Showing 20 pages using this property.
T
Deze richtlijnen worden momenteel opgemaakt in een co-creatie proces. Aanbeveling dus onder voorbehoud. Deze worden momenteel geregeld geüpdatet. Naar het einde van 2021 toe worden deze richtlijnen gefinaliseerd. In onderstaande tabellen wordt een overzicht gegeven van de toepassing van sensoren: Toepassing waterkwantiteit Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Waterpeil Provincie Antwerpen Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Peilsensoren 15m 15m LoRa/GPRS 30 (doel = 80) Real-time + veel locaties Waterpeil VMM Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Peilsensoren Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Waterpeil Stad Roeselare Voorbeeld Uitvoering Peilsensoren Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Waterpeil Stad Antwerpen Voorbeeld Uitvoering Peilsensoren Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Waterpeil Fluves Voorbeeld Uitvoering Peilsensoren Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Veel locaties Waterpeil West-Vlaanderen Voorbeeld Voorbereiding Peilsensoren Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Grondwaterpeil VMM Grondwater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Grondwaterpeil Crodeon Grondwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time (bv. voor sturing pomp) Grondwaterpeil VITO Grondwater Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Grondwaterpeil Stad Gent Grondwater Voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Grondwaterpeil De Watergroep Grondwater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing debieten Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Debietsmeting pompen Crodeon Grondwater Uitvoering Voorbeeld 1min 1min Voorbeeld Voorbeeld Real-time (bv. voor sturing pomp) Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Debietsmeting riolen Stad Antwerpen Riolen Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Debietsmeting waterlopen VMM Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Debietsmeting waterlopen Provincie West-Vlaanderen Voorbeeld Voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Debietsmeting drinkwater Hydroko Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing waterkwaliteit Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? pH Provincie Antwerpen Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Peilsensoren 15m 15m LoRa/GPRS 30 (doel = 80) Real-time + veel locaties pH VMM Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld pH Stad Brugge Oppervlaktewater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Meer dan 1x/dag Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties + snel reageren (bv zwemzones) Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? EC VMM Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld EC Stad Brugge Oppervlaktewater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Meer dan 1x/dag Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties + snel reageren (bv zwemzones) EC Provincie West-Vlaanderen Voorbeeld Voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties + snel reageren (bv zwemzones) Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? O2 VMM Onbevaarbare waterlopen Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld O2 Stad Brugge Oppervlaktewater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Meer dan 1x/dag Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties + snel reageren (bv zwemzones) opmerking: waterkwaliteit opsplitsen per parameter (zie hierboven o.a. EC, pH, O2) Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Drinkwaterkwaliteit VMM Drinkwater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Drinkwaterkwaliteit Aliaxis Drinkwater Voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Veel parameters + real-time + veel locaties (afh. van case) Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Waterkwaliteit VERA Voorbeeld In voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Waterkwaliteit Fluves Voorbeeld Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Veel locaties Waterkwaliteit De Watergroep Voorbeeld Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Waterkwaliteit VMM Onbevaarbare waterlopen Voorbereiding Multiparameter Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Multiparameter waterkwaliteit VMM Onbevaarbare waterlopen In voorbereiding Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing drukmeting Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Drukmeting drinkwater Hydroko Drinkwater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Toepassing overstorten Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Overstorten VMM Oppervlaktewater Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Overstorten VITO Oppervlaktewater Uitvoering CTD 5min Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing neerslag Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Neerslag VMM Pluviometer Uitvoering minuut 5 minuten Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Neerslag VMM Radar Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Neerslag Stad Roeselare Pluviometer Uitvoering dynamisch instelbaar Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Neerslag Stad Antwerpen Pluviometer Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Toepassing bodemvocht Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Bodemvocht VMM Voorbeeld Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Toepassing riolering Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Toestand rioolstelsel Aquafin Riolering Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Real-time + veel locaties Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Netwerk keuze Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? Procesvoering RWZI Aquafin Riolering Uitvoering Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Veel parameters + real-time + veel locaties Template nieuwe toepassingen Toepassing Organisatie Type toepassing Fase project (uitvoering, voorbereiding) Type sensor Meetfrequentie Zendfrequentie Keuze netwerk Aantal sensoren Belangrijkste meerwaarde sensor voor deze usecase? 1 Voorbeeld Drinkwaterkwaliteit Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 2 Voorbeeld Peilmeting Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld 3 Voorbeeld Pluviometer Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld  
Gelinkte pagina's op de Kennishub VLOCA Trajecten Geen VLOCA Trajecten gevonden Co-creatie aanvragen Geen co-creatie aanvragen gevonden Initiatieven Geen initiatieven gevonden Draaiboeken Geen draaiboeken gevonden Standaarden Geen standaarden gevonden  +
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++ Doelgroep en doel Inleiding Het traject charter bevat de projectafspraken gemaakt tussen de Vlaamse Overheid en een lokaal bestuur: het bepaalt de scope en timing van het specifiek traject, uitgewerkt op basis van de deliverables op deze pagina opgesomd. Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable Bij het ontwikkelen van de deliverable Traject charter in een traject, kan de volgende Kennishub pagina structuur gevolgd worden: Introductie (Wat is het traject / Waarom dit traject? / Wat is de link naar VLOCA en de VLOCA principes?) Geplande activiteiten (Traject Deliverables) Tijdslijn (met focus op / koppeling naar Traject Deliverables) Participatiemogelijkheden Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable Stap 1: Bepaal de VLOCA doelstelling Stap 2: Overleg met de lokale overheid Bespreek de uitdagingen/noden/doelstellingen van de lokale overheid Bespreek de VLOCA doelstellingen Kom tot een gemeenschappelijke set van doelstellingen, met bijhorende scope, timing en deliverables Stap 3: Uitwerking Traject Charter Zet de gemaakte afspraken op papier Verdeel de bijhorende taken Stap 4: Goedkeuring traject charter door VLOCA en lokale overheid Stap 5: Publicatie van het traject charter op de VLOCA Kennishub aan de hand van hierboven beschreven voorstel  +
U
Meer informatie over de Universiteit Hasselt kan hier gevonden worden, alsook op de Wikipedia pagina .  +
Summary URBANAGE is a European initiative focused on helping urban planners and policymakers harness the power of new technologies for more inclusive, evidence-based decisions. As Europe faces an oncoming demographic shift where its urban populations will consist of a higher proportion of older adults, the need for cities to offer better services for happy and healthy aging is crucial. URBANAGE supports the development of age-friendly cities through the roll-out of a new decision-support ecosystem, co-created by relevant stakeholders (public servants) and users (older adults). The innovative ecosystem will bring together people’s needs and city data with new technologies including Big Data analysis, and Artificial Intelligence modeling and simulation algorithms, all accessed via Local Digital Twins with online Gamification features for enhanced engagement purposes. Based on a thorough understanding of users’ needs, the ecosystem (tools, and co-creation) will be validated by piloting use-cases in three local planning systems in Europe (Helsinki, Santander, and Flanders). Scope Urban Test Beds Helsinki Santander Flanders Main Objective To assess the potential benefits, risks and impact of implementing a long-term sustainable framework for data-driven decision-making in the field of urban planning for aging well in cities, by means of an engagement strategy with relevant stakeholders and users, supported by disruptive technologies such as urban digital twins, big data analytics, artificial intelligence, and gamification. Objective 1: To understand the implications (including potential benefits, risks, social impact, and acceptance) and requirements from the end-user’s perspectives (public servants and senior citizens) of using disruptive technologies for evidence-based decision-making and enhanced governance in urban planning for age-friendly environments, including their ethical and legal consequences. Objective 2: To integrate disruptive technologies such as urban digital twins, big data analysis, and artificial intelligence in an Ecosystem of tools designed to support public decision-making and services provided in urban planning for age-friendly environments. Objective 3: To validate the URBANAGE Ecosystem in 3 use cases (Helsinki, Santander and Flanders region), and evaluate its implementation with end-users to extract lessons for replication. Objective 4: To develop a viable business model to ensure the long-term sustainability of the URBANAGE Ecosystem and tools and pave the way for market uptake. Domains Age Friendly Cities The URBANAGE project aims at providing a long-term sustainable framework for data-driven decision-making in the field of urban planning for age-friendly cities. URBANAGE will develop and validate a decision-support Ecosystem that integrates urban digital twins, big data analytics, predictive algorithms profiting from artificial intelligence, and gamification for enhanced engagement purposes. Based on a thorough understanding of users’ needs, it will be validated by piloting use-cases in the context of three local planning systems in Europe (Helsinki in Finland, Santander, in Spain, and the Flanders region, in Belgium). These technologies will support the analysis, modeling, and simulation of physical conditions for aging well in cities: accessibility and safety in all areas of the physical environment, including public spaces, streets, public transport, and housing, as well as the location of public equipment and services or the access to community services. Digital Twins The URBANAGE Digital Twin is an extensible platform that allows modelling the city and its processes through a virtual replica. The implementation of the Digital Twin will be done by developing components to facilitate data modelling and mapping, geospatial analysis and data retrieval through web services (API and advanced visualization services). The modelling of the city elements will be achieved through the City Information Model (CIM) that represents the four layers that allow connecting the different elements which define the city and its processes. These four layers are citizen, urban planning, physical infrastructure and technical infrastructure. Functionality 1: Short-term decision-making support for city management (DSS) Universal accessibility is a key issue to ensure older people´s active and healthy living. It is important to guarantee day-to-day accessibility to services and amenities that older people use most frequently, such as health care centers, cultural and social equipment, public spaces, etc. URBANAGE DSS will facilitate the prior evaluation of the impact of different events and unexpected situations in the older population of an area, and to propose alternatives. Moreover, it will provide information and alternative routes and services to older people based on analysis of the physical urban conditions (topography, density, climate), services use and their usual routes, in the event of: works, breakdowns, special events, special weather conditions, and so on. Functionality 2: Long-term decision-making support for city planning (PSS) Planning for age-friendly cities will benefit from the creation of an age-friendliness index for neighbourhoods which, through a combination of different data sources analysis, will assess, with an integral approach, the readiness of an urban area to ensure an active and healthy living for an older population. Based on this index, and with inputs from historical data (also from the projects' Functionality 1) URBANAGE Planning Support System will allow for the creation and evaluation of different scenarios and alternatives for making long-term planning decisions geared at improving an area´s age-friendliness index. Partners Engineering Ingegneria Informatica Tecnalia Imec ATC University of Helsinki 21C Consulting Informatico AGE Platform Europe Forum Virium Helsinki AAL Informatie Vlaanderen Santander  
URI [1] ↑ https://nl.wikipedia.org/wiki/Uniform_resource_identifier  +
Hoe kun je hier digitaal aan meewerken ? Daarvoor zijn een aantal manieren : toevoegen van inhoudelijke pagina's Je hebt een login account nodig (na registratie op het VLOCA portaal) log in met deze account kies een titel voor de pagina : deze moet beginnen met "VLOCA:" gevolgd door een eigen gekozen tekst (voorbeeld : " VLOCA: waterapplicaties ") typ deze titel in de "Doorzoek users's Wiki!" zoekbalk rechts bovenaan als deze titel reeds bestaat, vindt je de pagina terug. Indien niet, dan kun je deze aanmaken door te klikken op "Maak nieuwe pagina" dan kom je terecht op de nieuwe pagina. Je kunt deze vrij editeren. om deze pagina onder het thema Water in de Stad te plaatsen, moet je onderaan de volgende tekst toevoegen : " [[Categorie:Leefomgeving- Water in de Stad]] " en voila, jouw pagina komt onder deze categorie te staan, en is open voor iedereen om mee te editeren, of commentaar op toe te voegen (zie onderstaande 2 gevallen) mee editeren van bestaande pagina's klik door naar de pagina die je wil editeren (hulp over MediaWiki en hoe te editen is hier te vinden) klik op de "Bewerken" knop, voeg tekst toe en klik op "Wijzigingen opslaan" (nota : alle wijzigingen worden in versies opgeslagen en zijn terug te bekijken via "Geschiedenis weergeven") toevoegen van commentaar aan bestaande pagina's dit kun je vrij doen zonder de inhoud van de pagina te veranderen in de "Overleg" tab links bovenaan meer info hier : https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/vloca-kennishub/Hoe_bijdragen (kijk bij discussie pagina's)  +
Template:Managed {{Uploaded File |Page= <required> |Title= <optional> }}  +
Template:Managed {{Uploaded Image |Page= <required> }}  +
Urban Sound Tagging is een type classificatietaak toegepast op audiosamples, en thematisch gekoppeld aan het Smart City domein. Het doel in deze taak is om betrouwbaar te detecteren of een stadsgeluid kan worden gehoord in een audiosignaal. De soorten stadsgeluiden die moeten worden gedetecteerd zijn typisch gekoppeld aan geluidsvervuiling. Op basis van een taxonomie kan een urban sound tagging uitgevoerd worden.  +
Korte Beschrijving De ‘urban digital twin’ van Brugge maakt het mogelijk om maatregelen op voorhand te simuleren, waaronder luchtkwaliteit, verkeerstromen en geluidshinder. De digitale kopie wordt gevoed met real-time data om een accuraat resultaat te verkrijgen. Onderzoekscentrum imec bundelt de publieke en private spelers tot een breedgedragen standaard. Het innovatieproject verloopt in drie fasen. Tegen het einde van 2020 worden diverse databronnen in Brugge gebundeld in één dashboard. Hiermee krijgen beleidmakers een duidelijk beeld van onder andere de luchtkwaliteit en verkeerstromen. De tweede fase biedt de mogelijkheid om voorspellingen te maken binnen een specifiek domein. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerssituatie voor en na en bepaalde interventie. In een derde en laatste fase moet het mogelijk zijn om beslissingen over verschillende beleidsdomeinen te testen. Scope This open innovation project will run in three phases. In phase one and by the end of this year, various data sources in Bruges will be made available and combined into a single dashboard that immediately gives policymakers a clear insight into issues such as air quality and traffic flows in the city. Phase two will enable predictions to be made in individual areas, such as by comparing the traffic situation before and after a specific action has been taken. The ultimate aim of this digital ‘control room’ is to be able to thoroughly test decisions taken on a range of policy issues. Imec will be involved as a research center, working with public and private players (smart city platforms, data and modeling providers, IoT sensor suppliers, cloud providers, etc.) to arrive at widely supported standards. Imec and the City of Bruges are looking to collaborate with manufacturers, estate experts and other cities in order to speed up the development of urban digital twins in Flanders by drawing on open data. Domains Traffic Management Air Quality Partners Stad Brugge Imec Cegeka  
Korte Beschrijving De ‘urban digital twin’ van Brugge maakt het mogelijk om maatregelen op voorhand te simuleren, waaronder luchtkwaliteit, verkeerstromen en geluidshinder. De digitale kopie wordt gevoed met real-time data om een accuraat resultaat te verkrijgen. Onderzoekscentrum imec bundelt de publieke en private spelers tot een breedgedragen standaard. Het innovatieproject verloopt in drie fasen. Tegen het einde van 2020 worden diverse databronnen in Brugge gebundeld in één dashboard. Hiermee krijgen beleidmakers een duidelijk beeld van onder andere de luchtkwaliteit en verkeerstromen. De tweede fase biedt de mogelijkheid om voorspellingen te maken binnen een specifiek domein. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerssituatie voor en na en bepaalde interventie. In een derde en laatste fase moet het mogelijk zijn om beslissingen over verschillende beleidsdomeinen te testen. Scope This open innovation project will run in three phases. In phase one and by the end of this year, various data sources in Bruges will be made available and combined into a single dashboard that immediately gives policymakers a clear insight into issues such as air quality and traffic flows in the city. Phase two will enable predictions to be made in individual areas, such as by comparing the traffic situation before and after a specific action has been taken. The ultimate aim of this digital ‘control room’ is to be able to thoroughly test decisions taken on a range of policy issues. Imec will be involved as a research center, working with public and private players (smart city platforms, data and modeling providers, IoT sensor suppliers, cloud providers, etc.) to arrive at widely supported standards. Imec and the City of Bruges are looking to collaborate with manufacturers, estate experts and other cities in order to speed up the development of urban digital twins in Flanders by drawing on open data. Domains Traffic Management Air Quality Partners Stad Brugge Imec Cegeka  
Doelgroep en doel Dit hoofdstuk heeft als doel deelnemers en potentiële deelnemers aan VLOCA activiteiten wegwijs te maken in de context en activiteiten rond een thema. We nodigen graag experten uit om deel te nemen aan de co-creatie, door kennis en visie te delen in VLOCA trajecten en informatie te bundelen op deze kennishub. Experten in de materie van waste management en het beheer van data rond dit thema zijn onze doelgroep. Op deze manier brengen we alle stakeholders samen om een gezamenlijke visie en architectuur te ontwikkelen rond use cases binnen dit thema. Bereik ons Team VLOCA is voor nieuwe vragen best steeds per email te bereiken op VLOCA@Vlaanderen.be . We verzorgen steeds een permanentie in ons team en dispatchen uw vraag naar de persoon die op dat moment kan werken aan uw vraag. Inleiding Gelinkte pagina's op de Kennishub VLOCA Trajecten Geen VLOCA Trajecten gevonden Co-creatie aanvragen Geen co-creatie aanvragen gevonden Initiatieven Geen initiatieven gevonden Draaiboeken Geen draaiboeken gevonden Standaarden Geen standaarden gevonden  +
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++ Doelgroep en doel Inleiding Binnen een thematische use case formuleren we in het VLOCA-model verschillende objectieven. Binnen elk objectief worden business capabilities uitgewerkt. De VLOCA-EA methode laat toe dat het projectbeheer van een lokale besturen de business capabilities prioritiseren. Daarbij gebruiken we wereldwijde beste praktijken op het vlak van prioritisatie. Dit leidt tot de use case roadmap als volgende stap. Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable Introductie Methodologie (hoe komen we tot een prioritisering van de business capabilities?) Beschrijving van business capabilities Prioritisering van de business capabilities Uitgewerkte deliverables   VlocaTraject Versie Use case prioritering Beschrijving Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable Elke use case wordt horizontaal ontleed: wat kunnen we met de use case allemaal bereiken? Omdat de uitwerking van een use case vaak een grote tijdsinvestering vraagt, wordt er ook verticaal naar de use case gekeken: wat moet de architectuuroplossing eerst kunnen waarmaken? Na identificatie van alle business objectieven en business capaciteiten, willen we naast al deze mogelijkheden, scopen en prioriteren. Om de scope zuiver te hebben, geven we samen aan of het in scope is (ja of nee). Om prioriteiten te stellen gaan we samen op het niveau van business objectieven en business capaciteiten een score toewijzen (van 1 tot 5). Hoe hoger het getal, hoe belangrijker of dringender. Deze twee cijfers worden opgesomd en geven ons de prioriteitscore van 0 tot 10). Deze prioriteiten worden visueel weergegeven en besproken met de initiatiefnemer(s). De niet meegenomen elementen worden gedocumenteerd als startpunt voor vervolgprojecten, al of niet in dezelfde stad of gemeente. De prioriteitscore per businessobjectief geven we weer in een matrix volgens de belangrijkheid en de dringendheid: De prioriteitscore per business capaciteit gaat een niveau verder. De belangrijkheid en de dringendheid wordt per business capacity bepaald (telkens weer met een score van 1 tot 5). De opgesomde waarden per business capaciteit vermenigvuldigen we met de prioriteitscore van de business objectieven. Dit geeft ons een score van 0 tot 100. Alle prioriteitscores van de business capaciteiten geven we weer in een radiaal:  
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++ Doelgroep en doel Inleiding De roadmap visualiseert de ontwikkeling en uitrol van de business capabilities: welk deel van de thematische use case willen we klaar hebben tegen wanneer? Het is ook een handige tool om bovenlokale subsidies te ondersteunen, zodat we binnen de regio Vlaanderen stelselmatig en gestructureerd samenwerken aan de uitbouw van de slimme steden en de slimme regio in zijn geheel. Afhankelijkheden, risico's en prioriteiten liggen aan de basis van de planning. Een roadmap wordt gebouwd door te starten vanuit de situatie vandaag (de 'as-is') en wat de ideale situatie (de ‘to-be’) is. De ‘gap’ tussen as-is en to-be wordt opgevuld met acties in de tijd. Dit levert ons een ‘roadmap’ in de vorm van ‘blokken’ gespreid in de tijd, die elkaar opvolgen of in parallel worden uitgevoerd. Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable Introductie Methodologie (Hoe komen tot de roadmap, op basis van de prioritisering vanuit de business capabilities?) Beschrijving as-is (op basis van de probleemstelling) Beschrijving to-be (op basis van de business capabilities) Use case roadmap: Van as-is naar to-be (omvat beschrijving, textueel, alsook visualisering) Uitgewerkte deliverables   VlocaTraject Versie Use case roadmap Beschrijving Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable De use case roadmap wordt vormgegeven in functie van het VLOCA-proces en de use case prioritering die met het lokaal bestuur en consortium wordt besproken. Deze roadmap is een aanzet tot het plan van aanpak van het te realiseren project door de stad of gemeente.  +
V
Visie Onze Vlaamse ICT Organisatie heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in een projectmatige uitwerking van bepaalde thema’s die leven op het lokale overheidsniveau. Er werd vanuit het kenniscentrum een behoorlijke basis gelegd van samenwerkingsverbanden en bronnen waarop nu kan voortgebouwd worden. De samengestelde visie naar de nabije toekomst toe focust zich dan ook voornamelijk op de volgende elementen: de uitbouw van een ambtelijke stuurgroep die een collectieve visie creëert (niet louter ICT verantwoordelijken) over hoe automatiseringsprojecten en informatiesystemen binnen het lokale overheidsniveau worden uitgebouwd de uitbouw van een competentiecentrum met een maximaal aantal betrokken vanuit de vrije markt rond de tafel het sensibiliseren en eenduidig vertalen van de norm voor informatieveiligheid naar gemeenten toe, eenduidigheid in diezelfde normering omtrent de samenwerking tussen OCMW en gemeente de mogelijkheden van een standaardisatie van een gemeentelijk datamodel (datawarehouse) maximaal gevoed uit en gekoppeld met authentieke gegevensbronnen te onderzoeken het academisch aanvaarde mid-office concept ondersteunen een aandringen bij de marktspelers om dit op te nemen in hun concrete implementaties Deze visie wensen wij maximaal door te voeren in samenwerking met onze collega beroepsfederaties en de Vlaamse overheid. Doelstellingen V-ICT-OR vzw heeft vijf centrale doelstellingen bepaald: De vereniging wil de deskundigheid in het vakgebied ICT ontwikkelen en bevorderen, om zo de professionalisering van ICT-beroepsmensen en -verantwoordelijken op elk niveau in de lokale overheid te ondersteunen. Zij wil dienstverlening en belangenbehartiging in ruime zin organiseren voor allen die professioneel bij het ICT-beleid op het lokale overheidsniveau betrokken zijn. Centraal staat het vergroten van het maatschappelijk belang van ICT, de inzet om meer efficiëntie en effectiviteit te bereiken. Zij wil een netwerk en forum vormen voor ontmoeting en uitwisseling tussen allen die op het terrein van ICT op het lokale overheidsniveau actief zijn. Zij wil in de eerste plaats een platform bieden om ICT-verantwoordelijken op het lokale overheidsniveau bij elkaar te brengen. Op die wijze wil ze de drempel voor onderlinge samenwerking en synergie gevoelig verlagen. Niettemin wenst de vereniging ook op te treden als motor om de samenwerking tussen de verschillende andere overheidsniveaus te ondersteunen. Vanuit een klantgerichte opstelling is het immers essentieel dat de verschillende overheidsniveaus en dus ook hun ICT-verantwoordelijken de handen in elkaar slaan en gezamenlijk initiatieven inzake ICT-ontwikkelingen van de overheid nemen of toch minstens intensief meewerken aan ICT-ontwikkelingen die van een ander bestuursniveau uitgaan. En ten slotte wil de vereniging ook functioneren als extern klankbord , het strategisch belang van ICT voor het lokale overheidsniveau aankaarten bij beleidsverantwoordelijken, collega's uit de eigen organisatie en op het publieke forum, en werken aan een mentaliteitsverandering en cultuur van open en behoorlijk bestuur door de juiste en voldoende ICT-investeringen in mensen en middelen.  
VERA is het Vlaams-Brabants steunpunt e-government. De provincie richtte VERA in 2000 op als autonoom provinciebedrijf om gemeenten, OCMW’s, politiezones en intercommunales te begeleiden bij de invoering van e-government.  +