"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
B
Korte Beschrijving
B-WaterSmart [1] is een Europees Horizon 2020 project, binnen dit project zal een pilot plaatsvinden in Mechelen.
In het kader van het rioleringsproject Bankstraat – Zepstraat – Gijsbeekstraat werd riolering (DWA en RWA) vernieuwd. Om te voldoen aan de bufferingseis dient nog een bufferbekken aangelegd te worden met een buffercapaciteit van 270 m³/ha en een lozingsnorm van 10 l/s/ha.
Dit bufferbekken was enkel voorzien als een reservoir om het verzamelde hemelwater van de verharde oppervlakte tijdelijk te bergen en vertraagd te lozen naar waterloop Dorpsloop 1.05 (3e categorie), in beheer van Provincie Antwerpen.
Het project B-WaterSmart is een opportuniteit om het hemelwater uit het bufferbekken te hergebruiken voor irrigatie van landbouwpercelen. Daarvoor moeten volgende aanpassingen gebeuren:
Het bufferbekken wordt voorzien van een regelbare schuif die de doorvoer kan tegenhouden;
Er wordt een zuiveringsinstallatie voorzien om het hemelwater te zuiveren tot een kwaliteit voldoende om gewassen te irrigeren,
Er worden sensoren voorzien om de neerslag opwaarts te meten, de waterkwaliteit van het water in het bufferbekken, bodemvochtigheid in de landbouwpercelen, het grondwaterpeil in de landbouwpercelen en het waterpeil in het bufferbekken,
Er wordt (mobiele) infrastructuur voorzien om het gezuiverde water uit het bekken te transporteren naar de landbouwpercelen.
Stad Mechelen wil deze use-case binnen het traject i.k.v. een centrale (IoT) data-infrastructuur waardoor het versnipperd gebruik van data-bronnen binnen de organisatie wordt tegengaan en smart city oplossingen in de stad sneller kunnen opschalen, alsook middelen en expertise worden samengebracht.
Het project loopt van 1/9/2020 – 31/8/2024.
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Dit is de initiatiefpagina City of Things BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
In BEReSLIM gaan Stad Genk en Stad Hasselt samen met de projectpartners op zoek naar een loT-oplossing om de bevolkingsgroep die verwarmt op elektriciteit en niet direct in de mogelijkheid is tot renovatiewerken een besparingsmogelijkheid te bieden. Het project loopt 1 jaar, waarna een aanbesteding moet volgen om het product ook effectief te kunnen aanbieden aan de bevolking.
Gedurende de looptijd van het project zal een groep van 30 woningen/appartementen geselecteerd worden om een nog te selecteren bestaande sturing voor elektrische ruimteverwarmers en boilers te testen gedurende 6 manden. Tijdens die 6 maanden zullen in een co-creatietraject naast elkaar gelegd worden:
De ervaringen van de gebruikers over het geïnstalleerde product. Ook de effectief gerealiseerde besparing wordt bekeken.
De nodige technische vereisten voor sturing vanuit netbeheerderszijde en/of elektrische marktzijde. De sturing moet mogelijk zijn, maar mag geen inbreuk zijn op de welvaart of het welzijn van de eindgebruiker.
De datanoden van de verschillende deelnemers aan het co-creatietraject:
Gebruikersgroep
Stad Genk en Stad Hasselt
Kennisinstellingen
Stebo en Dubo Limburg
Netbeheerder
Relevante actoren uit het HVAC-werkveld
De potentiële business modellen. Ook deze worden met alle bovenstaande partijen doorgenomen om tot een model te komen dat een meerwaarde creëert voor alle partijen.
Na de 6 maanden zijn bijgevolg alle functionele, ergonomische en financiële noden gecapteerd. Deze zullen gedestilleerd worden in een bestektekst, dewelke via openbare aanbesteding ook toegankelijk moet zijn voor andere Vlaamse steden en gemeenten.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Backward compatibility
Met Backward compatibility verstaan we dat een software/ data / hardware van versie n , kan interageren van versie n + 1 of n - 1
Hoe dit geïmplementeerd kan worden, staat mooi beschreven op volgende webpagina:
https://stackoverflow.blog/2020/05/13/ensuring-backwards-compatibility-in-distributed-systems/ +
Een basisregister wordt gedefinieerd als "een betrouwbare authentieke bron van informatie die onder de controle staat van een hiervoor aangestelde publieke administratie of organisatie door de overheid". Om een basisregister maximaal te kunnen inzetten worden er een aantal eisen vooropgesteld, zoals het voldoen aan de OSLO-standaarden, de levenscyclus en de historiek.
Dienstverleningsregister past binnen een stelsel van onderling verbonden basisregisters. Dit stelsel vormt het fundament voor een vlotte gegevensuitwisseling- en integratie binnen en buiten de overheid die hergebruik van data stimuleren en dubbele opvraging en registratie vermijden. Zes referentieobjecten treden hierbij steeds op de voorgrond: personen, ondernemingen, percelen, gebouwen, adressen en de kaart.
https://overheid.vlaanderen.be/dienstverleningsregister +
Bedrijfsarchitectuur
VLOCA architecten werken volgens een standaard methodiek samen met initiatiefnemende lokale besturen in het tot stand komen van een uitgewerkte bedrijfsarchitectuur. In het VLOCA model worden exploratief alle mogelijk relevante elementen opgesomd. De stad voor wie de use case specifiek uitgewerkt wordt maakt de keuze tussen welke elementen in scope van het project zijn en welke niet. De niet meegenomen elementen worden hier gedocumenteerd als startpunt voor vervolgprojecten al of niet in dezelfde stad of gemeente. Tussen de overgebleven elementen worden prioriteiten gesteld, waaruit uiteindelijk een roadmap kan worden gefilterd, dat de aanzet is van het plan van aanpak van het te realiseren project door de stad. Data en informatie wordt hier eveneens bekeken: de informatienoden worden in kaart gebracht. Een OSLO project kan hieruit volgen, met de totstandkoming van een semantische standaard als doel.
Business capabilities
Wat moet de oplossing specifiek kunnen waarmaken?
Bestaat uit data vereisten, functionaliteiten en techniciteiten
Data vereisten
Welke data hebben we nodig?
Aan welke parameters moet de data voldoen?
Functionaliteiten
Wat moet een toepassing met informatie kunnen?
Wat is de interactie tussen toepassingen?
Techniciteiten
Wat zijn de technologische vereisten?
Welke technologieën moeten onderling verbonden worden? +
Introductie
Deze pagina bevat een generiek overzicht van de verschillende beleidsdomeinen waar lokale overheden in aan de slag zijn. Dit overzicht zal gebruikt worden om de structurering van de VLOCA kennishub zo efficiënt en logisch mogelijk te maken. Enerzijds zijn er bovenlokale beleidsdomeinen, anderzijds zijn er de lokale beleidsdomeinen. Alle lokale beleidsdomeinen zijn gekoppeld aan één of meerdere bovenlokale beleidsdomeinen.
Methodologie
Voor het maken van dit overzicht van beleidsdomeinen werd de volgende methodologie gevolgd:
In een eerste stap werden de verschillende beleidsdomeinen van de 13 Vlaamse centrumsteden opgelijst, per centrumstad. Dit gaf een overzicht van alle beleidsdomeinen waarbij de centrumsteden aan de slag gaan. De assumptie is dat deze beleidsdomeinen representatief zijn voor de beleidsdomeinen van de andere Vlaamse lokale overheden. Het laagst aantal gevonden beleidsdomeinen bij één centrumstad was 25, het hoogste aantal was 135.
In een tweede stap werden alle beleidsdomeinen geanalyseerd en geclusters tot één lijst van beleidsdomeinen. Dit gaf een totaal van 65 beleidsdomeinen. Er werd hierbij, per beleidsdomein voor iedere stad gekeken naar identieke en/of zeer sterk gelijkaardige beleidsdomeinen in andere steden.
In een derde stap werden de bovenlokale beleidsdomeinen bekomen door te gaan kijken naar de beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid, en werden deze licht aangepast om als bovenlokale beleidsdomeinen te fungeren. Dit gaf in totaal 11 bovenlokale beleidsdomeinen.
In een vierde stap werden de 64 lokale beleidsdomeinen gekoppeld aan de 11 bovenlokale beleidsdomeinen, wat resulteerde in het onderstaande overzicht van beleidsdomeinen.
Deze lijst zal, naast de co-creatie (hieronder meer), bijgewerkt worden - waar nodig - wanneer nieuwe besturen worden aangesteld op het lokale niveau.
Co-creatie
Dit overzicht kwam tot stand aan de hand van de hierboven beschreven methodologie. Medewerkers van lokale besturen, en andere geïnteresseerden en experten, zijn vrij om dit overzicht aan te passen al naar gelang de noden. Er dient rekening mee gehouden te worden dat dit een generiek overzicht is, en dat een overzicht specifiek gebonden aan de beleidsdomeinen van iedere individuele lokale overheid niet mogelijk is/was.
Overzicht Beleidsdomeinen
De onderstaande tabel bevat een overzicht van alle beleidsdomeinen (lokaal - rijen / bovenlokaal - kolommen), met de connectie tussen het lokale beleidsdomein en het bovenlokale beleidsdomein.
Algemeen bestuur,
binnenlandse zaken &
justitie
Buitenlandse
zaken
Financiën
& begroting
Economie, wetenschap
& innovatie
Onderwijs
& vorming
Welzijn, volksgezondheid
& gezin
Cultuur, jeugd,
sport & media
Werk & sociale
economie
Landbouw
& visserij
Omgeving
Mobiliteit & openbare werken
Afvalbeleid
X
Bestuurzaken & administratieve vereenvoudiging
X
Bevolking & burgerzaken
X
Bibliotheek
X
X
Buurt- & wijkwerking
X
Ceremonieën, plechtigheden & begrafenissen
X
Circulaire economie & korte keten
Consumenten & consumptiebeleid
X
X
X
Cultureel erfgoed (roerend & immaterieel erfgoed)
X
Cultureel & administratief archief
X
X
Cultuur
X
Dierenwelzijn
X
Digitalisering, ICT en Smart City
X
X
Diversiteit & gelijke kansen
X
Economie & ondernemen (omvat o.a. sociale economie, werk, duurzaam ondernemen)
X
X
X
Energie
X
Eredienten
X
Europese & internationale samenwerking
X
Facilitair beheer (omvat o.a. informaticahardware, patrimoniumbeheer, elektromechanica, economaat & wagenpark)
X
Financiën & begroting
X
X
Gebiedsgerichte werking
X
X
Gezin & kinderopvang
X
Havenbeleid
X
X
Inburgering & integratie
X
Inname openbaar domein
X
Intergemeentelijke samenwerking & intercommunales
X
Internationale solidariteit
X
Jeugd- & jongerenbeleid
X
X
Juridische zaken
X
Klimaat & duurzaamheid
X
X
Landbouw & visserij
X
Lokale handel, horeca & centrummanagement
X
X
Markten & foren
X
X
Milieu
X
Mobiliteit & verkeer
X
Natuur
X
Onderwijs
X
Onroerend erfgoed
X
Openbaar domein & groenbeleid
X
X
Openbare gezondheid
X
Openbare werken
X
Opvoedingsbeleid
X
Ouderenzorg
X
Parkeerbeleid
X
X
Participatiebeleid
X
Personeel & organisatie
X
Politie & brandweer
X
Preventie & bescherming
X
Regionale samenwerking
X
X
Seniorenbeleid
X
Sociale zaken & welzijn
X
Sportbeleid
X
Stadsmarketing, interne & externe communicatie & onthaal
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Stadsontwikkeling
X
Strategische planning
X
Stedenbouw, ruimtelijke ordening & omgevingsvergunning
X
Studentenbeleid
X
Subsidiewerving
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Toerisme
X
X
Veiligheidsbeleid, noodplanning, GAS & crisisbeleid
X
X
Verkiezingen
X
Werkbeleid
X
Woonbeleid
X
Zorg- & ziekenhuisbeleid
X
Linked Data Event Streams, NGSI-LDF, Comunica +
+++ Deze pagina is in opmaak/ontwikkeling +++
Doelgroep en doel
Inleiding
Bij het uitschrijven van een marktbevraging of openbare aanbesteding, RFI, RFP of RFQ, is het nuttig om generieke bestekteksten te kiezen uit een bibliotheek, gerelateerd aan het onderwerp. Uiteraard zal het document nog verder aangepast worden ifv de lokale context, maar het overgrote deel kan hergebruikt worden. Doorheen de levenscyclus van VLOCA worden steeds meer bestekteksten gepubliceerd, volgens eenzelfde structuur, toepasbaar in grootstedelijke, kleinstedelijke, gemeentelijke of intergemeentelijke context. Ook hier geldt het principe: gebruik de tekst vrij, en doe verbeteringen op de kennishub zodat je collega's in andere lokale besturen er ook beter van worden.
Voorstel voor een Kennishub pagina van deze deliverable
Introductie (in welke kader werd deze bestektekst ontwikkeld, wat is de doelstelling van de bestektekst– ‘deze bestektekst kan jou/je organisatie helpen om ....’, met een concrete formulering en aangeven waar deze bestektekst voor kan gebruikt worden in het eigenlijke bestek – i.e. het technische gedeelte van een bestek)
Criteria voor gebruik van de bestektekst (wie kan er optimaal gebruik maken van de bestektekst, voor wie zijn er aanpassingen nodig, voor wie is dit niet van toepassing?)
Participatiemogelijkheden (beschrijft de mogelijkheid voor externen om bestekteksten aan te passen)
Bestektekst (beschrijving van de input voor het technisch gedeelte van de bestek, op zo’n manier dat dit quasi onmiddellijk bruikbaar is in het eigenlijke bestek).
Aanpak bij het ontwikkelingen van deze deliverable
Stap 1: Scopebepaling
Bepaal wat er precies dient beschreven te worden in de generieke bestektekst, wat het kader is van deze bestektekst.
Bepaal wat de precieze nood is: waarom is het nodig dat er hier een bestektekst wordt over geschreven? Voor welke lokale overheden (of andere organisaties) zal deze bestektekst dienen?
Lees de informatie door die het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft opgemaakt over Overheidsopdrachten.
Bespreek met de lokale overheid/overheden betrokken in het traject wat zij wensen als bestektekst.
Stap 2: Beschrijf het technisch gedeelte
Een bestektekst van VLOCA zal een inhoudelijke focus hebben, en aldus focussen op het technische gedeelte van een overheidsopdracht (zie hier)
Start met het neerschrijven van de gedetailleerde opdracht, maar op zo’n manier dat andere gebruikers deze tekst zelf nog kunnen aanvullen (vb. vul geen specifieke data in, maar wel termijnen waarbinnen iets dient te gebeuren).
Schrijf, na het finaliseren van de gedetailleerde opdracht, een meetstaat uit. Deze meetstaat moet toelaten aan de geïnteresseerde marktpartijen om een gedetailleerde prijszetting op te maken.
Bepaal de metadata (wie is de specifieke doelgroep) aan de hand van Stap 1 en Stap 2.
Stap 3 (optioneel): Gebruikerstest
Toets de bestektekst, opgemaakt in Stap 2, uit met potentiële gebruikers (zowel uitstuurders als indieners).
Mogelijkheden gebruikers: Lokale overheid/overheden betrokken in het traject, andere lokale overheden die sessies meevolgen, lokale overheden die zouden moeten voldoen aan de criteria voor de bruikbaarheid van de bestektekst etc.
Mogelijkheden test: Stuur de bestektekst op voorhand door, organiseer een bespreking nadat de gebruiker het draaiboek heeft kunnen doornemen
Stap 4: Bijsturing
Analyseer de feedback van de gebruikerstest: Wat was positief? Wat dient bijgewerkt te worden?
Herwerk de bestektekst op basis van de voorgaande analyse.
Stap 5: Publicatie van de resultaten op de Kennishub aan de hand van hierboven beschreven voorstel.
Deze eigenschap duidt de child componenten aan, het property type is Page . +
smart data +
Bouwlagen
ArchitectuurBouwlaag Bouwlagen OpenDei Data Capture Personal Data Segment Broker Segment Capture Segment Compute Segment Federation Segment IAM Segment Personal Data Segment Process&Transform Segment Service Segment Storage&Logistics +
Een typische IT architectuur wordt meestal opgebouwd uit lagen die een bepaalde cohesie tussen hun geleverde functionaliteiten vertoont. Zo zijn in de referentie architectuur reeds een aantal lagen gedefinieerd. De Open Smart City architectuur bestaat uit subarchitecturen (bv. voor een IoT stack) die ook uit lagen bestaat. Deze categorie gaat deze lagen beschrijven en links leggen met de andere Smart City elementen.
OpenDei gebruikt de 6C Bouwlagen in zijn kennismodel :
De OpenDei RAF (Referentie Architectuur Framework) ziet er als volgt uit : +
broker +
segment Capture +
compute +
visual brugge smart city +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Burenondersteuning - Aalst.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
De Partners (stad Aalst, stad Dendermonde en DVV Midwest) willen met dit project de sociale cohesie, het comfort, de veiligheid en de gerustheid van bewoners en mantelzorgers in de woning en woonomgeving verbeteren door het organiseren van smart ondersteuning in de buurt.
De partners wensen een werkend (smart) systeem te creëren dat mensen op een laagdrempelige manier in staat stelt om hulp en ondersteuning te vragen in hun directe omgeving, om zo een buurtgerichte zorg te realiseren. Hiermee kan het systeem ondersteuning bieden en aanvullend werken aan de eerstelijnszorg en mantelzorger en familie ontlasten van hun zorgtaken.
Om dit mogelijk te maken, zullen de partners een model uitwerken voor een gebruiksvriendelijk platform:
dat als input diverse soorten van hulpsignalen kan verwerken (komende van verschillende soorten sensoren en digitale bronnen)
dat als output via verschillende digitale kanalen gerichte signalen kan sturen naar een netwerk van bereidwillige buren en zorgverleners
dat een gebruiksvriendelijke interface heeft voor gemeentebesturen die de regierol houden over het platform.
De partners willen dit bereiken door via een proeftuinsetting met diverse betrokken stakeholders te komen tot een gedragen oplossing en deze uit te testen bij 10 gezinnen. De partners worden hierbij ondersteund door Give a Day vzw voor de opbouw van een platform en experten in City of Things voor de begeleiding van het proces en de koppeling aan de juiste slimme technologie.
De partners zullen de resultaten neerschrijven in een draaiboek voor andere steden en gemeenten om zelf aan de slag te gaan met burenondersteuning en een testversie van het platform gekoppeld aan slimme technologie uitwerken in samenwerking met Give a Day vzw, met maximale open data als uitgangspunt. Daarnaast wordt ook een model uitgewerkt om de loT-technologie aan te kopen via groepsaankopen voor burgers en zorgorganisatie die lokaal willen aanhaken aan het systeem voor burenondersteuning.
De resultaten van dit project werden gepubliceerd in de Praktijkenbank van VVSG.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things