"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
O
OSWALD V1.02 +
OSWALD V1.03 +
OSWALD V1.04 +
This is the image belonging to page OSWALD +
Open Urban Digital Twin architecture +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Oases van rust - Dendermonde.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
Er wonen steeds meer mensen in steden en gemeentes, almaar dichter bij elkaar. Te midden van deze toenemende drukte moet de leefbaarheid gewaarborgd worden, en gaan mensen ook op zoek naar stiltegebieden. loT-technologie kan ingezet worden ter ondersteuning van ontspanningsruimtes in steden en gemeenten. Dit project gaat de uitrol van deze technologie om geluid te monitoren in publieke ruimtes voorbereiden. De data die verzameld wordt kan helpen om enerzijds problemen van lawaaihinder en overlast te voorkomen of aan te pakken, en anderzijds om stilteruimtes te identificeren en faciliteren. Naast de detectie van geluidsniveau kan er door slimme algoritmes een eenvoudige en anonieme classificatie van geluid gebeuren op basis waarvan in plaats en tijd opportuniteiten en problemen op een objectieve manier duidelijker in kaart kunnen gebracht worden.
De stad Dendermonde neemt het initiatief om samen met de gemeente Aalter een aantal concrete use cases uit te diepen en de functionele en technische vereisten van een monitoringssysteem voor geluid op te stellen. Dit zal gebeuren in overleg met een klankbordgroep. Er zal in samenwerking met technologische experten een prototype gebouwd worden waarmee een eerste experimentele validatie kan uitgevoerd worden. Deze loT oplossing zal:
Een module met akoestisch sensoren uitrusten met draadloze connectiviteit
Een data platform opzetten
Er is een groot potentieel om deze loT-technologie ook in te zetten in andere steden en gemeentes, gegeven de universaliteit van de vraag naar objectieve en gerichte oplossingen om geluiden te detecteren, lawaaihinder te reduceren, en ruimtes van stilte te creëren. Er zal een proactieve aanpak gevolgd worden om de overdraagbaarheid van de resultaten te promoten:
De bevindingen zullen gedeeld worden via publicaties (online en brochure) en toegelicht en besproken worden in interactieve workshops.
In de selectie en uitwerking van de technologische modules wordt er gestreefd naar oplossingen die open beschikbaar kunnen zijn.
Dit project beoogt een positieve impact op het welzijn van bewoners en bezoekers in Vlaamse steden en gemeenten. Individuen willen tot rust komen in publieke ruimtes in steeds drukkere omgevingen. Dit kan ondersteund worden door een neutrale technologie die polarisatie tussen bevolkingsgroepen kan helpen tegengaan.
De procedures voor vaststellingen van geluidsoverlast zijn wettelijk vastgelegd en formeel beschreven. Het in dit project beschreven platform is niet bedoeld om geluidsmetingen met juridische bewijswaarde te produceren. [2]
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Het doel van een Object Type Library of OTL is het in kaart brengen, definiëren en standaardiseren van de informatiebehoefte met betrekking tot assets aan de hand van een semantisch model dat als open standaard beschikbaar wordt gesteld.
De AWV OTL is een objecttypenbibliotheek van alle weginfrastructuurobjecten, zoals beschreven in de verschillende standaardbestekken. Elk objecttype heeft daarin een eenduidige definitie, een aantal vastgelegde eigenschappen en mogelijke relaties met andere objecttypes.
Lees meer: AWV OTL +
Korte Beschrijving
Binnen ORB (project Online Reserveren en Betalen) bestaat een nood aan een gestandaardiseerd vocabularium en applicatieprofiel voor de uitwisseling van data tussen verschillende toepassingen. Dit kan gaan om het makkelijk overstappen van 1 software pakket op het andere, maar vooral om integratie tussen verschillende systemen zoals voor beheer van het aanbod (sporttereinen in een planningstool voor jaarwerking clubs vs online verhuur aan particulieren) en facturatie decentraal beheerd door de verschillende diensten van de Stad Gent van verschillende types locaties.
Er is daarom een nood om aanbod, beschikbaarheid en consumptie van locaties en diensten eenduidig te beschrijven in een werkgroep met zoveel mogelijk betrokken actoren. Het primaire doel van de werkgroep is zeer duidelijke afspraken te definiëren over wat er wordt uitgewisseld. Een secundair doel is het creëren van een draagvlak voor het
applicatieprofiel door zoveel mogelijk spelers van in het begin te betrekken.
Er zijn redelijk wat vocabularia die kunnen hergebruikt worden ( OSLO gebouwenregister, OSLO Dienst, OSLO Organisatie, Good relations, schema.org, IoT-lite) en ook een aantal basisregisters (wegwijs, vkbo, gebouwenregister) die interessant zijn voor ORB. Echter zonder verduidelijking welke termen uit bovenstaande vocabularia gebruikt worden en hoe deze zich met elkaar verhouden (overlap, relaties tussen de verschillende vocabularia) zou het voor een software ontwikkelaar zeer moeilijk worden om deze vocabularia correct toe te passen.
Use case: sportterrein in de stad (in sporthal of buiten)
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Korte Beschrijving
Binnen ORB (project Online Reserveren en Betalen) bestaat een nood aan een gestandaardiseerd vocabularium en applicatieprofiel voor de uitwisseling van data tussen verschillende toepassingen. Dit kan gaan om het makkelijk overstappen van 1 software pakket op het andere, maar vooral om integratie tussen verschillende systemen zoals voor beheer van het aanbod (sporttereinen in een planningstool voor jaarwerking clubs vs online verhuur aan particulieren) en facturatie decentraal beheerd door de verschillende diensten van de Stad Gent van verschillende types locaties.
Er is daarom een nood om aanbod, beschikbaarheid en consumptie van locaties en diensten eenduidig te beschrijven in een werkgroep met zoveel mogelijk betrokken actoren. Het primaire doel van de werkgroep is zeer duidelijke afspraken te definiëren over wat er wordt uitgewisseld. Een secundair doel is het creëren van een draagvlak voor het
applicatieprofiel door zoveel mogelijk spelers van in het begin te betrekken.
Er zijn redelijk wat vocabularia die kunnen hergebruikt worden ( OSLO gebouwenregister, OSLO Dienst, OSLO Organisatie, Good relations, schema.org, IoT-lite) en ook een aantal basisregisters (wegwijs, vkbo, gebouwenregister) die interessant zijn voor ORB. Echter zonder verduidelijking welke termen uit bovenstaande vocabularia gebruikt worden en hoe deze zich met elkaar verhouden (overlap, relaties tussen de verschillende vocabularia) zou het voor een software ontwikkelaar zeer moeilijk worden om deze vocabularia correct toe te passen.
Use case: sportterrein in de stad (in sporthal of buiten)
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Een ontologie beschrijft concepten en hun relaties binnen een specifiek domein. Een ontologie kan beschreven worden met computer beschrijvende talen zoals RDF (Resource Description Framework), RDFS (Resource Description Framework Schema), OWL (Ontology Web Language). Deze talen kunnen geserialiseerd worden in verschillende formaten zoals XML of JSON.
Een ontologie is dus een formele beschrijving die de organizatie van kennis definieert, bedoeld als een verzameling concepten binnen een domein met hun onderlinge relaties. Deze ontologieeen werken zoals het menselijk brein, die "werken en redeneren met" concepten en hun relaties via links.
Om zo een ontologische beschrijving mogelijk te maken, moeten componenten zoals objecten, klassen, attributen en relaties, maar ook beperkingen, regels en axiomas formeel gespecifieerd worden. Een ontologie brengt dus een taal mee om relaties uit te drukken op een flexibele manier, en gaan op die manier ook verder dan andere voorstellingen van kennis zoals
woordenschat, taxonomy, logisch model ,... Ontologieen zijn noodzakelijk voor semantische interoperabiliteit.
In de literatuur wordt er een onderscheid gemaakt tussen informele en formele ontologieeen, zoals hieronder weergegeven. ( https://www.researchgate.net/publication/239443286_Ontology_Learning_from_Text_A_Look_Back_and_into_the_Future/figures?lo=1 ) +
onto classificatie +
A book ontology +
Introductie
Dit onderzoeksproject had als doelstelling om te analyseren hoe men voor een bredere en meer diverse groep burgers een vlottere, toegankelijker en eenvoudigere betrokkenheid bij het beleid kan aanbieden. Het project werd getrokken door Gent en werd uitgevoerd in samenwerking met Oudenaarde en Genk.
Het project resulteerde in 2 eindrapporten met aanbevelingen, conclusie en nieuwe inzichten alsook de ontwikkeling van een prototype.
Pitch
Voor een bredere en meer diverse groep burgers (en bij uitbreiding burgerinitiatieven, organisaties, bedrijven, instellingen,..)
biedt deze vernieuwde aanpak
een vlottere, toegankelijker, en eenvoudigere betrokkenheid bij het beleid ,
door meer asynchrone, plaats onafhankelijke, visuele, periodiekere participatievormen aan te bieden .
In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak vlotter, eenvoudiger, toegankelijker, en opener,.. .
Impactmap
Blauwdruk
Succes-meting
projectdoelstelling
doelgroep
impact
meetpunt
waarde
nieuwe digitale oplossingen bevorderen de betrokkenheid van een bredere en diverse groep burgers bij het beleid
burgers (en in uitbreiding georganiseerd in burgerinitiatieven, wijkorganisaties, middenveldorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven, … )
meer en diverse burgers worden bereikt omdat de digitale oplossingen zorgen voor: 1, een grotere toegankelijheid tot participatievormen (asynchroon, plaatsonafhankelijk en via nieuwe kanalen), en 2, een eenvoudigere communicatie (door audio en beeldend te werken) en 3, door een en-en verhaal (combinatie offline en online)
verhoging van het aantal respondenten op onze bestaande platformen (participatieplatform) en in digitale participatietrajecten
bij een experiment rond project naamgeving en onboarden sociale media op participatieplatform kregen we meer respons dan voorheen
meten van het profiel van deelnemers die betrokken zijn via een digitaal instrument
door meer respondenten leiden we af dat we andere profielen bereiken
verhoging van het aantal diensten dat enthousiast is en vertrouwen heeft om aan de slag te gaan met digitale oplossingen en experimenten
dienst communicatie, jeugddienst en beleidsparticipatie (wijkregie) is bereid gevonden om digitale experimenten op te zetten
aantal nieuwe experimenten van digitale participatieprojecten op basis van het eindrapport
3 nieuwe projecten zijn opgestart
meten van het profiel van deelnemers die betrokken zijn via een digitaal instrument
door meer respondenten leiden we af dat we andere profielen bereiken
de tevredenheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het prototype worden postiever beoordeeld tov evaluatie bestaande platformen
resultaten van de in-lab testing zijn postief (neergeschreven in eindrapprt fase 2)
nieuwe digitale oplossingen ondersteunen het betrekken van een bredere en meer diverse groep van burgers bij het beleid
lokaal bestuur
een bredere en meer diverse input op het beleid en een breder maatschappelijk debat zorgt voor een meer gedragen beleid
keuze voor de betrokken burgerprofielen in het burgerpanel
duidelijke keuze voor jongeren in de focusgroep
evaluatie van de input in het gelopen participatieproject (digitaal <-> analoog)
rapport met de resultaten van het ingezette prototype naar bereik en toepassing , maar de meting van de input is moeilijk, gezien er weinig input is geweest
meerdere diensten zijn enthousiast en hebben vertrouwen om aan de slag te gaan met digitale oplossingen en experimenten
dienst communicatie , jeugd en eigen team (wijkregie) is bereid gevonden om digitale experimenten op te zetten
Andere projectdocumenten
Geen documenten beschikbaar via de VLOCA kennishub.
Interesse in dit project?
Gelieve contact op te nemen via gzg@vlaanderen.be .
This page contains the Open DEI principles and their recommendations
1. Interoperability through Data Sharing
Effective interoperability through data sharing requires the definition of standard data models and often a standard API, as well as mappings of these data models into data structures compatible with the API. Such standard data models specify the unique identifiers and shortnames, valid value types and semantics associated to attributes of classes of real/digital objects. Based on this Open DEI has formulated the following recommendation for architectures
Recommendation 1: OPEN DEI RAF should foster technical interoperability at syntactic and semantic levels, via the use of data sharing mechanisms, grounded on well-established standards and design/implementation patterns.
2. Openness
In the context of data-driven services, the concept of openness mainly relates to data, data/API specifications and software. In specific, openness refers to Open Data and Open Source software.
Open data refers to the idea that all sharable data should be available (for free or under fair conditions) for use and reuse by others, unless restrictions apply e.g. for protection of personal data, confidentiality, or intellectual property rights.
The use of open source software technologies and products can help to save development cost, reduce the total costs of ownership (TCO), avoid a lock-in effect and allow fast adaptation to specific business needs because the developer communities that support them are constantly adapting them. On the other hand, development of open source reference implementations of API specifications is the basis for definition of most widely “de facto” standards nowadays. OPEN DEI compliant systems should not only use open source software but whenever possible contribute to the pertinent developer communities.
Recommendation 2: OPEN DEI RAF should ensure a level playing field based on open source datasets/software/standards and demonstrate active and fair consideration of the coverage of functional needs, maturity and market support and innovation.
3. Reusability
Reusability of IT solutions (e.g. software components, Application Programming Interfaces, standards), information and data, is an enabler of interoperability and improves quality because it extends operational use, as well as saves money and time. Sharing and reuse of IT solutions fosters also the adoption of new business models, promoting the use of open source software for key ICT services and when deploying digital service infrastructure.
Recommendation 3: OPEN DEI RAF must support reusing and sharing of data and solutions, enabling cooperation in the collaborative development of data models and solutions when implementing Digital Transformation pathways.
4. Avoid Vendor Lock-in
The OPEN DEI RAF should be able to support the adoption of concrete open standard technologies to use for the effective sharing of data, while at the same time choose technologies that will not impose any specific technical implementation and avoid vendor lock-in. The functioning of an implementation-independent technology requires data to be easily transferable among different sub-systems, in order to support the free movement of data. This requirement also applies to data portability - the ability to move and reuse data easily among different applications and systems, which becomes even more challenging in cross-border scenarios.
Recommendation 4: OPEN DEI RAF should foster access and reuse of their digital services and data irrespective of specific technical implementations or products.
5. Security and Privacy
Organisations and businesses must be confident that when they interact with other stakeholders they are doing so in a secure and trustworthy environment and in full compliance with relevant regulations. To establish trust between different security domains, a common data sharing infrastructure is required. This should be based on agreed standards, policies and rules that are acceptable and usable for all domains. In addition to secure solutions, it is necessary to build a trust ecosystem that includes identification, authentication, authorization, trust monitoring and certification of solutions.
Recommendation 5: OPEN DEI RAF must define a common security and privacy framework and establish processes for digital services to ensure secure and trustworthy data exchange between the involved stakeholders and in interactions with organisation and businesses.
6. Support to a Data Economy
In a data economy, data becomes a key asset that businesses provide as a way to generate value. And where businesses do not have the exact data that is valuable to their customers, they use their platform base to connect to other platform partners who DO have that data. Consumers and businesses are more likely to pay for access to data if that data provides them with greater value: if they get premium access to high quality or exclusive content for example, or if the data is available in real-time. Common data sharing infrastructures should come with marketplace functions enabling data providers to publish their offerings associating terms and conditions which, besides data and usage control policies to be enforced, may include different payment modi (e.g.single payment, subscription fees, pay-per-use). To support this, the necessary backend processes are needed(accounting, rating, payment settlement and billing). Standards enabling publication of data offerings across multiple compatible marketplaces will be highly desirable.
Recommendation 6: OPEN DEI RAF must define a data marketplace framework enabling parties to publish open and priced data, supporting the creation of multi-side markets and innovative business models which bring support to the materialisation of a Data Economy.
De defintie van Open Data vinden we terug op de website van Smart Flanders : https://smart.flanders.be/open-data-charter/
Daarbij is er ook een open data charter opgesteld. Wanneer er naar open data verwezen wordt, hanteren we de definitie zoals geformuleerd op [1] . Deze stelt dat open wil zeggen dat gegevens vrij toegankelijk zijn, gebruikt, verwerkt en gedeeld mogen worden door eenieder en voor elk doel. Hieronder vallen geen persoonsgegevens of privacy-gevoelige data, noch data waarvan de ontsluiting bestaande regelgeving zou overtreden. Data worden gepubliceerd in open en machine-leesbare formaten zoals bvb JSON, XML, CSV, etc. Op deze [2] zijn enkele voorbeelden te vinden. En hier [3] is het decreet rond hergebruik van overheidsinformatie terug te vinden. Open data vormen de basis van innovatieve smart city oplossingen en wanneer deze opgengesteld worden zodat burgers, kleine en grote bedrijven, het middenveld en andere geinteresseerde partijen ze ook kunnen hergebruiken, wordt dit potentieel gemaximaliseerd.
Het Open Data Charter [4] lijst de principes op die van belang zijn bij het voeren van een duurzaam en gemeenschappelijk open data beleid.
↑ https://opendefinition.org
↑ https://www.youtube.com/watch?v=c42QNa-rccw
↑ https://www.google.com/url?q=https://codex.vlaanderen.be/PrintDocument.ashx?id%3D1016299%26datum%3D%26geannoteerd%3Dfalse%26print%3Dfalse&sa=D&ust=1593418655069000&usg=AFQjCNGQmA7zF4ZuKU-l8ikJMatidccrYg
↑ https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/open?id%3D1esUeKOP2BcOzWk3pn4xpJ6MBh9VOQkov&sa=D&ust=1593418655067000&usg=AFQjCNHV9PrREC-Y3Ghd5t_K3R-2G7Rnmw +
Summary
The ODI is a non-profit with a mission to work with companies and governments to build an open, trustworthy data ecosystem. They work with a range of organisations, governments, public bodies and civil society to create a world where data works for everyone.
Scope
Consultancy & advice: Talk to us about ways we can help you with your data strategy, data policy or new opportunities
Courses & training: Learn more about data with our in-house courses and e-learning offer
Membership & networking: Join our ODI Members network, with organisations, startups, charities and more
Research and development: We're constantly researching and developing new ideas. Join our exploration
Public policy: Our public policy team provides thought leadership on emerging issues in data policy and digital technologies
Tools & resources: Use our free tools and resources to help with your everyday work
Startups & fostering innovation: Work with startups or help us develop your startup idea
Data as Culture: Our world-class art programme that aims to expand the public understanding of data
Domains
The ODI aims to enable the development of data infrastructure in ways that benefit people, companies, governments and civil society. They focus on increasing data flows around the data ecosystem , improving skills and capabilities, and encouraging innovation. They support data flows, focusing our efforts in three broad areas:
Improving the data practices of organisations so that they can build and manage adequate data infrastructure and data use . The work on data literacy and data assurance is part of these efforts.
Tackling challenges so that the data ecosystem works better . The data institutions work and the work on data ecosystems and innovation are part of this.
Gathering and creating research, evidence and knowledge about data and the benefits of open, trustworthy data access, to inform companies and policymakers as they create data infrastructure, assets, practices and policies. This is their evidence and foresight work.
Partners
Full list available via this link .
Open Geospatial Consortium, Inc. (OGC) [1] is een wereldwijde gemeenschap die zich inzet voor het verbeteren van de toegang tot geospatiale (locatie)informatie. De organisatie vertegenwoordigt meer dan 500 bedrijven, overheidsinstellingen, onderzoeks Organisaties en universiteiten verenigd met de wens om locatie-informatie *FAIR* - Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable. OGC creëert gratis, openbaar beschikbare geospatiale Standaarden die nieuwe technologieën mogelijk maken.
Standaarden
De belangrijkste OGC Standaarden in de context van Vloca zijn:
3D tiles
Augmented Reality Markup Language 2.0 (ARML20.0)
OGC Catalogue Service
CityGML
OGC Coordinate Transformation Service
Geography Markup Language (GML)
GeoRSS
OGC WaterML 2
OGC API - Features
OGC Publish/Subscribe Interface Standard
SWE Common Data Model Encoding Standard
SWE Service Model Implementation Standard
Sensor Model Language (SensorML)
Sensor Observation Service
Sensor Planning Service (SPS)
OGC SensorThings API
Semantic Sensor Network (SSN) Ontology
Simple Features (SFS)
Time Series Model Language (TSML)
Web Map Service (WMS)
Web Map Tile Service (WMTS)
Web Feature Service (WFS)
Web Coverage Service (WCS)
( De volledige lijst met OGC Standaarden kan je hier vinden)
Referenties
↑ https://www.ogc.org/ +
Het Indische Ministerie van Huisvesting en Stedelijke Zaken (MoHUA) heeft in 2015 een ambitieus programma gelanceerd voor de ontwikkeling van 100 Smart Cities, gericht op het katalyseren van investeringen in holistische infrastructuur en diensten, de ontwikkeling van geïntegreerde benaderingen voor probleemoplossing, de bevordering van co-creatie en bottom-up innovatie met behulp van technologie, en het creëren van duurzame resultaten door het omarmen van de circulaire economie en participatieve processen die rond gemeenschappen zijn opgebouwd.
De totale investering die in deze steden wordt verwacht over een periode van vijf jaar vanaf de datum van hun selectie zal naar verwachting ongeveer 30 miljard dollar bedragen.
Slimme steden ontwikkelen zich onder andere als verbonden, leefbare, energie-efficiënte, adaptieve en veerkrachtige steden door de inzet van slimme oplossingen. India is begonnen met het effenen van een nieuwe weg naar het transformeren van stedelijk management met de kracht van digitale technologieën.
In dit kader kwam ook de Indian Urban Data Exchange (IUDX) [1] tot stand, een centraal dataplatform dat Slimme Steden toelaat om de mogelijkhedn van de grote hoeveelheden data die aanwezig is in de steden ten volle te benutten.
Referenties
↑ https://www.iudx.org.in/ +