van de onderneming), de PTR-pas geopend en zie al mijn GAS4/5-boetes over het hele grondgebied van Vlaanderen met hun betalingsstatus, klachtenstatus, Ik kan de details per dossier raadplegen, de nodige betalingen doorvoeren en klachten neerleggen/vragen stellen/betwisten.
Ik heb ingelogd in Mijn Burgerprofiel (in eigen naam, of naam van de onderneming), de PTR-pas geopend en zie al mijn bewonerskaarten, werknemersvergunningen, over het hele grondgebied van Vlaanderen met hun betalingsstatus, klachtenstatus, Ik kan de details per dossier raadplegen, de nodige betalingen doorvoeren en klachten neerleggen/vragen stellen/betwisten.
Ik heb ingelogd in Mijn Burgerprofiel, de PTR-pas geopend en zie mijn vergunningen inname openbaar domein over het hele grondgebied Vlaanderen. Ik kan de details per dossier raadplegen, de nodige betalingen doorvoeren en klachten neerleggen/vragen stellen/betwisten.
Geen, verloopt automatisch
Medium
/
Eender welk medium dat toegang geeft tot Mijn Burgerprofiel (Stadsapp, MijnBurgerprofiel-app, website van de lokale overheid, ) + geregistreerd mailadres
Eender welk medium dat toegang geeft tot Mijn Burgerprofiel (Stadsapp, MijnBurgerprofiel-app, website van de lokale overheid, ) + geregistreerd mailadres
Eender welk medium dat toegang geeft tot Mijn Burgerprofiel (Stadsapp, MijnBurgerprofiel-app, website van de lokale overheid, ) + geregistreerd mailadres
Eender welk medium dat toegang geeft tot Mijn Burgerprofiel (Stadsapp, MijnBurgerprofiel-app, website van de lokale overheid, ) + geregistreerd mailadres
De PTR-pas
Ervaring
Frontoffice
RB's via brief GAS via brief White list via brief/mail IOD-vergunning via brief/mail Klachten/betwistingen via specifieke platformen, telefonisch of fysiek
- Melding via e-mail van nieuw beschikbare retributie - Lijst van retributies + details beschikbaar via Mijn Burgerprofiel
- Melding via e-mail van nieuw beschikbare GAS-boete - Lijst van boetes + details beschikbaar via Mijn Burgerprofiel
- Melding via e-mail van nieuw beschikbare White listing - Lijst van White listing + details beschikbaar via Mijn Burgerprofiel
- Melding via e-mail van nieuw beschikbare IOD-vergunning - Lijst van IOD-vergunningen + details beschikbaar via Mijn Burgerprofiel
/
Backoffice
'- Brieven opmaken & versturen via postdienst - Retributies manueel afchecken tegen IOD-vergunning
/
/
/
/
/
Verschil huidige aanpak (wanneer van toepassing)
/
Elk individu heeft zicht op al zijn/haar retributies over het hele grondgebied van Vlaanderen, via Mijn Burgerprofiel. Er kunnen geen fouten meer gebeuren via post. Burgers moeten niet meer naar een individuele gemeente voor vragen/info/klachten, maar kunnen dit digitaal afhandelen.
Elk individu heeft zicht op al zijn/haar GAS4/5-boetes over het hele grondgebied van Vlaanderen, via Mijn Burgerprofiel. Er kunnen geen fouten meer gebeuren via post. Burgers moeten niet meer naar een individuele gemeente voor vragen/info/klachten, maar kunnen dit digitaal afhandelen.
Elk individu heeft zicht op al zijn/haar white listing over het hele grondgebied van Vlaanderen, via Mijn Burgerprofiel. Er kunnen geen fouten meer gebeuren via post. Burgers moeten niet meer naar een individuele gemeente voor vragen/info/klachten, maar kunnen dit digitaal afhandelen.
Elk individu heeft zicht op al zijn/haar IOD-vergunningen over het hele grondgebied van Vlaanderen, via Mijn Burgerprofiel. Er kunnen geen fouten meer gebeuren via post. Burgers moeten niet meer naar een individuele gemeente voor vragen/info/klachten, maar kunnen dit digitaal afhandelen.
De gegevens IOD worden hergebruikt in het PTR zodoende niet zowel een vergunning te betalen als een retributie te moeten ontvangen (bij administratieve onoplettendheid nu)
Andere projectdocumenten
Geen documenten beschikbaar via de VLOCA kennishub.
Interesse in dit project?
Gelieve contact op te nemen via gzg@vlaanderen.be .
Digitale meldingen slide 1 +
Digitale meldingen slide 2 +
Digitale meldingen slide 3 +
Digitale meldingen slide 1 +
Digitale meldingen slide 5 +
Digitale meldingen slide 6 +
Digitale meldingen slide 7 +
Digitale meldingen slide 8 +
Digitale meldingen slide 9 +
Text +
Doelstellingen +
Deze property bevat het Smart City Domein voor het Initiatief, het property type is Page .
De toegestane waarden voor de Smart City Domeinen zijn :
Smart Governance
Smart Economy
Smart Mobility
Smart Environment
Smart People
Smart Living
Other +