(Recreated by deleteAndRecreate script) |
|||
Regel 69: | Regel 69: | ||
=== VLOCA === | === VLOCA === | ||
− | VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. | + | VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom. |
== Vorige werkgroep == | == Vorige werkgroep == |
Huidige versie van 20 dec 2024 om 11:32
Functionele werkgroep
Deze thematische werkgroep richt zich op het identificeren en in kaart brengen van de functionele noden en interacties. Na de data- en informatiewerkgroep zijn deze respectievelijke noden helder geworden. Deze functionele werkgroep bouwt hierop verder om de data- en informatie-uitwisseling tussen mensen en systemen, mensen onderling en systemen onderling te schetsen.
De verzamelde inzichten worden vervolgens verwerkt om de IT-architectuur verder aan te vullen.
De Functionele werkgroep vond plaats op 21 november 2023.
Deelnemers
Organisatie | Deelnemer |
Agentschap Binnenlands Bestuur (VLOCA) | Laurien Renders |
Alain Glickman | |
IGEMO | Felipe Garcia Del Pino |
Pieter Dresselaers | |
GKS Machines | Gerrit Verbeeck |
Geosolutions | Kurt Vanderbiesen |
TLV | Frederic Keymeulen |
Quares | Robben Diependaele |
Gemeente Willebroek | Thierry Serrien |
Gemeente Sint-Katelijne-Waver | Veerle Bosmans |
MOW | Steven Devloo |
Intrabel | Gert Bellekens |
VVSG | Guido Vaganée |
Febetra | Isabelle De Maegt |
Context
Initiatief
Het onderwerp van discussie is vrachtwagenparkeren in het Rivierenland. Er heerst een dringende behoefte aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens, aangezien dit probleem al enkele jaren bestaat. Er is bovendien een duidelijke stijging in het aantal inschrijvingen van vrachtvoertuigen in het
Rivierenland de laatste jaren. De regio is tevreden met de economische bedrijvigheid achter deze evolutie, maar maakt zich ook zorgen over de externaliteiten verbonden aan de stijging. Er zijn vrachtwagens die rust nemen op verschillende (onveilige) plaatsen, maar er is geen georganiseerde en veilige parkeergelegenheid. Momenteel zijn er ongeveer 180 publieke vrachtwagenparkeerplaatsen beschikbaar in de regio. Dit leidt tot problemen. Bovendien ontbreekt het aan basisvoorzieningen voor chauffeurs, wat resulteert in klachten van burgers en vervuiling langs de wegen. Er wordt gezocht naar oplossingen voor zowel lokale overheden als transportbedrijven, maar dit wordt als een complex en gelaagd probleem beschouwd. Lokale besturen vragen daarom een oplossing voor het kanaliseren van het ‘wildparkeren’ van vrachtwagens.
Er zijn drie initiatieven in ontwikkeling om dit probleem aan te pakken.
Het eerste initiatief is het creëren van een vrachtwagenparking in de omgeving van Mechelen. Dit is bedoeld om de huidige problemen met openbaar parkeren aan te pakken.
Het tweede initiatief richt zich op het ontwikkelen van een applicatie om vrachtwagenparkeren te vergemakkelijken, hoewel nog moet worden beslist of bestaande applicaties zullen worden gebruikt of een nieuwe zal worden gemaakt.
Het derde initiatief gaat over het opzetten van een online overlegplatform om verschillende initiatieven en expertise op elkaar af te stemmen.
De discussie is hier gericht op het creëren van een oplossing omtrent vrachtwagenparkeerplaatsen in samenwerking met gemeenten en bedrijven, waarbij wordt geprobeerd om de expertise van verschillende belanghebbenden samen te brengen. Daarnaast wordt gezocht naar financieringsmogelijkheden en publiek-private samenwerkingen om het project te ondersteunen. Ook wordt gewerkt aan de standaardisatie en toegankelijkheid van gegevens met betrekking tot vrachtwagenparkeren in Vlaanderen, waarbij externe ondersteuning wordt geboden voor de ontwikkeling van een applicatie.
VLOCA
VLOCA, de Vlaamse Open City Architectuur, is een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid. Meer informatie over VLOCA en onze werking kan je terugvinden op https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/digitale-transformatie/vloca/vloca-trajectbegeleiding-waarom.
Vorige werkgroep
Het verslag van de vorige werkgroep kan je hier terugvinden.
Brainstormsessie
Doel
Waar we tijdens de vorige werkgroep gefocust hebben op het identificeren, kwalificeren en kwantificeren van overlast en parkeeropportuniteiten, gaan we tijdens deze werkgroep zoeken naar een manier om opportuniteiten te verzilveren. Met andere woorden, om potentiële locaties om te zetten naar effectieve parkeerplaatsen.
De opportuniteiten hebben we reeds geïdentificeerd, nl:
- Herbestemming privé domeinen
- Meervoudig gebruik privé en semi publieke domeinen
- Openbare domeinen
Om over te gaan tot implementatie moeten we de volgende acties ondernemen:
- Contacteren (Hoe ? Wie ?)
- Overtuigen (Win-Win ?) = ‘Business Modellering’
- Ondersteunen (Onboarding, Helpdesk, ‘draaiboek’,…)
Specifiek rond ondersteuning komen mogelijk de volgende vraagstukken aan bod:
- Juridische Ondersteuning (contracten, geschillen, …)
- Operationele Ondersteuning (Upgraden, Onderhouden,…)
- Financiële Ondersteuning (factureren, subsidieren, verzekeren,…)
Output
Acties
Stappen | Meervoudig gebruik | Herbestemming |
1. Identificatie | Kadaster | Wat is er mogelijk, welke ruimte is er? (RUP, GRUP,..) |
Kijken ifv bereikbaarheid bvb snelweg | Luchtfoto's, google earth | |
Lokale parkings van bvb warenhuizen | ||
Bedrijventerreinen en vastgoedbedrijven | ||
Gemeenen (admin/schepenen) | ||
Vervoerregio | ||
UNIZO, VOKA, comeos | ||
Onverharde terreinen zoeken | ||
Netwerk event | ||
2. Contacteren | Eigenaars bedrijventerreinen | Gemeentes, POM |
Filiaalverantwoordelijke warenhuizen | ODTH Logistics | |
Netwerk event | Provincies, gewesten | |
Site manager | ||
Kadaster | ||
Lokale ondernemers | ||
Lokale besturen | ||
UNIZO, VOKA, comeos | ||
Consessiehouder | ||
3. Overtuigen | Concrete inhoud | |
Wie, wat, wanneer, hoe | ||
Overtuigen door te ontzorgen | ||
Terrein beschikbaar stellen mag geen tijd/moeite/geld kosten | ||
Win-win | ||
Incentives opzetten | ||
Meetbare resultaten kenbaar maken | ||
Huuropbrengsten? | ||
Simulatiespel - bezoek plannen waar het al bestaat | ||
Best practices delen | ||
Steun bij administratie en investeringen | ||
Vermijden van conflicten | ||
Ontzorgen bij administratie | ||
Business case | ||
Positief voor bedrijfsimago | ||
Lokale verankering partnerschap opzetten | ||
Hoe hou je iets in orde, proper? | ||
Camerabewaking? | ||
Voorzieningen? | ||
Juridisch kader aanbieden | ||
Bepaalde investeringen mee ondersteunen (bvb beveiliging of laadinfrastructuur) | ||
Bepaalde voordelen op lokaal niveau toekennen | ||
Business opportuniteiten kwantificeren | ||
Kaderakkoord als template aanbieden waarin de voorwaarden duidelijk worden gestipuleerd | ||
Nadruk leggen op lokaal engagement | ||
Maatwerk is nodig! - goede segmentatie - ontzorging - incentivering - regionale verantwoordelijkheid - imago | ||
4. Onboarden | Intentieverklaring ondertekenen (plechtig) | |
Opstaren van project stuurgroep | ||
Wegwijzering en aanduiding | ||
Voorzieningen in orde brengen |
Vraagstukken rond ondersteuning
1. Juridische ondersteuning
- Samenwerkingsovereenkomst publiek domein (rechten, risico's, handhaving voor lokaal bestuur)
- Gebruikersovereenkomst - opmaak standaarddocument dat verder nog kan gepersonaliseerd worden
- Wetgeving rond openbare verlichting
- Hulp bij aanvragen vergunningen
- Opmaak convenant
- Omgevingsvergunning? Milieuvergunning?
- Aansprakelijkheid?
2. Operationele ondersteuning
- Helpdesk 24/7
- Faciliteiten op maat
- Handhaving
- Afvalsortering-en ophaling
- Toegangscontrole
- Onderhoud en herstellingen
- Verzekeringen
3. Financiële ondersteuning
- Voor installatie van infrastructuur laadpalen
- Fiscale voordelen?
- Subsidies vanuit Vlaamse Overheid?
Valkuilen
- Lange termijn voor vergunningen
- Geschil exploitant en eigenaars
- Moet ingebed zijn in totaalvisie rond (vrachtwagen)parkeren (rekening houden met bvb aanrijroutes maar ook risico verschuiving probleem naar omliggende gemeentes)
- Business case geen vetpot
- Wie is de owner van het probleem? Nood aan een duidelijke taakverdeling
- Technische beperkingen
- Lokale buurtcomités kunnen plannen blokkeren - invloed op politiek
Welke profielen hebben we nodig?
- Architect
- Studiebureau
- Project manager
- Financiële analist
- Business developer
- Account manager
- Persoon die zich bezighoudt met sales
- Jurist
Volgende stappen
De volgende stappen zijn:
- Verwerking van de input van de brainstorm oefening
- Rondsturen van een link naar dit verslag en powerpoint
- Verder onderzoek en voorbereiding van de eerste thematische werkgroep waarvoor u zich hieronder kan inschrijven
Werkgroepen
Hieronder het overzicht van alle werkgroepen voor het traject Vrachtwagenparkeren. Inschrijven kan door op de link te klikken van de betreffende werkgroep.
Andere werkgroepen
Werkgroep | Type werkgroep | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|---|
Business werkgroep | Business werkgroep | 2023-09-26 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 1 | Data en informatie werkgroep | 2023-10-24 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 2 | Functionele werkgroep | 2023-11-21 | IGEMO | |
Thematische werkgroep 3 | Technologie werkgroep | 2024-01-30 | 9u00-12u00 | IGEMO |