Showing 20 pages using this property.
M
MM WG3 visual  +
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. De experten in beweging focussen daarbij op een veilige, slimme en duurzame mobiliteit met aandacht voor de hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. MOW werkt zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan verschillende projecten, in Vlaanderen en daarbuiten. Om die brede waaier aan uitdagingen tot een goed einde te brengen, kan MOW rekenen op de experten met diverse profielen. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken: Ondersteunt het beleid van de minister inhoudelijk bij de beleidsvoering, zowel voor mobiliteit en verkeersveiligheid als voor investering, beheer en exploitatie van de transport- en de haveninfrastructuur. Daartoe behoren onder meer: de opmaak van adviesnota’s, beleidsvoorstellen en regelgeving; de verspreiding van informatie; beleidsverkenning, trendwatching, contextanalyse; follow-up van Europees en internationaal beleid en regelgeving; follow-up en evaluatie van de beleidseffecten; informatie en communicatie in het beleidsdomein. Vervult de rol van beleidscoördinator in het beleidsdomein voor de begroting, de beantwoording van parlementaire vragen en kabinetsnota’s, en de voorbereiding van beleidsnota’s en beleidsbrieven van de minister. Voert administratief en technisch ondersteunende taken uit: personeelszaken, facilitair management, ICT, boekhouding, begroting en juridische aangelegenheden; expertise en adviezen inzake beton- en staalconstructies, grondproeven, dynamische verkeersmanagement, hydrologisch onderzoek, enzovoort; het beheer en de exploitatie van de maritieme toegangswegen tot de Vlaamse zeehavens, opdrachten die niet bij intern of extern verzelfstandigde agentschappen zijn ondergebracht.  +
Het Maas Afsprakenkader, een initiatief van de Vlaamse Overheid, beschrijft de voorwaarden voor een goed werkend, open MaaS-ecosysteem. MaaS-stakeholders dialogeren, schrijven en implementeren samen de afspraken die hun onderlinge samenwerking in het ecosysteem versterken en de implementatie van basisbereikbaarheid versnellen. Inspelen op initiatieven als combimobiliteit en MaaS, hefbomen van basisbereikbaarheid, vraagt om een open ecosysteem. Zo’n netwerk draagt bij tot een dynamische, neutrale en inclusieve community en afspraken waar publieke en private (MaaS) actoren vlot samenwerken, efficiënt informatie uitwisselen en hun diensten op elkaar afstemmen. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
De Mobility as a Service (MaaS) Alliance is een Europese publiek-private samenwerking die de basis legt voor een gemeenschappelijke benadering van MaaS en de schaalvoordelen ontsluit die nodig zijn voor een succesvolle implementatie en acceptatie van MaaS in Europa en daarbuiten. Het belangrijkste doel is het faciliteren van een eeengemaakte open markt en volledige implementatie van MaaS-diensten. Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
Een MaaS Operator is een platform provider die MaaS diensten aanbiedt. Een MaaS operator faciliteert een menu aan vervoersmogelijkheden (multimodaal), of het nu gaat om openbaar vervoer, rit-, auto- of fietsdelen, taxi of autohuur / -lease, of een combinatie daarvan.  +
City of Things Oproep 2021 Dit project vertrekt vanuit het verzamelen en beschikbaar stellen van data op basis van machine learning algoritmes om meerdere maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. De stad Roeselare beschikt reeds over verschillende machine learning (hierna ML) algoritmes die data genereren op basis van fotomateriaal en is hiervoor in contact met verschillende partijen. Deze data wordt gebruikt in zowel operationele processen als bij het nemen van beleidsbeslissingen. Naast het voeden van eerder traditionele databanken stellen ze die intern ook ter beschikking via GEO loketten, en dit op een automatische manier. Deze kennis en ervaring willen ze verder uitbouwen en de algoritmes en processen tegelijkertijd ter beschikking stellen voor ieder bestuur, gaande van het kleinste lokaal bestuur tot bovenlokale overheden als Vlaanderen. Het concept van “machine learning as a service” laat de gebruiker om gebruik te maken van de data en de algoritmes zonder kennis te moeten uitbouwen van de technische achtergrond. Het moet als het ware een “dummy proof” platform worden waarbij men op een éénvoudige manier kan kiezen uit een overzichtelijke catalogus en kunnen “inpluggen” voor de processen die men nuttig acht. Door deze ontzorging kunnen meer besturen stappen zetten richting een sterker data gestuurde beleidsvorming en -voering. Met het streven naar het opschalen van bestaande machine learning processen, het uitrollen van nieuwe mogelijkheden en deze via een platform als een service ter beschikking te stellen van alle overheden willen ze niet alleen zorgen voor meer data op Vlaams niveau maar ook voor “massa productie” aan een betaalbare prijs. [1] Werkgroep Type werkgroep Datum Tijd Locatie Thematische werkgroep 1 Data en informatie werkgroep 2024-03-14 9u-12u Teams Thematische werkgroep 2 Technologie werkgroep 2024-04-16 9u-12u Teams Thematische werkgroep 3 Technologie werkgroep 2024-05-15 13u-16u Teams Overzicht deliverables   Deliverable Versie Actoren VLOCA-model V0.1 Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare VLOCA-Model V0.1 Overheden ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2021 VLAIO Slimme Markten – Hasselt Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Innovation Factory – Mechelen Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitskrediet voor burgers (MoBurger) – Hasselt Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel Dit project vertrekt vanuit het verzamelen en beschikbaar stellen van data op basis van machine learning algoritmes om meerdere maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. De stad Roeselare beschikt reeds over verschillende machine learning (hierna ML) algoritmes die data genereren op basis van fotomateriaal en is hiervoor in contact met verschillende partijen. Deze data wordt gebruikt in zowel operationele processen als bij het nemen van beleidsbeslissingen. Naast het voeden van eerder traditionele databanken stellen ze die intern ook ter beschikking via GEO loketten, en dit op een automatische manier. Deze kennis en ervaring willen ze verder uitbouwen en de algoritmes en processen tegelijkertijd ter beschikking stellen voor ieder bestuur, gaande van het kleinste lokaal bestuur tot bovenlokale overheden als Vlaanderen. Het concept van “machine learning as a service” laat de gebruiker om gebruik te maken van de data en de algoritmes zonder kennis te moeten uitbouwen van de technische achtergrond. Het moet als het ware een “dummy proof” platform worden waarbij men op een éénvoudige manier kan kiezen uit een overzichtelijke catalogus en kunnen “inpluggen” voor de processen die men nuttig acht. Door deze ontzorging kunnen meer besturen stappen zetten richting een sterker data gestuurde beleidsvorming en –voering. Met het streven naar het opschalen van bestaande machine learning processen, het uitrollen van nieuwe mogelijkheden en deze via een platform als een service ter beschikking te stellen van alle overheden willen ze niet alleen zorgen voor meer data op Vlaams niveau maar ook voor “massa productie” aan een betaalbare prijs. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
In onderstaande youtube filmpje worden de belangrijkste principes van machine readable data uitgelegd: Het komt erop neer dat: data op een logische manier gestructureerd is Dit format niet veranderd wordt! data opgeslagen in .csv bestanden, json, etc... nooit met "de hand" ge-editeerd wordt. data verwerking gebeurt met scripts, maar van de ruwe data blijft men af! in een tabulair formaat is elke row een observatie, en elke kolom een variabele.  +
Welkom_bij_de_Vlaamse_Open_City_Architectuur_(VLOCA)_Kennishub  +
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++ Doelgroep en doel Inleiding Vooraleer we een nieuwe oplossing willen bouwen, analyseren we bestaande markt. Het bouwen van een volledig nieuwe applicatie is vaak niet de gemakkelijkste oplossing. Daarentegen zijn niet alle ervaringen met bestaande toepassingen voldoende om alle business noden af te dekken. De make-or-buy vraag stelt zich dan. De wet van openbare aanbestedingen blijft uiteraard leidend. We stellen ons vragen zoals: Welke bestaande oplossingen kunnen dit initiatief inspireren, informeren of verder aanzetten tot actie? (3 I's of Vibrancy) Zijn er thematische raakvlakken met andere initiatieven, lokaal en bovenlokaal? Zijn er andere initiatieven waar de technologie kan herbruikt worden? Uit welke andere initiatieven of oplossingen kunnen we iets leren? Zijn er reeds leveranciers betrokken bij dit initiatief? Voldoet een oplossing aan de business noden ? Zijn er reeds leveranciers betrokken bij dit initiatief en wensen ze mee te gaan in een opschaling van de oplossing, zonder garantie op afname ? Wat is de match tussen de VLOCA principes en de huidige markt ? Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable Introductie (Wat is het traject? / Waarom dit traject?) Positie in Traject (Welke traject deliverable is dit? Wat is de relatie naar de andere deliverables / tijdslijn?) Methodologie (Hoe zal de analyse van de markt gebeuren?) Overzicht marktanalyse (Behandeling van de beschrijvingsvragen) Lessons learned (wat zijn de belangrijkste bevindingen, hoe kunnen deze veralgemeend worden naar andere actoren? – ref. naar dimensies) Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable Stap 1: Zorg voor een volledig begrip van de noden en mogelijke oplossing Analyseer de noden & mogelijke oplossingen Lijst potentiële criteria op   Bespreek bovenstaande met de lokale overheid en laat inbreng toe van de lokale overheid Stap 2: Verzamel marktinformatie, met de lokale overheid Begrijp welke spelers op de markt zijn Begrijp welke ervaring deze spelers hebben met bepaalde noden (van lokale overheden) en oplossingen (die de spelers kunnen bieden voor de noden van de lokale overheden) Begrijp welke oplossingen de actoren aanbieden Gebruik hierbij de criteria bepaald in Stap 1 Stap 3: Maak de marktanalyse, met de lokale overheid Analyseer of de doelstellingen kunnen bereikt worden via de huidige markt Analyseer hoe de doelstellingen kunnen bereikt worden via de huidige markt Stap 4: Publicatie van de resultaten op de Kennishub aan de hand van hierboven beschreven voorstel Uitgewerkte deliverables   VlocaTraject Versie Marktanalyse Beschrijving  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Marktplaats Smart City - Bonheiden. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek Met 17 gemeentes en 3 intercommunales (64 gemeentes) wensen we een online marktplaats te laten bouwen voor alle Vlaamse steden en gemeentes. Een online marktplaats waar gemeentes en leveranciers voor Smart City oplossingen elkaar kunnen vinden. Gemeentes kunnen zonder voorkennis op een eenvoudige gebruiksvriendelijke manier worden toegeleid naar de juiste oplossingen via een slim filtersysteem. Daarnaast wordt een bijkomende module uitgewerkt waar bestaande of nieuwe raamcontracten en bestekken gemakkelijker vindbaar en open worden gesteld voor andere gemeentes. Deze marktplaats ontzorgt de gemeentes: Door het versnellen van de zoektocht naar de juiste slimme oplossingen; Vermindert tijdsverspilling aan kennisopbouw naar nieuwe oplossingen; Implementaties van bestaande oplossingen worden sneller teruggevonden met hun evaluatie; Verlicht de druk van verkopers, die je nu vaak als gemeente (ongewenst) over de vloer krijgt; Versterkt van interactie en kennisuitwisseling tussen gemeentes mbt bestekken en raamcontracten. Hoofddoel is in samenwerking met alle actoren de hoofdmodules uit te werken in co-creatie via design thinking workshops & value innovation strategie: Marktplaats van oplossingen: via een eenvoudige zelflerende zoekfunctie via doelstellingen, problemen, tag search of andere slimme filters naar de juiste oplossingen voor jouw gemeente zonder dat je hier op voorhand de uitgebreide kennis voor moet opdoen. Marktplaats raamcontracten en bestekken: het gemakkelijk uitwisselen van bestek informatie, openstellen van raamcontracten naar andere gemeentes toe. Of voor nieuwe raamcontracten kunnen partnergemeentes gezocht worden.Het tussenproduct van de co-creatie is een functionele analyse met afgewerkte designs. Het eindproduct is een proof of concept prototype, dat getest wordt door de partners. In parallel wordt het businessplan via het lean canvas uitgewerkt om te zorgen dat het platform zelfbedruipend blijft na het beëindigen van het project en het prototype duurzaam gelanceerd kan worden in bètaversie. [2] ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Marktplaats dia 1  +
This is a property of type Text . The allowed values for this property are: Idee Proof of concept Project Voorstel tot architecturale standardisatie  +
Mechelen sensoren  +
Beschrijving Welk meetprincipe past bij uw applicatie  +
Message buffer Een message buffer of broker slaat op een IoT component dat data tijdelijk bijhoudt wanneer het van één plek naar de andere wordt verzonden. Zie bijvoorbeeld RabbitMQ: https://www.rabbitmq.com/  +
Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Data over data. Lees meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Metadata  +
Het waterpeil in de waterloop kan gemeten worden d.m.v. verschillende meetprincipes (hydrostatisch of ultrasoon) die afgewogen moeten worden in functie van de toepassing. Afhankelijk van de toepassing of de condities kan het ene of andere meetprincipe beter geschikt zijn. Hydrostatische meting (druk) de sensor meet de druk van de bovenstaande waterkolom (vanaf sensor tot aan het wateroppervlak) de sensor zit onder water de effectieve waterdiepte van bodem tot wateroppervlak = lengte waterkolom (o.b.v. drukmeting) + afstand van druksensor tot bodem (positie van sensor in de waterkolom) luchtdrukcompensatie : sensoren mét geïntegreerde luchtdrukcompensatie (vented) of zonder (non-vented) Een hydrostatische sensor: vereist een minimaal waterpeil aangezien de druksensor volledig onder water moet zitten om een correcte meting te hebben. In het geval dat de druksensor droogvalt is het waterpeil ≤ afstand van sensor tot bodem. is weinig gevoelig voor plantengroei in de waterloop (als de sensor wordt afgeschermd door een buis om in op te hangen) is mogelijk gevoelig voor vorstschade Hydrostatische drukmeting Ultrasone meting (echo sounding) de sensor meet de afstand tot het wateroppervlak vanaf een positie boven het wateroppervlak de sensor zit boven water de effectieve waterdiepte van bodem tot water = afstand van sensor tot bodem (positie van sensor boven het water) - gemeten afstand tot wateroppervlak Een ultrasone sensor: vereist geen minimaal waterpeil , de grootste meetbare afstand is afstand tot de bodem als er geen water in de beek staat (het waterpeil is dan nul). is gevoelig voor plantengroei of vuil . Als planten of vuil boven het wateroppervlak uitsteken kan dit de meting verstoren. is niet gevoelig voor vorstschade . zit niet in het water en heeft dus geen last van vervuiling in het water. overhangende bevestiging moet mogelijk zijn (brugconstructie) in het midden van de waterloop of ter hoogte van open water. Te dicht tegen oever is er interferentie van o.a. oevervegetatie. Ultrasone meting Beide metingen kunnen omgezet worden naar mTAW peil als er een referentiepunt ingemeten is in mTAW en de relatieve positie van de sensor t.ov dat referentiepunt bepaald is.