(Recreated by deleteAndRecreate script) |
|||
Regel 68: | Regel 68: | ||
* Opmaak business- & governance model | * Opmaak business- & governance model | ||
− | Binnen DAKS 2.0 zijn er drie belangrijke focusgebieden: acquisitie & passantenmetingen, de impact van parkeer- en mobiliteitsbeleid, en acties en evenementen. Deze drie onderwerpen zullen worden meegenomen in de ontwikkeling van de OSLO Lokale Economie-standaard en de VLOCA architectuurstandaarden. Andere onderwerpen zoals leegstand, e-commerce, duurzaamheid en energie, kunnen afhankelijk van hun belang voor de verschillende doelgroepen eveneens meegenomen worden in dit traject. Hoewel het wellicht niet haalbaar is om op alle thema’s grondig in te gaan in dit traject.<h3>VLOCA</h3>VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. | + | Binnen DAKS 2.0 zijn er drie belangrijke focusgebieden: acquisitie & passantenmetingen, de impact van parkeer- en mobiliteitsbeleid, en acties en evenementen. Deze drie onderwerpen zullen worden meegenomen in de ontwikkeling van de OSLO Lokale Economie-standaard en de VLOCA architectuurstandaarden. Andere onderwerpen zoals leegstand, e-commerce, duurzaamheid en energie, kunnen afhankelijk van hun belang voor de verschillende doelgroepen eveneens meegenomen worden in dit traject. Hoewel het wellicht niet haalbaar is om op alle thema’s grondig in te gaan in dit traject.<h3>VLOCA</h3>VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom. |
== Samenvatting vorige werkgroep == | == Samenvatting vorige werkgroep == |
Huidige versie van 20 dec 2024 om 11:31
Functionele werkgroep
Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de functionele noden en interacties. Na de data- en informatiewerkgroep zijn deze respectievelijke noden helder geworden. Deze functionele werkgroep bouwt hierop verder om de data- en informatie-uitwisseling tussen mensen en systemen, mensen onderling en systemen onderling te schetsen.
De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de IT-architectuur verder aan te vullen.
De Functionele werkgroep vond plaats op 08 november 2023.
Deelnemers
Organisatie | Deelnemer |
Agentschap Binnenlands Bestuur (VLOCA) | Laurien Renders |
Alain Glickman | |
Stad Mechelen | Sandrine Raskin |
Jos Van Loock | |
The Retail Factory | Luc Van Rompaey |
Stad Leuven | Bo Peeters |
Proximus | Jasper Botterman |
POM West-Vlaanderen | Frederik Sack |
Provincie Oost-Vlaanderen | Fieremans Pieter-Jan |
Economisch Huis Oostende | Joke Van Gheluwe |
Bjorn Pintelon | |
ViNotion | Azem Kariman |
Provincie Vlaams-Brabant | Ruben Van de Voorde |
Visit Leuven | Stijn Anthoons |
Aanleiding en Context
Initiatief
Er zijn momenteel twee projecten met vergelijkbare opzet: SInCR, gericht op grotere steden, en DAKS 2.0, bedoeld voor kleinere steden. Beide projecten hebben als hoofddoel om data in te zetten ter ondersteuning van zowel handelaars en ondernemers als beleidsmakers, waarbij deze twee doelgroepen verschillende behoeften hebben.
De onderzoeksvragen die deze projecten proberen te beantwoorden, zijn gevarieerd. Ten eerste, hoe kunnen we het effect van beleidsmaatregelen en georganiseerde evenementen op het winkelgebied meten? Dit omvat onderwerpen zoals acquisitiebeleid, de evaluatie van acties en evenementen, en mobiliteits- en parkeerbeleid.
Een andere belangrijke vraag is hoe we data breder en slimmer kunnen inzetten ter ondersteuning van beleid en ondernemers. Hierbij gaat het om het benutten van data op een meer strategische en effectieve manier.
Daarnaast streven deze projecten ernaar om een duurzame samenwerking op te zetten waarbij alle betrokken partijen meerwaarde ervaren.
SInCR en DAKS 2.0 zijn voortzettingen van het project 'Datagestuurde Winkelgebieden', waarbij prototypes zijn ontwikkeld, zoals een handelaarsdashboard en een generiek beleidsdashboard op basis van gegevens over drukte, bestedingen, evenementen en weer. Dit heeft enkele uitdagingen en kansen aan het licht gebracht die in SInCR en DAKS 2.0 zullen worden aangepakt:
- Momentum rond retail data behouden na afloop lopende projecten
- Kapitaliseren opgebouwde kennis & beperkte datamaturiteit bij handelaars en steden verder opbouwen
- Beperkte scope en doorlooptijd subsidieprojecten 🡪 scope verbreden
- Afhankelijkheid van de leveranciers beperken 🡪 datadeling & standaardisering (OSLO & VLOCA)
- Wildgroei aan platformen 🡪 generiek overkoepelende oplossing: standaardisatie & deelbaarheid maximaal hergebruik en interoperabiliteit
- Draagvlak handelaars vergroten 🡪 bevragen, leerlessen valideren en coachen
- Opmaak business- & governance model
Binnen DAKS 2.0 zijn er drie belangrijke focusgebieden: acquisitie & passantenmetingen, de impact van parkeer- en mobiliteitsbeleid, en acties en evenementen. Deze drie onderwerpen zullen worden meegenomen in de ontwikkeling van de OSLO Lokale Economie-standaard en de VLOCA architectuurstandaarden. Andere onderwerpen zoals leegstand, e-commerce, duurzaamheid en energie, kunnen afhankelijk van hun belang voor de verschillende doelgroepen eveneens meegenomen worden in dit traject. Hoewel het wellicht niet haalbaar is om op alle thema’s grondig in te gaan in dit traject.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom.
Samenvatting vorige werkgroep
Het verslag van de business werkgroep kan je hier terugvinden.
Doel van huidige werkgroep
- Introductie geven over het project
- Toelichting geven over VLOCA
- Brainstormen over functionaliteiten
Brainstormsessie
Aanpak
Op basis van de vorige werkgroep hebben we een aantal thema's kunnen identificeren die belangrijk geacht worden voor dit project:
- Mobiliteit
- Parkeren
- Profiel passanten
- Verzorgingsgebied
- Imago
- Autoluw maken van bepaalde zones
Voor deze projecten (SINCR en DAKS 2.0) kunnen we 3 soorten afnemers onderscheiden:
- Beleidsmakers (het beleid)
- Retail
- De initiatiefnemers zelf
Voor deze werkgroep focussen we op de impact op het beleid.
Wat wordt er precies verwacht van de deelnemers aan deze werkgroep?
- Functionaliteiten oplijsten
- Functieprofielen oplijsten
- Valkuilen en successen identificeren
Oefening 1
Wat zijn de voorwaarden om iets goed af te leveren aan ‘het beleid’? Hierbij kunnen we 3 fasen onderscheiden:
- Data management (verzamelen, verwerken, ontsluiten)
- Integratie (data bij elkaar brengen) en analyse
- Inzichten leveren aan beleid
- data kiezen
- data kopen
- data verwerken
- toegang geven tot rapporten
=> dit zijn allemaal acties
Voorbeeld:
- Om aan data te geraken moet ik ze kopen bij een kwaliteitsvolle leverancier of zelf gaan verzamelen
- We moeten het beleid kunnen overtuigen met data om de evenementenkalender te optimaliseren
Oefening 2
Welke functieprofielen/rollen heb ik nodig?
Voorbeeld:
- om te kunnen overtuigen heb je een business analist nodig om te motiveren waarom de kalender moet aangepast worden en welke positieve resultaten dit zal hebben
- om aan de slag te gaan met de data heb je een data analist nodig
Oefening 3
Welke valkuilen kunnen opduiken?
Voorbeeld:
- data analisten vinden is moeilijk
- software is duur en valt niet binnen budget
Oefening 4
Wat zal tot een succes leiden? Welke prioriteiten leggen we?
Voorbeeld:
- overtuigen van beleid om evenementenkalender aan te passen
- overtuigen van beleid om al dan niet autoluwe zone in te voeren
Uitkomst
De input van de deelnemers werd gecapteerd in dit Miro bord.
Functieprofielen/rollen | Data management | Integratie en analyse | Inzichten leveren aan beleid | Valkuilen | Successen |
Startpunt vertrekt vanuit de diensten zelf en hun noden - pas daarna worden de data teams betrokken | Verkeerde interpretatie van het beleid op data | Datagedreven evenementen kalender dankzij dit traject | |||
datamanager | Data koppeling met andere systemen | Push mail met analyse/overzichten naar beleid | publiek maken van data zonder een juiste kadering van de definities | het beleid kan leegstand terugdringen door aantoonbare passage van klanten | |
Platform : om het rapport die we wensen op te vragen | Presentatie via powerpoint | verschillende bronnen spreken elkaar tegen | Kan bijdragen tot RUP (Ruimtelijk UitvoeringsPlan) | ||
E n login voor alle data via n platform | selectie grafieken/visualisaties | Dynamische/Automatische rapportering |
Security lek | Afstemming tussen (beleid)departementen doormiddel van data | |
monitoringshub, (meldingen bij gemiste data instanties via een set van regels), keep alive functie | keuze van welke resultaten we willen tonen | gebruiks- vriendelijke dashboarden | Kostprijs | Publiek beschikbaar maken van data (mits goede omkadering) | |
Data analist | Data Opkuisen | Voor en Na Analyse | vertalen van inzichten op basis van kernvragen | financi le impact op budget | Niet meer blind varen |
databron toegangsauthorisatie | toekomstprojecties (prognoses, forecasting) | ruwe data pushen voor post analyse | Duurzaamheid van databron op de LT | Objectieve evaluaties | |
Update historiek | gepaste aggregatie niveaus aanmaken | geautomatiseerde rapportage | Verandering in de datadefinitie | ||
activiteiten logging in database | nulmeting/baseline | keuze; gaan we 1 sensor inzetten voor multimodaal verkeersbeeld? voordeel is vergelijkwaardigheid vanuit 1 bron of meerdere sensorieken aansluiten op dashboard | Cijfers naar je hand zetten - datamanipulatie | ||
Lineage Bepalen van de data | YoY, MoM | maatwerk mogelijkheden in de vorm van aanvullende analyses zoals trigger based drempelwaarden rapportage, paniekdetectie, gedrag, etc bezettingsgraad | Datamaturiteit van het beleid, de gebruikers | ||
data anonimisaie (metadatatering en beveiliging) Brute force bijv. | data platform aanbieden met extra fuctionaliteiten (AI, predictie, ...) | Sensoren en leveranciers die aantoonbaar gegevensbescherming op orde hebben (ISO 27001) | Te veel data - bomen door het bos niet meer zien | ||
Databronnen verkennen en zoeken naar de linken | Keuze hoe bevragen we meerdere sensoren in het veld? (representativiteit, analytisch) | Correct begrip van de data en wat ze lezen in het rapport of presentatie | Te brede scope - must have vs nice to have | ||
Data relaties | datamodel opbouwen | beheren van toegangen tot platform | Afhankelijkheid van leveranciers | ||
Data scientist | Data structureren | trends detecteren | automatische rapporten op verschillende detailniveaus | Geen targets defini ren | |
Data fusie | voorspellingen | data newsflash | bestuurlijke dekking niet verkrijgen of tegenstand burger (om sensoren te plaatsen) | ||
Data transformeren | Nieuwe databonne detecteren, nieuwe verbanden of nulmeting | Eenvoudige dsahboards | verkeerde data uitvraag (verkeerde sql query) | ||
Data verrijken (verschillende bronnen, of extra attributen) | oorzaak - gevolg | Rapport of dashboard | complexiteit | ||
API-vriendelijk/open structuur | meest kwaliteitsvolle bron weerhouden voor de use case | validatie van data (periodiek) | business model | ||
afspraken maken rond definities en data structuur (communiceren) | verantwoordelijkheid (gedeelde verantwoordelijk, wie is eindverantwoordelijk voor platform, enz.) | ||||
scalable data storage | afwijken van de standaardisatie | ||||
access management | Geen duiding/begeleiding bij gebruik dashboard | ||||
BI expert | Data standardisering | Keuze maken tussen maatwerk dashboard of bestaand back end systeem. Verzorgen van Integratie en API standaarden | Te veel verschillendei interpretaties | ||
Data engineer | keuze locatie processing, fysieke geografische data opslag, (afhankelijk van aanwezige infrastructuur, beveiligingsnormen) | Andere prioriteiten | |||
Legal counsel | Verschillende datastromen aan elkaar koppelen binnen n omgeving | Dataverhaal is soms 'on top' en niet ingebed | |||
DWH specialist | Data methodologie (definities, begrippen,...) | Definities en omschrijving van de data | |||
Data architect | Benchmarking | ||||
Dienst economie : eerste contactpunt met linken mobiliteit en toerisme en smart city,...) | linken tussen de data op time / day | ||||
Privacy Officer / GDPR dossier | Data connecteren | ||||
vergunnings ambtenaar (toestemming om sensoren te plaatsen) | |||||
uitvoeringsambtenaar (die de sensoren plaatsen of gebruiken bvb) |
Vraag & antwoord en volgende stappen
Vragen
Opname
De opname van deze sessie is te bekijken via deze link.
Volgende werkgroepen
Indien u graag zou willen deelnemen aan één van de aankomende werkgroepen, kan u via de onderstaande link een overzicht van de workshops terugvinden. Inschrijven kan door te klikken op een van de werkgroepen.
De derde en laatste thematische werkgroep zal plaatsvinden op 7 december om 13u via Teams.
Inschrijvingslink: VLOCA-Lokale economie.
Heb jij interesse, specifieke noden, expertise of andere belangen bij dit traject?
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2023-09-19 | VAC Gent | |
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2023-10-10 | 09:00-12:00 | Teams |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2023-11-08 | Teams | |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2023-12-07 | 13u-16u | Teams |