"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
S
Momenteel werkt de ISO 19125: Simple Features SWG aan het updaten van de OGC Simple Features Standaarden .
Zie https://www.ogc.org/standards/sfa voor meer informatie.
[[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]] +
VLOCA Trajecten A API-led Antwerp Living Labs: levendige en leefbare (universiteits)buurt B B-WaterSmart Burgerloket C Circulaire economie: Repair cafés Combimobiliteit: Hoppin punten D DINA: Dienstverlening via integratie naadloos aanbieden Data Broker Datagestuurde handelskern DenCITY Digitalisering volledige customer journey parkeren en GAS4 en GAS5 F Flood4Cast H Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector Hydrologisch meetnet provincie Antwerpen I Internet of Water Iot-gestuurde mobipunten K Koppeling IoT-peilsensordata naar andere IoT- stacks L Leefomgeving: Water in de Stad Local Digital Twin Lokaal digitaal ondernemingsloket Lokale Open Data Economie (LODE) M Maatgerichte implementatie van een document management systeem Machine Learning as a Service (MLaaS) Mobiele Sensor Units Mobiliteitsbudget voor burgers Monitoring van de Laak N Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging O Online Reserveren en Betalen: type locatie in de stad P PROBE Preventieve gezondheid Preventieve gezondheidszorg: persoonlijke gezondheidsdata en lokale overheden Proactive Flooding Detection R Rainbrain Regionaal plugable incentiveringsplatform S Sensorhotels Slimme Markten Slimme stadsdistributie Smart Innovation Factory Smart Waterland Sociaal Dossier Platform Stiemerlab T Tijd- en plaatsonafhankelijke klantencontacten T meer Tipping Points Transparante efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening voor onze burgers verenigingen en ondernemingen U Urban digital twin V Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Velopark Vertellende vlotten Citerra DAKS 2.0/ Lokale economie Data gedreven beleidsondersteuning Digitale meldingen EMS DOE - Energie Management Systeem Modderstroom Monitoring REVOLT SHOK SInCR - Lokale economie Slim Ruimtelijk Plannen ThermAi Vrachtwagenparkeren Welkomapp voor nieuwkomers W WerfWater
Co-creatie aanvragen A API-led Antwerp Living Labs: levendige en leefbare (universiteits)buurt B B-WaterSmart D DenCITY F Flood4Cast H Hydrologisch meetnet provincie Antwerpen I Internet of Water I meer Iot-gestuurde mobipunten K Koppeling IoT-peilsensordata naar andere IoT- stacks M Monitoring van de Laak (VLAIO CoT) O Online Reserveren en Betalen: type locatie in de stad P PROBE Proactive Flooding Detection R Rainbrain S Smart Waterland Stiemerlab T Tipping Points U Urban digital twin (Brugge) V Velopark Vertellende vlotten W WerfWater
Draaiboeken A API om de mobipunt-gerelateerde data te ontsluiten C Citizen science (water in de stad) E Evaluatie van sensoren Evidence-based Decision Making H Hoe deel ik mijn data Hoe het Digital Product Paspoort gebruiken Hoe houden we gestructureerd data bij? Hoe kan je gemiste “repair opportunities” in kaart brengen en reduceren? Hoe kies ik de geschikte datatransmissie en logging device Hoe kies ik een geschikte sensor Hoe kunnen we repair cafés en herstel in het algemeen ondersteunen en zo de kans op succesvol herstel vergroten? Hoe maak ik zelf een databank aan voor mijn citizen science project? Hoe publiceer ik de data van mijn citizen science project? Hoeveel en waar sensoren plaatsen H meer Hoppin Punt My Bike Service Hoppin Punt Service Informatie Model Hoppin scenario - Nieuw Hoppin' punt Hoppin scenario - een mobiliteitsdienst toevoegen aan een Hoppinpunt Hoppin scenario - subsidies aanvragen I Ik wil begrijpen of de data waar ik mee aan de slag ben/zal gaan voldoet aan de FAIR principes. Ik wil bemalingswaterdebieten in real time volgen Ik wil data van een watersensornetwerk gebruiken (data broker vraagzijde) Ik wil de bijdrage van reparatie aan de circulaire economie kunnen meten Ik wil de data van een watersensornetwerk beheren Ik wil een bufferbekken optimaal inzetten voor de droogteproblematiek Ik wil een data standaard kiezen Ik wil een netwerk van pluviometers implementeren Ik wil een watersensornetwerk implementeren I meer Ik wil gerichte campagnes rond repair cafés lanceren Ik wil illegale lozingen detecteren Ik wil kunnen meten hoeveel CO2 er vermeden is doordat burgers kapotte toestellen hersteld hebben Ik wil real-time waterkwaliteitsparameters communiceren Ik wil waak- en alarmpeilen detecteren Ik wil wateroverlast kunnen voorspellen Ik wil weten wat de impact van repair cafés/digitale tools is op elektrisch & elektronisch afval K Keuze van database M Meting van het waterpeil T Toepassing van sensoren W Waarom repair data loggen? Wat is een repair café en hoe kan ik er een starten? Wat is het SHAREPAIR project? Welke data standaard bestaat er in het repair landschap?
Standaarden 3 3D tiles A Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML20.0) C CityGML D Datex G GeoJSON GeoRSS Geography Markup Language (GML) I IMKL INSPIRE-data-standaard L LDES N NEN Open Urban Platform NGSI (LD) N meer NGSI-v2 O OGC API - Features OGC Catalogue Service OGC Coordinate Transformation Service OGC Publish/Subscribe Interface Standard OGC SensorThings API OGC WaterML 2 S SWE Common Data Model Encoding Standard SWE Service Model Implementation Standard Semantic Sensor Network (SSN) Ontology Sensor Model Language (SensorML) Sensor Observation Service S meer Sensor Planning Service (SPS) Simple Features (SFS) Smart Data Models Thematische werkgroep 4 T TOMP-API Time Series Model Language (TSML) W W3C Web of Things Web Coverage Service (WCS) Web Feature Service (WFS) Web Map Service (WMS) Web Map Tile Service (WMTS)
Organisaties A ABB ADV AQUAFIN AWV Agoria Alliance for Internet of Things Innovation Anyways G Gemeente Boechout Gemeente Edegem Gemeente Geetbets Gemeente Herent Gemeente Ingelmunster Gemeente Kampenhout Gemeente Lubbeek Gemeente Oostkamp Gemeente Pelt Gemeente Pepingen Gemeente Puurs-Sint-Amands Gemeente Tremelo Gemeente Zaventem GeoNovum Gothenburg - Digital Tvilling Geraardsbergen C CEN/TC465 Canada-OpenNorth Center for Digital Twin Britain Coock Open Stad D DS- Deense standaarden De Lijn Denmark IoT and Smart Cities Destination Earth Digital Europe Programme Digital Twin Consortium E E-Hubs Economisch Huis Oostende Europa - Digital Single Market European Committee for Standardization (CEN) E meer European Interoperability Framework (EIF) Europees Telecommunicatie en Standaardisatie Instituut (ETSI) F FIWARE Finland - Digital Twin H Hydroscan I IDSA IGEMO IMEC INSPIRE IOK (Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen) Indian Urban Data Exchange (IUDX) J Japan Cross-Ministerial IPP K Kenniscentrum Vlaamse Steden (KCVS) L LUCA school of Arts Leiedal Luxembourg Institute of Science and Technology M MOW MaaS Afsprakenkader MaaS Alliance Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Mobiliteitscentrale Mobipunt VZW S Stad Mechelen SKR- Zweedse Vereniging van Lokale Overheden en Regios SOLVA Slimme Regio Vlaanderen Stad Aalst Stad Antwerpen Stad Bonheiden Stad Brugge Stad Dendermonde Stad Geel Stad Genk Stad Gent Stad Halle Stad Harelbeke Stad Hasselt S meer Stad Kortrijk Stad Leuven Stad Mortsel Stad Oostende Stad Peer Stad Roeselare Stad Sint-Niklaas Stad Tongeren Stad Turnhout Stad Vilvoorde Synchronicity N NMBS O OASC OSLO Open Geospatial Consortium (OGC) Open Smart Cities of India (OSCI) P PROVANT PWC Proefstation voor Groententeelt Provincie Antwerpen Provincie Oost-Vlaanderen Provincie Vlaams-Brabant Provincie West-Vlaanderen T TM Forum U UHasselt V V-ICT-OR VERA VITO VLAIO VLAKWA VMM Velopark.be VlaVirGem W Waterland Wellington - Digital Twin Werfwater World Economic Forum
Initiatieven A ANPR-camera's - Turnhout B BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst C Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access Citizen science City of Things City of Things 2018 City of Things 2019 City of Things 2020 City of Things 2021 City of Things 2022 City of Things 2023 City of Things Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs CityFlows Compair D DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden DUET Data gedreven beleidsondersteuning Data-gestuurde winkelgebieden – Mechelen Databroker - Gent De Sint-Niklase Stadsmunt – Sint-Niklaas De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap Digitale customer journey parkeren en GAS 4/5 E EVENTMACHIEN - Pepingen Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) Eenheid van schuld Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE G GAIA-X Gebruiksvriendelijk verenigingsloket Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeente zonder gemeentehuis G meer Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout H H2020 Het potentieel van urban mining voor de bouwsector – Oostende I INVEST – POM West-Vlaanderen CityTRAQ Interoperable Europe IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) L Living-in.eu LocusFocus – POM Vlaams-Brabant Lokaal 3D Project – Provincie Oost-Vlaanderen Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge M Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Modderstroom Monitoring Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Museum of Things for People - Gent N Naar een open, nabij en loketvrij huis van de gemeente Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) O Oases van rust - Dendermonde Op zoek naar digitale oplossingen voor burgerparticipatie Open Data Institute OpenDei P PILL PRECINCT Plaats- en kanaalonafhankelijke sterke authenticatie P meer Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) R REVOLT Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel S SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Sensoc – Gent (veiligheid) Sharepair Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme Markten – Hasselt Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) Slimme mobipunten - Peer Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Flow - Herent Smart Innovation Factory – Mechelen Smart Retail Area – Antwerpen Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven T TestTitel van project ThermAi U URBANAGE V VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) VLOED - Gent Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle W Website van de Toekomst Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek Welkomapp voor nieuwkomers Wij Leveren – Leuven
VLOCA Sessies C Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 1 Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 2 D Data Broker Workshop 1 Data Broker Workshop 2 H Hoppinpunten - Digitale Architectuur ten behoeve van Reizigers Service providers en Overheden Hoppinpunten Workshop 0: Kennismaking Hoppinpunten Workshop 1: Behoeftes & doelstellingen Hoppinpunten Workshop 2: Data Hoppinpunten Workshop 3: Details L Local Digital Twin Workshop 1: Gedeeld referentiekader Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data Local Digital Twin Workshop 3: Simulaties op basis van modelering S SIF Datapotentieel Laadinfrastructuur 20230426 T Thematische werkgroep 1 V Business werkgroep Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Business werkgroep Business werkgroep Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 1 V meer Thematische werkgroep 2 Business werkgroep Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 3 Business werkgroep Business werkgroep Business werkgroep Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Business werkgroep Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Business werkgroep Business werkgroep Business werkgroep Business werkgroep Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 1 V meer Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 3 Business werkgroep Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 Thematische werkgroep 3 Thematische werkgroep 4 Kick-off Thematische werkgroep 1 Thematische werkgroep 2 W Water in de stad Workshop 0: Kennismaking Water in de stad Workshop 1 Water in de stad Workshop 2 Water in de stad Workshop 3 Water in de stad Workshop 4
Termen en Concepten 3 3D referentie architectuur E-LSP A ANPR API API-first API-led Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG Apache Druid Applications Architectuur Authentieke gegevensbron B Backward compatibility Basisregister Beheerder Beleidsdomeinen Bouwlagen C CDS-M Citizen participation Classificatie Combimobiliteit Componenten Context Information Coock Open Stad/Building trust and value in data ecosystems Coock Open Stad/Connecting and storing sensor data Coock Open Stad/Connecting, storing and publishing sensor data Coock Open Stad/Healthy Indoor Quality of Living Coock Open Stad/IoT and Air Quality in Cities part 1 Coock Open Stad/IoT and Air Quality in Cities part 2 Coock Open Stad/Learnings from international and local smart city initiatives Coock Open Stad/Mobile environmental sensing Coock Open Stad/Open City and its Citizens Coock Open Stad/Publishing and using sensor data as linked open data Coock Open Stad/Smart Towards a high-quality living environment Cross-Domain Cross-cutting concerns D DATA-first Data Formaat Data Governance Data Lineage Data Ownership Data Portability Data Quality Data Scheme Data Spaces In Flanders Data Variety Data Velocity Data Veracity Data Volume Data attribuut Data cataloog Data enrichment Data fusion Data kwaliteit Data management Data protection Data security Data semantiek Data space Data-gedreven beslissingsondersteuningssysteem Data-soevereiniteit Database Database vs contextbroker Dataretentie Devices D meer Digital administration Digital twin E EIRA (European Interoperability Reference Architecture) Ecosysteem Edge Effectiviteitsprincipes English Speaking Europese Interoperabiliteitsarchitectuur (EIRA) F Fair data Five star open data Floating Car Data G GAIA-X technische architectuur Geaggregeerde data Geanonimiseerde data Governance Graph-database H HPAdmin HPBuurt HPGebruiksStats HPIdentificatie HPLayout HPLokaal HPRegionaal HPServices HPStatus HPType Hoe bijdragen Hoppin Punt informatie model Hoppin informatie architectuur Hoppin punten Hydrostatische meting I ICT ISA²: Interoperability solutions for public administrations, businesses and citizens Informatie-architectuur Infrastructure Interoperabiliteit IoT J JSON-LD K Knowledge graph L Legacy Linked open data LoRaWAN Luchtkwaliteitsmodellen M MaaS Operator Machine readable Metadata Mobility as a Service Monitoring N NB-IOT National Access Point Personenvervoer Network & connectivity No-sql O OASC MIMs OSLO - Fietsinfrastructuur OSLO Mobiliteit - Dienstregeling en Planning OSLO Openbaar Domein OSLO Standaarden OSWALD Object Type Library Ontologie Open DEI Principles Open Data Open Smart City Architectuur O meer Open Street Map Open slimme stad Open software service Open urban digital twins OpenDEI 6C P PostGIS Preventieve gezondheid Privacy by design Pub-sub Public infrastructures and urban equipment Q QUARK R REST-API Randvoorwaarden Referentie "start" blauwdruk Referentiearchitectuur beschrijving Relational-database S SOLID STOP-principe Security Semantic annotations Semantics Semantische Interoperabiliteit Semantische annotaties Sensordata Service Level Agreement (SLA) Sigfox Slimme Camera Slimme Verkeerslichten Slimme stad Smart City Domeinen Smart Economy Smart Environment Smart Government Smart Living Smart Mobility Smart People Sound Event Detection Standaarden Swagger Syntax Systeemeigenschappen T TOGAF Taxonomie Telecom Tellus TestGzG Traffic and transport U URI Urban Sound Tagging Urban environment V VLOCA Internationaal VLOCA Principes VLOCA traject VLOCA-OSLO proces voor CoT trajecten VLOCA projectwerking Vervoer Op Maat Vocabulary W Waste management Water vocabularium OSLO Watersensor WiFi scanning
Architectuur: Componenten A API gateway Asset Registry C Context Broker D Data Analytics Data Catalog Data Lake(house) D meer Data broker F Firewall I IAM service InfluxDB IoT agent M Message buffer P Postgres S Semi structured data Sensor Solid T Timescale Postgres
Architectuur: Capaciteiten
Architectuur: Bouwlagen B Bouwlagen OpenDei D Data Capture P Personal Data S Segment Broker S meer Segment Capture Segment Compute Segment Federation Segment IAM S meer Segment Personal Data Segment Process&Transform Segment Service Segment Storage&Logistics
Architectuur: Systeemeigenschappen
Trajecten
Traject ID Gelinkte initiatieven Jaar Type Traject Status Actoren Draaiboeken Standaarden Initiatiefnemers Volgende organisaties Beleidsthema SmartCityDomein SmartCityIndicator API-led Ondersteuning Antwerp Living Labs: levendige en leefbare (universiteits)buurt Ondersteuning Stad Antwerpen Smart Environment,Smart People,Smart Living B-WaterSmart 2020,2021,2022,2023,2024 Ondersteuning Stad Mechelen Smart Environment Water Burgerloket 2022 Traject Geregistreerd Stad Mechelen Smart Government Digital administration Circulaire economie: Repair cafés 2021,2022 Traject In co-creatie Stad Leuven,VITO Smart Environment Citerra COT.2022.001 2023 In opstart Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Combimobiliteit: Hoppin punten 2020,2021 Traject In co-creatie ABB,IMEC Smart Government,Smart Mobility DAKS 2.0/ Lokale economie COT.2022.006 2023 Lopend Gemeente Oostkamp DINA: Dienstverlening via integratie naadloos aanbieden 2022 Traject Geregistreerd Stad Leuven Smart Government Data Broker 2021 Traject In co-creatie IMEC,Stad Antwerpen,Stad Gent,Stad Roeselare VLAIO Smart Government Data gedreven beleidsondersteuning COT.2022.009 2023 Geregistreerd Stad Genk Datagestuurde handelskern 2022 Ondersteuning Lopend Stad Hasselt DenCITY 2020 Ondersteuning Stad Antwerpen,VMM Smart Mobility,Smart Environment Water Digitale meldingen 2024 Geregistreerd Overheden Organisatie/Geraardsbergen,Provincie Oost-Vlaanderen,Stad Gent,Organisatie/Leiedal,Stad Roeselare,Organisatie/Stad Harelbeke Smart Government Citizen participation Digitalisering volledige customer journey parkeren en GAS4 en GAS5 2022 Traject In opstart Stad Genk Smart Government Digital administration EMS DOE - Energie Management Systeem COT.2022.011 2023 In opstart Stad Kortrijk Flood4Cast Ondersteuning Hydroscan Smart Government,Smart Environment Water Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector CoT.2021.010 2022 Traject Lopend Stad Oostende Smart Environment Hydrologisch meetnet provincie Antwerpen Ondersteuning Provincie Antwerpen Smart Environment Water Internet of Water Ondersteuning Smart Government,Smart Environment Water Iot-gestuurde mobipunten Ondersteuning Smart Mobility Koppeling IoT-peilsensordata naar andere IoT- stacks Ondersteuning IMEC,VITO,VMM Smart Environment Water Leefomgeving: Water in de Stad 2020,2021 Traject In co-creatie ABB,VITO Smart Environment Local Digital Twin 2022 Traject In co-creatie Overheden ABB,IMEC Smart Government Lokaal digitaal ondernemingsloket 2022 Traject In opstart Stad Mechelen Smart Government Digital administration Lokale Open Data Economie (LODE) CoT.2021.001 2022 Traject Lopend Stad Brugge Smart Economy Maatgerichte implementatie van een document management systeem 2022 Traject Geregistreerd Stad Gent Smart Government Machine Learning as a Service (MLaaS) CoT.2021.006 2022 Traject Lopend Stad Roeselare Smart Government,Smart Environment Mobiele Sensor Units CoT.2021.005 2022 Traject Lopend Stad Roeselare Smart Government Access Mobiliteitsbudget voor burgers CoT.2021.012 2022,2023 Traject Lopend Stad Hasselt,Stad Leuven Smart Mobility Modderstroom Monitoring COT.2022.010 2023 In opstart Gemeente Zaventem Monitoring van de Laak Ondersteuning Smart Environment Water Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging 2021 Voortraject In co-creatie Stad Leuven IMEC Smart People Online Reserveren en Betalen: type locatie in de stad Ondersteuning Stad Gent Smart Government,Smart Economy PROBE Ondersteuning Stad Gent Smart Government Preventieve gezondheid Preventieve gezondheidszorg: persoonlijke gezondheidsdata en lokale overheden 2022,2023 Voortraject Lopend Smart People Proactive Flooding Detection 2019 Ondersteuning Stad Antwerpen Smart Government,Smart Environment Water REVOLT COT.2022.012 2023 In opstart Stad Roeselare Rainbrain 2019,2020,2021,2022,2023 Ondersteuning Stad Roeselare Smart Government,Smart Environment Water Regionaal plugable incentiveringsplatform CoT.2021.003 2022 Traject Lopend Stad Geel,IOK Smart Living Access SHOK COT.2022.002 2023 In opstart SInCR - Lokale economie COT.2022.003 2023 Lopend Stad Mechelen Smart Government Access Sensorhotels Ondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen COT.2022.015 2023 Lopend Stad Gent - Leiedal Slimme Markten CoT.2021.011 2022 Traject Lopend Stad Hasselt Smart Economy Access Slimme stadsdistributie CoT.2021.013 2022 Traject Lopend Stad Hasselt,Stad Leuven Smart Mobility Smart Innovation Factory CoT.2021.004 2022 Traject Lopend Stad Mechelen Smart Economy Smart Waterland 2020,2021,2022 Ondersteuning Stad Roeselare Smart Environment Water Sociaal Dossier Platform 2022 Traject Geregistreerd Stad Antwerpen Smart Government Stiemerlab Ondersteuning Stad Genk Smart Environment Citizen participation,Water ThermAi COT.2022.016 2023 In opstart Stad Brugge Tijd- en plaatsonafhankelijke klantencontacten 2022 Traject Geregistreerd Stad Mortsel Smart Government Digital administration Tipping Points Ondersteuning Smart Environment Water Transparante efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening voor onze burgers verenigingen en ondernemingen 2022 Traject Gemeente Boechout Smart Government Urban digital twin 2021 Ondersteuning Stad Brugge Smart Government Digital administration Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) CoT.2021.007 2022 Traject Lopend Provincie Oost-Vlaanderen,Stad Dendermonde,Stad Halle,VERA Smart Economy Velopark Ondersteuning In co-creatie Smart Mobility Public infrastructures and urban equipment,Traffic and transport Vertellende vlotten Ondersteuning Smart Environment Water Vrachtwagenparkeren COT.2022.007 2023 Lopend Gemeente Puurs-Sint-Amands Welkomapp voor nieuwkomers 2022 Geregistreerd Smart Government Access WerfWater Ondersteuning Smart Environment Waste management,Water
Toeklappen
Deliverables
Per traject
Traject Deliverable TypeDeliverable Versie Status Actoren Beleidsthema SmartCityDomein SmartCityIndicator Lokale Open Data Economie (LODE) VLOCA-model V0.1 Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge VLOCA-Model V0.1 Overheden Slimme stadsdistributie VLOCA-model V0.1 Slimme stadsdistributie – Hasselt VLOCA-Model V0.1 Overheden Circulaire economie: Repair cafés Circulaire economie: Repair cafés VLOCA-model V0.2 VLOCA-Model V0.2 Peer review Kennisinstellingen Overheden Lokale Open Data Economie (LODE) VLOCA-model V0.2 Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge VLOCA-Model V0.2 In uitwerking Overheden Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector VLOCA-model V0.2 Het potentieel van urban mining voor de bouwsector VLOCA-Model V0.2 In uitwerking Overheden Datagestuurde handelskern VLOCA-model Ondersteuning retail binnenstad activatie VLOCA-Model V0.1 Slimme stadsdistributie Stakeholderanalyse Stakeholderanalyse V0 In uitwerking Kennisinstellingen Overheden Slimme stadsdistributie Voorbeeld architectuurtekening TA-Tekening V0 In uitwerking Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Visualo VLOCA-model V0.2 VLOCA-Model V0.2 In uitwerking Overheden Mobiliteitsbudget voor burgers VLOCA-model V0.2 Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt VLOCA-Donut V0.2 Peer review Overheden Regionaal plugable incentiveringsplatform VLOCA-model V0.1 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Slimme stadsdistributie VLOCA-model V0.2 Slimme stadsdistributie – Hasselt VLOCA-Model V0.2 Peer review Overheden Regionaal plugable incentiveringsplatform VLOCA-model V1.0 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel VLOCA-Model V1.0 Te doen Smart Government Roadmap Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel V0 Te doen Regionaal plugable incentiveringsplatform VLOCA-model V1.8 Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel VLOCA-Model Co-creatie Te doen Smart Government Regionaal plugable incentiveringsplatform Vereistenmodel Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Vereistenmodel V0 Peer review Smart Government Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Vereistenmodel VISUALO Beschrijvende teksten V0 Peer review Smart Government Smart Innovation Factory VLOCA-model V0.1 Smart Innovation Factory – Mechelen VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Mobiele Sensor Units VLOCA-model V0.1 Mobiele Sensor Units – Roeselare VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Machine Learning as a Service (MLaaS) VLOCA-model V0.1 Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Visualo VLOCA-model V0.1 VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector VLOCA-model V0.1 Het potentieel van urban mining voor de bouwsector VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Slimme Markten VLOCA-model V0.1 Slimme Markten – Hasselt VLOCA-Model V0.1 Peer review Overheden Mobiliteitsbudget voor burgers VLOCA-model V0.1 Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt VLOCA-Donut V0.1 Peer review Overheden Regionaal plugable incentiveringsplatform Architectuurtekeningen Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Andere V0 In uitwerking Smart Government Prioriteringsoefening Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel V1.0 Peer review
Toeklappen
Niet toegewezen
Title TypeDeliverable Status Versie Beleidsthema SmartCityDomein SmartCityIndicator Actoren Aankondiging start publieke review Aankondiging start publieke review Andere Peer review Beschrijving Smart Government Aanmaak co-creatie pagina op de kennishub Aanmaak co-creatie pagina op de kennishub Andere Peer review Beschrijving Smart Government Architectuurstandaard Architectuurstandaard Andere Peer review Beschrijving Smart Government Bestekteksten Bestekteksten Beschrijvende teksten In uitwerking Beschrijving Smart Government Conformiteitsmodel Conformiteitsmodel Conformiteitsmodel In uitwerking Beschrijving Smart Government Data Governance Model Data Governance Model Data governance model In uitwerking Beschrijving Smart Government Roadmap Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Roadmap Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Te doen V0 Prioriteringsoefening Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Prioriteringsoefening Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Peer review V1.0 Informatienoden Informatienoden Informatiearchitectuur In uitwerking Beschrijving Smart Government Marktanalyse Marktanalyse Marktanalyse Peer review Beschrijving Smart Government Oproep tot deelname Oproep tot deelname Andere Peer review Beschrijving Smart Government Opstart werkgroep beheer architectuur van de use case Opstart werkgroep beheer architectuur van de use case Andere Te doen Beschrijving Smart Government Stakeholder interview Stakeholder interview Andere Te doen Beschrijving Smart Government Stakeholderanalyse Stakeholderanalyse Stakeholderanalyse In co-creatie Beschrijving Smart Government Technische Architectuur tekeningen Technische Architectuur tekeningen TA-Tekening In uitwerking Beschrijving Smart Government Testimonial Testimonial Andere Te doen Beschrijving Smart Government Traject charter Traject charter Traject charter Peer review Beschrijving Smart Government Use case prioritering Use case prioritering Use case prioritering Peer review Beschrijving Smart Government Use case roadmap Use case roadmap Use case roadmap Peer review Beschrijving Smart Government VLOCA Draaiboeken VLOCA Draaiboeken Draaiboeken Te doen Beschrijving Smart Government VLOCA Talk VLOCA Talk Andere Te doen Beschrijving Smart Government VLOCA assessment VLOCA assessment VLOCA-Assessment Te doen Beschrijving Smart Government VLOCA donut VLOCA donut VLOCA-Donut Te doen Beschrijving Smart Government VLOCA-Model VLOCA-Model VLOCA-Model Te doen Beschrijving Smart Government Vereistenmodel Vereistenmodel Vereistenmodel Peer review Beschrijving Smart Government
Toeklappen
VLOCA Werkgroepen
Per traject
Traject Werkgroep Datum Tijd Locatie Organisatie Organisaties Beleidsthema SmartCityDomein SmartCityIndicator Actoren Leefomgeving: Water in de Stad Water in de stad Workshop 1 2020-12-15 Leefomgeving: Water in de Stad Water in de stad Workshop 2 2021-01-21 Data Broker Data Broker Workshop 1 2021-02-03 Combimobiliteit: Hoppin punten Hoppinpunten Workshop 1: Behoeftes & doelstellingen 2021-02-11 Leefomgeving: Water in de Stad Water in de stad Workshop 3 2021-02-25 Data Broker Data Broker Workshop 2 2021-03-03 Combimobiliteit: Hoppin punten Hoppinpunten Workshop 2: Data 2021-03-11 Combimobiliteit: Hoppin punten Hoppinpunten Workshop 3: Details 2021-05-06 Circulaire economie: Repair cafés Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 1 2021-10-28 VITO Local Digital Twin Local Digital Twin Workshop 1: Gedeeld referentiekader 2022-02-17 ABB,IMEC Overheden Circulaire economie: Repair cafés Circulaire Economie: Repair cafés - Workshop 2 2022-03-09 VITO Local Digital Twin Local Digital Twin Workshop 2: Structuur en beheer van data 2022-03-17 ABB,IMEC Overheden Local Digital Twin Local Digital Twin Workshop 3: Simulaties op basis van modelering 2022-04-21 ABB,IMEC Overheden Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Business werkgroep 2022-11-07 09u00-12u00 Vlaamse Overheid Herman Teirlinckgebouw (Brussel) Slimme stadsdistributie Business werkgroep 2023-01-11 13u30-16u30 Digitaal Stad Leuven Stad Hasselt Stad Antwerpen Smart Mobility Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector Business werkgroep 2023-01-12 13u00-16u00 VAC Gent Stad Oostende Slimme stadsdistributie Thematische werkgroep 1 2023-02-28 09u00-12u00 Digitaal Stad Leuven Stad Hasselt Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Thematische werkgroep 1 2023-03-02 13u00-16u00 Digitaal Stad Dendermonde Stad Halle Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Thematische werkgroep 2 2023-03-30 13u00-16u00 Digitaal Stad Dendermonde Stad Halle Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector Thematische werkgroep 2 2023-04-04 13u00-16u00 Digitaal Stad Oostende Regionaal plugable incentiveringsplatform Business werkgroep 2023-04-18 13u00-16u00 Digitaal Stad Geel Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) Thematische werkgroep 3 2023-04-25 13u00-16u00 Digitaal Stad Dendermonde Stad Halle Het potentieel van urban mining & BIM voor de bouwsector Thematische werkgroep 3 2023-05-09 13u00-16u00 Digitaal Stad Oostende VlocaTraject/DAKS 2.0/ Lokale economie,VlocaTraject/SInCR - Lokale economie Business werkgroep 2023-09-19 VAC Gent Vrachtwagenparkeren Business werkgroep 2023-09-26 IGEMO Slim Ruimtelijk Plannen Business werkgroep 2023-09-27 Stadskantoor Gent VlocaTraject/DAKS 2.0/ Lokale economie,VlocaTraject/SInCR - Lokale economie Thematische werkgroep 1 2023-10-10 09:00-12:00 Teams Stad Leuven,Mechelen,Economisch Huis Oostende Vrachtwagenparkeren Thematische werkgroep 1 2023-10-24 IGEMO VlocaTraject/DAKS 2.0/ Lokale economie,VlocaTraject/SInCR - Lokale economie Thematische werkgroep 2 2023-11-08 Teams Slim Ruimtelijk Plannen Thematische werkgroep 1 2023-11-14 Teams Vrachtwagenparkeren Thematische werkgroep 2 2023-11-21 IGEMO Gemeente Puurs-Sint-Amands,Organisatie/IGEMO VlocaTraject/DAKS 2.0/ Lokale economie,VlocaTraject/SInCR - Lokale economie Thematische werkgroep 3 2023-12-07 13u-16u Teams Slim Ruimtelijk Plannen Thematische werkgroep 2 2023-12-19 Teams Geen Smart Government Access Slim Ruimtelijk Plannen Thematische werkgroep 3 2024-01-23 Teams Stad Gent,Organisatie/Leiedal Vrachtwagenparkeren Thematische werkgroep 3 2024-01-30 9u00-12u00 IGEMO Organisatie/IGEMO,Gemeente Puurs-Sint-Amands Geen Smart Government Access Citerra Business werkgroep 2024-02-27 13u-16u VAC Antwerpen Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Modderstroom Monitoring Business werkgroep 2024-02-29 13u30-16u30 Provinciehuis Leuven Gemeente Zaventem Geen Smart Government Access Machine Learning as a Service (MLaaS) Thematische werkgroep 1 2024-03-14 9u-12u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Modderstroom Monitoring Thematische werkgroep 1 2024-03-19 9u-12u Teams Gemeente Zaventem Geen Smart Government Access REVOLT Business werkgroep 2024-03-21 10u-13u VAC Brugge Stad Roeselare Geen Smart Government Access Overheden Citerra Thematische werkgroep 1 2024-03-28 13u-16u Teams Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Machine Learning as a Service (MLaaS) Thematische werkgroep 2 2024-04-16 9u-12u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Modderstroom Monitoring Thematische werkgroep 2 2024-04-18 9u-12u Teams Gemeente Zaventem Geen Smart Government Access Machine Learning as a Service (MLaaS) Thematische werkgroep 3 2024-05-15 13u-16u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Citerra Thematische werkgroep 2 2024-05-16 13u-16u Teams Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Stad Antwerpen Geen Smart Government Access REVOLT Thematische werkgroep 1 2024-05-21 9u-12u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Modderstroom Monitoring Thematische werkgroep 3 2024-05-23 9u-12u Teams Gemeente Zaventem Geen Smart Government Access Mobiliteitsbudget voor burgers Thematische werkgroep 1 2024-06-11 13u-16u Teams Stad Hasselt Geen Smart Government Access Mobiliteitsbudget voor burgers Thematische werkgroep 2 2024-06-11 13u-16u Teams Geen Smart Government Access REVOLT Thematische werkgroep 2 2024-06-18 9u-12u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Machine Learning as a Service (MLaaS) Thematische werkgroep 4 2024-06-21 9u-12u Teams Stad Roeselare Geen Smart Government Access Citerra Thematische werkgroep 3 2024-06-25 13u-16u Teams Mobiliteit en Parkeren Antwerpen Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Mobiliteitsbudget voor burgers Thematische werkgroep 3 2024-07-09 13u-16u Teams Stad Hasselt Geen Smart Government Access ThermAi Business werkgroep 2024-09-10 9u-12u VAC Brugge Stad Brugge Geen Smart Government Access SHOK Business werkgroep 2024-09-12 13u-16u VAC Antwerpen Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Slimme Markten Business werkgroep 2024-09-26 13u-16u VAC Leuven Stad Hasselt Geen Smart Government Access ThermAi Thematische werkgroep 1 2024-10-10 9u-12u Teams Stad Brugge Geen Smart Government Access SHOK Thematische werkgroep 1 2024-10-15 13u-16u Teams Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Slimme Markten Thematische werkgroep 1 2024-10-21 13u-16u Teams Stad Hasselt Geen Smart Government Access ThermAi Thematische werkgroep 2 2024-11-05 9u-12u Teams Stad Brugge Geen Smart Government Access SHOK Thematische werkgroep 2 2024-11-12 13u-16u Teams Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Slimme Markten Thematische werkgroep 2 2024-11-21 13u-16u Teams Stad Hasselt Geen Smart Government Access ThermAi Thematische werkgroep 3 2024-12-03 9u-12u Teams Stad Brugge Geen Smart Government Access SHOK Thematische werkgroep 3 2024-12-10 9u-12u Teams Stad Antwerpen Geen Smart Government Access Slimme Markten Thematische werkgroep 3 2024-12-19 13u-16u Teams Stad Hasselt Geen Smart Government Access
Toeklappen
Niet toegewezen
Geen resultaten
Toeklappen
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slim Ruimtelijk Plannen.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers
Initiatiefnemer: Stad Gent
Medebegunstigden: Leiedal
Het ruimtegebruik in Vlaanderen staat onder hoge druk, zowel in de open als de bebouwde ruimte. Het aantal bouwaanvragen stijgt jaarlijks, hoofdzakelijk voor zuivere woonprojecten. Meer inwoners betekent bovendien meer behoefte aan voorzieningen, maakbedrijven en groen. Dit zet druk op gewenste verweving van functies in de kernen.
Willen we via een sturend beleid de juiste ruimtelijke functie of voorziening op de juiste plaats plannen, dan moeten we de databronnen bundelen en visualiseren. Bovendien moeten we ruimtelijke ingrepen kunnen simuleren. Zo weten besturen, burgers en professionals (architecten, bouwheren, ...) precies wat het bouwblok,de buurt en het nieuwe project nodig heeft.
Er bestaan digital twins die de stad simuleren, maar er bestaat geen digital twin die een holistisch ruimtelijk beleid ondersteunt. Hiervoor moeten we de data verzamelen en bewerken, goed leren visualiseren en integreren in onze werking.
Met dit project leggen de projectpartners, Stad Gent en Leiedal, de fundamenten voor een digital twin voor een concreet en tastbaar domein. De uiteenlopende partners en diensten binnen deze organisaties (economie, stedenbouw, groen, ... / diverse gemeenten in het werkingsgebied van Leiedal) bouwen stapsgewijs een data-aanpak uit voor een economisch en menselijk leefbare ruimtelijke structuur. Leiedal verkent ook de rol van3D-visualisatie hierin.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slim Vrachtwagenparkeren.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers
Initiatiefnemer: Gemeente Puurs-Sint-Amands
Medebegunstigden: IGEMO; Gemeente Bornem; Gemeente Duffel; Stad Mechelen, Gemeente Putte; Gemeente Sint-Katelijne-Waver; Gemeente Willebroek
Vrachtwagens rijden door onze Belgische steden om hun goederen te leveren/op te halen. Deze praktijk is een uiterst belangrijke economische activiteit. Het aantal uren dat een vrachtwagenchauffeur mag rijden is beperkt, bijgevolg moet deze vrachtwagenchauffeur een locatie vinden om zijn/haar vrachtwagen te kunnen parkeren. De ruimte is echter schaars en parkeerplaatsen zijn niet altijd veilig, om twee problemen te benoemen. Parkeren op onaangepaste locaties veroorzaakt bovendien omgevingshinder. Er is dus nood aan een oplossing voor vrachtwagenparkeren.
De gemeente Puurs-Sint-Amands en IGEMO willen een digitaal hulpmiddel ontwikkelen dat bijdraagt aan de creatie van een duurzame relatie tussen vrachtwagenchauffeurs en terreineigenaars. Ze willen komen tot een digitale oplossing die toestaat om:
Beschikbare terreinen te verhuren en te reserveren, en eventueel de betaling te regelen;
Parameters m.b.t. de parkeerterreinen te vergelijken bv. mogelijkheid tot opladen, bewaking, aanwezigheid van een hek of camera’s, sanitair, mogelijkheid tot catering of overnachting…, zodat chauffeurs een weloverwogen keuze kunnen maken.
Belangrijk is ook dat in dit project onderzocht wordt welk businessmodel er aan de basis kan liggen van een dergelijke toepassing.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slim beheer openbaar domein - Edegem.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
Het beheer van het openbaar domein is een belangrijke maar ook zeer arbeidsintensieve taak van lokale besturen. Er zijn de voorbije jaren al heel wat tools ontwikkeld om dat beheer gemakkelijker te maken. Denk daarbij aan Generiek InformatiePlatform Openbaar Domein (GIPOD), applicaties zoals GeoVisia (GIS toepassing voor inventarisatie) en Rombit (voor inname openbaar domein, bv. voor werken, evenementen, enz.). Maar er is nog heel wat ruimte voor verdere technologische evolutie op dit terrein. We beogen daarmee zowel procesoptimalisatie en efficiëntiewinst voor de lokale besturen, als een kwalitatievere leefomgeving voor de burger.
Naast heel wat mogelijkheden met vaste camera’s en sensoren, focust dit project zich op het gebruik van camera’s en sensoren op rijdende wagens. Gemeentebesturen beschikken normaal gezien over een redelijk uitgebreid wagenpark dat dagelijks door de straten van de gemeente rijdt (gewone dienstwagens, bestelwagens en lichte vrachtwagens bij de technische diensten, soms schoolbussen, enz.). Opties genoeg dus om een voertuig te voorzien van camera’s en sensoren. Daarenboven beschikken Edegem en IGEAN ook over afvalophaalwagens die (2-)wekelijks door elke straat rijden inzake de huis-aan-huis afvalinzameling. Dit is een extra troef en vergroot de reikwijdte en frequentie met het oog op het monitoren van het volledig openbaar domein.
Via de voertuigen met camera’s en sensoren realiseren we een databank met beelden én gegevens over allerlei aspecten van het openbaar domein. Deze database vormt de basis om via beelddetectie (zoals google Vision en Video intelligence) én machine learning (waarbij je steeds meer en betere resultaten en mogelijkheden creëert) dat openbaar domein te gaan beheren. En dat niet meer alleen door menselijke controle ter plaatse, maar geautomatiseerd en ook mogelijk vanop afstand. Dat bespaart niet alleen de inzet van mensen en voertuigen, maar het geeft ook de kans om sneller en pro-actiever te werken. Aanvullend kan je met al deze data ook algemenere (beleids)informatie en acties genereren.
Binnen dit project willen we gericht cases uitwerken en hiervoor een proof of concept ontwikkelen. De cases zijn legio, maar Edegem, IGEAN en de deelnemende gemeenten besloten tijdens een voorbereidende projectwerkgroep oplossingen te zoeken om meldingen die vaak voorkomen en die herhaaldelijk tot frustraties lijden bij de burger te voorkomen, nl. zwerfvuil/sluikstort.
Voor de realisatie van het project wordt een projectwerking opgestart met medewerkers van de verschillende partners. Er wordt gewerkt met een stuurgroep (sturen op hoofdlijnen) en een projectteam dat ongeveer 6-wekelijks samenkomt om het project op te volgen, acties uit te voeren, enz.
Voor de ontwikkeling van het proof of concept zullen we op zoek gegaan naar één (of meerdere) private partner(s) die vanuit hun kennis en expertise het proof of concept mee kunnen realiseren. Wij hopen gezien de opportuniteiten dat dit tot een partnership kan leiden, waarbij de private partner een extra deel cofinanciering (eventueel in natura) kan toevoegen.
Naast het ontwikkelen van de technische proof of concept, onderzoeken we in het project ook wat de wettelijke aspecten zijn (GDPR, camerawetgeving, …) én op welk wijze de technologie na het project ook in de markt kan geplaatst worden (wet op de overheidsopdrachten, economisch businessmodel, …)
De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slim gemeentevuil - Neerpelt.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
In elke bevraging komt het terug: zwerfvuil en sluitstorten staan hoog op de ranglijst van irritaties van de Vlaming.
De behandeling van meldingen, de organisatie van de opruim en het beleid van publieke vuilbakken is de laatste jaren onder de aandacht gekomen. Er zijn nieuwe modellen vuilbakken op de markt die persen, de vulgraad continu meten en zelfs muziek afspelen. Ze kunnen het logistieke werk in grootsteden zoals Antwerpen verlichten, maar bieden geen oplossing voor het probleem, en zijn duur in aanbesteding.
Het beleid van de andere Vlaamse gemeenten rond publieke vuilbakken en sluikstorten staat onder druk. Er is een opportuniteit om, afgaande op het tempo van de meest vooruitstrevende gemeenten, te werken aan verslimming van beleid en praktijk. Specifieke doelstelling is om nieuwe patronen te ontdekken: welk afval wordt in publiek domein achtergelaten, wanneer gebeurt dit, en door wie?
Zo willen we in dit project op zoek naar een systeem van monitoring en meldingen dat de logistieke opvolging vergemakkelijkt, de handhaving effectiever maakt, en tegelijk openheid en interoperabiliteit van alle data garandeert naar andere toepassingen (en vice versa, data van andere toepassingen naar het beleid rond publiek vuil openstelt).
Niet enkel levert de potentiële oplossing een technologie waarop een pragmatisch beleid gevoerd kan worden, het voorziet beleidsmakers van data waarmee volop ingespeeld kan worden op preventie en nudging, maar waar ook politiediensten, ophalers en zelfs lokale economie inzicht krijgen in handeling en bijgevolg oplossingen voor een properdere omgeving.
Specifiek willen verschillende Limburgse gemeenten hierrond aan de slag met intercommunale Limbrug.net en partners zoals s-Lim. Er is al heel wat expertise in Limburg en Vlaanderen. Neerpelt ontwikkelde reeds een app hierrond, Overpelt houdt al twee jaar fiches bij over welke vuilbak, Hechtel-Eksel boekt goede resultaten met camera’s (samen met de politiezone).
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
De Stad Leuven heeft in 2017 samen met Leuven MindGate en haar partners een intentieverklaring inzake Smart Cities opgesteld. In deze intentieverklaring worden 5 focusdomeinen vastgelegd: het optimaliseren van stromen, een slimmere dienstverlening, Smart Health(care), stadsbeleving en talent. Voor wat betreft het focusdomein ‘Smart Healt(care)’ is het doel Leuven uit te bouwen tot een Living Lab. Dit Living Lab is gericht op en zal gebruik maken van de verschillende populaties in het Leuvense: jonge gezinnen, studenten, sporters, senioren, … Hierbij wordt gedacht aan verschillende Internet of Things technologieën: sensoren, loT-applicaties, wearables (fysiologische monitoring van individuen), applets, beacons, … te koppelen via DingNet KU Leuven (loT-netwerk), maar ook concreet via (open source) platformen in wooneenheden. Apps kunnen ontwikkeld worden om deze data op een intelligente manier te gebruiken en te delen. Ook in Turnhout is het uitbouwen van de site ‘Slim Turnhout’ met focus op zorginnovatie en zorgeconomie voor de hele regio een beleidsprioriteit. ‘’Slim Turnhout’ maakt onderdeel uit van de werking van LiCalab (Living Lab Turnhout) als een reële testomgeving voor nieuwe producten en nieuwe types dienstverlening. Hierbij wordt ook gefocust op het aantrekken van zorg- en welzijnsgerichte bedrijven.
Binnen het kader van deze gefocuste oproep zal toegespitst worden op een bepaalde site zowel binnen Leuven als binnen Turnhout, als op een bepaalde populatie. Doel van dit City of Things project is na te gaan welke technologie betaalbaar en tevens aanvaardbaar is om ouderen langer onafhankelijk te laten wonen, met als voorbeeld beide sites. We spelen met deze aanpak in op de stedelijke uitdaging om betaalbare en zorgvriendelijke huisvesting te voorzien voor een vergrijzende bevolking. Een andere doelstelling is ook om voor onze inwoners sterker in te zetten op gezondheidspreventie om zo de kosten van de gezondheidszorg voor de maatschappij terug te dringen.
De stadsdiensten, sociale huisvestingsmaatschappijen, maar ook de andere zorg- en gezondheidsgerelateerde organisaties kunnen de informatie van deze studie gebruiken. De KU Leuven, Thomas More, maar uiteraard ook andere kennisinstellingen, kunnen het Living Lab voor (praktijkgerichte) onderzoeksdoeleinden gebruiken. Ook Citizen Science (burgerwetenschap) projecten kunnen uitgevoerd worden in samenwerking met dit Living Lab.
Een stad moet kunnen inspelen op en omgaan met enerzijds de socio-economische uitdaging van langer zelfstandig wonen (levensloopbestendig wonen), en anderzijds de oprukkende digitalisering van de gezondheidszorg. In Leuven willen we hiertoe de Hertogensite uitbouwen tot een Living Lab, met medewerking en input van Health House, UZ Leuven, KU Leuven (Stadius, InnovAge) Leuven MindGate en haar partners (bedrijven, kenniscentra en non-profit verenigingen), waarbij Health House als coördinatie-, informatie- en visualisatiecentrum fungeert, inclusief een dissiminerende rol als demonstratieomgeving van projecten naar overheden, bedrijven, organisaties en burgers. Ook in Turnhout staat een grootschalige reconversie van een binnenstedelijk gebied in de steigers met Slim Turnhout. Slim Turnhout wordt een gemengde woon-werk ontwikkeling, waarbij sterk wordt gefocust op sociale innovatie om een zorgzame woonomgeving te creëren. Er wordt gefocust op het aantrekken van zorg- en welzijnsgerichte bedrijven en de site wordt gepromoot als een testomgeving voor innovatieve technieken, nieuwe producten en nieuwe types dienstverlening. LiCalab, het living & care lab van Turnhout, speelt hierin een centrale rol.
Beide projecten hebben inhoudelijk een sterke link met betrekking tot de doelstelling levensloopbestendig wonen.
Praktisch zullen door een combinatie van slimme technologie en een state-of-the-art bekabeling aan te brengen, smart living wooneenheden ontwikkeld worden, die technologisch kunnen meegroeien met de noden en behoeften van de bewoners. Hierdoor zullen ouderen langer onafhankelijk kunnen wonen, zonder een aantasting van de betaalbaarheid van het wonen (‘levensloopbestendig wonen’). Kortom, niet-invasieve slimme technologieën worden getest, om in woonunits de kwaliteit van het stadsleven te verbeteren en levensloopbestendig wonen te faciliteren.
De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
City of Things Oproep 2021
Het projectpartnerschap ‘Slimme markt’ (steden Hasselt, Turnhout en Halle) ontwikkelt een digitaal platform om markten op een meer attractieve manier te organiseren en te promoten, met een viervoudige doelstelling:
Transparantie van de marktmogelijkheden voor de ondernemers (ambulante handelaars)
Transparantie van het marktaanbod voor de burgers (consumenten)
Attractieve en dynamische positionering van markten door de lokale overheid
Administratieve vereenvoudiging van de organisatie én meer adequate monitoring van het marktgebeuren als basis voor (bij)sturing (smart en open data)
Ambulante handel in de vorm van verkopen via openbare markten is tot nu toe, ondanks de druk van de coronacrisis, nauwelijks gedigitaliseerd en geautomatiseerd, nochtans bevat het digitaal potentieel.
De huidige analoge werkwijze is weinig transparant, remt vernieuwing af en is voor alle betrokken partijen administratief omslachtig.
Met een te ontwikkelen digitaal platform voorzien de partners digitale ontsluiting naar verschillende doelgroepen, om de administratieve last te beperken, alsook nieuwe doelgroepen te bereiken en de match tussen vraag en aanbod beter af te stemmen. Het CoT project gaat tot en met de realisatie van een POC of MVP voor de steden Hasselt, Turnhout en Halle. Het recent goedgekeurd project ‘PIO – Programma Innovatieve Overheidsopdrachten: Slimme Markten’ neemt het traject m.b.t. de doorontwikkeling en opschaling van deze POC/MVP tot een volwaardige Vlaams platform dat alle Vlaamse steden en gemeenten kan bedienen, voor haar rekening. [1]
Overzicht deliverables
Deliverable Versie Actoren VLOCA-model V0.1 Slimme Markten – Hasselt VLOCA-Model V0.1 Overheden
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slimme Markten – Hasselt.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2021 VLAIO Slimme Markten – Hasselt Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Innovation Factory – Mechelen Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitskrediet voor burgers (MoBurger) – Hasselt Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel
Het projectpartnerschap ‘Slimme markt’ (steden Hasselt, Turnhout en Halle) ontwikkelt een digitaal platform om markten op een meer attractieve manier te organiseren en te promoten, met een viervoudige doelstelling:
Transparantie van de marktmogelijkheden voor de ondernemers (ambulante handelaars)
Transparantie van het marktaanbod voor de burgers (consumenten)
Attractieve en dynamische positionering van markten door de lokale overheid
Administratieve vereenvoudiging van de organisatie én meer adequate monitoring van het marktgebeuren als basis voor (bij)sturing (smart en open data)
Ambulante handel in de vorm van verkopen via openbare markten is tot nu toe, ondanks de druk van de coronacrisis, nauwelijks gedigitaliseerd en geautomatiseerd, nochtans bevat het digitaal potentieel.
De huidige analoge werkwijze is weinig transparant, remt vernieuwing af en is voor alle betrokken partijen administratief omslachtig.
Met een te ontwikkelen digitaal platform voorzien de partners digitale ontsluiting naar verschillende doelgroepen, om de administratieve last te beperken, alsook nieuwe doelgroepen te bereiken en de match tussen vraag en aanbod beter af te stemmen. Het CoT project gaat tot en met de realisatie van een POC of MVP voor de steden Hasselt, Turnhout en Halle. Het recent goedgekeurd project ‘PIO – Programma Innovatieve Overheidsopdrachten: Slimme Markten’ neemt het traject m.b.t. de doorontwikkeling en opschaling van deze POC/MVP tot een volwaardige Vlaams platform dat alle Vlaamse steden en gemeenten kan bedienen, voor haar rekening.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Slimme Regio Vlaanderen is een bedrijvenorganisatie die meewerkt aan de uitbouw van de slimme regio Vlaanderen door bedrijven met overheden en bedrijven onderling met elkaar te matchen en zo deze uitbouw met gebundelde krachten te realiseren.
Wie we zijn
De vzw Slimme Regio Vlaanderen is een door de Vlaamse Overheid erkende bedrijvenorganisatie die actief meewerkt aan de uitbouw van de slimme regio Vlaanderen. Slimme Regio Vlaanderen is de matchmaker tussen de bedrijven onderling en tussen de bedrijven en de overheid inzake smart city toepassingen in verschillende smart city domeinen zoals digitalisering, veiligheid, duurzaamheid, mobiliteit, inclusiviteit, …
In onze community wordt nadrukkelijk gezocht naar de match tussen de strategie van de Vlaamse Overheid inzake de uitbouw van de slimme regio Vlaanderen en de innovatiemiddelen die daarvoor ter beschikking worden gesteld. Het Smart Region Office (SRO) vertegenwoordigt de Vlaamse overheid als stakeholder binnen de uitbouw van de Slimme Regio Vlaanderen en erkent het platform Slimme Regio Vlaanderen als vertegenwoordiger van de bedrijven aan de aanbodzijde.
Wat we doen
Slimme Regio Vlaanderen heeft in hoofdzaak een verbindende rol in het landschap van de uitbouw van de slimme regio Vlaanderen. We doen dit door aan actieve matchmaking te doen, door diverse projecten te faciliteren en door de verschillende actoren te ondersteunen in hun groeiproces en schaalvergroting
Matchmaking
De uitdagingen waarmee de Vlaamse overheden worden geconfronteerd worden enkel opgelost door een intense samenwerking tussen overheden, bedrijven, burger en onderzoekswereld (quadruple helix). Slimme Regio Vlaanderen vervult hiervoor de rol van matchmaker en organiseert thematische workshops tussen bedrijven, pitchings (bedrijven promoten hun toepassingen aan overheden) en reverse pitchings (overheden maken uitdagingen bekend aan bedrijvenwereld), events en overlegmomenten met de quadrupple helix stakeholders.
Faciliteren
Binnen het innovatieproces faciliteert Slimme Regio Vlaanderen onderzoeksprojecten, POC’s, burgerbevragingen, pilootprojecten, proeftuinen, enz. Dit doen we samen met onze leden.
Schaalvergroting
We helpen succesvolle implementaties op weg naar schaalvergroting door het organiseren van marketing en communicatie-activiteiten om bewezen toepassingen in een grotere markt te promoten. We mikken hiervoor op Vlaanderen, maar ook internationaal.
Pitchpunt
Matchmaking is onze core activiteit. Via ons pitchpunt slaan we de brug tussen bedrijven en overheden die willen werken rond Smart City thema’s. Op pitchpunt op onze website vind je pitches van overheden die hun problematiek aankaarten en ideeën naar voorschuiven om te innoveren in hun stad of gemeente. Bedrijven kunnen op die manier zoeken naar nieuwe opportuniteiten bij onze Vlaamse steden en gemeenten. Omgekeerd vind je er ook tal van pitches van onze lidbedrijven die oplossingen aanbieden. Daar kunnen overheden dus inspiratie en kennis opdoen voor nieuwe projecten.
This is the image belonging to page Slimme Regio Vlaanderen +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit).
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer)
De typische uitdagingen van landelijke gemeenten (vergrijzing,verlinting,verharding,verdichtingsdruk, druk op lokale voorzieningen, weinig performant openbaar vervoer,…) vormen een bedreiging voor de toekomst van een landelijke gemeente als Geetbets. Een focus op kwalitatieve dorpskernversterking kan de ambitie hebben op al deze bedreigingen een antwoord te bieden.
De gemeente Geetbets werkt via verschillende trajecten actief aan het vernieuwd ruimtelijk beleid gericht op dorpskernversterking, dit in samenwerking met verschillende andere overheden en organisaties:
‘G’Bets.2.0’ in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant : ontwerpend onderzoek op de drie strategische locaties in de dorpskernen
‘Slim parkeerbeleid’ als uitbreiding hiervan, gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid : een visie op de parkeer-en mobiliteitsproblematiek die onvermijdelijk samenhangt met dorpskernversterking.
Het strategisch project Getestreek, waarbinnen onder andere de studieopdracht ‘Leefbare dorpen” een visie op woonontwikkeling en openbaar domein moet opleveren.
Een intergemeentelijke kwaliteitskamer en iGecoro, met buurgemeenten Zoutleeuw en Linter.
‘Maak een mobipunt’,in samenwerking met de provincie Vlaams Brabant en met subsidies van de Vlaamse overheid, dat in de gemeente een mobipunt op maat wil realiseren.
Deze trajecten leiden samen tot een coherente visie op de toekomstige ontwikkeling van de kernen in de gemeente. Overal blijkt de sterke samenhang tussen ruimtelijk beleid enerzijds (projecten 1,3 en 4) en mobiliteit en parkeerbeleid anderzijds (projecten 1,2,3 en 5).
Het project ‘Slim Parkeerbeleid’ is een sleutelproject in dit verhaal : het zal concrete voorstellen doen over het benodigde parkeerbeleid in de gemeente. Binnen dit pilootproject gaan we op zoek naar een visie die ruimtelijke kwaliteit verzoent met de voor handelaars en voorzieningen benodigde ruimte voor de auto. Dit willen we bereiken door een slim en flexibel beleid dat enerzijds voor elke parkeerbehoefte de juiste locatie kan aanbieden ( zowel qua parkeertijd, bestemming als minder/andersvaliditeit) en anderzijds elke parkeerplaats optimaal kan benutten, verweven en maximaal integreren in een kwalitatieve omgeving. Er wordt eveneens ingezet op een modal shift om het STOP-principe voor de lokale korte verplaatsingen te promoten.
Om deze visie te helpen implementeren is de oproep ‘City of Things’ (of in dit geval eerder ‘Town of Things’) een ideale partner. Voor dit projectvoorstel bundelt de gemeente de krachten met de provincie Vlaams-Brabant en Vera, het Vlaams-Brabants steunpunt voor e-government. Samen willen ze de visie, zoals uit te werken in het project ‘slim parkeerbeleid’ uitwerken tot een concreet geheel van beleidsmaatregelen en hard-en software-oplossingen, gekoppeld aan de geplande ruimtelijke herinrichting van de dorpskernen.
Gezien deze ruimtelijke herinrichting nog slechts in onderzoeksfase zit en er nu reeds een aantal problematieken zich voordoen die door een gelijkaardige technologische oplossing kunnen worden gemilderd, wordt eveneens ingezet op een slimme oplossing om op korte termijn hieraan het hoofd te bieden maar die ook kan aangepast/uitgebreid worden naar de bovenstaande toekomstvisies.
Het projectvoorstel bestaat uit drie elementen:
Slimme handhaving op korte termijn: technologie die de acute problemen mildert : sluipverkeer, parkeeroverlast bij piekbelasting, K&R in de schoolomgeving, vrachtverkeer door de dorpskern,…
Slimme parkeergeleiding : een manier om na de herinrichting van de Dorpsstraat de bestuurders meteen naar een geschikte en vrije parkeerplek te loodsen op basis van hun persoonlijke parkeernoden. Een multifuctioneel ANPR-systeem kan eventueel worden aangevuld met andere technologieën, bijvoorbeeld (real time) infoborden of andere ideeën.
Slimme handhaving op lange termijn : een slim parkeerbeleid kan niet zonder handhaving, maar dit is zeer tijdrovend voor politiediensten van kleine gemeenten. We zoeken naar een evenwocht in enerzijds complexiteit en flexibiliteit en anderzijds technologische oplossingen voor handhaving.
Dankzij de samenwerking met de provincie en Vera is het project een uitgelzen pilootproject voor de implementatie van een slim parkeerbeleid in de dorpskernen. De paralelle projecten (1,2,3,4 en 5) zijn allen expliciet bedoeld als piloot-of voorbeeldproject om nadien toe te passen op andere dorpskernen en willen allen een voorbeeld zijn voor de visievorming en implementatie van ruimtelijk beleid, mobiliteitsbeleid en parkeerbeleid in dorpskernen. De provincie Vlaams-Brabant, via het in opmaak zijnde provinicaal ruimtelijk beleidsplan en via het project ‘Lokale Ruimte Trajecten’ en Vera als provinciaal steunpunt e- government, zijn zeer goed geplaatst om de resultaten van dit pilootproject te transfereren naar andere dorpskernen in de provincie.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slimme mobipunten - Peer.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
De overgang van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid in Vlaanderen betekent dat er gekozen wordt voor een overstapmodel en intermodale ketenverplaatsingen. De plaats waar die overstap gebeurt is een mobipunt.
In heel wat kleinere steden waren deelfietsen en deelwagens totaal niet haalbaar tot voor kort. In een aantal gevallen werden stimulerende maatregelen uitgewerkt (bv. Deinze) met gunstig resultaat: burgers gebruiken deze deelfietsen en ze zijn niet meer weg te denken.
Ruimtelijk stellen deze nieuwe deelsystemen echter uitdagingen. De mobipunten riskeren rommelige plekken te worden, toevallig “gegroeid” als ‘Vlaamse koterij’ in de publieke ruimte. Dat kan alleen voorkomen worden door een degelijke ruimtelijke en architecturale studie met richtlijnen en standaardisatie. Centraliteit en identiteit zullen sleutelbegrippen zijn in het onderzoek.
Een tweede issue is de loT-component van deze mobipunten. Daar zijn verschillende mogelijke cases die onderzocht moeten worden, omdat de impact groot kan zijn. Er is enerzijds de status van alle diensten die men wil monitoren. Welke voertuigen zijn beschikbaar? Is een herverdeling van de fietsen bv. nodig? Moeten er wagens of fietsen bijkomen wegens structureel tekort? Er is ook een energie vraagstuk - voornamelijk elektriciteit - hetzij via het net en/of aangevuld met zonnecellen. Smart Grid oplossingen kunnen daar een belangrijke rol spelen in het verlagen van de kosten van de energie. Dat kan op zijn beurt zeer interessante strategieën opleveren waarbij mensen financieel worden beloond door het gebruik van de laadpunten en de deelsystemen. En dat is op zijn beurt een “wapen” voor de stad om haar ruimtelijk beleid te kunnen sturen: meer (en goedkoper) lang-parkeren aan de rand van de stad/dorpskern, en een hogere rotatie op de schaarser wordende parkeerplaatsen in de binnenstad (shop & go).
Steden en gemeenten moeten daarin samenwerken. Zonder standaardisatie en koppeling in een open data platform loopt dat gegarandeerd mis. S-Lim werkt aan dit platform en aan deze standaardisatie voor de steden en gemeenten. Vanuit haar rol heeft zij deze aanvraag en het projectidee uitgewerkt.
Tenslotte is veiligheid ook van belang. Sociale veiligheid - deze plekken kunnen ook ontmoetingsplaatsen worden - maar ook digitale veiligheid moeten verzekerd worden. Evident denken we dan aan slimme camera’s die nummerplaten kunnen herkennen maar ook fietsers of voetgangers en in combinatie met geluidssensoren een situatie kunnen inschatten die misschien de tussenkomst van (de lokale) politie noodzaakt.
Wij willen een standaardisatie en modulariteit bekomen van de elementen die samen een mobipunt maken om (i) ruimtelijke verrommeling te voorkomen (ii) de prijzen te drukken en daarbij (iii) loT ingebouwd zien op “Plug & Play” wijze.
Concrete doelen en criteria:
Een voorontwerp van gestandaardiseerde elementen van een mobipunt.
Een architectuur van loT-devices die moet zorgen dat de data over de status van de fysieke elementen van een mobipunt als open data beschikbaar komt in de datahub van S-Lim en/of gelijkaardige initiatieven buiten Limburg.
Een lastenboek voor een ‘stockopdracht’ van mobipunten om ze effectief uit te rusten conform de gestandaardiseerde werkwijze en voorzien van loT-sensoren, gekoppeld aan de S-Lim datahub.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Volgens OpenNorth [1] is dit een mogelijke definitie:
Slimme steden zijn volgens hun huidige manifestaties "[technologisch] geïnstrumenteerd en genetwerkte [steden], [met] systemen [die] onderling verbonden en geïntegreerd zijn, en [waar] enorme hoeveelheden stedelijke gegevens worden gegenereerd [door sensoren] en worden gebruikt om het stadsleven in real-time te beheren en te controleren". Overheidsbestuurders en gekozen ambtenaren investeren in smart city-technologieën en data-analyse systemen als informatiebron om de stedelijke omgeving innovatief, economisch, efficiënt en objectief te besturen. Een slimme stad draait voornamelijk om het kwantificeren en beheren van infrastructuur, mobiliteit, zakelijke en online overheidsdiensten, met een focus gericht op technologische oplossingen.
Binnen VLOCA focussen we meer op de Open slimme stad , een evolutie van de slimme stad zoals hierboven weergegeven, met een bredere visie dan de technologische gerichte definitie.
Een Slimme stad bestaat, volgens Boyd-Cohen (2013) uit een aantal domeinen/dimensies. De volgende domeinen/dimensies kunnen daarbij onderscheiden worden:
Environment
Mobility
Government
Economy
People
Living
Ook de Europese Commissie, o.a. in het European Interoperability Framework for Smart Cities and Communities , verwijst naar deze domeinen/dimensies van een Slimme stad.
↑ https://www.opennorth.ca/publications/#open-smart-cities-guide +
Context
Er zijn geen initiatieven gelinkt aan dit traject.
Overzicht deliverables
Deliverable Versie Actoren VLOCA-model V0.1 Slimme stadsdistributie – Hasselt VLOCA-Model V0.1 Overheden Stakeholderanalyse Stakeholderanalyse V0 Kennisinstellingen Overheden Voorbeeld architectuurtekening TA-Tekening V0 VLOCA-model V0.2 Slimme stadsdistributie – Hasselt VLOCA-Model V0.2 Overheden
Overzicht werkgroepen
Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Business werkgroep Business werkgroep 2023-01-11 13u30-16u30 Digitaal Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2023-02-28 09u00-12u00 Digitaal +
This is the image belonging to page Slimme stadsdistributie +