Regel 98: | Regel 98: | ||
====Instructies==== | ====Instructies==== | ||
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen: | Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen: | ||
− | #Welke data/ | + | #Welke data/informatie hebben we nodig om een antwoord te bieden aan de nood aan efficiëntie/tijdwinst en effectiviteit/optimalisering door middel van een centraal informatieplatform? |
Voorbeeld: | Voorbeeld: | ||
− | - | + | - Wetgeving van lokale besturen |
− | 2. Uit welke databronnen haal je deze informatie | + | 2. Uit welke databronnen haal je deze informatie? Welke data is reeds beschikbaar (gratis of betalend)? Welke moeten we zelf gaan verzamelen? Hoe doen we dit? Welke applicaties (tools die je gaat gebruiken) heb je nodig om de databronnen te sturen/ondersteunen? Welke functieprofielen heb je hiervoor nodig? |
Voorbeeld: | Voorbeeld: | ||
− | - | + | - Wetgeving van een lokaal bestuur bevindt zich in een lokaal intern systeem |
− | |||
− | |||
====Output==== | ====Output==== | ||
Regel 116: | Regel 114: | ||
===Oefening 3=== | ===Oefening 3=== | ||
====Instructies==== | ====Instructies==== | ||
− | Welke | + | Wat moet je kunnen doen met de data? Welke acties kan je identificeren qua databeheer? |
+ | |||
+ | Voorbeeld: | ||
+ | |||
+ | -Je brengt de wetgeving van de verschillende lokale besturen samen | ||
+ | |||
+ | ====Output==== | ||
− | + | === Oefening 4 === | |
+ | |||
+ | ==== Instructies ==== | ||
+ | Hoe gaan we om met de verschuiving van aanvragen die rechtstreeks verlopen via de website van de lokale besturen naar een overkoepelend medium? Wat zijn mogelijke valkuilen? | ||
Voorbeeld: | Voorbeeld: | ||
− | - | + | - Integratie van verschillende systemen en databronnen kan technisch uitdagend zijn |
− | ====Output==== | + | |
+ | - Financiering verdeling over de verschillende lokale besturen | ||
+ | |||
+ | ==== Output ==== | ||
+ | |||
+ | ==== Discussie ==== | ||
+ | |||
==Opname en Miro bord== | ==Opname en Miro bord== | ||
===Miro bord=== | ===Miro bord=== |
Versie van 4 jun 2024 16:31
Functionele werkgroep
Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de functionele noden en interacties. Na de data- en informatiewerkgroep zijn deze respectievelijke noden helder geworden. Deze functionele werkgroep bouwt hierop verder om de data- en informatie-uitwisseling tussen mensen en systemen, mensen onderling en systemen onderling te schetsen.
De tweede thematische werkgroep vond plaats op 16 mei 2024.
Context
Initiatief
In samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en de Stad Antwerpen werkt VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) samen met OSLO (Open Standaarden voor Linkende Organisaties) aan een City of Things project genaamd "Citerra". Citerra staat voor 'City Environmental Regulations and Rights for Access' voor steden, gemeenten, bedrijven, burgers, verenigingen en overheden , en heeft als doel de link te leggen tussen de genoemde stakeholders en de lokale regelgeving.
Het doel van Citerra is om alle regelgevingen te centraliseren en te uniformeren, waarbij de aanvragen voor vergunningen kunnen worden ingediend. De focus van dit City of Things traject ligt op vergunningen voor autoluwe zones of gebieden met cameratoezicht. Hoewel de Stad Antwerpen het project leidt, is het de bedoeling om dit initiatief breder te zien richting alle lokale besturen.
Op dit moment is de informatie over verschillende gereglementeerde zones in de stad niet goed georganiseerd, wat het voor burgers en bedrijven moeilijk maakt om te begrijpen welke regels waar van toepassing zijn. Het handmatig invullen van persoonlijke gegevens bij herhaalde aanvragen leidt ook tot frustratie. Om dit te verbeteren, streeft het project ernaar gebruikers zelf hun profiel te laten beheren, inclusief het toevoegen van extra nummerplaten, en om gegevens automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Bovendien voldoet het project aan de Europese Commissie Directive over "Intelligent Transport Systems" door steden te verplichten Urban Vehicle Access Rights (UVAR) data naar het Europese Platform te uploaden, wat geautomatiseerd zal verlopen.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
VLOCA-model
De start van elk VLOCA-traject begint bij een VLOCA-model:
ID | Samenvatting | Beschrijving |
UC1 | UC1: Registratie | Registratie |
UC2 | UC2: Informatieplatform | informatie platform en zoek opdrachten |
UC3 | UC3: Profiel & Formulier aanvullen | Profiel aan- en formulier invullen |
UC4 | UC4: Indiening | Indienen aanvraag |
UC5 | UC5: Opvolging dossier | opvolging dossier |
UC6 | UC6: toekenningsproces | toekenning, weigering, betwisting, advies aanvraag |
UC7 | UC7: dossierbeheer | beheer dossier (overzicht, toevoegingen, verlengingen, aanpassingen, herinneringen, …) |
UC8 | UC8: Message Center | CRM voor communicatie (uitgaande/inkomende, contact strategie en historiek) |
UC9 | UC9: Helpdesk | helpdesk & FAQ & Reviews |
UC10 | UC10: betaalmodule | betaalmodule en business model vinden en bouwen |
UC11 | UC11: Monitoring | Monitoring en analytische rapportering incl fraudedetectie |
UC12 | UC12: Inzichten | Rapporting BI Dashboards en Inzichten |
UC13 | UC13: Duurzaamheid | Van een piloot tot een 'operationeel' draaiende applicatie en platform |
Tijdens de vorige sessie bespraken we de onderstaande figuur die het proces weergeeft van het aanvraagformulier:
Vandaag staan we stil bij het informatieplatform:
Hierbij willen we scherp stellen wat de verwachtingen zijn over een platform.
Brainstormsessie
Het doel en de aanpak van de brainstormsessie worden hieronder beschreven. Tevens wordt de uitkomst van de brainstorm hierin samengevat.
Doel
Het doel van de brainstormsessie is het volgende:
- Zicht krijgen op welke data/informatie we nodig hebben om een antwoord te bieden aan de nood aan efficiëntie/tijdwinst en effectiviteit/optimalisering door middel van een centraal informatieplatform
- Oplijsten van databronnen waaruit je de informatie kan halen, welke applicaties en functieprofielen je nodig hebt
- Inzicht krijgen in wat je moet kunnen doen met de data
- Valkuilen identificeren
Oefening 1+2
Instructies
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:
- Welke data/informatie hebben we nodig om een antwoord te bieden aan de nood aan efficiëntie/tijdwinst en effectiviteit/optimalisering door middel van een centraal informatieplatform?
Voorbeeld:
- Wetgeving van lokale besturen
2. Uit welke databronnen haal je deze informatie? Welke data is reeds beschikbaar (gratis of betalend)? Welke moeten we zelf gaan verzamelen? Hoe doen we dit? Welke applicaties (tools die je gaat gebruiken) heb je nodig om de databronnen te sturen/ondersteunen? Welke functieprofielen heb je hiervoor nodig?
Voorbeeld:
- Wetgeving van een lokaal bestuur bevindt zich in een lokaal intern systeem
Output
Discussie
Oefening 3
Instructies
Wat moet je kunnen doen met de data? Welke acties kan je identificeren qua databeheer?
Voorbeeld:
-Je brengt de wetgeving van de verschillende lokale besturen samen
Output
Oefening 4
Instructies
Hoe gaan we om met de verschuiving van aanvragen die rechtstreeks verlopen via de website van de lokale besturen naar een overkoepelend medium? Wat zijn mogelijke valkuilen?
Voorbeeld:
- Integratie van verschillende systemen en databronnen kan technisch uitdagend zijn
- Financiering verdeling over de verschillende lokale besturen
Output
Discussie
Opname en Miro bord
Miro bord
Het Miro bord kan je consulteren via deze link.
Opname
De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.
Volgende stappen
Wat na deze werkgroep?
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
- Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
- Publicatie op de Kennishub
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2024-02-27 | 13u-16u | VAC Antwerpen |
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2024-03-28 | 13u-16u | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2024-05-16 | 13u-16u | Teams |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-06-25 | 13u-16u | Teams |