Showing 20 pages using this property.
E
De Vlaamse Open City Architectuur (VLOCA) is: Transparant Transparantie betekent dat VLOCA zoveel mogelijk informatie wil vrijgeven over de data, de processen, de Standaarden en de acties die genomen worden binnen het smart city initiatief. Kernwoorden hierbij zijn: -       Open data ‘by default’ (d.w.z. data die niet gevoelig van aard zijn worden in principe opengesteld) -       Maximaal stimuleren van hergebruik van data (commercieel en niet-commercieel) -       Data worden gepubliceerd volgens open en machine-leesbare Standaarden -       Duurzaamheid in het onderhouden van datasets -       Samenwerken over meerdere bestuurslagen -       Open en transparante communicatie in een leesbare taal over het initiatief Respectvol Dit betekent dat VLOCA respect voor de burger centraal stelt, door in te zetten op bescherming en empowerment. Kernwoorden hierbij zijn: -       Autonome keuzes over delen van data mogelijk maken -       Actiemogelijkheden van burgers op basis van gedeelde inzichten vergroten -       Bescherming van privacy garanderen -       Versterken van digitale competenties -       Bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen -       Actief zoeken naar realiseren van maatschappelijke meerwaarde Verantwoordelijk Verantwoordelijkheid betekent dat de nodige processen, Standaarden en interacties voorzien worden om vertrouwen te creëren bij de gebruikers van de smart city diensten, door o.a. een effectief toezicht op de projectuitvoering te organiseren. Kernwoorden hierbij zijn: -       Kwaliteitscontrole van data -       Alleen die data verzamelen die voor de dienstverlening nodig zijn -       Cybersecurity -       Samenwerking met partners die vertrouwd worden door burgers -       Peer review door onafhankelijke experts -       Data niet zonder toestemming delen met derden Activerend VLOCA wil innovatie en ondernemerschap door burgerinitiatieven, publieke overheden en commerciële partijen stimuleren. Kernwoorden hierbij zijn: -       Vermijden van vendor lock-in -       Interoperabiliteit -       Design met het oog op innovatie -       Actief de dialoog aangaan met mogelijke hergebruikers van data(platformen) Democratisch VLOCA voert democratische waarden hoog in het vaandel. Kernwoorden hierbij zijn: -       Eigenaarschap van data van burgers ligt bij de burgers zelf -       Burgerparticipatie -       Democratisch toezicht -       Vermijden van machtsconcentraties -       Eerlijke verdeling van de uitkomsten van het initiatief  
<iframe title="Deelnemende VLOCA-besturen" aria-label="Map" id="datawrapper-chart-fD4ke" src=" https://datawrapper.dwcdn.net/fD4ke/1/ " scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important; border: none;" height="300" data-external="1"></iframe> <script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(e){if(void 0!==e.data["datawrapper-height"]){var t=document.querySelectorAll("iframe");for(var a in e.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<t.length;r++){if(t[r].contentWindow===e.source)t[r].style.height=e.data["datawrapper-height"][a]+"px"}}}))}(); </script>  +
Summary Test by Wikibase Solutions  +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers Initiatiefnemer: Stad Kortrijk Medebegunstigden: Intercommunale Leiedal; Stad Harelbeke De energietransitie naar meer duurzame en decentrale energieproductie, en recent ook de energiecrisis, daagt steden uit om hun energiefactuur onder controle te houden. Een weg daarnaartoe is het optimaliseren van energiestromen a.d.h.v. slimme real-time sturingen van vraag en aanbod van energie. Flexibiliteit via Energie Management Systemen (EMS) staat echter nog in zijn kinderschoenen, en vond quasi nog geen ingang bij steden. Vanuit de proeftuinprojecten site Kortrijk Weide en site Transfo Zwevegem ontwikkelt dit project een data-architectuur voor slimme sturing van energiesystemen van volledige sites. De hardware is hier al grotendeels. De uitdaging omvat zowel het opbouwen van EMS-systemen waaronder het verknopen van talrijke bronnen met real-time energiedata op gebouw- en installatieniveau (productie, verbruik, opslag) en contextdata (energieprijzen, klimatologisch, bezetting en gebruik, binnenklimaat, ventilatie...). De data wordt eerst gevisualiseerd i.f.v. de noden van gebruikers. Na het ontwerpen van slimme algoritmes en controle-strategieën kan het EMS “beslissingen nemen”. En via AI kan het systeem tenslotte patronen herkennen en verder optimaliseren. Vanuit de proeftuinprojecten maken we de vertaalslag naar het openbaar patrimonium. Een eerste pakket gebouwen in Harelbeke en Kortrijk wordt voorzien van hardware en ingekoppeld in het EMS-platform. Er wordt een business model voor energiemanagement via EMS ontwikkeld. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Dear reader, This Open City Architecture program aims to consolidate European and International practices and standards into an open I(C)T architecture to boost the interoperability and openness of data and technology within cities and communities in the Flemish landscape. For that, it is set up in Dutch, but can easily be absorbed in English by using a translation engine like e.g. Google Translate. How to use this can be found : https://support.google.com/chrome/answer/173424?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=en  +
De Digital Single Market was een strategische beleidslijn van de Europese Commissie tussen 2014 en 2019, met als doel een digitale eengemaakt markt te creëren in de Europese Unie. De Digital Single Market als beleidslijn gaat verder in het beleid Shaping Europe’s digital future . Daarbinnen, net zoals binnen het Digital Single Market beleid, zijn Smart Cities & Communities een belangrijk aandachtspunt. Meer informatie over de Digital Single Market als beleidslijn kan hier gevonden worden. Meer informatie over het beleid Shaping Europe's digital future kan hier gevonden worden, net als relevante informatie over Smart Cities & Communities .  +
European Committee for Standardisation of CEN is een vereniging die de nationale normalisatie-instellingen van 34 Europese landen verenigt. CEN is een van de drie Europese normalisatie-instellingen (samen met CENELEC en ETSI) die officieel zijn erkend door de Europese Unie en door de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) als verantwoordelijk voor het ontwikkelen en definiëren van vrijwillige normen op Europees niveau. CEN biedt een platform voor de ontwikkeling van Europese normen en andere technische documenten met betrekking tot verschillende soorten producten, materialen, diensten en processen. CEN ondersteunt normalisatie-activiteiten met betrekking tot een breed scala aan gebieden en sectoren, waaronder: lucht en ruimte, chemie, bouw, consumentenproducten, defensie en veiligheid, energie, milieu, voedsel en diervoeder, gezondheid en veiligheid, gezondheidszorg, ICT, machines, materialen, drukapparatuur, diensten, smart living, transport en verpakking. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
Het European interoperability framework [1] is een initiatief van de Europese Commissie om richting te geven voor het uitbouwen van interoperabele publieke digitale diensten. Het biedt overheidsdiensten 47 concrete aanbevelingen om het beheer van hun interoperabiliteitsactiviteiten te verbeteren, relaties tussen Organisaties tot stand te brengen, processen ter ondersteuning van end-to-end digitale diensten te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat zowel bestaande als nieuwe wetgeving de inspanningen op het gebied van interoperabiliteit niet in het gedrang brengt. Het nieuwe EIF wordt uitgevoerd in het kader van de prioriteit van de Commissie om een digitale interne markt in Europa tot stand te brengen. De publieke sector, die goed is voor meer dan een kwart van de totale werkgelegenheid en via overheidsopdrachten ongeveer een vijfde van het bbp van de EU vertegenwoordigt, speelt een sleutelrol in de digitale eengemaakte markt als regelgever, dienstverlener en werkgever. De succesvolle uitvoering van het EIF zal de kwaliteit van de Europese overheidsdiensten verbeteren en een omgeving creëren waarin overheidsdiensten digitaal kunnen samenwerken. Voor een volledige beschrijving van het EIF verwijzen we naar de EIF brochure [2] Conceptual overview of the EIF The different layers of interoperability Interoperability principles Voordelen Alle EU-landen zijn momenteel bezig met het digitaliseren van hun overheidsdiensten. Door de aanbevelingen van het nieuwe EIF op te volgen, zullen de EU-landen een gemeenschappelijke aanpak volgen wanneer zij hun overheidsdiensten online beschikbaar stellen, deze van begin tot eind integreren, hun informatiebronnen beheren of zich bezighouden met veiligheids- en gegevensbeschermingsregels. Dit zal ervoor zorgen dat de diensten toegankelijk zijn, niet alleen binnen hun nationale grenzen, maar ook over de grenzen van landen en beleidsterreinen heen. Met andere woorden, zij zullen interoperabiliteit in de praktijk toepassen. Op die manier kunnen overheidsdiensten tijd besparen, kosten besparen, de transparantie vergroten en de kwaliteit van de diensten die zij aan burgers en bedrijven aanbieden, verbeteren. Actieplan Het EIF gaat vergezeld van het Interoperabiliteitsactieplan, waarin de prioriteiten worden geschetst die de uitvoering van het EIF van 2016 tot 2020 moeten ondersteunen. Het Interoperabiliteitsactieplan bestaat uit vijf aandachtsgebieden, die betrekking hebben op de identificatie van mechanismen voor het beheer van de interoperabiliteit, de samenwerking tussen [[::Category:Organisaties| Organisaties]], de betrokkenheid van belanghebbenden en de bewustmaking van de voordelen van interoperabiliteit. Het omvat ook de ontwikkeling, verbetering en bevordering van belangrijke interoperabiliteitsmogelijkheden, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften en prioriteiten van de eindgebruikers. Interoperabiliteitsprincipes subsidiariteit & evenredigheid Het subsidiariteitsbeginsel vereist dat EU-besluiten zo dicht mogelijk bij de burger worden genomen. Met andere woorden, de EU neemt geen maatregelen, tenzij dit doeltreffender is dan dezelfde maatregelen die op nationaal niveau worden genomen. Het evenredigheidsbeginsel beperkt het optreden van de EU tot wat nodig is om de doelstellingen van de Verdragen te verwezenlijken. Openheid In de context van interoperabele overheidsdiensten heeft het begrip "openheid" vooral betrekking op gegevens, specificaties en software. Open overheidsdata (hier eenvoudigweg "open data" genoemd) verwijst naar het idee dat alle publieke gegevens vrij beschikbaar moeten zijn voor gebruik en hergebruik door anderen, tenzij er beperkingen gelden voor bijvoorbeeld de bescherming van persoonsgegevens, vertrouwelijkheid of intellectuele eigendomsrechten. Herbreuikbaarheid Hergebruik betekent dat overheidsdiensten die met een specifiek probleem worden geconfronteerd, proberen te profiteren van het werk van anderen door te kijken naar wat er beschikbaar is, het nut of de relevantie ervan voor het betreffende probleem te beoordelen en, waar nodig, oplossingen aan te nemen die hun waarde elders hebben bewezen. Dit vereist dat de overheid openstaat voor het delen van haar interoperabiliteitsoplossingen, concepten, kaders, specificaties, instrumenten en Componenten met anderen. Technische neutraliteit en overdraagbaarheid van gegevens Bij de oprichting van Europese overheidsdiensten moeten overheidsdiensten zich concentreren op functionele behoeften en beslissingen over technologie zo lang mogelijk uitstellen om de technologische afhankelijkheid tot een minimum te beperken, om te vermijden dat specifieke technische implementaties of producten worden opgelegd aan hun bestanddelen en om zich te kunnen aanpassen aan de snel evoluerende technologische omgeving. Gebruikersgerichtheid De gebruikers van Europese overheidsdiensten zijn alle overheidsdiensten, burgers of bedrijven die toegang hebben tot en profiteren van het gebruik van deze diensten. De behoeften van de gebruikers moeten in aanmerking worden genomen bij het bepalen van de vraag welke openbare diensten moeten worden verleend en hoe deze moeten worden geleverd. Inclusief en toegankelijk Bij inclusiviteit gaat het erom iedereen in staat te stellen ten volle te profiteren van de mogelijkheden die de nieuwe technologieën bieden om toegang te krijgen tot en gebruik te maken van de Europese openbare diensten, zodat sociale en economische verschillen en uitsluiting kunnen worden overwonnen. Toegankelijkheid zorgt ervoor dat mensen met een handicap, ouderen en andere achtergestelde groepen gebruik kunnen maken van openbare diensten op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van andere burgers. Privacy en veiligheid Burgers en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat zij bij hun contacten met de overheid in een veilige en betrouwbare omgeving en met volledige inachtneming van de relevante voorschriften, zoals de verordening en de richtlijn inzake gegevensbescherming en de verordening inzake elektronische identificatie en vertrouwensdiensten, te werk gaan. De overheid moet de privacy van de burgers en de vertrouwelijkheid, authenticiteit, integriteit en onweerlegbaarheid van de door burgers en bedrijven verstrekte informatie garanderen. Meertaligheid Europese overheidsdiensten kunnen door iedereen in elke lidstaat worden gebruikt. Meertaligheid moet dus zorgvuldig worden overwogen bij het ontwerpen ervan. Burgers in heel Europa hebben vaak problemen met de toegang tot en het gebruik van digitale overheidsdiensten als deze niet beschikbaar zijn in de talen die zij spreken. Administratieve vereenvoudiging Waar mogelijk moeten overheidsdiensten trachten hun administratieve processen te stroomlijnen en te vereenvoudigen door ze te verbeteren of door alles wat geen publieke waarde heeft, te elimineren. Administratieve vereenvoudiging kan bedrijven en burgers helpen de administratieve last van de naleving van de EU-wetgeving of nationale verplichtingen te verminderen. Evenzo moeten overheidsdiensten Europese overheidsdiensten invoeren die met elektronische middelen worden ondersteund, met inbegrip van hun interactie met andere overheidsdiensten, burgers en bedrijven. Behoud van informatie De wetgeving vereist dat beslissingen en gegevens worden opgeslagen en gedurende een bepaalde tijd toegankelijk zijn. Dit betekent dat dossiers en informatie in elektronische vorm die in het bezit zijn van overheidsdiensten met het oog op het documenteren van procedures en besluiten, moeten worden bewaard en, indien nodig, moeten worden omgezet in nieuwe media wanneer oude media verouderd zijn. Het doel is ervoor te zorgen dat archieven en andere vormen van informatie hun leesbaarheid, betrouwbaarheid en integriteit behouden en zolang als nodig toegankelijk zijn, met inachtneming van de veiligheids- en privacybepalingen. Beoordeling van de effectiviteit en efficiëntie Er zijn vele manieren om de waarde van interoperabele Europese overheidsdiensten te inventariseren, met inbegrip van overwegingen als rendement op investeringen, totale kosten van eigendom, mate van flexibiliteit en aanpasbaarheid, verminderde administratieve lasten, efficiëntie, verminderd risico, transparantie, vereenvoudiging, verbeterde werkmethoden en mate van tevredenheid bij de gebruikers. Interoperabiliteitsniveaus Het EIF heeft een gelaagd model dat a) vier lagen van interoperabiliteit omvat: juridisch, organisatorisch, semantisch en technisch b) een transversale component van de vier lagen, "geïntegreerd beheer van de openbare dienst" en c) een achtergrondlaag, "interoperabiliteitsgovernance". Interoperabiliteitsgovernance Interoperabiliteitsgovernance heeft betrekking op besluiten over interoperabiliteitskaders, institutionele regelingen, [[::Category:Organisaties| Organisaties]]tructuren, rollen en verantwoordelijkheden, beleid, overeenkomsten en andere aspecten van het waarborgen en controleren van de interoperabiliteit op nationaal en EU-niveau. Het Europese interoperabiliteitskader, het interoperabiliteitsactieplan en de Europese Interoperabiliteitsarchitectuur (EIRA) zijn belangrijke onderdelen van de interoperabiliteitsgovernance op EU-niveau. De INSPIRE -richtlijn is een belangrijke domeinspecifieke illustratie van een interoperabiliteitskader met inbegrip van wettelijke interoperabiliteit, coördinatiestructuren en technische interoperabiliteitsregelingen. Geïntegreerd beheer van de openbare diensten Voor de Europese openbare dienstverlening moeten vaak verschillende overheidsdiensten samenwerken om tegemoet te komen aan de behoeften van de eindgebruikers en openbare diensten te verlenen op een geïntegreerde manier. Wanneer er meerdere [[::Category:Organisaties| Organisaties]] betrokken zijn, is er behoefte aan coördinatie en bestuur door autoriteiten met een manadaat voor planning, uitvoering en exploitatie van Europese overheidsdiensten. De organisatie van de diensten dient garanties te bieden voor: integratie, naadloze uitvoering, hergebruik van diensten en gegevens, en de ontwikkeling van nieuwe diensten en 'bouwstenen'. Legale interoperabiliteit Elke overheidsdienst die bijdraagt aan de verlening van een Europese overheidsdienst werkt binnen zijn eigen nationale rechtskader. Bij juridische interoperabiliteit gaat het erom ervoor te zorgen dat [[::Category:Organisaties| Organisaties]] die onder verschillende wettelijke kaders, beleidslijnen en strategieën opereren, in staat zijn om samen te werken. Dit kan vereisen dat de wetgeving de oprichting van Europese overheidsdiensten binnen en tussen de lidstaten niet belemmert en dat er duidelijke afspraken zijn over hoe om te gaan met verschillen in wetgeving over de grenzen heen, met inbegrip van de mogelijkheid om nieuwe wetgeving in te voeren. Organisatorische interoperabiliteit Dit heeft betrekking op de manier waarop overheidsdiensten hun bedrijfsprocessen, verantwoordelijkheden en verwachtingen op elkaar afstemmen om gezamenlijk overeengekomen en wederzijds voordelige doelen te bereiken. In de praktijk betekent organisatorische interoperabiliteit het documenteren en integreren of afstemmen van bedrijfsprocessen en uitgewisselde relevante informatie. Organisatorische interoperabiliteit heeft ook tot doel te voldoen aan de eisen van de gebruikersgemeenschap door diensten beschikbaar, gemakkelijk herkenbaar, toegankelijk en gebruikersgericht te maken. Technische interoperabiliteit Dit omvat de toepassingen en infrastructuren die systemen en diensten koppelen. Aspecten van technische interoperabiliteit zijn onder meer interfacespecificaties, interconnectiediensten, gegevensintegratiediensten, gegevenspresentatie en -uitwisseling en veilige communicatieprotocollen. Semantische interoperabiliteit Semantische interoperabiliteit zorgt ervoor dat het precieze formaat en de betekenis van uitgewisselde gegevens en informatie worden bewaard en begrepen bij de uitwisselingen tussen partijen. Met andere woorden "wat er wordt gestuurd is wat er wordt begrepen". In het EIF heeft de semantische interoperabiliteit betrekking op zowel de semantische als de syntactische aspecten: Het semantische aspect heeft betrekking op de betekenis van gegevenselementen en de relatie(s) ertussen. Het omvat het ontwikkelen van vocabularia en schema's om de gegevensuitwisseling te beschrijven en ervoor te zorgen dat de gegevenselementen worden begrepen op dezelfde manier door alle communicerende partijen; Het syntactische aspect verwijst naar de beschrijving van het exacte formaat van de uit te wisselen informatie in termen van grammatica en formaat. Een uitgangspunt voor het verbeteren van de semantische interoperabiliteit is het beschouwen van publieke gegevens en informatie als een waardevol openbaar goed. Referenties ↑ https://ec.europa.eu/isa2/eif_en ↑ https://ec.europa.eu/isa2/sites/isa/files/eif_brochure_final.pdf  
ETSI is een Europese standaardiseringsorganisatie (ESO) die zich bezighoudt met telecommunicatie-, omroep- en andere elektronische communicatienetwerken en -diensten. De rol van ETSI is het ondersteunen van Europese regelgeving en wetgeving door het creëren van geharmoniseerde Europese normen. Alleen normen die zijn ontwikkeld door de drie ESO's (CEN, CENELEC en ETSI) worden erkend als Europese normen (EN's). Deelnemers aan het standaardiseringswerk in ETSI zijn producenten van telecommunicatieapparatuur, leveranciers van netwerkdiensten, overheden, telecomtoezichthouders en eindgebruikers. ETSI biedt haar leden een open en collaboratieve omgeving. Deze omgeving ondersteunt de tijdige ontwikkeling, ratificatie en testen van wereldwijd toepasbare standaarden voor ICT-ondersteunde systemen, applicaties en diensten. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
Het Interoperable Europe -programma van de Europese Commissie ontwikkelt momenteel de Europese Interoperabiliteitsreferentiearchitectuur (EIRA©) voor het classificeren en organiseren van bouwstenen die relevant zijn voor interoperabiliteit en die worden gebruikt bij de levering van digitale overheidsdiensten. Het doel is om interoperabiliteit en hergebruik te vergemakkelijken bij de ontwikkeling van overheidsdiensten. In maart 2019 is een nieuwe EIRA-release v.3.0.0 online beschikbaar gesteld. More information: [1] ↑ https://joinup.ec.europa.eu/collection/european-interoperability-reference-architecture-eira/about  +
Deze richtlijnen worden momenteel opgemaakt in een co-creatie proces. Aanbeveling dus onder voorbehoud. Deze worden momenteel geregeld geüpdatet. Naar het einde van 2021 toe worden deze richtlijnen gefinaliseerd. In onderstaande tabellen wordt een evaluatie van diverse sensoren gegeven: Provincie Antwerpen Provincie Antwerpen parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Waterniveau Akoestisch Fluves, Decentlab en Multiflexmeter Makkelijk te plaatsen, real-time Temperatuur correctie nodig, vegetatie e.d. onder sensor verstoren signaal Hang de sensor zo dat het signaal niet kan weerkaatsen op constructies, zoals de kopmuur Voorbeeld 2 Waterniveau Radar VMM Geen temperatuur correctie nodig, real-time Vegetatie e.d. onder sensor verstoren signaal Hang de sensor zo dat het signaal niet kan weerkaatsen op constructies, zoals de kopmuur Voorbeeld 3 Waterniveau Druk Keller Geen problemen met vegetatie e.d., kan real-time Aan duurdere kant, niet vandalisme-proof Handig voor locaties zonder constructies of constructies die af en toe onder water komen te staan. Weliswaar eerder aan te raden op afgelegen locaties Voorbeeld VMM VMM parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Oppervlaktewaterkwaliteit Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Waterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 Grondwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 4 Drinkwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 5 Neerslag pluviometer Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 6 Neerslag radar Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 7 Bodemvocht Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 8 Debieten waterlopen Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Crodeon Crodeon parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Grondwaterniveau Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Debietsmeting pompen Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Stad Brugge Stad Brugge parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 pH Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 EC Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 O2 Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld VITO VITO parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 grondwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 overstorten Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Stad Roeselare Stad Roeselare parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 waterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 1 neerslag pluviometer Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Stad Antwerpen Stad Antwerpen parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 waterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 neerslag pluviometer Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 grondwaterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 4 debieten riolen Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Hydroko Hydroko parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Debietsmeting drinkwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Drukmeting drinkwater Druksensor Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Aliaxis Aliaxis parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Waterkwaliteit afvalwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Waterkwaliteit drinkwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld VERA VERA parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Waterkwaliteit Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Aquafin Aquafin parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Toestand rioolstelsels Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Procesvoering RWZI Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Fluves Fluves parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Waterpeil Peilsensor Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Waterkwaliteit Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld De Watergroep De Watergroep parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Debieten waterlopen Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Grondwaterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 Waterkwaliteitparameters Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Provincie West-Vlaanderen Provincie West-Vlaanderen parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Waterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Debieten waterlopen Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 Verzilting Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Stad Gent Stad Gent parameters type sensor fabrikant troeven beperkingen tips&tricks Link naar projectfiche 1 Grondwaterpeil Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld  
Evidence based decision making Business Process (zonder componenten)  +
Introductie Dit draaiboek kan jou en je organisatie helpen om te komen tot evidence-based decision making in een beslissingproces . Door de hieronder beschreven flow te doorlopen kan je het beslissingsproces van je organisatie verder gaan ondersteunen. Deze flow detaileert het volledige process doorheen het platform & hoe het een beslissingsproces kan ondersteunen vanuit verschillende perspectieven. De oplossing zal niet één enkele applicatie zijn. Maar wel een combinatie van verschillende aspecten Technologische componenten Een andere mindset om met data te werken waar data centraal staat Gealigneerde bedrijfsprocessen De juiste rollen, verantwoordelijkheden & skills Het schema is opgedeeld in 4 stroken, hieronder in meer detail uitgelegd. B voor Business D voor Data M voor Modellen A voor Applicaties Voor iedere strook zijn een aantal actie gedefinieerd die je kan doorlopen. De BPMN werd opgesteld in MIRO, een webapplicatie die met een kosteloze licentie toelaat deze BPMN te importeren, te visualiseren en aan te passen. Hoe dit kan, vind je terug op de community van Miro . Strook 1: Business perspectief B01 =  Business Motivation & Goals Specifieer heel duidelijk wat het problem is. Waarom is het relevant? Welke outcome is wenselijk? Hoe zal het resultaat geëvalueerd worden? B02 =  Business Glossary Definieer alle termen die gebruikt worden nauwgezet & zo wetenschappelijk mogelijk. Leg alle termen vast (wanneer spreekt men over geluidsoverlast, hoe definieer je ‘bereikbaarheid’ van de horeca, ...). Op welke modaliteiten willen we focussen? Welke metriek gebruiken we, NO2, PM1, PM2.5, BelAQI? Decibels? Is alles even storend? Verkeersintensiteit of snelheid? (e.g. #/min, #/m, ...) Kunnen we patronen afleiden a.h.v. klachten (e.g. welke straten, welke timeslots (AM of PM), ...)? Identificeer de geografische regio (de stad Brugland, of enkele wijken, ...). Zijn er bepaalde standaarden die limieten vastleggen van ‘te veel’ verkeer, lawaai of slechte lucht? Kunnen we dit vergelijken met andere buurten of gemeenten? B03 = Zoek data die relevant zijn voor de business case Onderzoek welke data gebruikt kan worden om te bewijzen dat er inderdaad een significant probleem is. E.g. aantal klachten, historische groei van verkeersintensiteit, ... Eerst en vooral data die gebruikt kan worden om het problem te valideren. Dezelfde data zal later het beslissingsproces ondersteunen om het probleem op te lossen. B04 = Definieer queries bouwend op de vorige stap Bereken de verkeersintensiteit, luchtkwaliteit & geluidsdruk Gedurende de ochtend-spits vs. de avond-spits Week dagen vs. weekends Hoofdwegen vs. secundaire Wegen Schoolvakanties vs. werkdagen Evolutie over de tijd heen Drukte per wijk ~ De eigenlijke number-crunching Deze stappen zijn NIET optioneel. Ze zijn cruciaal als startpunt in het ‘evidence-based decision-making’ process. Strook 2: Data Engineering perspectief D01 = Verkrijg de data Krijg toegang tot de data die nodig was om de business case te ondersteunen E.g. downloads, extracts, API , pipelines, ... Linkt sterk met de FAIR data principes D02 = Evalueer de datasets Technische stap die hand in hand gaat met B04, schrijf queries D03 = Breng de dataset under governance Als beslist wordt dat de dataset inderdaad nuttig is in deze exploratieve fase, kan de volgende stap van start gaan (e.g. raw files on datalake, queried with notebooks) Ze worden onder governance gebracht zodat men ze structureel kan gebruiken, i.p.v. enkel ad-hoc (link met B02) D05 = Data collection Kickstart (continue) collectie van data naar het datalakehouse Deze stap vervormt de datasets om tot echte assets De data zal niet enkel in notebooks, gedeconnecteerde analyzes of scripts gelaten worden, maar alles kan hergebruikt worden in toekomstige flows én wordt continu bijgewerkt. D06 = Data projection Niet enkel op de brondata, maar ook op de data projections of feature engineering Voer de relevante queries (and possibly persist) uit E.g. The specific query for rainy days, summer holidays, ... E.g. Feature engineering to add relevant predictors Strook 3: Modelleringsperspectief We begrijpen reeds de business case & hebben de data onder controle De business case is uitgedrukt in uniforme termen & wordt geverifieerd door data. De datasets & queries zijn gemanagede assets die transparent & efficient gebruikt kunnen worden. M1, M2 & M3 = Zoek & bekom het juiste model voor de use case e.g. Brugge context, multiple model providers evaluated M4 & M5 = Probeer modellen & data management te ontkoppelen Geen hidden feature engineering als deel van het model. Werk beter met een transparente signature die inputs vastlegt. Werk niet met hardcoded flatfiles, maar met data under management. M6 = Train, score & evalueer meerdere verises van het model e.g. weekdag model vs. weekend model e.g. zomer vs. winter model e.g. fiets vs. auto model e.g. SVM-algorithme vs. FF Neural Network Strook 4: Applicatie perspectief Niet enkel één model run, wel: Meerdere modellen, cross-domain Verschillende scenario’s Of zelfs meerdere versies van hetzelfde model Alles werkt transparant Op welke data was het model getraind? Op welke data is het gevalideerd? Welke bewerkingen worden uitgevoerd? Wat kan ik verwachten als output? Zodat we het resultaat niet enkel visueel kunnen interpreteren Maar ook wetenschappelijk gebaseerd op de input & output datasets. Dit alles wordt terug gelinkt aan de originele business case. Het is een process dat zich herhaalt en geen lineair process dat je 1 keer doorloopt.  
VLOCA_LDT_Evidence_Based_Decision_Making_BPMN_MIRO.rtb  +
Download CSV ...  +
F
WAT IS FIWARE De FIWARE Foundation [1] definieert FIWARE als volgt: FIWARE is een samengesteld raamwerk van open source platform componenten om de ontwikkeling van slimme oplossingen te versnellen Het framework van FIWARE bestaat uit marktklare open-source software, die componenten combineert die de verbinding met IoT mogelijk maken met context information Management en Big Data-services in de cloud. Daarnaast definieert het ook een standaard API voor databeheer en uitwisseling, evenals geharmoniseerde datamodellen. Het FIWARE framework is gericht op de automatisering van processen in de hele waardeketen. Maakt eenvoudige plug & play integratie met andere oplossingen en diensten mogelijk. Het biedt ook een marktplaats voor overdraagbare en interoperabele oplossingen. De FIWARE verzameling van componenten wordt gebruikt door een groot aantal steden en projecten in en buiten Europa. (bijv. Eindhoven(NL), Santander(E), Montevideo(UR), Synchronicity , [ [1] ]) FIWARE Foundation Het FIWARE framework wordt beheerd door de FIWARE Foundation [2] Het promoot actief de FIWARE adoptie, ondersteunt de gemeenschap door gedeelde bronnen te bieden en valideert de FIWARE-technologieën. FIWARE componenten De FIWARE-set van componenten richt zich op het verschaffen van context informatie voor slimme oplossingen. Slimme Oplossingen Slimme oplossing zoals FIWARE het ziet, zijn geïntegreerde software componenten die een specifiek onderwerp aanpakken. De gebieden die de FIWARE Foundation identificeert zijn: slimme steden : oplossingen om een ​​stad leefbaarder te maken smart agrifood: optimaliseer de productie op boerderijen door op een duurzame manier gebruik te maken van de modernste middelen; slimme energie: oplossingen voor o.a. snelle integratie van gedistribueerde energiebronnen, gedecentraliseerde markten en Peer2Peer energie-uitwisselingen; slimme industrie: automatisering en gegevensuitwisseling in fabricagetechnologieën (industrie 4.0). Context Informatie Het sleutelconcept dat FIWARE gebruikt, is context information . Context voegt tijd en locatie toe aan data, waardoor het mogelijk is om deze informatie te relateren aan andere bronnen en aan de omgeving. De basis softwarecomponent binnen FIWARE is de zogenaamde context broker . NGSI Communicatie tussen en met FIWARE- componenten is gebaseerd op de NGSI RESTfull API . De huidige versie van deze interface NGSI-LD is een ETSI-standaard. FIWARE Catalogus Gebaseerd rond de context broker heeft het FIWARE-ecosysteem een ​​groot aantal software- componenten gecreëerd. Sommigen van hen hebben de status Generic Enablers gekregen. Deze zijn gecontroleerd door middel van een uitgebreide set van Quality Assurance-tests. De componenten zijn onderverdeeld in de volgende categorieën: Core Context Management Een context broker Generic Enabler is het belangrijkste en verplichte onderdeel van elk “Powered by FIWARE” -platform of -oplossing. Het maakt het mogelijk om context informatie op een zeer gedecentraliseerde en grootschalige manier te beheren. Naast een aantal Context Broker-implementatie bevat het ook componenten om context informatie op korte of lange termijn op te slaan in een database: Interface met IoT, Robots En Systemen Van Derden Er zijn een aantal generieke enablers beschikbaar die het gemakkelijker maken om te communiceren met het Internet of Things (IoT, internet der dingen), robots en systemen van derden om waardevolle context informatie te verzamelen of triggers te activeren als reactie op context updates. Deze componenten kunnen ondersteuning bieden voor het ophalen en verzenden van informatie naar protocollen zoals LWM2M, LoRaWAN, voor IoT-toepassingen, DDS2 voor robotica en andere. Context verwerking, Analyse En Visualisatie Er zijn een aantal Generic Enablers beschikbaar die het gemakkelijker maken om context informatie te verwerken, analyseren of visualiseren met het doel het “slimme gedrag” te implementeren dat in elke applicatie wordt verwacht. Het bestaat uit applicaties voor het visualiseren van informatie, het toepassen van business intelligence op data en componenten voor het verwerken van events en media. Daarnaast zijn er een aantal componenten voor beheer, publicatie en het genereren van inkomsten. Een volledige lijst met componenten is hier te vinden [ [2] |catalogue]. Broncode voor deze componenten is beschikbaar op [ [3] ]. FIWARE Organisatie Naast de ondersteuning van de FIWARE software componenten is de FIWARE Foundation actief op een aantal gebieden: Outreach wereldwijd; verspreiden van FIWARE binnen en buiten Europa; iHubs; hubs om FIWARE te promoten Accelerators; ondersteuning van high-potential startups. Het werkt ook nauw samen met Open And Agile Smart Cities (OASC) en TM Forum bij het definiëren van standaard datamodellen vanuit een slimme oplossing op basis van de NGSI-LD standaard. ↑ https://www.fiware.org/about-us/ ↑ https://www.fiware.org/foundation/