Showing 20 pages using this property.
P
<a class="nav-link " id="-tab" data-toggle="pill" href="#" role="tab" aria-controls="" aria-selected="true"></a>  +
Introductie Dit project, dat liep van 1 april 2022 tot 31 maart 2023, had als doelstelling om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een plaats- en kanaalonafhankelijke sterke authenticatie mogelijk te maken. Het project werd getrokken door Gent en werd uitgevoerd in samenwerking met Roeselare. Het project resulteerde in een gebruikersonderzoek en de ontwikkeling van een prototype. Pitch Voor alle burgers en ondernemers die tijdens een klantencontact, anders dan een fysiek bezoek, hun identiteit moeten bewijzen vanuit veiligheidsoverwegingen biedt deze nieuwe aanpak de mogelijkheid om zich sterk te authenticeren ongeacht het gekozen kanaal , door een PoC uit te werken rond hoe we sterke authenticatie kunnen integreren bij kanalen zoals in eerste instantie videobellen en bij voorkeur uitbreidbaar naar telefonisch contact en chat . In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak veiliger, betrouwbaarder, privacyvriendelijker, inclusiever, breder toegankelijk en meer plaats- en kanaalonafhankelijk . Impactmap Blauwdruk Pagina Blauwdruk: Digitale Balie (theoretische blauwdruk) Fase Afspraak maken voor een videogesprek Openen van het videogesprek Het voeren van een videogesprek Formele handelingen tijdens het videogesprek Afronding van het videogesprek Evaluatie van het videogesprek Interactiepunt De burger/onderneming/vereniging heeft een vraag met betrekking tot een dienst/product (1) of wenst gebruik te maken van een bepaalde dienst/product (2). Hiertoe kan hij/zij via zijn voorkeurskanaal (digitaal/fysiek/telefonisch) een afspraak maken tot het voeren van een videogesprek. Mogelijke uitdaging is de captatie van het correcte e-mailadres bij een gesprek per telefoon of fysiek. De burger/onderneming/vereniging krijgt een e-mailbericht waarin een link staat naar het videogesprek. Er is een testomgeving waar de burger indien hij wil al eens vooraf kan testen of hij vlot de verbinding kan maken. Zo hoeft hij niet zenuwachtig zijn de eerste keer dat hij een afspraak heeft voor een videogesprek of het wel zal lukken. Eén dag voor de afspraak ontvangt de burger/vereniging/onderneming een herinnering (mail/sms) van de afspraak. De burger/vereniging/onderneming opent de link en komt automatisch, zonder authentificatie terecht in de video-omgeving van de gemeente. Hij moet vooraf geen toepassing downloaden om te kunnen videobellen. Hij/Zij wacht hier op de loketmedewerker die de digitale balie bemant. Op het afgesproken uur start de medewerker het videogesprek op. Als de medewerker klaar is met de vorige burger en hij ziet dat de burger aanwezig is, kan hij vroeger het videogesprek opstarten. Wanneer de burger graag een extra persoon betrekt (tolk, mantelzorger, ...) dan kan deze persoon vlot mee aansluiten door hem de link te bezorgen. De baliemedewerker bemant een digitaal balieloket vanuit een soort van 'vaste zetel' in het digitale loket. Hierbij dient hij/zij niet telkens van omgeving te veranderen bij het opstarten van een nieuw gesprek met een burger. De burger wordt hierbij in een virtuele wachtkamer gezet waarbij de baliemedewerker van hieruit het gesprek op professionele wijze kan opstarten. De burger/vereniging/onderneming gaat digitaal en plaatsonafhankelijk in gesprek met desbetreffende beleidsmedewerker om een antwoord te krijgen op zijn specifieke vragen. Daarbijkomend heeft de burger de mogelijkheid om via het videogesprek een beroep te doen op een breed gamma van producten en diensten. In functie van het product is het mogelijk dat gedurende het videogesprek er bijkomende handelingen nodig zijn: - Het ondertekenen van documenten - Het authenticeren van zichzelf om een beroep te kunnen doen op de dienst/product - Het uitvoeren van een betaling om toegang te krijgen tot een dienst/product - Het uitwisselen van informatie zodoende het mogelijk is om realtime over de meest accurate gegevens/informatie te beschikken Al deze verschillende toepassingen/functionaliteiten zorgen ervoor dat de burger indien hij/zij dit wenst een product digitaal kan aanvragen en afhandelen. - De burger/vereniging/onderneming en beleidsmedewerker beëindigen het videogesprek en bespreken met elkaar wat de volgende acties zijn (indien van toepassing). Indien nodig plannen ze een vervolgafspraak in. De burger kan na het beëindigen van het gesprek onmiddellijk verder doen met wat hij wil. Hij moet zich niet eerst weer van het gemeentehuis/stadskantoor naar huis verplaatsen. - Na het videogesprek wordt aan de burger gevraagd of hij/zij wenst te participeren aan een bevraging omtrent het videogesprek: (1) Niet dwingend en volledig vrijwillig (2) Bevraging bij burger omtrent gebruik/klantentevredenheid/laagdrempeligheid/ mogelijke verbeterpunten van het videogesprek - Burger heeft de keuze om te participeren aan dit feedbackmoment of om de digitale balie te verlaten en het gesprek definitief af te ronden. Medium Via loket, telefoon, mail, website/Afsprakenmodule/ Mijn Burgerprofiel en het eigenlijk gesprek via de daarvoor voorziene software Website/ Digitale omgeving digitale balie (software) - het platform waarop de videogesprekken plaatsvinden - het platform waarop de videogesprekken plaatsvinden en de daarbijkomende connecties die worden gemaakt om documenten uit te wisselen, documenten te ondertekenen, betalingen uit te voeren, formulieren in te voeren, de nodige authentificaties uit te voeren enzovoort. - Het platform waarop de videogesprekken plaatsvinden - Idealiter in de omgeving (software) waarbinnen de digitale balie plaats heeft, suboptimaal wordt er na het gesprek een link doorgestuurd waarbij hij/zij wordt doorgestuurd naar een andere externe omgeving Ervaring Frontoffice - Afleveren van het bevestigingsbericht en herinneringsbericht van de afspraak - Ambtenaar bereidt zich voor in desbetreffende vraag/dossier van de klant - De ambtenaar zorgt ervoor dat hij/zij op tijd aan het videogesprek begint en in geval van verlet door uitzonderlijke omstandigheden de burger tijdig en correct hiervan op de hoogte brengt. - De ambtenaar gaat actief het gesprek aan met de klant en beantwoordt zijn vragen en behoeften zo goed mogelijk. Hierbij is het mogelijk dat de ambtenaar één van volgende handelingen stelt binnen de digitale balie: - Het controleren van de identiteit van de burger (identificatie/authentificatie) - Het mogelijk maken van het uitwisselen van documentatie betreffende de vraag en nood van de burger - Het toepassen van een betaalsysteem waardoor voor bepaalde producten en diensten de betaling onmiddellijk kan uitgevoerd worden - Het toepassen van een systeem waarbij de klant de nodige aanvraagformulieren en - Mogelijkheid om 'live' dingen (of ad hoc) te tonen bv bezwaar verwaarloosde woning? - De ambtenaar gaat actief het gesprek aan met de klant en beantwoordt zijn vragen en behoeften zo goed mogelijk. Hierbij is het mogelijk dat de ambtenaar één van volgende handelingen stelt binnen de digitale balie: - Het controleren van de identiteit van de burger (identificatie/authentificatie) - Het mogelijk maken van het uitwisselen van documentatie betreffende de vraag en nood van de burger - Het toepassen van een betaalsysteem waardoor voor bepaalde producten en diensten de betaling onmiddellijk kan uitgevoerd worden - Het toepassen van een systeem waarbij de klant de nodige aanvraagformulieren en - Mogelijkheid om 'live' dingen (of ad hoc) te tonen bv bezwaar verwaarloosde woning? - De burger/vereniging/onderneming en beleidsmedewerker beëindigen het videogesprek waarna de ambtenaar de verdere afhandeling voert van het gesprek, dit kan verscheidene vormen aannemen i.f.v. de vraag of het product (verslag, activatie bepaald product,...). - Bij het afsluiten van het gesprek wordt er automatisch via een pop-upscherm de burger attent gemaakt om feedback te geven over het videogesprek. Backoffice - Check of er nog afspraken vrij staan - Genereren van bericht in CRM/via het afsprakensysteem - Automatisch versturen bericht via CRM/afsprakensysteem - Automatische genereren van toengangslink voor het videogesprek (koppeling met toepassing die videogesprekken voert) - Nagaan of het verstuurde herinneringsbericht correct afgeleverd is (1) en gelezen door desbetreffende contact (2). - De burger wordt automatisch verbonden met de omgeving waarbinnen het videobellen zal plaatsvinden zonder nog bijkomende gegevens of stappen te ondernemen. - Permissie tot gebruik micro en camera in browser op laptop of op mobiel device via een tool met duidelijke begeleiding en mogelijkheid tot het uittesten van de microfoon en camera. - De ontwikkeling van de nodige functionaliteiten opdat iedereen hiermee effectief aan de slag kan. Daarbijkomend dient er ook een voortdurend onderhoud plaats te vinden van het systeem zodat dit steevast in optimale condities operationeel blijft. - De nodige koppelingen voorzien tussen de website van de gemeente, het videoplatform en de verschillende functionaliteiten van de digitale balie (authentificatie, documenten uitwisselen, handtekenen en betaling uitvoeren - Ervoor zorgen dat ieder dossier in de CRM wordt vastgelegd - De ontwikkeling van de nodige functionaliteiten opdat iedereen hiermee effectief aan de slag kan. Daarbijkomend dient er ook een voortdurend onderhoud plaats te vinden van het systeem zodat dit steevast in optimale condities operationeel blijft. - De nodige koppelingen voorzien tussen de website van de gemeente, het videoplatform en de verschillende functionaliteiten van de digitale balie (authentificatie, documenten uitwisselen, handtekenen en betaling uitvoeren - Ervoor zorgen dat ieder dossier in de CRM wordt vastgelegd - Automatisch omgaan met gegevens/informatie (opslaan gesprek/wissen gesprek, wissen unieke link,…) via de gangbare security protocols. - Het opzetten van een bevraging alsook de mogelijkheid om op eenvoudige wijze hier analyses op uit te voeren op het juiste niveau Verschil huidige aanpak (wanneer van toepassing) Burger kan via een verscheidenheid van kanalen een digitale afspraak maken waardoor zowel de burger als de medewerker plaatsonafhankelijk dit videogesprek kan aangaan. Indien dit gesprek fysiek diende door te gaan moest de burger zich fysiek begeven naar het gemeentehuis/dienstverleningscentrum. Daarbijkomend door een digitale balie aan te bieden met verschillende functionaliteiten (betalen, documenten uitwisselen, ...) kan je ook met een breed aanbod naar de burger stappen waardoor de klant in één gesprek meerdere producten/diensten en vragen kan stellen en samen bespreken/behandelen. Succes-meting Impact (uit impactmap) Doelgroep Meetpunt SMART specificatie Huidige waarde Doel waarde De burger/ondernemer/vereniging kan van op een afstand een gesprek aangaan met een medewerker. Er is oogcontact tijdens het gesprek. Hierdoor voelt de dienstverlening nog steeds persoonlijk aan en is er geen afstand met de dienstverlenende overheid. De bezoeker van een digitale balie kan op een flexibele, gemakkelijke, empathische en veilige wijze efficiënt in interactie gaan met het lokaal bestuur. Een pos bij-effect is dat geen verplaatsing in praktijk vaak ook een voorkomen van CO2 afdruk (milieu, parkeren, ...) impliceert. Organisatie Het aantal gesprekken dat we voeren via de digitale balie in vergelijking met de andere kanalen We willen dat binnen 5 jaar min 35% van de gesprekken via de fysieke balie die ook kunnen verlopen via de digitale balie via dit nieuwe kanaal verlopen. We wensen heel bewust niet te recruteren onder de burgers die reeds zelfstandig aan de slag gaan met online formulieren. 0 0,35 Burger/Onderneming/ Vereniging (klant) Een vermindering van het aantal verplaatsingen door de klant naar het administratief centrum/ gemeentehuis We verwachten dat min 35% van de verplaatsingen naar het fysieke loket niet meer zullen moeten plaatsvinden door de invoering van de digtale balie 0 0,35 Een verhoogde klantentevredenheid op vlak van toegankelijkheid We verwachten een verhoogde klantentevredenheid (+20%) door het aanbieden van een digitale balie waardoor we een extra kanaal aanbieden waar burgers zich niet moeten voor verplaatsen. 0 0,2 Medewerker/ambtenaar Een verlaging van het aantal bezoekers aan de fysieke balies We verwachten een daling van 35% van het aantal bezoekers aan de fysieke balies voor producten en diensten die we ook via de digitale balie aanbieden. 0 -35% De medewerkers zijn minimaal even tevreden over de digitale balie dan andere kanalen waarmee zij in contact treden met de klant We verwachten minstens eenzelfde tevredenheid over de digitale balie dan over de andere kanalen 0 0 Een verhoogde flexibiliteit voor de medewerkers om via telewerk burgers te bedienen We verwachten dat de digitale balie de betrokken medewerkers meer kansen geeft om via telewerk hun werk uit te oefenen. Hierbij denken we dat in desbetreffende diensten het aandeel telewerk met 20% kan toenemen. 0 0,2 De burger/ondernemer/vereniging kan zijn identiteit tijdens een videogesprek bewijzen. Burger/Onderneming/ Vereniging (klant) De burger kan indien nodig altijd zijn identiteit bewijzen tijdens een videogesprek (authenticatie) De burger kan tijdens het videogesprek als het nodig is zijn identiteit bewijzen. (100%) 0 1 Medewerker/ambtenaar De medewerker kan indien nodig vragen aan de burger om zijn identiteit te bewijzen De medewerker kan tijdens het videogesprek, indien nodig het identiteitsbewijs opvragen aan de burger in het digitaal loket (100%) 0 1 Organisatie De organisatie kan door deze functionaliteit meer producten aanbieden in de digitale balie Het aantal producten en diensten die in de digitale balie worden opgenomen stijgt door de functionaliteit 'authenticatie' toe te voegen aan de digitale balie. 0 producten Minstens 1 product De burger/ondernemer kan tijdens een videogesprek documenten uitwisselen. Burger/Onderneming/ Vereniging (klant) De burger kan indien nodig documenten uitwisselen tijdens een videogesprek De burger kan tijdens het videogesprek als het nodig is documenten uitwisselen met de betrokken ambtenaar. (100%) 0 1 Medewerker/ambtenaar De medewerker kan indien nodig documenten uitwisselen met de burger tijdens het videogesprek. De medewerker kan tijdens het videogesprek, indien nodig documenten uitwisselen met de burger. 0 1 Organisatie De organisatie kan door deze functionaliteit meer producten aanbieden in de digitale balie Het aantal producten en diensten die in de digitale balie worden opgenomen stijgt door de functionaliteit 'documenten uit te wisselen' toe te voegen aan de digitale balie. 0 producten Minstens 1 product De burger/ondernemer kan tijdens een videogesprek een digitale handtekening plaatsen. Burger/Onderneming/ Vereniging (klant) De burger kan indien nodig een digitale handtekening plaatsen tijdens een videogesprek De burger kan tijdens het videogesprek als het nodig is digitaal een document ondertekenen. (100%) 0 1 Medewerker/ambtenaar De medewerker kan indien nodig een document digitaal laten ondertekenen door de burger tijdens het videogesprek. De medewerker kan tijdens het videogesprek, indien nodig documenten laten ondertekenen door de burger. 0 1 Organisatie De organisatie kan door deze functionaliteit meer producten aanbieden in de digitale balie Het aantal producten en diensten die in de digitale balie worden opgenomen stijgt door de functionaliteit 'digitaal handtekenen' toe te voegen aan de digitale balie. 0 producten Minstens 1 product De burger/ondernemer kan tijdens een videogesprek een betaling uitvoeren Burger/Onderneming/ Vereniging (klant) De burger kan indien nodig een digitale betaling uitvoeren tijdens een videogesprek De burger kan tijdens het videogesprek als het nodig is digitaal een betaling uitvoeren. (100%) 0 1 Medewerker/ambtenaar De medewerker kan indien nodig een digitale betaling vragen en/of uitvoeren van/naar de burger tijdens het videogesprek. De medewerker kan tijdens het videogesprek, indien nodig een digitale betaling vragen aan de burger. 0 1 Organisatie De organisatie kan door deze functionaliteit meer producten aanbieden in de digitale balie Het aantal producten en diensten die in de digitale balie worden opgenomen stijgt door de functionaliteit 'online betaling' toe te voegen aan de digitale balie. 0 producten Minstens 1 product Andere projectdocumenten Geen documenten beschikbaar via de VLOCA kennishub. Interesse in dit project? Gelieve contact op te nemen via gzg@vlaanderen.be .  
PostGIS [1] ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/PostGIS  +
Postgres [1] ↑ https://en.wikipedia.org/wiki/PostgreSQL  +
Inleiding Het belang van data voor onze huidige maatschappij is wereldwijd zichtbaar en het is algemeen aanvaard dat het in de toekomst steeds bepalender zal worden. Deze verhoogde nood aan data manifesteert zich ook in de gezondheidssector, over de gehele quadruple helix. Er is al veel data beschikbaar die zou toelaten om een efficiënt preventiebeleid te voeren, maar levensstijldata zit gefragmenteerd en wordt vandaag bijgevolg niet optimaal toegepast. De specifieke wettelijke, ethische en economische randvoorwaarden van de gezondheidssector vereisen ook een andere aanpak, een burgergedreven aanpak. Dit wordt Europees erkend en Vlaanderen speelt hierin op dit moment een voortrekkersrol met het We Are project op het gebied van - en met steun van de bevoegde overheden van - innovatie, gezondheid en digitalisatie. Deze specifieke aanpak moet het ook mogelijk maken om burgergegenereerde data over verschillende sectoren heen te ontsluiten met de burger aan het roer en de GDPR als hefboom (zie Figuur 1). Door een meer datagedreven preventiebeleid te voeren, kan de gezondheid van burgers verbeterd worden. Figuur 1: het We Are ecosysteem: data, beheerd door burgers, leidt tot het correct ontsluiten ervan voor innovatie en onderzoek door o.a. overheden. Dit creëert ook mogelijkheden voor lokale overheden om hun beleid en hun diensten naar burgers toe te verbeteren. Een concrete use case waarmee lokale besturen levensstijldata voor hun preventiebeleid kunnen verzamelen is bijvoorbeeld het recent gelanceerde online preventieplatform BIBOPP , waarop burgers met hun eigen gezondheidsdata aan de slag kunnen. BIBOPP is een applicatie op het We Are data platform. Het omvat momenteel de digitale Gezondheidsgids van Domus Medica, een survey die het persoonlijk risico op chronische ziekten berekent. Voordelen voor de burger zijn dat BIBOPP gekoppeld is aan het elektronisch medisch dossier van de huisarts, dat het wetenschappelijk onderbouwd gepersonaliseerd advies levert én dit koppelt aan een lokaal aanbod van niet-klinische diensten zoals sportclubs, wandelroutes, workshops over gezond eten, …. Het gebruik van de applicatie creëert nieuwe informatie over de noden van de inwoners. Via We Are zullen data correct ontsloten worden en dit geeft steden en gemeenten nieuwe instrumenten om o.a. hun gezondheidsbeleid af te stemmen op maat van burgers en zorg- / hulpverleners. Met andere woorden: het draagt bij aan datagedreven populatiemanagement.  
Summary Prioriteiten Business Objectieven Voorbeeld  +
Privacy by design of Gegevensbescherming door ontwerp: Ondernemingen/organisaties worden aangemoedigd om in het vroegste stadium van het ontwerp van de verwerkingsactiviteiten de technische en organisatorische maatregelen te treffen die nodig zijn om de beginselen inzake privacy en gegevensbescherming vanaf het begin te waarborgen („gegevensbescherming door ontwerp”). Standaard moeten ondernemingen/organisaties ervoor zorgen dat persoonsgegevens worden verwerkt met het hoogste niveau van privacybescherming(bijvoorbeeld alleen de noodzakelijke gegevens worden verwerkt, korte opslagperiode, beperkte toegankelijkheid) zodat persoonsgegevens standaard niet toegankelijk zijn voor een onbeperkt aantal personen („gegevensbescherming door standaardinstellingen”). Lees meer: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/obligations/what-does-data-protection-design-and-default-mean_nl  +
Korte Beschrijving Achtergrond Door klimaatverandering nemen extreme zomerse onweersbuien toe in frequentie en intensiteit. Daarmee komen ook stedelijke overstromingen als gevolg van dergelijke regenbuien en als gevolg van toenemende urbanisatie steeds vaker voor. Dit is niet alleen vervelend, maar heeft ook een economische impact. Tegenwoordig treedt elke zomer wel ergens in Vlaanderen zware wateroverlast op als gevolg van hevige neerslag. Doelstelling Het hoofddoel van dit project is aantonen dat we brandweer, nutsmaatschappijen, en burgers beter en proactief kunnen wapenen tegen overstromingsgevaar. We doen dit door verschillende facetten met elkaar te combineren: enerzijds maken we data meer granulair en dus nauwkeuriger door bestaande data met elkaar te koppelen en gepaste sensoren in te schakelen. Daarnaast willen we de verruimde data aan de hand van een voorspellingsmodel omzetten in informatie om overlast makkelijker te kunnen indiceren bij de brandweer en de diensten- en nutsmaatschappijen. Door de ontwikkeling van een end-to-end systeem dat deze voorspellingen duidt aan de hand van gevisualiseerde scenario's op een dashboard, proberen we de proactiviteitsvraag van de betrokken partijen te beantwoorden. Concrete meerwaarde voor de eindgebruiker De primaire meerwaarde van dit project is de oplevering van een POC decision support system . Het betreft een tool die: de brandweer en nutsmaatschappijen waarschuwt bij naderende hevige neerslag. ondersteunt in het nemen van proactieve beslissingen over hoe op de hevige neerslag wordt gereageerd (bijv. dispatching van de hulpdiensten naar specifieke locaties, inschakelen van pompen, etc.). Deze beslissingen werden tot nu toe vaak genomen tijdens of na de feiten. De verantwoordelijkheden voor de beslissingen liggen bij de eindgebruiker. Concreet zijn binnen het project verschillende types sensoren geïnstalleerd in waterlopen en riolering, zijn diverse pluviometers geïnstalleerd ter ondersteuning van de neerslagradardata, heeft een gedetailleerde overstromingsmodellering plaatsgevonden, is een software-omgeving opgezet die neerslagdata omzet naar neerslagvoorspellingen en bijbehorende overstromingsverwachtingen tot op straatniveau, en is een viewer ontwikkeld waarbinnen de verzamelde real-time data en de voorspellingen worden getoond. Studiegebied Het project werd uitgevoerd in een gebied in het noorden van Antwerpen dat ruwweg de deelgemeentes Ekeren en Merksem omvat. Beschrijving Architectuur Centraal in het dataflowschema bevinden zich de volgende Componenten : Dataplatform sensoren (met de gekoppelde LoRaWan-sensoren) Flood4Cast® -voorspellingsalgoritme voor neerslagrisico’s en overstromingen. Afwaarts werden deze Componenten via een API gekoppeld aan de gebruikersinterface. In bovenstaande figuur worden alle interacties grafisch weergegeven. Data Sensoren In het kader van dit project werden in de regio Ekeren-Merksem in totaal 13 sensoren geïnstalleerd: 4 Decentlab pluviometers (type tipping bucket Young Model 52203) 6 Decentlab ultrasone level sensoren Maxbotix 3 Decentlab druksensoren voor rioolwaterhoogte Radar Daarnaast werd gebruik gemaakt van de neerslagradarbeelden die in real-time via een webdienst beschikbaar worden gesteld door de VMM . VMM combineert hiertoe de ruwe radarbeelden van drie radars tot een composietbeeld: Jabbeke (KMI) Helchteren ( VMM ) Herwijnen (KNMI, NL) De radarbeelden zijn opnames op 1 km hoogte, en met een resolutie van 5 minuten. Overstromingskaarten Een integraal model werd opgesteld voor het studiegebied in InfoWorks ICM (Innovyze). De volgende Componenten werden aangeleverd: Rioleringsmodel (Water-link) Waterloopmodel ( VMM ) Deze modellen werden gekoppeld en uitgebreid met een 2D hydrodynamische modellering van de oppervlakkige afstroming buiten de waterlopen tot een gebiedsdekkend integraal model. Met behulp van het resulterende integrale model werden statische overstromingskaarten gegenereerd op basis van composietbuien met verschillende terugkeerperiodes. Deze overstromingskaarten werden opgeknipt voor verschillende deelgebieden. Hierdoor kunnen de overstromingskaarten worden getoond in functie van de optredende neerslag in de deelgebieden. Datatransmissie Voor datatransmissie van de sensoren werd in dit project gebruik gemaakt van het LoRaWan-systeem. Waar mogelijk werden ook de sensoren in de riolering via een kabel verbonden met een bovengronds antennepaaltje. De sensoren hebben over het algemeen gedurende de hele periode zonder problemen hun metingen naar het dataplatform gestuurd. Het dataplatform werd via een API gekoppeld aan de gebruikersinterface. In potentie kan het dataplatform via de API ook worden gekoppeld aan het Flood4Cast® -systeem en gebruikt worden om ook hydraulische randvoorwaarden in en buiten het gebied mee te nemen in de wateroverlastvoorspellingen: deze koppeling is gedurende het project uiteindelijk niet uitgevoerd. Voor de radarbeelden bevraagt het Flood4Cast® -systeem de webdienst van VMM via een API . API Alle voornoemde API -diensten zijn geïmplementeerd conform de REST -architectuur. Hierbij wordt het aantal endpoints naar de gebruiker en de informatie in de bestanden beperkt tot de strikt noodzakelijke data. Gedetailleerde documentatie van de API is beschikbaar voor de gebruiker. Het primair gehanteerde data-uitwisselingsformaat is JSON. Het gehanteerde bestandformaat door de open API van VMM voor de neerslagrasterdata is het HDF5 Opera bestandformaat. Gebruikersinterface (dashboard) Een gebruikersinterface werd ontwikkeld voor de eindgebruikers. Hierin werd getoond: Neerslag(voorspelling): historische data en voorspelling ( nowcasting ) voor de komende 3 uur: deze nowcasting wordt uitgevoerd binnen Flood4Cast® en via een API in real time doorgegeven Overstromingsvoorspelling: overstromingskaarten gekoppeld aan de gevallen neerslag (incl. voorspelling voor de komende 3 uur): deze overstromingskaarten worden vanuit Flood4Cast® via een API in real time doorgegeven Sensor-data: locatie van de sensoren incl. type, status (connectiviteit, batterij) De gebruikersinterface toont live beelden en voorspellingen. De gebruikersinterface bevatte tijdens het project tevens een switch om een specifieke historische neerslaggebeurtenis op te roepen (5 september 2018) waarbij effectief overstromingen optraden in het studiegebied. Hierdoor kan de tool ook worden gedemonstreerd wanneer het weinig of niet regent. De gebruikersinterface toont getriggerde alarmen bij voorspelde wateroverlast. Alarmering In het ontwikkelde systeem is het mogelijk de gebruiker te waarschuwen via: Dashboard SMS E-mail Lessons learned De prescreening van meettoestellen en locaties en stapsgewijze opschaling is essentieel bij de uitrol van grotere IoT monitoring netwerken. Het opzetten van dergelijke meetsystemen vraagt: brede applicatiekennis (locatieselectie in functie van datanood, dekking wireless communicatie, constructie en montage sensordrager); onderhoud en opvolging tijdens de operationele fase. Het analyseren van de neerslagradar is een essentieel onderdeel om de risico’s te kunnen inschatten in ruimte en tijd en om een forecasting te kunnen doen. Op verschillende beslissingsniveaus wordt overstromingsinformatie op een andere schaal gebruikt. Primair is het belangrijker om over een groter gebied minder gedetailleerde overstromingsinformatie te hebben dan direct effectief tot op woningniveau het risico te gaan inschatten. Verdere projectinformatie Betrokken partijen: IMEC , VITO , HydroScan, Brandweer Zone Antwerpen, water-link Looptijd: 2017 - 2019 Locatie: Antwerpen Financiering: VLAIO Meer informatie: https://www . IMECcityofthings .be/en/projects/flooding-predicting-flood-levels  
Korte Beschrijving Achtergrond Door klimaatverandering nemen extreme zomerse onweersbuien toe in frequentie en intensiteit. Daarmee komen ook stedelijke overstromingen als gevolg van dergelijke regenbuien en als gevolg van toenemende urbanisatie steeds vaker voor. Dit is niet alleen vervelend, maar heeft ook een economische impact. Tegenwoordig treedt elke zomer wel ergens in Vlaanderen zware wateroverlast op als gevolg van hevige neerslag. Doelstelling Het hoofddoel van dit project is aantonen dat we brandweer, nutsmaatschappijen, en burgers beter en proactief kunnen wapenen tegen overstromingsgevaar. We doen dit door verschillende facetten met elkaar te combineren: enerzijds maken we data meer granulair en dus nauwkeuriger door bestaande data met elkaar te koppelen en gepaste sensoren in te schakelen. Daarnaast willen we de verruimde data aan de hand van een voorspellingsmodel omzetten in informatie om overlast makkelijker te kunnen indiceren bij de brandweer en de diensten- en nutsmaatschappijen. Door de ontwikkeling van een end-to-end systeem dat deze voorspellingen duidt aan de hand van gevisualiseerde scenario's op een dashboard, proberen we de proactiviteitsvraag van de betrokken partijen te beantwoorden. Concrete meerwaarde voor de eindgebruiker De primaire meerwaarde van dit project is de oplevering van een POC decision support system . Het betreft een tool die: de brandweer en nutsmaatschappijen waarschuwt bij naderende hevige neerslag. ondersteunt in het nemen van proactieve beslissingen over hoe op de hevige neerslag wordt gereageerd (bijv. dispatching van de hulpdiensten naar specifieke locaties, inschakelen van pompen, etc.). Deze beslissingen werden tot nu toe vaak genomen tijdens of na de feiten. De verantwoordelijkheden voor de beslissingen liggen bij de eindgebruiker. Concreet zijn binnen het project verschillende types sensoren geïnstalleerd in waterlopen en riolering, zijn diverse pluviometers geïnstalleerd ter ondersteuning van de neerslagradardata, heeft een gedetailleerde overstromingsmodellering plaatsgevonden, is een software-omgeving opgezet die neerslagdata omzet naar neerslagvoorspellingen en bijbehorende overstromingsverwachtingen tot op straatniveau, en is een viewer ontwikkeld waarbinnen de verzamelde real-time data en de voorspellingen worden getoond. Studiegebied Het project werd uitgevoerd in een gebied in het noorden van Antwerpen dat ruwweg de deelgemeentes Ekeren en Merksem omvat. Beschrijving Architectuur Centraal in het dataflowschema bevinden zich de volgende Componenten : Dataplatform sensoren (met de gekoppelde LoRaWan-sensoren) Flood4Cast® -voorspellingsalgoritme voor neerslagrisico’s en overstromingen. Afwaarts werden deze Componenten via een API gekoppeld aan de gebruikersinterface. In bovenstaande figuur worden alle interacties grafisch weergegeven. Data Sensoren In het kader van dit project werden in de regio Ekeren-Merksem in totaal 13 sensoren geïnstalleerd: 4 Decentlab pluviometers (type tipping bucket Young Model 52203) 6 Decentlab ultrasone level sensoren Maxbotix 3 Decentlab druksensoren voor rioolwaterhoogte Radar Daarnaast werd gebruik gemaakt van de neerslagradarbeelden die in real-time via een webdienst beschikbaar worden gesteld door de VMM . VMM combineert hiertoe de ruwe radarbeelden van drie radars tot een composietbeeld: Jabbeke (KMI) Helchteren ( VMM ) Herwijnen (KNMI, NL) De radarbeelden zijn opnames op 1 km hoogte, en met een resolutie van 5 minuten. Overstromingskaarten Een integraal model werd opgesteld voor het studiegebied in InfoWorks ICM (Innovyze). De volgende Componenten werden aangeleverd: Rioleringsmodel (Water-link) Waterloopmodel ( VMM ) Deze modellen werden gekoppeld en uitgebreid met een 2D hydrodynamische modellering van de oppervlakkige afstroming buiten de waterlopen tot een gebiedsdekkend integraal model. Met behulp van het resulterende integrale model werden statische overstromingskaarten gegenereerd op basis van composietbuien met verschillende terugkeerperiodes. Deze overstromingskaarten werden opgeknipt voor verschillende deelgebieden. Hierdoor kunnen de overstromingskaarten worden getoond in functie van de optredende neerslag in de deelgebieden. Datatransmissie Voor datatransmissie van de sensoren werd in dit project gebruik gemaakt van het LoRaWan-systeem. Waar mogelijk werden ook de sensoren in de riolering via een kabel verbonden met een bovengronds antennepaaltje. De sensoren hebben over het algemeen gedurende de hele periode zonder problemen hun metingen naar het dataplatform gestuurd. Het dataplatform werd via een API gekoppeld aan de gebruikersinterface. In potentie kan het dataplatform via de API ook worden gekoppeld aan het Flood4Cast® -systeem en gebruikt worden om ook hydraulische randvoorwaarden in en buiten het gebied mee te nemen in de wateroverlastvoorspellingen: deze koppeling is gedurende het project uiteindelijk niet uitgevoerd. Voor de radarbeelden bevraagt het Flood4Cast® -systeem de webdienst van VMM via een API . API Alle voornoemde API -diensten zijn geïmplementeerd conform de REST -architectuur. Hierbij wordt het aantal endpoints naar de gebruiker en de informatie in de bestanden beperkt tot de strikt noodzakelijke data. Gedetailleerde documentatie van de API is beschikbaar voor de gebruiker. Het primair gehanteerde data-uitwisselingsformaat is JSON. Het gehanteerde bestandformaat door de open API van VMM voor de neerslagrasterdata is het HDF5 Opera bestandformaat. Gebruikersinterface (dashboard) Een gebruikersinterface werd ontwikkeld voor de eindgebruikers. Hierin werd getoond: Neerslag(voorspelling): historische data en voorspelling ( nowcasting ) voor de komende 3 uur: deze nowcasting wordt uitgevoerd binnen Flood4Cast® en via een API in real time doorgegeven Overstromingsvoorspelling: overstromingskaarten gekoppeld aan de gevallen neerslag (incl. voorspelling voor de komende 3 uur): deze overstromingskaarten worden vanuit Flood4Cast® via een API in real time doorgegeven Sensor-data: locatie van de sensoren incl. type, status (connectiviteit, batterij) De gebruikersinterface toont live beelden en voorspellingen. De gebruikersinterface bevatte tijdens het project tevens een switch om een specifieke historische neerslaggebeurtenis op te roepen (5 september 2018) waarbij effectief overstromingen optraden in het studiegebied. Hierdoor kan de tool ook worden gedemonstreerd wanneer het weinig of niet regent. De gebruikersinterface toont getriggerde alarmen bij voorspelde wateroverlast. Alarmering In het ontwikkelde systeem is het mogelijk de gebruiker te waarschuwen via: Dashboard SMS E-mail Lessons learned De prescreening van meettoestellen en locaties en stapsgewijze opschaling is essentieel bij de uitrol van grotere IoT monitoring netwerken. Het opzetten van dergelijke meetsystemen vraagt: brede applicatiekennis (locatieselectie in functie van datanood, dekking wireless communicatie, constructie en montage sensordrager); onderhoud en opvolging tijdens de operationele fase. Het analyseren van de neerslagradar is een essentieel onderdeel om de risico’s te kunnen inschatten in ruimte en tijd en om een forecasting te kunnen doen. Op verschillende beslissingsniveaus wordt overstromingsinformatie op een andere schaal gebruikt. Primair is het belangrijker om over een groter gebied minder gedetailleerde overstromingsinformatie te hebben dan direct effectief tot op woningniveau het risico te gaan inschatten. Verdere projectinformatie Betrokken partijen: IMEC , VITO , HydroScan, Brandweer Zone Antwerpen, water-link Looptijd: 2017 - 2019 Locatie: Antwerpen Financiering: VLAIO Meer informatie: https://www . IMECcityofthings .be/en/projects/flooding-predicting-flood-levels  
Datastromen in en rond de systeemarchitectuur van Proactive Flooding Detection  +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) Bestuursdocumenten (reglementen, verslagen, vergunningen, vragen en antwoorden) zijn de basis van de besluitvorming en geven heel goed weer hoe het bestuur en de administratie werken. De digitale ontsluiting georganiseerd rond informatie over het document is goed georganiseerd. Er zijn nog noden binnen en buiten de organisatie rond toegankelijkheid, doorzoekbaarheid en bruikbaarheid van de rijkdom aan informatie besloten in de documenten zelf. Met dit project, Proactieve Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data (POBLOD) willen we kapitaliseren op de resultaten van een aantal innovatieve deeltrajecten uit het verleden, en een schaalbare oplossing voorstellen en implementeren met impact binnen en buiten de organisatie. Het vertrekpunt is dat we tastbare assets van het besluitvormingsproces, incl de video- en geluidsopnamen van de zittingen, willen indexeren en mappen op bestaande en te ontwikkelen semantische modellen. Deze worden gekoppeld aan bestaande en te ontwikkelen Linked Open Data definities (bvb de set gehanteerd in het Lokale Besluiten als Linked Open Data van de Administratie Binnenlands Bestuur en de set rond geografische afbakeningen op het Gents grondgebied). De (her)bruikbaarheid wordt onderzocht en gevalideerd door: een intern traject binnen de administratie, gefocust op dossiervoorbereiding een traject rond externe bruikbaarheid door de doorzoekbaarheid van de documenten o.a. via een chatbot mogelijk te maken de haalbaarheid van een dashboard te onderzoeken waar ook het audiovisueel materiaal ontsloten wordt de machine-readability bewezen wordt door algoritmes te ontwerpen die op basis van semantische concepten geagendeerde en goedgekeurde stukken op wijksites kan plaatsen, of volgens aangegeven interesses aan individuele burgers kan bezorgd worden Concreet verhoogt dit voorstel de transparantie van beleidsbeslissingen aanzienlijk, en kan de burger niet alleen gemakkelijker maar zelfs quasi-moeiteloos informatie over beleidsbeslissingen verkrijgen. Om dit te illustreren met enkele voorbeelden maakt dit project het mogelijk om interesse in een bepaald thema (bvb. sport) aan te geven, en vervolgens een e-mail te ontvangen als dit thema op de agenda van de gemeenteraad komt. Eenmaal er een besluit genomen is op de gemeenteraad kan ook dit besluit in de mailbox belanden. Als tweede voorbeeld maakt dit project het ook mogelijk om informatie relevant voor een bepaalde wijk rechtstreeks op de wijksite te plaatsen. Als derde voorbeeld wordt het aanzienlijk eenvoudiger om reglementeringen of besluiten op te zoeken, gezien zoeken nu gebaseerd is op semantische linken. Het niet ingeven van een correcte term zorgt er dan niet langer voor dat bepaalde info niet teruggevonden kan worden. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Processen  +
Processen2  +
Het Proefstation voor de Groenteteelt (PSKW) is een onderzoekinstelling gericht op onderzoek, ontwikkeling en innovatie van de groentesector. Het is een niet-gouvernementele organisatie en een vereniging zonder winstoogmerk. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
Template:Managed {{Project properties |Abstract= <text> |Organisatie= <text> |Organisaties= <text> (csv) |Technieken= <text> (csv) |Tags= <text> (csv) |Status= <actief, niet actief> whether or not the organization is active }}  +
Template:Managed This is the Project sidebar template. It should be called in the following format: {{Project sidebar }} $base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header $page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header  +