Showing 20 pages using this property.
M
Mobipunt vzw staat in voor de individuele begeleiding van gemeenten en projectontwikkelaars bij de conceptualisering, planning en vormgeving van mobipunt(en). Dankzij een intensieve samenwerking met Infopunt Publieke Ruimte, autodelen.net en Mpact vzw brengen we meer dan 50 jaar aan expertise samen en garanderen we een 360°-aanpak. We zorgen ervoor dat een mobipunt: past in een onderbouwde mobiliteitsvisie en de omgeving een meerwaarde is voor buurtbewoners en lokale zelfstandigen voldoet aan alle Hoppin-subsidievoorwaarden Meer informatie kan hier gevonden worden.  +
Moburger ppt  +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Modderstroom Monitoring. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2022 VLAIO Citerra - City Environmental Regulations and Rights for Access DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden Data gedreven beleidsondersteuning Slim Ruimtelijk Plannen Slim Vrachtwagenparkeren ThermAi REVOLT Energie Management Systeem – datagedreven optimalisering energieverbruik in steden EMS DOE Modderstroom Monitoring SHOK – Slimme Handel en events met Openbare Kasten SIncR - SustainableInsights for Cities & Retailers Welkomapp voor nieuwkomers Initiatiefnemer: Gemeente Zaventem Medebegunstigden: Gemeente Herne; Gemeente Sint-Genesius-Rode; Stad Mechelen; Provincie Vlaams-Brabant; VERA -Vlaams-Brabants steunpunt e-government Meer dan 100 gemeenten in Vlaanderen hebben vaak last van water-en modderoverlastbij hevige regenval ten gevolge van bodemerosie. Deze modderstromen kunnen met een hoge snelheid (tot zelfs 80 km/u) de lager gelegen (woon)gebieden bereiken. De modder richt schade aan aan straten, woningen, waterlopen, rioleringen en waterzuiveringsinstallaties. Door klimaatwijziging zal, zonder voldoende maatregelen,de modderoverlast in de toekomst alleen nog maar verergeren. We willen bodemerosie en de bestrijdingsmaatregelen, meer specifiekerosiepoelen, duurzaam en slim gaan opvolgen, evalueren en hier nauwkeurigere voorspellingenover maken. De monitoring moet de verantwoordelijke diensten alarmeren om over te gaan tot (proactieve) ingrepen om modderstromen te voorkomen en/of verder in te perken.De monitoring zal tot stand komen met behulp van sensoren(peilsensoren, pluviometers, bodemvochtsensoren, ...) waarbij de sensordata real-time ingelezen wordt op een centraal dataplatformom daarna analyses uit te voeren voorvoorspellingen, alarmering envisualisatie in dashboards. We willen de oplossing ter beschikking stellen in een raamovereenkomst zodat de gemeenten die kampen met dezelfde uitdagingen hier eenvoudig beroep opkunnen doen. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Monitoring energetische renovaties – Gent (energie). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) De Stad Gent wil in 2050 een klimaatneutrale stad zijn. Het energieverbruik van de woningen zorgt voor ongeveer 25 % van de CO²-uitstoot. Een toekomstplan voor bestaande woningen is een cruciale factor voor het realiseren van de klimaatambities. De Stad Gent heeft met de Energiecentrale al een concrete werking opgezet om deze ambities te helpen realiseren (zie https://stad.gent/energiecentrale). Elke Gentenaar kan beroep doen op de Energiecentrale van de stad Gent voor gratis renovatieadvies en begeleiding bij het energiezuinig maken van zijn/haar huis. Vaak gaat de Gentenaar zelfstandig met dit advies aan de slag, maar voor wie dat wenst kan de Energiecentrale de werken begeleiden van offerteaanvraag tot uitvoering van de werken. De werking van de Energiecentrale is erg succesvol. Per jaar worden zo’n 1500 huizen bezocht voor een energieadvies op maat. Bij zo’n 30% leidt dit advies tot de effectieve realisaties in de huizen onder begeleiding van de Energiecentrale. Een mooi resultaat. De komende jaren heeft de stad de ambitie om de werking van de energiecentrale op te schalen, wat moet leiden tot een verdubbeling van energieadviezen en renovatiebegeleidingen. Gedurende de looptijd van het project willen we bij bewoners die onder begeleiding van de Energiecentrale renoveren een monitoringssysteem installeren op de gas-, elektriciteits-en waterteller. Dit geeft inzicht in de reële energiebesparing (in euro’s en in kWh)nadat er energiezuinige werken werden uitgevoerd in woningen (isolatie, vervangen van ramen, energiezuinige verwarming, inzetten van hernieuwbare energie). Voor de klant ontwikkelen we een dashboard zodat hij zijn energieverbruik voor en na de werken kan opvolgen, het kan motiveren voor volgende ingrepen en het kan energiezuinig gedrag stimuleren. Langs de zijde van de Energiecentrale willen we de verzamelde data inzetten om de adviezen accurater en beter te maken. Tot slot willen we de data ook inzetten om meer Gentenaren te overtuigen om meerdere stappen te zetten in het energiezuinig maken van hun huizen. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Korte Beschrijving Slimme monitoring van waterlopen Dit VLAIO -project is erop gericht om, met de inzet van technologische innovatie onder de vorm van sensoren of andere slimme meetinstrumenten, de waterkwaliteit en -niveau van de Laak, een bijrivier van de Demer, permanent te monitoren. Wat? Begin december 2019 keurde het Agentschap Innoveren & Ondernemen ( VLAIO ) 13 nieuwe City of Things-projecten goed. Hierdoor krijgen lokale besturen een subsidie om te onderzoeken hoe slimme technologie (sensoren, camera’s, open data, artificiële intelligentie …) ingezet kan worden om een oplossing te bieden aan concrete problemen of noden binnen een gemeente. Gemeente Tremelo diende samen met buurgemeente Begijnendijk een project in om de waterkwaliteit en -niveau van de Laak permanent op te volgen. Wat willen we bereiken? Momenteel worden er om de twee jaar handmatige stalen genomen, die dan worden geanalyseerd in een labo. Op deze manier kunnen lozingen of pieken van vervuiling niet waargenomen worden en kunnen er bijgevolg geen gerichte acties rond genomen worden. Daarnaast is het nodig dat waterstanden actueler opgevolgd kunnen worden om kort op de bal te spelen bij droogte of wateroverlast. Op dit moment is er al een permanente monitoring op één plaats om de waterstand op te volgen. In dit project willen we echter onderzoeken of het een meerwaarde is om meerdere peilmeters te plaatsen over het gehele traject. Beoogd resultaat Een belangrijk element waar in dit project rekening mee gehouden zal worden, is de betaalbaarheid en haalbaarheid van de gekozen technologische oplossing zodat ook kleinere lokale besturen er mee aan de slag kunnen. Er zal bijgevolg in dit project gefocust worden op de visualisatie van de informatie (in de vorm van een dashboard) waarmee lokale ambtenaren en beleidsverantwoordelijken aan de slag kunnen vanuit hun bevoegdheden en beleidsdoelstellingen. Met ‘De monitoring van de Laak’ willen we een piloot uitwerken, een end-to-end verhaal, waarbij de markt onderzocht wordt naar bruikbare sensoren die gericht data kunnen verzamelen en de data exporteren naar een centraal IoT-platform. Via dit platform wordt er doelgerichte interpreteerbare informatie beschikbaar gesteld voor de lokale beleidsverantwoordelijken. Net zoals bij andere VLAIO -projecten is het ook onze bedoeling om na afronding van dit project de resultaten toe te passen voor andere waterlopen in andere gemeenten. Beschrijving Architectuur Lessons learned  
Korte Beschrijving Slimme monitoring van waterlopen Dit VLAIO -project is erop gericht om, met de inzet van technologische innovatie onder de vorm van sensoren of andere slimme meetinstrumenten, de waterkwaliteit en -niveau van de Laak, een bijrivier van de Demer, permanent te monitoren. Wat? Begin december 2019 keurde het Agentschap Innoveren & Ondernemen ( VLAIO ) 13 nieuwe City of Things-projecten goed. Hierdoor krijgen lokale besturen een subsidie om te onderzoeken hoe slimme technologie (sensoren, camera’s, open data, artificiële intelligentie …) ingezet kan worden om een oplossing te bieden aan concrete problemen of noden binnen een gemeente. Gemeente Tremelo diende samen met buurgemeente Begijnendijk een project in om de waterkwaliteit en -niveau van de Laak permanent op te volgen. Wat willen we bereiken? Momenteel worden er om de twee jaar handmatige stalen genomen, die dan worden geanalyseerd in een labo. Op deze manier kunnen lozingen of pieken van vervuiling niet waargenomen worden en kunnen er bijgevolg geen gerichte acties rond genomen worden. Daarnaast is het nodig dat waterstanden actueler opgevolgd kunnen worden om kort op de bal te spelen bij droogte of wateroverlast. Op dit moment is er al een permanente monitoring op één plaats om de waterstand op te volgen. In dit project willen we echter onderzoeken of het een meerwaarde is om meerdere peilmeters te plaatsen over het gehele traject. Beoogd resultaat Een belangrijk element waar in dit project rekening mee gehouden zal worden, is de betaalbaarheid en haalbaarheid van de gekozen technologische oplossing zodat ook kleinere lokale besturen er mee aan de slag kunnen. Er zal bijgevolg in dit project gefocust worden op de visualisatie van de informatie (in de vorm van een dashboard) waarmee lokale ambtenaren en beleidsverantwoordelijken aan de slag kunnen vanuit hun bevoegdheden en beleidsdoelstellingen. Met ‘De monitoring van de Laak’ willen we een piloot uitwerken, een end-to-end verhaal, waarbij de markt onderzocht wordt naar bruikbare sensoren die gericht data kunnen verzamelen en de data exporteren naar een centraal IoT-platform. Via dit platform wordt er doelgerichte interpreteerbare informatie beschikbaar gesteld voor de lokale beleidsverantwoordelijken. Net zoals bij andere VLAIO -projecten is het ook onze bedoeling om na afronding van dit project de resultaten toe te passen voor andere waterlopen in andere gemeenten. Beschrijving Architectuur Lessons learned  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) Dit project is erop gericht om, met de inzet van technologische innovatie onder de vorm van sensoren of andere slimme meetinstrumenten, de waterkwaliteit en -niveau van de Laak permanent te monitoren om op basis van de verworven data en inzichten, gerichte beleidsacties uit te werken. Hiermee willen de indienende gemeenten drie doelstellingen bekomen: Het watervoerend maken van de Laak in een stroomversnelling krijgen en de waterkwaliteit voor en na deze verandering in kaart krijgen. Vervuilers detecteren en door permanente metingen beter kunnen opvolgen om gerichtere acties te ondernemen. De informatie rond de kwaliteit van het water meenemen in een publieksgerichte werking rond de Laak opzetten vanuit educatief en recreatief opzicht. Een belangrijk element waar in dit project rekening mee gehouden zal worden is de betaalbaarheid en haalbaarheid van de gekozen technologische oplossing zodat ook kleinere lokale besturen er mee aan de slag kunnen. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) Dit project heeft als doel ongewenst verkeer uit de stadskern te weren, gewenst verkeer in de stadskern te geleiden en een slim beloningssysteem te ontwikkelen dat positieve vormen van mobiliteit beloont, ter ondersteuning van retail en beleving in de handelskern. Positieve vormen van mobiliteit: o.a. Gebruik van openbaar vervoer Parkeren in de periferie of op gewenste parkeerlocaties (bijv. ondergrondse parking) Gebruik van zachte mobiliteit Gebruik van deelmobiliteit Zich houden aan de gewenste snelheid Uitsluiten van zoekverkeer en sluipverkeer Gebruik van Shop & Go parkeerplaatsen Het primaire doel bestaat erin bestaande en nieuwe infrastructuur voor mobiliteit verder te valoriseren door deze te koppelen aan een slim beloningssysteem. Een slim beloningsysteem houdt in dat de stadsklant getrouwheidspunten (of ‘city coins’) verdient die vervolgens ingezet kunnen worden bij lokale handelaars. Omdat dit systeem verder bouwt op reeds bestaande/beschikbare infrastructuur, wordt de effectiviteit van deze initiatieven verhoogd. Bijgevolg wordt hierdoor ook het rendement van elke reeds geïnvesteerde euro gemaximaliseerd. Bestaande infrastructuur: o.a. Traject Controle & Verkeersgeleiding Beacons Mobipunten Stadsapp Kortom: klassieke initiatieven rond mobiliteit in het kader van infrastructuur, zoals het aanbod van alternatieve vervoersmodi, parkeergeleidings- en handhavingsmaatrelen, worden gecomplementeerd met een systeem dat  focust op het motiveren en belonen van positieve gedragsverandering bij de burger. Naast een positief effect op de lokale mobiliteit profiteren lokale bedrijven door een betere bereikbaarheid en een hogere aantrekkelijkheid van de stadskern. Bovendien worden klanten gemotiveerd om te spenderen in de stadskern wanneer beloningen zich vertalen in kortingen of promoties. Door een integratie van dit beloningsysteem in de stadsapp zullen lokale handelaars ook veel dichter bij hun klanten staan, met nieuwe mogelijkheden tot directe en locatie gebaseerde marketing en reclame. Tot slot zal de lokale overheid via real-time data een veel beter zicht krijgen in het verplaatsingsgedrag van burgers naar en op het grondgebied. De stad zal ook een nieuw arsenaal aan instrumenten ter beschikking hebben om dit verplaatsingsgedrag te beïnvloeden, wat sterk zal bijdragen aan het aanpakken van uitdagingen binnen mobiliteit, milieu en Retail. Beleidsmatig draagt dit project bij door het verzamelen van open data via IoT systemen en/of zuivere data bronnen die gebruikt kunnen worden om beleid te evalueren en dynamisch bij te sturen. Zo kunnen bijvoorbeeld parkeergedrag en passantenstroming beter in kaart gebracht worden wat toelaat om een effectiever stadskernbeleid vorm te geven. Om dit project te realiseren zullen de gemeentelijke diensten van mobiliteit en economie nauw moeten samenwerken met de publiek-private markt. Samenwerking met aanbieders van openbaar vervoer (NMBS, De Lijn), parkeerbeheer (Apcoa, Q-Park, Interparking, AGB Parko, …), zachte mobiliteit en/of deelmobiliteit (Mobit, Cloud Bike, Blue Bike, Swap Fiets, Scooty, Bird, Lime, Poppy …) zullen toelaten om te registeren welke burgers hiervan gebruik maken. Dit laat op zijn beurt toe om dit gedrag bij deze burger te versterken aan de hand van slimme beloningen. Een mobiele applicatie voor de stad  wordt momenteel ontwikkeld door ‘Onze Stadsapp’, wat toelaat om een beloningsysteem en een communicatietool te integreren. Samenwerking met de stad Leuven die momenteel onderzoek doet naar de mogelijkheid om een centraal derde-betalersysteem te integreren (MoDi:2B) kan helpen om het aantal integraties met mobiliteitsspelers drastisch te verlagen. Een samenwerking met KBC Mobile, die reeds talloze integraties heeft binnen mobiliteit, zal dit proces verder kunnen versnellen. Uiteraard is een nauwe samenwerking met lokale handelaars cruciaal om de conversie van beloningspunten naar economische waarde te verzekeren, hierin kunnen platformen zoals Joyn of Foursquare een belangrijke rol spelen. Verder kan ook via SIMAC een betalingsterminal aangeleverd worden die flexibel ingezet kan worden voor traditionele betalingen als ook betalingen met digitale munten (niet cryptomunten). Het mobiliteitssysteem van Vlaanderen staat onder druk. Volgens schattingen van de Europese Commissie zal het personenvervoer (uitgedrukt in personenkilometers) tegen 2050 nog met 40 % toenemen ten opzichte van 2010 en het goederenvervoer (uitgedrukt in tonkilometers) met 58 %. Ook in Vlaanderen blijft het aantal gemotoriseerde voertuigkilometers toenemen; dit leidt tot capaciteitsproblemen en congestie. In de Europese Unie komen Belgische bestuurders op de derde plaats voor het aantal verliesuren door files. Ook de verkeersveiligheid is een blijvende zorg. Het aantal verkeersdoden vertoont weliswaar een dalende trend, maar toch vallen jaarlijks nog bijna 400 verkeersdoden in Vlaanderen en 28 000 in Europa. De druk op het mobiliteitssysteem wordt mee veroorzaakt door de jarenlange dominante focus op de auto in vergelijking met andere vervoersmodi, en dit zowel naar ruimtelijke inrichting (bv. van steden) als naar infrastructuur, fiscaliteit (bv. salariswagens), gedrag en status. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Museum of Things for People - Gent. Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek Museum of Things for People (MTP) is een vooronderzoek, inhoudelijk getrokken door het Design Museum Gent, naar hoe loT-technologie kan bijdragen tot een verbetering van de aangeboden diensten en een verrijking van de bezoekerservaring. Dit project is een samenwerking tussen Stad Gent, Stad Oostende, Design Museum Gent, Digipolis Gent en de Waalse Krook. MTP start, zoals de naam aangeeft, vanuit een Smart Space-setting die zal gebouwd worden in het Design Museum Gent om een aantal business cases en technische vereisten onder de loep te nemen. Aan de hand van de living lab methodologie willen we met echte bezoekers zoeken naar hun specifieke noden en hoe onze opzet daartoe een oplossing kan bieden. Niet enkel dat, maar ook hoe bepaalde keuzes voor technologie de privacy van de bezoekers kan vrijwaren en hoe we privacy voorop kunnen stellen. De Stad Oostende gaat mee vanuit de Smart Space op zoek naar hoe zij deze use-cases en learnings kunnen gebruik voor de tentoonstellingen in de Venetiaanse Gaanderijen. De loT-opstelling moet de partners in staat stellen om de bezoeker doorheen het museum te volgen en data te verzamelen over welke route ze nemen, bij welke objecten ze blijven staan, welke objecten ze overslaan, … Door het gebruik van één of meerdere types sensoren willen we nadien de verzamelde data van de bezoeker, koppelen aan de data van de objecten en kunstwerken om zo een interesseprofiel te bekomen. Op basis van dit interesseprofiel ontvangt de bezoeker na het bezoek gepersonaliseerde aanbevelingen. Hiermee willen we de bezoeker andere objecten, tentoonstellingen en andere points-of-interest aanbieden in de stad en zo de culturele ervaring doortrekken doorheen de stad en de bredere regio. Alle resultaten uit dit vooronderzoek willen we digitaal ontsluiten onder een open licentie om ook andere Vlaamse culturele instellingen de kans te geven om hieruit te leren en sneller kunnen schakelen in het opzetten van eigen loT-systemen. De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
N
NB-IOT https://en.wikipedia.org/wiki/Narrowband_IoT  +
Open Urban Platform Het concept Open Urban Platform (OUP) bevordert het denken over de samenhang van de digitale infrastructuur, de diensten en applicaties in de stad op basis van algemeen geaccepteerde kaders, richtlijnen en principes en wettelijke en ethische uitgangspunten. Meer informatie is te vinden op [1] , waarvan hieronder enkele citaten. Handvatten Experts uit verschillende gemeenten, industriepartijen en kennisinstellingen hebben bij de NEN Standaardisatie AdviesGroep – Smart Cities [2] gewerkt aan een richtlijn om de gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van Open Urban Platforms te versterken. De Nederlandse Praktijkrichtlijn ‘Open Urban Platform’ (NPR 8284) richtlijn geeft concrete handvatten voor: Het borgen van interoperabiliteit en dataportabiliteit in een smart city; Het inzetten van een Open Urban Platform (OUP) als vertrouwde infrastructuur voor digitale diensten in de stad; Het eigendom van OUPs; De rol van de gemeente bij een OUP. Voor wie? De NPR ‘Open Urban Platforms’ is relevant voor verschillende groepen professionals, waaronder: Chief Information Officers, Chief Technology Officers, strategische adviseurs, projectleiders, onderzoekers en IT-specialisten bij gemeenten en andere (semi-) overheden, universiteiten en andere kennisinstellingen, en bij het bedrijfsleven, van multinationals via mkb naar start-ups. NEN NPR 8242 OPEN URBAN PLATFORM Open Urban Platform Richtlijn De Nederlandse normalisatieorganisatie NEN heeft een praktische richtlijn [3] uitgebracht voor het zogenaamde Open Urban Platform(OUP). Een platform dat de basis kan vormen voor slimme oplossingen in een stedelijke omgeving (bijvoorbeeld slim parkeren, slimme gebouwen). Naast technische aspecten behandelt het ook de organisatorische aspecten van een dergelijk platform; governance, privacy, beveiliging, beheer en relevante internationale normen. Een belangrijk aspect van de richtlijn is dat deze technologie-agnostisch is. Wat Is Een Open Urban Platform De NEN richtlijn definieert een Open Urban Platform als volgt: en nieuwe digitale stedelijke infrastructuur, bestaande uit een reeks beleidsovereenkomsten, nationale en internationale wetgeving, normen en hun technische implementatie, onder leiding van een lokale of andere overheidsinstantie. Opmerking 1 bij de term: De OUP maakt de verkenning en het gebruik van stedelijke gegevens mogelijk die kunnen worden gebruikt om nieuwe en verbeterde diensten voor en met bewoners of bezoekers, bedrijven, kennisinstellingen en overheden tot stand te brengen. Opmerking 2 bij binnenkomst: Naast dat het OUP een marketplace platform is, zijn er verschillende andere platforms, zoals Connectivity Platform, Data Management Platform, Data Science Platform, die samen een Smart City laten werken. De waarde van een OUP wordt gecreëerd door de services en applicaties die er gebruik van maken. Dergelijke diensten en applicaties komen niet tot stand zonder een lokaal of breder ecosysteem van samenwerkende partijen (publiek, privaat, kennisinstellingen). Dit vereist actieve partners in het ecosysteem die de OUP gebruiken voor diensten in de stad die de levenskwaliteit (verkeersstroom, gezondheid) duurzaam verbeteren en / of een gerechtvaardigd aandeel hebben in alle financiële en sociale voordelen. OUP-Principes De OUP is gebaseerd op de volgende principes gebruikersgerichte ontwikkeling openheid van het platform privacy en veiligheid schaalbaarheid integraliteit gegevenskwaliteit eigendom van gegevens Interoperabiliteit overdraagbaarheid van gegevens soevereiniteit voorzieningen voor vertrouwen voorkommen desinvesteringen in domeinen Waarom Een ​​OUP De OUP is een preconditie voor de digitalisering in de openbare ruimte. Vanuit gemeentelijk oogpunt maakt een OUP-inzet het mogelijk om: de behartiging van belangen van burgers, bedrijven en het stadsbestuur door de handhaving van de OUP-principes zoals gedefinieerd door de stad Eindhoven [4] stimulering van economische groei door samenwerking binnen het ecosysteem. van elke gemeentelijke organisatievorm die in afzonderlijke domeinen werkt, een geïntegreerde datagedreven organisatie maken gemeenschappelijke diensten aanbieden voor o.a. connectiviteit, gegevensbeheer, diensten voor burgers. Om de richtlijn te citeren: een OUP stelt de overheid in staat een data-gedreven werkwijze te gebruiken op basis van beschikbare data, partners en ecosysteem. Dan zijn allerlei nieuwe vormen van analyse mogelijk, zoals data science, kunstmatige intelligentie en business intelligence. Dit maakt een groter en beter mogelijk inzicht in de te creëren stedelijke leefomgeving, die zal bijdragen aan verbetering beslissingen en / of betere interventies implementeren. Open Urban Platform Governance Overheden moeten een actieve rol spelen in de governance van OUP’s om de volgende hoofddoelstellingen in een smart city-context te waarborgen; marktrisico’s vermijden voor use cases waar gegevens van burgers worden verzameld; een gebrek aan kwaliteit van de dienstverlening van de OUP te voorkomen; ervoor zorgen dat de OUP-dienst het welzijn van de burgers verbetert; focus op een innovatievriendelijk klimaat aanpakken van maatschappelijke taken, en proces inrichten op een geïntegreerde manier. Wat Te Doen En Wat Niet Te Doen Doen Financieringsmodel; leer, hergebruik en kopieer van anderen; waarde toevoegen aan de gemeenschap; Stel principes vast; standaardiseren op gevestigde technologie; transparant zijn; gebruik wat al beschikbaar is; Betrek anderen, zowel intern als extern; Vertel het verder; test openheid. Niet Doen technologische benadering; blijven werken in domeinen(silo’s); de reikwijdte / context beperken Verschillende Rollen Er zijn een aantal mogelijke rollen voor het besturen van een OUP door een lokale overheid: Minimale Rol In deze rol wordt de ontwikkeling overgelaten aan de markt en burgerinitiatieven, met een minimale rol voor de gemeente, voornamelijk gericht op het waarborgen van privacy en openbare veiligheid. Faciliterende Rol Naast een minimale rol kan de lokale overheid de OUP faciliteren door een “launching customer” te zijn en door de uitwisseling van gegevens tussen private partijen en bewoners te faciliteren (bijvoorbeeld data Standaarden , connectiviteit). Het zal ook de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren. Voor de ontwikkeling blijft de markt koploper. Hoofdrol De lokale overheid zal het voortouw nemen bij de ontwikkeling van de OUP en haar dienstverlening. Naast de faciliterende rol zal zij smart city-oplossingen ontwikkelen of mede ontwikkelen. Dit betekent een forse investering van de gemeente. Uitvoerende Rol In deze rol is de gemeente geheel of gedeeltelijk eigenaar van de OUP. In deze strategische rol maakt de gemeente het mogelijk autoriteiten om een ​​actievere rol te spelen in Ontwikkeling van Smart City-applicaties (bijvoorbeeld City App Store). De richtlijn bevat ook richtlijnen over wat de impact van deze rollen zijn op de implementatie van de OUP. Ander Aspecten Onderdeel van governance is ook het beslissen over het bedrijfsmodel van de OUP. Als dit niet aangepakt wordt, kan dit een negatief effect hebben op het succes ervan: gebrek aan continuïteit; Nauwkeurigheid en aansprakelijkheid; gegevensverstrekkingsvoorwaarden; prijsstelling en vergoeding; gebrek aan ondersteuning. Daarnaast is het van belang duidelijke en transparante afspraken te maken over vertrouwen en transparantie voor het delen van data tussen partners (burgers, private [[::Category:Organisaties| Organisaties]], gemeente) Referentiearchitecturen De richtlijn definieert geen architectuur, maar verwijst naar bestaande andere Standaarden en internationale initiatieven. De belangrijkste initiatieven waarop het is gebaseerd zijn: NIST - Smart Cities ( [5] ) EIP|EIP-smart cities en gemeenschappen ( [6] ) FIWARE gerelateerde H2020-projecten ESPRESSO, IRIS, RUGGEDIZED De richtlijn stelt dat voor een architectuur minimaal het Synchronicity framework moet worden gevolgd, aangezien dit gebaseerd is op de genoemde initiatieven. Interoperabiliteit Interoperabiliteit van diensten is essentieel voor een OUP, de richtlijn behandelt daarom ook de volgende belangrijke interoperabiliteitsproblemen. functioneel; interface / protocol; syntax; semantiek; organisatorisch. Ontwerp En Implementatie Ook bevat de richtlijn aanwijzingen hoe effectief een OUP in een smart city kan worden opgezet. Het richt zich expliciet op aspecten als: organisatiecultuur voor innovatie; Voorbereiding; inkoop; Samenwerking; Configuratie; evaluatie en evolutie; Bijlagen; Extra Informatie Ten slotte bespreekt de richtlijn enkele voorbeelden Mobiliteit als use case RUGGEDISED project IRIS Synchronicity Ook het belang van geografische gegevens en 3D-modellen voor toepassingen die OUP mogelijk maken, komt aan bod. ↑ https://www.nen.nl/NEN-Shop/ICTnieuwsberichten/Nederlandse-Praktijkrichtlijn-Open-Urban-Platforms-beschikbaar.htm ↑ https://www.nen.nl/Normontwikkeling/Doe-mee/Normcommissies-en-nieuwe-trajecten/NEN-smart-cities.htm ↑ https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NPR-82842020-nl.htm NPR-8242 ↑ https://data.eindhoven.nl/explore/dataset/eindhoven-open-data-principes/information/?flg=nl ↑ //www.nist.gov/el/cyber-physical-systems/smart-americaglobal-cities/nist-smart-cities-and-communities-framework ↑ https://ec.europa.eu/info/eu-regional-and-urban-development/topics/cities-and-urban-development/city-initiatives/smart-cities_en#european-innovation-partnership-on-smart-cities-and-communities  
NGSI en de huidige versie NGSI-LD zijn RESTfull API 's om context informatie te coderen. NGSI is de belangrijkste interface voor een Context Broker . NGSI versus NGSI-LD Hoewel zowel NGSI als NGSI-LD context informatie vastleggen, het belangrijkste verschil is dat NGSI-LD aan NGSI toevoegt, gegevenselementen te koppelen (LD staat voor Linked Data). Dit kan het beste worden aangetoond met een voorbeeld. Hieronder volgt een voorbeeld van een NGSI-codering van een Point of Interest NGSI codering { "id": "PointOfInterest:RZ:MainSquare", "type": "PointOfInterest", "category": { "type": "List", "value": ["113"] }, "description": { "type": "Text", "value": "Beach of RZ" }, "location": { "type": "geo:json", "value": { "type": "Point", "coordinates": [-8, 44] } } } NGSI-LD Codering { "id": " urn:ngsi-ld:PointOfInterest:RZ:MainSquare ", "type": "PointOfInterest", "category": { "type": "Property", "value": ["113"] }, "description": { "type": "Property", "value": "Beach of RZ" }, "location": { "type": "GeoProperty", "value": { "type": "Point", "coordinates": [-8, 44] } }, "@context": [ " https://schema.lab.fiware.org/ld/context ", " https://uri.etsi.org/ngsi-ld/v1/ngsi-ld-core-context.jsonld " ] } Hier een voorbeeld van een context { "@context": { "dateObserved": " http://schema.fiware.org/dateObserved ", "NO2": " http://schema.fiware.org/NO2 ", "refPointOfInterest": { "@type": "@id", "@id": " http://schema.fiware.org/refPointOfInterest " }, "category": " http://schema.fiware.org/category ", "description": " http://schema.org/description " } } De belangrijkste innovatie in NGSI-LD is dat het concepten in het bericht (bijv. 'DateObserved') koppelt aan standaarddefinities zoals gedefinieerd in de context ('dateObserved' is gedefinieerd in ' http://schema.fiware.org/refPointOfInterest '). Dit maakt het voor separaat ontwikkelde applicaties mogelijk om informatie te delen door een gedeelde definitie van data elementen. ETSI & NGSI-LD De CIM-werkgroep in ETSI ( https://www.etsi.org/committee/cim ETSI-CIM ) heeft NGSI-LD ontwikkeld en aangenomen als wereldwijde standaard voor het verwerken van context informatie. De volledige specificatie van NGSI-LD vindt u hier: https://www.etsi.org/deliver/etsi_gs/CIM/001_099/004/01.01.02_60/gs_CIM004v010102p.pdf .  
De FIWARE NGSI (Next Generation Service Interface) v2 API definieert een data model voor context informatie, gebaseerd op een eenvoudig informatiemodel van Entities , Attributes en Metadata een context data interface voor uitwisseling van informatie door middel van zoekopdrachten (queries), abonnering (subscription) en update bewerkingen een interface om beschikbaarheid van context informatie te bevragen. De volledige specificatie van de standaard is terug te vinden op : https://fiware.github.io/specifications/ngsiv2/stable/  +
Meer informatie over de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kan hier gevonden worden.  +
Introductie Met dit project zoeken de initiatiefnemers rond penhouder Deerlijk naar de optimale hybride vorm van dienstverlening waarbij de kwaliteiten van fysiek en digitaal helemaal tot hun recht komen en elkaar versterken. Het project wil in concreto de fysieke organisatie en inrichting van het gemeentehuis efficiënt en logisch aanpassen aan wat digitaal kan. De output is een blauwdruk die de opzet van de werkplek van de toekomst duidelijk maakt. Pitch Voor burgers, ondernemers, verenigingen en medewerkers van het lokaal bestuur biedt deze loketvrije aanpak een burgernabije, warme, toegankelijke, outreachende en efficiënte dienstverlening op maat , door een draagvlak voor digitale transformatie te creëren via participatie wat resulteert in een fysieke integratie van verschillende contactpunten . In tegenstelling tot de huidige manier van werken gericht op interne en externe kruisbestuiving, creëert ruimte voor kwalitatieve contacten, ondersteunt maximaal digitale toepassingen, werkt drempelverlagend, én is inclusief de ecologische en HR uitdagingen van de toekomst. . Impactmap Doel Doelgroep Impact Deliverable Door het aanpassen van de omgeving aan de digitale transformatie en daarbij alle stakeholders van gemeente en OCMW centraal te stellen bieden we met deze vernieuwende aanpak een warme en toegankelijke dienstverlening op maat. Burger *De wijze van dienstverlening wordt afgestemd op de specifieke noden en behoeftes van de burger. *De burger weet waar, wanneer en hoe hij contact kan nemen met de gemeente volgens zijn behoefte en vraag --> tijdswinst voor de burger + de burger wordt niet van het kastje naar de muur gestuurd en heeft een positieve ervaring met de gemeentelijke dienstverlening. De burger komt in contact met de gemeente voor de produkten waarvoor hij dit nog nodig acht. *Door de vrijgekomen tijd in te zetten op het outreachend karakter van onze dienstverlening krijgen medewerkers sneller een (completer) beeld van de (hulp)vraag van de burger en wordt deze in het algemeen beter geholpen. Het optimaliseren van de omgeving speelt hierbij ook een grote rol. Impactmeting: tevredenheidsmeting bij burgers installeren Burger met (algemene) vraag *De nieuwe omgeving is ingebed in een ruimere structuur --> werkt drempel verlagend. Er worden meer mensen geholpen en dit op een effici ntere manier. Hulpverlening (OCMW, thuiszorg) loopt niet achter op de feiten. *De nieuwe omgeving maakt outreachend werken mogelijk --> signalen worden sneller opgepikt en de burger wordt tijdig doorverwezen. *De gemeente functioneert als netwerkorganisatie --> de burger doet meteen bij de juiste medewerker zijn verhaal en wordt correct geholpen *Bij verplaatsing naar het nieuwe huis van de gemeente komt de burger in contact met cultuur en vrijetijdsdiensten --> de burger leert het aanbod kennen en effectieve deelname wordt makkelijker *Inzetten op e-inclusie wordt verankerd en door het aanpassen van de omgeving bereiken acties met betrekking tot e-inclusie hun doel. Impactmeting: kwalitatieve data ifv contactmomenten OCMW cli nteel evalueren en het aantal huisbezoeken dient te stijgen, stijging in het aantal leden van de bib en bij de ticketverkoop vrije tijd en ticketverkoop inclusieve vrijetijd (vb EDC, MIA uitpas) Burger met specifieke vraag tot dienstverlening *De burger kan plaats- en tijdsonafhankelijk gebruik maken van de dienstverlening. Als het niet lukt via de digitale balie krijgt de burger hulp op maat in een vertrouwelijke en nabije omgeving. De burger heeft hierin de keuze en blijft bijgevolg 'eigenaar' van het hulpverleningsproces. *Daar de digitale transformatie de medewerkers op een zeker niveau ontlast van sommige taken is er ruimte voor meer kwalitatieve dienstverlening. Wat impliceert dat een loket hier niet voor volstaat. Impactmeting: daling van aantal contactmomenten, gekoppeld aan een stijging van contacttijd per moment, in kaart brengen waar en wanneer de burger wenst geholpen te worden en meten of we hieraan tegemoet komen Bezoeker van vrijetijdspunt/bib *Het vrijetijdspunt en de bib zijn ingebed in de ruimere structuur --> ook deze bezoekers worden ondergedompeld in het geheel --> werkt drempelverlagend. Een bezoeker die initieel kwam voor het vrijetijdspunt kan toch even iets navragen aan de sociale dienst. Opnieuw worden problematieken sneller behandeld. *De nieuwe omgeving werkt taboedoorbrekend. Het stigmatiseren van OCMW cli nteel is verleden tijd. Het 'huis van de gemeente' wordt een doorsnede van de maatschappij. Impactmeting: stijgend aantal vragen/contacten bij de sociale dienst en thuiszorgdienst, stijgend aantal deelnemers aan activiteiten voor kwetsbare personen Verenigingen *Alle vrijetijdsdiensten worden samengebracht tot n vrijetijdspunt --> n duidelijk aansprekingspunt voor verenigingen. *Door het aanpassen van de omgeving aan de digitale transformatie en het afbouwen van loketten ontstaan er voldoende en vernieuwde ruimtes voor ontmoeting en beleving. De ruimtes worden afgesteld op de hedendaagse digitale samenleving zodat verenigingen zich toekomsgericht kunnen ontwikkelen. Ondernemingen *Door de digitale transformatie van ondermeer het ondernemingsloket dient de ondernemer niet altijd tot in het gemeentehuis te komen met zijn vragen. Bijgevolg kan hij/zij tijds- en plaatsonafhankelijk gebruik maken van de dienstverlening. Voor ondernemers met een drukke agenda is dit een grote meerwaarde. *Door de vrijgekomen personeelstijd kan de ondernemer met specifieke vragen rekenen op meer kwalitatieve dienstverlening op maat. Dit impliceert opnieuw dat een loket hier niet voor volstaat. Impactmeting: contacttijd met ondernemers en via tevredenheidsmeting bij ondernemers Het lokaal bestuur als organisatie *Het 'dienstenorganogram' wordt losgelaten --> de focus verschuift naar een netwerkorganisatie. Door het installeren van een netwerkorganisatie krijgen de medewerkers meer zicht op de totale organisatie en worden de banden met collega's over de ganse organisatie sterker. Enerzijds versterkt dit de identiteit van de organisatie en anderzijds stelt dit alle medewerkers in staat om de zaken waar nodig organisatie- en dus ook maatschappij breed te bekijken. Dit resulteert in een snellere maar ook kwalitatievere dienstverlening. *De digitale tranformatie en de (fysieke) verschuiving naar een netwerkorganisatie zal medewerkers inspireren om hun eigen werk creatiever aan te pakken. Ook zal dit hen stimuleren om initiatief te nemen, idee n te brengen en zorgt dit voor een betere bottom up doorstroom. Impactmeting: instrument voor organisatiebeheersing Medewerker gemeente *Repetitieve taken vallen weg --> inhoudelijke meerwaarde wordt toegevoegd aan het werk --> een grotere arbeidsvreugde tot gevolg. *Aangezien de vrijgekomen personele en fysieke ruimte ingezet wordt om nabijheid, ontmoeting en dienstverlening op maat mogelijk te maken kan een medewerker beter inschatten wat er leeft bij de burger en hier gericht op inspelen --> zorgt voor minder frustratiepunten bij medewerkers en bevordert het welzijn op het werk. *back-office en front-office worden gescheiden --> medewerker kan dossiers voorbereiden en nabehandeling voorzien zonder gestoord te worden Impactmeting: tevredenheidsenquete medewerkers Medewerker sociale dienst *Administratieve ontlasting + maximaal voorzien van nodige hardware --> inzetten op outreachende hulpverlening. Men kan teruggaan naar de basis van het sociaal werk en preventief gaan werken, wat een meerwaarde is voor zowel maatschappelijk werker als hulpvrager. *De omgeving voorzien van vertrouwelijke gespreksruimtes in plaats van loketten --> hulpverlening an sich krijgt meer ruimte. *De digitale en fysieke transformatie cre ert ook mogelijkheden en verscheidene manieren om met partners samen te werken. Dit zorgt voor een betere aanpak van multiproblem problematieken. Impactmeting: aantal huisbezoeken stijgen, aantal uithuiszettingen dalen, aantal schorsingen leefloon dalen, tevredenheidsenquete medewerkers Management *Digitale transformatie --> meer data ter beschikking --> management faciliteren in beleidsvoorbereidende opdracht + optimalisering traject werkplek van de toekomst *De (fysieke) netwerkorganisatie --> stimuleert het management (en elk lid ervan) om de ganse organisatie te zien en clusteroverschrijdend te denken en te handelen. Beleid *De digitale en infrastructurele transformatie cre ert ruimte voor verdieping en verbreding van de dienstverlening. Het stelt het beleid in staat om hier verder op door te gaan en accenten te leggen. *Beslissingen worden meer gebaseerd op cijfers en evoluties. *Doorheen het project wordt gewerkt met 'peterschap' dit zorgt voor een politiek draagvlak. Regio *Er is regionaal een eenduidige visie omtrent de digitale transformatie. Door experten uit de regio te betrekken via een klankbordgroep krijgt deze visie vorm in de praktijk. *Lokale besturen uit de regio (en daarbuiten) kunnen het onderzoek, de uitgekomen blauwdruk en de testcases implementeren in de eigen werking --> kosten- en tijdsbesparend Blauwdruk Pagina Blauwdruk: Naar een open, nabij en loketvrij gemeentehuis van de toekomst Fase De inwoner wil een straatfeest organiseren. Inwoner komt terecht bij het 'centraal punt' van de gemeente. Omdat hij dit wil of omdat de vraag te complex is om meteen digitaal op te lossen Inwoner wordt door de host ontvangen op het centraal punt van de gemeente Inwoner wordt geholpen door allround onthaalmedewerker Inwoner heeft een vervolgafspraak met de backoffice specialist Pro-actieve en automatische verwerking van de productaanvraag Verrijken van informatie door de medewerker(s) van het gemeentehuis Opvolging van het antwoord via de 'Mijn Burgerprofiel' app en toepassing Interactiepunt De inwoner zoekt wat hij hiervoor in orde moet brengen via de zoekfunctie op de website van de gemeente, stelt de vraag aan een chatbot, mailt of telefoneert naar het contactpunt van de gemeente Centrale dienstverleningsplek in de gemeente (principe 'centraal punt') De 'host' (persoonlijke of digitale) zorgt voor een gastvrij contact met de gemeente en prikkelt ook digitaal (principe 'Hostmanship) De inwoner stelt z'n vraag aan de medewerker. Tijdens het contact wordt de vraag gelinkt aan het juiste product, de juiste contactpersoon, de juiste locatie, en wordt de juiste volgende stap uitgevoerd of een vervolgafspraak gepland. De inwoner heeft een vervolgafspraak met de medewerker van de uitleendienst omdat er een aantal specifieke vragen zijn, op een voor hem/haar meest geschikte locatie of tijdstip. (principe 'buiten de muren) Geen interactiepun tussen burger en medewerker Geen interactiepunt tussen burger en medewerker Mijn Burgerprofiel Medium Verschillende kanalen en contactpunten (op afstand) Het gemeentehuis van de toekomst Het gemeentehuis van de toekomst met open deur, een host als welkomstpunt, een interactieve wachtruimte, een digipunt en intu tieve wayfinding (fysiek en digitaal) Gesprek tussen burger en medewerker in het centraal punt Fysieke interactie: centraal punt, via videobellen, aan decentraal servicepunt, mobiel, aan huis Data en automatische processen Interactie tussen medewerkers verrijkt de dienstverlening aan de burger (principe filterende en inspirerende werkplek) Het voorkeurportaal van de inwoner (app, website, statusupdate via mail of op te vragen via rechtstreeks contact) (principe: technologisch ondersteunend) Ervaring Frontoffice Contactteam en digitale portalen van de gemeente Logische, vlot bereikbare en toegankelijke locatie in de gemeente Contact verloopt via een menselijke host en gesprek van mens-mens of via een menscomputer contact (bijv. digitaal scherm, bevestigingsmail op de smartphone, smart device, ) Voor interacties <5 min is er een rechtopstaand contact (bijv. aan een balie), voor interacties > dan 5 minuten een zittend contact (bijv. in een doorschijnend maar afgesloten ruimte, met water/koffie en ondersteunende digitale tools). Voor interacties <5 min is er een rechtopstaand contact (bijv. aan een balie), voor interacties > dan 5 minuten een zittend contact (bijv. in een doorschijnend maar afgesloten ruimte, met water/koffie en ondersteunende digitale tools). De aanvragen gebeuren volledig digitaal door dataverwerking en automatische processen. Burger krijgt automatische statusupdates via 'Mijn Burgerprofiel' Automatische statusupdates laten weten wanneer het inname openbaar domein werd goedgekeurd zodat het materiaal van de uitleendienst effectief kan/mag geleverd worden. De medewerkers van de uitleendienst krijgen hiervan bericht op hun device. De premie voor het straatfeest wordt door automatische toevoeging van deze informatie aan het dossier automatisch uitbetaald aan de aanvrager. Bundeling van 'Mijn vragen' (meldingen, producten, ) via digitaal portaal naar keuze Backoffice Centraal contactteam en centraal digitaal intern platform Digitaal toegankelijke en gedeelde back-office (documenten, processen, systemen, ) Digitaal toegankelijke en gedeelde back-office (documenten, processen, systemen, ) De allround onthaalspecialist krijgt de tijd en ruimte om de vraag van de burger te beantwoorden. Er moet weinig geregistreerd/gegevens opgezocht worden (snel 360 zicht op de burger) maar de hulp van een 'virtuele assistent' kan ingeroepen worden. Automatisch worden een aantal zaken in gang gezet (aanvraag premie, inname openbaar domein, aanvraag uitleendienst,...) Digitaal toegankelijke en gedeelde back-office (documenten, processen, systemen, ) Contactpersoon/dossierverantwoordelijke volgt dossiers en interacties globaal op en intervenieert op vraag en indien nodig. De co rdinator van de uitleendienst werkt op de flexplek waar ook iemand van de omgevingsdienst aan het werken is. Ze krijgen beiden bevestiging van de aanvraag van het straatfeest en komen er door hun gesprek achter dat er door de aanwezigheid van een distributiebedrijf achterin de straat extra signalisatie noodzakelijk is. De info wordt aangevuld aan het dossier en de burger krijgt hiervan meteen een update. Mijn burgerprofiel' wordt gevoed door lokale interacties en antwoorden. Verschil huidige aanpak (wanneer van toepassing) Het centrale digitale platform van de toekomst zal via AI vlotter doorzoekbaar zijn, automatischer gevoed en getraind kunnen worden zodat er minder tijd van het centraal contactteam besteed moet worden aan het actueel houden van een digitale toepassing. Die tijd kan ge nvesteerd worden in de rechtstreekse dienstverlening en het rechtstreeks contact. No wrong door' in het gemeentehuis. Hier is iemand die alle dienstverlening kan doorverwijzen naar de juiste vervolgafspraak of het juiste digitale product. Indien het gemeentehuis gesloten is, worden alternatieven aangeboden of duidelijk gecommuniceerd wanneer je er wel terecht kan. Open deur, gastvrij onthaal (fysiek of digitaal), iemand komt naar je toe voor de balie, er zijn digitale alternatieven wanneer niemand beschikbaar is. Het contact met de onthaalmedewerker kan langer duren, er kan doorgevraagd worden, de vraag kan integraler benaderd worden, de virtuele assistent (AI chatbot voor de medewerker) helpt de medewerker een juist antwoord te formuleren. Zo kan er nog beter doorverwezen worden naar een oplossing. Die oplossing kan zowel digitale vervolgstappen omvatten, een afspraak met een specialist,... De gemeente komt meer naar de burger toe in plaats van omgekeerd. De medewerker wordt dus mobieler maar kan door nieuwe technologie n (afspraken- en planningssystemen) locaties en momenten bepalen waarop dit kan. Het uitgangspunt is dat de burger uit minstens 2 locaties en tijdsblokken kan kiezen. Meer automatische en proactieve verwerking en informatie. 'De burger kan de status van z'n vraag, melding of product volgen via 'Mijn burgerportaal' (in de app, op de website, via andere toekomstige tools, ) Meer kennisuitwisseling en contact tussen medewerkers, ook van andere diensten en thema's. Samenwerking wordt gestimuleerd via flexibele werkplekken en interactieplekken waar kennisdeling en brainstorming wordt gestimuleerd. Mijn Burgerprofiel' als overheidsoverschrijdend portaal van en voor de burger. Gevoed door meerdere overheden, kanaalonafhankelijk raadpleegbaar door de burger via nzelfde portaal Succes-meting Impact (6 thema's uit conceptstudie) Meetpunt SMART specificatie Huidige waarde Doel waarde Inzetten op centraal punt van/voor de gemeente aantal gecentraliseerde contactpunten Het aantal contactpunten waar de burger voor dienstoverschrijdende vragen terecht kan tov het aantal inwoners. Afwijkend bij elke stad/gemeente 1-10 Afhankelijk van het aantal inwoners in de stad of gemeente. eductie aantal loketten Het aantal loketten gekoppeld aan 1 dienst. Afwijkend bij elke stad/gemeente 0 Tevredenheid van de burger Algemene tevredenheid van de burger over het centrale contactpunt inzake snel en correct een antwoord krijgen op diens vraag op een schaal van 1 -5 Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 3,5 Eerstelijnsmedewerker kan direct antwoord bieden De tijd die een medewerker spendeert aan het zoeken naar de juiste informatie (documenten, processen, premies, producten en diensten) Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 3 minuten aantal contactkanalen Het aantal contactkanalen voor de burger dat op 1 punt samenkomt voor de medewerker Afwijkend bij elke stad/gemeente Stijging voor de burger, daling voor de medewerker door koppelingen Profiel onthaalmedewerker Het eerste aansprekingspunt van de gemeente is niet meer louter een administratieve job en wordt ingeschaald. c- niveau minimum b- niveau Hostmanship - van klant naar gast tevredenheidsmeting burger Algemene tevredenheid van de burger over het onthaal in het gemeentehuis op een schaal van 1 -5 verschillend bij elke stad/gemeente: zie gemeente- en stadsmonitor 3,5 sneller bij de juiste persoon De tijd die een burger doorloopt van het onthaal in het gemeentehuis tot het antwoord bij de effectieve dienst als het centraal onthaal geen antwoord kan bieden Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. Afhankelijk van de soort vraag en of er een afspraak bij de dienst noodzakelijk is Buiten de muren - mobiel contactpunt aantal decentrale dienstverleningslocaties Het aantal contactpunten waar de burger voor dienstoverschrijdende vragen terecht kan buiten het gemeentehuis tov het aantal inwoners. Afwijkend bij elke stad/gemeente minimum 1 (indien mobiel zijn dit er meteen meerdere) aantal contacturen op decentrale lokaties De tijd die een medewerker spendeert aan dienstverlening op een decentrale locatie Afwijkend bij elke stad/gemeente In stijgende lijn Inspirerende en filterende werkplaats aantal contactmomenten over de diensten heen De tijd die een medewerker spendeert aan formeel of informeel overleg met medewerkers van de eigen organisatie, maar van een andere dienst per week Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 0,5 uur per week aantal flexibele werkplekken Het aantal werkplekken in het gemeentehuis en op decentrale locaties die niet toegewezen zijn aan 1 persoon of dienst. Afwijkend bij elke stad/gemeente 10% van het aantal beeldschermwerkers (zonder de scholen) (met een maximum van 25 indien de huidige infrastructuur niet meer toelaat) aantal activity based werkplekken Het aantal ruimtes in functie van de specifieke activiteit (vb concentratie, hybride vergaderen, informeel overleg, ontspanning, ) Afwijkend bij elke stad/gemeente Voor elke specifieke activiteit min 1 plek tevredenheidsmeting medewerker Algemene tevredenheid van de medewerker over de werkplekken op een schaal van 1 -5 Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 3 Duurzame partnerschappen aantal organisaties die gebruik maken van de ruimtes van het gemeentehuis Het aantal externe organisaties die over de periode van 1 jaar gebruik maken van de ruimtes van het gemeentehuis Afwijkend bij elke stad/gemeente afhankelijk van de grootte van de stad/gemeente: 3 - aantal uren waarop het gemeentehuis door andere gebruikers gebruikt wordt Het aantal uren per week waarop een locatie van het gemeentehuis door andere (externe) gebruikers ingenomen wordt. Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. minimum 1 uur per week aantal externe diensten die werken op flexibele werkplek / frontoffice Het aantal externe diensten die gebruik maken van de frontoffice in het gemeentehuis om de burger te woord te staan over de eigen dienstverlening per jaar. Afwijkend bij elke stad/gemeente afhankelijk van de grootte van de stad/gemeente: 3 - Technologsich ondersteunend Eerstelijnsmedewerker weet waar info te vinden is en kan met de technologie werken. De tijd die een medewerker spendeert aan het zoeken naar de juiste informatie (documenten, processen, premies, producten en diensten) Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 3 minuten De mate waarin informatie doorstroomt naar de juiste dienst en software met elkaar gekoppeld is. Het aantal keer waarop de burger zijn vraag moet stellen. Tot op heden wordt er hier geen data over bijgehouden. 1 Lokale besturen uit de regio (en daarbuiten) kunnen het onderzoek, de uitgekomen blauwdruk en de testcases implementeren in de eigen werking aantal besturen die rapport raadplegen Het aantal keer dat de website (gemeentehuisvandetoekomst.be ) door een uniek ip adres geconsulteerd wordt per jaar. 0 20 Andere projectdocumenten Geen documenten beschikbaar via de VLOCA kennishub. Interesse in dit project? Gelieve contact op te nemen via gzg@vlaanderen.be .  
Korte Beschrijving De Naamsestraat in Leuven is één van de 5 zogenaamde “doortrekkersstraten” waarlangs mensen uit het uitgaanscentrum van Leuven terugkeren naar huis. ’s Nachts levert dit regelmatig problemen op zoals rondslingerend afval, vandalisme, storend gedrag en ook nachtlawaai. Met dit project wil de stad Leuven , op een niet-repressieve manier, in een deel van de Naamsestraat storend straatnachtlawaai capteren om zicht en greep te krijgen op het probleem en deze data tegelijkertijd gebruiken om real time nudging technieken aan te sturen om het nachtlawaai wanneer het zich voor doet te verminderen. Met deze aanpak kunnen we a) actiegedreven nudging technieken uittesten in een living lab opstelling, b) storend straatnachtlawaai geautomatiseerd definiëren wat ons kan helpen in de aanpak van deze problematiek in de rest van Leuven , c) storend straatnachtlawaai in kaart brengen en zo het probleem objectiveren zonder dat er manuele melding moeten worden gemaakt bij of moet worden ingegrepen door de politie, d) analyseren op welke momenten en door welke externe parameters storend nachtlawaai wordt geïntensifieerd en zo predictieve modellen opzetten die politie, stewards of nachtwachten kunnen helpen in betere planning van de interventies en ingrepen. De doelstelling binnen dit traject is om te zien hoe een specifieke aanbesteding binnen het VLAIO CoT Nachtlawaai project al kan aligneren op interop niveau met VLOCA principes. Daarvoor werd een interop compliance matrix opgeverd die er als volgt uit ziet : De belangrijke doelstelling hier is om binnen een beperkt aanbestedingsbudget toch al aandacht te voorzien om meer functionele oplossings gerichte aanbieders (vertikaal) toch al in de richting te bewegen van een meer horizontale benadering, om bijvoorbeeld beter te integreren met het toekomstige Smart City Data Platform van Brugge/Roeselare/Leuven. Meer context hieromtrent werd verwerkt in de Coock Open Stad workshop die hier te vinden in : https://vloca-kennishub.vlaanderen.be/vloca-kennishub/File:Coock_workshop_feb_Stefan.pdf , waar een geleidelijke benadering van meer functioneel vertikaal gerichte aanbestedingen stapsgewijs kan ge"horizontaliseerd" worden door dit type interop compliancy scores. Beschrijving Architectuur Nog niet bekend Lessons learned  
Dit is de initiatiefpagina City of Things Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast). Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub. [1] Overzicht City Of Things Initiatieven   Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2019 VLAIO Slimme mobiliteit als hoeksteen van een levendige dorpskern – Geetbets (mobiliteit) VGS@school – Ingelmunster (mobiliteit) Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Een digitale innovatietrack ter ondersteuning van een leefbare en bruisende universiteitsbuurt – Antwerpen (welzijn) IoT gestuurde mobipunten – Aalst (mobiliteit) Monitoring energetische renovaties – Gent (energie) Monitoring van de Laak – Tremelo (waterbeheer) Move&Shop – Vilvoorde (mobiliteit) Nachtlawaai verminderen d.m.v. technologie en nudging – Leuven (geluidsoverlast) Netwerkregelingen in een stedelijke context – Antwerpen (mobiliteit) Proactive Openbaarheid van Bestuur als Linked Open Data – Gent (bestuur) Rainbrain – Roeselare (waterbeheer) De Naamsestraat in Leuven is één van de 5 zogenaamde “doortrekkersstraten” waarlangs mensen uit het uitgaanscentrum van Leuven terugkeren naar huis. ’s Nachts levert dit regelmatig problemen op zoals rondslingerend afval, vandalisme, storend gedrag en ook nachtlawaai. Met dit project wil de stad Leuven, op een niet-repressieve manier, in een deel van de Naamsestraat storend straatnachtlawaai capteren om zicht en greep te krijgen op het probleem en deze data tergelijkertijd gebruiken om real time nudging technieken aan te sturen om het nachtlawaai wanneer het zich voor doet te verminderen. Met deze aanpak kunnen we: actiegedreven nudging technieken uittesten in een living lab opstelling storend straatnachtlawaai geautomatiseerd definiëren wat ons kan helpen in de aanpak van deze problematiek in de rest van Leuven storend straatnachtlawaai in kaart brengen en zo het probleem objectiveren zonder dat er manuele melding moeten worden gemaakt bij of moet worden ingegrepen door de politie analyseren op welke momenten en door welke externe parameters storend nachtlawaai wordt geïntensifieerd en zo predictieve modellen opzetten die politie,stewards of nachtwachten kunnen helpen in betere planning van de interventies en ingrepen. ↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things  
Text  +
Het national access point (NAP) of nationale toegangspunt voor gegevens van het personenvervoer, zie: Transportdata.be. Dit nationale platform heeft als doel het centraliseren van de toegang tot alle beschikbare datasets over het personenvervoer in België. Hierdoor wil het NAP het voor leveranciers van reisinformatiediensten en producenten van digitale kaarten mogelijk maken om multimodale reisplanners te ontwerpen. Dat zal het deur-tot-deur reizen in de Europese Unie vergemakkelijken en de ‘modal shift’ bevorderen. De datasets zijn afkomstig van alle mogelijke partijen, zowel van de publieke als van de privésector.  +