Functionele werkgroep

Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de functionele noden en interacties. Na de data- en informatiewerkgroep zijn deze respectievelijke noden helder geworden. Deze functionele werkgroep bouwt hierop verder om de data- en informatie-uitwisseling tussen mensen en systemen, mensen onderling en systemen onderling te schetsen.

De tweede thematische werkgroep vond plaats op 16 mei 2024.

Context

Initiatief

In samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en de Stad Antwerpen werkt VLOCA (Vlaamse Open City Architectuur) samen met OSLO (Open Standaarden voor Linkende Organisaties) aan een City of Things project genaamd "Citerra". Citerra staat voor 'City Environmental Regulations and Rights for Access' voor steden, gemeenten, bedrijven, burgers, verenigingen en overheden , en heeft als doel de link te leggen tussen de genoemde stakeholders en de lokale regelgeving.

Het doel van Citerra is om alle regelgevingen te centraliseren en te uniformeren, waarbij de aanvragen voor vergunningen kunnen worden ingediend. De focus van dit City of Things traject ligt op vergunningen voor autoluwe zones of gebieden met cameratoezicht. Hoewel de Stad Antwerpen het project leidt, is het de bedoeling om dit initiatief breder te zien richting alle lokale besturen.

Op dit moment is de informatie over verschillende gereglementeerde zones in de stad niet goed georganiseerd, wat het voor burgers en bedrijven moeilijk maakt om te begrijpen welke regels waar van toepassing zijn. Het handmatig invullen van persoonlijke gegevens bij herhaalde aanvragen leidt ook tot frustratie. Om dit te verbeteren, streeft het project ernaar gebruikers zelf hun profiel te laten beheren, inclusief het toevoegen van extra nummerplaten, en om gegevens automatisch in te vullen bij nieuwe aanvragen. Bovendien voldoet het project aan de Europese Commissie Directive over "Intelligent Transport Systems" door steden te verplichten Urban Vehicle Access Rights (UVAR) data naar het Europese Platform te uploaden, wat geautomatiseerd zal verlopen.

VLOCA

VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.

VLOCA-model

De start van elk VLOCA-traject begint bij een VLOCA-model:

ID Samenvatting Beschrijving
UC1 UC1: Registratie Registratie
UC2 UC2: Informatieplatform informatie platform en zoek opdrachten
UC3 UC3: Profiel & Formulier aanvullen Profiel aan- en formulier invullen
UC4 UC4: Indiening Indienen aanvraag
UC5 UC5: Opvolging dossier opvolging dossier
UC6 UC6: toekenningsproces toekenning, weigering, betwisting, advies aanvraag
UC7 UC7: dossierbeheer beheer dossier (overzicht, toevoegingen, verlengingen, aanpassingen, herinneringen, …)
UC8 UC8: Message Center CRM voor communicatie (uitgaande/inkomende, contact strategie en historiek)
UC9 UC9: Helpdesk helpdesk & FAQ & Reviews
UC10 UC10: betaalmodule betaalmodule en business model vinden en bouwen
UC11 UC11: Monitoring Monitoring en analytische rapportering incl fraudedetectie
UC12 UC12: Inzichten Rapporting BI Dashboards en Inzichten
UC13 UC13: Duurzaamheid Van een piloot tot een 'operationeel' draaiende applicatie en platform

Tijdens de vorige sessie bespraken we de onderstaande figuur die het proces weergeeft van het aanvraagformulier:

Citerra slide 1 wg 2.jpg


Vandaag staan we stil bij het informatieplatform:

Citerra slide 2 wg 2.jpg


Hierbij willen we scherp stellen wat de verwachtingen zijn over een platform.

Brainstormsessie

Het doel en de aanpak van de brainstormsessie worden hieronder beschreven. Tevens wordt de uitkomst van de brainstorm hierin samengevat.

Doel

Het doel van de brainstormsessie is het volgende:

  • Zicht krijgen op welke data/informatie we nodig hebben om een antwoord te bieden aan de nood aan efficiëntie/tijdwinst en effectiviteit/optimalisering door middel van een centraal informatieplatform
  • Oplijsten van databronnen waaruit je de informatie kan halen, welke applicaties en functieprofielen je nodig hebt
  • Inzicht krijgen in wat je moet kunnen doen met de data
  • Valkuilen identificeren

Oefening 1+2

Instructies

Bij deze oefeningen stonden we stil bij de volgende vragen:

  1. Welke data/variabelen hebben we nodig om een antwoord te bieden aan de nood voor advies, preventie en efficiëntieverhoging?

Voorbeeld:

- Neerslag voorspelling + actuele meting

2. Uit welke databronnen haal je deze informatie? Hoe onderscheidt deze databron zich van een andere? Welke data is reeds beschikbaar (gratis of betalend)? Welke moeten we zelf gaan verzamelen? Hoe doen we dit? Welke applicaties (tools die je gaat gebruiken) heb je nodig om de databronnen te sturen/ondersteunen? Welke functieprofielen heb je hiervoor nodig?

Voorbeeld:

-KMI data

-Data uit pluviometers

Output

Discussie

Oefening 3

Instructies

Welke zijn de valkuilen waar we volgens jou rekening mee moeten houden?

Formuleer enkele basisprincipes waaraan de oplossing moet voldoen

Voorbeeld:

- Bij het gebruik van sensor x moet je rekening houden met y. Alle sensoren die we voor deze problematiek willen gebruiken, moeten voldoen aan principe z

Output

Opname en Miro bord

Miro bord

Het Miro bord kan je consulteren via deze link.

Opname

De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.

Volgende stappen

Wat na deze werkgroep?

  1. Verwerking van de input van de brainstorm oefening.
  2. Verder onderzoek en voorbereiding van de volgende thematische werkgroep.
  3. Publicatie op de Kennishub

Feedback kan bezorgd worden aan laurien.renders@vlaanderen.be

Andere werkgroepen

WerkgroepType werkgroepDatumTijdLocatie
Business werkgroepBusiness werkgroep2024-02-2713u-16uVAC Antwerpen
Thematische werkgroep 1Data en informatie werkgroep2024-03-2813u-16uTeams
Thematische werkgroep 2Functionele werkgroep2024-05-1613u-16uTeams
Thematische werkgroep 3Technologie werkgroep2024-06-2513u-16uTeams