"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
V
This is the image belonging to page VERA +
Dit is de initiatiefpagina City of Things VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit).
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer)
Onze kinderen op een veilige en gezonde manier naar school laten gaan is een doelstelling die met stellige zekerheid door elk lokaal bestuur in Vlaanderen wordt omarmd. Elk lokaal bestuur heeft in die zin al in meer of mindere mate concrete maatregelen uitgevoerd en acties lopen. De vaststelling is echter dat deze acties en maatregelen nog veel beter op elkaar kunnen worden afgestemd en op een slimmere manier georganiseerd.
Kinderen op een veilige, gezonde en slimme manier naar school laten gaan. Ongetwijfeld dat je bij alle gezinnen met schoolgaande kinderen daar een breed draagvlak voor kan vinden. De praktijk leert echter dat een gebrek aan vertrouwen in mogelijke alternatieven en de dagdagelijkse gewoonten ervoor zorgen dat de schoolomgevingen elke dag een levensgevaarlijke jungle blijven bij het begin en het einde van de schooldag.
De gemeente Ingelmunster wil via een integrerend en slim project deze problematiek aanpakken en dit op 3 sporen die elkaar moeten ondersteunen om te bereiken dat onze 1.400 kinderen van 3 tot 14 jaar die in Ingelmunster naar school gaan dit op een veilige, gezonde manier kunnen doen.
Organiseren van slim fiets‐ en wandelpoolen
Een slimme netoverstijgende busdienst voor vervoer van en naar school
Veilige schoolomgevingen slim handhaven (buiten de scoop van dit projectvoorstel)
Slim fiets‐ en wandelpoolen
Mobiel21, een consortium dat ijvert voor duurzame mobiliteit, biedt aan lokale besturen en scholen een stappenplan voor het organiseren van fiets‐ en wandelpooling. De gemeente Ingelmunster wil, in overleg en samenwerking met de 7 scholen van Ingelmunster en de gezinnen met schoolgaande kinderen, fiets‐ en wandelpooling organiseren op een slimme manier. Hierbij zou een dynamische en interactieve applicatie worden ontwikkeld waarbij een ploeg van fiets‐ en wandelcoaches op elke schooldag wordt ingeroosterd voor het begeleiden van een reeks van fiets‐ en wandelpools in functie van de vraag vanuit de gezinnen.
Doel is een digitaal platform te creëren ten behoeve van de organisator van de pooling waar de coaches en de gezinnen elkaar kunnen vinden. Het bestaande netwerk van gemachtigd opzichters die nu ingezet worden op gevaarlijke oversteekplaatsen zou hierbij worden ingeschakeld, naast ouders en grootouders die vrijwillig de ploeg kunnen versterken.
Slimme netoverstijgende busdienst voor vervoer van en naar school
Hoewel met de fiets of te voet naar school als prioriteit wordt beschouwd, moet een alternatief beschikbaar zijn voor kleine kinderen die te ver van school wonen of minder mobiele kinderen om op een veilige manier van en naar school te gaan. Ook bij slechte weersomstandigheden kan een busdienst een interessant alternatief zijn. Bijvoorbeeld, in de gemeente Machelen wordt op schooldagen een netoverstijgende busdienst georganiseerd met een traject met vaste opstappunten. Doel is hier om een gelijkaardige busdienst in te richten, maar dan wel op een slimme manier. Naast een reeks van vaste gebruikers moeten ook last minute beslissers de mogelijkheid hebben om de bus te nemen. Een systeem van live tracking, gekoppeld aan een intelligent check in‐systeem in een applicatie moet toelaten dat gebruikers en organisatoren van de busdienst (busmaatschappij en busbegeleiding) elkaar op een dynamische wijze informatie bezorgen.
De scoop van dit projectvoorstel is dus de ontwikkeling en het effectief implementeren van de twee genoemde applicaties.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
VITO is een Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling. De volgende visie is daarbij van toepassing:
De transitie versnellen naar een competitief, schoon en veilig energiesysteem in Vlaanderen en wereldwijd
Korte materiaalcycli introduceren om wereldwijd ecosystemen op te zetten voor een circulaire economie
Het gebruik van fossiele grondstoffen en energie in de Vlaamse chemische sector radicaal verminderen
Innovatieve, preventieve en betaalbare gezondheidszorg mogelijk maken, ondersteund door meetinstrumenten en data
Duurzaam land- en watergebruik stimuleren en linken aan gezondheidszorg en landbouw +
This is the image belonging to page VITO +
Het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) is het aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. Het stimuleert en ondersteunt innovatie en ondernemerschap en draagt bij aan een gunstig ondernemersklimaat, via samenwerking met verschillende partners. +
Het Vlaams Kenniscentrum Water is het onafhankelijke intermediair dat actief is voor de integrale waterketen. Vlakwa initieert, coördineert en faciliteert via een geïntegreerde aanpak met maximale internationale connectiviteit, kennisopbouw, onderlinge samenwerking en uitwisseling van ervaring en kennis. +
Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data: Workshop: Groep 1 +
Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data: Workshop: Groep 2 +
Verslag workshop 1 +
Principes
Onderstaande principes werden gedefinieerd tijdens de VLOCA exploratiefase tot 2022. De principes worden herzien en aangevuld.
Deze ontwerp principes zijn een samenvatting van bevindingen van verschillende organisaties zoals OpenNorth, OpenDei, Gaia-X, IDSA, OASC, AIOTI, ... in 2 categorieen : de meer operationele principes rond data en infrastructuur, en de effectiviteits principes om het doel om het leven van de burger in de stad/gemeente te verbeteren zo gedragen mogelijk te realiseren.
VLOCA operationele principes (DATA/SYSTEM driven)
(zie https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/vloca-kennishub/Categorie:Technische_principes )
Hier breiden we de term FAIR graag uit naar FAIRed+
OP.1 FAIR – Findable
Voorbeelden : IDS metadata registry, data catalogues, ...
OP.2 FAIR – Accessible
Voorbeelden : Open API’s, LDES, ...
OP.3 FAIR – Interoperable
Voorbeelden : ISA2, MIMs, ...
OP.4 FAIR – Reusable
Voorbeelden : data governance, ...
OP.4 FAIR e d- Efficient
Voorbeelden : Total Cost of Ownership, Federation, Decentralization, open source, open protocols, modularity, data lakehouses, scalability, reliability, cost, customization, protocols management, cloud & vendor lock-in management, support & maintenance, technology complexity management, hardware agnostic management, ...
OP.6 FAIRe d – Decisionable
Voorbeelden : data quality, data provenance tracking, GDPR compliant handling, ...
OP.7 Data marketplace enabled
OP.8 Openness
Voorbeelden : open data charter, open source software, ...
OP.9 Privacy & sovereingty
Voorbeelden : personal data management, data projection, ...
OP.10 Security
VLOCA effectiviteits princpes (PEOPLE driven)
(zie Effectiviteitsprincipes )
Deze principes worden in de literatuur ook de CARE principes genoemd. (Collective Benefit – Authority to Control – Responsible – Ethical)
EFF.1 Transparant
EFF.2 Respectvol
EFF.3 Verantwoordelijk
EFF.4 Activerend
EFF.5 Democratisch
EFF.6 Ethisch
Opgenomen onder technische principes
API-first
Context Information
Data kwaliteit
Data Portability
DATA-first
Data-soevereiniteit
Governance
Interoperabiliteit
Machine readable
OASC MIMs
Open Data
Open DEI Principles
Semantische Interoperabiliteit
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++
Doelgroep en doel
Inleiding
Hoe begin je als lokaal bestuur aan een beleidsactie (vb. in het domein van water, mobiliteit, of circulariteit) waarvan je weinig of misschien wel geen kennis van hebt? Een VLOCA draaiboek biedt je daarin de nodige houvast: de ‘how to’ beschrijft de typische stappen om een uitrol van eenzelfde oplossing in de specifieke context, met bvb aan de locatie gerelateerde geografische elementen. De bedoeling is dat we het wiel niet telkens moeten heruitvinden, maar we de stappen van het draaiboek volgen. De nodige aandacht wordt gegeven aan de verschillen tussen grootstedelijke, kleinstedelijke, gemeentelijke of intergemeentelijke context. We nodigen de gebruikers tevens uit om, indien zij bij gebruik bijkomende inzichten hebben, het draaiboek op de kennishub te verfijnen of aan te passen. Zo evolueren de VLOCA draaiboeken doorheen de tijd en bekomen we maximale herbruikbaarheid.
Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable
Introductie (in welke kader werd dit draaiboek ontwikkeld, wat is de doelstelling van dit draaiboek – ‘dit draaiboek kan jou/je organisatie helpen om ....’, met een concrete formulering. Wat is de connectie naar andere draaiboeken & bestekteksten?)
Criteria voor gebruik van het draaiboek (wie kan er optimaal gebruik maken van het draaiboek, voor wie zijn er aanpassingen nodig, voor wie is dit niet van toepassing?)
Participatiemogelijkheden (beschrijft de mogelijkheid voor externen om draaiboeken aan te passen)
Beschrijving van het draaiboek (alsook toevoeging van andere relevante draaiboeken & bestekteksten)
Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable
Stap 1: Bepalen gebruikers & themadraaiboek
Wie heeft een draaiboek nodig? Welk type lokaal bestuur zal dit draaiboek kunnen gebruiken?
Waarom is het draaiboek nodig? Wat is de uitdaging? Welke ondersteuning is er nodig?
Wat zal behandeld worden in het draaiboek?
Wat is de link naar andere draaiboeken en bestekteksten?
Stap 2: Bepalen structuur & opbouw draaiboek
Hoe kan het draaiboek vormgegeven worden, gegeven de aspecten uit Stap 1?
Mogelijke sleutelcriteria: herbruikbaarheid & schaalbaarheid.
Stap 3: Bepalen inhoud draaiboek
Wat kan er meegenomen worden uit het traject?
Wat dient er extra toegevoegd te worden om een generiek te gebruiken draaiboek te creëren?
Schrijf het draaiboek neer.
Bepaal de metadata (wie is de specifieke doelgroep) aan de hand van Stap 1 en Stap 2.
Stap 4 (optioneel): Gebruikerstest
Toets het draaiboek, opgemaakt in Stap 3, uit met potentiële gebruikers.
Mogelijkheden gebruikers: Lokale overheid/overheden betrokken in het traject, andere lokale overheden die sessies meevolgen, lokale overheden die zouden moeten voldoen aan de criteria voor de bruikbaarheid van het draaiboek etc.
Mogelijkheden test: Stuur het draaiboek op voorhand door, organiseer een bespreking nadat de gebruiker het draaiboek heeft kunnen doornemen.
Stap 5: Bijsturing
Analyseer de feedback van de gebruikerstest: Wat was positief? Wat dient bijgewerkt te worden?
Herwerk het draaiboek op basis van de voorgaande analyse.
Stap 6: Publicatie van de resultaten op de Kennishub aan de hand van hierboven beschreven voorstel