"Parsed text" is een vooraf gedefinieerde eigenschap. Deze eigenschap is van te voren gedefinieerd (ook bekend als een speciale eigenschap) en komt met extra beheersprivileges, maar kan worden gebruikt net als elk andere door de gebruiker gedefinieerde eigenschap.
S
Dit is de initiatiefpagina City of Things Slimme stadsdistributie – Hasselt.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2021 VLAIO Slimme Markten – Hasselt Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Innovation Factory – Mechelen Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitskrediet voor burgers (MoBurger) – Hasselt Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel
In een zoektocht naar duurzame en veilige mobiliteit in een stadskern wordt stadsdistributie alsmaar belangrijker. Naast de steeds groeiende behoefte aan logistiek is er bij steden een groeiende tendens naar een autovrij en/of autoluw centrum. Beide tendensen resulteren in een verwachte toename van gekende problemen zonder enige vorm van sturing.
Voorgenomen project zorgt voor een oplossing die de bereikbaarheid en toegang tot het centrum stuurt, beheert en controleert voor vervoerders, en op die manier uitvoering geeft aan het flankerend mobiliteitsbeleid uitgezet door de stad. Dit met het oog op een minimalisatie aan gemotoriseerde verplaatsingen in het (autoluwe) centrumgebied. Om dit te verwezenlijken wordt er een logistieke verkeersmanagement cockpit uitgewerkt voor de binnenstad van waaruit IoT-toepassingen worden aangestuurd, gebruikmakende van camera’s, toegangscontrole, sensoren op laad- en losplaatsen, etc.
Gekoppeld aan deze cockpit wordt een dashboard opgericht waarbij vervoerders elke levering aan de desbetreffende zone registreren. Bij deze registratie worden diverse relevante parameters gecapteerd op basis waarvan het flankerend beleid wordt gehandhaafd. Dit resulteert in een compleet overzicht voor het beleid van elke logistieke verplaatsing binnen het stadscentrum, waarbij dergelijk dashboard ook een dynamische aftoetsing geeft aan de gebruiker over het flankerend beleid en het real-time en het verwacht druktebeeld en beschikbaarheid van laad- en losplaatsen.
Dit project wordt ingezet om de leefruimte en bereikbaarheid voor alle gebruikers (voetgangers, fietsers) van het stadscentrum te optimaliseren. Bijkomend kan het dashboard input geven aan een aantal spin-offproducten.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
This is the image belonging to page Slimme stadsdistributie – Hasselt +
Op de VLOCA kennishub volgen we de categorisatie in Smart City Domeinen volgens de definities die op Europees niveau ingevoerd werden in [1] .
Volgens deze categorisatie worden Smart City initiatieven opgesplitst in 6 dimensies, domeinen genaamd. Natuurlijk zijn er ook heel veel "cross-domain" toepassingen. Hier wordt verder op ingegaan door AIOTI in [2] . "Cross-domain" toepassingen hebben daarbij data nodig die traditioneel aanwezig is in verschillende datasets die mogelijk in silo's zitten (om uiteenlopende historische of andere redenen).
Smart City domeinen en hun dimensies
Smart Economy
Component 1
Component 2
Smart Governance
Component 1
Component 2
Smart Environment
Component 1
Component 2
Smart Mobility
Component 1
Component 2
Smart People
Component 1
Component 2
Smart Living
Culture and happiness
Component 2
↑ https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/78882e80-fc4a-4a86-9c39-2ad88ab89f9b
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
De smart data models is een programma dat geleid wordt door fiware , OASC , TM Forum en Indian Urban Data Exchange (IUDX) . Het doel is om data modellen te verzamelen die gebruikt kunnen worden als shared data models.
De organisatie biedt een aantal tools aan om met data models om te gaan zoals:
een zoek funcitonaliteit over alle data modellen
scripts om vanuit andere bronnen data modellen te genereren
scripts om voorbeelden te genereren
scirpts om data modellen te valideren
De data modellen zijn gebaseerd op NGSI-LD , maar kunnen ook andere standarden supporteren.
Referenties
[1] Smart Data Models website
[2] Smart Data models Github +
Met "Smart Economy" bedoelen we e-business en e-commerce, verhoogde productiviteit, ICT -enabled en geavanceerde productie en levering van diensten, ICT -enabled innovatie, evenals nieuwe producten, nieuwe diensten en bedrijfsmodellen. Slimme economie creëert ook slimme clusters en ecosystemen (bijvoorbeeld digitale business en ondernemerschap). Smart Economy omvat ook lokale en wereldwijde onderlinge verbondenheid en internationale inbedding met fysieke en virtuele stromen van goederen, diensten en kennis.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
toerisme
e-commerce
tewerkstelling en ondernemerschap
het innovatie ecosysteem
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
"Smart environment" omvat slimme energie, waaronder hernieuwbare energie, ICT -enabled energienetten, "metering", monitoring en controle van vervuiling, renovatie van gebouwen en voorzieningen, groene gebouwen, groene stedelijke planning, evenals efficiënt gebruik van hulpbronnen, hergebruik en vervanging van hulpbronnen die de bovenstaande doelen dient. Stedelijke diensten zoals straatverlichting, afvalbeheer, drainagesystemen en waterbronnen die worden gemonitord om het systeem te evalueren, vervuiling te verminderen en de waterkwaliteit te verbeteren, zijn ook goede voorbeelden.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
stedelijke omgeving
afval beheer
energie
water
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Smart Flow - Herent.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2018 VLAIO ANPR-camera's - Turnhout BEReSLIM - Boilers en Ruimteverwarmers elektrisch SLIM sturen - Genk Burenondersteuning - Aalst Databroker - Gent De creatie van open (IoT) data awareness bij lokale overheden - Leuven Slim beheer openbaar domein - Edegem Slim gemeentevuil - Neerpelt Slimme IoT technologie gekoppeld aan slimme zorgverlening voor levensloopbestendig wonen - Leuven Slimme mobipunten - Peer Smart Flow - Herent Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden - Leuven EVENTMACHIEN - Pepingen Geconnecteerde openbare verlichting op fietspaden - Mechelen Gemeentelijk sensornetwerk voor luchtkwaliteitsmetingen - Kampenhout Marktplaats Smart City - Bonheiden MoDi:2B - Mobiliteit als een dienst aan burgers via derde-betalersystemen - Leuven Mobiliteitsmanagement met ANPR - Puurs Museum of Things for People - Gent Oases van rust - Dendermonde Wegdekkwaliteitsinspectie - Lubbeek
Dit project heeft als doel een groot deel van de actuele mobiliteitsproblematieken in kaart te brengen. Te onderzoeken hoe door middel van bestaande en/of te ontwikkelen systemen deze kunnen aangepakt worden.
Noden en uitdagingen, die na onderling overleg als in scope zijn beschouwd, werden gebundeld.
Gezien dit een consolidatie is van de gemeenschappelijke uitdagingen, van een aantal verschillende gemeenten, zijn wij ervan overtuigd dat dit een heel breed draagvlak zal vinden binnen andere gemeenten of steden op Vlaams niveau.
De participerende gemeenten zijn allemaal van min of meer dezelfde grootte en delen dezelfde problematieken, door hun geografische ligging. Een deel van het onderzoek zal dan ook gespendeerd worden, om de noden van andere steden en gemeenten in kaart te brengen. Teneinde de doelstellingen verder te diversifiëren en sluitend te maken. Verder zouden we de impact die de lokale acties teweeg brengen wensen te extrapoleren op een ruimere of zelfs Vlaamse schaal. Zo is het goed mogelijk dat een plaatselijk initiatief een probleem verschuift naar een naburige gemeente.
Vanuit een technologisch perspectief wordt ook de doelstelling van een zo groot mogelijke interoperabiliteit en geografische voetafdruk vooropgesteld. Zowel lokale als bovenlokale mobiliteitsdatabases (vb GIPOD) en systemen zullen onderzocht worden. Deze zullen in de mate van het mogelijke verwerkt worden in de uiteindelijke oplossing.
Tot slot wordt er vanaf de start een holistisch basisprincipe gehanteerd waarmee er verder gekeken wordt dan enkel de mobiliteitsuitdagingen, maar ook bv. veiligheid (camera’s, snelheidsbeperkers, …), milieu (fijn stof/CO2 sensoren, …), … aangezien wij ervan overtuigd zijn dat enkel een horizontale aanpak om die verticale parameters te laten relateren een duurzame oplossing is naar de toekomst toe.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Met "Smart Government" bedoelen we het aaneengesloten beheer binnen de stad en tussen steden, inclusief diensten en interacties die publieke, private, civiele en Europese gemeenschaps Organisaties verbinden en integreren, zodat de stad efficiënt en effectief als één organisme kan functioneren. Het belangrijkste hulpmiddel om dit te bereiken is ICT (infrastructuur, hardware en software), mogelijk gemaakt door slimme processen en interoperabiliteit en gevoed door data. Internationale, nationale en regionale verbindingen zijn ook belangrijk (buiten de stad), gezien het feit dat een Smart City typisch omschreven kan worden als een 'hub' in wereldwijd netwerk. Dit houdt in dat publieke, private en civiele partnerschappen en samenwerking met verschillende belanghebbenden mekaar versterken om slimme doelstellingen op stadsniveau na te streven. Slimme doelstellingen zijn transparant en maken gebruik van open data ondersteund door ICTen e-overheid bij participatieve besluitvorming en gecocreëerde e-services, bijvoorbeeld apps. Smart Government, als transversale factor, kan ook sommige of alle andere slimme kenmerken orkestreren en integreren.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
digitale administratie
transparantie
anticipatie
geografische informatie
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
City of Things Oproep 2021
Lokale overheden zoeken meer dan ooit naar innovatie smart city oplossingen voor hun steeds complexere uitdagingen. Maar op maat gemaakte technologische en datagedreven oplossingen zijn duur, en overheidsmiddelen schaars. Bovendien ontbreekt regionale samenwerking. De uitrol van innovatie bij overheden gaat te traag, en voor private partners zijn de overheden niet de gehoopte aanjager van nieuwe data business. Een hernieuwde samenwerking dringt zich op.
Stad Mechelen ging recent een strategisch partnerschap aan met twee prominente marktspelers Cronos- Telenet. Samen bouwen ze een nieuw businessmodel voor smart cities, waarbij ze SAMEN waarde creëren rond een slimme en open data-infrastructuur. Zo kunnen fijnmazige weersdata bijvoorbeeld relevant zijn voor het klimaatplan van een stad, maar ook voor een verzekeringsmaatschappij in functie van schadegevallen en ook voor landbouwers ter preventie van water- of droogteschade.
Hiervoor is een vliegwiel voor innovatie nodig, een sterk partnership tussen bedrijven, overheid, burgers en onderzoekers: de Smart Innovation Factory.
Dit nieuwe businessmodel van de Smart Innovation factory wordt voor marktspelers natuurlijk pas interessant als er opschaling mogelijk is. Daarom wil Stad Mechelen samen met IGEMO deze ambities opschalen naar regio Rivierenland. Dit met steun van Digitaal Vlaanderen en VLOCA in functie van de Vlaamse Open City Architectuur en de OSLO standaarden. [1]
Overzicht deliverables
Deliverable Versie Actoren VLOCA-model V0.1 Smart Innovation Factory – Mechelen VLOCA-Model V0.1 Overheden
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things +
This is the image belonging to page Smart Innovation Factory +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Smart Innovation Factory – Mechelen.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2021 VLAIO Slimme Markten – Hasselt Slimme stadsdistributie – Hasselt Smart Innovation Factory – Mechelen Veelzijdige InfoSchermen voor Updates en Acties van Lokale Ondernemers (VISUALO) – Halle Lokale Open Data Economie (LODE) – Brugge Machine Learning as a Service (MLaaS) – Roeselare Mobiele Sensor Units – Roeselare Mobiliteitsbudget voor burgers – Hasselt Mobiliteitskrediet voor burgers (MoBurger) – Hasselt Regionaal plugable incentiveringsplatform – Geel
Lokale overheden zoeken meer dan ooit naar innovatie smart city oplossingen voor hun steeds complexere uitdagingen. Maar op maat gemaakte technologische en datagedreven oplossingen zijn duur, en overheidsmiddelen schaars. Bovendien ontbreekt regionale samenwerking. De uitrol van innovatie bij overheden gaat te traag, en voor private partners zijn de overheden niet de gehoopte aanjager van nieuwe data business. Een hernieuwde samenwerking dringt zich op.
Stad Mechelen ging recent een strategisch partnerschap aan met twee prominente marktspelers Cronos- Telenet. Samen bouwen ze een nieuw businessmodel voor smart cities, waarbij ze SAMEN waarde creëren rond een slimme en open data-infrastructuur. Zo kunnen fijnmazige weersdata bijvoorbeeld relevant zijn voor het klimaatplan van een stad, maar ook voor een verzekeringsmaatschappij in functie van schadegevallen en ook voor landbouwers ter preventie van water- of droogteschade.
Hiervoor is een vliegwiel voor innovatie nodig, een sterk partnership tussen bedrijven, overheid, burgers en onderzoekers: de Smart Innovation Factory.
Dit nieuwe businessmodel van de Smart Innovation factory wordt voor marktspelers natuurlijk pas interessant als er opschaling mogelijk is. Daarom wil Stad Mechelen samen met IGEMO deze ambities opschalen naar regio Rivierenland. Dit met steun van Digitaal Vlaanderen en VLOCA in functie van de Vlaamse Open City Architectuur en de OSLO standaarden.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things
Met "Smart Living" bedoelen we ICT -enabled leefstijlen, gedrag en consumptie. Smart Living is ook gezond en veilig wonen in een cultureel levendige stad met diverse culturele faciliteiten, en bevat goede kwaliteit huisvesting en accommodatie. Smart Living is ook gekoppeld aan een hoog niveau van sociale cohesie en sociaal kapitaal.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
gezondheid
opvoeding en opleiding
cultuur, ontspanning, recreatie
sociale zaken
veiligheid en nooddiensten (brandweer, ...)
verstedelijking en behuizing
publieke infrastructuur en stedelijk meubilair en installaties
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
Met "Smart Mobility" bedoelen we door ICT ondersteunde en geïntegreerde transport- en logistieke systemen. Duurzame, veilige en onderling verbonden vervoerssystemen kunnen bijvoorbeeld trams, bussen, treinen, metro's, auto's, fietsen en voetgangers omvatten in situaties die gebruik maken van een of meer vervoerswijzen. Smart Mobility geeft prioriteit aan milieuvriendelijke en vaak niet-gemotoriseerde opties. Relevante en real-time informatie kan door het publiek worden geraadpleegd om tijd te besparen en de efficiëntie van het woon-werkverkeer te verbeteren, kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen, en door beheerders van vervoersnetwerken om diensten te verbeteren en feedback te geven aan burgers. Gebruikers van mobiliteitssystemen kunnen ook hun eigen real-time gegevens verstrekken of bijdragen aan langetermijnplanning.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
Toegang
wegen infrastructuur
verkeer en transport
ICT connectiviteit
parkeer systemen en infrastructuur
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
Met "Smart People" bedoelen we e-kennis, werken in ICT -enabled omgevingen, toegang hebben tot onderwijs en opleiding, human resources en capaciteitsmanagement, binnen een inclusieve samenleving die de creativiteit verbetert en innovatie bevordert. De term verwijst ook naar het mogelijk maken voor burgers of leefgemeenschappen om zelf gegevens in te voeren, te gebruiken, te manipuleren en te personaliseren, bijvoorbeeld door middel van geschikte data-analyse tools en dashboards, of om zelf ICT-enabled beslissingen te nemen en zelf producten en diensten te creëren.
Volgens [1] horen hier ook in thuis :
burgerparticipatie
digitale inclusie
↑ https://aioti.eu/wp-content/uploads/2018/06/AIOTI-WG08-Smart-City-Replication-Guidelines-Part-1-Cross-Domain-Use-Cases-V1.0-with-new-logo.pdf +
Dit is de initiatiefpagina City of Things Smart Retail Area – Antwerpen.
Deze pagina beschrijft het initiatief volgens de definitie op de VLAIO website en linkt door naar relevante pagina's op de kennishub.
[1]
Overzicht City Of Things Initiatieven
Initiatiefnemer Gelinkte Initiatieven Domeinen City of Things 2020 VLAIO Data-gestuurde winkelgebieden – Mechelen De Sint-Niklase Stadsmunt – Sint-Niklaas Smart Retail Area – Antwerpen VLOED - Gent INVEST – POM West-Vlaanderen LocusFocus – POM Vlaams-Brabant Lokaal 3D Project – Provincie Oost-Vlaanderen Wij Leveren – Leuven
De projectpartners Stad Antwerpen en Thomas More Hogeschool beogen met het project 'Smart Retail Area' een kennisdoorstroming en implementatiesprong van smart digitale oplossingen binnen het winkelgebied van de Vlaamse steden en gemeenten. Hierin kijken ze expliciet naar de centrale rol die een openbare dienst speelt bij het versterken van de ondernemers binnen de winkelgebieden aan de hand van slim/digitaal gebruik van de openbare ruimte en de connectie naar instore digitale toepassingen voor de versterking van de winkelbeleving. Het project 'Smart Retail Area' bewerkstelligt een sterkere competitieve handelskern binnen de Vlaamse winkelgebieden aan de hand van co-creatie tussen beleid, kennisinstelling, lokale handelaar en consument. Tijdens deze co-creatie worden een aantal concepten getest, gevalideerd en de impact gemeten. Het eindresultaat is een draaiboek/blauwdruk ‘Smart retail Area’ waar zowel beleidsmakers als de lokale handelaar mee aan de slag kunnen.
↑ https://www.vlaio.be/nl/vlaio-netwerk/city-things-slimme-steden-en-gemeenten/city-things +
Korte Beschrijving
Waarom
Roeselare heeft in het verleden al vaker te kampen gehad met wateroverlast. Maar ook lage waterbeschikbaarheid en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om hier een oplossing voor te vinden diende de stad een project in voor de ‘Slim in de stad’ prijs. SmartWaterland kreeg een subsidie van €290.000 toegekend om het project verder uit te werken.
Wat
Binnen dit project wordt een fijnmazig netwerk van pluviometers opgezet die via real-time data regenval beter in kaart brengt. Ook de waterstanden in rivieren, riolen en waterputten worden via sensoren gemeten.
Stad Roeselare werkt hiervoor samen met WVI, Vives & Quicksand.
Hoe
Om voor een goede geografische spreiding te zorgen wordt er samengewerkt met scholen. De pluviometers worden in de scholen geprint met een 3D printer. De leerlingen zullen ze in de klas in elkaar steken en meenemen naar huis om daar data te verzamelen. De binnenkomende data kan direct geanalyseerd worden en geeft de stad een beter zicht op de plaatsen waar het hard regent. Hierdoor krijgen waterbeheerders de mogelijkheid om veel sneller en nauwkeuriger te handelen in geval van wateroverlast of droogte.
Looptijd
01/03/2020 –31/08/2022
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
Korte Beschrijving
Waarom
Roeselare heeft in het verleden al vaker te kampen gehad met wateroverlast. Maar ook lage waterbeschikbaarheid en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om hier een oplossing voor te vinden diende de stad een project in voor de ‘Slim in de stad’ prijs. SmartWaterland kreeg een subsidie van €290.000 toegekend om het project verder uit te werken.
Wat
Binnen dit project wordt een fijnmazig netwerk van pluviometers opgezet die via real-time data regenval beter in kaart brengt. Ook de waterstanden in rivieren, riolen en waterputten worden via sensoren gemeten.
Stad Roeselare werkt hiervoor samen met WVI, Vives & Quicksand.
Hoe
Om voor een goede geografische spreiding te zorgen wordt er samengewerkt met scholen. De pluviometers worden in de scholen geprint met een 3D printer. De leerlingen zullen ze in de klas in elkaar steken en meenemen naar huis om daar data te verzamelen. De binnenkomende data kan direct geanalyseerd worden en geeft de stad een beter zicht op de plaatsen waar het hard regent. Hierdoor krijgen waterbeheerders de mogelijkheid om veel sneller en nauwkeuriger te handelen in geval van wateroverlast of droogte.
Looptijd
01/03/2020 –31/08/2022
Beschrijving Architectuur
Lessons learned +
this is some more explanation +
Gelinkte pagina's op de Kennishub
VLOCA Trajecten
Geen VLOCA Trajecten gevonden
Co-creatie aanvragen
Geen co-creatie aanvragen gevonden
Initiatieven
Geen initiatieven gevonden
Draaiboeken
Geen draaiboeken gevonden
Standaarden
Geen standaarden gevonden +
http://xmlns.com/foaf/0.1/%7C Friend Of A Friend
name|Type:Text
homepage|Type:URL
mbox|Type:Email
mbox_sha1sum|Type:Text
depiction|Type:URL
phone|Type:Text
Person|Category
Organization|Category
knows|Type:Page
member|Type:Page +