"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
R
rollen +
S
Dit is de initiatiefpagina City of Things SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers
Initiatiefnemer: Stad Antwerpen
Medebegunstigden: Stad Hasselt
Op een markt, standplaatsen op het openbaar domein en tijdens events wordt heel wat energie verbruikt: verlichting, verwarmingselementen, voedselbereiding, muziek, ... Deze energie wordt sinds jaar en dag voorzien door de gemeente waar de markt georganiseerd wordt en door middel van een forfait aangerekend aan de marktkramer. De stijgende vraag naar elektriciteit op de markt in combinatie met de hoge energieprijzen zet dit model echter op de helling. De marktkramer heeft geen zicht op zijn/haar verbruik en wordt in die zin ook niet aangemoedigd om elektriciteit besparende keuzes te maken; de meerprijs van oververbruik komt immers terecht bij de gemeente, en dus uiteindelijk bij de burger.
Wij willen als steden en gemeenten een voortrekkersrol opnemen inzake duurzaamheid en bewust verbruiken erzijds, en anderzijds het credo aanhangen dat de verbruiker hoort te betalen. Vanuit die optiek starten wij een onderzoek naar de mogelijkheid om een slimme elektriciteitsoplossing te implementeren, waarbij de marktkramer-standhoudereen stopcontact kan “openen”, waarna hij of zij hieruit elektriciteit kan verbruiken. Na gebruik wordt het stopcontact digitaal gesloten, waarna het exacte verbruik automatisch aan de marktkramer kan worden gefactureerd aan het juiste tarief. Door slimme elektriciteitsmeters te installeren op ons openbaar domein, maken we elektriciteit beschikbaar voor wie het nodig heeft en ervoor betaalt. Binnen SHOK maken we een proof of concept en testen deze in de context van een openbare markt, standplaatsen ambulante handel of events. Op basis hiervan wordt een business model uitgewerkt voor andere gebruikers van elektriciteit op het openbaar domein: evenementen, kermissen, buurtfeesten, aannemers van werven,.... We bekijken ook of dit business model kan toegepast worden voor andere types van dienstverlening.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Inleiding
In het kader het (VLAIO) City of Things 2021: Smart Innovation Factory (Stad Mechelen en Igemo) werd VLOCA ingeschakeld. Het doel van de Smart Innovation Factory (SIF) is om via een open data infrastructuur als innovatiefunnel te opereren voor innoverende initiatieven en smart city ideeën te stimuleren in de regio rivierenland.
De Stad Mechelen heeft hier geen sturende maar activerende rol: initiatieven worden gedragen door de quadrupel helix.
Meer info: https://www.smartinnovationfactory.be/
De SIF is in deze fase op zoek naar innoverende initiatieven (tastbare use cases) met een maatschappelijk doel. Een van de uitdagingen die vandaag in verkenningsfase zit is het 'datapotentieel van laadpaalinfrastructuur'.
Doel van de werkgroep
Het 'datapotentieel van laadpaalinfrastructuur' willen we verder uitdiepen en het landschap schetsen en mappen met de smart innovation factory als backbone. Het “what’s in it for me” vraagstuk stelt zich hier ook zodat oplossingen door de bredere gemeenschap als een aanwinst wordt gezien.
Concreet: we wensen een werkgroep te organiseren waar we de onderstaande gegevens willen capteren en samenbrengen om vervolgens in een analyse te kunnen vormgeven (verslag en schema).
Deelnemers
Naam
Hoedanigheid
Organisatie
Dieter Cuypers
Action-researcher
VITO-Nexus
Fabian de la Meilleure
Coördinator Proces & Methodiek
VLOCA Agentschap voor Binnenlands Bestuur
Dimitri Hertoghts
Programmamanager
VSDS Digitaal Vlaanderen
Mieke Van Cauwenberghe
Programmamanager Slimme Stad & Innovatie
Stad Mechelen
Benjamin Vermeulen
Data analist Slimme Stad
Stad Mechelen
Jan Vanalphen
Innovatiemanager Smart Innovation Factory
Raccoons
Pieter
Mobiliteitsdeskundige (data management)
Igemo
Carlo Mol
Project Manager Energy Technology
VITO
Matthias Strobbe
Senior Researcher & Business Developer
IDLab (imec)
Ingrid Croket
Projectlead Sustainable Urban Environment (SUE)
imec
Thomas Roosen
Mobiliteitsdeskundige
Stad Mechelen
Simon Ruyters
Beleidsmedewerker Groene Mobiliteit
Departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaamse Overheid
De sessie begint met een tour de table, wie is wie vatten we samen in de bovenstaande tabel met deelnemers.
Dieter licht toe wie de quadruple helix is. De quadruple helix bestaat uit vier groepen: onderzoek, bedrijven, overheid en burger. Een persoon kan deel uitmaken van één of meerdere groepen. Zo is iedereen aanwezig vandaag, zowel burger als lid van een andere groepering. Op deze manier capteren we tijdens deze exploratieve werkgroep eveneens de noden van de burgers.
Er werd gekozen om tijdens deze werkgroep niet actief de bedrijven te betrekken. Het doel van de werkgroep is hier om maximaal te denken naar het datapotentieel van de laadinfrastructuur en haar beperkingen, zonder naar een (bestaande) oplossing te werken. Industriële spelers betrekken we in een vervolgfase.
Doel en rol van Smart Innovation Factory
Notities van Fabian verder te verwerken
Concept van Smart Innovation Factory het is een fabriek en hier maken we slimme innovatieve oplossingen.
Uitdaging: datagedreven oplossingen zijn duur en (overheids)middelen zijn schaars.
Aanpak: samen risico’s dragen door samen te investeren
Investering is te groot als er niet naar data wordt gekeken. Er is meerwaarde en innovatie als (real)-time data wordt gebruikt en wordt samengebracht.
SIF is IOT platform maar geen dataplatform.
Het SIF helpt bedrijven en organisaties bij het identificeren en benutten van kansen om maatschappelijke problemen op te lossen met (sensor)data - van de eerste afwegingen tot oplevering - in het Rivierenland en daarbuiten.
We formuleren vraagstukken die hoog op de agenda staan maar moeilijk op te lossen zijn
We verbinden diverse stakeholders binnen concrete oplossingsgebieden en we zoeken kennis uit andere sectoren in een innovatie-ecosysteem
We werken in een open innovatiefunnel om een
constante stroom van ideeën te voeden
Elke innovatie voedt het onderliggend data platform / data space.
Discussie: hoe betrekken we de burger? Wat is de toegevoegde waarde voor de burger?
Dimitri: als data het nieuwe goud is; hoe verander je die data dan om in geld? Niemand lijkt daar eenvoudig in te slagen.
Kan dit door te modelleren wat de impact van data delen is?
Wat als een use case te regionaal is? Bv verzekeringsmaatschappij gaat niet over gaan tot een project rivierenland als ze voor andere regio’s een andere aanpak hebben? We kunnen wel beginnen met een testgebied.
Verdienen op data is niet het doel, wel verdienen door impact van data.
Wat kan de rol zijn van studenten/ hoge scholen om bepaalde topics verder te onderzoeken?
Toelichting door Benjamin
Idee voor Jan: hoe burgers betrekken: kan bv via experimenten lange termijn bij studenten thuis?
Ombouwen van 7 straatkasten naar (x2 3fase 400V) laadpunten door de koperinfrastructuur te herbruiken (en lichtjes om te bouwen).
Toelichting access
Alle data kan on request worden opgevraagd (geen real time)
Aanvraag publieke laadpalen via e-loket Vlaanderen
Nieuwe concessie is met Engie (niet meer met Allego)
Google maps laat andere records zien volgens engelstalige of nederlandstalige zoekopdracht in mobiele toepassingen specifiek voor laadpalen worden ze wel allemaal opgenomen.
Elke paal is verplicht ad hoc toe te laten Europese richtlijn. Enige minpunt is dat je niet weet welke prijs je betaalt
Er is nog steeds weerstand om data te delen
Toelichting Fabian
Toelichting Dimitri
Kort uitschrijven van wat Dimitri heeft verteld
Carlo
Internationaal Energie Agentschap
Afgevaardigd voor België
Oefening stakeholders
CPO: charging point Operator
MSP:
Ecomomevent: verkoopt datasets van CPO’s (aan DMOW)
De overheid gaat op termijn niet anders kunnen dan data rechtstreeks binnen te halen van CPO’s
Elke CPO moet data kunnen aanleveren, hoe lang laden, hoeveel KWU geladen, …
Moet data gratis ontsloten worden? In toekomstige EU wetgeving: data (statisch en dynamisch) moet gratis gedeeld worden geen sessiedate, wel: is er een actieve sessie, laadprijs, … NIET: hoe lang is de paal al aan het kleven
Overheid maakt geen onderscheid tussen publiek of semipubliek: enkel welke laadplaatsen staan open. Geen rekening houdend met ‘afgesloten parkings’ na bepaalde uren of wat staat op privaat domein.
Enkel publieke of ook private?
Er zijn veel uitdagingen bij het plaatsen van laadpalen: bv mag niet in appartementsgebouw (infra niet aangepast + maar 1 ‘gebruiker’ op 100 staanplaatsen (ze willen de kost niet dragen voor 1 wagen). Laadplaatsen op straat niet genoeg voor appartementsbewoners want zal worden gebruikt door straatbewoners waardoor ze nog steeds niet gaan kunnen laden. Wel laadplaatsen op parkings van de winkels maar die zitten vanaf een bepaald uur achter een gesloten poort.
Fluvius maakt onderdeel van elk ecosysteem
Publieke laadpunten moeten altijd aan volle capaciteit draaien (laden en weg, plaats voor volgende wagen). Private of (semi publieke zoals aan bv winkelcentrum) laadcapaciteit ifv de totale energie beschikbaarheid, lokaal opgewekte hernieuwbare energie, …
Niet alle data is beschikbaar: bv totale laadcapaciteit wagen, …
Data kan opgeroepen worden via CPO’s maar ook via autofabrikanten
Moderne apps laten toe ‘goedkoper’ te laden ifv vooraf ingegeven schema: ik wil tegen dat uur zoveel % batterij hebben focus op laden wanneer stroom goedkoper is/ overschot aan energie is met mogelijkheid om te overrullen als de vertrektijd vroeger is of % batterij meer moet zijn, met meerkost
Ideale laadinfrastructuur nog niet gedefiniëerd door Mechelen maar volgt de VO voor oa:
• Laden voor inwoners
• Ontzorgen van mobiliteit door bv parkeren aan rand van de stad
• Laden bij hoppin points
• Rekening houdend met netjes parkeren, niet voor beschermde monumenten, stoepbreedte, esthetisch, dwarsparkeren ipv in strook parkeren, …
LEKP Strategie
Verdienmodel voor handelaars die hun laadplaatsen na de uren beschikbaar stellen
OCPI protocol voor facturatiedata uit te delen tussen CPO en MSP (geen OLSO standaard) kan OSLO daarvoor een traject opstarten?
Handhaving is ook belangrijk: hoe kunnen we data daarvoor inzetten?
MOW zegt dat er een meerwaarde is om een OSLO standaard te hebben voor laadinfra maar dat het geen must is, zonder lukt het ook
Welke data is nodig: bezetting, …
Van wie krijgen we welke data?
Proximus deelt al data on request. Kunnen andere (alle) CPO’s de gevraagde data op regelmatige basis delen?
Colruyt heeft interesse in Energiemanagementsysteem (EMS). Ze gaan heel veel laadpalen installeren op verschillende sites. Hoe kunnen ze het potentieel uit die laadpalen halen? Databeheer zit bij DATS. Er is iemand die het beheer van de sites doet. En iemand die de laadinfra beheert.
Wat zijn de plannen van Telenet (omwille van drukte in woonbuurten). Willen/ kunnen ze hun laadinfra delen?
Eerst case goed uitwerken en vervolgens 2e workshop rond die use case met de juiste mensen samen aan tafel?
Kan gebruikersprofiel worden opgesteld volgens laadpas en laadpasgebruik?
Er waren ook incentives vanuit DMOW (of VO) voor bedrijven om laadpalen publiek open te stellen. Er kan worden gekeken of er nog dergelijke subsidies gegeven worden in de toekomst.
1000 euro per CPE (ong 20% van investeringskosten subsidiëren).
Kan er een premiesysteem komen?
Algemene bevindingen van benjamin, verder te verwerken
CPO's zitten op een hele rijke bron van data
Europa wil CPOs verplichten om data vrij te stellen van publieke laadinfrastructuur
Vlaanderen gaat gebruikers data van publieke laadpalen opeisen
Semi-publieke laadpalen worden gezien als publieke laadpalen maar geen verplichting om data vrij te stellen. Moet dit ook gedaan worden?
Vanaf dat een paal "gepubliceerd" is zal dit in een gedeelde dataset zitten van CPO (private palen zijn doorgaans niet gepubliceerd semi-publieke en publieke palen wel) Soms komt het voor dat een private paal gepubliceerd wordt.
Bij nieuwbouw, van grote gebouwen met parkeervoorziening, komen er verplichtingen om laadinfra te voorzien op parkeerruimte.
Verenigingen van mede-eigenaars van vastgoed moet
voordelen zien van laadinfra uit te baten op semi-publieke ruimte. Hoe deze business-case uitwerken?
Ecomovement aggregeerd heel veel data van CPO's om kwaliteitsanalyse en accuratheid van data te verbeteren om vervolgens door te verkopen aan andere bedrijven of organisiaties. Momenteel wordt deze dataset bekeken om binnen te trekken op Vlaamse servers van MOW?
Lokale overheden hangen vast aan Vlaamse strategie en kunnen dus niet altijd onderhandelen met private bedrijven.
CPO & (e)-MSP werken doorgaans goed samen om hun diensten te verbeteren volgens OCPI protocol maar willen liever niet delen met overheden met schrik omdat de data lekt en er concurrentieel voordeel kan ontstaan of wetgevingen aangepast worden.
Uitbouwen van een use-case is beter af te bakenen in het ecosysteem van (semi)-publieke / private laadpalen. Oefening:
Onderzoek
Bedrijven
Overheid
Burger
SMART INNOVATION FACTORY
Netbeheerders DSO/ TSO Fluvius
Energielieveranciers Eigenaars elektische voertuigen Mobiliteitsbedrijf (bus, taxi, …) Leasingmaatschappijen Autofabrikanten Databrokers Data aggregatoren MaaS providers MSPO / CPO Park management (industrieterrein) Aanbieders deelmobiliteit Softwareleveranciers
Federale Overheid Europese Unie Fiscus Vlaamse overheid (en agentschappen)
Eigenaars privé laadpalen VME Eigenaars elektrische voertuigen Bewoners
Dit is de initiatiefpagina City of Things SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers
Initiatiefnemer: Stad Mechelen
Medebegunstigden: Stad Leuven, Economisch Huis Oostende
SInCR(Sustainable Insights for Cities& Retailers) zet in op data ter ondersteuning van handelaars en het beleid. Het wil een antwoord bieden op:
Hoe het effect van (en de nood aan) beleidsmaatregelen en georganiseerde evenementen op het winkelgebied meten?
Hoe data breder en slimmer inzetten ter ondersteuning van beleid en ondernemers?
Hoe een duurzame samenwerking op poten zetten waarbij voor alle partijen meerwaarde wordt gecreëerd?
Niet alleen drukte en bestedingsdata zijn hiertoe de sleutel, een stedelijk beleid voeren rond handel en horeca betekent meer dan zoveel mogelijk volk naar de binnenstad lokken. Het vertrekt ook vanuit reële uitdagingen waarmee ondernemers kampen zoals mobiliteit, leegstand, energie. Vaak zijn rond deze onderwerpen ook data te verzamelen of reeds aanwezig, maar worden deze nog onvoldoende ontsloten.
Daarom werken ze binnen dit project verschillende use cases uit o.b.v. de noden van handelaars én beleidsmakers, exploreren ze verschillende datapistes en onderzoeken ze de haalbaarheid van datadeling vanuit de handelaars zelf. Dit wordt gekaderd binnen een business-en samenwerkingsmodel, waarbij verschillende partijen instaan voor de investeringen. Om succes te garanderen, is coaching van de verschillende stakeholders noodzakelijk zodat ze het belang zien van werken met data en weten hoe ze met die data kunnen omgaan.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Zweden heeft een aantal gidsen uitgebracht in verband met Smart Cities :
Gids voor een slimme samenleving : https://webbutik.skr.se/sv/artiklar/guide-for-ett-for-ett-smart-samhalle.html
Gids voor IoT : https://webbutik.skr.se/sv/artiklar/klassa-for-iot.html +
SOLID (Single responsibility, Open-closed, Liskov substitution, Interface segregation and Dependency inversion) is een acroniem dat gebruikt wordt in verband met het programmeren van computers. Ze werd bedacht door Michael Feathers voor de eerste vijf principes die Robert C. Martin aangaf aan het begin van de jaren 2000. De afkorting staat voor de vijf belangrijkste principes in het object-georiënteerd programmeren. Deze principes samen maken het waarschijnlijker dat een programmeur een systeem zal maken dat duurzamer is en gemakkelijk te onderhouden of uit te breiden. De SOLID -principes maken deel uit van een meer globale strategie van agile ontwikkeling en adaptief programmeren.
Overzicht
S = Single responsibility principle
In tegenstelling tot wat veel ontwikkelaars denken, is SRP in SOLID niet het principe dat een klasse of functie één verantwoordelijkheid heeft. SRP in SOLID betekent dat de verantwoordelijkheid van het veranderen van een module bij 1 actor ligt. Een module kan zo simpel zijn als een klasse maar dit kan ook een groep van klasses zijn binnen een package.
O = Open/closed principle
“software-entiteiten … moeten open zijn voor uitbreiding, maar gesloten voor wijziging.”
L = Liskov substitution principle
“objecten in een programma zouden vervangbaar moeten zijn door instanties van hun subtypes zonder dat de juiste werking van het programma beïnvloed wordt.”
I = Interface segregation principle
“veel client-specifieke interfaces zijn beter dan één algemene interface.”
D = Dependency inversion principle
"men zou afhankelijk moeten zijn van abstracties, niet van concrete implementaties".
Dependency injection is een manier om dit principe toe te passen. +
De oorspronkelijke Intercommunale Land van Aalst is naar aanleiding van het nieuwe decreet sinds 23 oktober 2003 opgesplitst in twee intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De milieuactiviteiten zijn ondergebracht in ILvA, het Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu. Het neemt de activiteiten op het vlak van afvalpreventie, afvalinzameling en afvalverwerking voor haar rekening. SOLVA is een dienstverlenend samenwerkingsverband dat vooral actief is op het vlak van ruimtelijke ordening en socio-economische expansie.
Meer informatie is hier beschikbaar. +
Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat. Het principe is leidraad voor o.a. het Vlaamse mobiliteitsbeleid, omdat blijkt dat meer dan de helft van de verplaatsingen op korte afstanden gebeurt, die te voet of met de fiets afgelegd kunnen worden. +
De Sensor Web Enablement (SWE) Common Data Model Encoding Standard definieert low-level datamodellen voor de uitwisseling van sensorgerelateerde gegevens tussen knooppunten van het OGC Sensor Web Enablement (SWE) raamwerk. Met deze modellen kunnen toepassingen en/of servers sensorgegevensreeksen structureren, coderen en verzenden op een zelfbeschrijvende en semantisch geactiveerde manier.
SWE Common 1.0 is gedefinieerd in de OGC SensorML 1.0 Standard .
[[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]] +
TODO
De SWE Service Model Implementation Standard definieert momenteel acht pakketten met gegevenstypes voor gemeenschappelijk gebruik in OGC-sensorwebenotivatiediensten (SWE). Vijf van deze pakketten definiëren de operationele vraag- en antwoordtypen. De pakketten zijn:
Inhoud - Definieert gegevenstypen die kunnen worden gebruikt in specifieke diensten die (toegang tot) sensoren bieden;
Melding - Definieert de gegevenstypen die de verstrekking van metagegevens over de meldingsmogelijkheden van een dienst en de definitie en codering van SWES-gebeurtenissen ondersteunen;
Gemeenschappelijk - Definieert gegevenstypen die gemeenschappelijk zijn voor andere pakketten;
Gemeenschappelijke codes - Definieert gemeenschappelijk gebruikte lijsten van codes met speciale semantiek;
BeschrijfSensor - Definieert de vraag- en antwoordtypen van een bewerking die worden gebruikt om metagegevens over een bepaalde sensor op te vragen;
UpdateSensorDescription (beschrijving van de sensor) - Definieert de vraag- en antwoordtypen van een handeling die worden gebruikt om de beschrijving van een bepaalde sensor te wijzigen;
InsertSensor - Definieert de vraag- en antwoordtypen van een handeling die worden gebruikt om een nieuwe sensorinstantie in een dienst in te voegen;
DeleteSensor - Definieert de vraag- en antwoordtypen van een handeling die worden gebruikt om een sensor uit een dienst te verwijderen.
Deze pakketten maken gebruik van datatypes die in andere Standaarden zijn gespecificeerd. Deze datatypen worden in deze norm norm normatief gerefereerd, in plaats van dat ze in deze norm worden herhaald.
[[Open Geospatial Consortium (OGC) | Overzicht van OGC Standaarden ›]] +
Schets van architectuur van hoe de data worden opgeslagen en worden zichtbaar gemaakt voor de eindgebruiker. +
Screenshot van het prototype voor sterke authenticatie zoals uitgewerkt door Stad Gent +
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++
Doel en doelgroep
+++ Deze tekst is in opmaak +++
Inleiding
+++ Deze tekst is in opmaak +++
Kadering
+++ Deze tekst is in opmaak +++
Definitie
Het Broker segment biedt technische capaciteiten aan die kaderen binnen het beheer van (meta) data. Data vindbaar maken via een catalogus is een sleutel capaciteit van een data plaform. Daarin moet niet alleen de locatie van een service te vinden zijn om die data te kunnen bevragen, maar ook metadata rond de betekenis van de data, het formaat, de evolutie, eventueel de lineage, .... Ook catalogi rond componenten uit de verschillende segmenten die bijdragen aan de rijkheid van het platform (zoals modellen, data transformatie componenten, ...) zijn daarbij belangrijke elementen. Data schema's (hoe ziet het formaat van de data er uit) zijn belangrijk om zowel de syntax als de vorm bij te houden en te versioneren. Herbruikbare compomenten zoals models-as-a-sevice, koppelbare modellen, (RML) mappings, pipeline componenten, ... Kunnen hier ook beschreven worden zodat ze kunnen gebruikt worden als platform dienst.
Dit segment speelt ook een heel belangrijke rol in de creatie van een virtual smart data platform. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om in een dataspace op een gemakkelijke manier toegang te krijgen tot databronnen uit verschillende data platformen. Een voorbeeld is het zoeken naar databronnen die luchtkwaliteit meten en die door verschillende organisaties kunnen aangeboden worden. Daarom is het belangrijk om ook hier te kiezen voor interoperabiliteit (bijvoorbeeld via Linked Data en RDF) voor het beheren en delen van data schema's en data betekenis.
Bedrijfscontext en mogelijkheden
+++ Deze tekst is in opmaak +++
Onderliggende componenten
Tabel (via semantische links)
Best practices bij selectie van componenten
+++ Deze tekst is in opmaak +++ +
Dit segment beschrijft een aantal technische capaciteiten om de instroom van data op het platform te faciliteren. Data komt typisch binnen in verschillende formaten (bijvoorbeeld CSV bestanden, video beelden, XML bestanden, JSON, bestanden, binaire data, ...) en via verschillende kanalen (bijvoorbeeld polling of pub/sub APIs). We spreken van gestructureerde, semi-gestructureerde en ongestructureerde data. Het Data Capture segment voorziet technische elementen op die data in het platform binnen te nemen, en de verschillende externe data provider methoden aan te sluiten op het platform en onder beheer te brengen.
Een voorbeeld van een Capture component, kan een script zijn die om de zoveel tijd een bepaalde API leest en de data dan opslaat en aanbiedt aan het Storage to Scale segment, om zo te verbinden met het Process & Transform segment en de data om te zetten in meer bruikbare vorm. +