Showing 20 pages using this property.
V
Slimme stadsdistributie Context Het City of Things project Slimme stadsdistributie vanuit stad Hasselt gaat over de transitie naar een leefbare en veilige binnenstad. Hierbij moet enerzijds rekening gehouden worden met autovrije/autoluwe delen, maar anderzijds zijn er ook grote behoeften naar steeds meer logistieke stromen in de binnenstad. Dit laatste is een effect van snelle leveringen die men tegenwoordig als maar liever ziet gebeuren alsook de sterke groei in e-commerce welke geboost is door COVID-19. Het resultaat van deze groei in logistieke stromen zorgt dat de leefbaarheid in de stad onder druk komt te staan. Om gerichte acties te kunnen nemen, moet men zicht krijgen op leveringen die in de binnenstad gebeuren, dit geeft ruimte om te kijken naar een data gedreven innovatie. Er zijn heel wat globale mobiliteitsdoelstellingen die ook van toepassing zijn voor stadsdistributie. Zo kijkt men enerzijds naar het verminderen van negatieve effecten zoals emissies en overlast. Anderzijds kijkt men dan naar het versterken van positieve effecten, zoals het verhogen van verkeersveiligheid, stimuleren van duurzaam ondernemerschap. Om dit te kunnen bereiken wordt gekeken naar slimme oplossingen. Probleemstelling :    In een zoektocht naar duurzame en veilige mobiliteit in een stadskern wordt stadsdistributie alsmaar belangrijker. De groeiende vraag naar logistieke diensten in de stadskern creëert uitdagingen voor de bestaande infrastructuur Steden streven naar autovrije of autoluwe centra, wat de complexiteit van stadsdistributie verhoogt. Zonder effectieve sturing en beheer van de logistieke processen, zullen bekende problemen inzake de leefruimte en bereikbaarheid voor alle gebruikers (voetgangers, fietsers) van het stadscentrum te optimaliseren toenemen. VLOCA VLOCA, een programma van het Agentschap Binnenlands Bestuur , biedt een architecturale blauwdruk om zowel strategische als operationele doelen van lokale besturen te ondersteunen , waardoor zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen, risico's effectiever kunnen beheren en betere resultaten kunnen behalen. Een belangrijke focus ligt op het integreren van alle digitale bouwstenen om lokale besturen optimaal te ondersteunen tijdens hun digitale transformatieproces . Dashboard werkgroep Doel Het doel van deze werkgroep is om een overzicht van de KPI’s te geven die nodig zijn om een implementatie in eender welke stad te kunnen opvolgen met metingen en via inzichten aanpassingen te kunnen doen ifv de beoogde doelstellingen. Aanpak Meten is weten!  ‘You only get what you measure’ We hebben dashboard opgedeeld in 3 delen : Strategisch : behalen we de beoogde resultaten op basis van de investeringen/initiatieven? Moeten we bijsturen? Tactisch: zijn er metingen nodig die een snelle reactie vereisen? Operationeel: werken de verschillende businesscomponenten naar behoren? Voor elk van deze delen werden KPI's geformuleerd. Deze oefening zal toelaten om een high level data architectuur te kunnen tekenen die zal passen in een ook weer high level business architectuur . Er wordt ervan uitgegaan dat door de datanoden te identificeren voor een dashboard en BI, hiermee ook operationele architecturale vragen beantwoord kunnen worden. Dit wordt nog verder onderzocht. Output Oefening 1: strategische KPI's voor dashboard KPI KPI Goede luchtkwaliteit (voor zowel inwoners als bezoekers = shoppers bvb) Grotere aandeel emissievrije voertuigen Gemiddelde euronorm moet hoger Minder voertuigbewegingen (minder leveringbewegingen) Lagere intensiteit leveringen door bundeling (bv van 5 naar 4 leveringen) Meer drop per rit Adoptiegraad geregistreerde leveringen moet stijgen = aantal geregistreerde leveringen / (totaal inschatting leveringen) Betere veiligheid Minder leveringen tijdens drukke momenten Minder congestie Voertuig aangepast aan ladingsgraad volume lading/totaal volume van voertuig Hoe helpt SSD bij de invoering van een zero-emissie zone ? Hebben transportbedrijven hun planning aangepast op basis van de aanbevelingen die het systeem hebben gemaakt? (nulmeting?) Tevredenheid gebruikers (transportbedrijven, lokaal bestuur) Krijgen beleidsmedewerkers inzichten over de logistieke bewegingen en logistieke segmenten (horeca, bouw, e-commerce) in de stad? Krijgen beleidsmedewerkers inzichten in volume leveringen in de stad, per logistiek segment, per bestemmingszone Helpt het systeem met het communiceren van toegangsregels? (hoe vindbaar en duidelijk is de communicatie van de toegangsregels ?) beschikbare laad- en losplaatsen (het systeem zegt waar laad- en losplaatsen 'vrij' zullen zijn bij levering) + waar moeten we nieuwe laad en losplaatsen toevoegen. beter zicht op werken in de binnenstad / invloed circulatie evolutie per logistiek segment (richting gewenst gedrag) algemene tendenzen per logistiek segment ROI = wat zijn de kosten en baten, of dus business model van zo een traject bij een stad of gemeente ? prijs van de 'lastmile' ? Tijdswinst van de lastmile ? Oefening 2: tactische KPI's voor dashboard KPI KPI Stilvallen van de registraties Er zijn opvallend minder registraties Extreme drukte momenten Extreme drukte van cargobikes op bepaald uur Ontevreden gebruikers Hoog aantal klachten Niet-verplichte velden zelden ingevuld Paaltjes zakken niet Hoog aantal boetes (ANPR) teveel gebruikers krijgen het voordeel om door de knip te rijden er wordt niet ingegaan op suggesties / geen gebruik van voordelen ongeval bij geregistreerde gebruiker na voordeel (bv. door knip gereden) 'soft rules' worden niet gehandhaafd, met als gevolg boetes voor de bedrijven (onterecht) gedoogbeleid van stapvoets fietsen met cargobikes buiten venstertijden wordt niet gerespecteerd door politie Misbruik van de 'soft rules' bij bedrijven (valse registraties) geen validatie van gewenste gedragsverandering op basis van controle tijdens/na de levering geen validatie van gewenste gedragsverandering op basis van registratiedata Systeem beperkt mogelijkheden voor bvb vergunning te krijgen (niet alle mogelijkheden bevatten in het systeem) = Citerra ? Koppelingen werken niet (met bv DIV) roddels dat het systeem alle leveranciers pest zou je het systeem aanbevelen aan een vriend? Ad hoc communicatie voor geregistreerde leveringen Overdadig veel communicatie ? verzadiging bij gebruiker Overzicht openbare werken (bv Fluvius) met inname openbaar domein is niet beschikbaar in het systeem Overzicht evenementen met inname openbaar domein is niet beschikbaar in het systeem veel registraties op een dag met een event/wegafsluiting: alert dat dit zal bemoeilijkt worden Oefening 3: operationele KPI's voor dashboard KPI KPI Aantal registraties (=leveringsrondes) Zicht op spreiding levermomenten Zicht op leverlocaties Voertuigdetails (zijn al ingevuld bij het aanmaken van account) Geregistreerde accounts tov gast account Nulmeting huidig gedrag Aantal rode/gele/groene registraties (fout/kan beter/goed) aantal registraties die van rood/oranje naar groen gingen (door zijn keuze aan te passen in het systeem) aantal keer dat gebruik gemaakt wordt van een voordeel / welke voordelen worden gebruikt? (privileges : bvb door knip rijden) bevraging of voordeel een meerwaarde had (bv. tijd uitgespaard door door knip te rijden) aanvraagen en voordeel tov effectieve levering(sroute) aantal automatische vergunningen via Geosparc (aanvraag van vergunning om toegang te krijgen in bepaalde zone, of inname openbaar domein) aantal aanvragen waarvoor vergunning vereist is (+ aandeel toegekende vergunningen daarvan) data registratie in Geosparc: hoe opgenomen in Power BI? Data-captatie in power-BI: bruikbare rapporten Aantal gebruikers (zowel beleidsmedewerkers als personen van transportbedrijven) Aantal toegelaten passages via ANPR-camera Aantal correcte uitzonderingsvergunningen bij fysieke controle Link met DIV werkt naar behoren? nummerplaat: bij ingave wordt veld gecontroleerd op formaat hoeveel tijd (+ gemiddeld) nodig per registratie? hoeveel aanpassingen per registratie? aantal consultaties van de regels hoeveel opzoekingen zonder registratie? (=guest account) aantal nieuwe accounts aantal actieve accounts (per periode) scenario's detecteren waarin de feedback van het systeem altijd dezelfde is (= gedrag blijft hetzelfde of goed gedrag moet niet veranderen) => wat is nog de meerwaarde voor de logistieke speler? Hoeveel codes/badges gebruikt bij Verzinkpaaltjes (of nummerplaat gescand) Miro bord Het Miro bord kan je consulteren via deze link . Volgende stappen Verwerking van de input van de brainstorm oefening. Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep. Publicatie op de Kennishub. Andere werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2023-01-11 13u30-16u30 Digitaal Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2023-02-28 09u00-12u00 Digitaal Thematische werkgroep 2 Werkgroep 2024-10-21 9u30-12u Teams  
Functionele werkgroep Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de functionele noden en interacties . Na de data- en informatiewerkgroep zijn deze respectievelijke noden helder geworden. Deze functionele werkgroep bouwt hierop verder om de data- en informatie- uitwisseling tussen mensen en systemen, mensen onderling en systemen onderling te schetsen. Een aantal vragen die aan bod kunnen komen tijdens deze werkgroep zijn: Hoe zien de data- en informatiestromen eruit? Welke interacties voeren welke stakeholders uit en tot welk doel? Welke beslissingspunten komen we bij uitwisselingsmomenten en acties tegen? De Werkgroep staat open voor deelname door de gehele quadruple helix . Vaste deelnemers zijn de leden van het VLOCA-trajectconsortium en stakeholders, die samen deze noden in kaart brengen. Specifiek zijn we voor deze werkgroep op zoek naar data & functionele analisten, eindgebruikers (voor e2e testing user journeys,), proces analisten, IT managers, solutions analisten/ architecten,.. De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de IT-architectuur verder aan te vullen.Heb jij interesse, specifieke noden, expertise of andere belangen bij dit traject? Klik hier om je in te schrijven. Andere werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2024-06-11 13u-16u Teams Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2024-06-11 13u-16u Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-07-09 13u-16u Teams  +
Context Er zijn geen initiatieven gelinkt aan dit traject. Overzicht werkgroepen Geen werkgroepen gevonden Some use of " " in your query was not closed by a matching " ". Overzicht deliverables  +
Template:Managed {{VlocaTraject properties |Abstract= <text> |CoCreatieAanvraag= <text> (csv) |Jaar= <text> (csv) |ServiceType= <text> (csv) |VlocaSessie= <text> (csv) |Draaiboek= <text> (csv) |Deliverable= <text> (csv) |Actoren= <text> (csv) |Organisatie= <text> (csv) |Organisaties= <text> (csv) |Standaard= <text> (csv) |Status= <text> |SmartCityDomein= <text> (csv) |SmartCityComponent= <text> (csv) |Initiatief= <text> (csv) |Website= <text> |VlocaTraject= <text> (csv) |SessieType= <text> |ArchitectuurComponent= <text> (csv) |ArchitectuurBouwlaag= <text> (csv) |TrajectID= <text> (csv) }}  +
Template:Managed {{VlocaTraject sidebar }} $base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header $page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header  +
Gemeente-zonder-gemeentehuis boost-project Burgers verwachten meer en meer dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. De bestaande openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening worden vaak als te beperkt gevonden. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 een innovatieve 24/7-automaat waarmee burgers buiten kantooruren essentiële documenten (met uitzondering van persoonsgevoelige documenten waarvan reeds bestaand exemplaar bestaat, conform de wettelijke restrictie rond devaluatie en fysieke tussenkomst door een ambtenaar) kunnen ophalen. Deze automaat is momenteel werkzaam bij het Aalterse gemeentehuis voor voorlopige rijbewijzen, eerste internationale paspoorten, het uitlenen van sleutels, feestmateriaal etc. De bedoeling is om een 'architecturale blauwdruk' op te maken voor bredere implementatie bij lokale besturen, met focus op holistische dienstverlening en kostenbesparing. Lokaal Digitaal en VLOCA bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking. Overzicht deliverables Werkgroepen Geen werkgroepen gevonden  +
City of Things Oproep 2022 Op dit ogenblik wordt de informatie van verschillende gereglementeerde zones binnen de stad helemaal niet of erg versnipperd aangeboden. Voor burgers en ondernemingen is dit erg onoverzichtelijk en zij moeten zelf op zoek gaan naar wat er waar geldt en waar ze, indien gewenst, extra rechten kunnen aanvragen. Het herhaaldelijk moeten invullen van de persoonlijke gegevens leidt ook vaak tot frustraties. Het is de doelstelling om dit te voorkomen door toe te laten om updates van het profiel van gebruikers, zoals onder andere extra nummerplaten, door hen zelf te laten beheren en ook automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Data-uitwisseling en standaardisering over steden heen, heeft niet alleen voordelen voor de burgers, maar ook voor de steden zelf. Vanuit de Europese Commissie is een Directive over “Intelligent Transport Systems” opgesteld die steden verplicht om de data met betrekking tot Urban Vehicle Access Rights (UVAR) op te laden naar het Europese Platform. Vanuit dit project wordt hier rechtstreeks een antwoord op aangeboden en zal dit via een geautomatiseerd proces kunnen lopen. De doelstellingen van dit Citerra project zijn: De aanvraagsystemen van steden en gemeenten te koppelen aan een centraal (e-loket) platform waar burgers en ondernemingen aanvragen kunnen doen en op die manier het ‘only-once principe’ te realiseren. Stedelijke data i.v.m. locaties en regels voor specifieke zones te centraliseren en als open data aan te bieden en op die manier een ‘single source of truth’ te kunnen aanbieden. Het statische karakter of de traag en vaak manuele aanpassingen van variërende reglementeringen van zones binnen een stad, dynamisch en geautomatiseerd te maken en op die manier met een Internet of Things (IoT) ecosysteem te integreren. Overzicht deliverables Werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2024-02-27 13u-16u VAC Antwerpen Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2024-03-28 13u-16u Teams Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2024-05-16 13u-16u Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-06-25 13u-16u Teams  
City of Things Oproep 2022 Met dit project wil men concrete pilots opzetten rond passantentellingen in de kleinstedelijke gebieden in West-Vlaanderen en deze slim en efficiënt hanteren en koppelen aan andere data. Zo willen ze komen tot nuttige en betaalbere informatie om op basis hiervan events en acties te evalueren, een gericht en onderbouwd acquisitiebeleid te voeren, het parkeerbeleid en de mobiliteit in de kern te evalueren en te verbeteren, alsook de lokale handelaars te ondersteunen met bruikbare data. Werkgroepen Geen werkgroepen gevonden  +
City of Things Oproep 2022 Steden streven erna om hun beleidsdoelstellingen te ondersteunen op basis van onderzoek, data en analyse (data gedreven beleid). Informatie over verplaatsingen: waar, wanneer en hoe (met welk middel) verplaatsen burgers zich, is essentieel om inzichten te verwerven over bereikbaarheid van handelskernen, over leefbaarheid en verkeersveiligheid in buurten en de transitie naar een multimodale duurzame mobiliteit. Het gebruik van deze data stuit echter in vele gevallen op technische en juridische problemen, zodat de mogelijkheden onderbenut blijven. Het project wil in een eerste stap deze bestaande bottlenecks aanpakken en een technisch en juridisch sluitend model uitwerken voor het gebruik van data uit (ANPR) camera’s en telsystemen. Dit model, gebaseerd op open standaarden (VLOCA-OSLO conform) zal ter beschikking gesteld worden van de Vlaamse steden en Gemeenten. In een volgende stap wordt de informatie die volgens dit model wordt verzameld samengelegd met andere databronnen (druktemetingen, bezettingsgraden openbaar vervoer, betaalinfo etc.) en geanalyseerd vanuit de behoeften voor ondersteuning van de verschillende beleidsdoelstellingen. De analyse, in samenspraak en co-creatie met belangengroepen moet leiden tot een aantal dashboards en (mini) applicaties die vervolgens gebruikt kunnen worden voor efficiënte beleidsondersteuning. Ook deze bouwstenen zullen ter beschikking gesteld worden van geïnteresseerde besturen. Overzicht deliverables  +
Gemeente-zonder-gemeentehuis boost-project Burgers geven steeds meer bezorgdheden of problemen door via digitale meldingssystemen, wat lokale besturen voor de uitdaging stelt die meldingen optimaal en klantvriendelijk te verwerken. In dit boost-project wordt een ‘digitale blauwdruk’ ontwikkeld, met richtlijnen hoe je via een duidelijk en gestroomlijnd proces meldingen kan ontvangen, kan laten doorstromen en antwoorden kan terugkoppelen aan de melder. Lokaal Digitaal en VLOCA bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking. Overzicht deliverables Werkgroepen Geen werkgroepen gevonden  +
City of Things Oproep 2022 De energietransitie naar meer duurzame en decentrale energieproductie, en recent ook de energiecrisis, daagt steden uit om hun energiefactuur onder controle te houden. Een weg daarnaartoe is het optimaliseren van energiestromen a.d.h.v. slimme real-time sturingen van vraag en aanbod van energie. Flexibiliteit via Energie Management Systemen (EMS) staat echter nog in zijn kinderschoenen, en vond quasi nog geen ingang bij steden. Vanuit de proeftuinprojecten site Kortrijk Weide en site Transfo Zwevegem ontwikkelt dit project een data-architectuur voor slimme sturing van energiesystemen van volledige sites. De hardware is hier al grotendeels. De uitdaging omvat zowel het opbouwen van EMS-systemen waaronder het verknopen van talrijke bronnen met real-time energiedata op gebouw- en installatieniveau (productie, verbruik, opslag) en contextdata (energieprijzen, klimatologisch, bezetting en gebruik, binnenklimaat, ventilatie...). De data wordt eerst gevisualiseerd i.f.v. de noden van gebruikers. Na het ontwerpen van slimme algoritmes en controle-strategieën kan het EMS “beslissingen nemen”. En via AI kan het systeem tenslotte patronen herkennen en verder optimaliseren. Vanuit de proeftuinprojecten maken we de vertaalslag naar het openbaar patrimonium. Een eerste pakket gebouwen in Harelbeke en Kortrijk wordt voorzien van hardware en ingekoppeld in het EMS-platform. Er wordt een business model voor energiemanagement via EMS ontwikkeld. Overzicht deliverables  +
City of Things Oproep 2022 Meer dan 100 gemeenten in Vlaanderen hebben vaak last van water-en modderoverlastbij hevige regenval ten gevolge van bodemerosie. Deze modderstromen kunnen met een hoge snelheid (tot zelfs 80 km/u) de lager gelegen (woon)gebieden bereiken. De modder richt schade aan aan straten, woningen, waterlopen, rioleringen en waterzuiveringsinstallaties. Door klimaatwijziging zal, zonder voldoende maatregelen,de modderoverlast in de toekomst alleen nog maar verergeren. We willen bodemerosie en de bestrijdingsmaatregelen, meer specifiekerosiepoelen, duurzaam en slim gaan opvolgen, evalueren en hier nauwkeurigere voorspellingenover maken. De monitoring moet de verantwoordelijke diensten alarmeren om over te gaan tot (proactieve) ingrepen om modderstromen te voorkomen en/of verder in te perken.De monitoring zal tot stand komen met behulp van sensoren(peilsensoren, pluviometers, bodemvochtsensoren, ...) waarbij de sensordata real-time ingelezen wordt op een centraal dataplatformom daarna analyses uit te voeren voorvoorspellingen, alarmering envisualisatie in dashboards. We willen de oplossing ter beschikking stellen in een raamovereenkomst zodat de gemeenten die kampen met dezelfde uitdagingen hier eenvoudig beroep opkunnen doen. Overzicht deliverables Andere werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2024-02-29 13u30-16u30 Provinciehuis Leuven Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2024-03-19 9u-12u Teams Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2024-04-18 9u-12u Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-05-23 9u-12u Teams  +
City of Things Oproep 2022 Europa en Vlaanderen zetten nu meer dan ooit in op klimaat- en energiedoelstellingen. Lokale besturen engageren zich via het burgemeesterscovenant om hun steentje bij te dragen. Bedrijven blijken een moeilijke doelgroep te zijn om in dit verhaal te betrekken. Er zijn al verschillende maatregelen ondernomen om bedrijven aan te moedigen om meer te investeren in hernieuwbare energie, maar toch blijft veel potentieel onbenut. Bedrijven hebben onvoldoende zicht op hun huidig verbruiken of op de besparingen die deze investeringen hen kunnen opleveren. Met REVOLT willen we bedrijven op lokale bedrijventerreinen inzicht geven in hun energieproductie en –verbruik door het opzetten van een energieplatform met real-timedata. Het doel is om energie-efficiëntie te bevorderen en het aandeel hernieuwbare energie te verhogen. Het platform moet het mogelijk maken om als gebruiker berekeningen en simulaties te maken op basis van de gecapteerde data en de actuele energiemarktprijzen. Daarnaast is het slim aansturen van het verbruik een belangrijke toepassing die zal resulteren in een lagere energiefactuur voor de bedrijven. Het doel is om bedrijven te ontzorgen en gemeenten te ondersteunen in het behalen van hun klimaat- en energiedoelstellingen. Overzicht deliverables  +
City of Things Oproep 2022 Op een markt, standplaatsen op het openbaar domein en tijdens events wordt heel wat energie verbruikt: verlichting, verwarmingselementen, voedselbereiding, muziek ... Die energie wordt sinds jaar en dag voorzien door de gemeente waar de markt georganiseerd wordt en door middel van een forfait aangerekend aan de marktkramer. De stijgende vraag naar elektriciteit op de markt in combinatie met de hoge energieprijzen zet dit model op de helling. De marktkramer heeft geen zicht op zijn/haar verbruik en wordt in die zin ook niet aangemoedigd om elektriciteitsbesparende keuzes te maken; de meerprijs van oververbruik komt immers terecht bij de gemeente, en dus uiteindelijk bij de burger. Wij willen als steden en gemeenten een voortrekkersrol opnemen inzake duurzaamheid en bewust verbruiken enerzijds, en anderzijds het credo aanhangen dat de verbruiker hoort te betalen. Vanuit die optiek starten wij een onderzoek naar de mogelijkheid om een slimme elektriciteitsoplossing te implementeren, waarbij de marktkramer-standhouder een stopcontact kan “openen”, waarna hij of zij hieruit elektriciteit kan verbruiken. Na gebruik wordt het stopcontact digitaal gesloten, waarna het exacte verbruik automatisch aan de marktkramer kan worden gefactureerd aan het juiste tarief. Door slimme elektriciteitsmeters te installeren op ons openbaar domein, maken we elektriciteit beschikbaar voor wie het nodig heeft en ervoor betaalt. Binnen SHOK maken we een proof of concept en testen deze in de context van een openbare markt, standplaatsen ambulante handel of events. Op basis hiervan wordt een business model uitgewerkt voor andere gebruikers van elektriciteit op het openbaar domein: evenementen, kermissen, buurtfeesten, aannemers van werven.... We bekijken ook of dit business model kan toegepast worden voor andere types van dienstverlening. Andere werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2024-09-12 13u-16u VAC Antwerpen Thematische werkgroep 1 Werkgroep 2024-12-19 9u-12u Teams  
City of Things Oproep 2022 SInCR (Sustainable Insights for Cities & Retailers) zet in op data ter ondersteuning van handelaars en het beleid. Het wil een antwoord bieden op: Hoe het effect van (en de nood aan) beleidsmaatregelen en georganiseerde evenementen op het winkelgebied meten? Hoe data breder en slimmer inzetten ter ondersteuning van beleid en ondernemers? Hoe een duurzame samenwerking op poten zetten waarbij voor alle partijen meerwaarde wordt gecreëerd? Niet alleen drukte en bestedingsdata zijn hiertoe de sleutel, een stedelijk beleid voeren rond handel en horeca betekent meer dan zoveel mogelijk volk naar de binnenstad lokken. Het vertrekt ook vanuit reële uitdagingen waarmee ondernemers kampen zoals mobiliteit, leegstand, energie. Vaak zijn rond deze onderwerpen ook data te verzamelen of reeds aanwezig, maar worden deze nog onvoldoende ontsloten. Daarom werken ze binnen dit project verschillende use cases uit o.b.v. de noden van handelaars én beleidsmakers, exploreren ze verschillende datapistes en onderzoeken ze de haalbaarheid van datadeling vanuit de handelaars zelf. Dit wordt gekaderd binnen een business-en samenwerkingsmodel, waarbij verschillende partijen instaan voor de investeringen. Om succes te garanderen, is coaching van de verschillende stakeholders noodzakelijk zodat ze het belang zien van werken met data en weten hoe ze met die data kunnen omgaan. Werkgroepen Geen werkgroepen gevonden  +
City of Things Oproep 2022 Het ruimtegebruik in Vlaanderen staat onder hoge druk, zowel in de open als de bebouwde ruimte. Het aantal bouwaanvragen stijgt jaarlijks, hoofdzakelijk voor zuivere woonprojecten. Meer inwoners betekent bovendien meer behoefte aan voorzieningen, maakbedrijven en groen. Dit zet druk op gewenste verweving van functies in de kernen. Willen we via een sturend beleid de juiste ruimtelijke functie of voorziening op de juiste plaats plannen, dan moeten we de databronnen bundelen en visualiseren. Bovendien moeten we ruimtelijke ingrepen kunnen simuleren. Zo weten besturen, burgers en professionals (architecten, bouwheren, ...) precies wat het bouwblok,de buurt en het nieuwe project nodig heeft. Er bestaan digital twins die de stad simuleren, maar er bestaat geen digital twin die een holistisch ruimtelijk beleid ondersteunt. Hiervoor moeten we de data verzamelen en bewerken, goed leren visualiseren en integreren in onze werking. Met dit project leggen de projectpartners, Stad Gent en Leiedal, de fundamenten voor een digital twin voor een concreet en tastbaar domein. De uiteenlopende partners en diensten binnen deze organisaties (economie, stedenbouw, groen, ... / diverse gemeenten in het werkingsgebied van Leiedal) bouwen stapsgewijs een data-aanpak uit voor een economisch en menselijk leefbare ruimtelijke structuur. Leiedal verkent ook de rol van3D-visualisatie hierin. Overzicht deliverables Werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2023-09-27 Stadskantoor Gent Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2023-11-14 Teams Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2023-12-19 Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-01-23 Teams  +
City of Things Oproep 2022 De langetermijnrenovatiestrategie* voor gebouwen omschrijft de Vlaamse doelstelling om tegen 2050 de broeikasgasemissies van gebouwen met 80% te reduceren. Ruim 2.9 miljoen private woningen voldoen niet aan de gestelde energievoorwaarden. Om dit probleem aan te pakken, wordt de nadruk gelegd op grondige renovaties. WVI heeft met de Thermocar een uniek aanbod uitgewerkt om al rijdend thermografische gevelscans te maken van woningen. De gemeenten organiseren thermoloketten waar bewoners de verwerkte beelden van hun woning kunnen raadplegen en waar ze gericht renovatieadvies kunnen krijgen. Hoewel er veel interesse is voor deze dienstverlening, stellen we vast dat de manuele dataverwerking van de genomen beelden traag verloopt. Het vereist een grote tijdsinvestering van de gemeenten waardoor lange wachttijden ontstaan. ThermAI wil het proces verbeteren door AI te implementeren. Met behulp van Artificiële Intelligentie kunnen bijvoorbeeld onbruikbare beelden uit het bestand worden gehaald, wordt selectie op grotere datasets en op specifieke kenmerken mogelijk en kan er een link worden gemaakt met andere data(platformen) zoals het gebouwenregister. Een dergelijke analyse zou theoretisch ook automatische rapporten kunnen genereren. Deze automatisatie zal de gemeenten ontlastenen de voorbereiding van thermoloketten vergemakkelijken, waardoor achterstanden snel worden weggewerkten en meer mensen bereikt kunnen worden. VR 2020 2905 DOC.0517/4BIS -www.energiesparen.be/vlaamse-langetermijnrenovatiestrategie-voor-gebouwen-2050 Overzicht deliverables  +
City of Things Oproep 2022 Vrachtwagens rijden door onze Belgische steden om hun goederen te leveren/op te halen. Deze praktijk is een uiterst belangrijke economische activiteit. Het aantal uren dat een vrachtwagenchauffeur mag rijden is beperkt, bijgevolg moet deze vrachtwagenchauffeur een locatie vinden om zijn/haar vrachtwagen te kunnen parkeren. De ruimte is echter schaars en parkeerplaatsen zijn niet altijd veilig, om twee problemen te benoemen. Parkeren op onaangepaste locaties veroorzaakt bovendien omgevingshinder. Er is dus nood aan een oplossing voor vrachtwagenparkeren. De gemeente Puurs-Sint-Amands en IGEMO willen een digitaal hulpmiddel ontwikkelen dat bijdraagt aan de creatie van een duurzame relatie tussen vrachtwagenchauffeurs en terreineigenaars. Ze willen komen tot een digitale oplossing die toestaat om: Beschikbare terreinen te verhuren en te reserveren, en eventueel de betaling te regelen; Parameters m.b.t. de parkeerterreinen te vergelijken bv. mogelijkheid tot opladen, bewaking, aanwezigheid van een hek of camera’s, sanitair, mogelijkheid tot catering of overnachting…, zodat chauffeurs een weloverwogen keuze kunnen maken. Belangrijk is ook dat in dit project onderzocht wordt welk businessmodel er aan de basis kan liggen van een dergelijke toepassing. Overzicht deliverables Werkgroepen Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2023-09-26 IGEMO Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2023-10-24 IGEMO Thematische werkgroep 2 Functionele werkgroep 2023-11-21 IGEMO Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-01-30 9u00-12u00 IGEMO  +
City of Things Oproep 2022 In een meertalige welkomapplicatie vinden nieuwkomers sneller, gericht én op maat informatie die ze zoeken. Nieuwkomers worden zo sneller geholpen en het geeft ze de mogelijkheid om zich zelfstandig te oriënteren in hun nieuwe context. Een lokaal bestuur creëert een toegankelijkere dienstverleningen meer gelijke kansen tot participatie op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt of aan de samenleving. We zullen data slim inventariseren, selecteren en hergebruiken, waarbij we meerwaarde creëren door het gebruik van smart data spaces, AI en slimme taaltechnologie. Dankzij de ontwikkeling van opensourcesen een businessmodel bieden we andere lokale besturen de opportuniteit om een toegankelijke dienstverlening aan te bieden naar alle burgers, over (gemeente)grenzen heen. Bovenlokale uitdagingen vragen immers om een bovenlokale samenwerking. Opschaling en verduurzaming vormen daarom de sleutels tot succes dankzij de betrokkenheid en expertise van alle betrokken partners (de lokale besturen, Digitaal Vlaanderen, VVSG en het Agentschap Integratie en Inburgering). Overzicht deliverables  +