Showing 20 pages using this property.
N
This is the Nav item template. It should be called in the following format: {{Nav item |Type= < Text / Link > |Item=pagename*text or pagename (for type=Link) or text (for type=Text) |Add text= optional extra text that is added after the text from "Item" parameter }} instead of pagename, you can also use URL:<url of page>, this url will be directly used for the "href" parameter in widget:Link, instead of using {{fullurl:<pagename>}} Example dsfasdfdsafsd Home  +
Dit is een eigenschap van type Record . Beleid , Real-Time , NieuweService  +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) De stad Antwerpen zal onderzoeken hoe nieuwe en slimme toepassingen kunnen ontwikkeld worden ter ondersteuning van een vlotter bereikbare slimme stad. Context : In het lopende project van de Verkeerslichten Coördinatie Centrale (VLCC project)worden kruispunten ingedeeld in vaste regelgebieden of clusters. Een alternatief is om gebruik te maken van een regeling op netwerkniveau in een gebied met verschillende naburige kruispunten. Deze regeling zal op basis van metingen en nieuwe algoritmes een voorspelling maken van de potentiële opbouw van files en zal proactief hierop anticiperen om zo gebalanceerd de fileopbouw te minimaliseren (rekening houdend met wettelijke randvoorwaarden en kwaliteitseisen). Doelstellingen : met het project wordt een beter uitgebalanceerde netwerkregeling tussen verschillende kruispunten ontwikkeld zodat de doorstroming verbetert. Hierbij wordt rekening gehouden met alle multimodale verkeersdeelnemers en de veiligheid. In het voortraject worden volgende projectonderdelen uitgevoerd: Generieke analyses en evaluaties van de teogevoegde waarde van netwerkregelingen enerzijds op een relatief eenvoudige omgeving, anderzijds op een complex gebied, door gebruik te maken van gesimuleerde omgevingen. Kennisopbouw voor de verkeerskundigen van het gebruik van netwerkregelingen in een stedelijke context. Analyse, visie en voorstel hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de huidige VLCC systemen, toekomstige talking traffic technologieën op basis van het concept van een intelligente VerkeersRegelaar Installatie (iVRI) en connected vehicles. Gedetailleerd analysedocument met overzicht van alle technische aspecten en detail van de kosten plus een budgetraming van een potentiële implementatie, uitgewerkt voor verschillende technische ontwikkelingen. De validatie van netwerkregelingen in een gebruikersomgeving zal in stappen uitgevoerd worden op specifieke straten en gebieden met verschillende stedelijke typologieën. Volgende gebieden met hun respectievelijke kruispunten worden voorgesteld: Emiel Vloorstraat (= regelgebied 44) K640 (2 deelkruispunten) K644 ( 2 deelkruispunten) Eilandje K605 (2 deelkruispunten) (= regelgebied1) K604 (2 deelkruispunten) (= regelgebied 1) K607 (= regelgebied 1) In de ontwikkelfase zal afgestapt worden van de simulatieomgeving en zal alles ontwikkeld worden om te kunnen implementeren in de hardware van een gekozen regelaar. Dit project is op gebied van planning en timing afgestemd met het Mobilidata project, waarvan de opgedane kennis zal gebruikt worden om de aanbesteding van de technische oplossing voor iVRI regelaars mee vorm te geven. De gunning moet uitgevoerd zijn na het voortraject (01/2020). Op die manier zal de ontwikkelfase rekening kunnen houden met de technische standaard die in Vlaanderen zal gelden en kan deze besteld worden via een raamovereenkomst. In de implementatiefase wordt op het terrein alles opgebouwd en wordt de regeling geïmplementeerd, opgestart, geoptimaliseerd en geëvalueerd via meetcampagnes. Het gebruik van netwerkregelingen kan gezien worden als een stap richting het geavanceerd gebruik van regelingen met complexe algoritmes en modellen. Hierdoor zal het in de toekomst mogelijk zijn om in grote stedelijke gebieden verkeersregelingen op elkaar af te stemmen zodat een optimale verkeersregeling en -doostroming bereikt worden. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Hoe pagina's aanmaken 1)       Druk op: Nieuwe pagina 2)       Geef een titel mee ( zonder komma's! ) 3)       Kies je type pagina en geef een naam in 4)       Bevestigen Hoe pagina's opmaken en aanvullen vind je op deze pagina terug. Type pagina's Pagina type Titel (zonder komma's) Termen en Concepten Vrij te bepalen Organisatie Vrij te bepal`en Standaard Officiële benaming Externe initiatieven Officiële benaming Maak je pagina aan Please log in first.  +
  +
This is the image belonging to page Nieuws/1  +
Template:Managed {{Nieuws properties |Abstract= <text> |Actoren= <text> (csv) |Website= <text> |VlocaTraject= <text> (csv) |Datum= <text> |Tijd= <text> |TypeNieuws= <text> (csv)}}  +
Template:Managed {{Nieuws sidebar }} $base array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header $page array is defined in MediaWiki:Ws-sub-header  +
Class Nieuws with pagetitle format next_available Allowed namespaces: Nieuws Has version history: false Layout Areas : 'sub-header sidebar' 'main sidebar' Columns : 4fr 1fr Rows : auto 1fr Storage templates Base properties: Template:Base properties Page properties: Template:Nieuws properties Component templates Sidebar template: Template:Nieuws sidebar Defined parameters Name Property Slot Formfield type Allowed values Required Multiple Automatically generated template code Info Page properties template Sidebar template Open one of the tabs to view automatically generated template code. This is meant to be used when creating new templates. If you are modifying an existing template, it might still be useful to update the parameter definitions and use parts of the generated code, but be careful not to completely overwrite existing templates. Existing templates will likely have had other modifications that are not included in the automatically generated code. Template:Nieuws properties <noinclude> This is the '''Csp class properties''' template. It should be called in the following format: <pre> {{Csp class properties }} </pre> </noinclude><includeonly>{{#set: }}</includeonly> Template:Nieuws sidebar <noinclude> This is the '''Vloca default sidebar''' template. It should be called in the following format: <pre> {{Vloca default sidebar}} </pre> </noinclude><includeonly><!-- -->{{#vardefine:@allow sidebar edit |{{#ifingroup:user |{{#if:{{#urlget:veaction}}{{#urlget:action}}||yes}} }} }}<!-- --><div class="tab-content"><!-- -->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-view|name=toggle-sidebar|checked=checked|class=d-none sidebar-view}}<!-- --><div class="card sidebar-view-tab"> <div class="card-header">{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<span style="float:right">{{#tag:label|Edit|for=sidebar-edit|class=btn btn-secondary}}</span>}} <b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b> {{#caprint:$base[Base properties][Title]}} </div><!-- end of .card-header --> <div class="card-body"> </div><!-- end of .card-body --> </div><!-- end of .card -->{{#ifeq:{{#var:@allow sidebar edit}} |yes |<!-- -->{{#tag:_input||type=radio|id=sidebar-edit|name=toggle-sidebar|class=d-none sidebar-edit}}<!-- --><div class="card sidebar-edit-tab"><!-- --><form action="addToWiki"><!-- // _edits for base properties --><!-- // _create or _edits for page properties // use casize to check if the slot already exists. Then _edit, else _create. -->{{#if:{{#casize:$class}} | |<_create mwwrite="{{FULLPAGENAME}}" mwtemplate="Csp class properties" mwslot="ws-class-props" mwfields="" /> }}<!-- end of #if --> <div class="card-header"><span style="float:right">{{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}}</span> <b class="d-block">{{#caprint:$base[Base properties][Class]}}</b> {{#caprint:$base[Base properties][Title]}} </div><!-- end of .card-header --> <div class="card-body"> <div class="text-right"> {{#tag:label|Close|for=sidebar-view|class=btn btn-secondary}} <input type="submit" value="Save" class="btn btn-primary" /> </div> </div><!-- end of .card-body --> </form> </div><!-- end of .card --> |}}<!-- end of #ifeq @allow sidebar edit == yes --> </div><!-- end of .tab-content --></includeonly>  
Brugge Smart City Bram De Vreese, Datamanager bij de Stad Brugge , gaat in gesprek met Steven Degelaen, VLOCA communicatie coördinator bij ABB . Bram vertelt over de ontwikkeling van de Brugse “Local Digital Twin” en het verloop van het VLOCA-traject. Steven: Hoe is in de stad Brugge het idee gerijpt om een Local Digital Twin te ontwikkelen? Bram: In de Beleidsnota 2019-2024 heeft ons bestuur de ambitie geuit dat door het gebruik van technologie betere inzichten moeten komen uit beschikbare data. Technologie wordt in Brugge dus niet beschouwd als een doel op zich, maar wel als een middel om maatschappelijk relevante doelstellingen te bereiken. Het doel van onze deelname aan het VLOCA-traject Local Digital Twin was om ervaringen en kennis uit te wisselen over de ontwikkeling van zo’n digitale tweeling van een stad, en dit specifiek uit te werken voor een aantal use cases en domeinen zoals luchtkwaliteit en mobiliteit. Tegelijk is dit allemaal vrij nieuw en innovatief. We kijken dus ook graag over onze grenzen heen en laten ons inspireren door voorbeelden uit andere landen, en laten ons in de realisatie van onze ambitie begeleiden door specialisten. Steven: Wie was er vanuit de Stad Brugge bij dit traject betrokken? Bram: Binnen onze stad werd er initieel een innovatieworkshop georganiseerd. Experten uit verschillende diensten werkten samen met VLOCA om de use case uit te werken. In de verfijnde use case werd de toegevoegde waarde voor de stad voor alle betrokken partijen stelselmatig duidelijker. Deze dienstoverschrijdende manier van samenwerking is intussen tevens in heel wat andere projecten ingeburgerd binnen het Brugs lokaal bestuur. Steven: Hoe ondersteunt de ontwikkeling van een digitale tweeling het beleid van de stad? Bram: De initiële aanname was dat experten de impact van nodige ingrepen op voorhand kunnen simuleren, scenario's modelleren om tot een beredeneerde oplossing te komen, op vraag van de beleidsmakers, voor onze burgers. Het is intussen wel duidelijk dat dit instrument ons bestuur kan toelaten om betere beleidsbeslissingen te nemen. In het verleden werd er vaak gebruikt gemaakt van ruwe data, maar door verfijning en juiste kadering binnen de Local Digital Twin moeten we in de toekomst in onze stad sterker onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Steven: Is bepaalde kennis of ervaring nodig bij de beleidsmakers om de oplossing te gebruiken? Bram: Het is niet zo dat het een machine is die alle beslissingen voor de beleidsmensen zal voorkauwen. Duiding, ervaring en voorkennis blijven noodzakelijk om met deze technologie de juiste beslissing te nemen. Experten kunnen aan de hand van de tool heel wat voorbereidend werk verrichten maar uiteindelijk behoudt de beleidsmaker de nodige ruimte om accenten te leggen en de beslissing te nemen. Het interpreteren van data en het bij elkaar brengen van nog andere relevante parameters blijkt van belang. Bij het interpreteren van de gegevens en het formuleren van besluiten nemen partners zoals de Vlaamse Milieu Maatschappij en het departement Mobiliteit en Openbare Werken een waardevolle rol op. Steven: Welke toegevoegde waarde leverde VLOCA voor het lokaal bestuur? Bram: Het principe "kennis delen is kennis vermenigvuldigen" is cruciaal. Met onze partners bouwen we samen aan onze ambitie: de kennisinstellingen imec en VITO speelden een voorname rol, andere lokale besturen en onze partner Urban Sense (Cegeka – Sirus) leverden hun inzichten en bespraken hun behoeften, en de Vlaamse Overheid stimuleert het project door financiering, raad en daad. Het VLOCA initiatief bij ABB is als co-creatie platform een duidelijke meerwaarde in onze ontwikkeling gebleken maar ook de technologische principes legden de basis van de realisatie van de digitale tweeling.   Het model biedt toegevoegde waarde voor de Stad Brugge maar ook voor andere lokale besturen met vergelijkbare doelstellingen. De beschikbare middelen bij alle lokale besturen zijn beperkt; daarom is het handig om beroep te doen op een groep experten om samen oplossingen te zoeken voor gemeenschappelijke uitdagingen. Steven: Wat is de volgende stap voor de digitale tweeling van de stad Brugge? Bram: De digital twin is een virtuele voorstelling van een echte situatie maar ze moet verder gaan dan enkel een 3D-voorstelling van de stad. Het is een voorstelling van de visie van onzen stad en alle factoren die het leven in de stad beïnvloeden. Onze ambitie in Brugge is om verder te gaan dan luchtkwaliteit en mobiliteit: andere factoren zoals druktemeting op het openbaar domein, hittemetingen, toeristische bezetting, calamiteiten zoals COVID-19 willen we meenemen als parameters in de digitale tweeling. Hierbij ligt de uitdaging niet zozeer bij het technische luik, maar eerder in het scherpstellen van de use cases, het correct interpreteren van de problematiek en de omzetting ervan in beleid. Steven: En daarin speelt allicht ook co-creatie een rol? Bram: Jazeker. Want als er één ding is dat we hebben geleerd, is dat we straffe ambities niet op eigen houtje kunnen realiseren. We blijven een voortrekkersrol in Vlaanderen spelen door onze ervaringen te blijven delen en staan open voor ervaringen van collega besturen en experten.  
Sinds de start van VLOCA in 2020 zijn er al heel wat samenwerkingsverbanden rond Slimme Steden-thema's opgestart met Vlaamse lokale besturen. VLOCA ging tijdens deze trajecten samen met experten en lokale besturen aan de slag om rond een gekozen thema draaiboeken, vereistenmodellen en architectuurmodellen te ontwikkelen, en deze ter beschikking te stellen aan andere lokale besturen. Op deze manier werd architectuur-kennis en -ervaring gedeeld om te komen tot een slimme regio. "We merkten tijdens deze trajecten dat een aantal lokale besturen niet over de vereiste kennis of tijd beschikten om deel te nemen aan een traject met verscheidene workshops, laat staan om nadien de nodige middelen vrij te maken om een architectuur te implementeren." vertelt Bart Scheenaerts , programmamanager van VLOCA bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. "Er was duidelijk nood aan een bijkomend type van ondersteuning voor de lokale besturen. Vanuit ABB willen we hen deze hulp ook bieden. Dat resulteert nu in een uitgebreider aanbod van VLOCA-diensten die ter beschikking staan van Vlaamse lokale besturen." Steden en gemeenten kunnen vandaag, afhankelijk van de grootte en het doel van hun Slimme Stad-initiatief, kiezen uit 4 types van ondersteuning : Fabian de la Meilleure , coördinator trajecten, proces en methodiek, licht het uitgebreide aanbod verder toe: "Wanneer lokale besturen vandaag deelnemen aan een City of Things-oproep, of een project indienen voor een Gemeente zonder Gemeentehuis-ontwikkeling, wordt VLOCA betrokken om het architectuur-luik van het project vorm te geven. Vaak zijn dit grote trajecten waarbij heel wat actoren betrokken worden en zijn de resultaten en oplossingen die tijdens zo’n traject in co-creatie ontwikkeld worden relevant voor heel wat andere steden of gemeenten. Heel wat lokale besturen zitten echter ook met andere types van vragen, vaak heel praktisch van aard. Hierbij biedt het VLOCA-team ook graag haar expertise aan. We denken daarbij aan het scherpstellen van een use case in aanloop naar een CoT- of GzG-traject, of concrete hulp bij de vertaling van de resultaten van zo’n traject of een ander concept naar hun specifieke context. Doordat onze architecten te betrekken bij een groot aantal van deze onderwerpen, beschikken ze over een ruime expertise in de praktische uitwerking en kunnen ze de vakexperten van het lokale bestuur optimaal ondersteunen.” Op de VLOCA Kennishub , dé plek waar al onze trajecten en informatie ter beschikking gesteld wordt, kunnen lokale besturen ook een gedetailleerd overzicht krijgen van het typische verloop van een City of Things-traject bij VLOCA. Het verloop van een dergelijk traject is trouwens grotendeels vergelijkbaar met andere, niet CoT-trajecten. Aanvullend op dit overzicht wordt er op de Kennishub ook een overzicht gegeven van alle deliverables die tijdens een traject ter beschikking gesteld worden, zowel aan de deelnemende gemeenten als aan de VLOCA-community. Deze gegevens zijn per definitie niet statisch, en worden up-to-date gehouden en aangevuld door de VLOCA-community van experten uit lokale besturen, kenniscentra, bedrijven en burgers. Het VLOCA-team staat uiteraard ter beschikking om dit aanbod verder toe te lichten. Aarzel dus niet en contacteer ons !!  
Analyse door Alain Glickman, data scientist bij VLOCA Het bepalen van een coherent beleid door lokale besturen in deze complexe wereld omhelst heel wat variabelen. We denken aan factoren zoals de globale conjunctuur, de staat van de infrastructuur en de klimatologische omstandigheden, die ook op lokaal vlak een grote rol spelen. Het adagio "meten is weten" klinkt velen bekend in de oren, maar het vergaren, interpreteren en inzetten van accurate en relevante data om het beleid te bepalen of bij te sturen is niet eenvoudig. Lokale besturen hebben nood aan heel wat data én een presentatie-laag die aan een groot aantal belanghebbenden de gegevens en inzichten op een handige en verstaanbare manier weergeven. Beleidsmakers hebben uiteraard een visie en vaak jarenlang ervaring in de bepaling van prioriteiten. Vandaag worden ze aangemoedigd om deze visie, hun ervaring en dat "buikgevoel" te onderbouwen met data. De eerste “gemakkelijke” manier is de aankoop van data om dit buikgevoel te onderbouwen, en zo de uitwerking va het beleid te rechtvaardigen. De tweede wijze vertrekt vanuit de objectieven en de analyse van de reeds beschikbare databronnen. Deze worden dan aangevuld met gegevens uit nieuwe bronnen met als doel de objectieven te evalueren en bij te sturen op basis van de volledige dataset. Deze laatste manier is voor besturen vaak een radicale verandering en vereist een fundamentele aanpassing van hun modus operandi bij de beleidsbepaling. Samen met de Stad Hasselt gingen we door deze nieuwe manier van werken. Binnen de stad onderzoekt men hoe bezoekersstromen in de stad in kaart te brengen. Zo worden handelaren ondersteund met relevante data. Weten wie waar en wanneer de stad bezoekt en er winkelt of niet, is voor de lokale overheid en de betrokken handelaren van primordiaal belang om een ondersteuningsbeleid uit te tekenen en alle noden te begrijpen, daarbij uiteraard rekening te houden met de privacy van de bezoekers. Databrokers kunnen een veelheid aan data aanleveren maar de valkuil hierbij is om gegevens te verwerven zonder een gedegen analyse van de doelen, objectieven en precieze noden aan data. Op basis van een grondige analyse en scherpe omschrijving van deze noden en doelen kunnen we bepalen welke data nodig is om tot een relevant beeld van de situatie te komen. Hierna bekijken we welke gegevens al beschikbaar zijn, en op welke manier de ontbrekende data verworven kunnen worden. Tijdens deze analysefase kan het vanuit een exploratief standpunt interessant zijn om een beperkte dataset aan te kopen om de analyse rijker en vollediger te maken. Dit betekent niet per definitie dat de aankoop van data in de uiteindelijke oplossing noodzakelijk is. Een zeer interessante uitdaging voor het lokale bestuur. Het onderbouwen van het beleid met relevante, accurate en objectieve data laat toe om het draagvlak van beslissingen drastisch te vergroten. Is jouw lokale bestuur ook geïnteresseerd in een gesprek over onze aanpak? Laat ons dan zeker iets weten via vloca@vlaanderen.be  
Mechelen sensoren De stad Mechelen investeert sterk in het steeds slimmer maken van de stad door het inschakelen van innovatieve technologie. Daarmee is de stad aan de Dijle één van de voorlopers in Vlaanderen wat betreft het gebruik van sensoren als meetinstrument voor allerlei maatschappelijk relevante thema’s zoals luchtkwaliteit en mobiliteit. De stad plaatst professionele sensoren op goed gekozen locaties op het openbaar domein en steeds vaker plaatsen geëngageerde burgers betaalbare citizen science sensoren op hun privé-eigendom. Het samenbrengen en interpreteren van de data van deze sensoren biedt een zo breed mogelijk beeld van de realiteit. Mieke Van Cauwenberghe , actief in de stad Mechelen als smart city innovatie manager, licht toe: “Het kiezen van de juiste sensor is één belangrijk aspect, de integratie van deze verschillende databronnen is de volgende uitdaging. Uiteindelijk willen we als stadsbestuur de juiste besluiten en beleidsbeslissingen nemen om de leefkwaliteit in onze stad te verbeteren. In onze visie kunnen we deze verantwoordelijkheid delen met onze burgers, verenigingen en bedrijven. De stad is immers veel meer dan zijn bestuur. Het is die plek waar mensen samenkomen om te wonen en werken, te sporten, te genieten van cultuur of sport, elkaar te ontmoeten, samen te feesten en te genieten van een hapje en een drankje op een mooi terras. We nodigen dan ook zeer graag alle geëngageerde burgers, studenten en organisaties uit om samen onze slimme stad vorm te geven en met z’n allen beter te maken.” Klimaat, energietransitie en mobiliteit vormen de speerpunten van het Mechelse smart city beleid. De luchtkwaliteit wordt niet alleen gemeten bij de invoering van een schoolstraat, maar ook aan de ring van Mechelen, in het VMM-meetstation en in het natuurgebied Mechels Broek. Overal in en rond de stad worden verkeersstromen in kaart gebracht. De waarde van plaatselijke watermetingen werd overduidelijk tijdens de zware regenval in de zomer van 2021. Een plaatselijke bui op het Hombeeks plateau beïnvloedt de plaatselijke groentenoogst, maar heeft niet noodzakelijk dezelfde impact op de tuinbouw in het nabijgelegen Sint-Katelijne-Waver. Een fijnmaziger slim meetinstrumentarium houdt de regen niet tegen, maar geeft ons wel adequatere middelen om een beter beleid te kunnen voeren. Door een nauwe samenwerking met de private markt kunnen hierdoor ook slimme oplossingen ontwikkeld worden. Mieke Van Cauwenberghe : “De korte termijn ambitie van de stad Mechelen is om een vliegwiel voor innovatie uit te bouwen met een onderliggend dataplatform. Dit dataplatform is zeker geen doel op zich. Het is een middel om een nieuw ecosysteem te ontwikkelen waar overheden, bedrijven, non-profit organisaties, onderzoekers én burgers concreet samenwerken en een Smart Innovation Factory vormen.” De Vlaamse Overheid steunt de stad Mechelen radicaal in het vormgeven van deze ambitie. Het Agentschap Binnenlands Bestuur levert met VLOCA (de Vlaamse Open City Architectuur) kennis aan over de technische data architectuur en de strategische ontwikkeling van het data platform, waarbij een naadloze koppeling met regionale platformen doorheen Vlaanderen wordt voorzien. Alain Glickman , VLOCA-data scientist, verduidelijkt: “Duurzame innovatie in de slimme stad ontstaat door het koppelen van verschillende kennisdomeinen. Allereerst gebruiken we nieuwe uitvindingen van ingenieurs om allerlei metingen te doen en combineren we deze gegevens. We bouwen hierbij verder op de kennis van vakspecialisten in verkeer, lucht, water en zo meer. Tenslotte voegen we data science toe aan het geheel: we herkennen patronen in de data, we creëren predictieve modellen, we schakelen artificiële intelligentie in. De mogelijkheden en toepassingen zijn legio.” De stad Mechelen ziet zichzelf als facilitator van het geheel en wordt daarin bijstaan door het volledige ecosysteem. VLOCA definieerde de vereisten waaraan de in 2021 aangekochte luchtkwaliteitssensoren moesten voldoen. Stefan Lefever van imec en Dieter Cuypers van VITO , beiden actieve partners van VLOCA: “Door onze kennisdomeinen te combineren in luchtkwaliteit en data science hebben we een concrete lijst van vereisten opgesteld waarmee de stad in de aanbesteding de juiste handvaten verkreeg om de juiste sensor-leverancier te kiezen.” Mieke Van Cauwenberghe besluit: “De rol die we als stadsbestuur opnemen is duidelijk: wij faciliteren de co-creatie en engageren ons door slimme aankopen. Hierbij hielp VLOCA ons zeer concreet door de technische kennis aan te leveren die we in de stedelijke diensten niet zelf hebben. Samen met het ganse Mechelse smart city ecosysteem bouwen we verder aan onze ambitieuze toekomst, voor en door alle geïnteresseerden in Mechelen en de ganse regio Rivierenland.”  
Nieuwsoverzicht   TypeNieuws Datum De ontwikkeling van de Brugse Digital Twin: een verhaal uit de praktijk Nieuwsbericht 2022-10-27 VLOCA en de Vlaamse lokale besturen, een stand van zaken Nieuwsbericht 2022-06-28 Aankoop van data, een prioriteit voor lokale besturen? Nieuwsbericht 2022-06-24 Plaatsing van sensoren als eerste stap naar slim ecosysteem in en om de stad Mechelen Nieuwsbericht 2022-03-30  +
{| class="wikitable" style="background-color:#ffffff;font-size:100%;" |- |style="vertical-align:top;"| Algemene informatie |style="vertical-align:top;"| Niveau Informatie Niveau informatie is nu zichtbaar |style="vertical-align:top;"| Niveau Technologie & Architectuur Niveau Technologie en architectuur is nu zichtbaar |- |Voor alle gebruikers |Voorkennis IT met beperkte architectuur-kennis |Voorkennis van architectuur |}  +
No-SQL database https://en.wikipedia.org/wiki/NoSQL  +
heroku-flow-1  +