Inleiding

Luchtvervuiling is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het grootste milieugezondheidsrisico in Europa. Een groot deel van de bevolking wordt er regelmatig aan blootgesteld. Europa kent al verschillende initiatieven om de luchtkwaliteit te meten, maar die initiatieven hebben vaak een verschillende invalshoek of methodologie.

Voor beleidsmakers is het net essentieel om de verschillende informatie op elkaar af te stemmen, zodat ze een wetenschappelijk onderbouwd lucht- en mobiliteitsbeleid kunnen voeren. Binnen het Life CityTRAQ-project werken we daarom met 6 partners samen aan een betere lokale luchtkwaliteit. Dankzij informatie uit verkeerstellingen en luchtkwaliteitsmetingen detecteren en meten we luchtvervuiling en simuleren we de impact van eventuele maatregelen op het mobiliteitsnetwerk.

Doel van het project

Het CityTRAQ-project geeft lokale overheden meer inzicht in de metingen die nodig zijn om luchtkwaliteit te beoordelen. De screenings- en scenariotool helpen lokalen besturen om maatregelen uit te werken ter verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Zo creëren ze een beter leefmilieu voor de inwoners. De lokale overheden worden ook aangemoedigd om hun beleidskeuzes vorm te geven in een luchtbeleidsplan.

Partners

LIFE CityTRAQ wordt uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie binnen het LIFE-programma onder leiding van de Vlaamse Milieumaatschappij.

  • Stad Antwerpen zal in het CityTRAQ project werken rond logistiek en zwaar verkeer. Samen met de VMM zet de stad verkeerstellingen van vrachtverkeer en luchtkwaliteitsmetingen in lokale hotspots en schoolomgevingen op.
  • Stad Brugge zet in op de verdere uitbouw van een duurzaam meetnet in de hele stad.
  • Stad Gent meet de impact op de luchtkwaliteit in een schoolstraat en evalueert de circulatieplannen.
  • Zagreb volgt het voorbeeld van de Vlaamse steden en zal luchtkwaliteitsprojecten opstarten

Situering van deze deliverable in het traject

Deze eerste versie is een werkdocument dat in een latere fase van het traject verder verfijnd en uitgewerkt wordt, we baseren ons voor de opmaak ervan op informatie en inzicht die in deze fase van het traject bekend is.

  • Richtlijnen voor het kopen van sensoren
    • a. Sjabloon voor aanbesteding:
      • In bijlage kan je de bestekvoorwaarden en de invulfiche technische specificaties terugvinden voor de sensoren.
    • b. Testprocedure
    • c. Code voor testen
  • Roadmap voor de implementatie van een sensornetwerk
    • a. Workshops
    • b. Experimenteel ontwerp
    • c. QA/QC-procedure
  • Roadmap voor beleidsbeoordeling
    • a. Sjabloon voor aanbesteding voor een luchtkwaliteitsplan
    • b. Technische beschrijving en praktische voorbeelden
    • c. Roadmap voor implementatie
    • d. Handleiding voor het gebruik van modelberekeningen
  • Beoordelingstool
    • a. Functionele analyse (wat zijn de belangrijkste functionaliteiten?)
    • b. Gebruikersgericht ontwerp
    • c. Architectuur
    • d. Relevante bronnen van milieuvervuiling
    • e. Businesscase (kosten en baten)
  • Scenario-tool
    • a. Functionele analyse (wat zijn de belangrijkste functionaliteiten?)
    • b. Gebruikersgericht ontwerp
    • c. Architectuur
    • d. Open-source modellen
    • e. Businesscase (kosten en baten)
  • Aanpak gedragsonderzoek
    • a. Script gedragsverandering: bijlage gedragsonderzoek Gent
    • b. Sjabloon voor aanbesteding van gedragsonderzoek: bijlage gedragsonderzoek Gent
    • c. Aanbevelingen en praktische voorbeelden
  • Opvolging van sensormetingen
    • a. Beschrijving van dataportaal
    • b. Architectuur van dataportaal
    • c. Code voor dataportaal