Data en informatie werkgroep: VlocaTraject/Vrachtwagenparkeren
Tijdens de eerste thematische werkgroep worden de data en informatienoden van de reeds geïdentificeerde use cases in kaart gebracht. De Werkgroep Data en Informatie staat open voor deelname door de gehele quadruple helix. Vaste deelnemers zijn de leden van het VLOCA-trajectconsortium en stakeholders, die samen de data- en informatienoden in kaart brengen.
De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de data- en informatiearchitectuur verder aan te vullen.
De Data en informatie werkgroep vond plaats op Fout: ongeldige tijd..
Deelnemers
Organisatie | Deelnemer |
Agentschap Binnenlands Bestuur (VLOCA) | Laurien Renders |
Alain Glickman | |
IGEMO | Felipe Garcia Del Pino |
Jordi De Vlam | |
Pieter Dresselaers | |
EUTRACO | Joakim Van Gasse |
Van Dievel transport | Tom Van der Vliet |
Pringels | Sven Schaekels |
TLV | Frederic Keymeulen |
Quares | Toon Dirckx |
Robben Diependaele | |
MOW | Steven Devloo |
VOKA MeKe | Guy Beyens |
VVSG | Guido Vaganée |
MacQ | Kenneth Villaroman |
Context
Initiatief
Het onderwerp van discussie is vrachtwagenparkeren in het Rivierenland. Er heerst een dringende behoefte aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens, aangezien dit probleem al enkele jaren bestaat. Er is bovendien een duidelijke stijging in het aantal inschrijvingen van vrachtvoertuigen in het
Rivierenland de laatste jaren. De regio is tevreden met de economische bedrijvigheid achter deze evolutie, maar maakt zich ook zorgen over de externaliteiten verbonden aan de stijging. Er zijn vrachtwagens die rust nemen op verschillende (onveilige) plaatsen, maar er is geen georganiseerde en veilige parkeergelegenheid. Momenteel zijn er ongeveer 180 publieke vrachtwagenparkeerplaatsen beschikbaar in de regio. Dit leidt tot problemen. Bovendien ontbreekt het aan basisvoorzieningen voor chauffeurs, wat resulteert in klachten van burgers en vervuiling langs de wegen. Er wordt gezocht naar oplossingen voor zowel lokale overheden als transportbedrijven, maar dit wordt als een complex en gelaagd probleem beschouwd. Lokale besturen vragen daarom een oplossing voor het kanaliseren van het ‘wildparkeren’ van vrachtwagens.
Er zijn drie initiatieven in ontwikkeling om dit probleem aan te pakken.
Het eerste initiatief is het creëren van een vrachtwagenparking in de omgeving van Mechelen. Dit is bedoeld om de huidige problemen met openbaar parkeren aan te pakken.
Het tweede initiatief richt zich op het ontwikkelen van een applicatie om vrachtwagenparkeren te vergemakkelijken, hoewel nog moet worden beslist of bestaande applicaties zullen worden gebruikt of een nieuwe zal worden gemaakt.
Het derde initiatief gaat over het opzetten van een online overlegplatform om verschillende initiatieven en expertise op elkaar af te stemmen.
De discussie is hier gericht op het creëren van een oplossing omtrent vrachtwagenparkeerplaatsen in samenwerking met gemeenten en bedrijven, waarbij wordt geprobeerd om de expertise van verschillende belanghebbenden samen te brengen. Daarnaast wordt gezocht naar financieringsmogelijkheden en publiek-private samenwerkingen om het project te ondersteunen. Ook wordt gewerkt aan de standaardisatie en toegankelijkheid van gegevens met betrekking tot vrachtwagenparkeren in Vlaanderen, waarbij externe ondersteuning wordt geboden voor de ontwikkeling van een applicatie.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. De hulp van VLOCA aan lokale besturen start bij het scherpstellen van duidelijke, verstaanbare use cases en loopt door tot de aanbestedingsfase van het project. VLOCA vormt op deze manier een duidelijke brug tussen de beleidsdoelstellingen van het lokale bestuur en de technische laag waarin de oplossingen beschreven en geïmplementeerd worden. We stellen de juiste vragen en verzamelen de noden en behoeften van alle stakeholders (lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgerorganisaties). Door een gestructureerde aanpak en verwerking van deze informatie wordt de ontwikkeling van herbruikbare bouwblokken, standaarden en normen gestimuleerd die van Vlaanderen één grote interoperabele slimme regio kunnen maken. De opgedane kennis en ervaring wordt ontsloten via een kennishub waarop onder andere draaiboeken, architectuur componenten en modellen ter beschikking gesteld worden voor alle andere lokale besturen en stakeholders.
Brainstormsessie
Doel
Het doel van dit project is om enerzijds een beeld te krijgen van de overlast die gecreëerd wordt door vrachtwagenparkeren en anderzijds het vraag en aanbod van parkeerplaatsen voor vrachtwagens in kaart te brengen. Voor beide doelen heeft men een impact-en doelanalyse nodig.
Overlast en parkeeropportuniteiten in kaart brengen is een tijds-en arbeidsintensief proces. Dit willen we gaan digitaliseren. De vraag is hoe.
Aanpak
- Meten is weten! Om te beginnen gaan we overlast gaan objectiveren: wat is overlast precies? Wat versta je hieronder? Hoe ga je dit meten? Vervolgens gaan we opportuniteiten gaan categoriseren: welke soorten oplossingen bestaan er om de problematiek rond parking voor vrachtwagens? Hoe kan je deze gaan categoriseren?
- Inzichten via trendanalyse Hoe ga je zicht krijgen op de verschillende trends? (is er een stijging of daling van de klachten, zijn er meer of minder parkeerplaatsen,..) Hoe ga je zicht krijgen ter plaatse? Hoe maak je de omslag van manueel naar digitalisering van de analyse? (via camera's, drones,..)
- Performantie opvolging Hoe ga je bepalen of het goed of slecht gaat? Bepaal je een nulpunt? Wanneer wordt een situatie kritiek?
Output
Oefening 1
Overlast | Hoe meten |
Schade aan infrastructuur | Klachtensysteem gemeente |
Visuele hinder | Foto's van bewoners en passanten |
Luchtkwaliteit (stof & roet) | Sensoren |
Klachten | Klachtensysteem gemeente |
Inname parkeerplaatsen | Geen ruimte voor personeel |
Afval | Foto's van bewoners en passanten |
ANPR camera's | |
Hoeveelheid afval wegen | |
Samenwerking met afvalbedrijven: Renewi, ovam | |
Sensoren op vuilbakken | |
Geur | Sensoren |
Klachtensysteem gemeente | |
Geluid | Sensoren |
Veiligheid | Statistieken ongevallen |
Verkeersintensiteit vracht | |
PV's politie | |
Telraam data | |
Wildparkeren | In kaart brengen door niet afgebakende zones te monitoren |
Hygiëne | Geen faciliteiten - afval |
Sluipverkeer | Heatmap |
Camera's | |
Toegangscontrole | |
Nummerplaat |
Oefening 2
Opportuniteiten | Toelichting |
Huidige publieke infrastructuur | Bestaande parkings herdenken, optimaliseren |
Parkeertarieven voor trailers langs openbare weg en dit geld opnieuw investeren in infrastructuur | |
Privé parkings | Optimaliseren, bekijken welke kunnen aangewend worden |
Reserve grond | bvb grond met onregelmatige vorm, restgrond: omvorming tot parking - kijken naar GIS |
Leegstaande gronden en terreinen aanwenden | |
Tijdelijke inname | P&R parkings |
Parking evenementenhal bvb Nekkerhal | |
Parking bvb Carrefour na openingsuren | |
Toegankelijkheid vanaf vrachtroutes |
Oefening 3
Hoe digitaliseren en inventariseren van overlast?
Meldpunt en databank van hinder centraal.
- Belangrijk is dat deze data regionaal en niet enkel lokaal gecapteerd wordt.
- Een link naar dit meldpunt kan op de gemeentelijke websites vermeld worden
- Identificatie van melder vs anoniem
- Verplichting om naam door te geven kan voor drempel zorgen
- Anderzijds, identificatie is nodig voor terugkoppeling
- Locatie is belangrijk!
- Zo specifiek mogelijk - speld prikken maar ook tekstueel
- Mogelijkheid om foto's opladen
- Koppelen aan GIS - harde randvoorwaarde
- Zoals aanvraag inname openbaar domein?
- Nummerplaat - link politie
- ANPR camera's
- Type klachten
- Geluid
- Geur
- Hygiëne
- ..
- Klachten automatisch identificeren
- Via slimme camera's/sensoren sluikstorten identificeren
- Gebruiken van huidige vaste camera's in samenwerking met politie
- ! Nagaan wie eigenaar is van de data
- Statistische module/patroonherkenning toevoegen aan software van politie
Hoe digitaliseren en inventariseren van opportuniteiten?
- Privé maatschappijen die satellietfoto's aanbieden
- Gemeenten verplichten om vrachtwagenparkings aan te duiden in GIS systemen
- Foto's doorsturen naar platform dat via AI analyse maakt adhv randvoorwaarden naar potentiële parkings
- Restpercelen eruit halen met GIS analyse
Oefening 4
Aan de hand van welke indicatoren kunnen we overlast meten ?
- Moet er afstemming zijn naar naburige gemeenten? Wat met potentiële verschuivingen tussen gemeenten?
- Regionale aanpak nodig
- In elk regionaal mobiliteitsplan meenemen
- Nulmeting
- Nodig om tendens in kaart te brengen
- Overlastindex
- 4-5 indicatoren ipv 1 specifiek
- Meer detail nodig
- Ja voor verkeersveiligheidindicator maar niet enkel en alleen mbt vrachtwagenparkeren
- 0 ongevallen & 0 klachten = nulmeting?
- Cfr leefkwaliteit index
Oefening 5
Hoe weten we dat de applicatie werkt?
- Vragen aan de sector (transport, logistiek en industrie die gebruikmaakt van beide)
- Oppassen voor meer klachten door bekendheid meldpunt
Volgende stappen
De volgende stappen zijn:
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening
- Rondsturen van een link naar dit verslag en powerpoint
- Verder onderzoek en voorbereiding van de eerste thematische werkgroep waarvoor u zich hieronder kan inschrijven
Werkgroepen
Hieronder het overzicht van alle werkgroepen voor het traject Vrachtwagenparkeren. Inschrijven kan door op de link te klikken van de betreffende werkgroep.
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2023-09-26 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2023-10-24 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2023-11-21 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-01-30 | 9u00-12u00 | IGEMO |