Regel 159: | Regel 159: | ||
==== Discussie ==== | ==== Discussie ==== | ||
− | === Oefening | + | === Oefening 5 === |
==== Instructies ==== | ==== Instructies ==== | ||
− | + | Hoe kunnen we de oplossing verduurzamen? | |
− | + | -Hoe houden we het budget onder controle? | |
− | + | -Wat met ‘coverage’? Hoeveel sensoren heb ik nodig om een representatief beeld te krijgen? Is dit haalbaar en beheersbaar? | |
− | + | -Uitbesteden vs zelf data capteren | |
− | + | -Uitrol project in grotere regio | |
− | + | -Hoe bouwen we een business model op hiermee? | |
+ | |||
+ | -Schaalbaarheid, rol van provincie, Vlaanderen. Wie heeft/beheerd zo’n platform? | ||
==== Output ==== | ==== Output ==== |
Versie van 23 mei 2024 18:08
Technologie werkgroep
Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de technologie die nodig is om het traject technisch werkbaar te maken. Onder technologie verstaan we hardware, software en hybride infrastructuur. In deze werkgroep kijken we samen welke bouwstenen nodig zijn om tot de oplossing(en) te komen voor de use cases die tijdens de vorige werkgroepen werden gedefinieerd. De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele quadruple helix.
De tweede thematische werkgroep vond plaats op 18 april 2024.
Context
Initiatief
VERA werkt samen met verschillende lokale besturen en de provincie Vlaams-Brabant om het probleem van modderstromen als gevolg van bodemerosie aan te pakken. Meer dan 100 gemeenten in Vlaanderen ondervinden bodemerosie, wat aanzienlijke schade kan veroorzaken aan zowel private eigendommen als publieke infrastructuur. Door klimaatverandering, trends in de landbouw en verharding zal dit probleem naar verwachting in de toekomst verder versterkt worden. Op dit moment worden erosiepoelen gebruikt als oplossing. Deze poelen worden onderaan de helling aangelegd om modderstromen op te vangen en te voorkomen dat ze schade veroorzaken. Deze erosiepoelen zijn uitgerust met sensoren en overlopen, waardoor het water op een gecontroleerde en langzame manier kan wegstromen. De vraag die zich stelt, is of deze erosiepoelen effectief zijn. Er bestaat onzekerheid over hun capaciteit en functionaliteit, vooral in noodsituaties. Het is essentieel om dit op een kostenefficiënte manier te monitoren, met als doel zowel acute waarschuwingen bij rampen als proactieve oplossingen voor het probleem. Er wordt nagedacht over het gebruik van peilmeters of debietsensoren om de erosiepoelen te monitoren. Hiermee kan worden bijgehouden hoeveel water door de overlopen gaat. Hoewel dit geen exacte voorspellingen oplevert, biedt het wel inzicht in de hoeveelheid neerslag.
Het overkoepelende doel van het project is om een gecentraliseerd dataplatform op te zetten en een raamcontract te ontwikkelen voor de sensoren. De verzamelde data kunnen gedeeld worden met rioolbeheerders, landbouwers en verzekeringsmaatschappijen, omdat deze informatie waardevol kan zijn voor alle betrokken partijen.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
VLOCA-model
De start van elk VLOCA-traject begint bij een VLOCA-model:
ID | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | UC1: Sensoren | Verschillende actoren willen verschillende types sensoren kunnen plaatsen en beheren (bv. onderhoudsplan). |
UC2 | UC2: Data Captatie | Ik wil als gebruiker alle informatie correct binnenkrijgen (context, data, goede transmissie) |
UC3 | UC3: Dataplatform | Ik wil als gebruiker een visualisatie zien van alle data zodat ik deze kan analyseren.Ik wil als gebruiker data kunnen toevoegen, aanpassen, delen en opslaan. |
UC4 | UC4: Dashboarding | Ik wil als gebruiker een dashboard kunnen hanteren met KPI's (bv kleurencodes) die ik zelf kan beheren in functie van de data. |
UC5 | UC5: Message Center | Ik wil als gebruiker via mijn tool contacten kunnen aanspreken, toevoegen, wijzigen en behandelen (messaging systeem). |
UC6 | UC6: Predictie | Op basis van de verworven data wil ik modellen kunnen gebruiken om predicties uit te voeren zodat er tactisch advies gegeven kan worden. |
UC7 | UC7: Mitigatie | Op basis van real time data en advies wil ik als lokaal bestuur kunnen reageren om de schade te minimaliseren (crisis management). |
UC8 | UC8: Preventie | Als lokaal bestuur wil ik een overzicht krijgen van adviezen, acties en aanbevelingen om modderstromen te vermijden. |
UC9 | UC9: Advies | Op basis van data van modderstromen wil ik dit kunnen analyseren, correlaties zien en advies verlenen. |
UC10 | UC10: Marktplaats | ik wil als gebruiker data en datasciencemodellen kunnen aanbieden en verkrijgen. |
UC11 | UC11: ROI | Business Modelling |
UC12 | UC12: Helpdesk | Helpdesk - FAQ - Reviews |
Tijdens deze werkgroep staan we stil bij use cases 2-5.
In de onderstaande figuur zie je een visuele voorstelling van dit VLOCA-model:
Brainstormsessie
Het doel en de aanpak van de brainstormsessie worden hieronder beschreven. Tevens wordt de uitkomst van de brainstorm hierin samengevat.
Doel
Het doel van de brainstormsessie is het volgende:
- Zicht krijgen op de wensen mbt het dashboard
- Zicht krijgen op de wensen mbt het message center
- Inzicht krijgen in het data management
- Valkuilen en principes identificeren
- Nadenken over verduurzaming ifv de keuze voor een bepaalde databron
Oefening 1
Instructies
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:
Welke soort dashboards zijn interessant voor de verschillende doelgroepen? Welke parameters wil je kunnen monitoren? Hoe wil je dat je data gevisualiseerd wordt? Welke inzichten wil je krijgen? Wie heeft toegang tot het dashboard? Wie heeft welke rechten om wat te kunnen?
Voorbeeld:
-Als rampen coördinator wil ik toegang tot het regionaal dashboard
-Ik wil de waterstand van een bepaalde stroom kunnen zien
-Een rapport trekken over temperatuur
-Een visualisatie over luchtvochtigheid over een bepaalde periode
-Ik wil een melding zien wanneer een bepaalde waarde overschreden is
Output
Discussie
Oefening 2
Instructies
Wie wanneer contacteren? Welke type van communicatie gaan we hebben met de gebruikers en in welke scenario? Hoe verzamel je de contactpersonen? Hoe kan je een goede opvolging implementeren?
Voorbeeld:
·Contact persoon x moet gecontacteerd worden in geval een erosiepoel is overstroomd om efficiënte en snelle ontruiming te voorzien?
Output
Discussie
Oefening 3
Instructies
Hoe ga je data beheren/gebruiken eens dat je deze gecapteerd hebt via de verschillende databronnen? Hoe lang wil je de data bijhouden? Hoe vaak moet de data verzameld worden (frequentie)? Wie neemt de verantwoordelijkheid voor data? Hoe er voor zorgen dat data juist geïnterpreteerd wordt? Welke profielen/rollen zullen met de data werken? Hoe zorgen we voor continuïteit bij ingebruikname van bvb nieuwe sensoren?
Voorbeeld:
-De milieu ambtenaar die voorheen geen data had, wilt nu kunnen inloggen op het dashboard om de ruwe data te downloaden voor analyses te kunnen doen
-Je hebt een data ingenieur nodig van data captatie tot ontsluiten van de data
Output
Discussie
Oefening 4
Instructies
Welke zijn de valkuilen waar we volgens jou rekening mee moeten houden?
Formuleer enkele basisprincipes waaraan de oplossing moet voldoen
Voorbeeld:
•Te veel dashboarden waardoor je geen overzicht meer hebt
•Complexe dashboard
•Verantwoordelijkheid van data
Output
Discussie
Oefening 5
Instructies
Hoe kunnen we de oplossing verduurzamen?
-Hoe houden we het budget onder controle?
-Wat met ‘coverage’? Hoeveel sensoren heb ik nodig om een representatief beeld te krijgen? Is dit haalbaar en beheersbaar?
-Uitbesteden vs zelf data capteren
-Uitrol project in grotere regio
-Hoe bouwen we een business model op hiermee?
-Schaalbaarheid, rol van provincie, Vlaanderen. Wie heeft/beheerd zo’n platform?
Output
Discussie
Opname en Miro bord
Miro bord
Het Miro bord kan je consulteren via deze link.
Opname
De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.
Volgende stappen
Wat na deze werkgroep?
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
- Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
- Publicatie op de Kennishub
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2024-02-29 | 13u30-16u30 | Provinciehuis Leuven |
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2024-03-19 | 9u-12u | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2024-04-18 | 9u-12u | Teams |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-05-23 | 9u-12u | Teams |