(Recreated by deleteAndRecreate script)
 
 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<h2>{{#show:{{FULLPAGENAME}}|?SessieType # -}} </h2>Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de <b>technologie</b> die nodig is om het traject technisch werkbaar te maken. Onder technologie verstaan we <b>hardware, software en hybride infrastructuur</b>. In deze werkgroep kijken we samen welke bouwstenen nodig zijn om tot de oplossing(en) te komen voor de use cases die tijdens de vorige werkgroepen werden gedefinieerd. De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele <b>quadruple helix</b>.  
+
== Technologie werkgroep ==
Vaste deelnemers zijn de leden van het VLOCA-trajectconsortium en stakeholders, die samen deze noden in kaart brengen. Specifiek zijn we voor deze werkgroep op zoek naar meer technische profielen zoals IT-architecten, solutions architecten, IT managers, personen die actief zijn binnen de industrie,..
+
Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de <b>technologie</b> die nodig is om het traject technisch werkbaar te maken. Onder technologie verstaan we <b>hardware, software en hybride infrastructuur</b>. In deze werkgroep kijken we samen welke bouwstenen nodig zijn om tot de oplossing(en) te komen voor de use cases die tijdens de vorige werkgroepen werden gedefinieerd. De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele <b>quadruple helix</b>.
De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de IT-architectuur verder aan te vullen.{{InschrijvingWorkshop}}<h2>Andere werkgroepen</h2>{{OverzichtWorkshops}}
+
 
 +
De derde thematische werkgroep vond plaats op 25 juni 2024.
 +
===Context===
 +
====Initiatief====
 +
In samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en de Stad Antwerpen werkt VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) samen met OSLO (Open Standaarden voor Linkende Organisaties) aan een City of Things project genaamd "Citerra". Citerra staat voor 'City Environmental Regulations and Rights for Access' voor steden, gemeenten, bedrijven, burgers, verenigingen en overheden , en heeft als doel de link te leggen tussen de genoemde stakeholders en de lokale regelgeving.
 +
 
 +
Het doel van Citerra is om alle regelgevingen te centraliseren en te uniformeren, waarbij de aanvragen voor vergunningen kunnen worden ingediend. De focus van dit City of Things traject ligt op vergunningen voor autoluwe zones of gebieden met cameratoezicht. Hoewel de Stad Antwerpen het project leidt, is het de bedoeling om dit initiatief breder te zien richting alle lokale besturen.
 +
 
 +
Op dit moment is de informatie over verschillende gereglementeerde zones in de stad niet goed georganiseerd, wat het voor burgers en bedrijven moeilijk maakt om te begrijpen welke regels waar van toepassing zijn. Het handmatig invullen van persoonlijke gegevens bij herhaalde aanvragen leidt ook tot frustratie. Om dit te verbeteren, streeft het project ernaar gebruikers zelf hun profiel te laten beheren, inclusief het toevoegen van extra nummerplaten, en om gegevens automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Bovendien voldoet het project aan de Europese Commissie Directive over "Intelligent Transport Systems" door steden te verplichten Urban Vehicle Access Rights (UVAR) data naar het Europese Platform te uploaden, wat geautomatiseerd zal verlopen.
 +
 
 +
====VLOCA====
 +
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom.
 +
==VLOCA-model==
 +
De start van elk VLOCA-traject begint bij een VLOCA-model:
 +
 
 +
{| class="wikitable"style="background-color:#ffffff;font-size:90%"
 +
|-
 +
| Style="background-color:#FFED00;"|ID
 +
| Style="background-color:#FFED00;"|Samenvatting
 +
| Style="background-color:#FFED00;"|Beschrijving
 +
|-
 +
|UC1
 +
|UC1: Registratie
 +
|Registratie
 +
|-
 +
|UC2
 +
|UC2: Informatieplatform
 +
|informatie platform en zoek opdrachten
 +
|-
 +
|UC3
 +
|UC3: Profiel & Formulier aanvullen
 +
|Profiel aan- en formulier invullen
 +
|-
 +
|UC4
 +
|UC4: Indiening
 +
|Indienen aanvraag
 +
|-
 +
|UC5
 +
|UC5: Opvolging dossier
 +
|opvolging dossier
 +
|-
 +
|UC6
 +
|UC6: toekenningsproces
 +
|toekenning, weigering, betwisting, advies aanvraag
 +
|-
 +
|UC7
 +
|UC7: dossierbeheer
 +
|beheer dossier (overzicht, toevoegingen, verlengingen, aanpassingen, herinneringen, …)
 +
|-
 +
|UC8
 +
|UC8: Message Center
 +
|CRM voor communicatie (uitgaande/inkomende, contact strategie en historiek)
 +
|-
 +
|UC9
 +
|UC9: Helpdesk
 +
|helpdesk & FAQ & Reviews
 +
|-
 +
|UC10
 +
|UC10: betaalmodule
 +
|betaalmodule en business model vinden en bouwen
 +
|-
 +
|UC11
 +
|UC11: Monitoring
 +
|Monitoring en analytische rapportering incl fraudedetectie
 +
|-
 +
|UC12
 +
|UC12: Inzichten
 +
|Rapporting BI Dashboards en Inzichten
 +
|-
 +
|UC13
 +
|UC13: Duurzaamheid
 +
|Van een piloot tot een 'operationeel' draaiende applicatie en platform
 +
|}
 +
 
 +
Tijdens de eerste werkgroep bespraken we de onderstaande figuur die het proces weergeeft van het aanvraagformulier:
 +
[[Bestand:Citerra slide 1 wg 2.jpg|geen|miniatuur]]
 +
 
 +
 
 +
Bij de tweede werkgroep stonden we stil bij het informatieplatform:
 +
[[Bestand:Citerra slide 2 wg 2.jpg|geen|miniatuur]]
 +
 +
Vandaag 
 +
 
 +
==Brainstormsessie==
 +
Het doel en de aanpak van de brainstormsessie worden hieronder beschreven. Tevens wordt de uitkomst van de brainstorm hierin samengevat.
 +
===Doel===
 +
Het doel van de brainstormsessie is het volgende
 +
 
 +
Zicht krijgen op hoe het overkoepelde platform
 +
 
 +
- het toekenningsproces kan verbeteren
 +
 
 +
- de communicatie kan verbeteren voor alle partijen
 +
 
 +
Identificatie van de valkuilen
 +
*
 +
===Oefening 1: Hoe kan het overkoepelde platform het toekenningsproces verbeteren?===
 +
====Instructies====
 +
Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:
 +
#Hoe kan de gebruikerservaring van de toekenningsproces verbeterd worden voor zowel de ambtenaar en burger?
 +
#Wat heb je hiervoor nodig?
 +
#Welke stappen in het toekenningsproces kunnen geautomatiseerd worden?
 +
#Welke stappen zijn essentieel?
 +
Voorbeeld:
 +
 
 +
-Je aanvraag is niet volledig correct ingevuld en kan nog niet verwerkt worden
 +
 
 +
-Verhuis van bedrijf naar andere stad, vergunning komt niet automatisch mee.
 +
 
 +
-Aanvraag is toegekend, hierna ontvang je je  vergunning
 +
 
 +
==== Output ====
 +
====Discussie====
 +
 
 +
*
 +
 
 +
===Oefening 2: Hoe kan het overkoepelende platform de communicatie verbeteren voor alle partijen?===
 +
====Instructies====
 +
Hoe kan de gebruikservaring verbeterd worden via communicatie? Hoe kan het systeem aangepast worden aan de verschillen communicatiebehoeftes van de gebruiker. Wat is belangrijk voor operationele communicatie, marketing communicatie.
 +
 
 +
Voorbeeld:
 +
 
 +
-Je brengt de wetgeving van de verschillende lokale besturen samen
 +
 
 +
====Output====
 +
==== Discussie ====
 +
 
 +
*
 +
 
 +
=== Oefening 3: identificatie valkuilen ===
 +
 
 +
==== Instructies ====
 +
Hoe gaan we om met de verschuiving van aanvragen die rechtstreeks verlopen via de website van de lokale besturen naar een overkoepelend medium? Wat zijn mogelijke valkuilen?
 +
 
 +
Voorbeeld:
 +
 
 +
- Integratie van verschillende systemen en databronnen kan technisch uitdagend zijn
 +
 
 +
- Financiering verdeling over de verschillende lokale besturen
 +
 
 +
==== Output ====
 +
==== Discussie ====
 +
 
 +
*
 +
 
 +
==Opname en Miro bord==
 +
===Miro bord===
 +
Het Miro bord kan je consulteren via [https://miro.com/app/board/uXjVK4zi_MU=/?share_link_id=516119999518 deze link].  
 +
===Opname===
 +
De opname van deze sessie is te bekijken via [https://www.youtube.com/watch?v=b_DwSZCCCqg deze link].{{Video|Url=https://www.youtube.com/embed/b_DwSZCCCqg?si=8ubN_1R7n4_t2nTL""}}
 +
==Volgende stappen==
 +
Wat na deze werkgroep?
 +
#Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
 +
#Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
 +
#Publicatie op de Kennishub
 +
Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be<h2>Andere werkgroepen</h2>{{OverzichtWorkshops}}

Huidige versie van 20 dec 2024 om 11:37

Technologie werkgroep

Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de technologie die nodig is om het traject technisch werkbaar te maken. Onder technologie verstaan we hardware, software en hybride infrastructuur. In deze werkgroep kijken we samen welke bouwstenen nodig zijn om tot de oplossing(en) te komen voor de use cases die tijdens de vorige werkgroepen werden gedefinieerd. De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele quadruple helix.

De derde thematische werkgroep vond plaats op 25 juni 2024.

Context

Initiatief

In samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en de Stad Antwerpen werkt VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) samen met OSLO (Open Standaarden voor Linkende Organisaties) aan een City of Things project genaamd "Citerra". Citerra staat voor 'City Environmental Regulations and Rights for Access' voor steden, gemeenten, bedrijven, burgers, verenigingen en overheden , en heeft als doel de link te leggen tussen de genoemde stakeholders en de lokale regelgeving.

Het doel van Citerra is om alle regelgevingen te centraliseren en te uniformeren, waarbij de aanvragen voor vergunningen kunnen worden ingediend. De focus van dit City of Things traject ligt op vergunningen voor autoluwe zones of gebieden met cameratoezicht. Hoewel de Stad Antwerpen het project leidt, is het de bedoeling om dit initiatief breder te zien richting alle lokale besturen.

Op dit moment is de informatie over verschillende gereglementeerde zones in de stad niet goed georganiseerd, wat het voor burgers en bedrijven moeilijk maakt om te begrijpen welke regels waar van toepassing zijn. Het handmatig invullen van persoonlijke gegevens bij herhaalde aanvragen leidt ook tot frustratie. Om dit te verbeteren, streeft het project ernaar gebruikers zelf hun profiel te laten beheren, inclusief het toevoegen van extra nummerplaten, en om gegevens automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Bovendien voldoet het project aan de Europese Commissie Directive over "Intelligent Transport Systems" door steden te verplichten Urban Vehicle Access Rights (UVAR) data naar het Europese Platform te uploaden, wat geautomatiseerd zal verlopen.

VLOCA

VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom.

VLOCA-model

De start van elk VLOCA-traject begint bij een VLOCA-model:

ID Samenvatting Beschrijving
UC1 UC1: Registratie Registratie
UC2 UC2: Informatieplatform informatie platform en zoek opdrachten
UC3 UC3: Profiel & Formulier aanvullen Profiel aan- en formulier invullen
UC4 UC4: Indiening Indienen aanvraag
UC5 UC5: Opvolging dossier opvolging dossier
UC6 UC6: toekenningsproces toekenning, weigering, betwisting, advies aanvraag
UC7 UC7: dossierbeheer beheer dossier (overzicht, toevoegingen, verlengingen, aanpassingen, herinneringen, …)
UC8 UC8: Message Center CRM voor communicatie (uitgaande/inkomende, contact strategie en historiek)
UC9 UC9: Helpdesk helpdesk & FAQ & Reviews
UC10 UC10: betaalmodule betaalmodule en business model vinden en bouwen
UC11 UC11: Monitoring Monitoring en analytische rapportering incl fraudedetectie
UC12 UC12: Inzichten Rapporting BI Dashboards en Inzichten
UC13 UC13: Duurzaamheid Van een piloot tot een 'operationeel' draaiende applicatie en platform

Tijdens de eerste werkgroep bespraken we de onderstaande figuur die het proces weergeeft van het aanvraagformulier:

Citerra slide 1 wg 2.jpg


Bij de tweede werkgroep stonden we stil bij het informatieplatform:

Citerra slide 2 wg 2.jpg

Vandaag

Brainstormsessie

Het doel en de aanpak van de brainstormsessie worden hieronder beschreven. Tevens wordt de uitkomst van de brainstorm hierin samengevat.

Doel

Het doel van de brainstormsessie is het volgende

Zicht krijgen op hoe het overkoepelde platform

- het toekenningsproces kan verbeteren

- de communicatie kan verbeteren voor alle partijen

Identificatie van de valkuilen

Oefening 1: Hoe kan het overkoepelde platform het toekenningsproces verbeteren?

Instructies

Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:

  1. Hoe kan de gebruikerservaring van de toekenningsproces verbeterd worden voor zowel de ambtenaar en burger?
  2. Wat heb je hiervoor nodig?
  3. Welke stappen in het toekenningsproces kunnen geautomatiseerd worden?
  4. Welke stappen zijn essentieel?

Voorbeeld:

-Je aanvraag is niet volledig correct ingevuld en kan nog niet verwerkt worden

-Verhuis van bedrijf naar andere stad, vergunning komt niet automatisch mee.

-Aanvraag is toegekend, hierna ontvang je je  vergunning

Output

Discussie

Oefening 2: Hoe kan het overkoepelende platform de communicatie verbeteren voor alle partijen?

Instructies

Hoe kan de gebruikservaring verbeterd worden via communicatie? Hoe kan het systeem aangepast worden aan de verschillen communicatiebehoeftes van de gebruiker. Wat is belangrijk voor operationele communicatie, marketing communicatie.

Voorbeeld:

-Je brengt de wetgeving van de verschillende lokale besturen samen

Output

Discussie

Oefening 3: identificatie valkuilen

Instructies

Hoe gaan we om met de verschuiving van aanvragen die rechtstreeks verlopen via de website van de lokale besturen naar een overkoepelend medium? Wat zijn mogelijke valkuilen?

Voorbeeld:

- Integratie van verschillende systemen en databronnen kan technisch uitdagend zijn

- Financiering verdeling over de verschillende lokale besturen

Output

Discussie

Opname en Miro bord

Miro bord

Het Miro bord kan je consulteren via deze link.

Opname

De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.

Volgende stappen

Wat na deze werkgroep?

  1. Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
  2. Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
  3. Publicatie op de Kennishub

Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be

Andere werkgroepen

WerkgroepType werkgroepDatumTijdLocatie
Business werkgroepBusiness werkgroep2024-02-2713u-16uVAC Antwerpen
Thematische werkgroep 1Data en informatie werkgroep2024-03-2813u-16uTeams
Thematische werkgroep 2Functionele werkgroep2024-05-1613u-16uTeams
Thematische werkgroep 3Technologie werkgroep2024-06-2513u-16uTeams